βAmpersand is de gezelligste winkel van Aalsmeerβ
Door: Jan Dreschler. Ruim twee jaar geleden was de opening van Ampersand, cadeauwinkel en koffiehuis in de Ophelialaan. Dit was min of meer een voortzetting van de winkel ‘Jij en ik’. Het ampersand-teken geeft goed aan wat de missie is, namelijk: ‘bijdragen aan een maatschappij waarin iedereen mee kan doen, van betekenis is en ertoe doet’. We kijken terug met Lianne van Dijk, een van de professionele begeleiders, hoe dat in de praktijk uitwerkt.
Het eerste wat ze zegt is: “Trots. Natuurlijk zijn we na twee jaar nog steeds wel wat zoekende, maar we hebben ook veel bereikt. Er is een goede afname vanuit de bakkerij, waarbij de appeltaart onze absolute topper is. Naast de vaste afname door de horeca zijn we op deze plek ook veel zichtbaarder voor particulieren.”

Geen dagbesteding
Ampersand wordt bemand door zo’n dertig medewerkers, allen cliënt van Ons Tweede Thuis. Daarnaast zijn er zes professionals die het geheel aansturen, en er zijn een aantal vrijwilligers die meehelpen met het werk, maar ook voor één-op-één begeleiding kunnen zorgen. En niet te vergeten een aantal invalkrachten.
Ampersand is wel een echte werkplek en geen dagbesteding. Vandaar dat de openingstijden ook hetzelfde zijn als die van de winkels in de Ophelialaan en ook moeten medewerkers netjes vakantie aanvragen, enzovoort. En het financiële plaatje moet ook kloppen, dus er moet voldoende omzet zijn. Gelukkig gaat het wat dat betreft goed.
“We merken dat we steeds meer gevonden worden. Er is goed contact met de winkeliers om ons heen. Maar we zouden nog wel wat meer van betekenis willen zijn voor de ondernemers in de nabije omgeving. Goede voorbeelden zijn de Etos, waar onze medewerkers het uitpakwerk voor hun rekening nemen, en ook bij Hulleman worden de taartdoosjes door ons gevouwen. Er is vast veel werk bij anderen dat voor hen een extra klusje is, maar voor onze medewerkers een zinvolle bezigheid zou kunnen zijn. We staan er erg open voor om deze externe werkzaamheden uit te breiden.”

‘We willen graag kwaliteit bieden’
Voor het werken bij Ampersand heb je wel een aantal vaardigheden nodig: “Flexibiliteit en goed kunnen schakelen vanwege de vele activiteiten die er gedaan worden. Je moet kunnen werken volgens instructies, want we willen graag kwaliteit bieden aan onze klanten en afnemers. De appeltaart is ons absolute paradepaardje en moet er altijd hetzelfde uitzien en hetzelfde smaken, dus een recept moet precies uitgevoerd worden. Daarnaast moet je goed kunnen samenwerken en tegen prikkels kunnen.”
Voor moeder of de juf
Allereerst is daar de winkel. Die loopt goed volgens Lianne en er is veel contact met mensen. Tegelijkertijd kun je er ook koffie drinken. De mate waarin daarvan gebruik wordt gemaakt is wisselend. Op donderdag, vrijdag en zaterdag is het drukker dan op de andere dagen. De cadeauwinkel biedt van alles: zowel zelfgemaakte producten als populaire hebbedingetjes. Men kan er uitstekend terecht voor cadeautjes voor Moederdag of voor de juf op school. Ook worden er kaarten van vrijwilligers verkocht – kortom, er is een heel assortiment. Daarnaast zijn er ook producten die op maat gemaakt kunnen worden, met name tassen, schorten, vlaggenlijnen, enzovoort. De stof kan men zelf uitzoeken.

Kinderpartijtjes en workshops
Ook kerstpakketten zijn iets waar Ampersand zich mee bezighoudt. De inhoud kan afkomstig zijn uit de eigen winkel, maar ook ingekocht worden. “Kortom, het hele kerstpakket wordt verzorgd door onze medewerkers.
Als je iets te vieren hebt of graag met een grote groep langs wil komen dan is Ampersand ook een goede gelegenheid. Er is een perfecte ruimte en de bereidheid om mee te denken en maatwerk te leveren. Een droom van ons is het aanbieden van kinderpartijtjes en workshops.“
Pakketdienst
Een bijzondere plek heeft het uitgiftepunt van pakketbezorger Mondial Relay. “Dat is een activiteit die uitstekend door onze medewerkers kan worden gedaan, maar het heeft ook een interessante spin-off, want het brengt heel veel mensen in de winkel die dan zien wat de overige mogelijkheden zijn. We overwegen zelfs om nog een tweede pakketdienst in huis te halen.”
Er is ook veel humor, zoals toen de bezorger afgelopen week een stapel Nieuwe Meerbodes neerplofte met de opmerking ‘alsjeblieft, nieuw leesvoer’. De prompte reactie van Bart was: “Ik begon net trek te krijgen.”

‘Kom vooral’
Hayley werkt sinds het begin in de winkel. Ze is op vele plekken inzetbaar, maar ze vindt de winkel nog het leukste door het contact met mensen. Dat geldt ook voor Bart, die sinds acht jaar in Ons Tweede Thuis verblijft. Als pluspunt noemt hij de grote afwisseling in werkzaamheden. Hij is veel bezig in de bakkerij, maar kan ook in de winkel ingezet worden. Het contact met mensen is waar hij aan hecht.
Finn is sinds twee jaar betrokken bij Ampersand. Hij vindt vooral de collega’s leuk. Op de vraag wat nu het bijzondere is aan Ampersand zegt hij onomwonden: “Het is de gezelligste winkel van Aalsmeer.” Met andere woorden: “Kom vooral.”
Stuurmanskunst
Roger verzorgt het transport naar de ondernemers die het vaak te druk hebben om zelf het gebak op te halen. Hij rijdt met een indrukwekkende fiets waarvoor de nodige stuurmanskunst vereist is. Hij verricht ook werkzaamheden bij de molen, terwijl de molen op haar beurt weer zorgt voor het meel voor de appeltaart. Zo zijn er vele vormen van samenwerking mogelijk.
Een wens zou zijn dat sommige medewerkers ook een vaste werkplek vinden buiten Ampersand. Maar dat is nog wel ingewikkeld, mede door het feit dat dat heel veel begeleiding vergt waarvoor de capaciteit ontbreekt.

Feedback
Lianne zegt: “Wat ik ook heel bijzonder vind, is dat er niet alleen een goede werksfeer is, maar dat de medewerkers elkaar ook op een goede manier feedback geven. Conflicten worden uitgepraat en pas in het uiterste geval wordt de begeleiding daarbij betrokken.”
Heel veel koek
Het gaat natuurlijk ook weleens mis, bijvoorbeeld bij een bestelling van 100 zakjes koek die in de bakkerij geproduceerd werden, waarna de klant verbouwereerd vertelde dat hij slechts honderd koekjes besteld had. De overige zakken koek zijn zoveel mogelijk met korting verkocht. En verder is er die week door de medewerkers heel veel koek gegeten.
(Foto’s: Jaap Maars)
Het bericht ‘Ampersand is de gezelligste winkel van Aalsmeer’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.