❌

Lees weergave

In Amsterdam kost een studentenkamer gemiddeld 979 euro in de maand. Dat is…

In Amsterdam kost een studentenkamer gemiddeld 979 euro in de maand. Dat is verreweg de hoogste huurprijs in Nederland. Gemiddeld betalen studenten 683 euro voor een kamer, 6,2 procent meer dan een jaar eerder. In Utrecht, de nummer twee op de lijst, betaalt een student gemiddeld 803 euro voor een kamer. In Haarlem, nummer 3, 770 euro. Dat schrijft nu.nl op basis van cijfers van verhuurplatform Kamernet.

Dat de toch al hoge huren verder stijgen, komt doordat er veel meer vraag is dan aanbod. Dus blijven steeds meer studenten thuis wonen: omdat ze geen kamer kunnen vinden of hem niet kunnen betalen. En daar komt waarschijnlijk niet snel verandering in. Kamers verdwijnen van de markt door de zogenoemde uitponding: particuliere beleggers die hun panden verkopen omdat verhuur minder aantrekkelijk is geworden, onder meer vanwege de wet betaalbare huur. 

Het wettelijk verlagen van de huren is ook geen oplossing, legde een Rabobank-econoom uit op Radio 1. De vraag neemt dan vermoedelijk toe omdat degenen die thuis zitten ook een kans gaan wagen, en het aanbod blijft hetzelfde. Bouwen is een manier om daar iets aan te doen, maar daarvoor ontbreekt het de corporaties waarschijnlijk aan geld, als de voorgenomen huurbevriezing doorgaat. (ND)
 

Veteranendag: β€˜Vrouwen als baken van hoop’

Door: Arjen Vos. Bevrijdingsdag werd deze editie door de stichting 4 en 5 mei Aalsmeer aangegrepen voor de jaarlijkse bijeenkomst van veteranen. Speciaal voor deze groep Aalsmeerders, in potentie zo’n honderd in getal maar qua opkomst slechts een handjevol, was er in de middag een parallel programma georganiseerd waarbij overigens ook andere belangstellenden welkom waren en aanschoven. Hoofdact was een lezing van journalist en Amerikadeskundige Charles Groenhuijsen over de situatie in het land waar hij 23 jaar woonde en werkte.

Groenhuijsen interviewt kinderburgemeester Chiemeze

Dit evenement, dat plaatsvond in de Burgerzaal, werd ingeleid door kinderburgemeester Chiemeze: “Het lijkt wel of mensen nooit iets leren van wat we hebben meegemaakt” en: ‘Laten we lief zijn voor elkaar,” waren enkele wijze woorden van Chiemeze die indruk maakte op eregast Groenhuijsen. “Ik heb hem net geïnterviewd en weet zeker dat we nog veel van hem gaan horen. Hij wil eerst minister worden en daarna minister-president, vertelde hij mij. Ik heb het op video staan. Dat gaan we later nog wel eens terugzien,” aldus het voormalige NOS-gezicht.

Er viel ook nog wat te lachen

‘Vrijheid vraagt om onderhoud, dialoog en moed’
Voorzitter van de stichting 4 en 5 mei Ulla Eurich noemde deze dag een mijlpaal om te koesteren, maar ook om bij stil te staan. “Vrijheid is meer dan een vlag of een feestdag. Vrijheid vraagt om onderhoud, om dialoog, om moed. En bovenal: om verbondenheid,” aldus Ulla die deze dag met haar comité alles uit de kast had gehaald om dat te bewerkstelligen. Loco-burgemeester Willem Kikkert refereerde aan het oorlogsverleden van zijn vader die als tiener van Leiden naar Friesland liep om aardappelen en brood te halen en in latere jaren als Brenschutter gruwelen van de politionele acties in Indonesië meemaakte. De Burgerzaal was er stil van.

Vraag en antwoord

Vrouwelijke creativiteit
Ook het verhaal van Charles Groenhuijsen was boeiend en leerzaam. Ondanks alle onrust in het land vanwege een wispelturige president zei Groenhuijsen nog altijd van het land te houden, “al slaat het baken van hoop dat Amerika altijd voor ons was, dof uit,” aldus de journalist poëtisch. Hij sprak over vrijheid (“de geest van vrijheid is uit de fles sinds de uitvinding van de boekdrukkunst in de 15e eeuw”) maar gaf aan hoop te zien gloren dankzij de kracht en opmars van vrouwen in de samenleving. “In de laatste honderd jaar hebben vrouwen meer vooruitgang geboekt dan in de honderd eeuwen daarvoor. Dat zie je terug in de krijgsmacht, de politiek en in de wetenschap. Er promoveren tegenwoordig meer vrouwen dan mannen en onderzoek wijst uit dat vrouwelijke chirurgen het beter doen dan mannen. Er is nog zoveel vrouwelijke creativiteit niet gebruikt, als dat gaat veranderen moet dat wel positief uitwerken.”

Aan de blauwe hap

Statement
Vrouwen als nieuw baken van hoop. Het was een verrassend statement wat Groenhuijsen maakte. Hij had het zo naar zijn zin in Aalsmeer dat hij ook na zijn lezing en de ‘Q and A’ nog gezellig in de raadskelder bleef mee eten met de veteranen en de leden van het Luchtmacht mannenkoor. Net als hen liet hij zich de ‘blauwe hap’ uitstekend smaken.

(Foto’s: Arjen Vos, zie ook de galerij onder de advertentie van het Bindingkoor)

 

Het bericht Veteranendag: ‘Vrouwen als baken van hoop’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Corporatiekoepel Aedes en zo'n tweehonderd aangesloten woningcorporaties wi…

Corporatiekoepel Aedes en zo'n tweehonderd aangesloten woningcorporaties willen dat het kabinet zich houdt aan de Nationale Prestatieafspraken die minister Keijzer (Wonen), Aedes en VNG  afgelopen december hebben gemaakt. Daarbij legden ze vast wat de corporaties de komende 10 jaar zouden investeren in nieuwbouw, onderhoud, isolatie en leefbaarheid. Ook spraken ze af dat de huren daarvoor de komende jaren gematigd zouden stijgen. Maar in de Voorjaarsnota kwam de minister met de intussen beruchte huurbevriezing: in 2025 en 2026 mogen de sociale huren niet stijgen. Volgens Aedes kan de corporatiesector daardoor de komende 10 jaar maar liefst € 49 miljard minder  investeren. De compensatie die het kabinet vrijmaakt is slechts € 1,1 miljard.

De corporaties vinden dat het kabinet de nog maar net gemaakte afspraken – die zijn gebaseerd op het mede door het ministerie  en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)ontwikkelde Duurzaam Prestatiemodel – niet zomaar eenzijdig kan opzeggen. En ze zijn bereid een kort geding aan te spannen om te kijken of de rechter vindt dat het door de beugel kan. Voordat de corporaties dat doen, heeft minister Keijzer formeel (nu de in staat in gebreke is gesteld) twee weken de tijd om de huurbevriezing terug te draaien of te compenseren. Daartoe is ze door de corporaties gesommeerd. Doet ze dat niet dan stappen de corporaties naar de rechter.

