❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

De Groene Venen van 22 november staat online @groenevenen

De Groene Venen, dé weekendkrant van De Ronde Venen, is ook online te lezen. De nieuwste editie staat nu online.  Klik hier om de krant direct te lezen. Lees de krant iedere week online via www.degroenevenen.nl DE GROENE VENEN IS OOK VERKRIJGBAAR BIJ:   Mijdrecht - Gemeentehuis,  Boekhandel Mondria, Restaurant Graaf Jan • Bibliotheek Dr v.d. Haarlaan Wilnis - Jumbo Vinkeveen - Jumbo  • Albert Heijn (Herenweg) Waverveen - Fa. F.A.Ruizendaal & Zonen Abcoude - Fred Abcoude (voorheen Readshop), Plus Koot, Albert Heijn Baambrugge - Henks Baambrugge 

Bilderdammerweg en Geerland drie dagen afgesloten

Kudelstaart – Al enkele maanden ondervinden bewoners van Kudelstaart de nodige overlast van de reconstructie van de Bilderdammerweg. Het aanleggen van het fietspad heeft meer ‘voeten in aarde’ dan vooraf is ingeschat, zo valt te lezen in een brief die omwonenden donderdag 21 november in hun brievenbus ontvingen. Maar het einde van de overlast is in zicht. Op drie verschillende dagen zal de weg een nieuwe asfaltlaag krijgen. Echter leveren deze werkzaamheden wel een ander probleem op. Voor Geerland is de enige ontsluiting via de Bilderdammerweg.

Het aanbrengen van het asfalt en de inrichting van het kruispunt Bilderdammerweg/Geerland zal op meerdere dagen plaatsvinden. Bewoners van Geerland zullen op 26 november en 3 en 6 december de wijk niet via de Bilderdammerweg kunnen verlaten. Daarom wordt er een noodontsluiting gemaakt aan de achterkant van Geerland via het grasveld en fietspad richting het Zuiderpark. Zo zullen er rijplaten worden neergelegd en zorgen verkeersregelaars voor de veiligheid  van fietsers.

Bewoners worden echter gevraagd hun auto op deze momenten in aanpalende straten te parkeren. Ook hulpdiensten kunnen van deze noodontsluiting gebruikmaken, al wordt wordt daarvoor vaak ook ruimte gemaakt op het werkvlak.

Pieter Bootsma nieuwe CEO Royal FloraHolland

Aalsmeer – Pieter Bootsma wordt per 1 januari 2025 de nieuwe CEO van Royal FloraHolland (RFH). Hij volgt Steven van Schilfgaarde op, die na bijna zeven jaar als CEO en acht jaar als directielid terugtreedt. De Raad van Commissarissen benoemt Bootsma, momenteel Chief Value Officer, als zijn opvolger. Samen met CFO David van Mechelen zal hij de directie van RFH vormen.

Van Schilfgaarde transformeerde RFH van een traditioneel veilbedrijf naar een moderne platformcoöperatie, met initiatieven als het digitale handelsplatform Floriday en een vernieuwd logistiek systeem. Ook speelde hij een sleutelrol tijdens de coronacrisis en energiecrisis, waarbij hij de belangen van de sector succesvol verdedigde.

Bootsma benadrukt dat hij voortbouwt op de ingezette strategie, met aandacht voor digitalisering, duurzaamheid en samenwerking binnen de sector. Onder zijn leiding zal RFH zich verder richten op het versterken van haar internationale positie als platform voor de sierteeltsector en op het creëren van toegevoegde waarde voor kwekers en kopers.

Vacatures: Renaissance Hotel biedt tal van mogelijkheden

Het Renaissance Hotel, gelegen langs de Ringvaart, naast het Amsterdamse Bos, op de hoek van de Jac Takkade en de Bosrandweg, heeft diverse vacatures.

  1. Front Office Night Audito r(FT/PT)
  2. Chef de Partie/ Zelfstandig Werkende Kok (FT/PT)
  3. Housekeeping Supervisor (FT/PT)
  4. F&B Bartender/ Medewerker Bediening (FT/PT)
  5. Room Attendant/ Housekeeping (FT/PT)
  6. F&B Allround Associate (FT/PT)
  7. Front Office Supervisor (FT/PT)
  8. Algemene Dienst/Public Area Attendant (FT/PT)
  9. F&B Supervisor (FT/PT)

Front Office Night Auditor (FT/PT)

Als Front Office Night Auditor bij Renaissance opereer je tijdens de late avond- en nachturen in verschillende afdelingen van het hotel. Je verwelkomt onze gasten aan de Front Office met een vriendelijke, authentieke aanpak en helpt hen met een soepele check-in/-out, vragen en verzoeken. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het controleren van financiële en administratieve rapporten en zorg je voor de algehele veiligheid in het hotel. Een succesvolle Front Office Night Auditor kan ook goed in teamverband werken en draagt bij aan een inspirerende en stimulerende werkomgeving.

Jouw dag bestaat uit…

  • Het verwelkomen van gasten en verzorgen van check-ins en -outs met persoonlijke service.
  • Het delen van kennis over alle diensten en faciliteiten van het hotel.
  • Het anticiperen op de behoeften van gasten en het afhandelen van verzoeken en klachten.
  • Het bieden van Housekeeping service en het bezorgen van roomservice.
  • Het voorbereiden en controleren van financiële en administratieve rapporten.
  • Het uitvoeren van brand- en veiligheidsrondes.
  • Het verwerken van reserveringen in Opera.

Jij…

  • Leeft om te ontdekken
  • Werkt gemiddeld 2 à 3 nachtdiensten per week (23.00 – 07.00)
  • Kan communiceren in het Engels (bij voorkeur ook in het Nederlands)
  • Hebt ervaring met een reserveringssysteem (bij voorkeur Opera)
  • Hebt een passie voor gastvrijheid

Wij…

  • Bieden jou een geweldige werkplek in een divers team!
  • Bieden een dynamische werkomgeving met een work hard, play hard mentaliteit
  • Creëren een werkomgeving waar leren en ontwikkelen prioriteit is (regelmatig interne en externe trainingen)
  • Hebben een speciaal Associate Discount Tarief bij alle Marriott Hotels wereldwijd
  • Bieden een competitief salaris volgens de Horeca CAO + een nachtbonus van 25%.

En daarnaast nog veel leuke voordelen bij IHCP Hotels zoals…

  • Een bucket list-programma waarin we sparen voor jouw wensen
  • Een gratis gastenervaring in het hotel waar je werkt
  • Een niet ziek-bonus tot €250
  • Gratis overnachting
  • Recruitment bonus tot €250
  • Speciale tarieven in al onze hotels
  • Kortingen met jouw IHCP-medewerkerskaart.

Zelfstandig Werkende Kok (FT/PT)

Ben jij een Zelfstandig Werkende Kok met een passie voor koken en wil jij jezelf ontwikkelen binnen internationale omgeving, dan zijn wij op zoek naar jou!

Zelfstandig Werkende Kok/ Chef de Partie

Als Zelfstandig Werkende Kok ben je verantwoordelijk voor het bereiden van de à la carte gerechten en het voltooien van de dagelijkse werkzaamheden in de keuken. Je bent verantwoordelijk voor het regelen van de mise en place met verse producten. Met het team bereid je gerechten voor de gasten van het “Signature” Restaurant, de “XPLORE” bar en onze vergaderzalen. Als Zelfstandig Werkende Kok in de Renaissance kun je jezelf ontwikkelen en veel ervaring opdoen in een internationale omgeving.

Hoe zal jouw werkdag eruit zien?

  • Verantwoordelijk voor het bereiden van de gerechten volgens de presentatienormen en het volgen van de recepten
  • Ervoor zorgen dat aan alle kwaliteits- en veiligheidsstandaarden worden gewaarborgd
  • Het op verzoek bereiden van de à la carte gerechten en personeelsmaaltijden
  • Ervoor zorgen dat eventuele verwachte tekorten tijdig aan de Sous Chef worden doorgegeven
  • Adviseren van de gasten en collega’s over ingrediënten en allergieën
  • Jouw kennis in de keuken delen met je collega’s
  • Het ondersteunen en opleiden van nieuwe teamleden
  • Ervoor zorgen dat de keuken aan het einde van de dienst schoon en opgeruimd is

Jij…

  • Hebt een passie voor koken
  • Hebt ervaring in een soortgelijke functie
  • Bent gastgericht en houdt van contact met de gasten. Wij streven ernaar om een uitstekende gastenservice te verlenen
  • Kan goed samenwerken met collega’s
  • Een beheersing hebben van de Nederlandse en/of Engelse taal
  • Bent flexibel; je kan zowel doordeweeks als in het weekend werken

Wij…

  • Bieden je een geweldige plek om te werken in een divers team!
  • Bieden een dynamische werkomgeving en een team met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit
  • Bied een werkomgeving waar leren en ontwikkeling prioriteit hebben (er zullen regelmatig interne en externe trainingen worden gegeven)
  • Geniet van een personeelskorting in alle Marriott Hotels wereldwijd
  • Marktconform salaris volgens de Horeca CAO

En ook heel veel mooie Employee Benefits van IHCP Hotels zoals…

  • Een bucketlistprogramma waarbij we geld sparen voor jouw verlanglijstje
  • Geniet van een gratis overnachting in het hotel waarvoor u werkt
  • Niet-ziekbonus tot € 250,-
  • Gratis overnachting
  • Recruitment Incentive tot €250
  • Speciale tarieven in al onze hotels
  • Kortingen met uw IHCP employee card

Housekeeping Supervisor (FT/PT)

Kraakhelder en strak beddengoed, perfect geplaatste kussens, een sprankelende spiegel – elk detail draagt bij aan een ervaring die onze gasten waarderen.
Als Housekeeping Supervisor ben je verantwoordelijk voor de totale uitstraling van het hotel, zowel van binnen als van buiten. Je overziet een team en zorgt er samen met de operationele afdelingen voor dat onze gasten een onvergetelijk verblijf hebben.

