Lees weergave

‘Klets met mij’ op de babbelbank

Door: Arjen Vos. Precies op tijd was hij geplaatst. De nieuwe babbelbank aan de vijver in de Schweitzerstraat die gistermiddag officieel in gebruik werd  genomen, was dezelfde ochtend door medewerkers van Meerlanden vastgeschroefd. Rond 16 uur verzamelde zich een clubje mensen op en rondom de bank met de kinderen van de kinderraad als stralend middelpunt.

Het waren deze kinderen die hun wens vervuld zagen worden. Niet alleen hadden zij het idee geopperd, ze hadden ook de locatie bedacht en voor de versiering gezorgd. Alleen een bank leek hen wat saai en daarom bedachten zij een kleurrijke aankleding met de Aalsmeerse vlag als basis.

Kunstenares Femke Kempkes begeleidde de groep hierbij maar geeft de kinderen alle eer. “Ze hadden zelf hele mooie gedachtes over hoe ze het wilden hebben. Het ging daarbij om lettertypes, leesbaarheid, meertaligheid maar ook dat het vrolijk moest zijn. Allemaal dingen die ze zelf belangrijk vinden.” Ter geruststelling aan iedereen die erop wil zitten: de bank is geïmpregneerd dus geen angst dat de verf afgeeft.

Gezamenlijk project
Wat opvalt zijn de drie woorden ‘Klets met mij’ die groot op de rugleuning zijn geschreven. Een duidelijke aanmoediging tot sociale interactie. “Als je hierop gaat zitten is de kans dat iemand naar je toekomt om een gesprek met je te voeren heel groot dus als je je eenzaam voelt kun je hier terecht,” zo sprak kinderburgemeester Marije van Dijk. Ze benadrukte dat het echt een gezamenlijk project was. “We hebben het met zijn allen bedacht en alle ideeën van iedereen ingebracht en zo is het een prachtig bankje geworden.”

Wethouder De Vries had lovende woorden voor de kinderen. “Jullie hebben het perfect uitgevoerd. Ik ben erg blij dat jullie sociale gezicht weer terugkomt en dat we na de zwaaitegels en acties tegen pesten nu mogen genieten van dit bankje.”

(Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht ‘Klets met mij’ op de babbelbank verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Voormalig politiebureau in de verkoop

Door: redactie. Het voormalige politiebureau op de hoek van Dreef, Waterhoenstraat en Zwarteweg staat te koop. Het uit 1975 daterende gebouw deed al een aantal jaar geen dienst meer als politiebureau maar was wel eigendom van de politie. Het werd gebruikt als revalidatieplek voor personeel.

Het gebouw heeft de bestemming ‘maatschappelijk’ wat betekent dat het uitsluitend gebruikt mag worden voor publieke, sociale of maatschappelijke doeleinden. Te denken valt aan voorzieningen op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, welzijn, cultuur, religie en kinderopvang. De verkoop gebeurt middels een veiling waarvoor tot uiterlijk 16 september 17 uur ingeschreven kan worden. De veiling zelf vindt plaats op 17 september.

Klik hier voor meer informatie.

Het bericht Voormalig politiebureau in de verkoop verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Rozenpenning voor ‘verbindende kracht’ Mohamed el Hadji

Door: redactie. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Dorpshuis in Kudelstaart werd maandagavond Mohamed el Hadji in het zonnetje gezet. In aanwezigheid van familie en vrienden ontving hij uit handen van burgemeester Gido Oude Kotte de Rozenpenning. Met deze gemeentelijke onderscheiding spreekt de gemeente haar waardering uit voor zijn jarenlange inzet voor de Aalsmeerse samenleving.

Mohamed el Hadji is al decennialang actief in Aalsmeer en in het bijzonder binnen de lokale gemeenschap. Hij staat volgens de gemeente bekend als een verbindende kracht die mensen samenbrengt en ondersteunt. Met zijn inzet voor sociale en maatschappelijke activiteiten heeft hij talloze inwoners geholpen en geïnspireerd. Hij speelt een belangrijke rol in het organiseren van bijeenkomsten, het begeleiden van mensen en het stimuleren van betrokkenheid. Daarbij heeft hij altijd oog voor de ander. Door zijn luisterende houding en oprechte aandacht weet hij het verschil te maken in het leven van velen.

Bruggenbouwer
Als medeoprichter en jarenlang voorzitter van de Stichting Islamitisch Centrum Aalsmeer (SICA) heeft Mohamed el Hadji een belangrijke bijdrage geleverd aan het opbouwen van een sterke en hechte gemeenschap. Hij creëerde een plek waar mensen samen konden komen en zorgde voor verbinding tussen verschillende culturen en achtergronden. Maar liefst 47 jaar zette hij zich als vrijwilliger in voor de stichting en voor de gemeenschap als geheel.

Naast zijn maatschappelijke inzet is hij al die jaren voor velen een vertrouwd aanspreekpunt en een bron van steun geweest en fungeerde als voorbeeld voor jongeren door te laten zien wat betrokkenheid en doorzettingsvermogen kunnen betekenen. Tijdens de uitreiking sprak de burgemeester ook zijn waardering uit voor de rol van zijn echtgenote, die jarenlang een belangrijke steun en toeverlaat is geweest.

(Foto’s: Jaap Maars)

Het bericht Rozenpenning voor ‘verbindende kracht’ Mohamed el Hadji verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Jetze Plat van atleet naar ‘chef de mission’

Door: redactie. Atleet Jetze Plat wordt de nieuwe chef de mission van de Nederlandse Paralympische ploeg. De in Vrouwenakker woonachtige sporter volgt Esther Vergeer op. “Enorm vereerd, een mooie kans en volgende stap om met Team NL de Olympische ploeg te ondersteunen,” noemt Jetze Plat de overstap van actief atleet naar chef de mission voor de eerstvolgende Paralympische Spelen in 2028 in Los Angeles.

Plat, woonachtig in Vrouwenakker maar verbonden met Aalsmeer via onder meer Oceanus, de Mike Multi Foundation en als voormalige leerling van de Westplas mavo, maakte vier Paralympics mee en stond zeven keer als kampioen op het podium.

De handbiker en triatleet vertelde vandaag voor de camera van de NOS dat hij na de Paralympics van Parijs dacht hij na over welke kant hij op moest gaan. Als sporter en als mens. Dit was volgens hem het juiste moment om deze kans te grijpen.”Ik kreeg de laatste jaren meer energie van atleten helpen in plaats van met mezelf bezig te zijn. Ik kijk er enorm naar uit om in deze rol onderdeel van de sport te gaan uitmaken,” aldus Plat.

Het bericht Jetze Plat van atleet naar ‘chef de mission’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Hulde aan Oekraïense inzet voor schoonheid en humaniteit

Door: Joop Kok. (recensie) Het was me nooit eerder overkomen, maar ineens tijdens een boekpresentatie kon ik niet anders: ik moest huilen. Midden tussen mensen waarvan ik de meesten niet kende en de taal niet sprak. Het was in het Oude Raadhuis waar de Oekraïens Nederlandse politica en activiste Vyta Kovalenko, haar net uitgekomen boek ‘Waarheid Onder Vuur’ presenteerde.

Ze was daar op uitnodiging van KCA en curator Mariana Dzhulai die daar met zeven Oekraïense en twee Nederlandse vrouwelijke kunstenaars een belevingswereld van oorlogsvluchtelingen had gecreëerd. Een wereld van ontheemding en kwetsbaarheid maar vooral ook van veerkracht, overlevingsdrang en doorzettingsvermogen.

Sybrand de Vries, Vita Kovalenko, Mariana Dzuhulai, Ulla Eurich.

