❌

Lees weergave

Rick FM 35 jaar als legale lokale omroep | Rick FM

Dit weekend viert Rick FM dat ze 35 jaar bestaat als legale publieke omroep. Na jaren als piraat werd eind jaren 80 alles in het werk gesteld om een machtiging te krijgen om legaal te worden.

Dat viel nog niet mee. Rick FM, toen nog Radio RIK, was dan wel al bekend in de regio, maar er hing een groot financieel plaatje aan.

Er moest een lening komen van de gemeente van 100.000 gulden en dat was zeker geen hamerstuk. Uiteindelijk is het gelukt en konden medewerkers beginnen met het maken van een studio in de Straatsburgflat in Uithoorn.

Techniek
Er werd voor toen topapparatuur gekocht met meerdere bandrecorders en een professionele mengtafel. In de loop der jaren is alles erg veranderd, zeker wat betreft de techniek.

Ook gaat het allang niet meer alleen om radio, maar is het brengen van nieuws via de website en sociale media netzo belangrijk geworden.

Rick FM is in die 35 jaar met de tijd meegegaan. Zaterdag horen luiisteraars tussen de programma's van nu door oude fragmenten van programma's, oude interviews en lokatie-uitzendingen. Zondag tussen 12-18 uur hebben we een speciale uitzending met terugblikken en gasten. Ook zetten we enkele (oud)-medewerkers in het zonnetje.

Luister dit weekend naar Rick FM

Ether 106.3 FM
Digitaal Caiway 867
Digitaal Delta 800

Aalsmeer:
Digitaal Caiway 867
Digitaal Delta 800

Live stream; https://www.rickfm.nl/radiogids/stream
DAB+ 5D 180,064 Mhz
TuneIn App; https://tunein.com/radio/Rick-FM-1063-s81518/

Vanwege succes zoekt Vervoertje Duivendrecht nieuwe chauffeurs

Vervoertje Duivendrecht is nu 5 maanden actief en Duivendrechters weten de weg naar deze mooie voorziening steeds beter te vinden. Het aantal gevraagde ritten (veelal naar gezondheidscentra in Amsterdam en Amstelveen, het gemeentehuis in Ouderkerk en ook ritjes in het dorp) neemt gestaag toe. Nog steeds hebben wij alle aanvragen kunnen honoreren en dat willen wij blijven doen.

Om dit waar te maken zijn wij zeer op zoek naar een aantal nieuwe chauffeurs om dit samen te doen met de mensen die ons nu al fantastisch helpen .

Wij zoeken jou dus!
Je vindt het fijn om één dagdeel per week of veertien dagen iemand te helpen met vervoer met je auto, voor wie dat zelfstandig niet makkelijk is te doen. Fijn en dankbaar werk, en de mogelijkheid tot een beperkte vergoeding voor gemaakte kilometers is er.

De vraag is best simpel en de uitvoering is eigenlijk ook niet echt moeilijk.

Interesse?  Graag een reactie per mail of telefoon naar Luuk de Vré (luukdevre@chello.nl of 06 51290736) dan wel Rien Zonsveld (zonsveldmn@gmail.com of 06 10777988).

Foto & Auteur: HEnk P. Blok

Opening lift station Duivendrecht: β€œNu al onmisbaar”

Nog voor de officiële ingebruikname van de lift op het kerkplein bij station Duivendrecht, waren de vertegenwoordigers van de gemeente Ouder-Amstel en de Vervoerregio Amsterdam (VRA) het in hun openingsspeeches het met elkaar eens: “De lift is nu al onmisbaar voor Duivendrecht”. In een geanimeerde sessie met functionarissen en bewoners, en prima koffie voor iedereen, werd de lift met een druk op de knop in bedrijf genomen.

Wethouder Koek-Baks (portefeuille Mobiliteit) mocht een grote groep aanwezigen welkom heten bij de opening op het kerkplein. In haar openingswoord verwees de wethouder naar de spectaculaire installatie van de liftschaft in oktober 2024. Als een UFO zweefde de verlichte liftschaft ‘s nachts door de lucht van het kerkplein naar perron 4, met op de achtergrond de Urbanuskerk. Ze beschreef het proces van rekenen en tekenen, de intensieve samenwerking tussen het Stedelijk Mobiliteitsfonds, de NS, ProRail, de VRA, de aannemer en het GVB en uiteraard de gemeente Ouder-Amstel. Daarbij de waardering voor de participatie van bewoners: “Niet alle punten konden worden geborgd, maar er is een goed en vooral nuttig eindproduct”. Een lift die nodig is voor een toegankelijk Openbaar Vervoer (denk aan rolstoelen en kinderwagens). Koek-Baks: “Dank voor ieders inzet en inspanningen. Door onze krachten te bundelen hebben we nu een prachtige lift, een belangrijke stap voor de mobiliteit van onze inwoners”.

Na Koek-Baks spraken vertegenwoordigers van de VRA (vice-voorzitter Marja Ruigrok), ProRail en de aannemer woorden van gelijke strekking. Ruigrok: “Een lang gekoesterde wens die eindelijk in vervulling gaat”. Er werden vergelijkingen gemaakt met Sjakie en de Chocoladefabriek (een gewenste voorziening voor Duivendrecht) en Abeltje (de lift). ProRail gaf aan dat Duivendrecht in het verleden wel eens vergeten was, maar met de lift een parel wordt in de mobiliteit van de bewoners. Allen roemden ze de goede samenwerking, en niet onbelangrijk aldus een vertegenwoordiger van de gemeente: “Op tijd en binnen budget”.

Met een druk op de liftknop werd de lift van station Duivendrecht in bedrijf gesteld. Een bijeenkomst met ook voldoende mogelijkheid voor bewoners en functioneel aanwezigen om te klankborden. De lift bracht de mensen bij elkaar, net als de lift, een onmisbaar fenomeen.

Auteur & Foto: Henk P. Blok

 

De Groene Markt: Duurzaamheid centraal op Dorpsplein Duivendrecht

 

De Groene Markt: Duurzaamheid centraal op Dorpsplein Duivendrecht

In mei organiseert de gemeente Ouder-Amstel De Groene Markt op het Dorpsplein in Duivendrecht. Tijdens deze markt kunnen bezoekers bij verschillende marktkraampjes informatie krijgen over duurzaamheid. De gemeente wil graag dat inwoners actief deelnemen en biedt daarom gratis kraampjes aan voor mensen met kennis of ervaringen over duurzame onderwerpen. Denk hierbij aan klimaatadaptatie, biodiversiteit, circulariteit, duurzaam bouwen of de energie- en warmtetransitie.

