Lees weergave

Geen noodpaspoorten te krijgen door storing Koninklijke Marechaussee

Door een storing bij de Koninklijke Marechaussee (KMar) kan die dienst momenteel geen noodpaspoorten verstrekken. Reizigers op Schiphol en in de haven van IJmuiden zijn daarvan de dupe: zonder (nood)paspoort kunnen zij hun reis soms niet vervolgen. 

De KMar geeft slechts op een paar plekken in Nederland noodpaspoorten uit. Behalve op Schiphol en in de haven van IJmuiden zijn dat de vliegvelden van Rotterdam (Rotterdam-The Hague Airport), Eindhoven, Groningen (Eelde) en Maastricht. 

Hoeveel reizigers op Schiphol de dupe zijn van de storing, kan de woordvoerder niet met zekerheid zeggen. "Op Schiphol worden normaal gesproken tientallen noodpaspoorten per dag afgegeven." Hij schat in dat zijn collega's een handvol reizigers hebben moeten teleurstellen. 

In de veerboothaven van IJmuiden, waar de ferry naar Newcastle in het Verenigd Koninkrijk vertrekt, worden op een gemiddelde dag veel minder noodpaspoorten aangevraagd. "Daar is het veel rustiger."  

Het is niet bekend wat de oorzaak van de storing is en hoelang het duurt om die te verhelpen.

  •  

Reizigers de dupe van storing bij Koninklijke Marechaussee: geen noodpaspoort te krijgen

Door een storing bij de Koninklijke Marechausse (KMar) kan die dienst momenteel geen noodpaspoorten verstrekken. Reizigers op Schiphol en in de haven van IJmuiden zijn daarvan de dupe: zonder (nood)paspoort kunnen zij hun reis soms niet vervolgen. 

De KMar geeft slechts op een paar plekken in Nederland noodpaspoorten uit. Behalve op Schiphol en in de haven van IJmuiden zijn dat de vliegvelden van Rotterdam (Rotterdam-The Hague Airport), Eindhoven, Groningen (Eelde) en Maastricht. 

Hoeveel reizigers op Schiphol de dupe zijn van de storing, kan de woordvoerder niet met zekerheid zeggen. "Op Schiphol worden normaal gesproken tientallen noodpaspoorten per dag afgegeven." Hij schat in dat zijn collega's een handvol reizigers hebben moeten teleurstellen. 

In de veerboothaven van IJmuiden, waar de ferry naar Newcastle in het Verenigd Koninkrijk vertrekt, worden op een gemiddelde dag veel minder noodpaspoorten aangevraagd. "Daar is het veel rustiger."  

Het is niet bekend wat de oorzaak van de storing is en hoelang het duurt om die te verhelpen.

  •  

Tiener op fatbike randt vrouw aan, politie zoekt twee getuigen

Een jonge vrouw is donderdagmiddag 22 mei in het buitengebied van Amstelveen aangerand door een tiener op een fatbike. Dat politie zoekt dringend naar getuigen. Specifiek wordt gezocht naar twee fietsers die vlak na het incident over de Machineweg reden.

De aanranding vond rond 14.30 uur plaats op de Machineweg, tussen Amstelveen en Aalsmeer. Het slachtoffer wandelde daar toen zij van achteren werd benaderd door de jonge fietser op een fatbike. De dader raakte eerst haar bil aan en betastte vervolgens haar geslachtsdeel. Direct na de aanranding sloeg de tiener op de vlucht.

De politie zoekt een jongen van 15 tot 16 jaar oud met een donkere huidskleur en een ovaal gezicht. Hij heeft kort haar aan de achterkant en voller haar aan de bovenkant. Tijdens het incident droeg hij oortjes en een paars shirt. 

De opsporingsdiensten hopen dat omwonenden of passanten beelden hebben van de vluchtende dader en roept iedereen met informatie op om contact op te nemen. Waarom de politie het nieuws over de aanranding pas twee weken later naar buiten brengt, kan de woordvoerder niet zeggen.