Jouw dag bestaat uit…

  • Het begeleiden van het Housekeeping-team.
  • Het maken van een planning voor de dag.
  • Het assisteren van het team bij schoonmaakwerkzaamheden (kamers en openbare ruimtes) wanneer nodig.
  • Het zorgen voor de netheid en het aanvullen van kasten en trolleys.
  • Het waarborgen van de naleving van merkstandaarden en schoonmaakprocedures.
  • Het ondersteunen van de Housekeeping Manager bij administratieve taken.
  • Het communiceren met operationele afdelingen.

Jij…

  • Hebt een passie voor schoonmaken en ervaring in een vergelijkbare functie.
  • Bent een echte teamspeler.
  • Bent punctueel en hebt oog voor detail.
  • Bent flexibel en past je gemakkelijk aan.
  • Hebt een positieve instelling en presteert goed onder druk.
  • Bent flexibel beschikbaar doordeweeks, in het weekend en op feestdagen.
  • Hebt een goede beheersing van de Engelse taal.

Wij…

  • Bieden jou een geweldige werkplek in een divers team!
  • Creëren een dynamische werkomgeving met een work hard, play hard mentaliteit.
  • Faciliteren een werkomgeving waar leren en ontwikkelen prioriteit is (regelmatige interne en externe trainingen).
  • Hebben een speciaal Associate Discount Tarief bij alle Marriott Hotels wereldwijd.
  • Bieden een competitief salaris volgens de Horeca CAO.

En daarnaast nog veel leuke voordelen bij IHCP Hotels zoals…

  • Een bucket list-programma waarin we sparen voor jouw wensen.
  • Een gratis gastenervaring in het hotel waar je werkt.
  • Een niet ziek-bonus tot €250.
  • Gratis overnachting.
  • Recruitment bonus tot €250.
  • Speciale tarieven in al onze hotels.
  • Kortingen met jouw IHCP-medewerkerskaart.

 Medewerker Bediening  (FT/PT)

Onze Renaissance Bartender zorgt ervoor dat de dagelijkse baroperatie in onze locaties soepel verloopt en werkt nauw samen met het team om een unieke en gepersonaliseerde gastenervaring te creëren in onze Bar ‘XPLORE’ en ons Restaurant ‘Signature’. Jij bent verantwoordelijk voor het bereiden van de drankjes op ons barmenu en het interactieren met onze gasten. Onze succesvolle bartender verwelkomt gasten op een vriendelijke en authentieke manier, en creëert een unieke en gepersonaliseerde ervaring.

Jouw dag zal bestaan ​​uit:
• Samenwerken met het team om uitzonderlijke ervaringen voor onze gasten te leveren
• Het bereiden en serveren van drankjes voor onze gasten, het doen van aanbevelingen en upsellen
• Het registreren van transacties in het systeem Micros
• Het openen of sluiten van een shift
• Voorraadbeheer
• Naleving van voedselveiligheid en HACCP
• Zorgen voor het gebruikte materiaal
• Het delen van je kennis over unieke ontdekkingen met onze gasten en collega’s

Jij…
• Leeft voor ontdekkingen
• Bent gemotiveerd om een carrière als bartender na te streven. Ervaring is een pluspunt, maar indien nodig bieden wij trainingen aan om je alle tips en trucs te leren om een ervaren bartender te worden
• Hebt passie en kennis voor alles wat met dranken te maken heeft: spirits, bieren, cocktails, koffie/thee, enz.
• Kunt communiceren in het Engels (Nederlands is een plus, maar geen vereiste)
• Brengt je persoonlijke stijl in elke ervaring
• Bent beschikbaar om zowel doordeweeks als in het weekend in verschillende diensten te werken
• Bent klaar om een grote uitdaging aan te gaan om jezelf verder te ontwikkelen

Wij…
• Bieden je een geweldige werkplek in een divers team!
• Bieden een dynamische werkomgeving en team met een werk hard, play hard mentaliteit
• Bieden een werkomgeving waar leren en ontwikkeling prioriteit hebben (regelmatige interne en externe trainingen zullen worden verzorgd)
• Hebben een speciaal Associate Discount Rate in alle Marriott Hotels wereldwijd
• Bieden een competitief salaris volgens de Horeca CAO
En ook veel fijne extra’s van IHCP Hotels zoals…
• Een bucketlist programma waarbij we geld sparen voor jouw wensenlijst
• Geniet van een gratis gastenervaring in het hotel waar je werkt
• Geen ziektebonus tot €250
• Gratis overnachting
• Wervingsincentive tot €250 bonus
• Speciale tarieven in al onze hotels
• Kortingen met je IHCP werknemerspas


Room Attendant/ Housekeeping (FT/PT)

Is het jouw passie om ervoor te zorgen dat alle kamers worden gestyled en schoongemaakt volgens onze normen? Dan zijn wij op zoek naar jou! Gestreken linnen, perfect geplaatste kussens, een fonkelende spiegel, elk detail draagt ​​bij aan de ervaring van onze gasten.

Variable werktijden mogelijk

  • 00 uur tot 15.00 uur
  • 00 uur tot 14.00 uur
  • 00 uur tot 22.00 uur
  • 00 uur tot 22.00 uur

Jouw dag zal bestaan ​​uit:

  • Kamers schoonmaken, inclusief afstoffen en stofzuigen
  • Bedden opmaken en linnengoed verschonen
  • Hotelkamers onderhouden
  • Linnen en gastenvoorzieningen aanvullen
  • De trolleys klaarmaken voor de volgende dag
  • De werkruimte schoon en opgeruimd houden
  • Je collega’s en gasten helpen met verzoeken
  • Ervoor zorgen dat alle brand standards worden nageleefd

Jij…

  • Hebt een passie voor schoonmaken
  • Bent een team player
  • Bent punctueel en hebt oog voor detail
  • Hebt een positieve mindset
  • Bent flexibel om op verschillende diensten en dagen te werken
  • Hebt kennis van de Nederlandse en/of Engelse taal

Wij…

  • Bieden je een geweldige plek om te werken in een divers team!
  • Bieden een dynamische werkomgeving en een team met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit
  • Bied een werkomgeving waar leren en ontwikkeling prioriteit hebben (er zullen regelmatig interne en externe trainingen worden gegeven)
  • Geniet van een personeelskorting in alle Marriott Hotels wereldwijd
  • Marktconform salaris volgens de Horeca CAO

En ook heel veel mooie Employee Benefits van IHCP Hotels zoals…

  • Een bucketlistprogramma waarbij we geld sparen voor jouw verlanglijstje
  • Geniet van een gratis overnachting in het hotel waarvoor u werkt
  • Niet-ziekbonus tot € 250,-
  • Gratis overnachting
  • Recruitment Incentive tot €250
  • Speciale tarieven in al onze hotels
  • Kortingen met uw IHCP employee card

 F&B Allround Associate (FT/PT)

Als F&B Associate werk je in ons Signature Restaurant en onze ‘XPLORE’ Bar. Als F&B Associate verwelkom je onze gasten met een vriendelijke, authentieke aanpak en beantwoord je vragen over het menu en de food & beverage-faciliteiten. Je werkt zowel in de ochtend als in de avond samen met het Food & Beverage Team. Samenwerking met je team en de keukenafdeling is essentieel om succesvol te zijn als F&B Associate en uitstekende service te bieden aan onze gasten.

Jouw dag bestaat uit…

  • Samenwerken met het team om uitzonderlijke service te leveren aan onze gasten.
  • Het serveren van eten en drinken aan onze gasten, inclusief het doen van aanbevelingen (upselling).
  • Het helpen in de ‘XPLORE’ bar door gasten drankjes te serveren en de bar schoon en opgeruimd te houden.
  • Het bezorgen van roomservice.
  • Het registreren van transacties in het systeem Micros.
  • Het schoon en georganiseerd houden van je werkplek.
  • Het zorgdragen voor de apparatuur die je gebruikt.
  • Het adviseren van gasten over de lokale omgeving en activiteiten.

Jij…

  • Hebt een passie voor gastvrijheid en Food & Beverage.
  • Bent gastgericht en houdt van contact met gasten. Ons doel is uitstekende service te bieden.
  • Bent een echte teamspeler.
  • Spreekt vloeiend Engels en bij voorkeur Nederlands (een extra taal is een pluspunt).
  • Brengt je persoonlijke stijl mee naar het team.
  • Bent flexibel en kunt werken op zowel weekdagen als in het weekend tijdens verschillende diensten.
  • Bent klaar om uitdagingen aan te gaan en jezelf verder te ontwikkelen.

Wij…

  • Bieden jou een geweldige werkplek in een divers team!
  • Creëren een dynamische werkomgeving met een work hard, play hard mentaliteit.
  • Faciliteren een werkomgeving waar leren en ontwikkelen prioriteit heeft (regelmatige interne en externe trainingen).
  • Hebben een speciaal Associate Discount Tarief bij alle Marriott Hotels wereldwijd.
  • Bieden een competitief salaris volgens de Horeca CAO.

En daarnaast nog veel leuke voordelen bij IHCP Hotels zoals…

  • Een bucket list-programma waarin we sparen voor jouw wensen.
  • Een gratis gastenervaring in het hotel waar je werkt.
  • Een niet ziek-bonus tot €250.
  • Gratis overnachting.
  • Recruitment bonus tot €250.
  • Speciale tarieven in al onze hotels.
  • Kortingen met jouw IHCP-medewerkerskaart.

