Vandaag heeft het grondpersoneel van KLM opnieuw gestaakt. Tussen 08:00 uur en 12:00 uur legden ze hun werk neer. KLM had uit voorzorg al honderd vluchten geschrapt. Op woensdag 24 september en 1 oktober zullen er nog meer stakingen volgen en worden uitgebreid.
Op 24 september zal de staking twee uur langer duren van 08:00 tot 14:00 uur, en op 1 oktober van 06:00 tot 14:00 uur. FNV Luchtvaart (Federatie Nederlandse Vakbeweging) benadrukt dat ze samen met het CNV (Christelijk Nationaal Vakverbond) de acties zullen blijven uitbreiden zolang de directie weigert om met concrete voorstellen te komen. Hierbij gaat het onder meer om koopkrachtbehoud, een volledige zwaarwerkregeling en een gezonde verhouding tussen vaste en flexibele contracten.
Volgens FNV Luchtvaart hebben de werknemers geen andere keus dan opnieuw in actie te komen. De directie van KLM weigert namelijk om aan de eisen van het grondpersoneel tegemoet te komen. John van Dorland, bestuurder van FNV Luchtvaart: “De directie van KLM speelt groepen werknemers tegen elkaar uit. Piloten krijgen er extra bij, over de ruggen van het grondpersoneel. Wij laten ons niet afschepen.”
Hierdoor zit de onvrede onder het personeel erg diep. Dorland zegt “het enorm vervelend voor de reizigers te vinden, maar de KLM-directie geeft ons kennelijk geen andere mogelijkheid dan te staken.”
Mentale veerkracht is belangrijker dan ooit. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat bijna één op de drie jongeren in Nederland te maken heeft met mentale klachten. Het programma Sport en Defensie Maken Weerbaar wil daar iets aan doen: door middel van sportieve en militaire uitdagingen leren scholieren hun grenzen te verleggen, door te zetten en samen te werken.
In september deden al leerlingen van de Praktijkschool Uithoorn en het Alkwin College mee. Donderdag 18 september is Amstelveen aan de beurt. Dan staan onder meer het Amstelveen College, Futuris en het ROC van Amsterdam op het programma. Het initiatief is een samenwerking van onder andere het ministerie van Defensie, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het Nederlands Veteraneninstituut en sportkoepel NOC*NSF. Dit jaar doen meer dan 5.500 jongeren uit 22 gemeenten mee. Wij spraken met Jimte Poelman (42), mede-oprichter van het project, over het ontstaan, de uitvoering en de impact van dit bijzondere initiatief.
Jimte Poelman (rechts op de foto)
Hoe is het idee ontstaan?
“Het begon in 2021 tijdens de Nationale Sportweek in Nieuwegein, waar ik toen sportparkmanager was. Het tv-programma Kamp van Koningsbrugge had net veel losgemaakt. Daar zag je hoe sport als middel werd ingezet om mentale lessen naar boven te halen. Dat triggerde me: zouden we dat ook niet kunnen doen voor jongeren, die juist nu zoveel uitdagingen hebben?
In dat eerste jaar deden honderd jongeren mee. We kregen met moeite wat oefenmaterialen van Defensie. Een paar werp granaatjes en een metalen frame. Verder moesten we het helemaal zelf optuigen. Maar het werkte. Het werd een waardevolle dag waar zelfs Dai Carter van Kamp van Koningsbrugge bij aanwezig was om jongeren te stimuleren.
Daarna ging het snel. NOC*NSF en het ministerie van Defensie haakten aan als eerste partners. In 2022 zaten we in drie gemeenten, het jaar erop in vier, en inmiddels staan we in 22 gemeenten. Waar we begonnen met een sportdag, is het nu uitgegroeid tot een landelijk programma met duizenden deelnemers en een breed programma met gastles op school, docententraining, werkboek en 3 daagse bivak.”
Op welke scholen wordt het programma uitgevoerd?
“In Amstelveen doen onder meer het Amstelveen College, Futuris en het ROC van Amsterdam mee. In Uithoorn werkten we eerder met praktijkonderwijs. Daar merk je dat het echt nodig is om de groepen kleiner te maken en meer begeleiding te bieden. Normaal kunnen we 250 tot 350 jongeren kwijt op zo’n dag, maar met een praktijkschool houden we het rond de 150, zodat de instructeurs meer tijd hebben om jongeren individueel te begeleiden.”
Waarom richten jullie je op jongeren van 16 tot 20 jaar?
“Dat zijn vaak examenklassen: jongeren die aan een belangrijke missie werken, namelijk hun diploma. Daarom hebben we samen met partners CIOSNL en de vormingsafdeling van Defensie het werkboek Ik ben mijn missie ontwikkeld. Daarmee leren jongeren wat weerbaarheid is, hun eigen doelen formuleren en daaraan werken.
Daarnaast kunnen ze doorstromen naar de driedaagse MDT-missie (Maatschappelijke Diensttijd). Dan gaan ze op bivak op een militair terrein, slapen in tenten, doen groepsopdrachten en ronden daarna ook nog eens veertig uur vrijwilligerswerk af. Daarvoor moet je minimaal 17 zijn. Vandaar dat we ons richten op 16 tot 20 jaar.”
Hoe ziet een typische dag eruit?
“De dag is opgebouwd uit sportieve onderdelen en militaire opdrachten. Denk aan rugby, boksen en zelfverdediging, maar ook aan aanhoudingstechnieken, boomstamtraining en groepsopdrachten. Een mooi voorbeeld is de wandelende A: een houten frame met touwen, waarbij één leerling in het midden staat en de rest het geheel moet verplaatsen door samen de touwen te trekken. Dat lukt alleen met goede samenwerking en communicatie.
We draaien de dag vaak in tweeën: een halve dag sport, een halve dag Defensie. Overal zit reflectie in. Instructeurs vragen steeds: hoe ga je om met een tackle, hoe reageer je op weerstand, doe je allemaal evenveel? Zo leren jongeren zichzelf en elkaar beter kennen.”
Welke waarden proberen jullie vooral bij te brengen?
“Doorzetten, samenwerken, incasseren en verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag. We hanteren vier basisregels van het Korps Commandotroepen:
Tijd is tijd
Afspraak is afspraak
Niet goed is opnieuw
Geen bullshit
Die laatste is belangrijk. Als ik je vraag hoe het gaat en je zegt ‘goed’, maar je zit er met een lang gezicht, dan is dat gewoon niet eerlijk. Jongeren hebben kaders nodig. En als je die helder neerzet, zie je dat ze daar juist houvast in vinden.”