  •  

Tiener op fatbike randt vrouw aan, politie zoekt twee voorbijfietsende getuigen

Een jonge vrouw is donderdagmiddag 22 mei in het buitengebied van Amstelveen aangerand door een tiener op een fatbike. Dat politie zoekt dringend naar getuigen. Specifiek wordt gezocht naar twee fietsers die vlak na het incident over de Machineweg reden.

De aanranding vond rond 14.30 uur plaats op de Machineweg, tussen Amstelveen en Aalsmeer. Het slachtoffer wandelde daar toen zij van achteren werd benaderd door de jonge fietser op een fatbike. De dader raakte eerst haar bil aan en betastte vervolgens haar geslachtsdeel. Direct na de aanranding sloeg de tiener op de vlucht.

De politie zoekt een jongen van 15 tot 16 jaar oud met een donkere huidskleur en een ovaal gezicht. Hij heeft kort haar aan de achterkant en voller haar aan de bovenkant. Tijdens het incident droeg hij oortjes en een paars shirt. 

De opsporingsdiensten hopen dat omwonenden of passanten beelden hebben van de vluchtende dader en roept iedereen met informatie op om contact op te nemen. Waarom de politie het nieuws over de aanranding pas twee weken later naar buiten brengt, kan de woordvoerder niet zeggen.

  •  

Vrouw aangerand door tiener op fatbike in Amstelveen

Een jonge vrouw is donderdagmiddag 22 mei in het buitengebied van Amstelveen aangerand door een tiener op een fatbike. Dat politie zoekt dringend naar getuigen. Specifiek wordt gezocht naar twee fietsers die vlak na het incident over de Machineweg reden.

De aanranding vond rond 14.30 uur plaats op de Machineweg, tussen Amstelveen en Aalsmeer. Het slachtoffer wandelde daar toen zij van achteren werd benaderd door de jonge fietser op een fatbike. De dader raakte eerst haar bil aan en betastte vervolgens haar geslachtsdeel. Direct na de aanranding sloeg de tiener op de vlucht.

De politie zoekt een jongen van 15 tot 16 jaar oud met een donkere huidskleur en een ovaal gezicht. Hij heeft kort haar aan de achterkant en voller haar aan de bovenkant. Tijdens het incident droeg hij oortjes en een paars shirt. 

De opsporingsdiensten hopen dat omwonenden of passanten beelden hebben van de vluchtende dader en roept iedereen met informatie op om contact op te nemen. Waarom de politie het nieuws over de aanranding pas twee weken later naar buiten brengt, kan de woordvoerder niet zeggen.

  •  

Dader kunstroof verkoopt kleding met afbeelding gouden helm, postadres bedrijf gevangenis Schiphol

Douglas Chesley W., een van de vandaag veroordeelde daders van de omstreden kunstroof in het Drents Museum, heeft een bedrijf opgericht dat kleding met daarop een afbeelding van de gouden helm van Cotofenesti, het kroonstuk uit collectie dat uit het museum werd geroofd. Dat melden het Dagblad van het Noorden en RTV Drenthe vandaag.

De advocaat van W., Dennis Vlielander, zegt tegen de NOS dat de webshop is opgericht door mensen die 'dicht bij' zijn cliënt staan. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie zegt tegen het Dagblad van het Noorden kennis te hebben genomen van de webshop, maar niet inhoudelijk te willen reageren.

Op de website worden petten, korte broeken en T-shirts aangeboden. De slogan van het merk is 'Not guilty by design'. In de biografie van W. staat de tekst: 'Mijn naam is Douglas Chesley W. Misschien hebben jullie gehoord over de verhalen rondom de gouden helm, maar ik wil er een positieve draai aangeven dus heb ik dit merk opgericht.'

T-shirt in rechtbank met verwijzing 

De webshop heeft als postadres het Justitieel Complex Schiphol, waar W. (37) gevangen zit. Vlielander benadrukt dat de webshop niet vanuit de gevangenis is opgericht.

W. en twee anderen werden vandaag veroordeeld tot bijna vier jaar cel vanwege hun aandeel in de spectaculaire kunstroof uit het Drents Museum vorig jaar januari.