Empathie, een kracht die verbindt
Toen ik het Oude Raadhuis binnenstapte was Mariana net begonnen met haar zeer persoonlijke verhaal waarom ze tot de keuze van deze kunstwerken was gekomen. Ze sprak over de foto’s van Marfa Vasilieva van de met een dun laagje bloem bedekte naakte lichamen van 63 Oekraïense vrouwen. Bij hun eerste ontmoeting tijdens de fotosessie, voelde een ieder zich vooral eenzaam en verloren tussen al die anderen. Angst, onzekerheid en twijfel overheersten, totdat ze ontdekten dat ze allemaal diezelfde gevoelens hadden. Op dat moment stonden ze voor elkaar open en verplaatsten ze zich in elkaar. Was er empathie, een kracht die verbindt. We beleven allemaal vaak dezelfde dingen: onze eerste ademhaling, eerste stapjes, eerste liefde, eerste kus, eerste uitdagingen – allemaal leidend tot verschillende ervaringen, van vreugde tot wanhoop. We willen allemaal gehoord, gezien en geliefd worden. We willen erbij horen. Wat eerst vreemden voor elkaar waren, veranderde in meelevende zielen die elkaar omhelsden. Een fotosessie uit 2019, nog voor de oorlog uitbrak en illustratief voor de verbondenheid die er tussen vrouwen kan zijn. Juist dat was voor haar de reden om deze foto’s te tonen.

Het epoxy beeld met de ingegoten tulpen van Maria Kulikovska (1988) sprak haar aan omdat naast alle ellende die er is er ook oog moet zijn voor schoonheid. Het staat symbool voor het ondanks alles, behouden van de lust tot leven. De gedachte aan de schoonheid van het ieder voorjaar weer opkomen van tulpen, koesteren als de komst van een kind.

De aquarellen op de lange wand naast het beeld, zijn van dezelfde kunstenaar en aangebracht op papier dat afkomstig is van immigratiebureaus. Het staat voor jezelf blijven in een voor jou onbekende omgeving en complexe bureaucratie. Het ondanks alle administratieve rompslomp, lange wachttijden en strenge regels, je eigen identiteit behouden.

Cultureel attaché van de Oekraíense ambassade in Nederland, Mariia-Katalina Rohovey aan het woord.

No Return
In de kleine doorloop naar de tuinkamer en de keuken, hangt een tekening van een doos. Die staat voor haar voor al die vluchtelingen die plotsklaps moeten vluchten. Ineens staan ze voor de vraag wat ze op hun vlucht mee moeten nemen en wat ze, ondanks hun gehechtheid en liefdevolle herinneringen, achter moeten laten. Hier begint tevens het lange wachten. Op vervoer, bij controleposten en grensovergangen. Wachten in de kou die optrekt tot diep in de botten en de onzekerheid waar de komende nacht te slapen. Ilse Oelbers uit Harlingen heeft daar een beeld van gemaakt. Een oude vrouw die wacht op wat komen gaat. Met schijnbaar nietsziende ogen blikt zij voorbij de horizon. Waar ze vandaan komt is onbekend en waar ze heen gaat weet de vrouw zelf ook niet. Ze weet alleen dat ze op weg ging en haar bezittingen meedraagt in een kartonnen doos op haar hoofd. De beeldhouwer werkt momenteel aan een beeldengroep met het thema ‘No Return’. De levensgrote bronzen sculptuur van de oude vrouw is het eerste beeld. Met dit werk wil Oelbers de kwetsbare positie van de mensheid laten zien. “Wat vandaag nog is, kan morgen voorgoed veranderen. Wij zullen dan onze bezittingen bijeenrapen en vertrekken. Weg van waar het voor ons thuis is”. No return – Ilse Oelbers – Collectie Harms Rolde “Dat beeld moest en zou, onderdeel zijn van de tentoonstelling,” aldus Mariana.

Als afsluiting wees ze op een tekening van een bushokje waar mensen wachten, met als titel ‘Op de laatste Halte’. Zo genoemd naar  aanleiding van een raketinslag bij een bushalte waar alle wachtenden omkwamen.

Vyta Kovalenko leest voor uit ‘Waarheid onder Vuur’.

Waarheid onder Vuur
Na inleidende woorden van Ulla Eurich, Mariana Dzhulai, locoburgemeester Sybrand de Vries en cultureel attaché van de Oekraïense ambassade in Nederland, Mariia–Katalina Rohovey, kreeg Vyta Kovalenko het woord. Ze is geboren in 1985 in Novoborove, een klein mijnwerkersdorp in de regio Loehansk, vlak bij Starobilsk, in de Donbas. Het was er hard, rauw, gesloten en wantrouwig. De lucht hing vol kolenstof. Haar moeder hield het daar niet uit, de kou, de grauwe straten, de wanhoop in de ogen, het gebrek aan gemeenschapszin, het vrat aan haar. Begin 1986 verhuisden ze naar haar familie in Centraal – Oekraïne, naar Kniazha, een dorp in de regio Tsjerkasy, een paar honderd kilometer van de kerncentrale Tsjernobyl. Op 21-jarige leeftijd bracht de liefde haar naar Nederland en studeerde ze aan de Erasmus universiteit in Rotterdam ‘International Business Administration’ en deed ze een master in marketing en communicatie. Sinds kort is ze D66 raadslid in Dordrecht. Ze zet zich in voor Oekraïne, is een veelgevraagd spreker en regelmatig te zien op tv in Buitenhof, Pauw & de Wit en op NPO radio 1.

In haar inleiding gaf ze aan dat het vertellen van verhalen de beste manier is om een bepaalde gedachte of gevoel over te brengen. Ze las er een aantal voor uit haar zojuist verschenen boek ‘Waarheid onder Vuur’. Enkele citaten uit dat boek:

‘Ik had al twee keer in mijn leven al mijn bezittingen in één koffer moeten inpakken, in 2014 in Loehansk en in 2024 in Starobilsk. Ik kon me niet voorstellen waar en wanneer ik de koffer zou uitpakken… het werd Nederland’.

‘Het was verdrietig te realiseren dat ik zo kon sterven, zonder de vreugde van nieuw menselijk leven te hebben gevoeld; ik wilde trouwen, een kindje krijgen, een baby vasthouden’.

‘En tóch zal ik hier blijven tot mijn laatste ademtocht, want hier is mijn familie, hier is mijn ziel en mijn ziel is rustig als ze thuis is’.

‘We dromen ervan dat we ons op een dag geen zorgen meer hoeven te maken over de oorlog, dat we niet meer bang hoeven te zijn voor de dood en dat het leven dat we onder wrede omstandigheden aan onze kinderen hebben geschonken, toch gelukkig zal zijn’.

Een jonge Oekraïense vrouw vertelt over haar ervaringen.

Het leven genieten
Hierna kreeg ook het publiek de ruimte om te reageren. Naast mij stond een jonge Oekraïense vrouw die in het Engels, de voertaal van die avond, vertelde dat haar leven sinds de oorlog veel intenser is geworden en dat ze met veel meer oog openstaat voor haar omgeving. Alsof de oorlog haar tot leven had gewekt. Na afloop sprak ik haar aan om haar te bedanken voor het verhaal. Dat lukte niet, ik moest huilen, overvallen door herinneringen en gevoelens die werden opgeroepen. Vooral die van toen ik, na een zware operatie van dertig procent overlevingskans, naast mijn broer in de auto terugreed naar huis. Het was chagrijnig weer, maar wat genoot ik dat ik er nog was, dat ik ‘mocht’ leven. Wat was ik toen dankbaar. Ik nam me voor om het leven te genieten. In die jonge vrouw naast me herkende ik diezelfde levenslust. Ik was en ben haar dankbaar.

Vol ezelsoren en potloodstrepen
Natuurlijk kocht ik na afloop het boek van Vyta. Ze verweeft daarin haar persoonlijk verhaal met de geschiedenis van Oekraïne. Ze laat zien hoe moderne propaganda werkt, niet alleen in Rusland maar ook hier in Nederland. Hoe verhalen als wapens worden ingezet en hoe de kracht van woorden werkt. Bovenal gaat het boek over mensen en is het een pleidooi voor humaniteit. Ik heb het vrijwel in één keer uitgelezen en het zit vol ezelsoren en potloodstrepen om belangrijke passages of zinnen terug te vinden.

