❌

Lees weergave

Lezing 13 uur: D-Day, een ander verhaal | Rick FM

6 juni 1944 D-Day; de dag die iedereen kent van de films, zoals "The Longest Day" en "Saving Private Ryan”. Er zijn nog veel meer films en series over deze grootste landingsoperatie in de geschiedenis gemaakt. Ook weet bijna iedereen van de parachutist die in het dorp SainteMèreÉglise aan de kerk toren ging.

Wat minder bekend is, is wat er allemaal aan voorbereidingen aan vooraf zijn gegaan om ruim 2 miljoen troepen aan land te zetten. Een veelvoud daarvan was nodig voor de logistiek, het vervoer en de training in de jaren ervoor. Na de 'Conferentie van Casablanca' in januari 1943, werd een militaire staf gevormd om D-Day te plannen.

Het definitieve besluit om een invasie uit te voeren op het vasteland van Europa werd in mei 1943 genomen tijdens de 'Trident Conferentie'. De oorspronkelijke plandatum was mei 1944. Die werd uitgesteld naar juni in verband met de tijd die voor de opbouw van troepen en materieel, zoals schepen en wapens nodig was.
Er is een aantal wapens speciaal voor de invasie ontwikkeld, onder de Naam: 'Hobart’s Funnies'.

Rick Franke vertelt om 13:00 uur een ander verhaal. Met historische beelden wordt het verhaal over de aanloop naar D-Day, over de operaties die voorafgingen, speciaal ontwikkelde wapens en over de landing op Utah Beach als voorbeeld, verteld.

IVNlezing Rijkdom in je achtertuin | Rick FM

Iedereen met een tuin kan met een beetje moeite genieten van een waar planten- en dierenparadijs. De kunst is, te begrijpen hoe planten en dieren samenwerken en ze daarbij te helpen.

Niet alleen ver weg maar ook dichtbij kunnen we genieten van een rijke schakering aan soorten in de
natuur. In deze lezing maakt u kennis met deze rijke natuur. U ziet hoe planten, paddenstoelen, bloemen, bijen, vlinders en andere insecten, vogels en bomen en struiken elkaar helpen of het elkaar
moeilijk maken.

IVN gaat op ontdekkingstocht in deze fascinerende wereld van onderlinge relaties, strijd en samenhang tussen planten en dieren, insecten en bloemen. U maakt kennis met verrassende technieken en lokmiddelen die de planten inzetten om insecten die noodzakelijk zijn voor hun voortplanting bij zich te brengen

Frans van Bussel is zijn hele leven al bezig met natuuronderzoek en natuureducatie, trok er vaak op uit, op speurtocht naar planten, vogels en insecten. Hij was jarenlang werkzaam bij het Natuurmuseum Groningen, en later directeur bij NMC Zeist, Regionaal Centrum voor Natuur en Milieucommunicatie , was actief als docent natuuronderwijs op de Pabo en geeft nog steeds vele vogel- en andere natuurcursussen en lezingen. 

De lezing is op 3 juni van 20.00 -22.00 uur in het NME-centrum De Woudreus, Pieter Joostenlaan 28a, Wilnis

Auto slaat over de kop op N201 bij Zijdelweg: bestuurder met spoed naar ziekenhuis

Zaterdagochtend rond 08.30 uur is een automobilist van de weg geraakt op de N201 ter hoogte van de toerit Zijdelweg, vanuit Aalsmeer richting Mijdrecht. De auto reed daarbij een lantaarnpaal volledig uit de grond, sloeg meerdere keren over de kop en vernielde een deel van de geluidswand. Het voertuig kwam uiteindelijk ondersteboven tot stilstand op de invoegstrook. De bestuurder is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Over zijn toestand is op dit moment niets bekend.

Chocotoko heeft zijn atelier geopend | Rick FM

Dit hele weekend krijgen mensen een kijkje acther de schermen bij het nieuwe atelier van de Chocotoko. Die is vandaag officieel geopend.

In het atelier op het Marktplein worden de produkten gemaakt die in de winkel worden verkocht. Maar de Chocotoko gaat voortaan ook workshops geven in dat atelier.

Na Vaderdag zijn er workshops voor kinderen vanaf zes jaar. Ook komen er bestsellers-worksthops. Daar kunnen mensen zelf de chocoladeprodukten maken die het goed doen in de winkel.

Ook is het de bedoeling dat er later een workshop komt waar kinderen met hun ouders chocoladeprodukten kunnen maken. 

Jongens (14) redden geitje uit benarde positie in Mijdrecht

Twee jongens van 14 jaar hebben zaterdagmiddag een vastzittend geitje gered in Mijdrecht. Tijdens hun dagelijkse bezoek aan het geitenweitje aan de Prins Bernhardlaan zagen ze dat het dier met zijn achterpoten vastzat in een metalen hooiruif in de stal. De jongens, die al jaren zorgzaam omkijken naar de dieren, twijfelden geen moment en belden direct de dierenambulance. Die schakelde op haar beurt de brandweer in om het dier uit de benarde positie te bevrijden. Met speciaal gereedschap lukte het om de metalen spijlen voorzichtig uit elkaar te buigen. Hoewel de toestand van het geitje zorgelijk was, werd het meteen meegenomen voor medische zorg. Hoe het er nu aan toe is, is nog niet bekend.

Farmwalk Ouderkerk aan de Amstel

Ouderkerk aan de Amstel – De vraag is niet óf we de emissies in de melkveehouderij moeten verlagen, maar hóe we dit op een slimme manier doen. Het goede nieuws? Met de juiste aanpak levert het niet alleen milieuwinst op, maar ook financieel voordeel!

Richard Korrel, vierde generatie op Boerderij Polderzicht, geeft inzicht in de betekenis van de Farmwalk. In samenwerking met Netwerk Praktijkbedrijven organiseren de initiatiefnemers achter Bemest op zijn best diverse workshops.

Bedrijfsleider Delian Kook van Netwerk Praktijkbedrijven deelt praktische strategieën om emissiearm te werken op jouw bedrijf. Hij laat zien hoe je met slimme dagelijkse keuzes al flinke stappen kunt zetten, zonder direct grote investeringen te hoeven doen.

Auteur en Video: Ika Berman

Leren op het land: boeren wisselen kennis uit tijdens Farmwalk

Ouder-Amstel – Tientallen boeren verzamelden zich afgelopen donderdag op het erf van melkveehouder Richard Korrel voor een zogeheten Farmwalk: een praktijkgerichte wandeling door het boerenland, gericht op het delen van kennis en het verbeteren van duurzame landbouw in de regio. Richard Korrel, zelf vierde generatie melkveehouder, stelde zijn bedrijf open voor collega’s en experts: “Ik doe mee om te laten zien wat er allemaal mogelijk is én om zelf te leren – bijvoorbeeld hoe ik mijn machine kan optimaliseren.”

De Farmwalk is een initiatief van Netwerk Praktijkbedrijven, dat in samenwerking met boeren op locatie bijeenkomsten organiseert waarin emissieverlaging centraal staat. Delian Gohl, bedrijfsbegeleider bij het netwerk, licht toe: “Deze editie draait om emissiearm werken op je eigen boerderij. We kijken naar drie onderdelen: het voer van de koeien, de inrichting van de stal en de manier van bemesten. Juist in het dagelijkse werk van de boer liggen kansen om methaan en ammoniak terug te dringen, zonder dat er meteen dure investeringen nodig zijn.”