Tijdens de uitspraak in de rechtbank droeg hij een van de T-shirts die in de webshop worden verkocht. Op het shirt stond 'BOOK ARREST' geschreven met de helm van Cotofenesti erboven. Dat is een verwijzing naar de Roemeense hoofdstad Boekarest, waar de kunstschatten vandaan komen. 

  •  

A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht hele weekend dicht

Weggebruikers tussen Schiphol en Utrecht (en verder oostwaarts) moeten dit weekend omrijden. Normaal gesproken is de A9 de snelste route van en naar het vliegveld, maar de snelweg bij Amstelveen is het hele weekend in beide richtingen dicht. 

Het stuk snelweg tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken en bij Amstelveen wordt de weg verdiept aangelegd. Een deel van het werk kan worden gedaan terwijl het verkeer voorbij raast, maar soms moet de snelweg dicht. 

Zo ook dit weekend: vanaf 20.00 uur vanmiddag al is de snelweg tussen Badhoevedorp en Holendrecht in beide richtingen dicht. Verkeer wordt omgeleid via de A2, A10 en A4 of A4, A10 en A2. Rijkswaterstaat verwacht dat je daardoor tien à dertig minuten langer onderweg bent. 

Voor lokaal verkeer vanuit Aalsmeer is oprit 6 (richting Haarlem/Schiphol) wel open. 

Vertraging

Ook in juli (24-27) volgt nog een weekend waarin de snelweg gedeeltelijk (van Holendrecht naar Badhoevedorp) wordt afgesloten. Van Badhoevedorp naar Holendrecht is de weg dan wel open. 

Daar zal het niet bij blijven, want begin dit jaar werd bekend dat het project meer vertraging zou oplopen. Eigenlijk zou de verbrede snelweg met verdiepte ligging bij Amstelveen eind volgend jaar worden opgeleverd, maar dat wordt medio 2029.

  •  

Omrijden maar: A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht dit weekend op slot

Weggebruikers tussen Schiphol en Utrecht (en verder oostwaarts) moeten dit weekend omrijden. Normaal gesproken is de A9 de snelste route van en naar het vliegveld, maar de snelweg bij Amstelveen is het hele weekend in beide richtingen dicht. 

Het stuk snelweg tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken en bij Amstelveen wordt de weg verdiept aangelegd. Een deel van het werk kan worden gedaan terwijl het verkeer voorbij raast, maar soms moet de snelweg dicht. 

Zo ook dit weekend: vanaf 17.00 uur vanmiddag al is de snelweg tussen Badhoevedorp en Holendrecht in beide richtingen dicht. Verkeer wordt omgeleid via de A2, A10 en A4 of A4, A10 en A2. Rijkswaterstaat verwacht dat je daardoor tien à dertig minuten langer onderweg bent. 

Voor lokaal verkeer vanuit Aalsmeer is oprit 6 (richting Haarlem/Schiphol) wel open. 

Vertraging

Ook in juli (24-27) volgt nog een weekend waarin de snelweg gedeeltelijk (van Holendrecht naar Badhoevedorp) wordt afgesloten. Van Badhoevedorp naar Holendrecht is de weg dan wel open. 

Daar zal het niet bij blijven, want begin dit jaar werd bekend dat het project meer vertraging zou oplopen. Eigenlijk zou de verbrede snelweg met verdiepte ligging bij Amstelveen eind volgend jaar worden opgeleverd, maar dat wordt medio 2029.

  •  

Man (20) valt hard tijdens werk, zwaargewond naar ziekenhuis

Een 20-jarige man is vanochtend zwaargewond geraakt bij een bedrijfsongeval op een bedrijventerrein bij Schiphol. De man viel hard op de grond en liep daarbij hoofdletsel en botbreuken op, vertelt een woordvoerder van de arbeidsinspectie.

Het ongeluk gebeurde rond 11.55 uur bij een bedrijf aan de Koolhovenlaan in Schiphol-Rijk. Volgens de woordvoerder was de 20-jarige man aan het werk en viel hij door onbekende oorzaak van hoogte naar beneden. Onbekend is waar hij precies van af viel.