Gratis kraampjes voor duurzame initiatieven

De Groene Markt is een uitstekende gelegenheid voor inwoners om hun kennis en ervaringen te delen en aandacht te vragen voor duurzame initiatieven. De gemeente nodigt iedereen uit om mee te doen en biedt gratis kraampjes aan. Of je nu een expert bent op het gebied van klimaatadaptatie, biodiversiteit, circulariteit, duurzaam bouwen of de energie- en warmtetransitie, je bent van harte welkom om deel te nemen. Ook als je aandacht wilt vragen voor andere duurzame initiatieven, nodigt de gemeente je uit om mee te doen.

Praktische informatie

De Groene Markt vindt plaats op zaterdag 24 mei van 10.00 tot 13.00 uur op het Dorpsplein in Duivendrecht. Aanmelden voor een marktkraam kan tot uiterlijk maandag 12 mei via duurzaamheid@ouder-amstel.nl. Geef bij je aanmelding aan voor welk idee je de kraam wilt gebruiken. Meer informatie is te vinden op de website van de gemeente Ouder-Amstel.

Auteur: Daniel Zondervan
Foto: Jammfm

Pop-up store met verloren pakketten in Stadshart Amstelveen

Van dinsdag 15 april tot en met zondag 20 april krijgt Stadshart Amstelveen een unieke pop-up store met verloren pakketten. Het Franse bedrijf King Colis biedt tien ton kwijtgeraakte pakketten, met mysterieuze inhoud, uit heel Europa te koop aan. Normaal gesproken zouden deze pakketten worden vernietigd, maar nu krijgen ze een tweede kans. Wat er in de pakketten zit, blijft vooraf een verrassing, wat zorgt voor een spannende winkelervaring.

King Colis, bekend om hun innovatieve aanpak, wil met deze pop-up store inspelen op de nieuwsgierigheid en avontuurlijke geest van de inwoners van Amstelveen. Bezoekers kunnen een pakket kopen zonder te weten wat erin zit, wat zorgt voor een unieke en verrassende ervaring. De pop-up store is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur.

Kom langs en ontdek wat er in jouw mysterieuze pakket zit! Meer informatie is te vinden op de website van Stadshart Amstelveen.

Wetenschappelijke debatavond over vaccinaties in De Kleine Kerk

Op 10 april organiseert De Kleine Kerk in Duivendrecht een wetenschappelijke debatavond over vaccinaties. Prof. Dr. Cécile van Els, expert op het gebied van infectieziekten, zal uitleggen hoe vaccins werken en waar de risico’s van wel of niet vaccineren liggen. Na haar presentatie gaat ze met het publiek in gesprek over ethische en maatschappelijke vragen rondom vaccinatie. De avond begint om 20.00 uur, met inloop vanaf half 8. Na afloop is er ruimte om na te praten met een drankje. Meer informatie is te vinden op: pknduivendrecht.nl.

OfficiΓ«le mededelingen 10 april 2025

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 15 2025

Sociaal loket
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak belt u 0297 38 75 75 (maandag tot en met donderdag 8.30 tot 17.00 uur, vrijdag 8.30 tot 12.30 uur). Een afspraak maken kan ook via sociaalloket@aalsmeer.nl.

Inloopspreekuren zonder afspraak
U kunt ook zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis van Aalsmeer (Raadhuisplein 1). Het Sociaal loket heeft inloopspreekuren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Wij nemen de tijd die nodig is om onze inwoners te helpen. Wanneer het druk is, kan de wachttijd oplopen. We raden u daarom aan om toch een afspraak te maken, als dit mogelijk is.

Waarvoor gaat u naar het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket is er voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening en jeugdzorg.

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat. Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden.
Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

NIEUW TELEFOONNUMMER OM UW ZORGEN TE MELDEN
Maakt u zich zorgen om iemand in uw buurt? Er is in Amsterdam-Amstelland een nieuw telefoonnummer waar u uw zorgen kunt melden. Bel 020 552 5000 voor bijvoorbeeld een lastige situatie of zorgen om iemands mentale gezondheid. De gemeente kijkt dan met de GGD, woningcorporaties en politie hoe we iemand het beste kunnen helpen. Meer informatie: www.aalsmeer.nl/zorgen-melden .

BENT U DAK- OF THUISLOOS?
Gemeente Aalsmeer doet in april mee aan de ETHOS-telling. Dit is een manier om het aantal dak- en thuisloze mensen in een gemeente te tellen. Zo krijgen we een goed beeld van de aantallen en de problemen. Deze cijfers helpen bij het voorkomen en verminderen van dak- en thuisloosheid. We gaan vertrouwelijk om met de informatie. De telling wordt gedaan door organisaties die werken met dak- en thuisloze mensen. Wilt u niet worden meegeteld of heeft u vragen? Laat dat dan voor 8 mei weten aan uw begeleider of organisatie.

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT AANVRAGEN
– Mozartlaan 11, het plaatsen van een dakkapel aan de voor- en achterzijde van de woning
– Chrysantenstraat 33, het plaatsen van een puincontainer van 14 april t/m 30 juni 2025
– Hornweg 185A, het afwijken van het omgevingsplan t.b.v. kamergewijze verhuur arbeidsmigranten
– Oosteinderweg achter nr. 235, AMR03G6062, het gedeeltelijk ontgronden t.b.v. herinrichting
– Aalsmeerderweg 342, het maken van een uitbouw van 5,5 meter diep en wijzigen van de gevels
– Uiterweg, kad. perc. AMR03H2576, het plaatsen van een schuur

AANVRAGEN INGETROKKEN
– Zoete Veenstraat 1, het realiseren van een kelder en het uitbreiden van de woning aan de achterzijde

BESLISTERMIJN VERLENGD, DE BESLISTERMIJN IS VERLENGD MET ZES WEKEN
– Wilgenlaan 27, het verbouwen van de woning