Waarom zijn jongeren tegenwoordig minder weerbaar, denk je?
“Veel structuren zijn weggevallen. Ikzelf groeide op in een gezin waar alles helder was: kerk, sportclub, duidelijke regels. Ik zeg absoluut niet dat het precies zo moet, maar bepaalde vangrails zijn nu vaak verdwenen en jongeren hebben die juist nodig. Natuurlijk mogen ze er soms buiten kijken, maar ze moeten wel weten waar de grenzen liggen. Als die weg zijn, raken jongeren zoekend. Met dit programma geven we die kaders terug. En dat werkt.”
Wordt het effect ook gemeten?
“We evalueren altijd met scholen. Zij kennen de leerlingen het best en zien hoe het programma doorwerkt in de klas. Wat we veel terughoren, is dat jongeren die duidelijke structuur waarderen. Docenten geven ook aan dat ze zelf aan hun eigen weerbaarheid moeten werken: als de ene docent streng is en de andere laat alles los, weten jongeren niet waar ze aan toe zijn. Daarom trainen we inmiddels ook docenten rondom ons werkboek, zodat de kaders ook in de klas worden toegepast.”
Heb je voorbeelden van succesverhalen?
“Vorig jaar in Apeldoorn regende het van ’s ochtends tot twee uur ’s middags. Jongeren kwamen binnen met een gezicht van ‘wat doe ik hier’. Maar aan het eind van de dag stonden ze lachend in de regen, totaal veranderd. Ze ontdekten: regen is geen probleem meer, ik kan dit aan.
Ook tijdens de bivaks zie je prachtige dingen. Jongeren die elkaar helpen, samen een tent optuigen, of elkaar aanspreken als iemand te laat komt. In eerste instantie vinden ze het misschien irritant dat de hele groep terug moet omdat één iemand te laat is. Maar daarna gaan ze elkaar juist steunen en ontstaat er verbinding. Dat zijn lessen die ze meenemen in hun leven.”
Kunnen jongeren met beperkingen ook meedoen?
“Hier hadden we het van de week toevallig over. Volgend jaar willen we starten met een pilot voor speciaal onderwijs, onder meer in Zeeland. Mentale weerbaarheid is belangrijk voor alle jongeren. We zullen ons programma dan moeten aanpassen, maar het verandert waar je naartoe werkt en de uitkomst niet.”
Wat doet dit programma met jou persoonlijk?
“Het geeft me ongelooflijk veel energie. In 2021 begonnen we met honderd jongeren, nu zijn het er 5.500 in 22 gemeenten. Samen met mijn collega Egbert Ruigrok, die twaalf jaar bij het Korps Commandotroepen zat, trek ik dit programma. Hij brengt de militaire vormingskant mee, ik de sportachtergrond.
Elke keer dat ik zo’n terrein oploop en honderden jongeren zie die keihard bezig zijn en over hun eigen grenzen gaan, denk ik: dit is precies waarom we dit doen. Natuurlijk kost het veel tijd en energie, maar je krijgt er nog meer energie voor terug. Omdat je ziet dat je écht impact maakt.”
Bron: Jimte Poelman Foto: Ministerie van Defensie Auteur: Ika Berman
Vanochtend was het feest in het Noorddamcentrum, omdat tien jaar koffieochtenden feestelijk werd gevierd. Roelie Wierenga-Kamphuis initiatiefnemer en nog steeds nauw betrokken is inmiddels tachtig jaar, maar denkt zeker nog niet aan stoppen. Volgens haar kun je koffieschenken tot je honderdste.
De koffieochtenden in Bovenkerk zijn eigenlijk uit nood geboren. Toen Roelie en haar inmiddels overleden man Jaap in Bovenkerk kwamen wonen, misten ze een plek om met de wijkbewoners een kopje koffie te kunnen drinken. Het echtpaar Wierenga en vrijwilligster Nellie Copini pakten de handschoen op. De woensdagochtend leek hen het meest geschikt. Buurtbewoners konden dan na hun rondje markt aan de Urbanuskerk met elkaar een kopje koffie drinken. De rest is geschiedenis.
Toen Nellie zo’n twee jaar na de start van de ochtenden overleed, sloot Loes Stokman zich bij de organisatie aan. Samen met Roelie is zij tot op de dag van vandaag de drijvende kracht achter de koffieochtenden. Als dank voor hun inzet kregen zij vandaag uit handen van Wethouder Marijn van Ballegooijen een klein zilveren koffiekopje opgespeld.
Om te voorkomen dat de bezoekers aan de koffieochtenden blijven hangen in pijntjes en verdriet, is met elkaar de afspraak gemaakt, dat dit niet langer dan een kwartier mag duren. Volgens Roelie mankeert iedereen wel eens wat, maar het is wel de bedoeling dat het koffiedrinken energie oplevert. Om in de woorden van haar inmiddels overleden echtgenoot Jaap te blijven: “Je zult zelf de slingers moeten ophangen”. En in Bovenkerk zijn ze vast van plan om dit nog lang te blijven doen.
Afgelopen weekend werd in het Oude Dorp voor het eerst een verhalenparade georganiseerd. Hierbij werden op diverse locaties allemaal vakantieverhalen verteld van Amstelveners door acteurs. Initiatiefnemer Schouwburg Amstelveen kijkt trots terug op een geslaagde eerste editie en heeft veel enthousiaste reacties ontvangen van het publiek.
“Hartstikke leuk concept, goede acteurs die leuke verhalen speelden”, was één van de vele reacties die de Schouwburg kreeg. Stadsprogrammeur Bran Remie: “Dankzij de gastvrije locaties en het talent van de jonge acteurs hebben de bezoekers zichtbaar genoten van alle verhalen. Dit smaakt echt naar meer. ”
Bezoekers bezochten verschillende locaties en hopten van verhaal naar verhaal. Zo werden er verhalen verteld over vakantieliefde, autopech en een moeder die haar dochter in Australië wou redden. Locaties als Museum Jan, Café de Buren en de ANNA kerk vormde hierbij het decor voor deze zomervertellingen.