Gewoon doen, gewoon delen

De kracht van de Farmwalk zit in de praktijkgerichte aanpak. Terwijl deelnemers door het weiland lopen en demonstraties volgen, delen ze hun ervaringen. “Het werkt het beste als je ziet hoe een collega het doet,” vertelt een melkveehouder die al 36 jaar in het vak zit. “Veranderingen zijn ingrijpend, maar gelukkig komt het niet allemaal tegelijk.”

De sfeer was informeel en leerzaam tegelijk. Broodjes bal en praktijkkennis gingen hand in hand. De deelnemers kregen uitleg over nieuwe technieken, maar vooral ook over het slimmer inzetten van bestaande middelen. “Een stal heb je al, maar door aanpassingen in ventilatie of de vloer kun je al stappen zetten,” aldus Gohl. “Het gaat om kijken naar wat je al hebt en hoe je daar emissies mee kunt reduceren.”

Samenwerken aan een toekomstbestendige landbouw

De Farmwalk onderstreept het belang van samenwerking in de sector. Door boeren, adviseurs en onderzoekers samen te brengen op het erf, ontstaat een omgeving waarin leren van elkaar centraal staat. Korrel: “Je leert het meest van collega’s in het veld. Daarom doe ik graag mee aan dit soort netwerkdagen.”

De volgende Farmwalks staan al op de planning, waarbij telkens een ander thema centraal staat – altijd gericht op praktische oplossingen die werken op het boerenbedrijf.

Auteur: Michel Willemse
Foto: Jammfm

Vier dagen genieten bij de Avondvierdaagse in Uithoorn | Rick FM

Zo'n 900 kinderen en ouders hebben deze week meegelopen in de Avondvierdaagse van Uithoorn. De laatste avond was een groot feest met onder anderen DJ Marthe.

De deelnemers kregen rozen van Duoplant en ook was er een beloning voor de gelopen kilometers en ijsjes om af te koelen. 

Het was de 61-ste editie van de Avondvierdaagse. De afgelopen jaren stond de organisatie telkens op losse schroeven door een tekort aan vrijwilligers. Na een oproep kwamen er vorig jaar enkele nieuwe bij.

 

Door Ron Koppenol

 

Bijeenkomst β€˜Aalsmeer, verleden, heden en toekomst’

Aalsmeer – Wat betekent Aalsmeer voor ouderen. Hoe zag het dorp er vroeger uit en hoe wordt het nu ervaren? Tijdens een themabijeenkomst ‘Aalsmeer, verleden, heden en toekomst’ worden senioren in de gemeente uitgenodigd om hier over in gesprek te gaan met elkaar waarbij vooral ingegaan wordt op historische verhalen en tradities met behulp van foto’s en filmpjes. Dit beeldmateriaal is in bezit van Ab Carels die verschillende gebeurtenissen door de jaren heen heeft gefilmd.

Het wordt een middag voor herinneringen, inzichten en inspiratie. Er worden verhalen van vroeger gedeeld en er wordt stilgestaan hoe de gemeente zich heeft ontwikkeld. Denk aan de Uiterweg, de Oosteinderweg, de Westhill, het Molenpad en nog veel meer.

Kom meepraten, luisteren en verbinden tijdens deze middag over Aalsmeer op dinsdag 10 juni in Zuydveste in de Hortensialaan, hoek J.C. Mensinglaan. De inloop is vanaf 14.00 uur, aanvang 14.30 uur. Graag vooraf aanmelden bij Saskia Zwaan via 06-22157129 of per mail: ontmoetingscentrum@zg-aelsmeer.nl. De inloop Odense van Zorggroep Aelsmeer heeft overigens elke dinsdag een programma in Zuydveste en deze middagen komen diverse onderwerpen aan bod. Ouderen in Aalsmeer en Kudelstaart zijn van harte welkom.

Het bericht Bijeenkomst ‘Aalsmeer, verleden, heden en toekomst’ verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Raad neemt Masterplan Energie aan

Aalsmeer – Samen op weg naar een klimaatneutraal Aalsmeer en Kudelstaart! De gemeenteraad heeft het Masterplan Energie aangenomen. In dit plan staat hoe gemeente Aalsmeer uiterlijk in 2050 klimaatneutraal wil zijn. Dat betekent minder energie gebruiken en volledig overstappen op duurzame energiebronnen in plaats van fossiele brandstoffen.

Het Masterplan is tot stand gekomen in samenwerking met meer dan 120 betrokkenen: inwoners, ondernemers, mensen vanuit organisaties en overheden zoals de gemeente en provincie. Ook de uitvoering wordt gezamenlijk aangepakt. Want de energietransitie is een grote verandering die alleen lukt als mensen en partijen het samen doen. Op een manier die past bij Aalsmeer.

Waardering voor het co-creatieproces

Meerdere raadsfracties en raadsleden spraken tijdens de vergadering hun waardering uit voor het co-creatieproces waarin het Masterplan ontstaan is. Ook benadrukten de raadsleden hoe belangrijk het is dat inwoners goed worden meegenomen en weten waar ze aan toe zijn. Ook in het vervolg en de uitvoering van het plan.

Kick-Off bijeenkomst

Iedereen is dan ook van harte uitgenodigd om mee te werken aan de uitvoering van het Masterplan Energie tijdens een Kick-Off bijeenkomst op dinsdag 3 juni. Het plan wordt daar gepresenteerd, betrokken partijen zetten hun handtekening en deelnemers gaan direct aan de slag met de volgende stappen. Zoals bijvoorbeeld het verduurzamen van bedrijventerreinen, het starten van bewonersinitiatieven of energiecoöperaties, het onderzoeken van de mogelijkheden voor een warmtenet, innovatieve oplossingen voor netcongestie en ruimte voor ideeën. Aanmelden kan via: www.bit.ly/kickoff3juni.

Het bericht Raad neemt Masterplan Energie aan verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Foto 550: verzin en win

Door: Mariëlle Wegman. Van de ‘lijntrekkers’ van vorige week, naar… Ja, naar wat eigenlijk? In elk geval kijken we naar jongelui die onder contract staan van een bekend fastfoodketen en daardoor mogelijk hun eigen broek op weten te houden. Dat met de broek is wel gelukt, maar met het shirt van een van de knapen liep het kennelijk anders. Maar we hebben dan ook prachtig weer achter de rug. Maar voordat we zelf helemaal ‘los’ gaan op de foto van deze week.. die taak behoort natuurlijk toe aan onze lezers en trouwe rubriek-deelnemers.

In de eerste alinea staat het woord lijntrekkers tussen haakjes, want er werd daar aan de nieuwste rotonde-aanwinst die onze gemeente inmiddels rijk is, gewoon hard gewerkt. Hoe en waaraan precies lieten we over aan ieders verbeelding. En dat leverde opnieuw maar liefst negentien reacties op. Er kan er echter maar één de winnaar zijn, we moeten natuurlijk ergens een streep trekken. We gooiden binnen de redactie nog wat lijntjes uit en de leden waren unaniem. Een gooi naar de jaarlijkse trofee en in elk geval twee broodjes naar keuze gaan deze week naar Nel Weij. Met haar inzending ‘Aalsmeers roulette…’ maakt zij wat ons betreft een subtiele knipoog naar de rotondes in de Burgemeester Kasteleinweg en de dramatische knip. Nel, van harte gefeliciteerd. Even wachten op de bevestigingsmail en dan zijn de broodjes voor jou.