Hij liep daarbij hoofdletsel en diverse botbreuken op. Voor het ongeval werden veel hulpdiensten opgeroepen, waaronder een traumateam per helikopter. De man, wiens woonplaats onbekend is, is vervoerd naar het ziekenhuis. 

De arbeidsinspectie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd. 

  •  

Verdachten uit Hilversum en Amstelveen in onderzoek naar drogeren en verkrachten van vrouwen

Twee mannen uit Hilversum en Amstelveen zijn in beeld in een groot politieonderzoek naar het drogeren en seksueel misbruiken van vrouwen. De politie vermoedt dat slachtoffers door bekenden werden gedrogeerd, waarna zij werden verkracht en gefilmd. De beelden zouden vervolgens zijn gedeeld in besloten groepen op social media.

Het onderzoek kwam op gang nadat inlichtingendiensten uit Duitsland en Engeland informatie deelden over verkrachtingsbeelden die online werden verspreid.

Volgens de politie werden in besloten groepen niet alleen beelden gedeeld, maar ook tips uitgewisseld over hoe vrouwen het beste gedrogeerd konden worden.

Acht verdachten in beeld

In totaal heeft de politie acht verdachten tussen de 21 en 51 jaar geïdentificeerd.

Naast de Hilversummer en de Amstelvener gaat het om mannen uit Horst aan de Maas, Hulst, Sint Willebrord, Sassenheim, Rotterdam en Veldhoven.

Drugs, wapens en usb-sticks gevonden

Bij doorzoekingen van woningen van de verdachten trof de politie onder meer drugs en wapens aan.

Ook zijn computers, telefoons, usb-sticks en sd-kaarten in beslag genomen voor verder onderzoek.

Verdenkingen lopen uiteen

"De verdenkingen tegen de mannen lopen uiteen", meldt de politie.

Meerdere verdachten zouden deel hebben uitgemaakt van een besloten online groep waarin beelden van gedrogeerde slachtoffers werden gedeeld. Andere verdachten worden ervan verdacht zelf seksueel geweld te hebben gefilmd of verspreid.

Daarnaast onderzoekt de politie of vrouwen daadwerkelijk zijn gedrogeerd en vervolgens zijn verkracht.

Aantal slachtoffers nog onbekend

Hoeveel vrouwen slachtoffer zijn geworden, is nog niet duidelijk. "Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig, onder andere van de telefoon en computers", zegt Milou van der Kolk van Team Seksuele Misdrijven van de politie Rotterdam.

Volgens de politie gaat het om een zaak met een enorme impact.

"Als slachtoffer weet je mogelijk niet wat er met je is gebeurd, omdat je mogelijk gedrogeerd of buiten bewustzijn bent geweest. Het nieuws dat je partner of een bekende je mogelijk heeft gedrogeerd en misschien zelfs heeft verkracht, kan je leven volledig op z'n kop zetten."

Meer aanhoudingen niet uitgesloten

De politie sluit niet uit dat het onderzoek tot meer verdachten en slachtoffers leidt.

Slachtofferhulp Nederland en het Centrum Seksueel Geweld zijn ingeschakeld om mogelijke slachtoffers te ondersteunen.

  •  

Japanse keizer plant eerste nieuwe kersenboom in wegkwijnend Bloesempark

Niemand minder dan de Japanse keizer Naruhito vervangt later deze maand de eerste verzwakte kersenboom in het Bloesempark van het Amsterdamse Bos door een gezond exemplaar. Dat doet hij op 19 juni, tijdens een officieel staatsbezoek.  

Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst vandaag bekendgemaakt. Het planten van de boom is de laatste activiteit van een driedaags staatsbezoek. 

Het bloesempark telt zo'n vierhonderd bomen, die tijdens de bloeiperiode in maart en april hordes mensen op de been brengen. Van heinde en verre komen massa's belangstellenden naar het Amsterdamse Bos voor een picknick of fotosessie onder bloeiende kersenbomen. 

Bodem aangestampt

Eind vorig jaar maakte de gemeente Amsterdam (als beheerder van het bos) bekend dat de bomen er slecht aan toe zijn en worden gekapt. Dat heeft te maken met de bodem, die door de vele bezoekers zo is aangestampt, dat voedingsstoffen en water niet ver genoeg doordringen in de bodem.

