Geen hausse aan stroopwafelwinkels: maar 't zou fijn zijn als toerist hier wel komt eten of winkelen
Al jarenlang zijn er vele initiatieven ontwikkeld om Amstelveen op de kaart te zetten. De laatste jaren is er geïnvesteerd in ‘Visit Amstelveen’. De stadspromotie, of citymarketing, is nu echter toe aan een volgende stap. Hiervoor is er zelfs een stichting opgericht: de stichting Stadspromotie Amstelveen.
Betekent dat dat er met die nieuwe stichting massatoerisme naar Amstelveen wordt gehaald? Nee, verantwoordelijk wethouder Adam Elzakalai wil hier juist voor waken. Maar met 200.000 bezoekers die in Amstelveense hotels slapen, zou het leuk zijn als ze ook eens uit eten gingen bij de Amstelveense horeca.
Citymarketing-expert Geerte Udo stelt dat er een duidelijke economische balans moet zijn. De trotse inwoners van een stad moeten zich niet gaan ergeren aan het toerisme. Een hausse van stroopwafel- en Nutellawinkels is dus het doel. Maar dat bezoekers van Amstelveen even tijd nemen om hier te winkelen is altijd goed.
Voor de stichting Stadspromotie Amstelveen trekt de gemeente 200.000 euro subsidie uit. Het Stadsfonds Amstelveen geeft eveneens twee ton. Eind 2026 worden de vorderingen geëvalueerd.
Betekent dat dat er met die nieuwe stichting massatoerisme naar Amstelveen wordt gehaald? Nee, verantwoordelijk wethouder Adam Elzakalai wil hier juist voor waken. Maar met 200.000 bezoekers die in Amstelveense hotels slapen, zou het leuk zijn als ze ook eens uit eten gingen bij de Amstelveense horeca.Β
Citymarketing-expert Geerte Udo stelt dat er een duidelijke economische balans moet zijn. De trotse inwoners van een stad moeten zich niet gaan ergeren aan het toerisme. Een hausse van stroopwafel- en Nutellawinkels is dus het doel. Maar dat bezoekers van Amstelveen even tijd nemen om hier te winkelen is altijd goed.Β
Voor de stichting Stadspromotie Amstelveen trekt de gemeente 200.000 euro subsidie uit. Het Stadsfonds Amstelveen geeft eveneens twee ton. Eind 2026 worden de vorderingen geΓ«valueerd.