En dan nu door met de foto van deze week. We hebben er al genoeg zelf over gezegd en het wordt tijd dat we het woord weer aan u geven. Zet ‘m op!

(Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht Foto 550: verzin en win verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Een pijnlijke uitslag, hoe kan dat?

Door: Joop Kok. (Beschouwing) De uitslag van de geheime stemming om al of niet tot installatie van  Sybrand de Vries (D66) over te gaan, riep vragen op. Van de 23 aanwezige raadsleden waren er twee stemmen ongeldig, negen tegen en twaalf voor. Oftewel 39 procent tegenstemmers. Een nogal pijnlijke uitslag. Hoe kan dat?

Naar wat ik in de wandelgangen opving zijn daar twee verklaringen voor. De één betreft de wijze waarop D66 als fractie de bestuurswisseling bij de oppositie afhandelde en de tweede betreft de omgang met De Vries als collega-raadslid.

De oppositie vond het jammer dat men met een voldongen feit werd geconfronteerd en niet werd meegenomen in het proces dat tot de bestuurswisseling zou leiden. Men voelde zich niet gekend en tekort gedaan. Hetzelfde geldt in de persoonlijke omgang als collega. “Sybrand heeft altijd gelijk,” zo werd mij verteld, “wat je ook zegt, hij luistert niet. Je voelt je niet gekend. Toegegeven het klinkt nogal gevoelsmatig en subjectief, maar we zijn mensen, die hebben gevoelens die kunnen worden geraakt. Dit zijn de verklaringen voor de uitslag.”

Wanneer ik Sybrand bel en hem vraag van hoe hij de uitslag heeft ervaren, is zijn reactie: “Tja, dat kan gebeuren, daar moet je rekening mee houden. En dat meenemen in het proces, waarom zouden we dat moeten doen? Het is een interne D66 aangelegenheid, klaar.”

Naarmate het gesprek vordert en we ook nog de afgelopen raadsvergadering doornemen, ontdek ik dat zijn beschouwingen vooral rationeel zijn. Verfrissend. Maar de mens is meer dan ratio. Ik probeer hem dat duidelijk te maken aan de veranderingen in het gedrag van wethouder Bart Kabout. In zijn eerste jaar was hij vooral aan het uitleggen waarom het goed was wat hij deed, hij zond alleen maar. Dat werkte averechts. Hij doet het nu anders, hij zoekt eerst contact, verplaatst zich in de gevoelens van de ander en probeert zo al pratend tot een oplossing te komen. Het werkt, mensen voelen zich op hun gemak en gehoord.

Of De Vries iets aan dit advies heeft, we gaan het merken. Aanstaande maandag begint hij, ik wens hem veel mooie ontmoetingen, mooie plannen en inspirerende tijd toe.

Het bericht Een pijnlijke uitslag, hoe kan dat? verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Samen naar een klimaatneutraal Aalsmeer en Kudelstaart

Aalsmeer – De gemeenteraad van Aalsmeer heeft het Masterplan Energie aangenomen. In dit plan staat hoe Aalsmeer en Kudelstaart uiterlijk in 2050 volledig klimaatneutraal willen zijn. Dat betekent: minder energie gebruiken en overstappen op duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, in plaats van fossiele brandstoffen.

Het plan is samen opgesteld met ruim 120 betrokkenen, waaronder inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheden. De uitvoering gebeurt ook gezamenlijk. Alleen samen kan deze grote verandering slagen, op een manier die past bij Aalsmeer.

Tijdens de raadsvergadering spraken meerdere fracties hun waardering uit voor het gezamenlijke proces. Ook benadrukten zij hoe belangrijk het is om inwoners goed te blijven betrekken bij de uitvoering.

Op maandag 3 juni is er een Kick-Off bijeenkomst waar het plan officieel wordt gepresenteerd. Er worden handtekeningen gezet en deelnemers denken direct mee over concrete vervolgstappen. Iedereen is welkom. Aanmelden kan via: www.bit.ly/kickoff3juni

Aalsmeer zoekt nieuwe kinderburgemeester

Aalsmeer – De zoektocht naar een nieuwe kinderburgemeester en leden voor de kinderraad voor schooljaar 2025-2026 is gestart in Aalsmeer. De kinderraad bestaat uit ongeveer twintig kinderen uit de groepen 7 en 8 van verschillende basisscholen in Aalsmeer en Kudelstaart. De kinderraadsleden leren hoe de politiek werkt en ze adviseren wethouders en ambtenaren bij onderwerpen die kinderen aangaan en kiezen minimaal twee thema’s waar zij extra aandacht aan willen besteden. De kinderburgemeester wordt gekozen uit de jongens en meiden van de kinderraad.

Kinderraadslid of kinderburgemeester kunnen jongens en meiden uit Aalsmeer en Kudelstaart worden als ze na de zomervakantie van 2025 in groep 7 of 8 zitten. Wil jij opkomen voor de belangen van kinderen in de gemeente, lijkt het je leuk om mensen te ontmoeten en geef je graag je mening?

Aanmelden kan (na toestemming van ouders of verzorgers) door een filmpje te maken van maximaal drie minuten. Naast je naam, leeftijd en welke school en groep je zit, vertel je in het filmpje waarom je in de kinderraad van Aalsmeer wil en wat jij belangrijk vindt voor kinderen. Vertel ook of je kans wil maken om kinderburgemeester te worden. Stuur het sollicitatiefilmpje uiterlijk 16 juni naar kinderburgemeester@aalsmeer.nl.

Alle sollicitaties worden beoordeeld door een jury. Uiterlijk 25 juni horen de deelnemers of ze uitgenodigd worden voor de selectiemiddag op dinsdag 1 juli. Deze dag wordt tussen 15.00 en 17.00 uur de nieuwe kinderburgemeester en de nieuwe kinderraad gekozen. Voor vragen kan een mail gestuurd worden of bel naar 0297-387575 en vraag naar Peter Maarsen of Saskia van Hees.

Foto: Enkele leden van de kinderraad met burgemeester Gido Oude Kotte. Geheel rechts huidig kinderburgemeester Chiemeze. Foto: aangeleverd

Het bericht Aalsmeer zoekt nieuwe kinderburgemeester verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Wilgenhaege: unieke combinatie van beleggen, innovatie en ondernemen

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Deze keer is de beurt aan Tjerk Smelt, directeur investor relations bij Wilgenhaege, vermogensbeheerder van institutionele- en particuliere beleggers.

Haar bekendheid geniet Wilgenhaege vooral dankzij haar prestaties in het managen van Europese aandelenportefeuilles. Maar Wilgenhaege doet volgens Tjerk meer. “Bedrijven met toekomst vinden we ook buiten de beurs. In sommige hebben we zoveel geloof dat we er graag in investeren. Zeker omdat ze ons niet alleen een mooi rendement beloven maar ook een betere wereld. Mens, milieu en technologie in harmonie brengen met elkaar. Wij geloven in de baanbrekende ideeën en volgende generatie oplossingen.”