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Fonteinkruidhof 10, het plaatsen van rookkanaal aan buitenzijde van woning t.b.v. hybride/houtkachel
– Oosteinderweg 49, het aanpassen van de bestaande in- en uitrit
– Koningstraat, naast Snoekbaarsstraat 2, het plaatsen van een puincontainer van 24 april t/m 24 mei 2025
– Mr. Jac. Takkade 3A, het bouwen van een nieuwe opslaghal naast een bestaande hal
– Uiterweg 311, het wijzigen van de oppervlakte, interne indeling, gevelindeling, dak en bijbehorende bouwwerken en het bouwen van een kelder

BESLUIT VERGUNNINGVRIJ
– Lorentzhof 26, het plaatsen van een dakkapel aan de voorzijde van de woning

VERGUNNING INGETROKKEN
– Aalsmeerderweg 154, het uitbreiden van de woning aan de achterzijde en het maken van een terras. (vergunning bekend onder kenmerk: Z20-065742 blijft in stand) De intrekking is herzien.
– Braziliëlaan 6, het bouwen van een nieuwe bedrijfsruimte (vergunning bekend onder kenmerk: Z21-009383 blijft in stand). De intrekking is herzien.

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECA EVENEMENTEN
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.visitaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

EVENEMENTENVERGUNNING (VERLEEND)
De burgemeester maakt bekend dat op grond van ar*tikel 2:25 van de APV de volgende evenementenvergunning is verleend.
• Zonnedauwlaan 59 (Z2025-00001184), Reünie Antoniusschool 115 jaar op 12 april 2025, verzonden 8 april 2025

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

INGETROKKEN AANVRAGEN:
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende aanvraag is ingetrokken:
• van Cleeffkade 15 (Z2025-00001281) Event Venue Aalsmeer B.V., verzonden 3 april 2025
• van Cleeffkade 15 (Z2025-00001294) Event Venue Aalsmeer B.V., verzonden 3 april 2025

GEACCEPTEERDE MELDING(EN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende melding(-en) is/zijn geaccepteerd:
• Snoekbaarstraat Aalsmeer Oost (Z2025-00002065) Bobbiesbuitenspeeldag op 11 juni 2025

TER INZAGE:
t/m 15 mei 2025
: het besluit tot vaststelling van het ‘TAM – omgevingsplan hoofdstuk 22d – bodem Aalsmeer’ met bijbehorende stukken (Z24-090628)
t/m 20 mei 2025: concept-evenementenvisie aalsmeer 2025 ‘evenementen maken we samen!’ (Z25-032108) en de concept-locatieprofielen

GEMEENTE AALSMEER
Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer
Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer
T 0297 – 387575
E info@aalsmeer.nl
W www.aalsmeer.nl 

Contact en openingstijden van de gemeente Aalsmeer
Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis

Openingstijden raadhuis           
ma, di, do                 08.30 – 14.00 uur
Woensdag                08.30 – 19.30 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur
Let op: kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do                 08.30 – 17.00 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via www.aalsmeer.nl/afspraak of telefonisch via 0297-387575.

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden?
U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Dixi-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl 

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND

Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar:
info-bu@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 0297-387512. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 0297-387575. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl.

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

BESLUIT OM BIJ HOUDING PERSOONSLIJST AMBTSHALVE OP TE SCHORTEN
De volgende personen wonen niet meer op het adres, waar zij volgens de Basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Publiekszaken. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de persoonslijsten van deze personen in de BRP niet meer bij te houden. Dit betekent formeel dat zij op dit adres niet meer staan ingeschreven en staan geregistreerd als niet-ingezetene.

GESLACHTSNAAM VOORLETTERS GEBOORTEDATUM DATUM BESCHIKKING
  Stokman E.H. 01-04-1968 02-04-2025

Bezwaar indienen
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders, Postbus 253, 1430 AG Aalsmeer, t.a.v. Juridische Zaken. U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verstuurd. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en een kopie van het besluit mee te sturen?

In het bezwaarschrift zet u:

  • uw naam en adres;
  • de datum van uw bezwaarschrift;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;
  • uw handtekening;
  • zo mogelijk uw e-mailadres;
  • het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Wilt u liever digitaal bezwaar maken? Dan kan dit via www.aalsmeer.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.Kijk voor meer informatie op www.aalsmeer.nl, de folder “Bezwaarschrift indienen?”. De folder is ook verkrijgbaar in de publiekshal van het gemeentehuis.

VOORNEMEN OPSCHORTEN BIJHOUDING PERSOONSLIJST
Het College van burgemeester en wethouders van Aalsmeer maakt bekend, dat zij het voornemen heeft om de bijhouding van de persoonslijst van onderstaande persoon e/o personen ambtshalve op te schorten. Uit een onderzoek is gebleken dat betrokkene(n) niet meer woonachtig is/zijn op het adres waar hij/zij in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Aalsmeer staat/staan ingeschreven.

GESLACHTSNAAM VOORLETTERS GEBOORTEDATUM DATUM VOORNEMEN
  Kopka M. 24-10-2001 02-04-2025

Een eventuele ambtshalve wijziging kan gevolgen hebben voor het ontvangen van voorzieningen van de overheid en het aanvragen van documenten. Wij verzoeken een ieder, die op de hoogte is van de verblijfplaats van bovengenoemde perso(o)nen, contact op te nemen met de afdeling burgerzaken van de gemeente Aalsmeer.

Het is ook mogelijk om tijdens openingstijden van de afdeling burgerzaken langs te komen.  Indien wij binnen vier weken geen reactie hebben ontvangen, zullen wij over gaan tot een voor beroep vatbare beslissing.

Het bericht Officiële mededelingen 10 april 2025 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

Protest tegen asielzoekerscentrum kleinschalig | Rick FM

In het gemeentehuis van Uithoorn werden woensdagavond inwoners van Uithoorn ontvangendie tegen de komst zijn van een asielzoekrscentrum in Uithoorn.

Ook maken ze zich zorgen over het azc dat Amstelveen wil neerzetten op de grens bij Uithoorn en dus dicht bij het Uithoornse azc. Ze verwachten overlast.

Op sociale media werd de afgelopen week opgeroepen om naar het gemeentehuis te komen. Dat werd gedaan door verschillende bewoners, maar massaal was het zeker niet.

In het gemeentehuis werden ze te woord gestaan door burgemeester Heiliegers en wethouder De Robles. Er waren ook agenten en boa's aanwezig, maar alles verliep in een gemoedelijke sfeer.

