❌

Lees weergave

Gemeente bekijkt vervolgstappen bussluis in Bovenkerk

Gemeente Amstelveen heeft het vonnis van de rechtbank Amsterdam over het verkeersbesluit over de bussluis in Bovenkerk ontvangen. Volgens de rechtbank was de voorbereiding en motivatie ten aanzien van het verkeerbesluit niet voldoende. De gemeente gaat nu bekijken of er een betere onderbouwing kan komen waarom de bussluis nodig is. De gemeente krijgt hier ook tijd voor en de bussluis blijft in de tussentijd in gebruik. Over enkele weken zal hierover een voorstel in het college van B en W komen.

Denk mee over de nieuwe regels van uw waterschap

In de Waterschapsverordening staan alle regels voor water en dijken. Deze regels zijn voor iedereen. Denk aan wanneer u een vergunning nodig heeft, hoe u water uit de grond moet oppompen of wat u wel en niet mag doen bij water en dijken. Jennifer Bloemberg, dagelijks bestuurder bij het waterschap: ‘Door deel te nemen aan de inspraak heeft u als inwoner invloed op de uiteindelijke regels. Met die regels kunnen we zo goed mogelijk zorgen voor het water in ons gebied.’ Wat verandert er? Nieuwe regels voor het aanleggen van verharding, zoals bestrating. Legt u 300 vierkante meter of meer verharding aan in de stad of het platteland? Dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen bij het waterschap. Nu heeft u pas een vergunning nodig als u 1000 vierkante meter in de stad of 5000 vierkante meter op het platteland verhardt. Jennifer Bloemberg: ‘Verharding zorgt ervoor dat er minder water in de bodem kan zakken. Ook stroomt regenwater door verharding sneller naar sloten en vaarten. Daardoor kunnen deze bij een harde regenbui sneller vol raken. Om wateroverlast nu en in de toekomst te voorkomen, moet er extra ruimte voor water komen als er verharding wordt aangelegd. Dus: als er ergens verharding komt, moet op een andere plek ruimte komen voor het water. Zo bouwen we samen aan toekomstbestendig waterbeheer.’ Nieuwe rekenwaarde voor regenbuien. Door het veranderende klimaat regent het vaker en harder. Daar moeten we rekening mee houden, bijvoorbeeld als er een nieuwe wijk wordt gebouwd. Het water moet dan goed opgevangen worden. Dit noemen we waterberging. In de nieuwe regels staat dat we moeten rekenen met 122 milliliter regen in 24 uur. Eerder was dat nog 70 milliliter in 24 uur. Samenwerken aan waterkwaliteit Schoon en gezond water is belangrijk voor mensen, dieren en de natuur. Ons oppervlaktewater wordt gebruikt voor bijvoorbeeld drinkwater en recreatie. Het waterschap werkt hard aan een goede waterkwaliteit volgens de Europese Kaderrichtlijn Water. Ook heeft het waterschap te maken met de Omgevingswet. Deze wet geeft ruimte aan ideeën en plannen van bewoners, bedrijven en gemeenten. Zo werken we samen aan gezond water. Het waterschap vindt het belangrijk dat oplossingen de belangen van het waterschap en de belangen van bewoners, bedrijven en gemeenten ondersteunt. In de praktijk beschermen deze regels de belangen van het waterschap niet voldoende, vooral als het gaat om gezond water. We kunnen de regels verbeteren om beter om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. Met de nieuwe voorstellen kan het waterschap beter controleren wat er gebeurt met water. Geef uw mening over de voorgestelde wijzigingen U kunt uw mening geven over de voorgestelde wijzigingen door een zienswijze te sturen. In deze zienswijze vertelt u wat u vindt van onze plannen. Dit kunt u online, schriftelijk of mondeling doen. U kunt de documenten bekijken op de website van de overheid.   Meer informatie over de inspraak

Kansen voor beter bereikbaar Stadshart

De A9 overkapping ter hoogte van de Keizer Karelweg krijgt een nieuw ontwerp. Tegelijkertijd kijkt de gemeente naar mogelijkheden om de bereikbaarheid van het Stadshart te verbeteren. Denk aan een nieuw of verbeterd busstation, een verkenning naar het doortrekken van tramlijn 5 en meer ruimte voor fietsers.

