❌

Lees weergave

Maccabiadelaan direct beschikbaar voor Amstelveners met zorgbehoefte

Er worden 42 sociale huurwoningen aan de Maccabiadelaan gebouwd voor Amstelveners met een lichte zorgbehoefte. Hier zouden mogelijk eerst Oekraïense vluchtelingen in worden opgevangen. Gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel zijn overeengekomen dat Ouder-Amstel een deel van de Oekraïense vluchtelingen uit Amstelveen gaat opvangen en Amstelveen asielzoekers van Ouder-Amstel. Daardoor zijn de woningen aan de Maccabiadelaan na oplevering direct beschikbaar voor de doelgroep.

Zo duurzaam was het waterschap in 2024

Lees het duurzaamheidsjaarverslag (pdf, 2,4 MB) Hoogtepunten en uitdagingen Door de nieuwe windmolens op rioolwaterzuivering Amsterdam-West die eind 2024 werden gebouwd, bereiken we in 2025 ons doel om meer energie op te wekken dan we gebruiken. We wisten met de nieuwe ozoninstallatie op rioolwaterzuivering Horstermeer 80% meer medicijnresten uit het water te halen. De proef om met AI op rioolwaterzuivering Amsterdam-West de uitstoot van lachgas te verminderen was succesvol. Een uitdaging is het volle stroomnet en een langzame wetgeving. Dit zorgt ervoor dat we misschien minder snel onze doelen kunnen halen dan we gepland hebben. Daarnaast werken steeds meer mensen al op een schone en zuinige manier, maar nog niet iedereen. En dat is wel nodig. Op weg naar een belangrijk punt Steeds meer mensen en organisaties werken aan een duurzame en circulaire toekomst. Vroeger zette het waterschap vaak zelf de eerste stap. Nu komen ook andere partijen steeds meer in beweging. Ook wordt de samenwerking met partners beter. Maar er is nog veel werk te doen. We zijn nog niet op het punt waarop schoon en circulair werken normaal is. Daarom blijft het waterschap de komende jaren hard werken aan: Minder uitstoot en meer duurzame energie. We gebruiken windmolens op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West en verminderen uitstoot, zoals lachgas. Projecten voor aquathermie, zoals TEA en TEO . We kijken ook opnieuw naar de Visie Aquathermie, omdat de wet over collectieve warmte verandert. Schoon en circulair als een vaste manier van werken voor iedereen. We gebruiken daarbij hulpmiddelen zoals de Milieukostenindicator, materiaalpaspoorten en opleidingen. Meer natuur en meer ruimte voor planten en dieren. Meer kennis en samenwerken met gemeenten, bewoners en andere partijen. Bijvoorbeeld over industriewater, netproblemen en ecologische monitoring. Wat wil het waterschap bereiken? In 2025: meer energie maken dan we gebruiken.   In 2028: een watersysteem dat past bij het plan voor herstel van de natuur. Ook willen we het meest diervriendelijke waterschap van Nederland zijn. In 2030: helemaal klimaatneutraal werken. In 2050: helemaal circulair werken. Vastberaden richting verandering Sander Mager, lid van het dagelijks bestuur: ‘Klimaatverandering, meer druk op het watersysteem en de overgang naar schoner werken vragen om duidelijke keuzes. We staan op een belangrijk punt.  Maar de verandering gebeurt niet vanzelf. We moeten blijven sturen, samenwerken en durven. Het waterschap blijft daarbij stevig op koers. We willen verandering aanjagen en een voorbeeld zijn in de energietransitie. De beweging is begonnen. Nu is het tijd om door te pakken en sneller te gaan.’

Duurzaam beton gestort bij zowel bij brug over de Amstel als de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders op de bouwplaats van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht: zowel bij de brug over de Amstel als de Bullewijk in Ouderkerk aan de Amstel werd duurzaam beton gestort. Geen gewoon beton, maar beton met een historisch verhaal. Dit beton is deels gemaakt van materialen van de oude bruggen die op die plek stonden en nu worden vervangen. Met deze stap laat Rijkswaterstaat zien hoe bouwen en recycling hand in hand gaan.

De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed en verdiept aangelegd. Als onderdeel daarvan worden de oorspronkelijke bruggen over de Amstel en de Bullewijk vervangen. De betonnen liggers van deze bruggen gingen niet verloren en zijn vermalen om het beton een tweede leven te geven.