Vooral door alle positieve reacties smaakt dit volgens Schouwburg Amstelveen naar meer; “Wie weet keert De Verhalenparade terug, in een verrassend nieuw jasje.”
De VVD heeft Herbert Raat aangewezen om ook in 2026 de lijsttrekker te zijn bij de komende gemeenteraadsverkiezingen . Voor de gemeente Ouder-Amstel is Frans Slats naar voren geschoven om de partij te leiden.
André van der Sterre (voorzitter van het plaatselijk bestuur): “Beide lijsttrekkers hebben een gerespecteerde staat van dienst opgebouwd in de gemeentelijke politiek en wij erop vertrouwen dat zij juist in deze moeilijke tijd voor de landelijke VVD op gemeentelijk niveau het verschil kunnen maken.”
Voor Herbert Raat zal dit zijn vijfde termijn worden als lijsttrekker van de VVD. Sinds 2010 vervult hij al deze rol en is dus nu door het bestuur verlengd.
De lijsttrekkers zullen definitief benoemd worden op 28 oktober bij de algemene ledenvergadering van de VVD. Er is nog wel een mogelijkheid voor tegenkandidaten om zich te melden. Dit kan bij het bestuur vanaf heden, maar binnen twee weken worden gemeld.
Het heeft even geduurd, maar ook Nienke Egtberts (directeur van de Michiel de Ruyterschool) vertelt waarom de school besloten heeft te kiezen voor een nieuwe naam. Ze doet dit in de 26ste aflevering van Beslist!, ons maandelijkse programma over de Amstelveense politiek.
Ook onder Amstelveense gemeenteraadsleden (vooral van Actief voor Amstelveen en de VVD) was kritiek op het besluit om de school na 83 jaar te ontdoen van de naam van de Nederlandse zeeheld. Egtberts zegt echter dat ze niets heeft tegen Michiel de Ruyter, maar dat de nieuwe naam ‘De Verrekijker’ beter past bij wat de school wil zijn.
In deze aflevering van Beslist! spreekt presentator Roel Smit verder met Felix van Beek (Rekenkamer) en met D66-wethouder Floor Gordon over de duurzame ambities van de gemeente (die niet gerealiseerd zullen worden). Verder gaat het gesprek (met onder anderen Michel Becker van Actief voor Amstelveen) over het aanzien van de nieuwe ‘Cultuurstrip’ in het Stadshart. Ook zijn te gast twee Amstelveners die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de Tweede-Kamerverkiezingen van eind oktober. Waarom doen ze dat in deze tijd, waarin er vrijwel geen vertrouwen meer is in de politiek?
01:06 Nienke Egtberts van de Michiel de Ruyterschool over alle kritiek op de naamsverandering van de school
10:49 Haalt de gemeente haar eigen doelen op het gebied van duurzaamheid? Felix van Beek van de Rekenkamer en D66-wethouder Floor Gordon in gesprek.
23:36 Wordt die mooie Cultuurstrip nu mooi of lelijk (Michel Becker van Actief voor Amstelveen kruist de degens met D66-wethouder Floor Gordon)
34:49 Wat bezielt mensen om zich verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Een gesprek met Dianne Hoefakker (ChristenUnie) en Tim Areago (Volt)
De gemeente Amstelveen onderzoekt of zij strenger kan handhaven bij foutgeparkeerde deelscooters die een acuut gevaar of ernstige hinder veroorzaken. Het gaat bijvoorbeeld om scooters die doorgangen blokkeren of geleidelijnen voor blinden en slechtzienden versperren.
Inwoners klagen al langere tijd over scooters die op stoepen of op plekken staan die juist bedoeld zijn om de stad toegankelijk te houden. Vooral ouderen met een rollator, rolstoelgebruikers en mensen met een visuele beperking ondervinden hiervan hinder.
“Terwijl de deelscooteraanbieder verantwoordelijk is voor het ingrijpen bij overlast, moet vaak de gemeentelijke handhaving optreden om rondslingerende deelscooters te verplaatsen,” zegt wethouder Herbert Raat (Handhaving). “Dat kan niet de bedoeling zijn. We hebben dit al meerdere keren aangegeven, maar zien onvoldoende resultaat. Daarom grijpen we nu strenger in.”
De gemeente onderzoekt of zij in dit soort gevallen spoedbestuursdwang kan toepassen. Dat betekent dat scooters direct verwijderd kunnen worden en de kosten daarvan bij de aanbieder in rekening worden gebracht.
Momenteel is alleen aanbieder Check actief in Amstelveen, met een overeenkomst tot januari 2026. De eerdere samenwerking met Felyx werd in oktober 2024 beëindigd.
De 39ste editie van de Pramenrace barstte los in een wervelwind van fantasie, feest en fabelachtige figuren. Motregen, stevige druppels, een flinke hoosbui én zonnestralen waren in Aalsmeer het decor van een spektakel dat zelfs de weergoden niet konden weerstaan.
De Pramenracers trokken alles uit de kast om Aalsmeer te laten bruisen van feestvreugde en ja, ook een beetje om die felbegeerde prijs binnen te slepen. Maar boven alles draaide het om plezier maken, samen genieten en een flinke portie gekkigheid. Daarin slaagden de ruim 150 teams met volle overtuiging. Van piraten tot Neptunus, van bananen en kikkers tot zeemeerminnen en drakentemmers, het water veranderde in een levend sprookjesboek. Hofdames flaneerden, elfjes fladderden, aardbeien dobberden vrolijk mee en zelfs biertjes kregen een plekje aan boord. De variatie was verbluffend en de uitvoering tot in de kleinste details verzorgd.
Zoals elk jaar werden er aan het eind van de dag verschillende prijzen uitgereikt.
Prijzen:
– Watertoren trofee: voor het best uitgebeelde thema, gewonnen door team 345 met hun creatie rond het Nessie-monster. – Joppe trofee: voor de gezelligste praam, uitgereikt aan team De Poddeworsten (met shoarma-thema). – Pechprijs: voor team Nachtwacht 2, dat op één dag te maken kreeg met een aanvaring, schade aan de boot en motorproblemen. – Snelste recreantenteam: de piraten van De Vlijtbuiters. – Snelste bokkenteam: de voetballers van Mooie Mannen TV. – Juf Alberdien trofee: het snelste damesteam, dit jaar gewonnen door de Bad Girls. – Jan Stokkeland trofee: het snelste team overall, dat op naam kwam van Aquapraam onder leiding van Jan Joppe.