Aedes-voorzitter Liesbeth Spies vindt dat het kabinet beter gericht mensen kan steunen die het echt nodig hebben. "Het bevriezen van alle huren bij corporaties is contraproductief, want het betekent minder onderhoud en isolatie en veel minder nieuwe woningen voor woningzoekenden. Als de huurbevriezingen doorgaan, kunnen we de komende jaren 180.000 minder nieuwe woningen bouwen, waar mensen met smart op zitten te wachten. Of 1.600.000 minder huizen isoleren, terwijl daardoor de energierekening van huurders daalt." 
Directeur-bestuurder Anne-Jo Visser van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) liet zich eerder in vergelijkbare bewoordingen uit. "Voor de huurders lijkt huurbevriezing een sympathieke maatregel, maar op termijn zijn de gevolgen ook voor hen gigantisch, zoals verminderen van onderhoud en verduurzaming van de bestaande woningen." (ND)

 

In Amsterdam moet de grondproductie toenemen, anders is er binnen het Verev…

In Amsterdam moet de grondproductie toenemen, anders is er binnen het Vereveningsfonds van de gemeente al binnen enkele jaren niet voldoende geld beschikbaar om te investeren in stedelijke vernieuwing en de bouw van betaalbare woningen. Dat blijkt uit de jongste editie van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties. Maar de haalbaarheid van meer gronduitgiftes is hoogst twijfelachtig; de  economische ontwikkelingen voor gebiedsontwikkeling zijn niet goed, en gevreesd wordt  dat door netcongestie de lucratieve bouw van kantoren en commerciële voorzieningen zal stagneren.

In het Vereveningsfonds worden positieve en negatieve grondexploitaties met elkaar verrekend. Begin 2025 telde Amsterdam 155 actieve grondexploitaties. Dat betreft 60.000 nog te realiseren woningen en 2,5 miljoen vierkante meter aan overige gebouwen. Er zijn 24.000 woningen in planvoorbereiding. Het fonds heeft weinig florissante jaren achter de rug. In 2023 en 2024 bedroeg de negatieve kasstroom 234 miljoen euro.  Ook voor de komende jaren moet rekening worden gehouden met lagere grondopbrengsten. Dat leidt tot een sombere conclusie: het Vereveningsfonds kan het niet dragen als de negatieve kasstroom nog veel langer aanhoudt. En een heldere boodschap: ‘Het is van belang dat de grondproductie weer toeneemt en de negatieve kasstroom verbetert’, aldus het rapport.
Maar de kans daarop lijkt voorlopig niet groot, zo erkent de gemeente. Businesscases van ontwikkelaars en corporaties zijn vaak niet haalbaar door verslechterende marktomstandigheden. De inflatie verloopt grillig en de rente is onzeker. Daarnaast neemt de complexiteit van projecten toe. Dit leidt tot minder zekerheid over gronduitgiftes. Ook wordt de ambitie om jaarlijks 7.500 een groot deel betaalbare woningen te bouwen bij lange na niet gehaald. In die lage productie schuilt vervolgens het extra risico dat vanwege het uitblijven van de bouw van voldoende betaalbare woningen miljoenen aan toegezegde Rijkssubsidies moeten worden terugbetaald. Ook zal de stad minimaal tot 2031 de gevolgen ondervinden van netcongestie. Voor woningbouw is stroom beschikbaar, maar voor voorzieningen die afhankelijk zijn van een grootverbruikersaansluiting is dat niet altijd het geval. Voor die verzoeken is er een wachtlijst. De bouw van gemengde complexen kan daardoor worden gehinderd. Ook verwacht de gemeente dat commerciële toekomstige gronduitgiftes voor bijvoorbeeld de bouw van kantoren aan de Zuidas sterk vertragen. Juist gronduitgiftes op de Zuidas zijn onmisbaar om het perspectief van het Vereveningsfonds te verbeteren. 

Weinig nieuwe plannen

De grondportefeuille heeft nu nog een positieve waarde van 875 miljoen euro. Maar minder inkomsten of vertraging in de inkomstenstroom zorgen er voor dat er de komende vijf jaar het budget voor nieuwe plannen maar heel beperkt is. Er kan hooguit voor veertig miljoen euro aan nieuwe verliezen worden ingeboekt. Dat pakt in het bijzonder slecht uit voor stedelijke vernieuwing. Juist in die plannen is meestal sprake van een financieel tekort. ‘Om te kunnen blijven investeren in betaalbare woningen en stedelijke vernieuwing is het passen en meten’, zo valt te lezen. Om stijgende verliezen tegen te gaan mogen lopende plannen daarom niet duurder uitvallen. Ook is ‘gewoon goed’ goed genoeg. Verder is er geen ruimte voor extra ambities die geld kosten; van uitname uit het fonds voor andere investeringen kan al helemaal geen sprake zijn. Wel blijft het voorlopig mogelijk jaarlijks 12 miljoen bij te dragen aan de algemene middelen. [BP]
 

Het juiste behang kiezen: 4 tips

ZAKELIJK-NIEUWS-LANDELIJK

Ben jij van plan het interieur van een kamer in huis te veranderen? En heb je besloten om de muur te behangen? Dan is het tijd om het behang uit te kiezen. Dit kan best klus zijn aangezien het aanbod tegenwoordig gigantisch is. Zelfs als je alleen al kijkt naar de A-merken. Google maar eens op ‘behang Arte’ en je zult zien dat zij een ongelofelijk ruim aanbod hebben. Heb jij moeite met kiezen? Lees dan snel verder. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet voor het kiezen van het juiste behang!

1. Kies voor goede kwaliteit behang

Allereerst raden we je aan om voor behang van goede kwaliteit te gaan. Kwalitatief behang is wellicht wat duurder, maar dit is ook een stuk mooier en gaat bovendien veel langer mee. Voorkom dat je een kamer behangt en dat er binnen no-time al bellen ontstaan of dat het behang loslaat van de muur. Laat je het liefst informeren in een betrouwbare winkel of kijk zelf even online bij de ervaringen van andere mensen.

2. Papierbehang of vliesbehang?

Op het gebied van behang zijn er eigenlijk twee soorten: papierbehang en vliesbehang. Papierbehang ken je misschien nog wel van vroeger, dit bestaat al heel lang en menig huis is daar in de jaren 70 mee behangen. Bij dit type behang breng je de lijm aan op het behang en plak je het vervolgens op de muur. Het aanbrengen van papierbehang op de muur is best lastig, vooral voor beginners. Daarom is het meeste behang nu vliesbehang. Wat is het verschil? Bij vliesbehang breng je de lijm aan op de muur en kun je vervolgens het behang aanbrengen. Een stuk makkelijker en vaak een mooier resultaat. Ook is vliesbehang eenvoudiger om uiteindelijk weer van de muur af te halen.

3. Klein of groot?

Heb je gekozen voor behang met een patroontje? Dan is natuurlijk de vraag of je voor een patroon met grote afbeeldingen of kleine afbeeldingen gaat. Ons advies? Een klein patroon is geschikter voor een kleine ruimte en grote patronen zijn meer geschikt voor grotere ruimtes. Daarnaast zijn donkere kleuren ook minder geschikt voor kleinere ruimtes. Houd hier rekening mee bij je keuze.

4. Bestel altijd eerst stalen

Een behang kan er op een foto prachtig uitzien, maar misschien ziet dit behang er bij jou in huis een stuk minder mooi uit. Schijn bedriegt, al helemaal wanneer je online foto’s van behang bekijkt. Veel grotere merken bieden daarom de mogelijkheid om zogeheten stalen te bestellen. Dit zijn kleine stukjes behang. Hiermee kun je dan zelf thuis kijken of het goed past bij jou op de muur.