Een dag eerder dan in het Oude Raadhuis, vond er in de Balie in Amsterdam een gesprek plaats met Vita Kovalenko en Victoria Koblenko met als thema: Hoe de waarheid als eerste sneuvelt. Dit gesprek is terug te zien op: Hoe de waarheid als eerste sneuvelt – De Balie

(Foto’s via KCA)

Het bericht Hulde aan Oekraïense inzet voor schoonheid en humaniteit verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

International Business Award voor Van Vliet

Door redactie. Het aan de Rietwijkeroordweg gevestigde bedrijf Van Vliet Containers – Newwen heeft op 11 juni de prestigieuze Amsterdam International Business Award 2026 gewonnen tijdens de feestelijke uitreiking in de Westergas in Amsterdam. Met deze onderscheiding wordt Van Vliet erkend als een internationaal opererend bedrijf dat een belangrijke bijdrage levert aan de economische ontwikkeling van Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.

De Amsterdam International Business Award wordt jaarlijks toegekend aan bedrijven die vanuit Metropoolregio Amsterdam succesvol internationaal ondernemen en daarmee bijdragen aan economische groei, werkgelegenheid, innovatie en de internationale positie van de regio. Eerdere winnaars van deze onderscheiding zijn onder andere Tommy Hilfiger, MCI Group en HP Inc.

Toonaangevende speler
De jury prees Van Vliet voor zijn internationale ondernemerschap, voortdurende innovatie en de bijdrage aan de economische ontwikkeling van de regio. Door de combinatie van sterke groei, internationale activiteiten en een duidelijke focus op de toekomst heeft Van Vliet zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler binnen zijn markt, zo luidde het jurycommentaar.

Bob IJpelaar, Managing Director van Van Vliet, beschouwt de prijs als een grote eer. “Deze erkenning bevestigt dat onze inzet voor innovatie, internationale groei en duurzame ontwikkeling wordt gewaardeerd. We zien deze prijs als een compliment voor al onze medewerkers, partners en klanten die dagelijks bijdragen aan ons succes.”

Stevig geworteld
Van Vliet heeft de afgelopen jaren zijn positie verder versterkt door innovatieve oplossingen te ontwikkelen, internationale markten te bedienen en tegelijkertijd stevig geworteld te blijven in de Metropoolregio Amsterdam. Het bedrijf levert daarmee niet alleen economische waarde, maar draagt ook bij aan de internationale uitstraling en concurrentiekracht van de regio.

Over Van Vliet
Van Vliet is een internationaal opererend Nederlands bedrijf dat zich richt op innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor de sierteelt, land- en tuinbouw, retail, e-commerce, logistieke en industriële sector. Vanuit de Metropoolregio Amsterdam bedient het bedrijf klanten wereldwijd en investeert het continu in innovatie, kwaliteit en duurzame groei.

Het bericht International Business Award voor Van Vliet verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Feadship Heritage Fleet aan de meerpalen bij De Vries

Door: Mariëlle Wegman. Dit jaar viert Koninklijke De Vries Scheepsbouw, onderdeel van Feadship, haar 120-jarige bestaan. Reden om de Feadship Heritage Fleet in Aalsmeer neer te laten strijken.

De Feadship Heritage Fleet is in 2013 opgericht en bestaat uit vaartuigen die 60 jaar of langer geleden van de helling van een Feadship-werf kwamen. De vloot historische scheepjes komt jaarlijks bij elkaar, en vanwege de Aalsmeerse jubilaris vond het treffen dit keer in Aalsmeer plaats.

Vrijdag arriveerde de vloot in het poeltje achter De Vries aan de Ringvaart, en zaterdag waren de klassiekers uitgebreid te bewonderen tijdens hun gang naar de Westeinder alwaar een rondje gevaren werd.

(Meer foto’s van Jaap Maars in de Gallery onder de advertentie van ‘de derde helft’)

 

Het bericht Feadship Heritage Fleet aan de meerpalen bij De Vries verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Brandweer open dag

Door: Mariëlle Wegman. Zaterdag vond de jaarlijkse open dag bij de Aalsmeerse brandweerkazerne plaats. Bezoekers werden getrakteerd op diverse demonstraties, advies op het gebied van brandveiligheid en konden de jongsten een ritje maken in een voer- of vaartuig.

 

 

(Film: Sjors Rijkmans, foto’s: Arjen Vos, zie ook de gallerij onder de advertentie van de avondvierdaagse)

 

 

Het bericht Brandweer open dag verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Vers fruit voor jonge sporters dankzij lokale supermarkten

Dankzij de samenwerking tussen JOGG Aalsmeer en drie lokale supermarkten kunnen kinderen tijdens diverse sportieve evenementen in Aalsmeer en Kudelstaart ook dit jaar weer genieten van gratis vers fruit. De gezonde traktatie werd dit voorjaar al uitgedeeld tijdens onder meer de Avond4Daagse van Kudelstaart, het schoolvoetbaltoernooi en het mixtoernooi van Basketball Vereniging Aalsmeer.

Ook komende week wordt er veel fruit uitgedeeld; tijdens de scholieren zwemloop van Oceanus, de Westeinder Water Week en de Avond4Daagse. Dit wordt mogelijk gemaakt door Albert Heijn Kudelstaart, Jumbo Aalsmeer en Albert Heijn Poldermeesterplein. Met deze samenwerking wil JOGG Aalsmeer gezonde keuzes stimuleren tijdens sportieve activiteiten.

Foodswaps tijdens wandelen
Tijdens de Avond4Daagse verschijnen er vaak allerlei snacks en zoete tussendoortjes uit de rugtasjes van deelnemers. Af en toe iets lekkers eten is niet verkeerd, maar teveel suiker zorgt niet voor extra energie. Integendeel: het kan juist leiden tot een zogenaamde suikerdip.

Door eenvoudige foodswaps te maken – bijvoorbeeld fruit in plaats van snoep of water in plaats van frisdrank – krijgen kinderen langduriger energie en blijven zij fitter tijdens het wandelen. Zo wordt het niet alleen makkelijker, maar ook gezonder om de Avond4Daagse succesvol uit te lopen.

(Partnerbijdrage JOGG Aalsmeer)

Het bericht Vers fruit voor jonge sporters dankzij lokale supermarkten verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Karel in actie tegen opwarming van de aarde

Door: Jan Dreschler. Aalsmeer telt vele ondernemers. En eigenlijk is Karel Leeuwe (22) ook een kleine ondernemer. Hij vond zijn eigen invalshoek: geld verdienen voor zijn hobby én iets goeds doen voor de wereld. Een gesprek met hem vindt plaats in Cafetaria De Jonge in de Zijdstraat, en daar is een goede reden voor.

Als je aan Karel vraagt iets over zichzelf te vertellen, dan zegt hij meteen: “Ik heb autisme en een licht verstandelijke beperking.” Maar een mens is natuurlijk meer dan zijn ziektebeeld. Het gaat over leven in onze samenleving, over dromen en het volgen van je idealen. En dat blijkt niet zo gemakkelijk als je ‘anders’ bent. Karel haalt blikjes en ander vuil op in de winkelcentra en zorgt ervoor dat er geen zwerfvuil meer te zien is. Het is begonnen bij de invoering van het statiegeld. Hij zag het als een manier om zijn zakgeld aan te vullen.

Complimenten
“Maar,” zegt hij, “ik wil ook iets doen aan de opwarming van de aarde.” En dus is Karel op jacht naar blikjes en flessen, maar ontfermt hij zich ook over sigarettenpeuken, papier enzovoort. Hij doet dat zowel in de Zijdstraat en omgeving als in de Ophelialaan.

“Als ik wakker word, dan ga ik op weg en soms ben ik tot het avondeten bezig. Ik kijk wat er op straat ligt en of er blikjes in de vuilnisbakken zijn beland. Ik zie vaak dat mensen dingen weggooien. Ook krijg ik wel complimenten. Mensen zeggen dan: ‘Goed bezig!’ en dan antwoord ik: ‘Dank je wel.’”

Hij vindt het wel gek dat mensen zomaar rommel neergooien terwijl “ik erbij sta en zie dat ze het doen. Ik wil graag de opwarming van de aarde stoppen, maar ik wil ook graag geld verdienen. Met het geld dat ik bijeenbreng, spaar ik voor de nieuwe GTA 6 (Grand Theft Auto, red.), een game die binnenkort verschijnt en die heel duur is. Ik verdien soms wel 30 euro per maand met dit werk.”