Gluren bij de Schipholburen: dat kon vrijdag voor het eerst voor middelbare scholieren en mbo-studenten tijdens de Schiphol Burendagen. In een speciale onderwijsdag kregen ruim 1.400 leerlingen uit de regio een uniek kijkje achter de schermen van de grootste luchthaven van Nederland. Tijdens interactieve rondleidingen en workshops ontdekten ze hoe het er echt aan toegaat, van luchtverkeersleiding tot grondoperaties.
Dit weekend is het de beurt aan de omwonenden om een kijkje te nemen binnen de grootste luchthaven van Nederland. Duizenden buren krijgen dan de kans om zelf te ‘gluren bij de buren’ en te ervaren hoe Schiphol dagelijks draait. De Schiphol Burendagen vinden plaats in en rond het OT-gebouw, vlakbij de start- en landingsbanen.
In totaal verwacht Schiphol ongeveer 6.000 bezoekers dit weekend. Bezoekers kunnen onder meer ervaren hoe het is om als marshaller een vliegtuig naar de juiste plek te begeleiden, demonstraties zien van de Koninklijke Marechaussee en leren over de inzet van de sneeuwvloot en de vogelwacht. De rondleidingen duren ongeveer twee uur en geven een uitgebreid kijkje in het reilen en zeilen van de luchthaven.
Met de Burendagen wil Schiphol de afstand tot de omgeving verkleinen. “We vinden het belangrijk om transparant te zijn en onze buren te betrekken bij wat er gebeurt op de luchthaven,” aldus een woordvoerder van Schiphol. “En dit jaar wilden we daar ook het onderwijs bij betrekken om jongeren te inspireren en misschien zelfs te enthousiasmeren voor een toekomst in de luchtvaart.”
Na meerdere incidenten met agressie en discriminerende opmerkingen richting medewerkers, zet de gemeente Amstelveen tot het einde van dit jaar beveiligers in bij het Afvalbrengstation.
De beveiliging is in de weekenden aanwezig, de drukste dagen. Bezoekers moeten zich bij aankomst identificeren, omdat alleen inwoners van Amstelveen gebruik mogen maken van het station.
Volgens de gemeente komt het regelmatig voor dat bezoekers aanwijzingen negeren of afval verkeerd aanbieden. Dat leidde dit jaar tot scheldpartijen en agressie. “Het is onacceptabel dat medewerkers worden uitgescholden of gediscrimineerd,” stelt de gemeente.
Met de inzet van beveiliging wil de gemeente de veiligheid voor medewerkers en bezoekers verbeteren. Mochten de incidenten aanhouden, dan worden verdere maatregelen overwogen.
Een stoet van licht trok donderdagavond door het Amsterdamse Bos. Bezoekers, medewerkers en vrijwilligers van het Amsterdamse Bostheater verzamelden zich bij de hoofdingang van het theater en liepen met zaklampen, telefoons en lampions richting de Duizendmeterweg. Met de actie wilde het Bostheater aandacht vragen voor de slechte verlichting op de toegangswegen naar het theater, waaronder de Duizendmeterweg en de Bosbaanweg.
Al jaren ontvangen de directie en organisatie signalen van bezoekers en medewerkers over gevaarlijke verkeerssituaties en gevoelens van onveiligheid. Als de voorstellingen in het theater is afgelopen, is het in de regel donker in het Amsterdamse Bos.
Directeur Ingejan Ligthart Schenk benadrukt dat veiligheid onderdeel is van de theaterervaring. “Het gevoel van vertrouwen en veiligheid hoort al te beginnen op weg naar het theater. De toegangsweg is onvoldoende verlicht en dat kaarten wij al jaren aan bij de betrokken partijen. Het wordt tijd dat er iets verandert,” aldus Ligthart Schenk.
De lichttocht was een symbolisch gebaar, bedoeld om de noodzaak van structurele verlichting te onderstrepen, juist nu de veiligheid (van vrouwen) in het donker actueel is. Het theater hoopt dat er in 2026 daadwerkelijk permanente verlichting wordt aangelegd.
We zijn er weer met een nieuwe Stem van de Straat! Joy Ellen en Martijn zijn weer helemaal uitgerust om er ook in het nieuwe seizoen weer vol tegenaan te gaan. Natuurlijk weer op de eigenzinnige, open en spraakmakende manier van het duo.
Deze aflevering nummero 105 konden we natuurlijk niet om de ophef rond de Uithoornse asielzoekerscentra heen. Flikt Amstelveen buurgemeente Uithoorn een kunstje? En waarom moet er weer gedonder zijn bij een demonstratie? Weliswaar niet iedereen, maar er was toch weer een klein aantal mensen dat heibel moest trappen.
Natuurlijk is er ook weer de focus op het Amstelveense. Is Amstelveen veilig? Zowel qua verkeersongelukken als voor mensen die midden in de nacht gewoon naar huis willen fietsen. En moet je iemand helpen die ‘s nachts wordt lastiggevallen?
Dit en meer in de nieuwste aflevering van De Stem van de Straat.
De gemeente Uithoorn benadrukt dat demonstraties over de komst van een asielopvang vreedzaam moeten verlopen. Aanleiding is de bijeenkomst van dinsdag 9 september bij het gemeentehuis, waar inwoners protesteerden tegen de geplande opvang van vluchtelingen.
Het protest begon rustig, maar escaleerde toen enkele demonstranten probeerden het gemeentehuis binnen te dringen. Hierdoor moest een later geplande commissievergadering over het onderwerp worden afgelast.
De Robles: “Zowel burgemeester Heiliegers als ik voelen begrip voor het feit dat de komst van 250 vluchtelingen en dus in feite onbekende, nieuwe inwoners, vragen en zorgen oproepen. En demonstreren is ieders recht. Daarbij verwachten we wel dat dit met respect gebeurt en op vreedzame wijze. We blijven daarbij openstaan voor gesprekken. Op het moment dat de situatie minder vreedzaam wordt, wordt ook een gesprek onmogelijk.”