De vierhonderd oorspronkelijke bomen waren in 2000 een cadeau van de Japanse vrouwenvereniging in Nederland. Ze symboliseren de band tussen Nederland en Japan. Na Indiërs vormen Japanners de grootste groep migranten in Amstelveen. Jaarlijks laten zij andere Amstelveners kennismaken met hun cultuur op het Japan Festival.

Kort nadat bekend was geworden dat de bomen ernstig verzwakt waren, kregen ze een traditionele afscheidsceremonie. 

Ondanks, of juist dankzij, de problemen trok het bloesempark afgelopen voorjaar weer duizenden belangstellenden. Direct op de eerste dag van de bloei stonden bezoekers in de rij voor instagram-waardige kiekjes, zag een NH-verslaggever.

Behalve aan het Amsterdamse Bos brengen keizer Naruhito en zijn vrouw Masako ook een bezoek aan de Japanse tuin in de hortus botanicus in Leiden en het Mauritshuis in Den Haag. Het staatsbezoek duurt van 17 tot en met 19 juni.

  •  

OM eist taakstraf en rijontzegging tegen PVV-Statenlid na aanrijding XR-activist

PVV-Statenlid Ronald van Tiggelen stond vandaag voor de rechtbank op Schiphol voor de aanrijding met Extinction Rebellion-activist Trees Lammers. Daarbij kwam Lammers ten val en raakte zij gewond. Het Openbaar Ministerie eiste een taakstraf, een voorwaardelijke gevangenisstraf, een rijontzegging en een schadevergoeding tegen het 74-jarige Statenlid.  

Op 3 maart demonstreerde Lammers (77) samen met andere activisten bij het Provinciehuis in Haarlem. Voor de ingang van de parkeergarage werd Lammers aangereden door Van Tiggelen. Volgens Lammers liep zij daarbij een lichte hersenschudding en klachten aan haar rug en knie op. Van Tiggelen verklaarde later dat hij haar niet had gezien en ook niet had gezien dat zij gewond was geraakt. 

Druk bezocht

Het was vandaag behoorlijk druk in de rechtszaal. Er was familie van Van Tiggelen aanwezig, en ook een aantal activisten van Extinction Rebellion waren erbij om hun steun aan Lammers te betuigen. Zij zaten boven op de publieke tribune. Voorafgaand aan de rechtszaak hield XR aan de overkant van de rechtbank nog een manifestatie tegen geweld op demonstranten, waar een handjevol activisten op afkwam.

Van Tiggelen zat tijdens de hele zitting met zijn rug naar Lammers gekeerd. Hij wordt verdacht van een viertal feiten: poging tot zware mishandeling, het verstoren van een betoging, het verlaten van de plaats van een ongeval en gevaarlijk rijgedrag. 

Het Openbaar Ministerie eist daarvoor een taakstraf van 180 uur, een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand, een rijontzegging van een jaar en een schadevergoeding. 

Videobeelden 

Van het incident zijn meerdere videobeelden gemaakt. Lammers maakte zelf opnames, omdat zij tijdens de demonstratie live aan het streamen was. Daarnaast legde ook een beveiligingscamera van het provinciehuis het voorval vast. Deze beelden werden uitgebreid in de rechtszaal bekeken.  

Zie onder de beelden gemaakt door Lammers.

Op de beelden is te zien dat XR-activisten een spandoek voor de auto van Van Tiggelen houden op het moment dat hij aan komt rijden bij de parkeergarage van het Provinciehuis. Van Tiggelen rijdt vervolgens door het spandoek heen, waarna het korte tijd op zijn voorruit terechtkomt en zijn zicht belemmert. Volgens Van Tiggelen heeft hij Lammers daardoor niet gezien. 

De rechtbank zette vraagtekens bij die verklaring. Volgens de rechters waren er meerdere momenten waarop het zicht van Van Tiggelen niet werd belemmerd en hij Lammers had kunnen zien.

Ook op de beelden van Lammers zelf is te zien dat het spandoek laag genoeg hing om zicht op haar te houden. Toen hij daarmee werd geconfronteerd, verklaarde Van Tiggelen dat hij haar niet had gezien omdat zijn aandacht uitging naar andere activisten die aan de andere kant naast zijn auto stonden. 