De opbrengst per dag is wisselend. Als het slecht weer is en de mensen minder buiten zijn, wordt er ook minder weggegooid. Maar bij mooi weer is er veel te vinden. “Op de lange termijn,” zegt Karel, “wil ik graag rijk worden en ik wil ook een nieuwe PlayStation aanschaffen.”

Het medaillon met uitleg.

Koord met medaillon
Karel heeft een zonnebloemkoord om zijn hals. Dat is een koord waarmee aangegeven wordt dat iemand een niet-zichtbare aandoening heeft. Ook hangt er een medaillon aan waarop staat: ‘Ik heb autisme’. “Ik heb dat van mijn moeder gekregen. Dan kunnen mensen, als ze dat zien, snappen waarom ik soms anders reageer dan andere mensen.”

“Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om mensen recht aan te kijken. Ik kan ook heel boos worden als mensen brutaal tegen me zijn. En ik kan ook heel verdrietig worden, maar dat houd ik meestal voor me.”

Nare situaties
Karel wordt nog wel eens gepest door jongelui. “Dan word ik bijvoorbeeld klemgereden door jongens op een fatbike en ze schelden me uit, of ze spuiten met waterpistolen die gevuld zijn met citroensap. Ik vraag me af of ze wel weten dat ik een probleem heb en of ze dat ook zouden doen als ze dat wel zouden weten. Het is een van de redenen waarom ik dit interview wel wil, om het uit te leggen.”
Er is nog iets ernstig is gebeurd. Daar wil Karel wel over vertellen, maar het mag niet in de krant, omdat de politie nog onderzoek doet. Het heeft hem erg aangegrepen.
Het geld ligt soms ook in de vuilnisbak voor het oprapen.
Zijn zusje Georgina (16)  is inmiddels bij het gesprek komen zitten en zegt: “Het was zo zielig, hij was helemaal van de kaart.”
“Ik durfde daarna eigenlijk niet meer op pad te gaan. Ik was echt bang. Ik wilde pas terug naar het werk en naar de blikjes als het politieonderzoek klaar zou zijn.” Maar uiteindelijk is het er toch van gekomen. Het was toch niet mijn schuld wat er gebeurd is.”
Karel met Geoffrey de Jonge in de cafetaria.

Klik met De Jonge
Bij het vinden van hernieuwde moed om er weer op uit te trekken, speelde cafetaria De Jonge een grote rol. Er was een klik met de eigenaar. De cafetaria is voor Karel een veilige plek geworden waar hij altijd naartoe kan vluchten en een warm onthaal vindt. Vandaar ook dat het interview daar wordt gehouden, op een plek waar het opvalt dat er heel sociaal met klanten wordt omgegaan en waar zelfs een openbaar toilet aanwezig is. Zo is cafetaria De Jonge niet alleen een veilige plek voor Karel, maar ook van toegevoegde waarde voor het hele dorp.

Mede dankzij de cafetaria voelt Karel zich weer zelfstandiger. Hij heeft meer plezier in het leven. “Ik wil gewoon lekker opruimen. Het is verbazingwekkend dat je overal wel afval vindt, soms verborgen in de bosjes. Maar ik kom het allemaal op het spoor. Soms krijg ik complimenten van winkeliers, zelfs vandaag nog.”

Als hij niet op blikjes uit is, is Karel druk met zijn PlayStation. “Ik ben daar heel erg goed in en ik wil graag de beste worden!”

Respect
Georgina zegt: “Ik heb een hele lieve broer aan Karel. Hij is altijd bereid om te helpen. Als ik problemen heb op school met medeleerlingen, dan bel ik hem op en dan springt hij op de fiets en rijdt zo hard als hij kan naar me toe.”

Het gezin bestaat uit een vader en moeder en behalve Karel en Georgina zijn er nog een oudere broer en een jonger broertje. Het gezin woont in de Hornmeer. “Voor ons is Karel een gewone broer. Ik behandel hem niet anders dan anderen. Ik weet wel heel goed hoe ik dingen aan hem moet uitleggen.”

Het laatste woord is voor Karel zelf: “Ik kan zo moeilijk begrijpen dat mensen niet goed met elkaar omgaan. Ik zou willen dat er meer onderling respect is en ook dat omstanders die zien dat ik of iemand anders gepest wordt, er iets van zeggen of helpen.”

(Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht Karel in actie tegen opwarming van de aarde verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

RKDES strandt in zicht van de haven

Door: redactie. Na een tweetal fraaie overwinningen vond RKDES vanmiddag in Hoofddorp zijn Waterloo. Helaas voor de Kudelstaarters was tegenstander VV Foreholte duidelijk te sterk. De Voorhoutse Tweedeklasser won de finale van de play-offs verdiend met 2-0. Desondanks kan RKDES terugkijken op een mooi en lang seizoen waarin het tot het laatste moment streed om promotie naar de Tweede Klasse.

(Foto’s Ronald Pothoff, zie ook de foto’s onder de advertentie van Imanse)

 

Het bericht RKDES strandt in zicht van de haven verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Foto 603: verzin en win

Door: Arjen Vos. Het is u vast niet ontgaan dat het evenementenseizoen weer volle bak van start is gegaan. Nou is het in Aalsmeer en Kudelstaart wat dat betreft nooit helemaal rustig maar als juni eenmaal is aangebroken lijkt het weer helemaal los te gaan. We wagen ons niet aan een opsomming wat er allemaal gepasseerd is en nog op de rol staat, maar het worden vast en zeker weer interessante tijden voor ons verslagleggers. En ongetwijfeld ook voor deze rubriek waarmee we voor de opgave van deze week teruggaan naar afgelopen zondag: de toerrit van Aalsmeer Roest Niet. Vlak voor de start ‘schoot’ onze Jaap deze twee motorrijders waarbij wij net als altijd razend benieuwd zijn naar wat er gebeurt en wat zij elkaar hier te zeggen hebben. Aan u straks weer het woord.

(Foto: Arjen Vos)

Maar niet voordat we de winnaar bekend maken van de vorige opgave waarin de coach van de Samen Eenmeiden zijn team klaarstoomt voor de wedstrijd. Misschien liep de postbus met zestien stuks aan reacties niet over maar er waren zeker mooie inzendingen bij. En omdat voetbal een teamsport is belonen we deze keer een duo dat met elkaar een origineel onderschrift bedacht: ‘Misschien wat hyper, maar een uitstekende keeper…’ kwam uit de koker van Cees en Ines Tas. Wat hun betrokkenheid bij het plaatje is, laten we in het midden maar de Broodjes van de Zaak zijn hen zeker gegund!

De recente winnaars hebben als het goed is hun bevestiging inmiddels binnen en kunnen aansluiten bij de broodjesbalie aan de Witteweg, Cees en Ines moeten nog even geduld hebben.

 

Het bericht Foto 603: verzin en win verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Column: ‘Even tot tien tellen’

Door: Maarten Alderden. 1, 2, 3, 4… stop maar, dat duurt alweer te lang! Nee, tot tien tellen, dat lukt veel mensen niet meer zo goed. Tenminste, dat lijkt zo.

Ikzelf heb mijn hele leven honderdduizend keren tot tien moeten tellen. Dat kwam zo, als kleine jongen mocht ik al meehelpen op de kwekerij. Op een gegeven moment vond mijn vader de tijd rijp dat ik ook een partijtje bloemen voor de veiling vast mocht maken. Hij deed het voor en vertelde me dat hij geen klachten wilde van de kopers, dus aan iedere bos tien takken. Geen 9, en ook zeker geen 11.

En zo begon mijn carrière in de bloemenschuur die nu alweer zo’n 55 jaar duurt.

Eigenlijk bestond Aalsmeer vroeger uit zeer veel kwekers, dus Aalsmeerders konden altijd goed tot tien tellen. Aan protesteren en actie voeren zou in niemands hoofd opkomen in ons dorp. Nu is het aantal kwekers nog maar op twee handen te tellen en of dat mede een oorzaak is dat zo veel mensen niet meer tot 10 kunnen tellen? Wie zal het zeggen.