Samen aan de slag voor het verbeteren van de biodiversiteit

Biodiversiteit Biodiversiteit gaat niet alleen over hoeveel soorten er zijn, maar ook over hoeveel planten, dieren, schimmels en bacteriën er van een soort nog leven. De biodiversiteit gaat dus ook achteruit als soorten zeldzaam worden. Een belangrijk deel van de biodiversiteit is in de oevers. Dat zijn de randen van sloten en meren, waar land en water elkaar raken. Een natuurvriendelijke oever Bij een natuurvriendelijke oever gaat water langzaam over in land. Hier krijgen planten en dieren meer ruimte om in te leven dan bij een steile oever. Natuurvriendelijke oevers zijn een veilige plek voor bijvoorbeeld insecten, kikkers, padden, kleine zoogdieren en vissen. Ze kunnen er schuilen, opgroeien, voortplanten en voedsel vinden. Samen met de Boeren van Amstel Het waterschap kan niet alleen de biodiversiteit verbeteren. Dat doen we samen. Daarom zijn we trots op onze samenwerking met de Boeren van Amstel . Wij steunen de Boeren van Amstel en werken samen in het veenweidegebied. Als cadeau voor het 500-jarig bestaan van Amstelland steunen wij de aanleg van maar liefst 6.000 vierkante meter natuurvriendelijke oevers. In de  Bovenkerkerpolder, Duivendrechterpolder en in de polder de Ronde Hoep. Daar zaaien we inheemse kruiden in. Een mooie stap vooruit om de biodiversiteit te verbeteren in ons gebied. Gezond water en een sterke natuur We blijven samenwerken met boeren, bewoners en andere partners. Want gezond water en een sterke natuur zijn heel belangrijk voor onze toekomst. Vandaag op de Dag van de Biodiversiteit laten we zien dat samenwerking écht het verschil maakt. Meer informatie over de Boeren van Amstel  

Onderzoek naar doorstroming water en werking gemaal Zeeburg geslaagd

Klimaatverandering  Door klimaatverandering hebben we vaker met extreem weer te maken. Als het heel hard regent, kan het water in de grachten van Amsterdam en de Amstel snel stijgen. Dat water stroomt allemaal door het hoogwaterbemalingsgebied naar gemaal Zeeburg. Bij veel regen stroomt het water uit het hele gebied van de Amstel en de grachten van Amsterdam. Het water stroomt door dit gebied naar gemaal Zeeburg. Het is daarom belangrijk dat het water hier goed kan doorstromen. Gemaal Zeeburg  pompt het teveel aan water naar het IJmeer en het Markermeer. Waar ligt het hoogwaterbemalingsgebied? Gemaal Zeeburg ligt aan de Oostkant van Amsterdam tussen het Lozingskanaal en Nieuwe Vaart en het Amsterdam - Rijnkanaal . Het hoogwaterbemalingsgebied ligt aan de west kant van het gemaal tot aan de Amstel met de 5 sluizen van het Oostelijk IJ-front. Deze sluizen waren tijdens de test dicht. Het gemaal werkt goed De dag voor de test liet Rijkswaterstaat het water stijgen. In de ochtend werden de 5 sluizen dichtgezet. Hierdoor kon het water vanaf de Amstel alleen nog door het hoogwaterbemalingsgebied stromen. Gemaal Zeeburg pompte daarna het water weg met een hoeveelheid van 57 kubieke meter water per seconde (debiet). Met zoveel water loopt een zwembad in 44 seconden vol. Dit is precies de hoeveelheid water die het gemaal tijdens een noodsituatie moet kunnen verwerken. Het waterschap gaat nu verder onderzoeken hoe het gemaal in de toekomst nóg beter kan werken, vooral als er nog meer regen valt. Hoe kan het water beter doorstromen? Tijdens de test werd ook op verschillende plekken gekeken hoe diep het water is, hoeveel water per seconde zich verplaatst ( het debiet) en hoe snel het stroomt. Hierdoor weet het waterschap nu beter waar minder water door kan stromen, bijvoorbeeld door een smalle brug, een ondiepe gracht of obstakels in het water. Wat ook duidelijk werd is dat tussen de Amstel en gemaal Zeeburg ongeveer 15 centimeter hoogteverschil zit in de stroming. Dat heet het verval. Als het verval kleiner is, kan het water beter doorstromen en kan in een kortere tijd meer water worden weggepompt. Wat gaat het waterschap doen? Met deze kennis kan het waterschap beter voorspellen welke maatregelen nodig zijn om het water vanaf de Amstel naar gemaal Zeeburg beter te laten doorstromen. Daarom gaan wij verder kijken naar: Hoe we ervoor kunnen zorgen dat het verval in het hoogwaterbemalingsgebied kunnen verkleinen. Dat is belangrijk om het water zo goed mogelijk naar het gemaal te laten stromen. Dan kunnen we meer water wegpompen bij noodsituaties. Hoe de waterbodem eruitziet en of het nodig is dat er wordt gebaggerd om de doorstroming te verbeteren. Baggeren betekent dat het teveel aan slib op de bodem wordt weggehaald. Voorbereid op de toekomst We krijgen steeds vaker te maken met lange periodes waarin veel regen valt. Dat maakt het steeds moeilijker om het water op peil te houden. Gemalen moeten dan langer en vaker draaien om het teveel aan water weg te pompen. Het waterschap en Rijkswaterstaat zorgen ervoor dat het waterpeil precies goed blijft. Zo kunnen er geen overstromingen ontstaan en houden we onze voeten droog. Meer over het onderzoek bij gemaal Zeeburg