Het bericht Het juiste behang kiezen: 4 tips verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

OfficiΓ«le mededelingen 10 april 2025

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 19 2025

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT AANVRAGEN ONTVANGEN
– Mr. Jac. Takkade 4a, het maken van een bijenstal voor maximaal 4 volken in de voortuin
– Fortsluishof 3, het maken van een boothuis
– Aalsmeerderweg 64, het afwijken van het omgevingsplan t.b.v. het wijzigen van een bedrijfsgebouw in 9 starterswoningen

BESLISTERMIJN VERLENGD, DE BESLISTERMIJN IS VERLENGD MET ZES WEKEN
– Kudelstaartseweg 1, het uitbreiden van het Flower Art Museum met lunchroom en artshop

AANVRAAG BUITEN BEHANDELING GESTELD
– Mendelstraat 34, het plaatsen van een opbouw met dakkapel op de woning 

VERGUNNING DEELS TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Stommeerweg 72a, het plaatsen van een koelcel

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)}
– Raadhuisplein 7, het plaatsen van een container van 25-04 t/m 13-05-2025
– Praamplein t.h.v. nr. 1-ws, het plaatsen van een puincontainer van 6 t/m 21 mei 2025
– Snoekbaarsstraat 156, het plaatsen van een dakkapel en airco op de voorgevel van een woning
– Herenweg 66A, het plaatsen van een steiger

BESLUIT VERGUNNINGVRIJ
– Bielzenpad en Linnaeuslaan, het kappen van een es en een zomereik in verband met het maken van bouwkuipen

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECA EVENEMENTEN
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.visitaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

EVENEMENTENVERGUNNING (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:25 van de APV  de volgende evenementenvergunning is verleend.

  • Wim Kan Dreef 4 (Z2025-00001725) Sportdag Antoniusschool op 16 mei 2025, verzonden 30 april 2025

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

EXPLOITATIEVERGUNNING (AANVRAGEN)
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:28 van de APV  de volgende exploitatievergunning is aangevraagd:

  • Praamplein 4 (Z2025-00003386) Mastos B.V. h.o.d.n. IJssalon Pepijn, ontvangen 28 april 2025

LOTERIJVERGUNNING (AANVRAGEN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat op grond van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen de volgende loterijvergunning is aangevraagd:

  • Dreef 1 (Z2025-00003357) Lionsclub Aalsmeer op 28 juni 2025, ontvangen 26 april 2025

GEACCEPTEERDE MELDING(EN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende melding(-en) is/zijn geaccepteerd:

  • Beethovenlaan 120 (Z2025-00002973) Weekaatje van 6 t/m 9 juni 2025
  • Dreef 7 (Z2025-00003320) Aalsmeer-Actief Scholieren Zwemloop Challenge op 3 juli 2025

VERLEENDE STANDPLAATSVERGUNNINGEN*
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat op grond van artikel 5:18  van de APV  de volgende standplaatsvergunning is verleend.

  • nabij Einsteinstraat 153 op parkeerterrein (Z2025-00002489) verkopen van poelierwaren en delicatessen van van 1 januari 2025 t/m 31 december 2029, verzonden 2 mei 2025

TER INZAGE:
t/m 15 mei 2025: het besluit tot vaststelling van het ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ met bijbehorende stukken (Z24-090628)
t/m 20 mei 2025:  concept-evenementenvisie aalsmeer 2025 ‘evenementen maken we samen!’ (Z25-032108) en de concept-locatieprofielen

GEMEENTE AALSMEER Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer T 0297 – 387575 E info@aalsmeer.nl W www.aalsmeer.nl

Contact en openingstijden van de gemeente Aalsmeer
Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis

Openingstijden raadhuis           
ma, di, do                 08.30 – 14.00 uur
Woensdag                08.30 – 19.30 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur
Let op: kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do                 08.30 – 17.00 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

GEWIJZIGDE OPENINGSTIJDEN
DONDERDAG 29 EN VRIJDAG 30 MEI
Op donderdag 29 mei (Hemelvaart) en vrijdag 30 mei is het raadhuis gesloten.

MAANDAG 2E PINKSTERDAG
Maandag 9 juni is het raadhuis gesloten.

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via aalsmeer.mijnafspraakmaken.nl of telefonisch via 0297-387575

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden?
U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Fixi-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl 

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar:
info-bu@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 0297-387512. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 0297-387575. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl.

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

BESLUIT OM BIJ HOUDING PERSOONSLIJST AMBTSHALVE OP TE SCHORTEN
De volgende personen wonen niet meer op het adres, waar zij volgens de Basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Publiekszaken. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de persoonslijsten van deze personen in de BRP niet meer bij te houden. Dit betekent formeel dat zij op dit adres niet meer staan ingeschreven en staan geregistreerd als niet-ingezetene. 

Bezwaar indienen
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders, Postbus 253, 1430 AG Aalsmeer, t.a.v. Juridische Zaken. U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verstuurd. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en een kopie van het besluit mee te sturen?In het bezwaarschrift zet u:

  • uw naam en adres;
  • de datum van uw bezwaarschrift;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;
  • uw handtekening;
  • zo mogelijk uw e-mailadres;
  • het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Wilt u liever digitaal bezwaar maken? Dan kan dit via www.aalsmeer.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken. Kijk voor meer informatie op www.aalsmeer.nl, de folder “Bezwaarschrift indienen?” De folder is ook verkrijgbaar in de publiekshal van het gemeentehuis.

VOORNEMEN OPSCHORTEN BIJHOUDING PERSOONSLIJST
Het College van burgemeester en wethouders van Aalsmeer maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijst van onderstaande persoon e/o personen ambtshalve op te schorten. Uit een onderzoek is gebleken dat betrokkene(n) niet meer woonachtig is/zijn op het adres waar hij/zij in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Aalsmeer staat/staan ingeschreven.

Een eventuele ambtshalve wijziging kan gevolgen hebben voor het ontvangen van voorzieningen van de overheid en het aanvragen van documenten. Wij verzoeken een ieder, die op de hoogte is van de verblijfplaats van bovengenoemde perso(o)nen, contact op te nemen met de afdeling burgerzaken van de gemeente Aalsmeer.

Het is ook mogelijk om tijdens openingstijden van de afdeling burgerzaken langs te komen.  Indien wij binnen vier weken geen reactie hebben ontvangen, zullen wij over gaan tot een voor beroep vatbare beslissing.

SOCIAAL LOKET
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak belt u 0297 38 75 75 (maandag tot en met donderdag 8.30 tot 17.00 uur, vrijdag 8.30 tot 12.30 uur). Een afspraak maken kan ook via sociaalloket@aalsmeer.nl.

Inloopspreekuren zonder afspraak
U kunt ook zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis van Aalsmeer (Raadhuisplein 1). Het Sociaal loket heeft inloopspreekuren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Wij nemen de tijd die nodig is om onze inwoners te helpen. Wanneer het druk is, kan de wachttijd oplopen. We raden u daarom aan om toch een afspraak te maken, als dit mogelijk is.

Waarvoor gaat u naar het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket is er voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening en jeugdzorg.

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat. Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden. Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

NIEUW TELEFOONNUMMER OM UW ZORGEN TE MELDEN
Maakt u zich zorgen om iemand in uw buurt? Er is in Amsterdam-Amstelland een nieuw telefoonnummer waar u uw zorgen kunt melden. Bel 020 552 5000 voor bijvoorbeeld een lastige situatie of zorgen om iemands mentale gezondheid. De gemeente kijkt dan met de GGD, woningcorporaties en politie hoe we iemand het beste kunnen helpen. Meer informatie: www.aalsmeer.nl/zorgen-melden.