 

Door Ron Koppenol

Paniek om luidruchtig toestel Transavia | Rick FM

Een toestel van Transavia heeft voor paniek gezorgd bij inwoners van Schiedam en Vlaardingen. Een Boeing 737-82R van Transavia vloog woensdagochtend rond 08:00 uur met een opvallend zwaar motorgeluid over die plaatsen.

Het toestel, met vluchtnummer HV5021, was opgestegen vanaf Rotterdam The Hague Airport en onderweg naar Málaga.

Omwonenden hoorden de harde motorgeluiden boven hun huis. Sommigen vreesden dat er iets mis was met het toestel.

Cirkelen
Meestal buigen vliegtuigen af naar zee of minder dichtbevolkte gebieden om hoogte te winnen en zo geluidsoverlast te beperken. In dit geval bleef het toestel een tijdje tijd cirkelen boven de Hoeksche Waard.

Na ongeveer een half uur keerde het vliegtuig om en zette koers richting Schiphol, waar het veilig is geland.

Douane onderschept 21 kilo cocaΓ―ne op Schiphol

Aalsmeer – Op maandag 7 april hebben douaniers op luchthaven Schiphol 21 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in vijf zwarte emmers in een luchtvrachtzending uit Colombia. De poeder was groen van kleur. Na onderzoek bleek het om cocaïne te gaan.
De drugs zijn overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol. Dit team doet verder onderzoek naar de herkomst en bestemming van de zending.

Het Cargo HARC-team is een samenwerking tussen de Douane, het Openbaar Ministerie, de Koninklijke Marechaussee en de FIOD. Deze organisaties werken samen om criminaliteit zoals drugssmokkel en witwassen op en rond Schiphol tegen te gaan.
De in beslag genomen drugs zijn inmiddels vernietigd.

Fins circuslicht schijnt in Aalsmeer: Magic Circus presenteert β€˜VALO’

Aalsmeer – Het Nederlandse Magic Circus komt op woensdag 23 en donderdag 24 april naar Aalsmeer met een nieuwe voorstelling: VALO. Het woord betekent ‘licht’ in het Fins. De show is te zien om 16.00 uur bij Sportcentrum en Zwembad De Waterlelie.

VALO is een vrolijke en bijzondere circusvoorstelling met artiesten uit verschillende landen. Een groep jonge acrobaten uit Finland laat hun kunsten voor het eerst in Nederland zien. Ook zijn er optredens van de bekende Nederlandse clown Jofri en de Poolse circusartiest Anna. Samen zorgen zij voor een voorstelling vol spanning, humor en mooie momenten.

In de tent zie je spectaculaire sprongen, menselijke piramides, acrobatische dans en goocheltrucs. Jongleurs en diabolospelers zorgen voor snelheid en verwondering. En als het te spannend wordt, zorgt clown Jofri weer voor een lach.

Magic Circus is het laatste rondreizende Nederlandse tentcircus. Kaarten zijn verkrijgbaar op de speeldagen vanaf 15.30 uur bij de tent of via www.magic-circus.nl. Bij winkels met een circusposter zijn kortingsbonnen te vinden.

Verwenweekend voor zussen dankzij Wensbank

Amstelland – Na een intensieve en emotioneel zware periode, waarin Miryell (26) de mantelzorg op zich nam voor haar ongeneeslijk zieke moeder, mogen zij en haar jongere zus binnenkort even helemaal tot rust komen. Dankzij een bijzondere wens via de Wensbank van Ziekenhuis Amstelland genieten de zussen binnenkort van een volledig verzorgd verwenweekend. Even ontspannen, lekker eten en vooral: samen zijn.

Welverdiend moment

Collega’s van Miryell vonden dat zij wel wat extra zorg en aandacht kon gebruiken. Ze deden een wens bij de Wensbank: een weekend vol rust en plezier voor de zussen. 

Samen met Elisheva van den Brink (vereniging CIZ), Valerie Zeelen, Sigrid Provily en het directe team van Miryell werd zij verrast. “Een hart onder de riem verdient ze echt”, zegt Sigrid Provily, Teammanager Kliniek Boven. “Hopelijk lukt het haar om – ondanks het verdriet – weer even te genieten.” Hotel Courage in Den Haag stelt haar deuren open voor een ontspannen weekend. Daarnaast zamelden collega’s een mooi bedrag in voor shoptegoed, creatief verwerkt in een bloemenboeket. Het gebaar raakte Miryell diep: “Ik weet niet wat ik moet zeggen ik ben zo dankbaar voor dit warme cadeau.”

Elke wens telt

De Wensbank van Ziekenhuis Amstelland vervult wensen van patiënten, bezoekers en medewerkers. Van klein tot groot – elke wens telt. Samen met WISH3 zorgt het ziekenhuis voor hartverwarmende momenten die laten zien hoe belangrijk persoonlijke zorg en betrokkenheid zijn, zowel binnen als buiten het ziekenhuis. 

Foto: Miryell (met wens) tussen haar collega’s van Ziekenhuis Amstelland (aangeleverd).

Het bericht Verwenweekend voor zussen dankzij Wensbank verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Lezing en excursie over voorjaarsbloeiers

Hoofddorp – In heemtuin De Heimanshof in Hoofddorp staat het bos al vol met voorjaarsbloeiers. Diverse soorten sneeuwklokjes, narcissen, bostulp, aronskelk, maagdenpalm zijn door het vroege voorjaar al volop in bloei. Op zondag 13 april organiseren De Heimanshof en IVN-werkgroep Haarlemmermeer samen een lezing over die vroege bloeiers met aansluitend een excursie in de tuin. De lezing start om 14.30 uur in het Informatiecentrum van heemtuin De Heimanshof aan de Wieger Bruinlaan 1.