Maaiseizoen gestart

Het maaiseizoen in het Bos is gestart en duurt tot ongeveer begin oktober. We maaien waar mogelijk op ecologische wijze.

Herstelwerkzaamheden wegdek houten brug Holendrechterzijweg, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Herstel van het wegdek van de Holendrechterweg bij de houten brug
Aan de oostkant van de Holendrechterzijweg, dicht bij het viaduct van de A9, ligt een houten brug. Het wegdek vlak voor de brug is beschadigd. Om de veiligheid te verbeteren, herstellen we de weg.

Werkzaamheden in detail
Op dinsdag 20 mei maken we de weg voor de brug open om deze te repareren. Om dit te kunnen doen, moeten we de weg die dag afsluiten tussen 7.00 uur en 19.00 uur.

Wat merkt u ervan?
Geluid- en trillingshinder
Het opnieuw bestraten van de weg dichtbij de brug brengt naar verwachting lichte geluids- en trillingshinder met zich mee.

Verkeershinder
Op dinsdag 20 mei is de Holendrechterzijweg tussen de onderdoorgang bij de Amstelzijweg en de onderdoorgang bij de Holendrechterzijweg afgesloten voor verkeer. Dit geldt van 7.00 uur tot 19.00 uur. Op de achterkant van deze brief ziet u waar de werkzaamheden en afsluiting precies zijn.

Afbeelding 1. Overzicht verkeershinder

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Bijen welkom op de A9: nieuwe bewoners bij uitkijktoren en graafbij ontdekt, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Bij de A9 ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel is een nieuwe stap gezet in het vergroten van de biodiversiteit. Een honingbijenvolk kreeg een nieuwe plek bij de uitkijktoren aan de Polderweg. En dat niet alleen: ook is bij de wilde bijenburcht een nest van de graafbij ontdekt.

In de avondschemering vond een bijzondere verhuizing plaats: een compleet honingbijenvolk werd overgebracht naar de speciale educatieve bijenkast bij de uitkijktoren. Jan en Bronwyn, imkers van de NBVA Amstelland, begeleidden het bijenvolk vanuit de boomgaard naar hun nieuwe thuis in polder de Rondehoep.

Bijenkast met kijkdeurtjes
“De bijen moeten allemaal in de kast zitten voor ze verhuisd kunnen worden,” vertelt Jan. “Dat lukt pas als het bijna donker is. Toen konden we ze veilig meenemen.” In de bijenkast zijn kijkdeurtjes gemaakt. Bezoekers kunnen straks letterlijk een kijkje nemen in het leven van de honingbij.”

