Van Jan Koster een bijdrage voor de rubriek Lezerspost. De horeca-ondernemer werd 9 maart fietsend door een bus geschept toen hij bij de rotonde Oosteinderweg richting Van Cleeffkade de busbaan overstak.
Inmiddels zijn we vijf weken verder na het zware ongeval op de gevaarlijke rotonde Burgemeester Kasteleinweg, Oosteinderweg en van Cleeffkade. Een fietstocht Aalsmeer-Leiderdorp-Aalsmeer eindigde voor mij op voorgenoemde rotonde en werd daarna verlengd met twee weken op de trauma afdeling van het AMC in Amsterdam. Nu nog steeds aan het revalideren thuis. Met een op drie plaatsen gebroken bekken, kuitbeen, enkel, hematomen in het lichaam en voet is dit niet eenvoudig.
Eerst de feiten op een rijtje. Vooropgesteld is dat ik dagelijks minimaal tien keer per dag over de rotonde rij, vooral in de auto en drommels goed weet hoe gevaarlijk de rotonde is. Je moet zeer oplettend zijn als weggebruiker.
Het verkeer tussen de auto’s op de rotonde is het probleem niet, want zij laten elkaar heel duidelijk zien welke kant zij op willen en rijden met gepaste snelheid. Ongelukken tussen auto’s vinden dan ook nauwelijks plaats op de rotonde.
Ook met de voetgangers op de zebrapaden van de rotonde zijn nauwelijks incidenten.
Voor fietsers, fatbikes, scooters en elektrische fietsen ligt dit anders. Op de rotonde kunnen zij (aan de Oosteinderwegzijde) van twee kanten komen, vaak met nog een grote snelheid wat het oversteken er niet eenvoudiger op maakt. Ongelukken tussen auto’s en bussen met fietsers, etc zijn er wekelijks. Extra waarschuwingslampen en geluiden in de vorm van belletjes heeft niet het juiste effect. Waarschijnlijk valt het niet op omdat er zeer veel omgevingsgeluiden zijn.
Verkeersborden met een maximum snelheid van 10 km voor fietsers voor het naderen van de rotonde, zoals ook aanwezig langs bijvoorbeeld de strandboulevard in Nice, zou het proberen waard zijn. Met een waarschuwing erbij dat de fietsers een rotonde naderen en gevaar lopen.
Als extra aandachtspunt komt er nog bij dat bussen dwars door de rotonde rijden, wat zeer gevaarlijk is.
De bushaltes staan vlak voor de rotonde en na het vertrek van deze halte is er altijd wit (groen licht) voor de bus en rood licht met geluidssignalen voor de overige weggebruikers. Om op snelheid te komen wordt er door de chauffeur dus heel eenvoudig gas gegeven met de volledig automatische elektrische bus. Het gevolg is dat de bus op de rotonde al op volle snelheid rijdt met weinig geluid door de elektrische aandrijving van de bus.
De chauffeur moet in de korte rijperiode van de halte naar de rotonde zeer oplettend zijn. Dat kan gemakkelijk worden onderschat omdat hij immers de zekerheid heeft van groen licht en dus toch voorrang heeft ondanks dat gebruikers van de rotonde op een voorrangsweg rijden.
Naar mijn mening moet de oplossing worden gezocht in de het oprijden naar en rijden op de rotonde van de bus met gepaste snelheid in plaats van snelheid maken en voorrang nemen van de grootste en zwaarste verkeersdeelnemer.
Als slachtoffer ben ik ondanks het zware ongeval in de gelukkige omstandigheid dat ik het kan navertellen. Tot in detail. Ik heb gelukkig geen hoofd-, nek- en rugletsel en ben de gehele periode bij kennis geweest.
Aanleiding van het ongeval
Ik kwam op mijn wielrenfiets aanrijden over het fietspad vanaf de Aalsmeerderbrug en sloeg rechtsaf de rotonde op. De eerste kruising is die met de auto’. Voorzichtig heb ik oogcontact gezocht met de automobilist om te kijken of hij mij wel zag. Op gepaste fietssnelheid verder en oogcontact zoeken met de volgende auto’s die voorrang moeten verlenen aan de deelnemers op de rotonde.
Helaas voor mij heb ik de grote bus niet zien aankomen. Deels omdat ik tegen de zon inkeek achter de bus die laag staat en omdat ik er niet op gefocust was, ondanks het voor mij rode licht. De bus lag reeds op snelheid en de chauffeur heeft mij ook niet gezien omdat hij met zijn passagiers in de bus bezig was. Het remmen van de bus gebeurde na de klap die mij verder op de busbaan deed belanden terwijl de wielen van de bus rakelings langs mij gingen in plaats van over mij heen, doordat de chauffeur direct naar links stuurde. Ik moet een engeltje op mijn schouder hebben gehad.
Op de busbaan liggende heb ik door de shock weinig pijn beleefd terwijl de verwondingen toch ernstig waren. Verder wil ik iedereen bedanken die mij tijdens het wachten op de hulpdiensten terzijde heeft gestaan. Ook de belangstelling in het ziekenhuis en thuiskomst heeft mij goed gedaan.
De revalidatie gaat voorspoedig en ik boek dagelijks vooruitgang.
Jan Koster

Het bericht Lezerspost: ‘Hoe verder met de rotondes?’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.