Besluit Wiegerbruinlaan staat vast
Met de opvanglocatie aan de Wiegerbruinlaan voldoet de gemeente Uithoorn aan de opdracht vanuit de Spreidingswet voor vluchtelingenopvang. In november 2024 ging de gemeenteraad akkoord met maximaal 250 vluchtelingen, waarbij wel de plekken voor alleengaande minderjarige asielzoekers (amv) vervielen. Dit besluit staat hiermee vast, volgens de gemeente.De door Amstelveen gekozen locatie voor een AZC aan de grens met Uithoorn ziet de gemeente daarnaast als zeer ongewenst.
De gemeente verwijst in een persbericht naar alle informatie, laatste updates en veelgestelde vragen over de asielopvang op de pagina www.uithoorndenktmee/asielopvang. Ook staat het e-mailadres vluchtelingen@uithoorn.nl open voor verdere vragen.
In Amstelveen en Buitenveldert gaat er wel een heel bijzondere vorm van oplichting rond. Afgelopen weekend werden er namelijk valse flyers uitgedeeld met de tekst dat er een huwelijksfeest werd georganiseerd op zaterdag 6 september. Deze flyers zijn echter nep en lokken mensen naar een QR-code om die te scannen. De flyers schijnen nog steeds rond te gaan.
Op de flyer staat dat een bruiloft zou worden georganiseerd met een vuurwerkshow, maar dat die pas op een later tijdstip kon beginnen dan gepland. Om buurtbewoners tegemoet te komen zijn er flyers uitgedeeld met een QR-code erop, waar buurtbewoners een compensatie kunnen claimen. Het ging dan om onder andere luxe pakketten of waardebonnen.
Dit is echter oplichting bevestigt Politie Basisteam Amstelveen op Instagram. In de post wordt opgeroepen om de flyer weg te gooien en absoluut niet de QR-code te scannen. Daarnaast geeft de politie aan dat je nooit zomaar een QR-code moet scannen.
Bezoekers van Amstelveense inwoners kunnen vanaf 1 januari 2026 de eerste twee uur gratis parkeren. De gemeente start een pilot in de gebieden waar betaald parkeren geldt. Het doel is om gastvrijheid en gebruiksgemak voor inwoners te vergroten, zonder dat parkeerbeleid een ‘melkkoe’ wordt.
De maatregel komt voort uit de motie ‘Op zoek naar bezoek’, die de gemeenteraad op 12 maart 2025 aannam. Bezoekers kunnen eenvoudig worden aangemeld via de bestaande bezoekersvergunning, zowel online als telefonisch.
“Parkeerbeleid is in Amstelveen geen melkkoe. We gebruiken het om de parkeerdruk te reguleren, zodat er voldoende parkeerruimte is voor bewoners, ondernemers en hun bezoek,” aldus verantwoordelijk wethouder Herbert Raat.
Pilot tot 2027
De proef loopt tot 1 juli 2027. In deze periode wordt nauwlettend gemonitord hoe de regeling gebruikt wordt en wat de kosten zijn. De verwachte kosten van € 217.500 worden gedekt uit de algemene reserve. In het eerste kwartaal van 2027 vindt een evaluatie plaats.
Naast de pilot werkt de gemeente ook aan meer openheid over parkeermetingen. De gemeenteraad nam op 12 maart 2025 de motie ‘Transparantie waarborgen parkeerdrukmeting’ aan. Voortaan worden de metingen openbaar gedeeld via de gemeentelijke website, waar inwoners per straat kunnen zien hoe hoog de parkeerdruk is. Een extern bureau voert deze metingen tweemaal per jaar uit.
Participatie betaald parkeren
Ook bij de invoering van betaald parkeren krijgen bewoners en ondernemers een actieve stem. Via het participatieplatform Denkmee Amstelveen en inloopsessies kunnen zij meedenken over zaken zoals de tijden, blauwe zones en de omvang van parkeergebieden. De gemeenteraad beslist uiteindelijk na analyse van alle reacties.
Hockeyvereniging Myra wijst het idee om samen met HIC een vereniging te worden af. Dat maakt het clubbestuur vandaag bekend. Wel staat Myra er voor open om de jongenslijn samen te voegen met die van HIC en is er enige ruimte om losse spelers op te vangen.
De voornaamste reden waarom het bestuur niet wil samengaan is dat er dan meer professionalisering nodig is. “Onze kracht zit juist in onze vrijwilligersorganisatie. Onze bar, gerund door vrijwilligers, zorgt voor verbinding en bepaalt de sfeer. We zijn geen bedrijf maar een vereniging en willen dat juist graag blijven uitstralen,” zegt het bestuur in eenverklaring op de eigen website.
HIC had de ambitie uitgesproken om een gezamenlijk toekomstplan te maken voor één grote Amstelveense hockeyvereniging. Door een dalend aantal leden en stijgende kosten zoekt de club naar oplossingen om hockey voor hun leden te behouden.
Gezellige vereniging blijven
Echter kijkt het bestuur van Myra anders naar de toekomst. Zelf denken ze dat hun eigen ledenaantal stabiel is gebleven door het beleid dat is uitgevoerd en de keuzes die ze hebben gemaakt: “Ook met bijvoorbeeld maar 500 leden geloven wij dat we een gezellige en gezonde vereniging zouden kunnen blijven, als we maar de juiste keuzes blijven maken.” Er is dus vanuit de club geen behoefte aan extra leden of om een grotere hockeyvereniging te worden.
Waar de club wel heil in ziet, is dat hun jongenslijn zou kunnen samenvoegen met die van HIC. “Extra spelers zorgen dat je beter kan indelen en dat we jongens op hun eigen niveau kunnen uitdagen. Het behoud van een gezonde jongenslijn is belangrijk voor de sfeer in de vereniging en om te voorkomen dat hockey niet een vrouwensport wordt.”
Om financieel gezond te blijven wil de club z’n energie steken in andere doelen, zoals het blijven vinden van nieuwe vrijwilligers en het behoud van de eigen leden. “Het grootschalig samengaan met HIC sluit hier niet bij aan.” Daarbij geeft Myra wel aan te begrijpen dat als HIC zou ophouden te bestaan, dat dat ook consequenties zal hebben voor hun vereniging; “We blijven dan ook graag in gesprek en zijn absoluut bereid om mee te denken over de verschillende mogelijkheden.”
Voor het gemeentehuis in Uithoorn is een protest tegen de komst van twee AZC’s in en rond Uithoorn uit de hand gelopen. Rond 21.00 uur ontstond een grimmige sfeer nadat enkele demonstranten werden tegengehouden om binnen een vergadering bij te wonen. Dit ondanks een oproep op Facebook om rustig te demonstreren.