Front Office Supervisor (FT/PT)

Als Front Office Supervisor bij Renaissance ben je meer dan alleen een leider—je bent het hart van de gastbeleving. Met jouw vriendelijke en authentieke aanpak zet je de standaard voor unieke en persoonlijke verblijven. Jouw rol is cruciaal in het dagelijks soepel laten verlopen van de Front Office, van het beheren van operaties tot het inspireren en coachen van je team. Samen met de Front Office Manager zorg je voor een levendige en gemotiveerde teamomgeving.

Ben jij gepassioneerd over het leveren van uitstekende service en het leiden met enthousiasme? Dit is jouw kans om te schitteren!

Jouw dag bestaat uit…

  • Het coördineren van Front Office-activiteiten tussen gasten, het hotel en verschillende afdelingen.
  • Het toezicht houden op de Front Office-operaties tijdens jouw shift om een constant hoog niveau te waarborgen.
  • Het maximaliseren van omzet via upselling.
  • Het snel en volledig afhandelen van verzoeken, vragen en klachten van gasten.
  • Het hartelijk verwelkomen van gasten en efficiënt afhandelen van check-ins en check-outs.
  • Het zorgen voor een naadloze overdracht aan het begin en einde van elke shift.
  • Het uitvoeren van administratieve taken om de operaties soepel te laten verlopen.
  • Het assisteren bij verschillende gastverzoeken, zoals het coördineren van housekeeping en het regelen van parkeren.
  • Het delen van jouw kennis over lokale hoogtepunten met zowel gasten als teamleden.
  • Het geven van het goede voorbeeld en de standaard zetten voor uitzonderlijke service en teamwork.
  • Het monitoren van teamprestaties en het geven van feedback om een positieve en productieve werkomgeving te bevorderen.

Jij…

  • Hotelervaring: Je hebt ervaring met werken in een hotelomgeving.
  • Nieuwsgierig en gepassioneerd: Je hebt een oprechte passie voor het ontdekken van nieuwe ervaringen en het creëren van unieke, persoonlijke interacties met gasten.
  • Taalvaardigheid: Je spreekt vloeiend Engels; Nederlands is een pluspunt.
  • Opera-kennis: Ervaring met het Opera Property Management System.
  • Relevante ervaring: Minimaal 1 jaar ervaring in een soortgelijke functie waarin je je vaardigheden en expertise hebt bewezen.
  • Persoonlijke touch: Je kunt je persoonlijke stijl in elke gastinteractie verwerken.
  • Flexibel beschikbaar: Bereid om te werken op doordeweekse dagen, in het weekend en tijdens verschillende shifts, waaronder dag-, avond- en nachtdiensten.

Wij…

  • Bieden een geweldige werkplek in een divers, dynamisch team met een work hard, play hard mentaliteit.
  • Hebben een focus op leren en ontwikkelen, met regelmatige interne en externe trainingen (on-the-job en off-the-job).
  • Bieden een speciaal Associate Discount Tarief bij alle Marriott Hotels wereldwijd.
  • Geven een competitief salaris volgens de Horeca CAO.

En ook nog… Veel leuke voordelen van IHCP Hotels zoals…

  • Een bucket list-spaarprogramma voor jouw persoonlijke doelen.
  • Geniet van een gratis gastenervaring in het hotel waar je werkt.
  • Een gratis overnachting.
  • Speciale tarieven in al onze hotels.
  • Kortingen met jouw IHCP-medewerkerskaart.
  • Een niet ziek-bonus tot €250.
  • Een recruitmentbonus tot €250.

Algemene Dienst/Public Area Attendant (FT/PT)

Een glanzende lobby, perfect geplaatste kussens, een sprankelende spiegel, elk detail draagt ​​bij aan de ervaring van onze gasten. Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor dat onze lobby en alle openbare ruimtes sprankelend schoon en goed onderhouden zijn.

Daarnaast help je ook mee om ervoor te zorgen dat alle borden en apparatuur goed worden schoongemaakt tijdens de piekuren van de Food & Beverage afdeling in het hotel.

Wat zijn mijn verantwoordelijkheden?

  • Alle openbare ruimtes schoonmaken (lobby en gangen; restaurant; gym; back of house-ruimtes enz.)
  • Technische problemen melden bij de Technische afdeling
  • Ons team van Room Attendants helpen wanneer dat nodig is
  • Ervoor zorgen dat alle borden goed worden schoongemaakt
  • De werkruimte schoon en opgeruimd houden
  • Uw collega’s en gasten helpen met verzoeken
  • Ervoor zorgen dat alle Brand Standards worden nageleefd

Jij…

  • Hebt een passie voor schoonmaken
  • Bent een team player
  • Bent punctueel en hebt oog voor detail
  • Hebt een positieve mindset
  • Bent flexibel om op verschillende diensten en dagen te werken (positie beschikbaar voor zowel een fulltime als parttime dienstverband)
  • Hebt kennis van de Nederlandse en/of Engelse taal

Wij…

  • Bieden je een geweldige plek om te werken in een divers team!
  • Bieden een dynamische werkomgeving en een team met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit
  • Bied een werkomgeving waar leren en ontwikkeling prioriteit hebben (er zullen regelmatig interne en externe trainingen worden gegeven)
  • Geniet van een personeelskorting in alle Marriott Hotels wereldwijd
  • Marktconform salaris volgens de Horeca CAO

En ook heel veel mooie Employee Benefits van IHCP Hotels zoals…

  • Een bucketlistprogramma waarbij we geld sparen voor jouw verlanglijstje
  • Geniet van een gratis overnachting in het hotel waarvoor u werkt
  • Niet-ziekbonus tot € 250,-
  • Jaarlijkse gratis overnachting
  • Recruitment Incentive tot €250,-
  • Speciale tarieven in al onze hotels
  • Kortingen met uw IHCP employee card


F&B SUPERVISOR
(FT/PT)

Onze Renaissance F&B Supervisor zorgt ervoor dat de dagelijkse operaties in onze venues soepel verlopen en dat er geweldig teamwork is om een unieke en gepersonaliseerde gastenervaring te creëren in onze Bar ‘XPLORE’, ons Restaurant ‘Signature’, In Room Dining of in onze Vergaderzalen. Onze succesvolle F&B Supervisor is in staat om het team op een inspirerende en enthousiaste manier te coachen. Jij bent een voorbeeld als het gaat om de afwerking van de F&B-venues en het op een natuurlijke manier verwelkomen van de gasten, waarbij je hen verhalen vertelt over unieke lokale ontdekkingen.

Je dag bestaat uit:
• Coachen / begeleiden van het team om uitzonderlijke ervaringen voor onze gasten te leveren
• Het creëren van een opwindende en motiverende werkomgeving met sterke betrokkenheid binnen het team
• Ideeën implementeren om ons Signature restaurant te verbeteren
• Je kennis over unieke ontdekkingen delen met onze gasten en collega’s
• Dranken en eten serveren aan onze gasten, en waar nodig aanbevelingen doen (upselling)
• Transacties registreren in het systeem Opera/Micros
• Het openen of sluiten van een dienst
• Voorraadbeheer
• Voldoen aan de voedselveiligheids- en HACCP-normen
• Onderhoud en controle van apparatuur
• Enkele administratieve taken

Jij…
• Leeft volgens het motto ‘Life to Discover’ en hebt een passie voor Gastvrijheid en Food & Beverage
• Hebt minimaal 3 jaar ervaring in F&B-operations in een hotel, bij voorkeur met minimaal 1 jaar ervaring op supervisieniveau
• Hebt een operationele mindset, maar ook een creatieve geest die innovatieve ideeën aandrijft om de omzet en gasttevredenheid te verhogen
• Kunt communiceren in het Engels (Nederlands is een plus, maar geen must)
• Brengt je persoonlijke stijl naar elke ervaring
• Bent beschikbaar om zowel doordeweeks als in het weekend in verschillende diensten te werken
• Bent klaar voor een grote uitdaging om jezelf en je team verder te ontwikkelen

Wij…
• Bieden je een geweldige werkplek in een divers team!
• Bieden een dynamische werkomgeving en team met een work hard, play hard-mentaliteit
• Bieden een werkomgeving waarin leren en ontwikkelen prioriteit krijgen (regelmatig interne en externe training wordt aangeboden)
• Bieden een speciale Associate Discount Rate in alle Marriott Hotels wereldwijd
• Bieden een competitief salaris volgens de Horeca Cao

En daarnaast vele mooie secundaire arbeidsvoorwaarden van IHCP Hotels, zoals:
• Een bucket list-programma waarbij we geld sparen voor jouw wensenlijst
• Geniet van een gratis gastbeleving in het hotel waar je werkt
• Niet ziek bonus tot €250
• Gratis overnachting
• Wervingsbonus tot €250
• Speciale tarieven in al onze hotels
• Kortingen met je IHCP-werknemerskaar


Sluit je aan bij ons team!

“Laat jouw passie voor ontdekken een carrière worden” – Renaissance

Dit Renaissance Hotel is eigendom van en wordt beheerd door een franchisenemer.

Het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel, gelegen op de grens van Aalsmeer en Schiphol, biedt een unieke mix van moderne stijl en karakteristieke kenmerken van het Amsterdamse Bos.

Onze werksfeer heeft een platte hiërarchie, gericht op open communicatie en samenwerking tussen alle collega’s. We moedigen onze medewerkers aan om nieuwe ideeën te delen en betrokken te zijn.

Bij Renaissance Amsterdam Schiphol Airport geloven we dat tevreden medewerkers geweldige klantenservice kunnen bieden. Daarom creëren we een werkomgeving die motivatie, creativiteit, innovatie en originaliteit stimuleert.