Wilde bijen graven zich in
Niet ver van de uitkijktoren ligt een wilde bijenburcht, speciaal aangelegd voor wilde bijen. Hier is onlangs een nest van de graafbij ontdekt. De graafbijen leven alleen en graven hun eigen nestgangen in grond. Ze doen dat graag op plekken waar drachtplanten groeien – bloemen waar ze nectar en stuifmeel uit halen.

Wegen en natuur hand in hand
Met de komst van deze bijen zetten we een volgende stap in het versterken van natuur langs de weg. Want bouwen aan infrastructuur betekent óók zorgen voor biodiversiteit.

Meer weten of een kijkje nemen?
Bezoek de bijentoren aan de Polderweg in Ouderkerk aan de Amstel. Bezoekers kunnen via de kijkdeurtjes rechtstreeks in de bijenkast kijken.

📍 Locatie: Uitkijktoren aan de Polderweg, Ouderkerk a/d Amstel
📷 Bekijk ook het filmpje van de verhuizing op onze socials.

ECLI:NL:GHAMS:2025:1295 Gerechtshof Amsterdam, 13-05-2025, 23-002864-23

TBS met dwangverpleging opgelegd voor mishandeling levensgezel, meermalen gepleegd en poging toebrengen zware mishandeling levensgezel, meermalen gepleegd. Het met een wijnfles slaan tegen het hoofd wordt gekwalificeerd als poging toebrengen zware mishandeling. Ook het uitdrukken van een brandende sigaret op armen en benen wordt gekwalificeerd als poging toebrengen zwaar lichamelijk letsel. Ove...

ECLI:NL:GHAMS:2025:1283 Gerechtshof Amsterdam, 08-05-2025, 23-000070-25

Jeugdzaak. De verdachte heeft zich samen met een ander schuldig gemaakt aan het openbaar maken van een video van seksuele aard van een destijds vijftienjarig meisje (art. 254ba Sr). Het filmpje is via social media verspreid en op school getoond. Verdachte is in eerste aanleg vrijgesproken, maar mede gelet op de wijziging van de tenlastelegging in hoger beroep veroordeeld. Oplegging van een werk...

Werkzaamheden in de nacht viaduct over Beneluxbaan, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

6 – 8 mei: nachtelijke werkzaamheden viaduct over Beneluxbaan
Van dinsdag 6 tot en met donderdag 8 mei verwijderen wij de blauwe stalen constructie bij de steunpunten aan de noordzijde van het viaduct over de Beneluxbaan. Deze constructie was nodig als ondersteuning tijdens het plaatsen van de liggers en het maken van het dek van het viaduct.
• Van dinsdag 6 mei 20.00 uur tot woensdag 7 mei 5.00 uur verwijderen we de constructie bij de Keerpuntweg.
• Van woensdag 7 mei 20.00 uur tot donderdag 8 mei 5.00 uur verwijderen we de constructie bij de Ouverture.

Wat merkt u ervan?
Geluid- en trillingshinder
• De werkzaamheden leveren beperkte geluidshinder op. Omdat de werkzaamheden ook in de nacht plaatsvinden en er verder weinig andere omgevingsgeluiden zijn, zullen ze beter hoorbaar zijn dan overdag.
• Er is verlichting nodig om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Hier kunt u mogelijk hinder van ervaren.
Verkeershinder
• Keerpuntweg: in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van dinsdag 6 mei 20.00 uur tot woensdag 7 mei 5.00 uur. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Beneluxbaan.
• Ouverture: in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van woensdag 7 mei 20.00 uur tot donderdag 8 mei 5.00 uur. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Laan van Langerhuize, Burgemeester Boersweg en Oranjebaan.

Zie afbeelding 1 voor een overzicht van de verkeershinder.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Funderingspalen testen en betonstorts in de nacht in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Funderingspalen testen
In de verschillende compartimenten (bouwkuipen) van de noordelijke bak van de verdiepte ligging hebben we funderingspalen geboord. Een deel van deze palen testen we om de kwaliteit aan te tonen. Het testen doen we met behulp van een machine die de paal vastpakt en er met kracht aan trekt. Zo controleren we of de paal stevig genoeg is.