 

Het bericht Officiële mededelingen 10 april 2025 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Bewoners Seinpost adopteren plantsoentje

Aalsmeer – De bewoners van Seinpost hebben onlangs opeens een plantsoentje erbij gekregen. De bak met aarde vroeg naar invulling. Er werd begonnen met het planten van een paar viooltjes en dit stond al meteen heel gezellig. De reacties waren heel positief en wakkerde het enthousiasme van enkele buurtbewoners aan.

Er kwam een oude tuineend, een schildpad, een kikker, een stukje boomstronk, en een paar rotssteentjes. Het mondde uit in overleg met enkele buren. Een buurman kon wel voor een paar rododendrons zorgen, voegde daad bij woord en nu staan de struiken prachtig in bloei. Verder hebben de buren nog maagdenpalm en wilde majoraan geplant als bodembedekker in het nieuwe plantsoentje.

“Het tuintje zorgt voor verbinding, want iedereen die hier langs loopt zegt hier iets van en geniet net zoals wij volop van dit extra groen”, vertelt Hanny Bunck. “Seinpost is mooier geworden met deze adoptie en het plantsoen willen en gaan wij graag zelf onderhouden. En misschien komen er nu wel meer inwoners van Aalsmeer op dit idee, dat zou toch geweldig zijn”, besluit de bewoonster van Seinpost. 

Foto: De rododendrons staan volop in bloei. Foto: aangeleverd

Het bericht Bewoners Seinpost adopteren plantsoentje verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Eerste KudelFair met diverse lokale producten

Kudelstaart – Op zondag 18 mei wordt Dorpshuis ‘t Podium omgetoverd tot een indoor Fair met lokale ondernemers; kleine of grote creatievelingen in ambacht, eten en/of drinken. De verschillende ruimtes in het Dorpshuis vullen zich onder andere met honing, sieraden, zeep, paling, worst, houtwerk, kunst, kaarten, aardappels en nog veel meer. Bij de ruim 22 tafels kan kennis gemaakt worden met echte lokale producten, gemaakt in Kudelstaart of door een Kudelstaarter.

Buiten op het terras kan genoten worden van iets warms van de grill, een verse stroopwafel of ander lekkers. Voor de kinderen is er een speelhoekje waar gekleurd kan worden en als ze het leuk vinden (en de ouders ook) worden ze zelf ‘gekleurd’ met schmink. Ook wordt deze dag een loterij gehouden waarmee prijzen te winnen zijn die voor een groot deel gedoneerd zijn door de lokale creatievelingen.

Het team achter de KudelFair geeft in deze eerste editie vooral de Kudelstaarters een podium om hun unieke producten te laten zien, maar in het najaar zijn ook de creatievelingen uit omliggende dorpen uitgenodigd om een tafel te bemachtigen voor de tweede KudelFair. Daarnaast kunnen ook alle ondernemers en dienstverleners uit de directe omgeving zich aanmelden. Interesse of vragen? Neem dan contact op via info@inkudelstaart.nl. De eerste KudelFair op 18 mei is van 11.00 tot 16.00 uur en de toegang tot het Dorpshuis aan de Kudelstaartseweg is gratis. 

Veiling Kudelstaart voor Kudelstaart

Maar, eerst is aanstaande zaterdag 10 mei Dorpshuis ’t Podium het decor voor de jaarlijkse veiling Kudelstaart voor Kudelstaart. Al meer dan twintig jaar zet de veiling zich in voor een levendig verenigingsleven in het dorp. De volledige opbrengst van de avond gaat naar lokale clubs, verenigingen en stichtingen, van de breiclub tot de voetbal. Er komen deze avond ruim 250 kavels onder de hamer. Er is voor ieder wat wils: groot, klein, uniek, grappig, lekker of praktisch en ideaal. Kom vooral langs, koop mooie (moederdag)cadeaus en proef de saamhorigheid in Kudelstaart. Bieden mag, genieten moet!

De veiling begint om 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur. Alvast kijken wat er zoal te koop aangeboden wordt, kan op www.veilingkudelstaart.nl

Het bericht Eerste KudelFair met diverse lokale producten verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Buurtproject Praatje met een Draadje van start

Aalsmeer – In mei en juni komt het bijzondere buurtproject Praatje met een Draadje naar Aalsmeer en Kudelstaart: een XL-borduurwerk dat samen met de buurt wordt gemaakt. Het project nodigt je uit om even uit je bubbel te stappen, creatief aan de slag te gaan en nieuwe mensen te leren kennen.

Het project is een initiatief van Studio Koekoek uit Amsterdam. Cultuurpunt Aalsmeer heeft Studio Koekoek gevraagd om samen met de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart een prachtig kunstwerk te realiseren. Het grote borduurwerk is geïnspireerd op de rijke bloemenhistorie van Aalsmeer en wordt onthuld tijdens de Nature Art Fair van het Flower Art Museum in het weekend van 20 en 21 september. Het is een laagdrempelig project voor jong en oud, iedereen kan gewoon aanschuiven, zo lang als men zelf wilt. In mei en juni is het borduurproject op verschillende plekken te vinden. 

Borduurmomenten

Borduurmomenten zijn zaterdag 24 mei van 11.00 tot 17.00 uur tijdens de Geluksroute in KunstKas Aalsmeer, vrijdag 6 juni van 14.00 tot 18.00 uur in de Bibliotheek in de Marktstraat, zaterdag 21 juni van 10.00 tot 13.00 uur tijdens Ophelia Onbeperkt en van 13.00 tot 17.00 uur tijdens Heel Kudel aan de Kook in Dorpshuis ‘t Podium en in de ochtenden en middagen van vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 juni tijdens het Flower Art Festival in het Flower Art Museum en de Historische Tuin.

Vrijwilligers en informatie

Wie graag mee wil helpen als vrijwilliger aan dit project en of meer informatie wil, kan een e-mail sturen naar vdveenannemarie@gmail.com 

Foto: aangeleverd

Het bericht Buurtproject Praatje met een Draadje van start verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Inschrijving open voor 6e Verhoef boten toertocht

Aalsmeer – Op zondag 21 september verzamelen de Verhoef boten vanaf 13.00 uur op Aalsmeerderdijk 239 om gezamenlijk weer de toertocht te gaan varen. De start is vanaf 14.00 uur en voert door het kanaal, over de Blauwe Beugel naar het Zwet, vervolgens over de kleine en grote Poel naar het Starteiland. Daar is volop gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje in ieders boot te kijken en ideeën op te doen voor de eigen Verhoef. De toertocht duurt tot 17.30 uur.

De organisatie hoopt op mooi weer en de afgelopen jaren was dit ook meestal het geval. Maar mocht er regen komen en het echt niet mogelijk is om te varen dan wordt natuurlijk het inschrijfgeld teruggegeven. In de week voorafgaand aan de toertocht geeft de organisatie via de Facebook pagina en via de Whatsapp groep door of de Toertocht wel of niet doorgaat. Maar daar wordt natuurlijk helemaal niet vanuit gegaan, er wordt gerekend op weer een gezellige tocht met elkaar net als voorgaande jaren.

Vaar je niet mee maar wil je toch kijken, kom gezellig langs de route zwaaien. De inschrijving voor de zesde Verhoef Boten Toertocht is geopend. Aanmelden kan via: www.vbaalsmeer.nl/inschrijving.php of neem contact op met Sandra Joore en bel 06-21932622. 