Interesse in een van de vacatures? Stuur een mail naar careers@ihcp.com

Het bericht Vacatures: Renaissance Hotel biedt tal van mogelijkheden verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Nieuwe leiding voor Aalsmeer Lokaal

Door: Conny Vos. Vanochtend is tijdens de Breakfast Club van Aalsmeer Lokaal bekendgemaakt dat initiatiefnemers Jeroen Mäkel en Ingrid van Mourik een stapje terug gaan doen en dat Melvin Hardey in het vervolg de kar gaat trekken. “Wij blijven wel betrokken,” zegt Jeroen, “maar het is tijd voor nieuwe initiatieven.”

Melvin is niet van plan de organisatie die er al staat om te gooien; hij wil vooral iets toevoegen. “Er zijn nu zes evenementen per jaar,” deelt hij zijn ideeën, “dat zullen er eerder meer dan minder worden. Ik denk ook aan brunch- lunch- en dinersessies, telkens op een andere locatie om ondernemers te promoten.” Het streven van Aalsmeer Lokaal is om lokale ondernemers te verbinden en te helpen hun netwerk te vergroten. Ook Melvin vindt netwerken een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap. “Ondernemers zoeken naar verbinding en relaties worden gesmeed. Pas wanneer mensen elkaar leren kennen kan er een match plaatsvinden.”

Melvin Hardey vanmorgen tijdens de Breakfast Club met zijn ‘maidenspeech’

In de schijnwerpers
Op de website en sociale media wil Melvin bedrijven nog meer in schijnwerpers gaan zetten en ook niet-ondernemers betrekken. “Het moet een soort marktplaats worden met vacatures, waar mensen als eerste op gaan kijken als ze een baan zoeken. Dat is een toegevoegde waarde voor Aalsmeer. Ondernemers kunnen straks ook met ons optrekken als sponsor of als partner, waardoor ze een inspraakmoment krijgen om hun visie te delen.”

De ambitieuze opvolger uit Kudelstaart brengt veel kennis en ervaring mee. “Ik ben werkzaam in de online marketing waar we bedrijven helpen te groeien. Verder ben ik RegisterVinoloog en bekend met het organiseren van evenementen voor mijn bedrijf Taste4Wine. Ook heb ik in Amstelveen een andere netwerkclub opgestart.”

Het netwerkontbijt waar het nieuws bekend werd gemaakt, werd deze maand voor de twaalfde keer georganiseerd. Na een uitgebreid ontbijtbuffet in het Renaissance hotel kregen ondernemers de gelegenheid een korte pitch te houden. Daarna volgde een APK-sessie (Aalsmeerse Periodieke Kennis-sessie) met businesscoach Anja de Die die haar kennis deelde over het onderwerp ‘mindset’.

Ingrid en Jeroen schuiven Melvin symbolisch naar voren

Behoefte aan netwerken
De netwerkbijeenkomsten worden georganiseerd om ondernemers samen te brengen en kennis te delen. Voor Ingrid die werkt als zelfstandig webdesigner voorzagen deze bijeenkomsten in het begin zeker in een behoefte. “Toen ik net met mijn eigen bedrijf startte, kende ik alleen moeders op het schoolplein. Ik wilde lokale ondernemers vinden, dus ik snap de behoefte aan het vergroten van een netwerk goed.”
De vrijmibo en de Breakfast Club worden dan ook goed bezocht. “Iedereen met een economische binding met Aalsmeer is welkom,” voegt Jeroen toe, “er komt een mooie mix van groot MKB tot aan ZZP-er. Er zijn veel samenwerkingen ontstaan op deze vroege ochtenden. Er zijn opdrachten uitgekomen en vacatures ingevuld.”

Verbinding
Aalsmeer Lokaal bestaat nu vier jaar. “In november 2020 werd het platform gelanceerd,” blikt Jeroen terug, “dat was tijdens corona. De toenmalige wethouder daagde ons uit om een plan te bedenken waarin we de ongeveer drieduizend Aalsmeerse ondernemers met elkaar konden verbinden. We hebben met een aantal mensen een website opgezet en ideeën bedacht. Uiteindelijk zijn Ingrid en ik overgebleven en nu is het tijd voor ons om het stokje over te geven.” Met Melvin Hardey lijken ze een geschikte opvolger gevonden te hebben om de dagelijkse leiding van Aalsmeer Lokaal over te nemen.

(Foto’s: Arjen Vos)

 

Het bericht Nieuwe leiding voor Aalsmeer Lokaal verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Sportprogramma's zaterdag 23 en zondag 24 november | Rick FM

Het sportweekeinde bij Rick FM begint zaterdag tussen 15.00 en 18.00 uur met Het Tussendoortje Live Sport, gepresenteerd door Jeroen Könst en Peter Brouwer.

Komend weekeinde staat voor de amateurvoetballers speelronde 9 op het programma. Legmeervogels, koploper in 2B en kersverse winnaar van de eerste periodetitel, speelt op eigen veld tegen EDO uit Utrecht. Chris Vermeij doet live verslag vanaf de Randhoorn. Harry Hogerwerf ia aanwezig aan de Sportlaan-Oost in Amstelveen om verslag te doen van de wedstrijd Amstelveen - KDO. Rond 16.30 uur zijn er de nabeschouwingen met de trainers van Legmeervogels (Jack Honsbeek), KDO (Lex van der Horst), FC Aalsmeer (Ted Verdonkschot) en RKDES (Siver Abdulrahman). Verder in deze uitzending het competitie-overzicht, met de uitslagen, standen en programma's van de voetbalteams, de sportagenda en veel muziek.

Sport & Co

Zondag is er van 11.00 tot 13.00 uur een nieuwe aflevering van Sport & Co.

In het eerste uur zijn de nabeschouwingen van de voetbaltrainers en het competitie-overzicht, verzorgd door Jeroen Könst en Peter Brouwer, nog een keer te horen.

Het tweede uur wordt gepresenteerd door Jan Tilburgs, met techniek van Verena Ratterman. Dit uur wordt zondagavond tussen 19.00 en 20.00 uur ook uitgezonden op Radio Aalsmeer. In dit uur de volgende onderwerpen:
- Thijs Kees, van Qui Vive heren-1, met een terugblik op de wedstrijd tegen Hoorn (WFHC), waarin de eerste winst van het seizoen werd behaald. verder een vooruitblik op de laatste wedstrijd voor de winterstop, uit bij Maarssen.
- Rob Straathof, teammanager van Handbalvereniging Aalsmeer, met de nabeschouwing van de wedstrijd tegen het Belgische Hubo Handbal.
- Sanne Wierstra van volleybalvereniging SAS’70, over de gespeelde en te spelen wedstrijden van de Uithoornse teams.
- Frans van Heeteren, van het triathlon team van Oceanus, over het afgelopen seizoen en de plannen voor 2025.
- Een vooruitblik op de veldloop bij de AKU op zaterdag 30 november.
- de sportieve agenda. Wat staat er allemaal op het programma op het veld en in de zaal?

Dus stem af op Rick FM, dan blijft u volledig op de hoogte van het sportieve nieuws.

Heeft u nog actuele info, uitgaantips, een verzoeknummer of vragen dan kunt u tijdens de uitzending bellen met 0297 540970, een mail sturen naar sport@rickfm.nl of X'en op @RadioRickFM. Via de sociale media kunt u ons volgen op Facebook en X.

Hoogste baas Royal Flora Holland stopt ermee | Rick FM

De CEO van Royal Flora Holland vertrekt aan het einde van het jaar. Dat heeft Steven van Schilfgaarde meegedeeld aan alle werknemers. Op 1 januari wordt hij opgevolgd door Pieter Bootsma. 

Van Schilfgaarde zegt dat hij zicht de afgelopen 8,5 jaar met volle energie heeft ingezet voor de coöperatie, waar de veiling van Aalsmeer onderdeel van uitmaakt. 

"Ik vind en vond het een eer leiding te mogen geven aan het meest toonaangevende bedrijf in de internationale sierteelsector. Afgelopen jaren is onder mijn leiding heel veel veranderd, zowel in de coöperatieve vereniging als het bedrijf. We hebben nu een invloedrijke ledenraad waardoor de betrokkenheid van onze leden bij hun coöperatie sterk is gegroeid."

Floriday
Ook zegt hij dat Floriday niet meer weg te denken in de sierteelt en tot volle wasdom is gekomen. In Eelde is vorige week gestart met Veilen via Floriday, zeg maar de Digitale klok.

"Van een traditionele veiling zijn we getransformeerd naar een platformcoöperatie RFH met een digitaal èn logistiek platform. Met specifieke klantbediening voor onze kopers en kwekers, waarbij we ook onderscheid maken tussen Bloemen en Planten. En waar het hopelijk ook leuk is om te werken met veel aandacht voor veiligheid."

Van Schilfgaarde zegt dat het goed gaat en dat dat het voor hem mogelijk maaktr om het stokje van CEO door te geven met het vertrouwen dat Royal FloraHolland in goede handen is en haar belangrijke rol in de internationale sierteeltwereld verder kan uitbouwen.

 

Door redacteur Marco Koeleman

Pierre’s Pennenstreken: β€˜Kerstverwachtingen’

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 497. In de aanloop naar kerstmis heeft een doopsgezinde ‘denktank’ bedacht op 27 november in de kerkzaal vier allitererende onderwerpen te willen bespreken. Niet: verdeeldheid, vooroordelen en verachting (wat ook heel actueel zou zijn), maar – uiteraard veel positiever – het zal gaan over: verwachting, verlangen, verwondering en vrede.