Strijdbaar betoog 

Aan het einde van de zitting hield Lammers een strijdbaar betoog. Ze zei zich een symbool te voelen voor activisten die met geweld te maken hebben gehad en stelde dat het geweld tegen actievoerders toeneemt. Ze vertelde dat het incident haar emotioneel zwaar heeft geraakt, dat ze angstig was erna en last heeft gehad van nachtmerries. Toch pakte ze ook haar kans om opnieuw haar boodschap voor een beter klimaat en een vreedzamere wereld onder de aandacht te brengen. 

Ook Van Tiggelen kreeg aan het einde van de zitting de gelegenheid om te reageren. Hij zei dat hij op geen enkel moment bewust contact heeft willen maken tussen zijn auto en Lammers. Daarbij suggereerde hij dat Lammers zichzelf opzettelijk voor de auto zou hebben geworpen om het incident uit te lokken.  

Serieus opgepakt 

Eenmaal buiten reageerde Lammers opgelucht. “Ik twijfelde eerst of ik aangifte moest doen, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan en dat het serieus is opgepakt. Wat de uitspraak wordt, maakt me eigenlijk niet meer uit. Voor mij voelt het alsof ik dit kan afsluiten. En nu ga ik weer door naar mijn volgende demonstratie!” 

Van Tiggelen wilde na de zitting niet reageren. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

  •  

Protesten halen niets uit: Uithoorn verleent vergunning voor azc

De gemeente Uithoorn heeft een omgevingsvergunning verleend voor een asielzoekerscentrum voor maximaal 250 bewoners. De locatie aan de Wiegerbruinlaan mag 15 jaar openblijven. Tegenstanders houden vanavond een protestmars. 

De Uithoornse gemeenteraad stemde in november 2024 in met de komst van het azc. In mei 2025 vroeg het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) de omgevingsvergunning aan. Een jaar later heeft het college van burgemeester en wethouders besloten die toe te kennen. 

Inwoners die het niet eens zijn met het besluit hebben zes weken de tijd om bezwaar te maken. Voor de vergunning verleend werd, konden zij hun mening geven via een zienswijze. Die stroomden bij de gemeente binnen.

Verwijderde vlaggen en protesten

Het plan voor de opvanglocatie zorgde eerder voor onrust in Uithoorn. Tegenstanders hingen Nederlandse vlaggen op, die de gemeente verwijderde. Twee keer liepen protesten uit de hand. Een protestmars begin deze maand verliep gemoedelijk. Na afloop staken jongeren zwaar vuurwerk af en daagden de politie uit. 

NH sprak eerder met actievoerders die met het gemeentebestuur in gesprek gingen om het verlenen van de vergunning tegen te houden. Zorgen van tegenstanders gaan vooral over de leefbaarheid en veiligheid in Uithoorn. Daarnaast vinden inwoners het oneerlijk dat het leegstaande gebouw wordt ingezet om asielzoekers op te vangen en niet voor starters die geen woning kunnen vinden.

De gemeente laat weten het belangrijk te vinden om met het COA en inwoners in gesprek te blijven. "Het doel is om goed te luisteren naar wat er leeft, vragen te beantwoorden en samen te kijken hoe de opvang zo goed mogelijk kan worden ingepast in de wijk." In aanloop naar de opening wordt een klankbordgroep gevormd van omwonenden en ondernemers.

De protestmars van vanavond stond al op het programma vóór de bekendmaking over de verleende vergunning. PVV-leider Geert Wilders is een van de sprekers. 

De Uithoornse politiek benadrukt nogmaals zich te verzetten tegen het plan van Amstelveen voor een opvanglocatie net over de gemeentegrens. Daar zou tien jaar lang een azc met plek voor maximaal 280 asielzoekers komen. 