In de compartimenten 11 en 12, ter hoogte van het Kazernepad, testen we de palen op de volgende momenten, met uitzondering van de zondagen (zie afbeelding 1 op de volgende pagina voor de exacte locatie):
• Compartiment 12: Donderdag 8 mei 7.00 uur tot vrijdag 16 mei 19.00 uur, dag en nacht.
• Compartiment 11: Vrijdag 16 mei 7.00 uur tot zaterdag 7 juni 19.00 uur, dag en nacht.

Wat merkt u ervan?
De machine die de palen test, veroorzaakt een monotoon achtergrondgeluid. Dit zorgt voor minimale geluidshinder. Het bouwterrein is ’s avonds en ’s nachts verlicht. In elk compartiment moeten we meerdere funderingspalen testen. Een test duurt per paal enkele uren en kan niet onderbroken worden. We testen zoveel mogelijk palen tegelijk, daarom gaan we in de nacht door. Zo voorkomen we vertraging in de planning en kunnen we op tijd starten met de volgende bouwstap.

Onderwaterbeton storten
Nadat de palen getest zijn, storten we onderwaterbeton in de compartimenten. Dit vormt de bodem van de betonnen bak waar later de constructievloer op gestort wordt. We storten het onderwaterbeton op de volgende momenten:
• Compartiment 12: van dinsdag 3 juni 7.00 uur tot woensdag 4 juni 7.00 uur
• Compartiment 11: van woensdag 11 juni 7.00 uur tot vrijdag 13 juni 7.00 uur

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Een compartiment moet in 1 keer gestort worden zodat er geen naden in het beton ontstaan. Daarom werken we dag en nacht door. Het storten van onderwaterbeton veroorzaakt geluidshinder door de aanwezigheid van betonmixers en het pompen van beton. Omdat de werkzaamheden deels in de nacht doorgaan en er dan minder omgevingsgeluid is, kan dit als storend worden ervaren. Het bouwterrein is ’s avonds en ’s nachts verlicht. Ook is er bouwverkeer in de omgeving aanwezig voor de aan- en afvoer van materieel en beton.

Wat merkt u ervan: Kazernepad afgesloten tijdens onderwaterbeton werkzaamheden
In verband met de betonstort is het Kazernepad afgesloten:
• Van dinsdag 3 juni 7.00 uur tot woensdag 4 juni 7.00 uur
• Van woensdag 11 juni 7.00 uur tot vrijdag 13 juni 7.00 uur

De afsluiting is nodig omdat we het pad over moeten steken met bouwverkeer voor betonstorts. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de omleiding via de Amsterdamseweg (zie afbeelding 2). De omleiding geven we met borden aan.

 

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Meldkamer voor agrariΓ«rs

Goed contact is belangrijk Boeren en het waterschap hebben elkaar nodig. Denk aan het aanvoeren en afvoeren van water en de waterkwaliteit in sloten. Daarom is het belangrijk dat boeren snel en goed op de juiste plek contact kunnen hebben met het waterschap. Hoe bereik ik de agrarische meldkamer? De agrarische meldkamer is onderdeel van de centrale meldkamer van het waterschap. Bel eerst met het algemene telefoonnummer 0900-9394. Kies daarna de menuoptie 2 in het menu voor agrarische ondernemers.

Betonstort in de avond in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

20 mei: storten constructievloer in de buurt van uw woning
Op dinsdag 20 mei storten we van 7.00 uur tot 22.00 uur een deel van de constructievloer van compartiment 3 van de verdiepte ligging. Zie afbeelding 1 voor de exacte locatie. De constructievloer komt op het eerder gestorte onderwaterbeton.

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Het geluid van het storten van de constructievloer is vergelijkbaar met het storten van onderwaterbeton: het gebruik van de betonpomp geeft een constant tikkend geluid. Daarnaast is er bouwverkeer aanwezig en is het bouwterrein in de avond verlicht.