Op de agenda van de commissievergadering stond een update over situatie rond de AZC’s. In Uithoorn wordt door sommige inwoners al geruime tijd geageerd tegen de komst van de opvangcentra.
Uithoorn heeft een AZC aan de Wiegerbruinlaan op de planning staat dat aan 250 mensen plaats moet bieden. Op Amstelveens grondgebied komt een AZC waar 280 mensen moeten worden opgevangen. Dit AZC komt tegen de bebouwde kom van Uithoorn te liggen en kent alleen een ontsluiting aan de Randweg die op de grens van beide gemeenten ligt.
Niet blij met Amstelveen
Door de ontstane situatie voor het gemeentehuis werd besloten dat burgemeester Pieter Heiliegers en wethouder José de Robles de demonstranten buiten te woord zouden staan. De zorgen over de komst van het Amstelveense AZC worden in ieder geval gedeeld. De burgemeester liet weten ook niet blij te zijn met deze locatie. Dit tot tevredenheid van de demonstranten waarbij een enkeling opriep om het AZC in brand te steken als het wordt gerealiseerd.
In Uithoorn is vorig jaar al besloten dat er opvang komt voor 250 asielzoekers. De demonstranten die gisteravond op de been waren hopen dat ook deze locatie nog kan worden teruggedraaid. Wethouder De Robles kon die belofte echter niet doen.
Veiligheid
Maar de aanwezige Uithoornaars lieten vooral weten zich zorgen te maken over de veiligheid. Met de recente verschrikkelijke gebeurtenis in Duivendrecht in het achterhoofd, wordt gevreesd voor de veiligheid van kinderen en kleinkinderen. “Dat worden allemaal Lisa’s,” kreeg Heiliegers te horen. De burgemeester liet weten dat hij de zorgen wel deelt.
Nadat de wethouder en burgemeester de demonstranten te woord hadden gestaan keerde rond half elf de rust terug aan de Laan van Meerwijk.
Jacqueline Solleveld is door het bestuur van bbA voorgedragen als nieuwe lijsttrekker. Het huidige raadslid wordt daarmee de opvolger van de inmiddels vertrokken Ruud Kootker. Solleveld is sinds 2024 weer raadslid en was dat eerder van 2018 tot en met 2022. bbA is momenteel, na de VVD en D66, de derde partij van Amstelveen en heeft vijf zetels.
Solleveld werd vanavond officieel gerepresenteerd als de nieuwe lijsttrekker: “Fantastisch om lijsttrekker te mogen zijn van Burgerbelangen Amstelveen dat zich al 32 jaar inzet voor de belangen van alle Amstelveners en Amstelveen. Samen gaan we daar de komende jaren mee door om te zorgen dat de leefbaarheid en het groene karakter van Amstelveen niet ondergeschikt worden aan de groei van de stad. Met elkaar bouwen we aan een samenleving waarin iedereen meetelt, burgers en ondernemers zich gehoord voelen en intensief en transparant worden betrokken bij de veranderingen in de stad die hen rechtstreeks raken.”
Voorzitter Peter Bot is blij met Solleveld als nieuwe aanvoerder van de partij : Met haar heldere blik op de toekomst en sterk gevoel voor verbinding was de keuze voor haar als lijsttrekker vanzelfsprekend. Zij is een echte bruggenbouwer voor de inwoners en instellingen en voor de coalitie en oppositie. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Burgerbelangen Amstelveen met Jacqueline aan kop een mooi verkiezingsresultaat gaat behalen.”
Raadslid Dave Offenbach is gekozen tot campagneleider in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Deze zijn op woensdag 18 maart 2026
Amstelveen behoort tot de veiligere gemeenten in de regio als het gaat om verkeersongelukken. Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat er gemiddeld 390 ongevallen per jaar plaatsvinden. Dat komt neer op tien ongelukken per duizend auto’s. In 82% van de gevallen bleef het bij materiële schade, 18% leidde tot letsel en 0,4% had een dodelijke afloop.
Vergeleken met de buren doet Amstelveen het gunstig. In Uithoorn gebeuren nog minder ongelukken: vijf per duizend auto’s, maar daar is het letselpercentage met 25% wel beduidend hoger. Amsterdam scoort met 22 ongevallen per duizend auto’s duidelijk slechter, terwijl Ouder-Amstel zelfs koploper is in de regio met 57 ongelukken per duizend auto’s.
Volgens verkeersdeskundigen komt het relatief lage risico in Amstelveen vooral door de stedelijke omgeving: meer rotondes en lagere snelheden zorgen dat ongelukken minder vaak fataal aflopen.
Klik hier voor de cijfers van andere Noord-Hollandse gemeenten.
De directie van het Bostheater organiseert aanstaande donderdag een lichtstoet om te pleiten voor betere verlichting op de toegangswegen naar het theater. Daarbij gaat het voornamelijk om de Duizendmeterweg en de Bosbaanweg.De lampenstoet is een vervolg op de actie ‘Wij eisen de nacht op’ en de naderende donkere avonden. De stoet moet meer aandacht vragen voor de veiligheid in het Amsterdamse bos.
Belangstellenden worden om 22.00 uur verwacht bij de hoofdingang van het theater. Het is de bedoeling dat iedereen een zaklamp, telefoonlicht, lampion of andere lichtbron gebruikt om een stoet van licht te creëren. Deze stoet zal dan richting de Duizendmeterweg vertrekken.
Het Bostheater wil hiermee aandacht vragen voor de veiligheid in het Amsterdamse Bos. Volgens Ingejan Ligthart Schenk (Directeur van het Amsterdamse Bostheater) wil het theater streven naar een optimale ervaring voor hun bezoekers en collega’s. “Het klinkt vanzelfsprekend, maar in de kern hoort daar een gevoel van vertrouwen en veiligheid bij, vanaf het moment dat je onderweg bent tot het moment van thuiskomst.”
Jaarlijks krijgt de directie van het Amsterdamse openluchttheater al reacties van bezoekers, medewerkers en vrijwilligers over gevaarlijke verkeerssituaties en gevoelde onveiligheid. Voornamelijk vanwege het ontbreken van verlichting op de toegangswegen. Schenk geeft ook aan dat;“De toegangsweg naar het drukbezochte deel van het Amsterdamse Bos onvoldoende verlicht is. Al jaren kaarten wij dit aan bij de betrokken partijen. Het wordt tijd dat er iets verandert.”