Laatst nog, een kassière had voor vijf keer €2 haar rekenmachine nodig. Dat was letterlijk, maar u begrijpt dat ik natuurlijk vooral het figuurlijke bedoel.

Dat een heleboel mensen het tot tien tellen verleerd zijn, is in de sociale media aardig te merken. Wat er soms voor reacties onder stukjes staan, dat is niet te geloven! Vaak zie je al aan de schrijffouten dat er vaak (te) haastig gereageerd wordt. Soms lijken de schrijvers wel onder invloed. Als er in ons dorp iets ernstigs gebeurt, dan komen op de persberichten vaak vele reacties. En dat mag ook. Iedereen mag een mening hebben, maar vergeet nooit dat wat je post op sociale media, dat gaat er nooit meer van af. Dat kan je je hele leven achtervolgen.

En dan heb ik het met name over felle reacties en taalgebruik die je vroeger niet hebt geleerd van je juffrouw of meester op school. En ook zeker die dingen waar je moeder niet trots op zou zijn (geweest).

Wat me ook opvalt is dat als iemand een mening heeft die een ander niet zint, dat daar soms ook weer op gereageerd wordt, waarin de meest bizarre verwensingen voorbijkomen. Tegenstanders van jouw mening gooien je zo figuurlijk voor de bus.

Ook op stukjes op AalsmeerVandaag wordt gereageerd, en die vallen meest nog wel mee, maar… De reacties op Facebook over hetzelfde stukje zijn eigenlijk altijd heviger. Waarom? Soms wordt zelfs anoniem gereageerd, wat eigenlijk al genoeg zegt over de persoon achter de reactie. Ik hoor steeds vaker dat Facebook en aanverwante sites de gezwellen in de samenleving worden, al ze het al niet zijn.

Laatst hield ik een praatje met een medewerker van mijn buurman. Hij bekende me dat hij ook wel eens op stukjes onder pseudoniem reageerde, ook op columns van mij. Op de vraag: ‘Waarom?’ was zijn antwoord: ‘Ik wil niet op mijn reacties aangesproken worden als ik door het dorp loop’.  Nou ja, zeg! Dat noem ik angst. Ik zal zijn naam niet noemen.

Nog even over dat tot tien tellen in de maatschappij. Het is nog steeds zo dat als er ernstige ongelukken in het verkeer gebeuren, overlijdens of brand dat mensen geneigd zijn hun mobiel te pakken en foto’s gaan maken. Hoezo? Hebben die slachtoffers geen familie ofzo, en als je in de diepe ellende zit, is je privacy dan ook gelijk vogelvrij verklaard? Zeker als je ze ook nog doorstuurt. Tel eerst tot tien! Gelukkig is de politie hier fel op en de boetes kunnen me niet hoog genoeg zijn.

Ik zou het nog kunnen hebben over discussieprogramma’s op tv waarin mensen elkaar in de rede vallen en wat te denken van politieke debatten. Ik ben er klaar mee.

Tot slot: Mocht u het tot tien tellen verleerd zijn? Komend voorjaar hopen we weer veel bloemen te hebben. Maak een afspraak met me, en ik kan het u (opnieuw) leren!

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Ach, het valt toch eigenlijk ook wel weer mee.

Maarten Alderden is een veelzijdige Aalsmeerder. Niet alleen als kweker van seringen en sneeuwballen, ook timmert hij aan de weg met zelfgemaakte decoratieve uilen. Actief en betrokken lid van de Oosterkerk waar hij al zijn hele leven pal naast woont.  

Aalsmeer Over Hoop is een platform waarin zes Aalsmeerse en Kudelstaartse kerken vertegenwoordigd zijn. Door het jaar heen worden evenementen georganiseerd waarmee de kerken hun liefde voor Jezus en de omgeving willen uitdragen. Met regelmaat verschijnen columns die tot nadenken stemmen.

 

Het bericht Column: ‘Even tot tien tellen’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Intrededienst dominee Treur in Dorpskerk

Door: redactie. Vanaf komende zondag heeft de Dorpskerk weer officieel een dominee. Vier jaar na het afscheid van Gert de Ruiter wordt de uit Bodegraven afkomstige voorganger Albert-Jan Treur bevestigd.

Tijdens de feestelijke dienst zal dominee Ron van der Spoel in het eerste deel voorgaan.  Na afloop is er gelegenheid om de nieuwe predikant en zijn gezin persoonlijk te begroeten en is iedereen van harte welkom in gebouw Irene voor een moment van ontmoeting. De muzikale leiding is in handen van de muziekgroep van de Dorpskerk en Hugo van der Meij op het orgel. Iedereen is van harte uitgenodigd om deze feestelijke dienst die om 14.30 uur begint, bij te wonen.

Het bericht Intrededienst dominee Treur in Dorpskerk verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Avond4daagse combineert beweging met ontmoeting

Door: redactie. De Avond4daagse in Aalsmeer krijgt dit jaar een extra feestelijk karakter. Van dinsdag 16 tot en met vrijdag 19 juni komen ruim 900 deelnemers samen voor het jaarlijkse wandelevenement. Ook maakt de samenwerking tussen verzekeraar a.s.r. en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) de start op dinsdag 16 juni extra feestelijk met een feestboog, een deejay, mascotte Fiero en Polaroid-foto’s voor deelnemers.

De wandelingen starten iedere dag vanaf het evenemententerrein naast zwembad De Waterlelie. Deelnemers kunnen kiezen uit 2,5, 5 en 10 kilometer. De afstanden van 2,5 en 10 kilometer worden dit jaar voor het eerst gelopen, waardoor het evenement voor een nog bredere groep toegankelijk is en zowel beginnende als meer ervaren wandelaars een passende route vinden. Volgens de organisatie zit de kracht van de Avond4daagse in de betrokkenheid van de gemeenschap: “Het evenement brengt bewoners op een laagdrempelige manier samen en combineert beweging met ontmoeting en gezelligheid.”

Elke dag een eigen kleur
Elke dag staat dit jaar in het teken van een eigen kleurthema, waarbij kinderen worden aangemoedigd om in de themakleuren mee te lopen. Zo wordt dinsdag omgedoopt tot ‘a.s.r.-dag’ (wit), gevolgd door een rode brandweerdag op woensdag, een blauwe dag in samenwerking met KWF/Ride for the Roses op donderdag en een kleurrijke finale op vrijdag. Langs de route wacht op woensdag een bijzonder moment bij de brandweerkazerne, waar de brandweer uitrukt met voertuigen voor een extra beleving. Daarnaast zorgt een deejay bij de start en finish op het evenemententerrein voor muziek.

De Avond4daagse brengt verschillende generaties samen. De oudste deelnemer is 82 jaar, terwijl jonge wandelaars hun eerste stappen zetten richting grotere uitdagingen. Zo loopt een elfjarige deelnemer dit jaar al de tien kilometer als voorbereiding op volgend jaar, wanneer zij voor het eerst de Nijmeegse Vierdaagse wil lopen en samen met haar ouders – ervaren Vierdaagselopers – over de finish hoopt te komen.

Ouders en kinderen
Sinds 2025 is a.s.r. hoofdsponsor van de Avond4daagse en zet het zich samen met KWbN in om nog meer kinderen en ouders aan het wandelen te brengen. Jaarlijks zijn er in totaal zo’n 1,5 miljoen mensen betrokken bij de Avond4daagse. De samenwerking tussen KWbN en a.s.r. maakt deel uit van een meerjarig partnership waarin beide organisaties hun gedeelde ambitie benadrukken om kinderen op een laagdrempelige manier in beweging te brengen, met plezier als belangrijkste ingrediënt.
Helaas voor degenen die nog mee hadden willen lopen. De inschrijving is gesloten, de organisatie zit aan het maximum aantal deelnemers.