Breed scala 
Tjerk Smelt heeft meer dan 30 jaar ervaring in de beleggingswereld en is sinds 2020 werkzaam bij Wilgenhaege als directeur investor relations. In deze hoedanigheid brengt hij een brede expertise mee. De Wilgenhaege Groep onderscheidt zich volgens hem door de veelzijdige aanpak. “Wij bieden een breed scala aan beleggingsoplossingen, waaronder maatwerk vermogensbeheer, gestructureerde producten, renteproducten en private investeringen. Of het nu gaat om defensieve strategieën, groeigerichte portefeuilles, of inkomstenoptimalisatie, wij leveren oplossingen die aansluiten op de specifieke doelstellingen van onze cliënten: particuliere beleggers, ondernemers en goede doelen.”

Focus op energietransitie
Wilgenhaege is ruim 30 jaar geleden gestart als beleggingsmaatschappij. Zo’n vijftien jaar geleden zijn daar ook investeringsactiviteiten bijgekomen. “Als investeringsmaatschappij ligt onze focus op dit moment op de energietransitie. Onze historie, kennis en ervaring liggen ten grondslag aan het Wilgenhaege van nu. Wij bieden een unieke combinatie van beleggen, innovatie en ondernemen, activiteiten die elkaar op alle vlakken ondersteunen en versterken. En ons in staat stellen vooruit te kijken en concrete innovaties te versnellen.”

Weten wat er gebeurt
De beleggingstak doet continu onderzoek naar trends, sectoren en bedrijven, zegt Tjerk. “We volgen de financiële markten nauwgezet. Zo weten we wat er in de wereld gebeurt en waar kansen en risico’s liggen. Met deze kennis introduceren we kansrijke beleggingsproducten en geven we continuïteit aan de vermogensportefeuilles.”

Innovatie
De investeringstak van Wilgenhaege beschikt over een eigen innovatieteam met wetenschappers die werken aan de ontwikkeling en uitrol van innovatieve ideeën. “We zijn actief in verschillende sectoren, van de wereld van de zorg, tot in comfort en entertainment. Ook in de energie-, industrie- en mobiliteitssector ontwikkelen onze ingenieurs technologieën met grote potentie. De gemene deler van al onze activiteiten is dat we maatschappelijke meerwaarde willen creëren voor de lange termijn. Dat doen we met de blik van een investeerder en met diepgaande kennis van beleggingen. De afgelopen jaren ligt de nadruk op de energietransitie en technologieën waarmee op schone wijze energie kan worden opgeslagen of opgewekt zonder uitstoot van schadelijke stoffen.”

Stap vooruit denken en doen
Als ondernemer begrijpt Tjerk hoe lastig het is om van een idee een echt goed idee te maken en een innovatief concept uit te bouwen tot een succesvolle oplossing. “Door onderzoek en ervaring te koppelen met een ondernemende instelling hebben we de extra bagage om steeds een stap vooruit te denken en te doen. Als we een innovatie omarmen, dan omarmen we het voor onbepaalde tijd en helpen we het om succesvol te worden. Daarvan kan iedereen de vruchten plukken; onze klanten, wij en de maatschappij.”

Trots op brede doelgroep
Wilgenhaege, met haar internationale activiteiten vanuit het kantoor in Schiphol-Rijk, is trots op haar brede doelgroep van diverse ondernemers. Deze veelzijdigheid sluit volgens Tjerk perfect aan bij het netwerk van de Businessclub F.C. Aalsmeer, waar ondernemerschap en verbinding centraal staan. Als partner in groei en innovatie biedt Wilgenhaege oplossingen die aansluiten op de behoeften van ondernemers uit uiteenlopende sectoren, zowel lokaal als internationaal.

Bezoek adres: Boeing Avenue 251 Schiphol-Rijk
Telefoon: 023 – 567 99 00
E-mail: info@wilgenhaege.nl
linkedin.com/company/wilgenhaege

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Het bericht Wilgenhaege: unieke combinatie van beleggen, innovatie en ondernemen verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Melding van steekpartij in Coudenhoveflat | Rick FM

De politie heeft donderdagavond een melding gekregen van een steekpartij in de Coudehovenflat aan de Europarei in Uithoorn.

De politie kwam met meerdere eenheden ter plaatse. Agenten deden in een woning onderzoek, maar het is niet bekend wat er precies heeft afgespeeld.

Zover bekend raakte niemand gewond, er kwam geen ambulance ter plaatse en ook werd niemand door de politie aangehouden.

Brand bij ijssalon Esplanade | Rick FM

Bij ijssalon Esplanade op het Marktplein in Uithoorn heeft vannacht brand gewoed.  Mensen zagen flinke rookontwikkeling in het pand en belden de brandweer.

De brandweer van Uithoorn en Mijdrecht waren snel ter plaatse en konden de kleine brand in de winkel snel blussen. Met een ventilator werd de rook uit het pand geblazen.

De bewoners boven werden wakker van het alarm en gingen naar beneden. De zaak stond vol rook, ook achterin het pand, waar zich een ruimte bevindt. Daar is brand ontstaan door vermoedelijk kortsluiting.

Woningen
Enkele bovenliggende woningen moesten worden ontruimd en zijn gecontroleerd door de brandweer. Nadat de brand geblust was konden deze bewoners weer terug naar hun woningen. 

Er is veel rookschade, ook in de winkel zelf. Ze zijn momenteel druk bezig met schoonmaken. Het is nog niet duidelijk wanneer de ijssalon weer open gaat.
 

Door Ron Koppenol

Tess de beste van West

Door: redactie. De nominatie was al een mooie beloning maar zondag 18 mei sleepte Tess Tegelaar van de aan de Hornweg gevestigde Beautysalon Moments de prestigieuze titel ‘Beste Schoonheidsspecialiste van Regio West’ in de wacht. Dit gebeurde tijdens een gala-avond rondom de uitreiking van de Beauty Awards in Nieuwegein.

Tess met de winnares van vorig jaar en de presentator van de avond (Foto: pr)

Ruim anderhalf jaar geleden werd Tess al bekroond als Beste ZZP’er van Aalsmeer en Omstreken tijdens de jaarlijkse ondernemersverkiezing. Met die eerdere erkenning op zak nam zij de afgelopen maanden deel aan de landelijke voorrondes van de Beauty Awards en scoorde zij met haar behandelingen, klantbenadering én huidverzorgingsconcepten telkens het hoogste puntenaantal.

‘Met liefde’
“Ik ben ontzettend trots en vereerd met deze erkenning,” zegt Tess, “het is een mooie bevestiging voor mezelf dat ik bij Beautysalon Moments telkens nét dat stapje extra zet voor mijn klanten. Elke dag werk ik met liefde aan mijn vak, ben ik dankbaar voor mijn trouwe klanten en blijf mezelf inzetten voor kwaliteit én beleving.”

Het bericht Tess de beste van West verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Zo organiseer je een onvergetelijk buurtfeest in Aalsmeer

Een buurtfeest brengt mensen samen en versterkt de gemeenschapsbanden. In een hechte gemeente als Aalsmeer zijn lokale evenementen een perfecte manier om buren te leren kennen en gezamenlijke herinneringen te creëren.