Foto’s: aangeleverd

Het bericht Inschrijving open voor 6e Verhoef boten toertocht verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

N212 afgesloten door werkzaamheden in Wilnis

De Ingenieur Enschedeweg (N212) in Wilnis is van vrijdag 9 mei 20.00 uur tot en met maandag 19 mei 6.00 uur afgesloten tussen de brug over de Ringvaart en de rotonde met de Ringdijk. Daarnaast krijgen de kruising met de Oudhuijzerweg en de rotonde bij de Bovendijk nieuw asfalt.  De werkzaamheden worden uitgevoerd door de Versluys Groep in opdracht van de provincie Utrecht. Tijdens de werkzaamheden krijgt de weg groot onderhoud om deze in goede en veilige conditie te houden. Ook wordt de fundering verstevigd en bermverharding aangebracht.  Afsluiting in fases Van vrijdag 9 mei 20.00 uur tot maandag 19 mei 6.00 uur voeren we werkzaamheden uit. Om de omliggende dorpen bereikbaar te houden en de overlast te beperken, gebeurt het werk in drie fases: Fase 1: Van vrijdag 9 mei 20.00 uur tot zaterdag 10 mei 04.00 uur is de N212 afgesloten vanaf de rotonde bij de Ringdijk tot de rotonde bij de Bovendijk. Fase 2: Van zaterdag 10 mei 04.00 uur tot vrijdag 16 mei 20.00 uur is de N212 afgesloten vanaf de rotonde bij de Ringdijk tot de kruising met de Oudhuijzerweg. Fase 3: Van vrijdag 16 mei 20.00 uur tot maandag 19 mei 06.00 uur is de N212 afgesloten vanaf de rotonde bij de Ringdijk tot en met de rotonde bij de Bovendijk.  Omleiding Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A2, N201 en N401. Lokale omleidingsroutes worden met gele borden langs de weg aangegeven. Tijdens de werkzaamheden blijft het fietspad langs de N212 open voor fietsers. Ook de fietsoversteek bij de kruising met de Oudhuijzerweg blijft beschikbaar. Er staan verkeersregelaars die helpen bij het oversteken. Nood- en hulpdiensten maken bij spoed gebruik van een omleidingsroute door Wilnis.     

Nieuw onderdeel Ride for the Roses: Kidswalk

Door: redactie. Op zondag 28 september staat Aalsmeer opnieuw in het teken van de Ride for the Roses. Nieuw dit jaar is de Kidswalk: een speciale sponsorwandeling van vijf kilometer voor kinderen. Zo kunnen ook de jongste deelnemers hun steentje bijdragen aan een toekomst met minder kanker.

Na het vertrek van de fietsers en wandelaars starten om 11:30 uur de kinderen aan hun eigen wandeling door Aalsmeer. De organisatie belooft een route vol verrassingen en activiteiten voor deze groep jonge deelnemers. Kinderen kunnen meedoen met hun broertje of zusje, sportteam, klasgenoten of buurkinderen. Per groep loopt er gratis een begeleider mee. Deelname kost vijf euro per kind en ook hierbij geldt dat de opbrengst naar KWF Kankerbestrijding gaat. Na afloop ontvangt iedereen een aandenken en een traktatie.

Speciaal aanbod
Voor basisscholen en buitenschoolse opvang uit Aalsmeer en omgeving is er een speciaal aanbod. Scholen kunnen zich met een groep leerlingen aanmelden en krijgen een eigen ontvangstplek, een eigen actiepagina via de website en strijden mee voor leuke prijzen. Voor de school die het meeste geld ophaalt én voor de school met de grootste groep deelnemers stelt de organisatie een prijs beschikbaar.

Meer informatie en aanmelden kan via: www.ridefortheroses.nl

Het bericht Nieuw onderdeel Ride for the Roses: Kidswalk verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Vacature: β€˜Assistent Accountant bij De Meerse’

Ben jij een gemotiveerde Assistent Accountant met ervaring, die overweegt om een nieuwe weg in te slaan? Dan nodigen wij je van harte uit om eens te komen praten.

De Meerse is een betrokken accountantskantoor en al bijna 70 jaar een begrip in Aalsmeer. Dienstverlening hebben wij hoog in het vaandel staan. Onze klanten komen uit het MKB en bevinden zich vooral in de regio. Per direct zoeken wij versterking binnen de samenstelpraktijk om samen met je collega’s de cijfers
van onze klanten in kaart te brengen!

Je gaat je bezighouden met het samenstellen van jaarrekeningen en het opmaken van tussentijdse financiële overzichten. Daarnaast werk je aan het (mede opzetten) van informatie dashboards voor de ondernemer en het beoordelen van gegenereerde cijfers met behulp van analyse tools. Je onderhoudt contact met klanten maar ook met de diverse afdelingen binnen ons bedrijf. De werkzaamheden zijn zowel uitvoerend als begeleidend van aard. Tevens zou je een rol kunnen gaan spelen binnen onze controle praktijk.

Wij zijn op zoek naar een collega die…

… een (afgeronde) HBO opleiding heeft in finance
… enkele jaren ervaring heeft met het zelfstandig samenstellen van jaarrekeningen
… gemotiveerd is en nauwkeurig werkt
…communicatief sterk is; de Nederlandse taal spreek je vloeiend en schrijf je correct en probleemloos
…een klantgerichte houding heeft en waarde hecht aan goede service
…de nodige IT kennis heeft; de PC kent weinig geheimen voor je
… een vrolijke noot toevoegt aan de lunchtafel of tijdens de gezellige activiteiten die er met het team georganiseerd worden; een goed gevoel voor humor is een pré.

Herken jij jezelf hierin? Aarzel dan niet om te reageren want dan zoeken wij jou!

Wij bieden jou….

  • Een veelzijdige en verantwoordelijke functie binnen een gedreven, kundig en ervaren team
  • Een marktconform salaris
  • 13e maand en premievrij pensioen
  • Goede arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden tot studeren waarbij de kosten
    voor rekening van de werkgever zijn
  • Flexibele werktijden die de goede balans tussen werk en privé bewaren
  • Werken op kantoor afgewisseld met de mogelijkheid om deels vanuit huis te werken indien gewenst
  • Uren in overleg, ruimte voor een fulltime 40 uur, een parttime dienstverband is bespreekbaar

Wat maakt werken bij De Meerse zo bijzonder:

  • Het samenwerken met (assistent) accountants, belasting- en loonadviseurs
  • Het delen van kennis en ervaring met collega’s middels werkoverleg, vaktechnisch overleg en informeel overleg
  • De informele werksfeer
  • Overwerken is een uitzondering in plaats van een gewoonte
  • De gelegenheid voor persoonlijke- en professionele groei

Past dit alles bij jouw ambitie?
Wellicht is dit het moment om de sprong te wagen en een nieuwe stap in je carrière te maken. Je bent van harte welkom om te reageren of het gesprek aan te gaan om een beeld te krijgen hoe je werkdag er uit zal gaan zien.

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen op telefoonnummer 0297-386868 en vraag naar Rianne Middelkoop, Jan de Groot of Kees Tebbens.

Om te solliciteren stuur je een motivatie en je CV per mail naar solliciteren@meerse.nl

Het bericht Vacature: ‘Assistent Accountant bij De Meerse’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Bindingkoor viert 60-jarig jubileum

Op zaterdag 24 mei viert het Bindingkoor haar 60-jarig jubileum met een bijzonder middag- en avondconcert in de Doopsgezinde kerk aan de Zijdstraat. De kaartverkoop is gestart.