Nou, daar heb ik wel eens wat van gevonden… Vandaar dit stukkie:

Je rijdt op de A4 en belt je vrouw: ‘Ik ben over een half uur wel thuis.’ Maar je weet niet dat er een paar kilometer verder een ongeluk is gebeurd met een lange file tot gevolg. Je kunt onderweg een hartaanval of een beroerte krijgen. Je weet ook nooit zeker of je huis er nog staat en of je straat niet is afgesloten wegens een gaslek. Ook kan er iets met je vrouw gebeurd zijn, waardoor je plotseling meteen door moet naar het ziekenhuis – met een lege benzinetank…

Natuurlijk, er kan altijd van alles gebeuren. Maar zo kunnen wij niet leven. Wij moeten ervan uitgaan dat onze plannen kunnen doorgaan en dat onze verwachtingen uitkomen. Wat wij besteld hebben, wordt geleverd en wat in het programmablad staat, wordt uitgezonden.

Wij verwachten te veel – en raken gefrustreerd als die verwachtingen niet uitkomen. Ouders hebben tegenwoordig vaak te grote verwachtingen van de schoolprestaties van hun kinderen – ze krijgen veel te veel impulsen die via de televisie en de sociale media worden toegediend.

Vaak manifesteren gefrustreerde verwachtingen zich als een soort heimwee, een verlangen naar vroeger. De behagelijke warmte van de kolenkachel; de winkeliers op de hoek; de gebreide borstrok; vadertje Drees, roomse Romme, gereformeerde Zijlstra en hervormde Tilanus. Eén communist in de gemeenteraad; de Russen de vijand – Amerika de beschermheer. Bij elke grens een douanier om je paspoort te bestuderen. Nederland was Nederland nog. Er zijn mensen die daarnaar terugverlangen. (‘Hadden we Indië nog maar’…)

Iedereen heeft de behoefte zijn leven frank en vrij naar eigen inzicht in te richten. Maar… jouw vrijheid mag die van anderen niet beperken of bedreigen! Of ziek maken! Dit principe is een paar jaar geleden tijdens de coronacrisis sterk op de proef gesteld – vooral toen er een avondklok werd ingevoerd. In Aalsmeer bleven de straten gelukkig leeg.  Eigenlijk verwonderlijk als je bedenkt hoeveel aanhang FvD en PVV in dit dorp heeft: bij de verkiezingen van 2023 kregen ze samen een kwart van de stemmen. Weet u het nog, wat Thierry Baudet toen zei? ‘Nederland heeft VVD-huisarrest. FvD blijft zich tegen deze absurde vrijheidsbeperkende maatregel verzetten’. En Geert Wilders dacht er net zo over: ‘Maatregel druist in tegen de vrijheid’. Maar de Aalsmeerders hebben zich niet op laten hitsen. Dit dorp is al veel langer geen eiland meer zoals Urk, waar de PVV’er Wakker twitterde: ‘Indien er morgen een avondklok afgekondigd wordt, zullen wij als PVV er alles aan doen om ervoor te zorgen dat deze op Urk niet gehandhaafd wordt.’

(Over vrijheid gesproken: mijn vrouw Marijke, die op de Bevrijdingsdag van Groningen – 16 april 1945 – in die stad geboren is, heeft van haar moeder – die een jaar eerder door de Gestapo was opgepakt en een maand gevangen heeft gezeten in het ‘Oranjehotel’ – Marijke heeft als trotse tweede voornaam Eleutheria gekregen, het oud-Griekse woord voor ‘vrijheid’.)

En als we het over ‘verwondering’ hebben… Er waren ooit plannen voor Floriworld… ‘In het voorjaar van 2020 worden de deuren officieel geopend voor de internationale toerist,’ stond in het persbericht. ‘Een toeristisch ervarings- en expertisecentrum voor de bloemensector waar jaarlijks meer dan 350.000 bezoekers hun hart kunnen ophalen over de wereld van bloemen en planten. Met de onderneming is een investering van 28 miljoen euro gemoeid. Het centrum gaat zich vooral richten op de consument die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie.’

Daar is verwonderlijk weinig van terechtgekomen…

Het is jammer dat telkens opnieuw voor vrijheid en vrede gevochten moet worden. Ik heb heel oude Aalsmeerders gesproken die zich herinneren dat mijn grootvader Albert ‘Stop’ Spaargaren (1876-1938) de Tweede Wereldoorlog heeft voorzien. Op een bijeenkomst in Bloemenlust, halverwege de jaren dertig van de vorige eeuw, hoorde een schare kwekers hem voorspellen: ‘Er komt oorlog!’ (Meer dan een jaar later dacht de Engelse premier Chamberlain nog dat hij vrede had gesloten met Hitler – München, 30 september 1938.)

Ach! waren alle mensen wijs,
En deden daarbij wel,
De aarde was een paradijs;
Nu is ze meest een hel.

Deze dichtregels zijn van de 17de-eeuwse opstandige dominee Dirk Camphuysen – en ze gelden nog steeds.

Als de straat aan de macht komt en de toeschouwers omwille van de lieve vrede zwijgen, verlamt elke redelijke discussie en is het einde van de democratie in zicht. Begin jaren dertig kwamen in Duitsland de grootste schreeuwers aan het bewind en de opperschreeuwer werd de absolute leider (‘Führer’). Iedereen weet – weet iedereen dat eigenlijk nog wel? – iedereen kan weten hoe dat is afgelopen!

De oorlog in Oekraïne lijkt steeds dichterbij te komen. Je ziet de bommen inslaan op scholen, ziekenhuizen en woningen, en je zegt: ‘Wat verschrikkelijk allemaal, wat erg voor die mensen’ – en vervolgens sluit je je aan bij de rijen op Schiphol, op weg naar het zonnige zuiden. Alles wordt duurder, maar dit kan er nog best vanaf.

De Blitzkrieg van Poetin begint het steeds meer op de Eerste Wereldoorlog te lijken en het bidden om vrede wordt  langzamerhand een Gebed-zonder-end. Wij hebben een foto van een gebombardeerde huiskamer in Oekraïne in ons bezit; hij maakte deel uit van een indrukwekkende tentoonstelling in het Oude Raadhuis. Dit werk van een gesneuvelde fotograaf is pijnlijk prachtig en hangt aan de muur in ons huis. Een ‘vermaning’ dat ons leven in vrede niet altijd vanzelfsprekend is en dat ook jouw interieur er zo uit kan zien als de oorlog jouw straat bereikt!

 

Het bericht Pierre’s Pennenstreken: ‘Kerstverwachtingen’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

OfficiΓ«le mededelingen 21 november 2024

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 47 2024

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat.
Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden. Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

VERKEERSCIRCULATIEPLAN AALSMEER
Nog tot en met vrijdag 20 december 2024 ligt het ontwerp Verkeerscirculatieplan Aalsmeer ter inzage. U kunt het document inzien op https://participatie.aalsmeer.nl. Het fysieke document kunt u inzien bij de balie in het raadhuis aan het Raadhuisplein 1 in Aalsmeer. Uw eventuele zienswijze kunt u mailen naar info@aalsmeer.nl of per brief sturen naar Gemeente Aalsmeer, postbus 253, 1430 AG Aalsmeer o.v.v. Zienswijze ontwerp Verkeerscirculatieplan Aalsmeer”.

TER INZAGE LEGGING ONTWERP ‘TAM – OMGEVINGSPLAN HOOFDSTUK 22D – BODEM AALSMEER’ (Z24-090628)
Burgemeester en wethouders van Aalsmeer maken bekend dat vanaf vrijdag 22 november 2024 tot en met donderdag 2 januari 2025 het ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ met bijbehorende stukken voor een ieder ter inzage ligt.

PLANGEBIED
Het plangebied betreft het gehele grondgebied van de gemeente Aalsmeer.

DOELSTELLING
Met dit TAM omgevingsplan worden bodemregels toegevoegd aan het tijdelijke deel omgevingsplan Aalsmeer.

PARTICIPATIE
Participatie heeft plaatsgevonden door een concept ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ voor inspraak ter inzage te leggen van 6 september t/m 17 oktober 2024. Er zijn geen participatie reacties ontvangen.

PROCEDURE
Het ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ ligt met de bijbehorende stukken gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage van vrijdag 22 november 2024 tot en met donderdag 2 januari 2025.

TAM – OMGEVINGSPLAN
Voornoemde ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ ligt gedurende de bovengenoemde termijn voor een ieder ter inzage op de volgende wijze:

INDIENEN ZIENSWIJZE ONTWERP TAM-OMGEVINGSPLAN
Gedurende bovengenoemde termijn kan eenieder een zienswijze betreffende het ontwerp TAM – omgevingsplan  (bij voorkeur) schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders (postbus 253, 1430 AG Aalsmeer) kenbaar maken of digitaal via zienswijzen-ro@amstelveen.nl onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’. Zienswijzen kunnen naar keuze ook mondeling naar voren worden gebracht. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze dient u via het centrale nummer 0297-387575 een afspraak te maken met de behandelend ambtenaar.

AANVRAGEN ONTVANGEN
– Ophelialaan 225, het uitbreiden van de woning aan de achterzijde
– Hortensialaan 56, het maken van een verblijf op de verdiepingsvloer in het bijgebouw

BESLISTERMIJN VERLENGD, DE BESLISTERMIJN IS VERLENGD MET ZES WEKEN
– Uiterweg 246, het herstructureren van een oud kassencomplex en het bouwen van 3 recreatiewoningen en 1 schuur
– Machineweg 304A, het bouwen van een woning
– Oosteinderweg 566, het vervangen van de bestaande woning
– Oosteinderweg 315, het bouwen van een appartementencomplex met 15 woningen
– Rietwijkeroordweg 60-kwek, het herbouwen van kasconstructies

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Huygensstraat 5, het maken van een aanbouw aan de zijkant van de woning
– van Cleeffkade 7a, het renoveren van woning en herstel van gevels, daken en kozijnen (Gemeentelijk monument)
– Braziliëlaan 23B, het plaatsen van drie vlaggenmasten op het terrein bij de hoofdingang
– Aalsmeerderweg 147, het stuken van de woning

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECA EVENEMENTEN
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.vvvaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

VERLEENDE STANDPLAATSVERGUNNINGEN*
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat op grond van artikel 5:18  van de APV  de volgende standplaatsvergunning is verleend. Tegen de afgifte van deze vergunning kunt u bezwaar maken. Hoe u dat moet doen leest u in het groene kader aan de onderkant van deze advertentie.