Het bericht Avond4daagse combineert beweging met ontmoeting verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Ongedierte in Aalsmeer: deze plaagdieren zorgen voor overlast

Wie in Aalsmeer woont, weet dat de zomer niet alleen zon, terrassen en varen op de Westeinderplassen betekent. Zodra de temperatuur stijgt, worden ook verschillende insecten en andere plaagdieren actiever. De combinatie van veel water, groen, tuinen, glastuinbouw en woonwijken zorgt ervoor dat sommige soorten hier bijzonder goed gedijen.

Van muggen rond de Westeinderplassen tot de opmars van de Aziatische hoornaar in Kudelstaart en Hornmeer: inwoners van Aalsmeer krijgen steeds vaker te maken met ongedierte dat niet alleen hinderlijk is, maar soms ook schade of gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Welke plaagdieren zorgen momenteel voor de meeste overlast in Aalsmeer?

Muggen: een terugkerend probleem rond water
Wie in de zomer ’s avonds buiten zit aan de Westeinderplassen of in een tuin nabij het water, kent het probleem. Muggen horen voor veel Aalsmeerders inmiddels bij warme zomeravonden.

De combinatie van slootjes, vijvers, regentonnen en beschutte tuinen zorgt voor ideale omstandigheden. Zeker na een warme periode met afwisselend regen kunnen muggen zich razendsnel voortplanten. Veel inwoners merken dat vooral in de avonduren, wanneer ramen openstaan en muggen hun weg naar slaapkamers vinden.

Hoewel muggen meestal geen ernstig gezondheidsrisico vormen, kunnen ze voor veel irritatie zorgen. Vooral gezinnen met jonge kinderen hebben regelmatig last van de jeukende steken.

Wespen zoeken voedsel in woonwijken en op terrassen
Ook wespen zorgen ieder jaar opnieuw voor meldingen. In het voorjaar blijven de aantallen vaak beperkt, maar vanaf juli worden de nesten groter en neemt de activiteit zichtbaar toe.

Terrassen, afvalcontainers, barbecue-avonden en fruitbomen trekken wespen massaal aan. In wijken met veel groen komen regelmatig nesten voor onder dakranden, in schuurtjes of in spouwmuren.

Vooral aan het einde van de zomer worden wespen opdringeriger. Op dat moment zoeken ze actief naar zoete voedingsbronnen en lijken ze overal aanwezig. Een nest dichtbij een woning kan dan voor flinke overlast zorgen.

Ratten profiteren van water en voedselbronnen
Waar water is, zijn vaak ook ratten. Aalsmeer vormt daarop geen uitzondering. De aanwezigheid van sloten, oevers, groenstroken en voedselbronnen maakt sommige delen van de gemeente aantrekkelijk voor bruine ratten.

Ratten worden vooral aangetrokken door verkeerd aangeboden afval, vogelvoer en etensresten in tuinen. Ze kunnen zich snel voortplanten en zijn vaak moeilijk volledig te bestrijden wanneer ze eenmaal gevestigd zijn.

Bewoners zien ratten regelmatig langs waterkanten, in parken of rondom afvalcontainers. Daarnaast kunnen ratten schade veroorzaken aan kabels, schuren en tuinen.

Mieren trekken massaal woningen binnen
Tijdens warme en droge periodes zoeken mieren naar voedsel en vocht. Daardoor verschijnen ze vaak in keukens, bij terrasdeuren of rondom voorraadkasten.

In veel Aalsmeerse woonwijken zorgen mieren ieder jaar voor dezelfde frustratie. Een kleine opening onder een deur of een scheurtje in een gevel is vaak voldoende om een complete kolonie toegang te geven tot een woning.

Hoewel mieren weinig schade veroorzaken, kunnen grote aantallen voor veel ergernis zorgen. Zeker wanneer ze steeds opnieuw terugkeren ondanks eerdere bestrijdingspogingen.

De Geelpoothoornaar rukt op in Aalsmeer
De opvallendste ontwikkeling van de afgelopen jaren is zonder twijfel de komst van de Geelpoothoornaar, de nieuwe naam voor Aziatische hoornaar. Deze invasieve wespensoort werd enkele jaren geleden voor het eerst in Nederland aangetroffen en heeft inmiddels ook Aalsmeer bereikt.

In de regio zijn de afgelopen jaren meerdere waarnemingen gedaan van zowel individuele hoornaars als nesten. In Kudelstaart, Hornmeer en andere delen van de gemeente zijn nesten opgespoord en verwijderd. Daarnaast roepen zowel de gemeente als lokale imkers inwoners actief op om waarnemingen te melden.

De zorgen zijn begrijpelijk. De Geelpoothoornaar jaagt actief op honingbijen, hommels en andere bestuivende insecten. Eén nest kan gedurende een seizoen enorme aantallen nuttige insecten verorberen, wat gevolgen heeft voor biodiversiteit, natuur en de tuinbouwsector waar Aalsmeer bekend om staat.

Daarnaast kan de hoornaars agressief reageren wanneer een nest wordt verstoord. Om die reden wordt inwoners geadviseerd om een vermoed nest altijd te melden en nooit zelf te verwijderen. De gemeente Aalsmeer heeft inwoners zelfs specifiek opgeroepen om embryo-nestjes vroegtijdig te melden zodat verspreiding kan worden beperkt.

Tip: Lees meer over hoornaars op hornaar.nl

Waarom heeft Aalsmeer relatief veel last van ongedierte? De ligging van Aalsmeer speelt daarbij een belangrijke rol. De combinatie van water, groen, tuinen, recreatiegebieden en glastuinbouw creëert een omgeving waarin veel insecten en andere dieren zich thuis voelen.

Tegelijkertijd zorgt klimaatverandering voor langere warme periodes en mildere winters. Daardoor overleven meer insecten de winter en kunnen populaties sneller groeien dan vroeger. Dat geldt niet alleen voor bekende soorten zoals wespen en muggen, maar ook voor nieuwkomers zoals de Aziatische hoornaar.

Wat kun je zelf doen?
Veel overlast begint bij voedsel, water of schuilplaatsen. Door afval goed af te sluiten, stilstaand water te beperken en nesten vroegtijdig te signaleren, kunnen inwoners veel problemen voorkomen.

Bij wespennesten, rattenoverlast of vermoedelijke nesten van de Aziatische hoornaar is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Zeker bij de Aziatische hoornaar geldt: niet zelf bestrijden, maar melden.

Klaar voor de zomer?
Muggen, wespen, mieren en ratten zorgen al jaren voor zomerse overlast in Aalsmeer. Nieuw is echter de snelle opmars van de Aziatische hoornaar. Juist in een gemeente waar natuur, tuinbouw en bestuiving zo belangrijk zijn, wordt deze invasieve soort nauwlettend gevolgd. Voor inwoners betekent dat vooral alert blijven. Een melding van een nest of waarneming kan helpen om verdere verspreiding te beperken en overlast in de omgeving te voorkomen.Blijvende problemen? Neem contact op met een professionele ongediertebestrijder.

(Partnerbijdrage Twentyfour Webvertising)

Het bericht Ongedierte in Aalsmeer: deze plaagdieren zorgen voor overlast verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Waarom Aalsmeerse penningmeester opgelucht ademhaalt na nieuwe bankregel

Voor veel vrijwilligers in Aalsmeer en Kudelstaart is het een bekende frustratie. Je wordt penningmeester van de sportclub, het buurtinitiatief of de culturele stichting, vol goede moed, en vervolgens duurt het maanden voordat de bank een rekening opent. Vragenlijsten, extra controles en soms zelfs een afwijzing: het kost tijd die je liever aan de vereniging zelf besteedt. Sinds begin 2026 is daar verandering in gekomen. De Tweede Kamer nam een voorstel aan dat banken verplicht om binnen tien werkdagen een rekening te openen voor stichtingen en verenigingen. Voor wie een eenvoudige bankrekening voor stichting wil regelen, betekent dat eindelijk meer duidelijkheid en minder eindeloos wachten.