Op het programma staan ‘Gloria’ van Antonio Vivaldi, dat wordt uitgevoerd samen met het ‘HASO’ (Haarlems Amateur Symfonie Orkest). Charlie Bo Meijering (bekend van ‘Maestro’) begeleidt het koor op piano bij het ‘Stabat Mater’ van Karl Jenkins en de ‘KwartOverJazz band’ staat garant voor de jazzy ondersteuning bij ‘A Little Jazz Mass’ van Bob Chilcott. Het geheel staat onder de bezielende leiding van Annelies Smit.

Hoe het begon
Wat begonnen is in 1965 als ‘Aalsmeers interkerkelijk Jeugdkoor’, opgericht door Gerard van Hulst, is uitgegroeid tot een volwaardig volwassenenkoor. De naam veranderde in de loop der jaren omdat de toenmalige jeugd bleef zingen. En die jeugd werd ook ouder. Jeugdkoor werd ‘Binding Jongerenkoor’ en uiteindelijk ‘Bindingkoor’. De leeftijd van de koorleden varieert momenteel van 50 – 74 jaar. Sommige leden zijn heel lang blijven hangen en hebben zelfs Gerard van Hulst nog meegemaakt!

Dirigenten
In de afgelopen zestig jaar hebben drie dirigenten veel invloed gehad op het koorrepertoire. Onder Van Hulst, die tien jaar voor het koor stond, werden veel eigen(zinnige) composities gezongen, veelal gebaseerd op een Bijbelgedeelte.

Herman Rouw (zeventien jaar dirigent) introduceerde in de jaren ’80 de liederen van Huub Oosterhuis. Samen met popsongs en musical (onder meer Scrooge’ im samenwerking met het Binding kerstspel en de hilarische ‘Vissersopera’) werd het repertoire meer divers.

Henk Trommel (twintig jaar dirigent) leerde het koor naast het bestaande repertoire ook kennismaken met klassieke muziek. Hoogtepunten waren De ‘Misa Criolla’ van A. Ramirez bij het 40- jarig jubileum, de Misa a Bueonos Aires van M. Palmeri bij het 50- jarig jubileum en ‘Stella Natalis ‘van K. Jenkins.

Sinds 2023 heeft het koor de muzikale reis voortgezet met Annelies Smit. Annelies is een bevlogen dirigent die naast koren ook orkesten dirigeert. Zij komt uit de klassieke hoek en daar leert het koor veel van. Samen met haar is het jubileumconcert tot stand gekomen. Annelies staat met veel enthousiasme, bezieling en humor op de bok en dat straalt ze af op de koorleden.

Kaarten bestellen
Het middagconcert begint om 16 uur, het avondconcert om 19.30 uur. De zaal gaat een half uur voor aanvang open. Wilt u zeker zijn van een plaats, dan kunt u vanaf nu kaarten bestellen via bindingkoor@gmail.com. Vermeld hierbij of het om het middag- of avondconcert gaat.

Entree: € 17,50 (t/m 16 jaar €10), inclusief pauzedrankje. Kaartverkoop (indien nog voorradig) ook aan de zaal.

(Partnerbijdrage Bindingkoor)

 

Het bericht Bindingkoor viert 60-jarig jubileum verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Kidswalk: kinderen wandelen mee tegen kanker

Aalsmeer – Op zondag 28 september vindt in Aalsmeer de 26e editie van Ride for the Roses plaats, een sportief evenement dat geld inzamelt voor KWF Kankerbestrijding. Nieuw dit jaar is de “Kidswalk”, een sponsorwandeling van 5 kilometer speciaal voor kinderen.

Na het vertrek van de fietsers en wandelaars, starten om 11.30 uur de jonge deelnemers aan hun eigen route door Aalsmeer. Onderweg zijn er leuke activiteiten en verrassingen. Kinderen mogen meelopen met vriendjes, familie of hun sportteam. Per groep mag één begeleider gratis mee. Deelnemen kost €5,- per kind. Na afloop krijgen alle kinderen een aandenken en een traktatie.

Basisscholen en buitenschoolse opvangorganisaties kunnen zich als groep aanmelden. Voor de grootste groep en de school die het meeste geld inzamelt, zijn er prijzen te winnen. Alle opbrengsten gaan naar kankeronderzoek via KWF.

Aanmelden en meer informatie vind je op www.ridefortheroses.nl.

Witte streep maakt fietspaden veiliger

Aalsmeer – De provincie Noord-Holland maakt fietspaden veiliger door het aanbrengen van witte kantmarkeringen. Deze lijnen aan de zijkant van het fietspad zorgen ervoor dat fietsers beter kunnen zien waar het pad eindigt en de berm begint. Vooral in het donker, bij slecht weer of in een bosrijke omgeving geeft dit extra zicht en veiligheid.

In 2025 worden alle provinciale fietspaden waar nog geen markering is, voorzien van deze witte lijnen. De werkzaamheden zijn gestart in mei en duren tot eind 2025. De fietspaden blijven tijdens het aanbrengen grotendeels toegankelijk, zodat fietsers weinig hinder ervaren.

Gedeputeerde Jeroen Olthof benadrukt het belang van verkeersveiligheid: “Met deze relatief simpele maatregel willen we het aantal fietsongevallen terugdringen.” Vorig jaar is al begonnen met de eerste helft van de fietspaden. Nu volgt het tweede deel. Tegen het einde van dit jaar moeten alle provinciale fietspaden in Noord-Holland zijn voorzien van kantmarkering.

Sportprogramma's Rick FM op 10 en 11 mei | Rick FM

Het sportweekeinde bij Rick FM begint zaterdag tussen 15.00 en 18.00 uur, met Het Tussendoortje Live Sport, deze keer gepresenteerd door Peter Brouwer en Monique Musch. In deze uitzending de live-verslagen van twee wedstrijden. Legmeervogels speelt op de eigen Randhoorn tegen FC Oudewater. Sjaak van Beek doet verslag van deze wedstrijd. KDO reist af naar Lisserbroek, voor het duel tegen koploper Kagia. Harry Hogerwerf is ter plaatse, om de luisteraars op de hoogte te houden van alle gebeurtenissen in dit duel. Vanaf 16.30 uur volgen de nabeschouwingen met de trainers Jack Honsbeek en Lex van der Horst. Ook is er een nabeschouwing van de wedstrijd RKDES - AMVJ, met RKDES trainer Siver Abdulrahman. De wedstrijd FC Aalsmeer - ZSGOWMS van zaterdag is afgelast, vanwege droevige omstandigheden binnen de Amsterdamse club. De uitzending wordt afgesloten met de uitslagen, standen en programma's in de drie voetbalcompetities.

Sport & Co

Zondag is er tussen 11.00 en 13.00 uur een nieuwe aflevering van het programma Sport & Co. Jan Tilburgs doet de presentatie en de techniek.

In het eerste uur zijn de nabeschouwingen van de voetbaltrainers en het competitie-overzicht voetbal, verzorgd door Monique Musch en Peter Brouwer, nog een keer te horen.

In het tweede uur (ook tussen 19.00 en 20.00 uur te beluisteren via Radio Aalsmeer):
- Thijs Kees, aanvoerder van de heren-1 van Qui Vive, met een terugblik op de wedstrijd tegen Rood-Wit en een vooruitblik op het duel van zondagmiddag in Utrecht tegen Fletiomare.
- Frans van Heteren, van de triathlonafdeling van het Aalsmeerse Oceanus, over de voorbereidingen op de jaarlijkse Poeloversteek.
- Linda van Rekum-de Beij van Thamen, met een overzicht van de gespeelde wedstrijden en andere activiteiten bij de Uithoornse club.
- Actuele sportberichten.
- de sportieve agenda (wat staat er allemaal op het programma op het veld en in de zaal?)

