De afsluitingen op het A9-traject tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht volgen elkaar dit najaar in rap tempo op. Dat is vervelend voor weggebruikers, maar goed nieuws is er zeker ook. Als alles volgens planning verloopt, zal eind maart volgend jaar het oostelijke deel van de nieuwe A9 gereed zijn. Het verkeer rijdt dus vanaf eind maart 2026 al in de nieuwe situatie over de snelweg.
Het oostelijke deel van project A9 Badhoevedorp – Holendrecht, is het deel tussen de Amstel en knooppunt Holendrecht, oftewel daar waar de A9 langs Ouderkerk aan de Amstel en de Ouderkerkerplas loopt. Hier wordt de komende maanden heel hard gewerkt, waardoor afsluitingen onvermijdelijk zijn, zo legt verkeersmanager Bert Jan Zandhuis van Rijkswaterstaat uit. ‘In de naderende afsluitingsweekenden is er één hoofddoel: toewerken naar de definitieve situatie op het oostelijke deel. Straks is hier het nieuwe wegdeel gereed, inclusief de nieuwe wisselbaan. De wisselbaan zal nog wel uitvoerig getest moeten worden, voordat deze in de loop van 2026 in de avondspits richting Almere in gebruik wordt genomen. Als de verbreding bij Amstelveen klaar is, zal de wisselbaan ook tijdens de ochtendspits worden gebruikt.
Nadat dit deel van de A9 gereed is, wordt in de rest van 2026 in de gemeente Ouder-Amstel nog gewerkt aan het definitief en netjes maken van de kruisende en parallel lopende gemeentelijke wegen en sloten en – heel belangrijk – gaan we nog bomen en struiken planten.
Waarom de zomer niet benut is voor afsluitingen van de A9
Omdat het afgelopen zomer bijzonder druk was op onder andere de A1, A4 en de A10 wegens werkzaamheden, is de A9 de hele zomer opengebleven. ‘De A9 gold afgelopen zomer als omleidingsroute, dus dag- en nachtafsluitingen waren uit den boze,’ zegt Bert Jan. ‘Dat had ook echt niet gekund, zo druk als het was op het netwerk rond Amsterdam.’ Het gevolg is dat de A9 dit najaar flink aan de beurt is, met een lange serie gedeeltelijke en volledige afsluitingen.
Lengte van afsluitingen
Rijkswaterstaat krijgt geregeld vragen van verkeersdeelnemers waarom een groot deel van de A9 wordt afgesloten, terwijl ze maar op een beperkt deel werkzaamheden zien. ‘Dat komt omdat een snelweg altijd moet worden afgesloten bij een knooppunt, anders kan je het verkeer niet goed omleiden,’ legt Bert Jan uit. ‘Maar het is niet zo dat er verder niks gebeurt. Als de weg dicht is benutten we die tijd door op het hele traject zoveel mogelijk onderhoudswerkzaamheden te doen, van maaien van de bermen, tot het schoonmaken van de kolken (putten) die het regenwater verzamelen en afvoeren en het controleren van verlichting.’
Belangrijke rol
De rol van Bert Jan en zijn collega-verkeersmanagers valt niet te onderschatten. ‘Een snelweg sluit je niet zomaar af, daar gaat heel wat overleg aan vooraf’. Hij is verantwoordelijk voor zogenoemde verkeersfaseringen en toetst vooraf de plannen van de aannemer, maar heeft ook overleg met tal van partijen zoals nood- en hulpdiensten, wegbeheerders, openbaar vervoerbedrijven en zelfs bergingsbedrijven. ‘Bergers staan gedurende weekendafsluitingen altijd stand-by, zodat we snel kunnen schakelen als er wat gebeurt op de weg.’
Veilig open
Maar ook het monitoren van het verkeersbeeld tijdens weekendwerkzaamheden behoort tot de taken en Bert Jan zal dit najaar dus veel weekeinden op locatie zijn. ‘We hebben zaterdag- en zondagochtenden altijd evaluatieoverleg of alles goed gaat. De zondagavond staat in het teken van een uitvoerige inspectie, om te kijken of de weg veilig open kan, want dat is een harde vereiste. We kijken dan of de geleiderail overal goed is aangebracht, of de barriers goed staan, de markeringen correct zijn aangebracht, enzovoorts. Als wij dingen zien die niet veilig genoeg zijn, wordt de nacht gebruikt om zaken te herstellen. Gelukkig komt dat niet vaak voor. Want iedereen weet: als de weg niet veilig is, stellen we hem niet open,’ besluit Bert Jan.