  • Poldermeesterplein 1 (Z2024-00004652) Verkoop van visproducten van 1 januari 2025 t/m 31 december 2029
    verzonden 13 november 2024
  • Pompplein/Ophelialaan 165 (Z2024-00002920) verkoop van kaas en kipspecialiteiten van 1 januari 2025 t/m
    31 december 2029, verzonden 13 november 2024
  • Raadhuisplein (Z2024-00004043) verkoop van verse en bewerkte visproducten van 1 januari 2025 t/m
    31 december 2029, verzonden 14 november 2024

VERKEERSBESLUITEN
Voor onderstaande verkeersbesluiten is het gehele besluit met tekening(-en) te vinden op www.officielebekendmakingen.nl. Abonneer uzelf op uw zoekvraag (bijvoorbeeld uw straatnaam) en u ontvangt automatisch een e-mail zodra er nieuwe publicaties verschijnen die aan uw zoekvraag voldoen

Verkeersbesluit gehandicaptenparkeerplaats op kenteken:
– Bilderdammerweg, ter hoogte van huisnummers 46 t/m 50

TER INZAGE:
t/m 21 november 2024:
– vastgesteld bestemmingsplan ‘Hornweg tussen 293 en 309’ en besluit hogere grenswaarde (Z23-021697) en
besluit hogere grenswaarde

t/m 28 november 2024:
– besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Oosteinderweg 49 ws 2 en het besluit hogere grenswaarden liggen, met bijbehorende stukken

t/m 2 januari 2025:
– ontwerp ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ met bijbehorende stukken

GEMEENTE AALSMEER Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer T 0297 – 387575 E info@aalsmeer.nl W www.aalsmeer.nl

Contact en openingstijden van de gemeente Aalsmeer
Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis

Openingstijden raadhuis                   
ma, di, do                08.30 – 14.00 uur
Woensdag               08.30 – 19.30 uur
vrijdag                     08.30 – 12.30 uur
Let op: kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do                08.30 – 17.00 uur
vrijdag                     08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via www.aalsmeer.nl/afspraak of telefonisch via 0297-387575.

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden? U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Fixi-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar: info-bu@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 387511. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 387512. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl.

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

BESLUIT OM BIJ HOUDING PERSOONSLIJST AMBTSHALVE OP TE SCHORTEN
De volgende personen wonen niet meer op het adres, waar zij volgens de Basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Publiekszaken.  Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de persoonslijsten van deze personen in de BRP niet meer bij te houden. Dit betekent formeel dat zij op dit adres niet meer staan ingeschreven en staan geregistreerd als niet-ingezetene.

GESLACHTSNAAM VOORLETTERS GEBOORTEDATUM DATUM BESCHIKKING
  Bakour M. 20-06-2000 13-11-2024
  Hwang B.Y. 01-03-1984 13-11-2024

BEZWAAR INDIENEN
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders, Postbus 253, 1430 AG Aalsmeer, t.a.v. Juridische Zaken.  U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verstuurd. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en een kopie van het besluit mee te sturen?

In het bezwaarschrift zet u:

  • uw naam en adres;
  • de datum van uw bezwaarschrift;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;
  • uw handtekening;
  • zo mogelijk uw e-mailadres;
  • het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Wilt u liever digitaal bezwaar maken? Dan kan dit via www.aalsmeer.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.Kijk voor meer informatie op www.aalsmeer.nl, de folder “Bezwaarschrift indienen?”.  De folder is ook verkrijgbaar in de publiekshal van het gemeentehuis.

Het bericht Officiële mededelingen 21 november 2024 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Boomfeestdag in het Seringenpark

Aalsmeer – Woensdag 20 november was de Nationale Boomfeestdag. In heel Nederland worden in gemeentes bomen geplant, veelal door schoolkinderen, maar in Aalsmeer hebben ook burgemeester en wethouders de handen uit de mouwen gestoken en in het Lijndraaierhof zes bomen geplant, drie Prunus en drie Magnolia bomen. Wethouder Sven Spaargaren is deze dag zelfs twee keer in actie gekomen. Samen met enkele leden van de Werkgroep Seringenpark heeft hij de eerste nieuwe boom geplant in dit prachtige park bij de Molenvliet (Ophelialaan). Het Seringenpark wordt niet onderhouden door medewerkers van de gemeente en Meerlanden, maar door een speciaal hiervoor in het leven groepen Werkgroep van vrijwilligers samen met hovenier Harmen Colijn. In totaal is het Seringenpark zes bomen rijker geworden: een Cornus Controversa, een Prumus Serulata en vier Malus Floribuda bomen.

Beheersovereenkomst

De Werkgroep van het Seringenpark, waaronder oud Historische Tuin medewerker Dick Maarse, en wethouder Sven Spaargaren hebben op deze Boomfeestdag tevens de beheersovereenkomst getekend  voor het komende jaar 2025. De Werkgroep krijgt voor het beheer en onderhoud van het park subsidie van de gemeente. Met de ondertekening is deze financiële bijdrage weer gewaarborgd en bezegeld dat het Seringenpark netjes (bij)gehouden wordt door de werkgroep en hovenier Harmen. Hun tip: “Loop eens een rondje door het Seringenpark en geniet van de vele soorten Seringen en bomen.”

Foto’s: Ria Scheewe

Het bericht Boomfeestdag in het Seringenpark verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Experience Centre DC Systems geopend in Aalsmeer

Aalsmeer – Vandaag opent in Aalsmeer het eerste Nederlandse Experience Center voor gelijkstroomtechnologie. Gelijkstroom (ook wel DC / Direct Current genoemd) kan de groeiende tekorten op het Nederlandse energienetwerk oplossen. Al eerder werd bekend dat slechts 5% van de bedrijventerreinen nog over voldoende elektriciteit beschikt. Ook de woningbouw en mobiliteit komen in het gedrang vanwege het stroomtekort. Inmiddels staan al 9.400 bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting op het stroomnet. De groeiende vraag naar energie en de toenemende problemen met overbelasting van het net (netcongestie) hebben het Nederlands gevestigde bedrijf DC Systems ertoe bewogen om in hun Experience Center de oplossing voor het energietekort te laten zien. 

Gelijkstroomtechnologie

“Gelijkstroomtechnologie biedt de oplossing voor deze problematiek, licht Rajath Kelamane, Managing Director van DC Systems, toe: “In tegenstelling tot conventionele wisselstroom (AC) is gelijkstroom veel efficiënter voor diverse toepassingen. Onze wereld draait steeds meer op DC, van hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen en energieopslagsystemen zoals batterijen, tot LED-verlichting en alledaagse apparaten zoals smartphones en laptops. De verschuiving naar gelijkstroomtechnologie kan de druk op het energienetwerk aanzienlijk verlichten. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is Current/OS, een besturingssysteem dat speciaal ontwikkeld is om DC-netwerken effectief en zelfstandig te laten opereren.” 

Interactief

Het net geopende Direct Current Experience Center aan de Oosteinderweg 127C belicht gelijkstroomtechnologie en is hiermee het eerste in Nederland. Bezoekers kunnen in een hybride AC/DC-omgeving interactief de toekomst van energieverdeling verkennen, met diverse DC-toepassingen zoals elektrisch laden, kantooropstellingen en industriële installaties. Ook dient het als open laboratorium met speciale faciliteiten voor testen en prototypeontwikkeling om technologische vooruitgang te ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.dc.systems.nl

Foto: Eerste Direct Current Experience Center van Nederland. Bron en foto: DC Systems

Het bericht Experience Centre DC Systems geopend in Aalsmeer verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Commissie Luchtvaartzaken: Laat uw mening horen!

Aalsmeer – Op dinsdagavond 26 november vergadert de commissie Luchtvaartzaken van de gemeenteraad. De bijeenkomst begint om 20.00 uur in de raadzaal van het Raadhuis en is bedoeld om in gesprek te gaan met inwoners, bedrijven en organisaties over de invloed van Schiphol op de leefomgeving. 

Presentatie

Aalsmeer heeft een bijzondere relatie met Schiphol, zowel in positief als in negatief opzicht. Omdat luchtvaartgerelateerde zaken belangrijk zijn voor de gemeente, heeft Aalsmeer een speciale commissie die zich hiermee bezighoudt. De commissie richt zich onder andere op het verbeteren van de gezondheid in de regio en het verminderen van overlast door Schiphol. Tijdens de vergadering wordt er onder andere een presentatie gegeven over geluid- en vliegtuigmetingen en is er een update over het gezondheidsonderzoek waarvoor een offerte is aangevraagd.

Laat uw stem horen

De commissie nodigt iedereen uit om hun mening te delen over de impact van Schiphol op hun leefomgeving. Uw inbreng is van groot belang voor het beleid dat Aalsmeer riching Schiphol wil voeren. Sprekers krijgen maximaal 5 minuten de tijd om hun standpunt toe te lichten. Als er veel insprekers zijn, kan er een extra bijeenkomst worden georganiseerd. Inwoners die willen  inspreken kunnen dit tot uiterlijk 12.00 uur op dinsdag 26 november melden via griffie@aalsmeer.nl. De vergadering bijwonen kan vanaf de publieke tribune in de raadzaal en live of later volgen via de website van de gemeente Aalsmeer. Kijk voor meer informatie, de volledige agenda en bijbehorende documenten op www.aalsmeer.nl 

Het bericht Commissie Luchtvaartzaken: Laat uw mening horen! verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Filmavond Orange the World in GERRIT

Op dinsdag 26 november vanaf 19.30 uur is er een speciale filmavond, met de film "Take my Eyes". Inwoners zijn van harte welkom in Filmtheater Gerrit in Uithoorn. De avond draait om het stoppen van geweld tegen vrouwen en meisjes.