Of je nu een straatbarbecue, zomerfestival of wijkfeest wilt organiseren, met de juiste voorbereiding maak je er een geslaagd evenement van. In deze gids ontdek je hoe je een onvergetelijk buurtfeest in Aalsmeer organiseert.

De basis van een geslaagd lokaal evenement
Het organiseren van een buurtfeest begint met een goede planning. Start minstens twee maanden van tevoren met het vormen van een klein organisatieteam. Bepaal samen het doel, de datum en de locatie van je evenement. Een park, plein of afgesloten straat in Aalsmeer kan perfect werken, afhankelijk van de grootte van je feest.

Vergeet niet de benodigde vergunningen te regelen. Voor evenementen in Aalsmeer moet je vaak een evenementenvergunning aanvragen bij de gemeente. Dit geldt zeker als je muziek wilt spelen, eten wilt verkopen of een straat wilt afsluiten. Begin hier op tijd mee, want de aanvraag kan enkele weken duren. Op de website van gemeente Aalsmeer vind je alle benodigde informatie.

Een realistisch budget opstellen is essentieel. Denk aan kosten voor locatie, decoratie, eten en drinken, entertainment en technische benodigdheden. Overweeg om een kleine bijdrage te vragen aan deelnemers of zoek lokale sponsors om de kosten te dekken.

De juiste muziek maakt je evenement compleet
Muziek bepaalt voor een groot deel de sfeer van je buurtfeest. Een willekeurige bluetooth-speaker volstaat misschien voor een kleine bijeenkomst, maar voor een echt geslaagd evenement is professionele geluidsapparatuur onmisbaar.

Professioneel geluid voor elke gelegenheid
De kwaliteit van het geluid heeft enorme invloed op de beleving van je gasten. Met een professionele dj set huren zorg je voor kristalhelder geluid dat goed verspreid wordt over het hele terrein. Professionele apparatuur voorkomt vervelende problemen zoals vervormd geluid bij hogere volumes of uitvallende muziek.

Afhankelijk van de grootte van je evenement zijn er verschillende opties. Voor een klein buurtfeest tot 100 personen is een basisset vaak voldoende. Bij grotere evenementen heb je krachtiger speakers en meer geavanceerde apparatuur nodig. Veel verhuurbedrijven bieden verschillende pakketten aan en kunnen adviseren welke set het beste past bij jouw specifieke situatie.

Een echte DJ-ervaring creëren
Wil je je buurtfeest naar een hoger niveau tillen? Overweeg dan om een professionele DJ-booth te plaatsen. Een dj booth huren geeft niet alleen een professionele uitstraling aan je evenement, maar creëert ook een centraal punt waar mensen naartoe worden getrokken.

Een DJ-booth biedt de mogelijkheid om een lokale DJ uit te nodigen of buurtbewoners met DJ-skills een podium te geven. Dit voegt een persoonlijk tintje toe aan je evenement en kan zorgen voor meer betrokkenheid vanuit de gemeenschap. Daarnaast is het visueel aantrekkelijk en geeft het je feest direct een professionele uitstraling.

Praktische tips voor een succesvol buurtfeest
Naast muziek zijn er nog veel andere elementen die bijdragen aan een geslaagd buurtfeest. Hier zijn enkele essentiële zaken om aan te denken:

  • Catering regelen – Denk aan een foodtruck, barbecue of potluck waar iedereen iets meeneemt
  • Activiteiten voor alle leeftijden – Zorg voor spelletjes voor kinderen en genoeg zitplekken voor ouderen
  • Weersplan B – Huur tenten of zorg voor een alternatieve binnenlocatie bij slecht weer
  • Duidelijke taakverdeling – Maak een schema wie wanneer helpt met opbouwen, opruimen en andere taken
  • Veiligheid – Zorg voor EHBO, duidelijke bewegwijzering en voldoende verlichting voor avondevenementen

Lokale sponsors kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan je buurtfeest. Benader Aalsmeerse ondernemers met een duidelijk voorstel. Veel lokale bedrijven zijn bereid om in natura bij te dragen, bijvoorbeeld door het leveren van drank, eten of materialen in ruil voor naamsvermelding.

Vergeet niet je evenement goed te promoten. Maak gebruik van lokale Facebookgroepen, de wijkkrant, flyers in brievenbussen en posters bij lokale winkels. De gemeente Aalsmeer heeft vaak ook een evenementenkalender waar je je buurtfeest kunt aanmelden.

Jouw buurtfeest, een nieuwe Aalsmeer traditie
Succesvolle buurtfeesten in Aalsmeer hebben vaak gemeen dat ze voortbouwen op wat de gemeenschap bindt. Denk aan het jaarlijkse Flowerfestival dat de bloemenhistorie van Aalsmeer viert, of kleinere initiatieven zoals gezamenlijke buurtdiners die in verschillende wijken worden georganiseerd.

Na afloop van je evenement is het waardevol om feedback te verzamelen. Vraag deelnemers wat ze goed vonden en wat beter kon. Dit kan via een korte enquête of door simpelweg met mensen te praten tijdens het opruimen. Deze informatie is goud waard voor volgende edities.

Begin vandaag nog met het plannen van jouw buurtfeest. Met de juiste voorbereiding, professionele geluidsapparatuur en enthousiaste buurtbewoners leg je de basis voor wat misschien wel een nieuwe traditie in Aalsmeer kan worden. Breng mensen samen, versterk de gemeenschapszin en creëer blijvende herinneringen in jouw buurt!

(Partnerbijdrage Digital Rise)

 

Het bericht Zo organiseer je een onvergetelijk buurtfeest in Aalsmeer verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Leerlingen ervaren van dichtbij democratie

Aalsmeer – In de periode maart tot mei hebben in totaal 18 schoolklassen uit Aalsmeer en Kudelstaart een interactieve kennismaking met de lokale én landelijke democratie beleefd via educatieve programma’s van ProDemos. Derdejaars klassen van Yuverta VMBO Aalsmeer namen deel aan het programma @Klassenbezoek. Tijdens een bezoek aan het gemeentehuis mochten de leerlingen in de raadzaal in de stoel van een raadslid plaatsnemen, debatteren over een actuele stelling en stemmen zoals dat in de gemeenteraad gebeurt. Raadsleden en collegeleden wisselden ervaringen uit met de jongeren en gaven antwoord op hun vragen over besluitvorming, duurzaamheid en wonen.

Twaalf groepen 7/8 van de basisscholen De Brug, Antonius, IKC Triade en OBS Samen Een bouwden in het spel Democracity een eigen fictieve stad.De leerlingen leerden hoe partijen standpunten formuleren, coalities sluiten en een begroting opstellen. Raadsleden en collegeleden gingen in gesprek met de kinderen en gaven antwoord op hun vragen.

De griffie bedankt de de scholen voor hun enthousiaste deelname en interesse in (lokale) politiek en de betrokken raadsleden en collegeleden voor hun tijd, openheid en inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Natuurlijk wordt ook ProDemos bedankt voor de professionele uitvoering van beide programma’s, waarmee zij de afstand tussen inwoners en bestuur verder hebben verkleind. De gemeente Aalsmeer blijft investeren in burgerschapseducatie. Scholen die in schooljaar 2025-2026 gebruik willen maken van @Klassenbezoek of Democracity kunnen zich aanmelden bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl.