De moeite om aan een rekening te komen is niet nieuw. Uit onderzoek van Argos, het onderzoeksprogramma van HUMAN en VPRO, bleek dat meer dan de helft van de stichtingen en verenigingen problemen heeft met de bank of het betalingsverkeer. De oorzaak ligt vooral bij de strenge regels tegen witwassen en terrorismefinanciering. Door die regels worden verenigingen en stichtingen vaak automatisch als hoog risico bestempeld, met extra controles en vragen tot gevolg. Het ging soms zo ver dat ING tijdelijk geen nieuwe verenigingen en stichtingen meer aannam, omdat de bank te weinig mensen had om het klantonderzoek voor deze rechtsvormen zorgvuldig uit te voeren.

Wat de nieuwe regel sinds 2026 verandert

Begin 2026 stemde de Tweede Kamer in met een voorstel dat banken een duidelijke termijn oplegt: een rekening voor een stichting of vereniging moet binnen tien werkdagen worden geopend. Daarmee komt er een einde aan het maandenlange wachten waar veel besturen tegenaan liepen. Tegelijk is het goed om realistisch te blijven. De banken geven aan dat er nog werk aan de winkel is en dat de nieuwe afspraken in de praktijk hun waarde nog moeten bewijzen. De richting is echter helder, en dat is voor veel vrijwilligers al een opluchting.

Waarom Aalsmeerse verenigingen en VvE’s hier iets van merken

Aalsmeer en Kudelstaart kennen een rijk verenigingsleven. Denk aan sportclubs, muziek- en toneelverenigingen, culturele stichtingen en de vele Verenigingen van Eigenaars rond de appartementencomplexen. Al die organisaties draaien op vrijwilligers en hebben een betrouwbare rekening nodig om contributies te innen, zaalhuur te betalen en subsidies te ontvangen. Wanneer het betalingsverkeer hapert, raakt dat direct het hart van de club. De nieuwe regel geeft juist deze lokale organisaties meer zekerheid dat ze snel van start kunnen.

Waar besturen op letten bij het openen van een rekening
Voor een nieuw stichtingsbestuur en voor een VvE die een bankrekening vve openen zonder gedoe wil regelen, geldt hetzelfde: een goede voorbereiding scheelt veel tijd. De volgende aandachtspunten helpen om het traject soepel te laten verlopen.

  • Zorg dat de inschrijving en bestuursgegevens kloppen: een actueel uittreksel van de Kamer van Koophandel en een juiste UBO-registratie voorkomen vertraging.
  • Houd het geld van de organisatie gescheiden van privé: een rekening op naam van de stichting, vereniging of VvE geeft overzicht en zuivere verantwoording.
  • Regel duidelijke machtigingen: leg vast wie mag betalen en wie meekijkt, zodat een bestuurswissel soepel verloopt.
  • Bewaar je administratie ordelijk: statuten, notulen en jaarcijfers maken het klantonderzoek van de bank een stuk makkelijker.
  • Vergelijk de mogelijkheden rustig: kijk naar de kosten, het gebruiksgemak en de tijd die het kost om te starten.

Wie deze punten op orde heeft, merkt dat de bank sneller groen licht geeft. Het zijn kleine stappen vooraf die later veel gedoe besparen en de penningmeester rust geven.

Waarom VvE’s extra belang hebben bij een goede rekening
Voor een VvE is helder financieel beheer geen luxe maar een verplichting. Een VvE moet een reservefonds aanhouden voor toekomstig groot onderhoud, en die gelden moeten netjes en aantoonbaar gescheiden worden beheerd. Een rekening die overzicht geeft en eenvoudig is in het gebruik helpt het bestuur om aan de wettelijke verplichtingen rond reservevorming en financieel beheer te voldoen, zonder dat het onnodig veel tijd kost.

Minder tijd aan formulieren, meer tijd voor de vereniging
De meeste besturen bestaan uit vrijwilligers die hun avonden en weekenden investeren. Elke uur dat opgaat aan formulieren en wachten op de bank, gaat niet naar de leden, de bewoners of de activiteiten. De tienwerkdagenregel en een doordachte aanpak van de administratie verlagen die last samen flink. Hoe minder rompslomp rond de rekening, hoe meer ruimte er overblijft voor waar het echt om draait.

Rust voor de vrijwilliger
De combinatie van een duidelijke termijn en een goede voorbereiding maakt het leven van de Aalsmeerse penningmeester een stuk lichter. De bankzaken zijn straks sneller geregeld, het geld staat overzichtelijk apart en het bestuur kan zich weer richten op de club, de stichting of het complex. Voor het bloeiende verenigingsleven in Aalsmeer en Kudelstaart is dat alleen maar goed nieuws.

(Partnerbijdrage Digital Newsgroup)

Het bericht Waarom Aalsmeerse penningmeester opgelucht ademhaalt na nieuwe bankregel verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Aemstelhorst: voor ondernemers die vooruit willen

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Deze keer is het de beurt aan  Tjeerd Zwart, operationeel directeur bij Accountantskantoor Aemstelhorst.

Aemstelhorst is sinds 2002 een vertrouwde partner voor ondernemers in het mkb. Tjeerd Zwart, operationeel directeur: “Vanuit ons kantoor in Aalsmeer ondersteunen wij ondernemers bij financiële, fiscale en bedrijfskundige vraagstukken. Wat ons onderscheidt, is de combinatie van vakkennis, persoonlijke betrokkenheid en een praktische aanpak. Klanten hebben een vast contactpersoon, korte lijnen en kunnen rekenen op snel, duidelijk en deskundig advies.”

Sparringpartner
Aemstelhorst gelooft dat accountancy meer is dan cijfers alleen en daarom wordt actief meegedacht over de toekomst van ondernemingen, signaleren wij kansen en risico’s en worden ondernemers geholpen bij het nemen van de juiste beslissingen. “Onze dienstverlening gaat verder dan het samenstellen van jaarrekeningen en fiscale aangiften. Wij zijn een sparringpartner voor ondernemers die willen groeien, verbeteren en vooruitkijken. Vanaf de start in 2002 zijn vrijwel al onze klanten via mond-tot-mondreclame en aanbevelingen bij ons terechtgekomen.”

Sinds 2023 maakt Tjeerd Zwart deel uit van het managementteam van Aemstelhorst. Als operationeel directeur is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de organisatie, de verdere professionalisering van processen en de ontwikkeling van medewerkers. Daarnaast houdt hij zich bezig met strategische vraagstukken, innovatie en de verdere groei van het kantoor.

Ervaring bij Defensie
De basis voor zijn leiderschapsstijl werd gelegd tijdens zijn periode bij Defensie. Hier ontwikkelde hij vaardigheden op het gebied van leiderschap, discipline, samenwerken onder druk en het nemen van verantwoordelijkheid. De ervaringen die hij daar heeft opgedaan vormen nog altijd een belangrijk fundament voor zijn manier van werken. Binnen Aemstelhorst vertaalt hij deze principes naar een organisatie waarin kwaliteit, betrouwbaarheid, teamwork en continu verbeteren centraal staan.

De combinatie van militaire leiderschapservaring, ondernemerschap en operationeel management maakt dat Tjeerd organisaties niet alleen vanuit de cijfers bekijkt, maar vooral vanuit mensen, processen en resultaat. Hij gelooft dat duurzame groei ontstaat wanneer medewerkers verantwoordelijkheid krijgen, duidelijke doelen hebben en samenwerken vanuit vertrouwen.

Bekend met advieskant en praktijk
Daarnaast is Tjeerd sinds 2014 eigenaar van KoffieMeesters, een onderneming actief binnen de zakelijke koffiemarkt. Hierdoor kent hij niet alleen de advieskant van het ondernemerschap, maar ook de dagelijkse praktijk van het runnen van een bedrijf. Deze ervaring helpt hem om ondernemers beter te begrijpen en hen te ondersteunen bij de uitdagingen die zij dagelijks tegenkomen. “Mijn overtuiging is dat een sterk team de basis vormt voor tevreden klanten. Daarom investeer ik veel tijd in samenwerking, persoonlijke ontwikkeling en het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers verantwoordelijkheid nemen, initiatief tonen en zich kunnen ontwikkelen.”