Dus stem af op Rick FM, dan blijft u volledig op de hoogte van het sportieve nieuws.

Heeft u nog actuele info, uitgaantips, een verzoeknummer of vragen dan kunt u tijdens de uitzending bellen met 0297 540970, een mail sturen naar sport@rickfm.nl of X'en op @RadioRickFM. Via de sociale media kunt u ons volgen op Facebook en X.

Nieuw bij Ride for the Roses: Kidswalk

Aalsmeer – Op zondag 28 september staat Aalsmeer opnieuw in het teken van de Ride for the Roses. Deze 26e editie van het bekende fiets- en wandelevenement verbindt mensen van alle leeftijden in de strijd tegen kanker. Nieuw dit jaar is de Kidswalk: een speciale sponsorwandeling van 5 kilometer voor kinderen. Zo kunnen ook de jongste deelnemers hun steentje bijdragen aan een toekomst met minder kanker. Na het vertrek van de fietsers en wandelaars starten om 11.30 uur de kinderen aan hun eigen wandeling door het mooie Aalsmeer. De route zit vol verrassingen en leuke activiteiten en belooft een feestelijke belevenis te worden voor alle jonge deelnemers. Kinderen kunnen meedoen met hun broertje of zusje, sportteam, klasgenoten of buurkinderen. Per groep kinderen loopt er gratis een begeleider mee.  Deelname kost 5 euro per kind. Bij de finish ontvangt iedereen een mooi aandenken en een traktatie. 

Aanbod voor scholen en BSO’s

Voor basisscholen en buitenschoolse opvang uit Aalsmeer en omgeving is er een speciaal aanbod. Scholen kunnen zich met een groep leerlingen aanmelden en krijgen een eigen ontvangstplek, een eigen actiepagina via de website en strijden mee voor leuke prijzen. Voor de school die het meeste geld ophaalt en voor de school met de grootste groep deelnemers stelt de organisatie een mooie prijs beschikbaar.

Onderzoek en meer kwaliteit

De volledige opbrengst van de Ride for the Roses, dus ook van de Kidswalk, gaat naar KWF Kankerbestrijding. Elke stap, elke euro telt: voor baanbrekend onderzoek, betere behandelingen en meer kwaliteit van leven voor mensen met kanker. Doe mee en wandel of fiets voor een roos uit liefde voor dierbaren. Meer informatie en aanmelden kan via: www.ridefortheroses.nl

Foto: aangeleverd

Het bericht Nieuw bij Ride for the Roses: Kidswalk verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Hilarische spelletjes bij G-tennismiddag Kudelstaart

Zondagmiddag 4 mei werd voor de tweede keer een tennisspelletjesmiddag georganiseerd door de dames van de G-tenniscommissie bij Tennisvereniging Kudelstaart. Bijna twintig tennissers met een verstandelijke beperking deden vol overgave, gekleed in het oranje, mee.

Verdeeld over vier groepjes konden ze met hun leider na de gezamenlijke warming-up, leuke balvaardigheidspelletjes doen: door een gat slaan voor punten, kegels omslaan, ballen goed aanspelen of vangen met een speciaal tennisnetje, ballen met een grote handdoek over het net zien te krijgen en met je voeten ballen zo snel mogelijk naar de buurman/vrouw overgeven. Het meest hilarische was wel het proberen een met water gevulde bidon om te slaan met een panty op je hoofd waarin een bal zat  De liefhebbers konden als afsluiting nog een balletje met elkaar overslaan.

Voor ieder onderdeel konden ze punten verzamelen. Uiteindelijk ging winnaar Rodger uit Kudelstaart met de prijs naar huis. Hij won een beker en een leuke beachtennisset. Mede door het, uiteindelijke, prachtige weer, het publiek dat de deelnemers aan de kant aanmoedigde en het enthousiasme van zowel de organisatie als de deelnemers, werd het een leuk evenementje dat zeker voor herhaling vatbaar is.

Maar eerst wordt er nog een buddy-tennistoernooitje georganiseerd voor deze doelgroep tijdens de TVK-clubkampioenschappen eind augustus.

Voedselbank naar Werkcentrum aan Rondweg

Mijdrecht – Voedselbank De Ronde Venen verhuist komend jaar naar het Werkcentrum aan de Rondweg in Mijdrecht. Afgelopen 1 mei is het Werkcentrum, eigendom van de gemeente, officieel overgedragen aan de Voedselbank. Komende maanden wordt door de Voedselbank gewerkt aan een grondige renovatie en verduurzaming van het pand. De planning is dat de Voedselbank begin volgend jaar de deuren opent van hun nieuwe onderkomen.

Forse subsidie gemeente
De Voedselbank is nu nog gehuisvest in het gebouw van de voormalige school De Trekvogel, maar dit gebouw is niet langer beschikbaar. De afgelopen maanden hebben de Voedselbank en gemeente gezamenlijk onderzocht of verhuizing naar het Werkcentrum haalbaar is. Voorzitter van Voedselbank De Ronde Venen Willem van den Bruinhorst: “We hebben onderzocht of de verhuizing en het grondig aanpassen van het gebouw voor ons technisch en financieel haalbaar is. Dat is het geval. Met behulp van donaties van lokale partijen, zoals Rabobank Rijn en Veenstromen, Ronde Venen Fonds, Stichting Weteringschans en een forse subsidie van de gemeente kunnen we de verbouwing en de verduurzaming van het pand realiseren. Tevens verwachten wij, door medewerking en sponsoring van lokale aannemers en leveranciers, de verbouwing voordelig te kunnen uitvoeren.’’

Uitgebreid en aangepast
Komende maanden wordt het gebouw aan de Rondweg aan de achterzijde met ongeveer 120 vierkante meter uitgebreid. Daarmee beschikt de Voedselbank over ongeveer hetzelfde aantal vierkante meters als in de Trekvogel. Het voormalige Werkcentrum wordt aangepast om geschikte ruimten te creëren voor ontvangst, sorteren en opslag van producten, een zelfbedieningswinkel, een kledingbank, een kantine en een cliëntenkantoor. Door de aanpassingen kan de Voedselbank de dienstverlening continueren, want naast het uitreiken van voedsel en kleding ondersteunt de Voedselbank haar cliënten ook met schuldhulpverlening en budget coaching. De doelstelling van Voedselbank De Ronde Venen is ‘Geen pakket zonder traject’ en het winkelconcept is hiervoor ook een belangrijk onderdeel. Met de verhuizing en verbouwing wordt dit doel gewaarborgd. Daarnaast wordt het pand verduurzaamd – gasloos – en worden er zonnepanelen op het dak geplaatst om de energiekosten te verlagen.

Duidelijkheid
Wethouder Cees van Uden (Vastgoed) is blij met de stappen die zijn gezet en de duidelijkheid die er nu is. “Sinds de Voedselbank zijn intrek nam in de Trekvogel was bekend dat het voor een beperkte periode zou zijn. Het is mooi dat er nu duidelijkheid is voor de vrijwilligers en de inwoners die er gebruik van maken. De Voedselbank doet belangrijk werk en dat willen we als gemeente zoveel mogelijk ondersteunen. Daarom hebben we ons ingespannen om een goede alternatieve locatie te vinden. Daar zijn we in het Werkcentrum aan de Rondweg goed in geslaagd.’’