Aanmelden graag via: secretaris@deheimanshof.nl. In de lezing neemt IVN-natuurgids Koos Possel bezoekers mee in de herkomst van de vroege bloeiers, de groei- en bloeiwijzen en hun functies. Voorjaarsbloeiers geven niet alleen kleur in de tuin of berm maar zijn ook een belangrijke eerste voedselbron voor bijen, vlinders en andere insecten die ontwaken uit hun winterrust. Koos zoomt in op een bijzondere groep voorjaarsbloeiers, de stinsenplanten. Wat zijn dat? Waar komen ze vandaan. De toegang is gratis. De accommodatie en tuin zijn toegankelijk voor minder validen

Foto: J. van Loon (voorjaarsbloeiers in Heimanshof)

Het bericht Lezing en excursie over voorjaarsbloeiers verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Boottocht Stichting SAM voor ouderen

Aalsmeer – Jaarlijks organiseert Stichting SAM een boottocht voor ouderen. Elk jaar wordt hiervoor de nodige sponsoren gezocht om deze tocht voor een klein bedrag door te kunnen laten gaan. Dit is gelukt en de prijs voor deelname komt op 25 euro per persoon.

De jaarlijkse boottocht gaat plaatsvinden op dinsdag 20 mei en er gaat gevaren worden naar Amsterdam met rederij Celjo. De opstapplaats is weer in het Amsterdamse Bos. Net als vorige jaren staat er weer een grote groep vrijwilligers klaar om deze boottocht goed te laten verlopen, want de ouderen krijgen naast koffie of thee met cake, een borrel en ook nog een driegangen diner aangeboden.

De vrijwilligers van SAM hopen dat veel ouderen zich weer opgeven om mee te varen, net als vrijwilligers want er zijn nog helpende handen nodig. Voor informatie en aanmelding kan contact opgenomen worden met Leny van der Meij via 06-50291075.

Foto: aangeleverd

Het bericht Boottocht Stichting SAM voor ouderen verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Magic Circus komt naar Aalsmeer!

Aalsmeer – Ineens zie je het licht. Magic Circus, het Nederlands Stadscircus, is voor zijn publiek al jaren een lichtpuntje. Niet toevallig heet de nieuwe voorstelling van 2025 ‘Valo’. Fins voor ‘Licht’.  Dit jaar wordt het publiek getrakteerd op onder andere een groep acrobaten uit Finland. Woensdag 23 en donderdag 24 april is de voorstelling om 16:00 uur te bewonderen in Aalsmeer aan de Dreef bij Sportcentrum en zwembad De Waterlelie.

Afwisselend

De nieuwe generatie Finse circusartiesten straalt voor het eerst in Nederland. Samen met Jofri, Nederlands beste circuskomiek, en de Poolse circusprinses Anna brengen zij het hooggeëerd publiek een welkome afwisseling in deze soms donkere tijden: verlichting en verpozing. Een circustent vol stralende ogen als een acrobate zo ondersteboven is van zichzelf, dat ze roekeloos in kopstand op een trapeze door de lucht zweeft. Indrukwekkende sprongen naar hoge menselijke piramides. Verbluffende magische autobanden, poëtische acrobatische dans, razendsnelle jongleurs en diabolisten zorgen voor twinkelingen. En als het even te spannend wordt, grijpt komiek Jofri in om iedereen te laten schateren. 

Oudste en modernste

Magic Circus is het oudste en modernste tentcircus van Nederland. Het allerlaatste circus van eigen bodem dat nog een volledig seizoen op reis is. Magic Circus is anders; meer dan sfeer en beleving. Gewoon een betaalbaar, gezellig circus dat door de intimiteit in je poriën kruipt. Dat je raakt en je nooit meer loslaat. Magic Circus adem je in en is tegelijkertijd adembenemend. Een circus waar ouders en grootouders meelachen met de (klein)kinderen. En waar studenten chillen en zich vergapen aan de acrobaten. 

Kaarten zijn bij het circus op voorstellingsdagen verkrijgbaar vanaf 15.30 uur aan het Magic Servicebuffet. Online reserveren kan via www.magic-circus.nl. In winkels met een circusposter zijn kortingsbonnen te vinden.

Foto: Piet Hein Out

Het bericht Magic Circus komt naar Aalsmeer! verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Reparatie aan rioolleiding Vondelstraat/Raadhuislaan

Afgelopen week is er begonnen met een spoedreparatie aan het hoofdriool ter hoogte van de kruising Vondelstraat/Raadshuislaan in Ouderkerk aan de Amstel. De werkzaamheden zijn noodzakelijk door een verzakking in het wegdek die is ontstaan door een beschadiging aan de rioolleiding.

Jeugdhulp vraagt meer β€˜omkijken naar elkaar’

Aalsmeer – Het jeugdhulpstelsel staat in heel Nederland onder druk. Er wordt veel van gemeenten gevraagd terwijl er steeds minder geld is. Eén op de zeven kinderen heeft op dit moment jeugdhulp, aan het begin van deze eeuw was dat nog één op de twintig. Met deze trend loopt het jeugdhulpstelsel vast. Een andere kijk is nodig. Door de enorme druk op het jeugdstelsel en de gemeentelijke financiën ontstaan personeelstekorten en lange wachttijden. Met name kinderen die de hulp het hardst nodig hebben worden van deze ontwikkeling de dupe. 

Nadruk op eigen kracht

In de verordening jeugdhulp welke onlangs door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt meer nadruk gelegd op eigen kracht. Dit is het vermogen van de jeugdige en zijn ouders om zelf, of met hun sociale netwerk, oplossingen te vinden. Niet elk probleem behoeft een oplossing vanuit de overheid. “Problemen horen bij het leven”, zegt wethouder Bart Kabout. “Wij zien graag dat mensen meer naar elkaar omkijken en elkaar helpen om moeilijke situaties te doorstaan. We helpen onze inwoners hierbij graag op weg, zonder mensen afhankelijk te maken van hulpverleners. Bij lichtere problemen moet vooral ingezet worden op eigen kracht en op bijvoorbeeld groepsaanbod.”

Specialistische hulp 

Het gevaar van een alsmaar stijgend beroep op de jeugdhulp, is dat dit ten koste gaat van kinderen die specialistische hulp het hardst nodig hebben. Wachtlijsten zijn met name zorgelijk voor kinderen uit gezinnen waar veiligheidsrisico’s spelen of die anderszins in kwetsbare levensomstandigheden verkeren. Wethouder Kabout: “We moeten de schaarse zorgprofessionals vooral inzetten voor de kinderen die dit het hardst nodig hebben.”