Het bericht Leerlingen ervaren van dichtbij democratie verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Gemeente Uithoorn biedt gratis zonnebrandcrème

Nu de lente volop bezig is en de zomer eraan komt, heeft de gemeente Uithoorn vier zonnebrandpalen geplaatst. Bewoners en bezoekers kunnen hier gratis zonnebrandcrème gebruiken. Via een QR-code op de paal kunnen zij bovendien zien hoe sterk de zonkracht is en welk smeeradvies op dat moment geldt.

OfficiΓ«le mededelingen 22 mei 2025

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 21 2025

AGENDA VOOR DE VERGADERING VAN DE COMMISSIE LUCHTVAARTZAKEN OP DINSDAG 27 MEI 2025 OM
20 UUR

AGENDAPUNT ONDERWERP
1. Opening door de voorzitter van de commissie Luchtvaartzaken, de heer R.P. Fransen
2. Vaststellen van de agenda
3. Gastspreker mw. Bénédicte Ficq
4. Gastspreker mw. Ismé de Kleer, kinderlongarts
5 Insprekers
6. Standpunten uitwisselen met de raadswerkgroep Schiphol Uithoorn
7. Stand van zaken Gezondheidsonderzoek
8. Stand van zaken rechtszaken
9. Vaststellen afsprakenlijst commissievergadering 18 maart 2025
10. Mededelingen
11. WVTTK
12. Sluiting

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT AANVRAGEN ONTVANGEN
– Depot Ophelialaan hoek Sportlaan, het inrichten van een kleine bouwplaats van 16 juni t/m 25 juli 2025
– Hogedijk t/o Oosteinderweg 302, AMR03 B 8960, het plaatsen van 28 garageboxen/bedrijfsunits
– Zeemanhof 19, het plaatsen van een dakkapel aan de voorzijde van de woning
– Hornweg 249, het uitbreiden van de eerste verdieping t.p.v. de zijgevel van de woning
– Mozartlaan 21, het plaatsen van een bouwcontainer van 6 t/m 8 juni 2025

AANVRAGEN INGETROKKEN
– Dreef 3, het plaatsen van een skydancer voor de ingang van de wasstraat

BESLISTERMIJN VERLENGD, DE BESLISTERMIJN IS VERLENGD MET ZES WEKEN
– Uiterweg 352A, het afwijken van het omgevingsplan ten behoeve van het realiseren van twee woningen (legalisatie)
– Uiterweg 352A, het wijzigen van het omgevingsplan ten behoeve van het gebruiken van de bestaande hal als tennishal
(legalisatie)
– Hoofdweg 192, het uitbreiden van de in aanbouw zijnde opslagloods voor agrarische producten (legalisatie)
– Dorpsstraat 18, het vervangen van het glas in de raamkozijnen, het isoleren van het dak en de gevel, het maken van kleine
aanpassingen in de plattegrond en voor brandwerendheid van de woonfuncties (rijksmonument)
– Elzenlaantje 5, het aanleggen van een in- en uitrit in de voortuin

AANVRAAG BUITEN BEHANDELING GESTELD
– Zonnedauwlaan 34, het plaatsen van een puincontainer van 07-05 t/m 15-06-2025
– Chrysantenstraat 33, het plaatsen van een puincontainer van 14 april t/m 30 juni 2025
– Aalsmeerderweg 226-228, het aanleggen van een duiker en een in- en uitrit.  Toelichting: De projectlocatie is gelegen op
gronden in eigendom van de gemeente Aalsmeer. De gemeente Aalsmeer wenst geen toestemming te verlenen aan de
gevraagde uitweg op haar gronden. Dit betekent dat de uitweg niet kan worden verwezenlijkt. Om die reden kan de aanvrager
niet als belanghebbende zoals bedoeld in artikel 1:2 Awb aangemerkt worden. Er is daarom per definitie ook geen sprake van
een aanvraag zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. Het verzoek wordt verder niet inhoudelijk behandeld.

VERGUNNING DEELS TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Uiterweg 180, het uitbreiden van een bedrijfsgebouw (legalisatie)

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Geraniumstraat 27, het maken van een opbouw op de bestaande aanbouw
– Samoaweg 3, het bouwen van een bedrijfsgebouw met kantoorruimte en het realiseren van een in- en uitrit met een
toegangspoort
– Oosteinderweg 49-ws2, het verplaatsen van de woonark
– Uiterweg achter nr. 196, AMR03H4413, AMR03H2714, AMR03H4295, AMR03H2713 en AMR03H4414, het bouwen van een
botenhuis, ontgraven van grond ten behoeve van water en het wijzigen van de beschoeiing
– Linnaeuslaan 2, het plaatsen van een spandoek van 5,2 x 2,2 meter op de gevel en in de tuin
– Helling 33, het plaatsen van een dakopbouw en het verbouwen en verduurzamen van de woning
– Rozenstraat, AMR03G2645, het inrichten van een bouwplaats van 12-05 t/m 11-07-2025
– Andorraweg 13, het bouwen van een parkeergarage en het realiseren van een in- en uitrit
– Zonnedauwlaan 26, het maken van een tweelaags aanbouw en het verbreden van bestaande dakkapel. Toelichting: Bij besluit
van 20 augustus 2024 is reeds een omgevingsvergunning verleend voor het bouwplan. Tegen dat besluit is bezwaar gemaakt.
Naar aanleiding daarvan zijn enkele onjuistheden vastgesteld in het tekenwerk en de motivering van het besluit. Er is
aangepast tekenwerk aangeleverd. Op basis daarvan is een wijzigingsbesluit genomen voor het bouwplan waarbij ook de
motivering is aangevuld.

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECA EVENEMENTEN
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.visitaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

EVENEMENTENVERGUNNING (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:25 van de APV  de volgende evenementenvergunning is verleend.

  • Voetbalvereniging FC Aalsmeer (Z2025-00001608) Kindervakantieweek van 21 t/m 25 juli 2025, verzonden 16 mei 2025

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

EXPLOITATIEVERGUNNING MET TERRAS(VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:28 van de APV  de volgende exploitatievergunning is verleend..

  • Sierteeltstraat 1 (Z2025-00000117) Exploitatiemaatschappij Floriworld B.V., verzonden 19 mei 2025

ALCOHOLWET VERGUNNING (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 3 van de Alcoholwet de volgende vergunning is verleend.

  • Sierteeltstraat 1 (Z2025-00000186) Exploitatiemaatschappij Floriworld B.V., verzonden 19 mei 2025

ALCOHOLWET ONTHEFFING  (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 35 van de Alcoholwet de volgende ontheffing is verleend.