Op de foto: Een beeld van hoe de Voedselbank er na de verbouwing uit komt te zien. Artist impression:  H.W. van der Laan BV.

Het bericht Voedselbank naar Werkcentrum aan Rondweg verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

De Veenmolen viert Nationale Moldendag

Wilnis – Korenmolen De Veenmolen, Oudhuyzerweg 109, in Wilnis heet belangstellenden zaterdag 10 mei van 10.00 tot 16.00 uur van harte welkom om Nationale Molendag te komen vieren. Er is een rondleiding van de molenaars en er worden versgebakken pannenkoekjes, kruidkoek en kniepertjes geserveerd. Koffie, thee en limonade staan klaar. Kinderen kunnen zich laten schminken. Het is ook mogelijk om net als elke zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur meel, pannenkoekenmix en andere producten te kopen. Grotere bestellingen kunnen van tevoren worden doorgegeven via veenmolenwilnis@gmail.com. Pinnen is niet mogelijk in de molenwinkel. Kijk voor meer informatie en alle producten op de website www.deveenmolen.nl.

Op de foto: De Veenmolen viert Nationale Molendag.  Foto: aangeleverd.

Het bericht De Veenmolen viert Nationale Moldendag verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Nieuwe opzet MultiCulti Eettafel

Mijdrecht – De derde MultiCuli Eettafel is donderdag 22 mei vanaf 17.30 uur in Open Huis De Rank aan de Prins Bernhardlaan 2 in Mijdrecht, in voorbereiding met VluchtelingenWerk. De kosten bedragen slechts € 8,–. Opgeven kan tot 20 mei bij welkom@openhuisderank.nl.

Een woordvoerder: “We kijken met veel plezier terug op de eerste twee, het was heerlijk eten, het was heel druk en gezellig. Dat willen we uiteraard zo houden, maar met deze derde editie willen we graag meer ontmoetingen realiseren. Daarom hebben we deze Eettafel uitgebreider onder de aandacht van vluchtelingen en nieuwe Nederlanders gebracht. En we zullen zorgen voor meer gemengde tafels, zodat we elkaar en elkaars verhalen kunnen leren kennen. Veel koks gaan weer de keuken in om te zorgen voor een heerlijke maaltijd. Deze keer zullen er gerechten zijn uit meer landen dan de vorige keren, steeds meer MultiCulti.”

Op de foto: Gedekte tafels.  Foto: aangeleverd.

Het bericht Nieuwe opzet MultiCulti Eettafel verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Statushouders β€˜gewoon aan de slag’ bij ReVe

Mijdrecht – Bij ReVe Infra & Tuinaanleg in Mijdrecht werd vrijdag 2 mei niet gepraat, maar gewerkt. Vijf statushouders kregen de kans om een ochtend mee te lopen met de beste stratenmakers van de omgeving. “De beste manier om elkaar te leren kennen? Samen de handen uit de mouwen steken”, zegt directeur John Reurings.

Het bedrijf zoekt mensen. En statushouders zoeken kansen. Die kwamen vrijdag bij elkaar op het terrein van ReVe, waar deelnemers een introductie kregen in het échte werk: straatjes leggen, machines bekijken, banden zetten en praten met medewerkers. “De taal is soms lastig, maar daar komen we wel uit”, aldus Reurings. “Het draait om ontmoeting.”

De kennismaking maakt deel uit van een breder plan. ReVe doet mee aan ‘Arbeidsmarkt van de Toekomst’, een programma dat bedrijven helpt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans te geven. Volgens Reurings is het tijd voor actie. “Inclusie bereik je niet met dikke rapporten. Je moet gewoon beginnen.” Ook op de werkvloer werd het initiatief enthousiast ontvangen. “Ze wilden écht weten wat het werk inhoudt”, zegt meewerkend uitvoerder Randy Massop. “En wij vonden het ook leuk. Het gaf een andere energie.” HRM-adviseur Esther van der Pouw-Kraan vult aan: “Zo’n ochtend is niet alleen goed voor hen, maar ook voor ons team. Je merkt dat er meer begrip ontstaat.”

ReVe werkt aan een vervolg, zoals werkervaringsplekken of leerwerk-trajecten in samenwerking met de gemeente. Maar wel met beleid. “We nemen geen mensen aan voor de bühne”, zegt Reurings. “Als we het doen, doen we het goed.” De meeloopdag smaakt in ieder geval naar meer. “Iedereen roept om mensen die willen werken”, besluit Reurings. “Nou, hier staan ze. Dan moet je ze ook een kans geven.”

Op de foto: Statushouders grijpen hun kans bij ReVe: ‘Gewoon aan de slag’.  Foto: aangeleverd.

Het bericht Statushouders ‘gewoon aan de slag’ bij ReVe verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Workshop β€˜Vijf talen van de Liefde’

De Ronde Venen – Iedereen deelt liefde op zijn eigen manier. Sommigen delen het liefst bemoedigende woorden, andere geven graag cadeautjes en weer anderen geven de voorkeur aan lichamelijke aanraking. Gary Chapman verdeelde deze manieren in vijf ‘talen’.

Elk mens heeft een eerste liefdestaal, een manier waarop hij of zij de liefde het best verstaat. Als we inzicht krijgen in deze liefdestaal, kunnen we onze relaties verbeteren. Niet alleen de relaties met onze partners, maar ook met familieleden of met vrienden.

In deze workshop ‘Vijf talen van de Liefde’ ontdek je jouw eigen liefdestaal én de taal van je geliefde. Met deze praktische kennis gaan we vervolgens aan de slag. In diverse oefeningen ervaar je op welke manier je de vijf liefdestalen kunt inzetten in relaties. Neem dus gerust je partner, vriend of vriendin of familielid mee. Zo kun je samen oefenen en je relaties verdiepen. Meld je wel afzonderlijk aan.

Deze workshop wordt begeleid door Helen Lettinga. Helen is getrouwd en is moeder van twee kinderen (2005 en 2007). Helen is gecertificeerd transformatieel coach en trainer (CCA en CPION) bij Gettinvolved Trainings een internationaal leiderschaps Academy, waarbij ervaringsgericht werken op het gebied van Emotionele Intelligentie centraal staat.

Deze workshop vindt woensdagavond 14 mei plaats van 19.30 tot 22.00 uur plaats in Bibliotheek Mijdrecht. Deelname is gratis na aanmelding via website derondevenen.ouderslokaal.nl. Voor meer informatie: bekijk de website of mail naar info@ouderslokaal.nl.

Foto: aangeleverd.

Het bericht Workshop ‘Vijf talen van de Liefde’ verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Zondagmiddagconcert met toetsen en fluiten

Mijdrecht – Katja Pitelina en Anna Karpenko komen zondag 11 mei vanaf 15.00 uur in kerk Johannes de Doper aan het Driehuisplein 3 in Mijdrecht het publiek verwennen met luchtige zomerse muziek. De klanken van de fluit, zowel solo als samen met het orgel, zullen mede dankzij de geweldige akoestiek van de kerk ontroeren, meeslepen en vrolijk maken. Een afwisselend muzikaal uurtje puur zomergenot. Aansluitend is er een drankje met bitterbal in de naastgelegen S.e.T. Residentie, waar ook de musici aanwezig zijn. De deurcollecte is dit keer geheel bestemd voor de stichting Haarwensen.

Meer informatie: www.zondagmiddagconcerten.com.

Op de foto: Katja Pitelina (links) en Anna Karpenko.  Foto’s: aangeleverd.

Het bericht Zondagmiddagconcert met toetsen en fluiten verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

❌