Het bericht Jeugdhulp vraagt meer ‘omkijken naar elkaar’ verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

De Ronde Venen zoekt nieuwe burgemeester

De Ronde Venen – Gemeente De Ronde Venen zoekt een nieuwe burgemeester. Dinsdagavond 1 april heeft de gemeenteraad de profielschets voor de nieuwe burgemeester vastgesteld en aan de Commissaris van de Koning Hans Oosters overhandigd. De gemeenteraad zoekt ‘een betrokken burgemeester voor een veelzijdige gemeente’, zo staat te lezen in de profielschets.

Maarten Divendal wordt in november 67 jaar en heeft begin dit jaar laten weten dan te willen stoppen als burgemeester. Hij is dan veertien jaar burgemeester van De Ronde Venen geweest. De gemeenteraad heeft in februari een vertrouwenscommissie benoemd, bestaande uit leden van de gemeenteraad, die het proces van selectie en werving van een nieuwe burgemeester begeleidt.

Eerste stap van de vertrouwenscommissie, was het opstellen van een profielschets waarin staat wat van de nieuwe burgemeester wordt verwacht. Voor het opstellen van de profielschets heeft de vertrouwenscommissie gesprekken gevoerd met verschillende organisaties en partijen. Ook is een enquête uitgezet onder inwoners over wat zij van de nieuwe burgemeester verwachten. De profielschets en de uitslag van de enquete is te bekijken op www.derondevenen.nl.

Eigenschappen
De Ronde Venen zoekt een burgemeester die midden in de samenleving staat, weet wat er leeft en soepel omgaat met de eigenheid van de acht dorpen. De nieuwe burgemeester moet betrokken en zichtbaar zijn en de gemeente strategisch weten te positioneren in de regio. De burgemeester moet de gemeenteraad vaardig kunnen voorzitten, ‘luchtig en met natuurlijk overwicht’. Ook moet hij of zij de openbare orde en veiligheid bewaken en de handhaving doortastend aanpakken.

Procedure
De vacature is op woensdag 2 april opengesteld via de website van de provincie Utrecht. Belangstellenden kunnen tot en met 22 april solliciteren via de website van de provincie Utrecht. Na sluiting van de vacature leest en beoordeelt de commissaris van de Koning alle sollicitatiebrieven, onderzoekt de achtergrond van de kandidaten en voert gesprekken. Vervolgens bespreekt hij alle kandidaten met de vertrouwenscommissie. De commissaris stelt de commissie een selectie voor van kandidaten die volgens hem geschikt zijn voor het burgemeesterschap van De Ronde Venen. De vertrouwenscommissie spreekt met kandidaten en zal daarna in een besloten vergadering twee van hen voordragen aan de raad, daarbij een nummer één en een nummer twee aangevend. De raad beslist uiteindelijk en maakt één naam bekend. Vervolgens gaat de aanbeveling naar de minister, die zal zorgen voor een benoeming bij Koninklijk Besluit. De beëdiging van de nieuwe burgemeester van De Ronde Venen door de commissaris van de Koning vindt naar verwachting in november 2025 plaats.

Op de foto: De voorzitter van de vertrouwenscommissie Bart Richter (links) overhandigde dinsdag 1 april de profielschets aan de Commissaris van de Koning Hans Oosters. Foto: aangeleverd.

Het bericht De Ronde Venen zoekt nieuwe burgemeester verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Gezellige drukte bij Midgetgolfclub Aalsmeer

Aalsmeer – Wat was het afgelopen zondag gezellig druk op het midgetgolfterrein. Team Hollander en Midgetgolfclub Aalsmeer organiseerden samen het Roparun event. Men kon zich als team opgeven om een rondje te midgetgolfen en na afloop een drankje drinken op het terras. Het weer hielp natuurlijk lekker mee. Er waren 140 deelnemers op dit event afgekomen en men bleef ook gezellig napraten met een drankje en een hapje. Er kan wel gesproken worden van een groot succes. Misschien kan hier volgend jaar een vervolg aan gegeven worden.

Opening seizoen

Op tweede Paasdag, maandag 21 april, kunnen alle inwoners van Aalsmeer en omstreken weer gratis een rondje komen midgetgolfen. Hiermee wordt de opening van het midgetgolfseizoen gevierd. De wedstrijden op de andere banen in het land gaan ook weer beginnen. 

Teamwedstrijden

Aanstaande zaterdag 12 april wordt de tweede teamwedstrijd van District West gespeeld op de banen van Aalsmeer. Het is dan niet mogelijk om een rondje recreatief te komen midgetgolfen. Zondag 13 april is de baan weer open en kan iedereen heerlijk een rondje komen midgetgolfen op de baan aan de Beethovenlaan van 13.00 tot 17.00 uur. 

Foto: Gezellig napraten op het terras na rondje midgetgolfen (aangeleverd).

Het bericht Gezellige drukte bij Midgetgolfclub Aalsmeer verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Eerste glasvezelaansluiting GlasDraad Amstel Vecht en Venen geactiveerd

De Ronde Venen – Een bijzondere mijlpaal voor GlasDraad Amstel Vecht en Venen en gemeente De Ronde Venen. De eerste glasvezel-aansluiting is officieel geactiveerd. Bewoners van de Bruinlaan in Amstelhoek kunnen als eersten in het gebied genieten van supersnel en stabiel internet via het nieuwe netwerk.

Om dit feestelijke moment te markeren, kwamen wethouder Anja Vijselaar, aannemer Direxta, de directie van GlasDraad en KPN als provider samen bij de woning die als eerste is aangesloten. Onder het genot van taart en bloemen werd door KPN de apparatuur geïnstalleerd en de verbinding geactiveerd. Onder toeziend oog van de wethouder werd de eerste speedtest succesvol uitgevoerd en werd de snelheid van haar abonnement gemeten. Een mooie stap richting een volledig verbonden regio.

Een grote stap voorwaarts
De activatie van de eerste aansluiting is het resultaat van een intensief traject. In 2023 ondertekenden GlasDraad en gemeente De Ronde Venen een samenwerkingsovereenkomst. Na een succesvolle vraagbundeling in 2023 en de aanleg van de basis-infrastructuur, is nu de volgende fase aangebroken: het daadwerkelijk aansluiten van huishoudens. In totaal worden bijna 4.000 woningen voorzien van een glasvezelaansluiting.

Anette Gremmen (directie GlasDraad) benadrukt het belang van deze mijlpaal: “De aanleg van glasvezel in dit gebied is een complex proces, maar dit moment laat zien dat we op de goede weg zijn. We werken hard om zoveel mogelijk bewoners zo snel mogelijk aan te sluiten, zodat iedereen kan profiteren van een stabiele en toekomst-bestendige internetverbinding.”