Schouwburg Amstelveen en Co&Zo vieren jubileum | Rick FM

Schouwburg Amstelveen bestaat 50 jaar. Op 3 januari 2025 viert de schouwburg zijn gouden jubileum, en dat gaat niet ongemerkt voorbij. Samen met jullie, de trouwe bezoekers, maakt de schouwburg er een onvergetelijk seizoen van.

Co&Zo Jubileumshow
Op de feestelijke jubileumdag deelt Schouwburg Amstelveen het podium met de populaire podcast Co&Zo. Hosts Nina de la Croix en Rick Paul van Mulligen vieren hun eigen mijlpaal: de 100e aflevering.

Wil je live bij deze bijzondere opname aanwezig zijn? Grijp je kans en bestel snel je tickets voor de Co&Zo Jubileumshow op 3 januari 2025.

Nieuw in de agenda: Marcel Hensema
Acteur Marcel Hensema brengt zijn geprezen solovoorstelling Eldorado naar Amstelveen. Deze intieme en hartverwarmende voorstelling is een viering van alles wat dierbaar is. Mis het niet en verzeker je van een plek.

Ook komt cabaretier Thomas van Luyn met zijn hilarische show: Grote ADHD Experivaganza. Verwacht een wervelwind van humor, absurditeit en verrassende inzichten. Boek nu voor het beste zicht!

Sluit 2024 af met een lach
Wat is een beter afscheid van het jaar dan een Oudejaarsconference?
Kies uit twee top comedians:
*Sjaak Bral, met zijn scherpe en humorvolle terugblik.
*Dolf Jansen, die 2024 fileert met comedy, poëzie en improvisatie.

Vier samen met de schouwburg het gouden jubileum
Ter ere van het jubileum heeft de schouwburg twee exclusieve jubileumbieren gelanceerd en kun je kans maken op een Gouden Ticket. Hiermee mag je gratis naar een voorstelling naar keuze. Lees meer over de actie op de website van Schouwburg Amstelveen.

 

Door redacteur Jolanda Koppenol.

Sloop huizen Prinses Christinalaan na de jaarwisseling verder | Rick FM

Woningbouwvereniging Eigen Haard heeft een nieuwe planning voor de sloop van de huizen aan de Prinses Christinalaan, die al heel lang leegstaan.

Eind augustus verhuisde de laatste bewoners en meteen daarna zouden de sloopwerkzaamheden verder gaan. 

In april werd er al asbest geconstateerd, maar in oktober werd duidelijk dat er nog meer asbest was aangetroffen.

Nieuw plan
De asbestsaneerder heeft daarna een gedetailleerd plan van aanpak opgesteld om de bron veilig te verwijderen.

De woningbouwvereniging heeft daarna besloten de echte sloopwerkzaamheden, die eind oktober zouden beginnen, uit te stellen. 

Ook zegt Eigen Haard dat men niet tijdens Kerst en Oud-en-Nieuw half afgebroken huizen wil hebben, vanwege gevaar met vuurwerk. Daarom is alles uitgesteld tot na de kerstvakantie.

Informatiebijeenkomst
Binnenkort is er een inloopavond over de bouw van de woningen aan de Prinses Christinalaan. Die is op donderdag 28 november tussen 17.00 en 20.00 uur in het gemeentehuis.

 

Door redacteur Marco Koeleman

 

4100 tegels verwijderd in Uithoorn | Rick FM

Het NK Tegelwippen heeft een nieuw record opgeleverd. Dit jaar zijn meer dan 5,5 miljoen tegels verwijderd en vervangen voor groen.

199 gemeenten in Nederland deden dit jaar mee,ook Uithoorn. Onze gemeente was er voor de eerste keer bij. 

Winnaars waren Venlo, Vlaardingen en Halderberge. Zij wipten de meeste tegels per inwoner. Venlo had ook in totaal de meeste tegels; 414.395 tegels.

In Uithoorn zijn er 4.100 tegels gewipt. Uithoorn streed tegen de andere DUO+ gemeenten. We hebben niet gewonnen. De gemeente Diemen heeft 7793 tegels verwijderd en Ouder-Amstel 1186 tegels. 

 

Door redacteur Maro Koeleman

 

Nieuwe filmladder van Gerrit Uithoorn | Rick FM

De nieuwe filmladder van Gerrit voor de komende maand is er weer! Er is een prachtig en gevarieerd programma voor je samengesteld, met titels die je niet wilt missen.


Extra voorstellingen:
Heb je eerder geen kaartjes kunnen bemachtigen voor “De Z van Zus” of “André Rieu’s Christmas Concert: Gold and Silver”? Goed nieuws: er zijn extra voorstellingen geboekt. Grijp deze laatste kans en boek je tickets nu!

Bijzondere documentaire:
Op zondag 1 december om 15:30 uur wordt de indrukwekkende documentaire “Super/Man: The Christopher Reeve Story”vertoond.
Deze film vertelt het inspirerende verhaal van Christopher Reeve, bekend als de iconische Superman. Na zijn tragische ongeval in 1995, waarbij hij vanaf zijn nek verlamd raakte, werd Reeve een voorvechter voor onderzoek naar ruggenmergletsel en de rechten van mensen met een handicap. De documentaire geeft een ontroerende blik op zijn indrukwekkende carrière, zijn persoonlijke strijd en zijn vastberaden inzet voor een betere wereld.

Terug van weggeweest:
In januari kun je opnieuw genieten van de “Nostalgische Films Uithoorn”, een samenwerking met de Stichting Oud Uithoorn / De Kwakel. Na het succes van vorig jaar heeft de stichting een nieuwe selectie samengesteld vol bijzondere filmherinneringen.

Voor de IDFA-liefhebbers:
“Best of IDFA on Tour” is weer opgenomen in het programma. De nieuwe editie belooft vier indrukwekkende documentaires. Tickets zijn al verkrijgbaar en het volledige programma wordt begin december bekendgemaakt op de website van Gerrit.

Bekijk de complete filmladder online en reserveer snel je favoriete films.

 Filmladder December 2024

 

 

Ingezonden bericht, verwerkt door Redacteur Jolanda Koppenol.

Lezing over vuurwerkangst bij huisdieren | Rick FM

Uithoorn. De feestdagen naderen, en daarmee ook de jaarwisseling. Voor veel honden, katten én hun eigenaren kan dit een stressvolle tijd zijn door het vuurwerk. Om deze periode zo goed mogelijk door te komen, organiseert dierenarts Annemieke Calis op dinsdagavond 3 december een informatieve lezing over vuurwerkangst bij huisdieren.

Inzicht
Tijdens de lezing geeft Annemieke inzicht in:
*Wat er gebeurt als uw hond of kat angst ervaart.
*Wat u juist wel en niet moet doen tijdens stressvolle momenten.
*De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van medicatie, supplementen en hulpmiddelen voor angstige huisdieren.

Heeft u een jonge hond zonder vuurwerkervaring? Of is de jaarwisseling al jaren een uitdaging voor uw oudere hond? Dan is deze lezing een aanrader.

Praktische informatie
Locatie: Dierenartspraktijk Annemieke Calis, Oranjelaan 32A, Uithoorn.
Datum: Dinsdag 3 december.
Aanmelden: Via postbericht/Messenger of telefonisch via 0297-565989

Iedereen is welkom. Niet alleen klanten, maar ook buren, vrienden en familie. Meld u dus snel aan!

 

Door redacteur Jolanda Koppenol

Provincie subsidieert vleermuisvriendelijke isolatie

Aalsmeer – De provincie Noord-Holland stelt ruim € 1 miljoen subsidie beschikbaar om alternatieve verblijfplaatsen voor vleermuizen te creëren. Deze regeling is bedoeld om gemeenten te ondersteunen bij het beschermen van vleermuizen, die vaak in en rond woningen leven, zoals in spouwmuren of onder dakpannen.

Door de toenemende vraag naar woningisolatie, mede door klimaatverandering en hoge energieprijzen, komt de leefomgeving van vleermuizen onder druk te staan. Wettelijk zijn deze dieren beschermd en mogen zij niet verstoord worden tijdens hun kraamperiode of winterslaap. Gemeenten worden aangemoedigd om natuurvriendelijke isolatiemethoden te hanteren, zodat vleermuizen tijdig kunnen wegvliegen en niet opgesloten raken. Daarnaast is het belangrijk om alternatieve verblijfsplekken, zoals nestkasten of speciaal ingerichte ruimtes in gebouwen, beschikbaar te maken.

De subsidie maakt deel uit van een landelijke afspraak tussen het Rijk, provincies en gemeenten. Meer informatie over de regeling is te vinden op de subsidiepagina van de provincie Noord-Holland.

College plant bomen op Boomfeestdag

Aalsmeer – Op woensdag 20 november heeft het college van Aalsmeer samen met kinderburgemeester Chiemeze Ugoanyanwu zes bomen geplant op het Lijndraaierhof ter gelegenheid van de Nationale Boomfeestdag. Deze jaarlijkse dag markeert de start van het plantseizoen en benadrukt het belang van groen voor een duurzame leefomgeving.