  •  

Stel vlucht na 14 jaar klagen uit appartement Amstelveen: "We waren gewoon proefkonijnen"

Bewoners zijn ronduit wanhopig. In hun appartementencomplexen in Haarlem en Amstelveen zitten ze geregeld zonder verwarming en warm water in huis, dat blijkt uit onderzoek van NH. Hun woningen zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koudeopslagsysteem (WKO), een toekomstgericht alternatief voor gas. Maar dat hapert. Verantwoordelijke bedrijven wijzen naar elkaar als het gaat om de oorzaak. 

Met een plof legt Tijmen van Aken de dikke stapel papieren op de eettafel. Zijn hoofd is rood aangelopen. Zweetdruppels lopen langs zijn wang. Hij spreidt alles voor zich uit. "Dit is het hele pakket aan paperassen wat betreft klachten, belletjes, mailtjes. Ik vind het bizar." Elone, zijn partner, schuift haar stoel een stukje naar achteren. Hun beige hondje Madison tippelt over het laminaat.  

Vanuit hun huis aan de rand van Amstelveen kijken ze uit over de Bovenkerkerpolder. Het appartement maakt deel uit van vijf complexen met honderden woningen. "Het uitzicht is mooi, maar het is hier in de winter soms ijskoud, dan zitten we te bibberen onder een dekentje. En in de zomer loopt het op tot 35 graden."

De bonnen onder op de stapel papieren zijn van een installatiebedrijf en dateren uit november 2012. 'Wordt nog steeds niet goed warm in huis door stadsverwamings-unit, bouwjaar 2011' staat erop gekrabbeld. Sindsdien hebben Tijmen en Elone tal van servicemonteurs van meerdere bedrijven over de vloer gehad.  

"Voor mij is dit huis niet goed", vertelt Elone, terwijl ze de blaffende Madison op schoot neemt. 

"Ik heb een soort reuma. Ik heb veel pijn en moet uitrusten. Dus dan wil je gewoon in een behaaglijk huis wonen. Dat het lekker is en dat je warm kan douchen." Ze zijn begonnen met het inpakken van de eerste dozen. Nog even kamperen in Westwijk en dan naar hun nieuwe woning. 

"Allemaal leuk en aardig dat milieu en wij moeten van het gas af, maar het blijkt gewoon dat wij veertien jaar lang en nog steeds proefkonijnen zijn."

De afgelopen 25 jaar zijn er veel WKO's bijgekomen. Warmte-koude opslag is een bodemenergiesysteem. Er worden twee diepe putten geslagen, waaruit grondwater wordt onttrokken. Daarmee worden huizen in complexen verwarmd en gekoeld. 

De Rijksoverheid wil dat Nederland in 2050 aardgasvrij is. Nieuwbouw mag dan volgens de Wet Voortgang Energietransitie ook niet meer worden aangesloten op een gasnet. En een WKO is gasloos.  

Er liggen inmiddels er in totaal zo'n drieduizend van die WKO-installaties onder onze grond, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uit 2024. Het merendeel in Noord-Holland, met name in steden als Amsterdam, Alkmaar, Hoorn, Haarlem en Amstelveen. 

"We halen minder gas uit landen zoals Rusland en Qatar en gaan meer naar lokale oplossingen", zo vertelt Mark van Harlingen, adviseur en ondernemer in WKO. "De grond in Nederland is heel geschikt voor het onttrekken van water, omdat we in een rivierendelta zitten met zandlagen. Je kan met een WKO grote hoeveelheden huizen verwarmen. Ik merk in het werkveld dat warmtebedrijven er alles aan doen om goede installaties bouwen."

Hij schat dat vanaf nu de helft van alle nieuwe woningen - jaarlijks 35.000 - op een WKO zullen worden aangesloten. "Ook de overheid bemoeit zich ermee."

Emoties lopen hoog op in Haarlem

In de nieuwe warmtewet staat dat zowel bestaande als nieuwe warmtebedrijven voor meer dan vijftig procent in handen moet komen van de overheid. Dit moet ervoor zorgen dat de monopoliepositie van een warmtebedrijf niet leidt tot hogere prijzen. De overheid wil zo naar eigen zeggen ook vertrouwen winnen van toekomstige gebruikers van warmtenetten. "Het is een hele efficiënte techniek die heel geschikt is voor de energietransitie."