Oud beton, nieuw leven

Het gerecycled beton wordt binnenkort gebruikt voor onder andere nieuwe steunpunten en funderingen van dezelfde bruggen. Zo sluiten we de kringloop: oud beton wordt nieuw beton, op dezelfde plek. Het is bijzonder dat we hiermee weer een stap dichterbij circulair beton komen.

Proeftuin: leren door te doen

Deze proef is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat we samen met onze partners testen hoe we beton op een duurzame manier kunnen hergebruiken. We doen dit stap voor stap, door te proberen, te meten en te verbeteren. Bij deze proef onderzoeken we hoeveel nieuw beton gemaakt kan worden met hergebruikte materialen. We proberen verschillende hoeveelheden. Soms gebruiken we alleen grof materiaal, zoals grind. Soms alleen fijn materiaal, zoals zand. Soms een combinatie van beide.

Alleen samen is de cirkel rond

Met dit stortmoment laat Rijkswaterstaat zien dat circulair bouwen niet alleen mogelijk is, maar ook loont. Het bespaart grondstoffen zoals zand en grind, vermindert CO₂-uitstoot en geeft beton een tweede leven. Samen met partners zet Rijkswaterstaat hiermee een belangrijke stap van theorie naar praktijk. Deze betonstort was mogelijk dankzij de hechte samenwerking tussen opdrachtgever, sloopbedrijf, verwerker, producenten en aannemer. Alleen door deze gezamenlijke inzet sluiten we de cirkel – en bouwen we aan een circulaire infrastructuur in Nederland.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De A9BAHO is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

 

 

Op de foto staan contactpersonen van alle betrokken partijen. Want alleen samen is de cirkel rond: Rijkswaterstaat, Lek Sloopwerken, Renewi, Heidelberg Materials en Kijlstra Betonmortel en VeenIX.

21 startende ondernemers geslaagd voor ZAAI

Vorige week ontvingen 21 startende ondernemers uit Amstelveen hun certificaat voor het succesvol afronden van het ZAAI ontwikkeltraject. Net als voorgaande jaren bestond het programma uit zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige groep.

Kabelgoottegels krijgen vaste plek in nieuwe laadvisie

De gemeente bereidt een brede uitrol voor van zogenaamde kabelgoottegels: speciale tegels in de stoep met een gootje, waarin bewoners de laadkabel van hun elektrische auto veilig kunnen leggen. Daarmee kunnen inwoners hun auto opladen via een eigen laadpunt, zonder struikelgevaar voor voorbijgangers.

Asielzoekers actief naar werk begeleid bij azc Keesomlaan

Om asielzoekers zo snel mogelijk te laten meedraaien in de samenleving is een ‘Meedoenbalie’ ingericht op het azc aan de Prof. W.H. Keesomlaan. Met deze balies helpt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) inwoners met activiteiten zoals vrijwilligerswerk, sport of recreatie. “En uiteindelijk naar betaald werk”, zegt wethouder Marijn van Ballegooijen.

Nieuwe wieken voor molen De Onrust draaien weer

Belangrijk voor het waterpeil Molen De Onrust werd gebouwd in 1809 om het Naardermeer droog te malen. Dat lukte niet, maar sindsdien regelt de molen het waterpeil in het moerasgebied dat bijna 700 hectare groot is. Dit gebeurt op windkracht en zonder moderne machines. In natte periodes draaien de molenaars soms elke dag. Dat is belangrijk voor de bijzondere natuur, want het Naardermeer is een van de meest belangrijke moerassen met laagveen in Nederland en zelfs Europa. Nieuwe wieken In maart 2023 bleek dat er nieuwe wieken nodig waren. Dit was duur, veel werk maar ook nodig. Zonder nieuwe wieken stond de molen stil. Gelukkig gaven veel mensen geld hiervoor. Daardoor gaven ook 2 fondsen steun: De Hollandsche Molen en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Geschiedenis levend houden Molenaar Thon is heel blij met de nieuwe wieken: ‘Op een molen sta je midden tussen honderden jaren aan geschiedenis. Elke molen heeft een eigen karakter. Het is belangrijk dat we deze geschiedenis kunnen doorgeven aan kinderen en kleinkinderen.’ De molen is bijna elke zondag en vaak op zaterdag open als de blauwe wimpel wappert.

De verbreding aan de A9: bruggen en viaducten, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In Ouderkerk aan de Amstel zijn alle bruggen en viaducten in de A9 inmiddels gesloopt en aan de zuidkant zijn nieuwe dekken gebouwd voor de verbrede A9. Deze periode gebeurt dit aan de noordkant. Geke Rademaker van VeenIX stelt de algehele planning vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan samen. Janna Beukers is procescoördinator en houdt zich onder andere bezig met de bouwcommunicatie richting bewoners. 