  • Ophelialaan 102 (Z2025-00003748) plaatsen van twee tappunten t.b.v. DownTown Ophelia 2025 op 21 juni 2025, verzonden
    20 mei 2025
  • Kudelstaartseweg 239 (Z2025-00003654) het plaatsen van een tappunt t.b.v. Beachvolleybal evenement op 14 juni 2025,
    verzonden 20 mei 2025

INGETROKKEN AANVRAGEN:
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende aanvraag is ingetrokken:

  • Dreef 7 (Z2025-00002128) Keti Koti Aalsmeer op 1 juli 2025, verzonden 19 mei 2025

BUITEN BEHANDELING GESTELDE AANVRAGEN*
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende aanvraag buiten behandeling is gesteld

  • Dreef 7 (Z2025-00001007) circus Renz Berlin op 17 april 2025 tot 27 april 2025, verzonden 19 mei 2025

GEACCEPTEERDE MELDING(EN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende melding(-en) is/zijn geaccepteerd:

  • Rietwijkeroordweg 45-kwek (Z2025-00003951) Opening kantoorpand op 13 juni 2025
  • op het grasveld nabij Apollostraat (Z2025-00003926) Verjaardagsfeest zoons op 14 juni 2025
  • Sportlaan 43 (Z2025-00003832) Muziek tijdens het tennistoernooi op 20 juni 2025
  • parkeerterrein bij Kudelstaartseweg 239 (Z2025-00003653) Beachvolleybal Kudelstaart op 14 juni 2025

TER INZAGE:
t/m 5 juni 2025:
– ter inzage legging ontwerp ‘TAM-omgevingsplan hoofdstuk 22c – perceel naast Aalsmeerderweg 342 en tussen 348 en 354’
en ontwerpbesluit hogere grenswaarde (Z24-062066)

t/m 5 juni 2025:
-ontwerp wijziging TAM-Omgevingsplan hoofdstuk 22h – Uiterweg 93 ws 5 (Z24-00005438)

GEMEENTE AALSMEER Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer T 0297 – 387575 E info@aalsmeer.nl W www.aalsmeer.nl 

Contact en openingstijden van de gemeente Aalsmeer Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis

Openingstijden raadhuis           
ma, di, do                 08.30 – 14.00 uur
Woensdag                08.30 – 19.30 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur
Let op: kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do                 08.30 – 17.00 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

GEWIJZIGDE OPENINGSTIJDEN

DONDERDAG 29 EN VRIJDAG 30 MEI
Op donderdag 29 mei (Hemelvaart) en vrijdag 30 mei is het raadhuis gesloten.

MAANDAG 2E PINKSTERDAG
Maandag 9 juni is het raadhuis gesloten.

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via www.aalsmeer.nl/afspraak of telefonisch via 0297-387575.

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden?
U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Fixi-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl 

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar:
info-bu@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 0297-387512. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 0297-387575. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

SOCIAAL LOKET
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak belt u 0297 38 75 75 (maandag tot en met donderdag 8.30 tot 17.00 uur, vrijdag 8.30 tot 12.30 uur). Een afspraak maken kan ook via sociaalloket@aalsmeer.nl.

Inloopspreekuren zonder afspraak
U kunt ook zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis van Aalsmeer (Raadhuisplein 1). Het Sociaal loket heeft inloopspreekuren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Wij nemen de tijd die nodig is om onze inwoners te helpen. Wanneer het druk is, kan de wachttijd oplopen. We raden u daarom aan om toch een afspraak te maken, als dit mogelijk is.

Waarvoor gaat u naar het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket is er voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening en jeugdzorg.

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat.
Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden.

Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

 

Het bericht Officiële mededelingen 22 mei 2025 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Wees goed voorbereid op beslaglegging en incassoprocedures

Financiële geschillen zijn voor niemand leuk. Of je nu een kleine ondernemer bent met onbetaalde facturen of een particulier die met schulden worstelt, het is belangrijk om te begrijpen hoe beslaglegging en incassoprocedures werken. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten van deze processen en wat je kunt verwachten als je ermee te maken krijgt.

Wanneer kan er beslag worden gelegd op je bezittingen? Beslaglegging is een juridische maatregel waarbij een schuldeiser beslag kan laten leggen op bezittingen of inkomsten van een schuldenaar. Dit gebeurt pas als je aan verschillende voorwaarden voldoet.

Voordat beslag leggen mogelijk is, moet er meestal een gerechtelijke uitspraak of een andere officiële uitspraak zijn. Dit kan bijvoorbeeld een vonnis van de rechter zijn of een notariële akte. Zonder kan een schuldeiser niet zomaar beslag laten leggen.

Er zijn verschillende soorten beslaglegging mogelijk:

  • Beslag op bankrekeningen
  • Beslag op loon of uitkering
  • Beslag op roerende zaken (zoals auto’s of waardevolle bezittingen)
  • Beslag op onroerende zaken (zoals een woning)

Het is belangrijk om te weten dat er wettelijke beschermingen bestaan. Zo geldt er een beslagvrije voet voor inkomsten, wat betekent dat je altijd genoeg geld moet overhouden om van te kunnen leven.

De rol van een incassobureau
Wanneer er sprake is van onbetaalde facturen, schakelen bedrijven vaak een incassobureau in om de openstaande bedragen te innen. Deze bureaus fungeren als tussenpersoon tussen schuldeiser en schuldenaar.

Een incassobureau begint meestal met een minnelijke fase, waarin wordt geprobeerd via brieven en telefoontjes tot een betaalregeling te komen. Pas als dit niet lukt, kunnen ze juridische stappen overwegen. Het is belangrijk te weten dat een incassobureau zelf geen dwangmaatregelen kan opleggen. Daarvoor is altijd een gerechtsdeurwaarder nodig.

Je rechten en plichten
Als schuldenaar heb je bepaalde rechten, maar ook verplichtingen. Je hebt het recht om de vordering te betwisten als je denkt dat deze onterecht is. Ook heb je recht op duidelijke informatie over de schuld en de bijkomende kosten. Tegelijkertijd heb je de plicht om te reageren op incassobrieven en mee te werken aan een oplossing. Negeren van schulden maakt de situatie vrijwel altijd erger en kan leiden tot hogere kosten en uiteindelijk beslaglegging.

De incassowetgeving beschermt consumenten tegen onredelijke incassokosten. Zo zijn er maximumbedragen vastgesteld voor incassokosten bij consumentenvorderingen. Deze bescherming geldt echter niet altijd voor zakelijke schulden.

Voorkomen is beter dan genezen
Het is altijd beter om te voorkomen dat je schulden maakt. Voor bedrijven is een goede debiteurenadministratie essentieel. Stuur tijdig facturen en herinneringen, en maak duidelijke afspraken over betalingstermijnen.

Voor particulieren is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van inkomsten en uitgaven. Bij tijdelijke betalingsproblemen is het verstandig om direct contact op te nemen met schuldeisers om afspraken te maken. Inwoners van Aalsmeer kunnen voor financieel advies terecht bij verschillende lokale instanties. De gemeente biedt bijvoorbeeld budgetcoaching aan voor mensen die moeite hebben met het beheren van hun financiën.

Financiële problemen kunnen iedereen overkomen. Het belangrijkste is om tijdig actie te ondernemen en hulp te zoeken wanneer dat nodig is. Met de juiste kennis en ondersteuning kun je voorkomen dat schulden uitgroeien tot een situatie waarin beslaglegging noodzakelijk wordt.

(Partnerbijdrage Digital Rise)

Het bericht Wees goed voorbereid op beslaglegging en incassoprocedures verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Sybrand de Vries als wethouder geΓ―nstalleerd

Aalsmeer – In de raadsvergadering van donderdag 22 mei is Sybrand de Vries (D66) geïnstalleerd als wethouder. De 56-jarige De Vries volgt Willem Kikkert op die wegens persoonlijke omstandigheden zijn termijn tot de verkiezingen van volgend jaar niet vol maakt.