Op de vraag waarom ondernemers voor Aemstelhorst kiezen zegt Tjeerd: “Als ondernemer wil je kunnen vertrouwen op een adviseur die verder kijkt dan alleen de cijfers. Iemand die begrijpt wat ondernemen inhoudt en die meedenkt over kansen, risico’s en de toekomst van jouw bedrijf. Wij spreken de taal van de ondernemer en maken zaken niet ingewikkelder dan nodig en staan naast de ondernemer als betrouwbare adviseur en sparringpartner.”

Toekomstgericht ondernemen
De wereld van accountancy en ondernemerschap verandert snel. Digitalisering, automatisering, kunstmatige intelligentie en steeds complexere wet- en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen, maar bieden tegelijkertijd ook kansen. Aemstelhorst ziet deze ontwikkelingen als een mogelijkheid om ondernemers nog beter te ondersteunen. “Door te investeren in technologie, kennis en de ontwikkeling van onze medewerkers kunnen wij efficiënter werken en onze klanten voorzien van actuele inzichten en praktisch advies. Onze ambitie is helder: ondernemers ontzorgen, inzicht geven en bijdragen aan hun succes. Want wanneer onze klanten groeien, groeien wij met hen mee.”

Betrokken bij de regio

Aemstelhorst is al jarenlang actief betrokken bij de lokale ondernemersgemeenschap. Als onderneming uit Aalsmeer vinden wij het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de regio waarin wij werken en ondernemen. Om dien reden zijn wij al vanaf 2020 lid van de Businessclub van FC Aalsmeer!
Ondernemen draait niet alleen om cijfers, maar ook om verbinding. Daarom investeren wij graag in duurzame relaties met ondernemers, verenigingen en organisaties binnen de regio.

Accountantskantoor Aemstelhorst B.V.
Schinkeldijkje 18-F Aalsmeer
aemstelhorst.nl
020-6560210
06-46252169
tjeerdzwart@aemstelhorst.nl

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Het bericht Aemstelhorst: voor ondernemers die vooruit willen verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Vacatures: ‘Medewerker Inpak én karrenbouwer bij Hans Visser Bloemen’

Bloemenexporteur Hans Visser BV heeft twee vacatures. Gezocht worden een inpakmedewerker en een karrenbouwer. Zie onderstaande functiebeschrijvingen voor meer informatie.

Vind jij het inpakken van bloemen niet zo ingeWIKKELd?

Ben jij een aanpakker met oog voor detail? Houd je van werken in een dynamische omgeving met de geur van verse bloemen om je heen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Locatie: Aalsmeer
Dienstverband: Parttime/ Fulltime
Werktijden: van 07-16.15 uur– afhankelijk van seizoenskalmte of drukte

Over Hans Visser Bloemen B.V.
Bij Hans Visser Bloemen B.V. zijn we gespecialiseerd in de export van de mooiste bloemen naar onze opdrachtgevers wereldwijd. Daarbij houden we rekening met de wensen van onze klant en leveren we maatwerk. Onze medewerkers zijn daarin van grote waarde en samen met hen bewaken wij onze no-nonsens cultuur en hebben we intern korte lijnen.

Om ons logistieke team te versterken, zoeken wij een enthousiaste en gemotiveerde Medewerker Inpak.

Als Medewerker Inpak ben je verantwoordelijk voor het verdelen en inpakken van de meest prachtige bloemen. Jij zorgt ervoor dat de bloemen goed worden beschermd en klaar zijn voor de verzending wereldwijd, waarbij je rekening houdt met de wensen van onze klanten. Je werkt in een dynamische omgeving en hebt een gevarieerd takenpakket, waaronder:

  • Verdelen van bloemen
  • Inpakken en verpakken van bloemen
  • Controleren van de kwaliteit van de bloemen
  • Klaarmaken van bestellingen voor transport
  • Samenwerken met collega’s om een vlotte doorstroom te garanderen

Van een Medewerker Inpak verwachten wij:

  • Je bent een enthousiaste collega en je kunt goed in teamverband werken
  • Je hebt een oog voor detail en werkt secuur
  • Je hebt geen moeite met staand werk
  • Je spreekt Nederlands of Engels
  • Ervaring in een soortgelijke functie is een pré, maar niet vereist

Hans Visser Bloemen B.V. zal jou daarvoor het volgende bieden:

  • Uitzicht op een vast contract
  • Een uitstekend salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • 25 vakantiedagen (fulltime)
  • Leuke extra’s zoals een wekelijks een pakket bloemen, een zomerpakket, een kerstpakket en gezellige bedrijfsfeestjes.
  • Een baan in een leuk en enthousiast team met ervaren collega’s, in een organisatie met korte lijnen.
  • Werken met prachtige bloemen in een internationaal georiënteerd bedrijf

 

VACATURE: KARRENBOUWER

Bouw jij mee aan onze bloeiende export?

Ben jij graag fysiek bezig en houd je ervan om actief aan de slag te zijn? Werk je nauwkeurig en vind je het leuk om samen met collega’s te zorgen dat alles op rolletjes loopt? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Locatie: Aalsmeer
Dienstverband: Parttime/ Fulltime
Werktijden: van 07-16.15 uur– afhankelijk van seizoenskalmte of drukte

Over Hans Visser Bloemen B.V.
Bij Hans Visser Bloemen B.V. zijn we gespecialiseerd in de export van de mooiste bloemen naar onze opdrachtgevers wereldwijd. Daarbij houden we rekening met de wensen van onze klant en leveren we maatwerk. Onze medewerkers zijn daarin van grote waarde en samen met hen bewaken wij onze no-nonsens cultuur en hebben we intern korte lijnen.

Om ons logistieke team te versterken, zoeken wij een enthousiaste en gemotiveerde karrenbouwer.

Als Karrenbouwer zorg jij ervoor dat bestellingen zorgvuldig worden opgebouwd op exportkarren. Jij bent een belangrijke schakel in ons logistieke proces. Dankzij jouw inzet staan de bloemen stevig, overzichtelijk en volgens de wensen van de klant klaar voor transport naar bestemmingen over de hele wereld.

Je werkt in een dynamische omgeving tussen prachtige bloemen en hebt een gevarieerd takenpakket, waaronder:

  • Opbouwen van klantbestellingen op exportkarren
  • Correct verdelen van bloemen volgens orders en klantwensen
  • Controleren van aantallen en kwaliteit van de producten
  • Zorgen voor een veilige en stabiele opbouw van de karren
  • Klaarzetten van bestellingen voor verdere verwerking en transport
  • Samenwerken met collega’s om een vlotte doorstroom van orders te garanderen

Van een Karrenbouwer verwachten wij:

  • Je bent een enthousiaste collega en kunt goed samenwerken
  • Je bent fysiek fit en houdt van aanpakken
  • Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail
  • Je bent een teamspeler, maar pakt zelfstandig je taken op.*
  • Je spreekt Nederlands of Engels
  • Ervaring is mooi meegenomen, maar wij leren je graag de kneepjes van het vak!

Hans Visser Bloemen B.V. zal jou daarvoor het volgende bieden:

  • Fulltime of parttime contract
  • Bovengemiddeld salaris o.b.v. je ervaring en kennis
  • 25 vakantiedagen (fulltime)
  • Leuke extra’s zoals wekelijks een pakket bloemen, een zomerpakket, een kerstpakket en gezellige bedrijfsfeestjes
  • Een baan in een leuk en enthousiast team met ervaren collega’s binnen een organisatie met korte lijnen
  • Werken in een dynamische omgeving met prachtige bloemen
  • Mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen en door te groeien binnen het bedrijf

Interesse?
Ben jij de enthousiaste en gemotiveerde Karrenbouwer die wij zoeken? Stuur dan je sollicitatie met CV of werkervaring naar pz@hvisser.nl of bel/stuur een WhatsApp-bericht naar +31 6 51223181.

Wij kijken uit naar jouw reactie!

Interesse?
Ben jij de enthousiaste en gemotiveerde medewerker die wij zoeken? Stuur dan je sollicitatie met CV of werkervaring naar pz@hvisser.nl of bel/ stuur een bericht via What’s app naar +31651223181. We kijken uit naar jouw reactie!

 

Het bericht Vacatures: ‘Medewerker Inpak én karrenbouwer bij Hans Visser Bloemen’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
❌