Wat merkt u ervan: verkeershinder
Door de beperkte ruimte in het compartiment moeten we de betonpomp op afrit 5 (komende uit de richting Utrecht/Almere) plaatsen. Daarom sluiten we deze afrit af van maandag 19 mei 23.00 uur tot woensdag 21 mei 5.00 uur. Het afsluiten van de afrit duurt langer dan de stort zelf, omdat we de ruimte op de afrit al nodig hebben voor voorbereidende werkzaamheden en afbouw. Buiten de betonstort verwachten we geen geluidshinder.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Droog voorjaar: dit doen we om problemen te voorkomen

Waarom is het zo droog dit jaar? Het voorjaar van 2025 is erg droog. Het heeft al 3 maanden bijna niet geregend. Maart 2025 was zelfs de droogste maand sinds het begin van de metingen in 1906. Ook februari en april waren al zo droog. De lente is nu echt begonnen. Planten en bomen hebben nu veel water nodig om te groeien. Er is dus ook meer water nodig. Ook staat het water in de rivieren laag. Dit water komt uit de Alpen via Zwitserland en Duitsland, maar daar is minder sneeuw en regen gevallen. Daardoor komt er minder zoet water naar Nederland. Meestal gebeurt dit pas aan het eind van de zomer. Tot nu toe heeft mei veel warme dagen met wind. Hierdoor verdampt in onze polders extra water. Water verdelen De grond in ons gebied wordt gebruikt voor landbouw, natuur, recreatie en bebouwing. Al deze plekken hebben water nodig. Hoeveel water nodig is, hangt af van het soort grond en wat er gebeurt op die plek. In droge tijden moet er extra water komen. Dan verdelen we het water zo goed mogelijk in ons gebied. Hoe nu verder? We weten niet of het droog blijft. Dat hangt af van het weer en het water dat via de rivieren binnenkomt. We kunnen nu nog voldoende water laten binnenstromen. Daarom zijn er nog geen grote problemen. Dat water komt vooral uit de Lek via het Amsterdam-Rijnkanaal. Een kleiner deel komt uit het IJmeer of het Markermeer. We zien wel dat de grond droger wordt. We doen ons best om de gevolgen van de droogte zo klein mogelijk te houden. Bekijk onze maatregelen tijdens droogte

Opgroeien als kind van ouders met psychische of verslavingsproblemen

Een multimediale buitententoonstelling over kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen is van 12 mei tot 2 juni te zien in Amstelveen. “Een verborgen probleem waar we graag aandacht en begrip voor vragen”, zei wethouder Marijn van Ballegooijen bij de opening van de expositie op het plein voor Museum Cobra.

Archeologisch onderzoek bij Prinseneiland

Interessant gebied Vroeger was er (scheeps)industrie in dit gebied. Daardoor zit er teer, zware metalen en andere vervuilende stoffen in de waterbodem. Het waterschap is bezig met de voorbereiding van een schoonmaak (sanering) van de waterbodem . De grachten bij Prinseneiland zijn belangrijk voor archeologen. Daarom doet het waterschap eerst vooronderzoek, vóór de schoonmaak begint. Het archeologisch onderzoek Een kraanschip haalt op een paar plekken modder (bagger) omhoog. Deze modder wordt gezeefd. Zo kijken we of er oude voorwerpen in zitten die interessant zijn voor archeologen. Als we interessante dingen vinden, weten we in het vervolg van het project op welke plekken we de bodem verder willen onderzoeken. Helaas kunnen we niet alle modder onderzoeken. Dat komt omdat het te veel en te vervuild is. Gezondheid en veiligheid De medewerkers op het kraanschip dragen blauwe of witte pakken. Deze pakken beschermen medewerkers tegen de vervuiling van de modder. Tijdens het archeologisch onderzoek wordt slib omgewoeld. In dit slib kunnen gevaarlijke stoffen zitten die slecht zijn voor uw gezondheid. Vooral als u het water aanraakt of binnenkrijgt. Zwem daarom niet in dit water. Waar kunt u wél veilig zwemmen? Zwem alleen op plekken waar het water wordt gecontroleerd. Dan weet u zeker wat het veilig is. Kijk op www.zwemwater.nl  om te zien waar u veilig kunt zwemmen. Geniet van het water, maar doe het veilig! Meer informatie over de werkzaamheden bij Prinseneiland