Is Amstelveen wel veilig om doorheen te fietsen? Dit vragen steeds meer inwoners zich af in de nasleep van de moord op Lisa op 19 augustus in Duivendrecht. 1Amstelveen onderzoekt de komende week de veiligheid in onze gemeente en spreekt met inwoners en betrokkenen over de veiligheid op de openbare weg en in publieke ruimten. Burgemeester Tjapko Poppens zegt dat Amstelveen weinig incidenten kent, maar dat het nooit helemaal 100% veilig zal zijn.
1Amstelveen doet momenteel onderzoek naar de minst veilige fietspaden in Amstelveen. Vier wegen springen er met kop en schouders bovenuit en die bespreken we met bezorgde inwoners. Wat moet de gemeente doen om het veiliger te maken of in ieder geval de angst weg te nemen? Begin volgende week een uitgebreide reportage over het veiligheidsgevoel in Amstelveen.
Vanaf vandaag kunnen inwoners van Amstelveen foto’s insturen voor het kunstwerk dat op de wanden van het nieuwe A9-viaduct over de Beneluxbaan wordt geplaatst. Het kunstwerk, getiteld Via Amstelveen en ontworpen door kunstenaar AlexP, zal in 2026 worden onthuld.
Het ontwerp bestaat uit 36.000 kleine foto’s die samen een collage vormen. Van een afstand toont het kunstwerk een overzicht van Amstelveense plekken en situaties, terwijl van dichtbij de afzonderlijke foto’s zichtbaar zijn.
Het project kwam tot stand na een bewonersraadpleging in 2022, waarbij Amstelveners konden kiezen uit zes ontwerpen. Via Amstelveen kreeg met ruim 36 procent van de stemmen de voorkeur.
Volgens de gemeente wordt gebruikgemaakt van foto’s uit de gemeentelijke beeldbank, door de kunstenaar zelf gemaakte beelden en vooral bijdragen van inwoners. Foto’s kunnen tot eind november worden geüpload via www.via-amstelveen.nl.
Het kunstwerk wordt onderdeel van de herinrichting van de A9 en het nieuwe viaduct over de Beneluxbaan.
Een coalitie van 23 maatschappelijke organisaties vraagt de Tweede Kamer en het kabinet om de Gezondheidsraad te laten onderzoeken wat de impact van luchtvaart is op de gezondheid. Volgens de initiatiefnemers is het laatste integrale advies over dit onderwerp meer dan 25 jaar oud.
De organisaties, waaronder Milieudefensie, Longfonds, Greenpeace en de Groene Zorg Alliantie, stellen dat zowel geluidsoverlast als luchtverontreiniging door vliegverkeer een risico kunnen vormen voor omwonenden en werknemers. Zij willen dat de Gezondheidsraad een nieuw, onafhankelijk advies uitbrengt met aanbevelingen voor beleid.
Het verzoek is een initiatief van kinderlongarts Ismé de Kleer (Sint Franciscus Gasthuis, Rotterdam), Stichting S4R en Gezondheidop1.
Op woensdag 10 september overhandigen de organisaties een manifest aan leden van de Tweede Kamer, de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Volksgezondheid.
Even leek het erop dat wat wolken in het oosten roet in het eten gingen gooien, maar de maansverduistering van zondagavond is in Amstelveen en omstreken goed te zien geweest.
Een maansverduistering vindt in de regel een paar keer per jaar plaats, maar die van gisteren stond gemarkeerd als een hele mooie. Niet elke verduistering is namelijk zichtbaar. Door de rode gloed die over de maan verschijnt, wordt het ook wel een bloedmaan genoemd.
Op sociale media werden foto’s van het mooie natuurverschijnsel flink gedeeld. Een volgende maansverduistering staat gepland voor 3 maart 2026. Deze is echter niet te zien. Een gedeelte maansverduistering is er op 28 augustus 2026.
Op het Zwarte Pad (Kazernepad) ter hoogte van Bovenkerk is zaterdag een fietser ernstig gewond geraakt bij een eenzijdig ongeluk. Het slachtoffer kwam rond het middaguur ten val en raakte daarbij dusdanig gewond dat ook een traumahelikopter werd opgeroepen.
Hulpdiensten waren snel ter plaatse. Het slachtoffer is na eerste behandeling, onder begeleiding van een trauma-arts, per ambulance met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
Hoe het ongeval precies heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.
Het Sportcentrum VU in Kronenburg/Uilenstede heeft sinds vandaag een nieuw gezicht. Op de achtergevel van het gebouw prijkt een kleurrijke muurschildering van de gerenommeerde street art-kunstenaar Karski (Roy Valk). De onthulling werd verricht door wethouder Floor Gordon (Kronenburg) en sportcentrumdirecteur Arie Koops.
De gemeente Amstelveen zet in op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte in Kronenburg, vooruitlopend op de gebiedsontwikkeling die de komende jaren plaatsvindt. “Het gebied gaat transformeren naar een levendige campus. We grijpen alle kansen aan om van Kronenburg een aangename plek te maken waar je kunt wonen, werken en ontmoeten. Daarbij willen we Kronenburg meer verbinden met Uilenstede,” aldus wethouder Gordon.
De achtergevel van het sportcentrum, waar veel studenten op uitkijken, kreeg met de muurschildering een compleet nieuwe uitstraling. De samenwerking met bureau STIPO en de financiële inzet van Sportcentrum VU maakten dit project mogelijk.
Kunstenaar Karski, een pionier uit de Nederlandse graffiti- en streetartscene, liet zich inspireren door sport, wetenschap en dynamiek. Zijn kleurrijke stijl geeft het sportcentrum, dat dateert uit 1965, een frisse en eigentijdse uitstraling.
Directeur Arie Koops is trots op het resultaat: “Met deze mural geven we ons sportcentrum een nieuw gezicht. Het kunstwerk straalt energie uit en maakt ons centrum zichtbaar tot ver buiten de muren. We hopen dat het mensen uitnodigt om te komen bewegen, ontmoeten en genieten.”
De gemeente Amstelveen zet in op meer verkeersveiligheid rond basisscholen. Daarbij is er nadrukkelijk aandacht voor de internationale gemeenschap in de stad. Voorlichtingscampagnes worden niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels aangeboden, zodat ook expats en internationale gezinnen worden bereikt. Dat blijkt uit een raadsbrief die deze week naar de gemeenteraad is gestuurd.