Geke en Janna richten zich op het deel van de A9 vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan; dat is ca. 6 km aan snelweg met vijf viaducten en twee bruggen. De viaducten en bruggen worden stuk voor stuk gesloopt, vernieuwd en uitgebreid.

“Voor ieder viaduct is er een werkvoorbereider die precies weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om het bouwwerk te realiseren. Zij hebben allemaal hun eigen planning. Ik combineer deze planningen en houd de voortgang hiervan bij. Daarnaast zorg ik ervoor dat de raakvlakken duidelijk in kaart worden gebracht en dat de planningen indien nodig aangepast worden.’’ legt Geke uit.

Een voorbeeld van zo’n raakvlak? “Het kan voorkomen dat er een wens is van de werkvoorbereiders, om de liggers van twee viaducten tegelijk te installeren.’’ Liggers zijn betonnen balken waar straks het wegdek op komt te liggen. “Dit is echter niet altijd mogelijk. Voor het installeren van liggers moet je de onderliggende wegen afsluiten vanwege veiligheidsredenen en er zijn wegen die niet gelijktijdig kunnen worden afgesloten. In zo’n geval moet je de planning herzien,” aldus Geke. Dit resulteert in een duidelijk overzicht van de grote mijlpalen, wat de basis vormt voor BLVC-plannen.

Bereikbaarheid, Veiligheid, Leefbaarheid en communicatie (BLVC)

“Vooraf aan de werkzaamheden stellen we een BLVC-plan op waarin staat welke routes we mogen afsluiten, hoe we de veiligheid garanderen en op welke momenten dat kan gebeuren,” zegt Janna. BLVC staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. “We kijken ook naar wat er in de omgeving speelt, zoals een evenement of andere bouwprojecten. We stemmen een BLVC-plan altijd  af met de gemeente”.

Geluidshinder

Ondanks dat we de geluidshinder zoveel mogelijk proberen te beperken, kunnen bewoners  overlast ondervinden. Janna: “Heien kan bijvoorbeeld behoorlijk veel lawaai geven. Waar het kan, kiezen we daarom voor alternatieven zoals het boren van funderingspalen, wat tot veel minder lawaai leidt”.  Voorafgaand aan alle werkzaamheden maken we een berekening van het geluid die we gebruiken om elk half jaar een vergunning aan te vragen.”

Nachtelijke werkzaamheden

Soms zijn nachtelijke werkzaamheden nodig, zoals komende weken bij de Brug over de Amstel. Janna: ‘Daar hijsen we de liggers in. De onderdoorgangen moeten dicht omdat we daar de hijskranen moeten plaatsen. We werken in de nacht omdat de liggers via de A9 aangevoerd en ingehesen worden. Hiervoor is een rijstrookafsluiting op de A9 nodig en dat mag alleen in de nacht om de doorstroming op de snelweg overdag te waarborgen’.

Afsluitingen

Wie vaak door Ouderkerk aan de Amstel rijdt, weet dat er regelmatig afsluitingen van onderdoorgangen zijn. “Dat heeft te maken met veiligheid voor zowel onze werknemers als de weggebruikers. Veiligheid is voor ons het belangrijkste uitgangspunt. We werken op een kleine ruimte en het is te gevaarlijk om zware machines direct naast een weg te laten draaien, zeker als er hijswerkzaamheden of sloopwerkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast is de weg soms dicht omdat de hijskranen erop staan. Diekunnen we niet ’s avonds weghalen en s’ ochtends weer neerzetten. De weg blijft dan dicht, ook als we er in de avond of nacht niet aan het werk zijn,’’ vertelt Janna. Voorafgaand aan de werkzaamheden wordt door veiligheidsadviseurs van Rijkswaterstaat en VeenIX beoordeeld of de weg open kan blijven tijdens de werkzaamheden.

 

 

Nest van de eikenprocessierups gezien? Meld het

De eikenprocessierups krijgt nu brandharen die gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Daarom zijn we begonnen met het inspecteren van eiken op nesten van de eikenprocessierups. Op plekken waar veel mensen komen halen we de nesten weg. Op rustige plekken laten we nesten soms hangen. Zo kunnen natuurlijke vijanden en andere natuur kennismaken met de eikenprocessierups. Ziet u zelf een nest, meld dat dan ook.

❌