De geplante bomen, drie magnolia’s en drie prunussen, vervangen zieke exemplaren en zijn gekozen vanwege hun bijdrage aan biodiversiteit en hun verschillende bloeitijden. Tijdens de ceremonie onderstreepte kinderburgemeester Chiemeze het belang van bomen voor natuur en toekomstige generaties. Burgemeester Gido Oude Kotte voegde daaraan toe: “Met nieuwe aanplant maken we onze gemeente groener, mooier en leefbaarder.”

De Nationale Boomfeestdag vindt jaarlijks plaats op de derde woensdag van november. Het evenement, dat in 1957 in Nederland werd geïntroduceerd, zet groen en bomen in de schijnwerpers als essentieel voor mens en milieu. Gemeenten en organisaties in heel Nederland organiseren op deze dag verschillende activiteiten om bewustzijn en betrokkenheid te vergroten.

Dubbel grondgebruik: zonnepanelen en landbouw hand in hand

Nederland kampt met een groeiend tekort aan beschikbare grond. Toch moeten we de komende jaren flink wat duurzame energie opwekken én onze voedselproductie op peil houden. Hoe combineren we deze ogenschijnlijk tegenstrijdige doelen? Het antwoord ligt mogelijk in een innovatieve oplossing: agri-pv.

Wat is agri-pv? Agri-pv, een afgekorte samenvoeging van de woorden ’agrarisch’ en ‘photovoltaic’, is een slimme combinatie van landbouw en zonne-energie op hetzelfde stuk grond. Bij deze methode worden zonnepanelen zo geplaatst dat er nog steeds gewassen onder kunnen groeien of vee kan grazen. Dit dubbele gebruik van land biedt interessante voordelen voor zowel boeren als de energiesector.

Door agri-pv toe te passen, kunnen boerenbedrijven hun inkomsten diversifiëren. Naast de opbrengst van hun gewassen of vee, verdienen ze ook aan de opgewekte zonne-energie. Bovendien kunnen de panelen in sommige gevallen zelfs bijdragen aan een betere oogst, bijvoorbeeld door gewassen te beschermen tegen extreme weersomstandigheden.

Direct op de grond, ja of nee?
Naast agri-pv zijn er ook steeds meer projecten waarbij zonnepanelen op de grond worden geplaatst, zonder directe combinatie met landbouw. Deze aanpak heeft voor- en nadelen ten opzichte van panelen op daken.

Voordelen van grondgebonden zonnepanelen zijn onder meer de mogelijkheid om grotere installaties te plaatsen en eenvoudiger onderhoud. Nadelen zijn het grotere ruimtebeslag en de potentiële invloed op het landschap. Bij zorgvuldige planning en uitvoering kunnen deze nadelen echter worden geminimaliseerd.

Kansen voor grondeigenaren
Niet alleen voor boeren, maar ook voor andere grondeigenaren bieden zonnepanelen op de grond interessante mogelijkheden. Braakliggende terreinen of bijvoorbeeld verzilte stukken land kunnen worden ingezet voor energieopwekking, wat een welkome aanvulling op het inkomen kan betekenen.

Bovendien dragen grondeigenaren die kiezen voor zonne-energie direct bij aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Ze spelen een onmisbare rol in de overgang naar een duurzamer energiesysteem.

Uitdagingen en oplossingen
Natuurlijk kent de uitvoering van agri-pv en grondgebonden zonnepanelen ook uitdagingen. Technische aspecten, zoals de optimale plaatsing van panelen voor zowel energieopbrengst als gewasgroei, vereisen voortdurend onderzoek en slimme oplossingen.

Ook op het gebied van regelgeving en subsidies zijn er ontwikkelingen. De overheid zoekt naar manieren om duurzame energieproductie te stimuleren zonder de voedselproductie in gevaar te brengen. Nieuwe subsidieregelingen en aangepaste bestemmingsplannen kunnen hierbij helpen.

Maatschappelijk draagvlak
De introductie van dit soort projecten heeft niet alleen technische en economische gevolgen, maar ook een maatschappelijke impact. Het veranderende landschap kan vragen en weerstand oproepen bij omwonenden en natuurliefhebbers. Het is daarom belangrijk om de lokale gemeenschap intensief te betrekken bij de planvorming en uitvoering.

Door open communicatie en het delen van de voordelen met de omgeving, bijvoorbeeld door lokaal opgewekte energie beschikbaar te stellen of door natuurontwikkeling te stimuleren rond de zonneparken, kan het draagvlak voor deze vernieuwende vormen van energieopwekking worden vergroot. Zo werken we samen aan een duurzame toekomst waarin landbouw en energieproductie hand in hand gaan.

Zonnige toekomst in het verschiet
De combinatie van zonne-energie en landbouw lijkt een veelbelovende richting voor de toekomst. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en de regelgeving meegroeit, zullen we waarschijnlijk steeds meer projecten zien ontstaan.

Agri-pv en grondgebonden zonnepanelen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het Nederlandse elektriciteitsnet. Ze bieden een praktische oplossing voor het ruimtegebrek in ons land en helpen tegelijkertijd bij het bereiken van onze klimaatdoelen. Door slim en duurzaam om te gaan met onze beschikbare grond, creëren we winst voor boeren, grondeigenaren én het milieu.

(Partnerbijdrage Digital Rise)

Het bericht Dubbel grondgebruik: zonnepanelen en landbouw hand in hand verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Aalsmeer ’tegelwipt’ 1300 vierkante meter

Door: redactie. Het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen zit erop. Aalsmeer eindigde op de 29e plaats in de categorie gemeentes onder de 50.000 inwoners en scoorde daarmee beter dan vorig jaar toen het 46e werd.

Dit ‘kampioenschap’ trokken Aalsmeerders en Kudelstaarters bij elkaar 14.544 uit hun tuinen, een oppervlakte van 1.300 vierkante meter. De voorgaande editie ging het om een derde van dat aantal. De wedstrijd ging van start op 21 maart en eindigde op 31 oktober. In totaal deden 199 gemeenten mee. Inwoners van Aalsmeer konden gebruikmaken van de tegeltaxi. Op specifieke momenten haalde de gemeente gratis de gewipte tegels op. De tegels werden daarna gerecycled.

Het NK Tegelwippen is een jaarlijkse terugkerende landelijke wedstrijd waarbij gemeenten elkaar uitdagen om zoveel mogelijk tegels te vervangen voor groen. Het aanleggen van groen helpt dieren zoals vlinders en bijen beter te overleven in steden en dorpen. Daarnaast zorgt het vergroenen van een tuin voor een betere afvoer van regenwater, wat wateroverlast bij zware buien kan voorkomen. Planten bieden ook meer schaduw en dat zorgt voor verkoeling op warme zomerdagen.

NK Tegelwippen 2025
Het NK Tegelwippen is afgelopen, maar er valt nog genoeg winst te behalen. In 2025 doet gemeente Aalsmeer daarom weer mee met een nieuw seizoen NK Tegelwippen. Ook dan kunnen inwoners gebruikmaken van de tegeltaxi. Bezoek de website NK Tegelwippen voor meer informatie: nk-tegelwippen.nl

Het bericht Aalsmeer ’tegelwipt’ 1300 vierkante meter verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Sinterklaas speurtocht in Centrum

Door: redactie. Net als de kinderen, beleefden ook de winkeliers zaterdag een geslaagde sinterklaasintocht. Onderdeel van het spektakel is een toverspreuk die kinderen in de etalages van de winkels in Aalsmeer Centrum nog tot en met zondag 24 november kunnen zoeken.

Haal daarvoor het deelnameformulier bij Total Copy Service, Dierenwinkel Discus Van der Zwaard of kapsalon Qnipsels en ga op zoek naar de verstopte letters. Deze zijn te vinden bij ondernemers aan de Stationsweg, het Raadhuisplein, Marktstraat, Schoolstraat, Dorpsstraat, Zijdstraat, Punterstraat en aan het Molenplein. Vul de spreuk in en lever het formulier uiterlijk maandag 25 november in waar je het gehaald hebt. Let wel goed op de openingstijden. Wie weet word je gebeld met het bericht dat je één van de tien prijswinnaars bent.

De prijsuitreiking is donderdagmiddag 28 november tussen half 4 en half 5 bij Foto de Boer aan het Molenplein. Daar is dan ook meteen de jaarlijkse fotoshoot met Sinterklaas.

Het bericht Sinterklaas speurtocht in Centrum verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Cabaretier Janneke de Bijl in Theater Piet Mondriaan

Regio – In ‘Doet u ook mensen?’ wil Janneke de Bijl meer dan ons een avondje laten grinniken over haar getob en geworstel met het leven. Ze heeft haar stijl een behoorlijke update gegeven. Was zij in haar twee voorgaande programma’s nog een zwaarmoedige stand-up comedian die zich verwonderde over haar omgeving en zichzelf, nu is ze buiten haar comfortzone gestapt.

Met een decor van een treincoupé biedt ze tijdens de treinreis enkele stevige lussen waaraan we ons kunnen vasthouden. De belangrijkste daarvan is haar relatie met haar ‘dwarse’ vader, of beter gezegd, het verhaal over zijn dood en wat dat met haar deed. Maar ze heeft ook luchtige verhalen over haar relatie met haar vriend, over de mensen uit het dorp waarin zij sinds kort woont, haar vriendinnen en haar onbedwingbare behoefte de reddende engel uit te hangen voor dieren en mensen. Tobbend vraagt zij zich af wat geluk is en of je geluk er niet gewoon moet laten zíjn, het te omarmen, in plaats van ervan uit te gaan ‘dat het toch weer overdrijft’.

Theater Piet Mondriaan. Zaterdag 30 november 2024. Aanvang: 20.15 uur. Kaarten via www.theaterpietmondriaan.nl.

Foto: Merlijn Doomernik.

Het bericht Cabaretier Janneke de Bijl in Theater Piet Mondriaan verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

❌