De campagne ‘Amstelveen loopt, Amstelveen fietst’ is al vanaf november 2024 zichtbaar op sociale media, in het straatbeeld en in lokale media. De uitingen worden meertalig aangeboden en met behulp van ‘geotargeting’ gericht verspreid onder ouders en verzorgers van kinderen op Amstelveense basisscholen. Ook tijdens internationale evenementen, zoals het Diwali-festival, wordt de boodschap actief uitgedragen.
Naast de algemene campagne wordt met basisscholen gewerkt aan het traject De Veilige Schoolomgeving van Veilig Verkeer Nederland. Hierbij worden verkeersknelpunten per school in kaart gebracht en gezamenlijke afspraken gemaakt met ouders, omwonenden en de gemeente. Inmiddels doen tien basisscholen mee, waaronder De Westwijzer waar de eerste afspraken al officieel zijn vastgelegd.
Om fietsen te stimuleren moeten de infrastructuur wel op orde zijn. De gemeente werkt daarom op het ogenblik aan de kwaliteitsverbetering van meer dan 25 fietspaden en -kruisingen in Amstelveen. Hieronder vallen ook lange trajecten, zoals onder meer het Kazernepad, de paden langs de Beneluxbaan, Oranjebaan, Saskia van Uylenburgweg, Van der Hooplaan, Startbaan en Sportlaan. Ook belangrijke kruispunten zoals bijvoorbeeld Bovenkerkerweg-Zetterij worden onder handen genomen.
Drie Amstelveense raadsleden trekken aan de bel over de manier waarop parkeerboetes worden verstuurd en geïnd in onze gemeente. Gert Jan Slump (GroenLinks), Arnout van den Bosch (PvdA) en Menno van Leeuwen (VVD) hebben het gemeentebestuur schriftelijke vragen gesteld over gemiste digitale boetes en de gebrekkige service van incassobureau Cannock (voorheen Cannock Chase).
Volgens de raadsleden missen inwoners soms boetes die uitsluitend digitaal via MijnOverheid worden verstuurd. Wie die berichten niet ziet, kan al snel met oplopende kosten te maken krijgen. Slump benadrukt dat een papieren brief in de brievenbus veel problemen kan voorkomen. Hij sluit zich aan bij de oproep van de Nationale Ombudsman om de eerste boete standaard ook per post te sturen en daarnaast duidelijke landelijke regels voor boetecorrespondentie op te stellen.
Ook de manier waarop incassobureau Cannock werkt, kan niet op bijval rekenen van het trio. Het bureau is moeilijk telefonisch bereikbaar, reageert traag op e-mails en verstrekt foto’s van overtredingen alleen als er formeel bezwaar wordt gemaakt. Van den Bosch noemt dit frustrerend en onduidelijk. “Ik heb daar eerder aandacht voor gevraagd bij het college, maar het moet nu echt beter,” aldus de PvdA’er.
De raadsleden willen van het college weten hoe de communicatie rondom andere soorten boetes verloopt en of de gemeente ook daar bereid is de eerste brief per post te versturen. Verder vragen ze hoe lang bezwaarprocedures doorgaans duren, of de gemeente de kwaliteit van de dienstverlening van Cannock wel goed controleert en welke andere bureaus boetes innen namens Amstelveen.
Volgens Van Leeuwen mogen inwoners van de gemeente verwachten dat zij én de partijen die ze inhuurt zorgvuldig en duidelijk te werk gaan. “Een fysieke brief en betere communicatie kunnen veel ellende voorkomen,” stelt hij.
Het bedrijf Cannock opereert niet alleen in Amstelveen. Veel lokale overheden hebben een contract met het incassobureau. Op internet regent het klachten over het bedrijf. Nu is dat in de regel zo bij incassobureaus, maar de lastige bereikbaarheid van Cannock is voor velen een doorn in het oog.
De gemeente Amstelveen heeft door het faillissement GroupCard, de uitgever van Amstelveens Cadeau, een verlies geleden van 40.000 euro. Na vragen van 1Amstelveen blijkt dat er sinds de oprichting van de kaart eind 2022 door de gemeente in diverse vormen zo’n 225.000 euro is uitgegeven. Daarvan is dus 40.000 euro verloren gegaan.
Een maand geleden liet wethouder Herbert Raat aan 1Amstelveen weten de schade te schatten op zo’n 50.000 – 100.000 euro. Dat blijkt na inventarisatie dus mee te vallen. Een woordvoerder laat weten dat alleen 800 cadeaukaarten ter waarde van 50 euro nog in het bezit van de gemeente waren. Deze kunnen dus niet meer worden uitgegeven. Deze kaarten waren aangeschaft voor het ambtelijke personeelsfeest op 3 juli. Een paar dagen voor het evenement vroeg GroupCard surseance van betaling aan.
In 2024 hield de gemeente Amstelveen ook haar personeelsfeest tijdens Amstelveen Culinair. Toen werd een vergelijkbaar bedrag middels de kaart uitgegeven.
Zowel in oktober 2023 en oktober 2024 gaf de gemeente cadeaukaarten weg aan inwoners. In 2023 werden wmo-medewerkers in het zonnetje gezet met een kaart ter waarde van 25 euro (totaal 43.000 euro) en in 2024 werden mantelzorgers met een kaart verblijd. Totale kosten in 2024 waren daarvoor 46.825 euro.
Bij de oprichting van Amstelveens Cadeau in 2022 werd er een eenmalige subsidie verstrekt aan Groupcard van 75.000 euro. Deze subsidie kwam uit het stimuleringsfonds Lokale Economie in coronatijd om lokale ondernemers te ondersteunen/ Door deze kaart bleef het geld in de lokale economie.
1Amstelveen volgt het faillissement van GroupCard op de voet en onderzoekt de lokale gevolgen.
De moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude schokte heel Nederland. Het riep niet alleen verdriet en woede op, maar ook een dringende vraag: doen we genoeg om vrouwen te beschermen? Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid (VVD) overweegt nu om pepperspray te legaliseren als vorm van zelfverdediging. Maar is dat wenselijk, of zelfs effectief? Wij gingen de straat op in Amstelveen met de stelling: ‘Pepperspray moet gelegaliseerd worden’.