19-21 mei: afrit 5 Amstelveen-Stadshart komende vanuit de richting Utrecht/Almere dicht, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Van maandag 19 mei 23.00 uur tot woensdag 21 mei 5.00 uur is afrit 5 Amstelveen-Stadshart, komende vanuit de richting Utrecht/Almere dicht. Verkeer richting het Stadshart en Amstelveen zuid kan keren bij afrit 6 Aalsmeer.

Aannemer VeenIX stort deze dagen onderwaterbeton in één van de compartimenten van de noordelijke bak van de verdiepte ligging. In verband met de beperkte ruimte, staan de betonmixers op de afrit tijdens het storten. Het storten van onderwaterbeton moet in één keer gebeuren om scheuren en naden te voorkomen tijdens het uitharden. Daarom wordt er ook in de nacht gestort. Bewoners in de directe omgeving hebben hierover een brief ontvangen.

Afrit 5 Amstelveen-Stadshart 15 maanden dicht om vertraging A9-project te beperken, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Afrit 5 Amstelveen-Stadshart van de A9, komende vanuit de richting Schiphol/Haarlem, is vanaf maart 2026 15 maanden afgesloten. Deze afsluiting is nodig om bouwruimte te creëren voor de werkzaamheden aan de zuidelijke bak van de verdiepte ligging van de A9. Door beperkte ruimte tijdens de bouw van de noordelijke bak, is de planning sterk onder druk komen te staan. Daarom is in overleg met Amstelveen, voor deze oplossing gekozen.

Door de afrit 15 maanden af te sluiten, ontstaat aan de zuidzijde de benodigde extra ruimte om werkzaamheden efficiënter en veiliger uit te voeren. Hiermee voorkomen we verdere uitloop. De andere aansluitingen vanaf de A9 richting het Stadshart en Amstelveen zuid blijven gedurende deze periode wel beschikbaar. Gedurende de kerstperiode is afrit 5 (beide zijden) gedurende 3 weken beschikbaar.

Bereikbaarheid Stadshart
Tijdens de afsluiting van afrit 5 aan de zuidkant kan het verkeer vanuit Schiphol/Haarlem, richting het Stadshart en Amstelveen zuid, keren bij af- en oprit 4 Ouderkerk aan de Amstel en vervolgens bij afrit 5 aan de noordkant de A9 verlaten. De extra reistijd buiten de spits is circa 5 minuten.

Maatregelen beperken overlast ondernemers en verkeer
Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen werken komende periode maatregelen uit om de doorstroming op de omleidingsroutes en van het busvervoer richting het Stadshart te bevorderen en om bezoekers gedurende de periode van de afsluiting te stimuleren om naar het Stadshart te blijven komen. Dit laatste wordt gedaan in overleg met de ondernemers.

ECLI:NL:RBROT:2025:5724 Rechtbank Rotterdam, 14-05-2025, 71/030269-23

Veroordeling voor het medeplegen van de invoer van 40 kilogram cocaïne, het medeplegen van het aanwezig hebben van 12 en 180 kilogram cocaïne en het medeplegen van voorbereidingshandelingen met betrekking tot de Opiumwet. De verdachte is met haar handelingen een belangrijke schakel in de keten geweest om cocaïne in te voeren en verder te vervoeren. De rechtbank legt de verdachte een gevangeniss...

ECLI:NL:HR:2025:722 Hoge Raad, 13-05-2025, 24/00620

Medeplegen (poging tot) moord door in 2019 op parkeerterrein bij sportcentrum in Amstelveen meermalen met vuurwapen op slachtoffer te schieten in bijzijn van zijn 5-jarige zoontje, art. 289 Sr jo. 45 Sr. Kon hof art. 63 Sr buiten toepassing laten na andere veroordeling van verdachte t.z.v. medeplegen moord, op de grond dat deze veroordeling nog niet onherroepelijk was? HR herhaalt relevante ove...

❌