Wethouder Vijselaar is blij met het resultaat: “De aanleg van glasvezel in dit gebied duurde langer dan gewenst, maar we zijn blij dat er nu tempo in zit en dat GlasDraad vaart maakt met het aansluiten van huishoudens, ondanks de moeilijkheden in het gebied. Het is van groot belang dat niet alleen de grotere dorpen toegang tot glasvezel hebben, maar ook de kleinere dorpen en de adressen in het buitengebied.”

Werk in volle gang
Hoewel dit een belangrijke eerste stap is, is de uitrol van het netwerk nog in volle gang. De komende maanden worden steeds meer woningen aangesloten en geactiveerd. In andere delen van het gebied wordt gestart met de aanleg van de basisinfrastructuur. GlasDraad blijft bewoners informeren over de voortgang en verwacht dat steeds meer huishoudens binnenkort gebruik kunnen maken van hun glasvezelaansluiting.

Op de foto: De eerste glasvezelaansluiting GlasDraad Amstel Vecht en Venen is geactiveerd. Foto: aangeleverd.

Het bericht Eerste glasvezelaansluiting GlasDraad Amstel Vecht en Venen geactiveerd verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Pannenkoeken en kleding in Buurthuis Hornmeer

Aalsmeer – Er worden nagenoeg wekelijks activiteiten georganiseerd in Buurthuis Hornmeer en afgelopen weekend zelfs twee. Vrijdag 4 april werd door jong en oud gesmikkeld van overheerlijke pannenkoeken tijdens de nationale pannenkoekendag en zaterdag 5 april stond in het teken van kleding.

Als nieuwe activiteit werd een kledingmarkt gehouden en de animo was door zowel deelnemers als bezoekers groot. Door de variatie aan verkopers was het aanbod eveneens divers. Er waren leuke items voor kinderen, jongens en meisjes, en voor heren en dames was er eveneens een ruime keuze. 

Tevreden gingen alle kopers met hun nieuwe outfit(s) naar huis. “Heerlijk om even te struinen tussen de kleding, maar de gezelligheid en de ontmoetingen vond ik net zo leuk of misschien wel leuker”, aldus een van hen. 

Foto: www.kicksfotos.nl

Het bericht Pannenkoeken en kleding in Buurthuis Hornmeer verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Geluksroute: De uitdaging van Liselotte v/d Zwet

Door Janna van Zon 

Aalsmeer – In aanloop naar het weekend van de vierde Geluksroute in Aalsmeer worden enkele Geluksbrengers voor het voetlicht gehaald. Deze week is Liselotte van der Zwet aan de beurt. Ook weer een bijzondere en interessante vrouw die je beter wilt leren kennen. Zij heeft zoveel van de wereld gezien en dat heeft haar een grote mate van wijsheid meegegeven. Bovendien is zij een verdienstelijk kunstenaar, behaalde ook niet zomaar de finaleronde van het Rembrandt project. “Ik heb daar heel veel geleerd.” Daar plukt zij nu de vruchten van, haar bekendheid stijgt en de kopers houden van haar kunst, zowel zwart/wit als kleur. Zij herkennen de ziel die Liselotte in ieder werk legt. “Het plezier om te zien hoe mijn werk de kijkers raakt, heeft mij veel gebracht”, zegt Liselotte met een blije bescheidenheid. Zij heeft een eigen atelier, maar tijdens de Geluksroute gaat Liselotte in de KunstKas tussen het weelderige groen een leuk experiment aan met de bezoekers: Samen werken aan één portret! Zelf is zij heel benieuwd naar de reacties.

Iedereen die mee wil doen krijgt vijf minuten de tijd. Wie zal er als eerste beginnen met het opzetten, wie durft en wie neemt vervolgens het potlood over en vult zo de volgende vijf minuten? Hoe zal het portret zich gaan vormen en hoe ziet het eindresultaat er uit van het gezamenlijke portret? Wat brengt dat teweeg bij degenen die mee tekenen?  Ook voor Liselotte is dit een hele leuke uitdaging waar zij zich zeer op verheugt. Ook nieuwsgierig? Doe dan mee! Liselotte is beide dagen (24 en 25 mei) te vinden in de KunstKas aan de Aalsmeerderweg 325. Kijk voor meer informatie op de website www.

Foto: Liselotte van der Zwet (aangeleverd)

Het bericht Geluksroute: De uitdaging van Liselotte v/d Zwet verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

BoddΓ© en Innemee in hilarische who-dunnit comedy

Abcoude – De podiumtalenten van Mike Boddé en Onno Innemee komen zaterdag 19 april, 20.15 uur, in Theater Piet Mondriaan samen in de superspannende, cabareteske who-dunnit comedy ‘De klootzak en de eikel’. Liedjes, grappen, toneel: Innemee en Boddé kunnen het allemaal. Een stuk à la Pinter, toneel dat zich kenmerkt door de besloten omgeving, waarin het verhaal zich afspeelt en karakters die zich bedreigd voelden door vijandigheden van een buitenstaander.

Het verhaal: een schuchtere man gaat lunchen in een restaurant en komt daar in aanraking met een ober die zich op z’n zachtst gezegd merkwaardig naar hem opstelt. Hij verklaart zijn rare gedrag door zijn aangrijpende levensverhaal met de man te delen, die dat beantwoordt met zijn eigen, zo mogelijk nóg treurigere geschiedenis. Het brengt hen nader tot elkaar. Ze drinken samen, ze zingen samen, ze delen hun levensopvattingen met elkaar. Maar hoe eerlijk zijn ze eigenlijk tegen elkaar? Is de ober wel zo zielig? Is de schuchtere man wel zo schuchter? Is het restaurant wel een restaurant?

Kaarten zijn verkrijgbaar via www.theaterpietmondriaan.nl.

Op de foto: De podiumtalenten Onno Innemee (links) en Mike Boddé.  Foto: John Brussel.