Sybrand de Vries was tot zijn installatie als wethouder fractievoorzitter van D66 in de gemeenteraad. Hij vervulde die rol sinds de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Tijdens die verkiezingen en de aanloop ernaartoe was De Vries lijsttrekker van D66. Daarvoor was hij actief als fractiesecretaris en commissielid.

Landelijk actief met Aalsmeerse wortels

Sybrand de Vries was actief binnen verschillende landelijke werkgroepen van D66. Hij droeg onder andere bij aan het landelijke verkiezingsprogramma van de partij op het onderwerp basisinkomen. De Vries is een geboren en getogen Aalsmeerder die na 20 jaar in Amsterdam te hebben gewoond met veel plezier weer teruggekeerde op het vertrouwde nest. Hij zegt over zijn favoriete plassengebied: “De ultieme beleving is, wanneer het windstil is en er een lichte vorst over het water hangt, naar het midden van de Grote Poel te varen en geheel in je eentje in alle rust van de stilte en eenzaamheid te genieten.”

Vertrouwen in de samenleving’

Het politieke motto van Sybrand de Vries is ‘vertrouw in de samenleving en in de kracht van verscheidenheid’. Welke portefeuilles De Vries als wethouder gaat beheren wordt later duidelijk. Willem Kikkert is donderdagavond opnieuw geïnstalleerd als raadslid.

Foto: Het nieuwe college van B&W, v.l.n.r.: wethouders Sven Spaargaren, Bart Kabout en Sybrand de Vries en gemeentesecretaris Sjoerd Vellenga. Voor: burgemeester Gido Oude Kotte.

Het bericht Sybrand de Vries als wethouder geïnstalleerd verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Pontstaete gaat Pontweg ander aanzien geven

Door: redactie. Deze week is de sloop begonnen van het gebouw op de hoek Oosteinderweg/Pontweg waar vele mensen ooit hun baby-uitzet bij elkaar zochten. Van Welcome werd het Prénatal waarna het de laatste jaren bekendheid kreeg als meubeloutlet onder de naam Kabana. Nadat ook dat bedrijf verdween en het complex voor Aalsmeerse begrippen tamelijk kort leeg stond, was de ruimte vrij voor sloop van het uit staal en golfplaten opgetrokken bouwsel. Het maakt plaats voor 21 appartementen en twee twee-onder-een-kap-woningen die onder de naam Pontsteate worden aangeprezen. Van de eerstgenoemde categorie zijn er nog negen beschikbaar en ook de twee woningen staan nog te koop. Met deze nieuwbouw krijgt deze hoek van Aalsmeer een totaal ander aanzien.

(Foto: Jaap Maars) 

 

 

Het bericht Pontstaete gaat Pontweg ander aanzien geven verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

IsmΓ© de Kleer en BΓ©nΓ©dicte Ficq bij Commissie Luchtvaartzaken

Door: redactie. Tijdens de vergadering van de Commissie Luchtvaartzaken dinsdag 27 mei zijn advocate Bénédicte Ficq en longarts Ismé de Kleer te gast. Ficq heeft namens 900 omwonenden van Schiphol aangifte gedaan wegens mishandeling. De Kleer houdt zich al jarenlang bezig met de effecten van luchtkwaliteit op de gezondheid van met name kinderen.

De Commissie Luchtvaartzaken vergadert openbaar en is ingesteld om de gemeenteraad en de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart van informatie te voorzien, standpunten te delen en de inwoners de gelegenheid te geven hun ervaringen en meningen over luchthaven Schiphol en het vliegverkeer boven Aalsmeer aan de raad kenbaar te maken.

Aangifte wegens mishandeling
De aangifte van advocate Bénédicte Ficq is gedaan tegen luchthaven Schiphol, KLM, Transavia en de Nederlandse staat. Volgens Ficq is het een feit van algemene bekendheid dat structurele slaaponthouding ernstige psychische en fysieke gezondheidsschade veroorzaakt.

Roep om schone lucht
Longarts Ismé de Kleer deelt dinsdagavond haar kennis met de commissie en de inwoners van Aalsmeer. Samen met een brede coalitie (kinder)longartsen, huisartsen, verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, artsen maatschappij en gezondheid, andere zorgverleners, milieugezondheidskundigen én wetenschappers heeft Ismé de Kleer een dringende oproep aan het aanstaande kabinet gedaan: ‘Geef onze kinderen gezonde lucht. Want de gezondheidsgevolgen van luchtvervuiling voor kinderen zijn enorm.’

Raadswerkgroep Schiphol Uithoorn
Ook te gast zijn vertegenwoordigers van de raadswerkgroep Schiphol Uithoorn. Zij komen hun juridische stappen toelichten en de commissie wil met hen graag standpunten uitwisselen over de ontwikkelingen rond de luchthaven.

Insprekers welkom
De commissie begint dinsdag 27 mei om 20 uur. De commissie is live te volgen en terug te kijken via www.aalsmeer.nl/gemeenteraad. Insprekers zijn welkom. Zij kunnen zich tot dinsdag 27 mei 12.00 uur melden bij griffie@aalsmeer.nl.

Het bericht Ismé de Kleer en Bénédicte Ficq bij Commissie Luchtvaartzaken verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Knop moet om bij laatste competitiewedstrijd

Door: Fred Ottenhof. Trainer Verdonkschot en zijn team hoeven niet meer naar de concurrentie te kijken. De teleurstelling bij FC Aalsmeer zal moeten worden omgezet en een overwinning in de laatste wedstrijd thuis tegen HSV kan daarbij helpen.

Het zal lastig worden om de knop na het verlies tegen Hoofddorp om te zetten maar het zal moeten. HSV staat weliswaar op de elfde plek maar wist in haar thuiswedstrijd wel van FC Aalsmeer te winnen (4-2).

Het heeft weinig zin om alle theoretische kansen door te nemen. De inhaalwedstrijd van dinsdagavond tegen ZSGOWMS werd wel gewonnen maar FC Aalsmeer is nog altijd afhankelijk van de concurrent Hoofddorp.

De play-offs
De play-offs staan voor de deur en daar zal FC Aalsmeer zich weer moeten herpakken, ik ben ervan overtuigd dat dat gebeurt. Het team heeft voldoende klasse in huis om deze play-offs te overleven en om de vierde divisie te behalen. Hoe en met wie is de zaak van vertrekkend trainer Verdonkschot en hij zal er alles aan doen om met een goed gevoel afscheid te nemen van FC Aalsmeer.

De supporters
Het is al talloze malen gevraagd en er is gelukkig een toename in het toeschouwersaantal te zien. Een elftal kan niet zonder supporters en daarom doe ik (voor de zoveelste maal) weer een beroep op u. Laten we het nog een keer doen, massaal naar de Beethovenlaan komen om het elftal weer op te peppen zodat zij weten dat wij achter hun staan. Je bent supporter als je club wint maar ook als het wat minder gaat en daarom staan we er. Dit is de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen en dus de laatste kans voor mij om u uit te nodigen en om er een mooie middag van te maken. Ik hoop u graag te zien! Let op: er is een gewijzigde aanvangstijd. Zaterdag 24 mei om 16 uur.

Tot zaterdag…

Het bericht Knop moet om bij laatste competitiewedstrijd verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

❌