Het bericht Boddé en Innemee in hilarische who-dunnit comedy verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Royal FloraHolland sluit 2024 positief af

Aalsmeer – Royal FloraHolland heeft 2024 afgesloten met een positief resultaat, zo blijkt uit het jaarverslag 2024 dat 4 april is gepubliceerd. De productomzet nam in 2024 met 5% toe ten opzichte van 2023 tot 5,3 miljard euro (2023: 5,1 miljard euro). Het is de op één hoogste omzet ooit (2021: 5,6 miljard). De goede omzet wordt voornamelijk verklaard door de stijging van de gemiddelde stuksprijs voor bloemen (11%), deels als gevolg van een 2% lager volume. De gemiddelde stuksprijs voor planten bleef gelijk aan vorig jaar, evenals het aantal stuks.

Versterken sierteeltketen

Pieter Bootsma, CEO sinds 1 januari 2025: “In 2024 hebben we stevig ingezet op de verdere ontwikkeling van het logistieke en digitale sierteeltplatform, die de basis vormen voor alle activiteiten van Royal FloraHolland. Met dit RFH-platform spelen we succesvol in op veranderingen in de Sierteeltsector, zoals digitalisering, wisselende volumes per transactie en schaalvoordelen. We passen de geleverde diensten aan aan de veranderende wensen in de markt en werken continu aan efficiencyverhoging van onze processen.” Bootsma benadrukt het grote belang van verduurzaming van de sector. “Vanaf 2026 zal het overgrote deel van de omzet afkomstig zijn van kwekers met een duurzaamheidscertificaat. Kleinschalige kwekers zullen we ondersteunen om uiterlijk per 1 juli 2027 ook gecertificeerd te zijn. Dit zie ik als een noodzakelijke voorwaarde voor maatschappelijk draagvlak voor de sierteelt. Die mening wordt breed gedeeld in onze sector, zowel bij onze kwekers als bij de handel.”

Sterk verbeterd resultaat

Royal FloraHolland heeft een heel stevig financieel fundament. CFO David van Mechelen: “We willen structureel zwarte cijfers schrijven. Na twee jaar van verlies, was dat vorig jaar een harde belofte. Het resultaat over 2024 was 23 miljoen euro beter dan in 2023. Onze inkomsten zijn positief beïnvloed door de betere prijs voor bloemen en dus meer provisie. Ook de hogere tarieven voor kwekers en kopers zorgden voor meer inkomsten. Onze energiekosten waren vorig jaar 8 miljoen euro lager dan in 2023, terwijl we ook besparingen hebben gerealiseerd door professioneler inkoopbeleid. Door het hele bedrijf heen is er bewustzijn dat kosten-efficiency van strategisch belang is en daar is naar gehandeld.” 

Toekomstbestendig

Onze solvabiliteit is in 2024 licht verbeterd en de vrije kasstroom was positief. Als Royal FloraHolland investeerden we afgelopen jaar al volop in de toekomst voor in totaal 83 miljoen euro. We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan een compleet en gedetailleerd investeringsplan voor de komende jaren, gericht op het verduurzamen en toekomstbestendig maken.”

Foto: Royal FloraHolland

Het bericht Royal FloraHolland sluit 2024 positief af verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

Pannenkoekenrestaurants scoren goed in Utrecht

De Ronde Venen – Voor de beste pannenkoeken van de provincie Utrecht moet je in het centrum van Utrecht zijn. Uitmetkinderen.nl roept MOAK Pancakes Neude namelijk uit tot het beste pannenkoekenrestaurant van de provincie. De uitjes-website zocht dit uit in het kader van Nationale Pannenkoekdag, wat afgelopen vrijdag al weer voor de achttiende keer plaatsvond. Op deze dag bakken kinderen in heel het land pannenkoeken voor ouderen.

Veel Utrechtse pannenkoekenrestaurants worden minimaal met vier van de maximaal haalbare vijf sterren beoordeeld. Maar er kan er maar één de beste zijn en dat is dus de vestiging van MOAK Pancakes vlakbij de Neude, dat met maar liefst een 4,6 (op de schaal van 5) beoordeeld wordt. Diezelfde beoordeling krijgt Pannekoekenhuys Den Potsenmaeker uit Amersfoort, maar deze zaak kreeg minder reviews en komt daarmee op plek twee. Het podium wordt gecompleteerd door Pannenkoekenboerderij De Wildenburg uit Baarn. De lijst met alle pannen-koekenrestaurants en hun beoordeling is te vinden op de website van ‘Uit Met Kinderen’.

Opvallend goed
Pannenkoekenrestaurants doen het opvallend goed, zo blijkt uit het ABN Amro-rapport ‘Stand van de leisure’ uit augustus 2024. Vooral opa’s en oma’s spelen daarin een grote rol: samen met hun (klein)kinderen zijn zij goed voor zo’n driekwart van de omzet. Door de vergrijzing groeit die groep alleen maar verder. De combinatie van betaalbare prijzen, snelle bediening en locaties in of bij de natuur maakt een pannenkoekenhuis voor veel families het ideale uitje.

Hoewel de cijfers per bron wat uiteenlopen, is het duidelijk dat het aantal pannenkoekenrestaurants de afgelopen vijftien jaar met zo’n zes tot twaalf procent is gegroeid. Ter vergelijking: het totaal aantal restaurants in Nederland daalde in diezelfde periode juist licht. Vooral tussen 2010 en 2019 zat er flink groei in, daarna vlakte het af en daalde het aantal iets. Maar nog steeds zijn er meer pannenkoekenrestaurants dan vijftien jaar geleden, een opvallend sterke ontwikkeling binnen een krimpende horecamarkt.

Nationale Pannenkoekendag
“Dat de branche dit te danken heeft aan de introductie van Nationale Pannenkoekdag in 2007 lijkt wat te veel eer, maar een mooi initiatief is het wel”, zegt René Dekker van Uitmetkinderen.nl. Nationale Pannenkoekdag is inmiddels uitgegroeid tot een vrolijke traditie op honderden basisscholen door het hele land. Het idee achter de dag is simpel maar doeltreffend: kinderen bakken pannenkoeken voor ouderen in de buurt. Daarmee is het niet alleen een smakelijk initiatief, maar vooral ook een manier om jong en oud met elkaar te verbinden. De dag wordt georganiseerd door Koopmans en Tefal. Inmiddels doen er jaarlijks ruim 1500 basisscholen mee.

Op de foto: Ook ouderen zijn dol op pannenkoeken…  Foto: aangeleverd.

Het bericht Pannenkoekenrestaurants scoren goed in Utrecht verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

❌