‘Jezus, het wordt gewoon –10 vannacht, hè? Stelletje clowns’. Als de temperatuur afgelopen winter daalt, lopen de emoties in de appgroep van appartementencomplex Schalkstad in de Haarlemse Schalkwijk hoog op. 

Een bewoner appt een foto van de thermostaat: 10,9 graden. ‘Ik heb een baby in huis, echt niet normaal dit', stuurt weer een ander. 

Het licht oranje gebouw is opgeleverd in 2021. Ruim 150 huurappartementen - waaronder tientallen van een zorglocatie - en een aantal bedrijven zijn er gevestigd. De WKO-installatie van het gebouw is gebouwd en in beheer van Bam Energy Systems (BES), een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM.  

"Het is vanaf het begin, en we wonen hier nu 4,5 jaar, een beetje huilen met de pet op", vertelt Jan Haaring op de zesde verdieping. 

Hij en zijn vrouw Janneke verkochten hun huis bij de Sloterplas in Amsterdam voor dit kleinere en duurzame appartement. "Kijk, daar heb je Zandvoort. We hoopten hier samen, zonder de sores die je hebt als huiseigenaar, oud te worden. Maar dat valt tegen. Het is altijd spannend of er warm water uit de kraan komt."

Het eerste jaar waren er bijna maandelijks – en soms vaker – storingen. Daarop heeft WKO-eigenaar BAM naar eigen zeggen een aantal reparaties gedaan. Toch zaten de bewoners afgelopen januari van zaterdagochtend 10 januari tot maandag einde middag 12 januari in de kou. 

Meerdere mensen hebben zich erover beklaagd, maar geen reactie ontvangen. "In feite kan zo'n bedrijf doen en laten wat het wil, want je kunt toch niet weg. Dat had ik me vooraf niet gerealiseerd", aldus Haaring.

In een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) staat dat dertien procent van de WKO-systemen kampt met storingen, waarvan vier procent met ‘grote’ storingen. ACM zegt niet te weten wat dit percentage nu is.  

In een adviesrapport van december 2025, in opdracht van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei, wordt een aantal oorzaken opgesomd voor haperende WKO-systemen.

Slecht ontwerp, slechte waterkwaliteit of verouderde leidingen. Verminderde beschikbaarheid van warmtebronnen of kapotte pompen. En: ontwerpfouten of onderhoudsproblemen in de binnenhuisinstallatie.  

In Haarlem is warmtebedrijf Bam Energy Systems verantwoordelijk voor de levering van warmte tót het zogeheten afleverset - een soort cv-ketel die zorgt voor de overdracht van de centrale installatie naar de installatie in de woning. Voor de binnenhuisinstallatie – bijvoorbeeld de thermostaat en vloerverwarming - is vastgoedgroep Rebo de aangewezen partij.

Bedrijven wijzen naar elkaar

In Amstelveen is de constructie hetzelfde, maar is woningcorporatie Eigen Haard verantwoordelijk voor het deel in de woning. "Wij weten vaak niet bij wie we terecht moeten en of het een collectieve of individuele storing is", aldus bewoner Jan Haaring vanuit Haarlem. 

"Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen", bevestigt jurist Tom Gilsing. 

Hij staat zowel warmtebedrijven als bewoners bij in geschillen over WKO. Een lange procedure waar om die reden maar weinig mensen aan beginnen, is zijn ervaring. "Soms kan het heel lang duren voordat een probleem is gevonden en wordt opgelost. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

Bewoners tussen wal en schip

Ook het adviesrapport in opdracht van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei meldt dat de huidige warmtewet niet duidelijk omschrijft wie verantwoordelijk is voor het technisch onderzoek naar de oorzaak van een storing en de oplossing. 

Het is voor bewoners een lastig te doorgronden ‘wirwar’ en zij kunnen hierdoor tussen 'wal en schip’ vallen. 

Volgens de warmtewet hebben bewoners met storingen langer dan acht uur recht op financiële compensatie. Maar de systemen en daarmee de storingen zijn alleen inzichtelijk voor de WKO-bedrijven zelf. Die moeten de ‘lange storingen’ jaarlijks publiceren en sturen aan bewoners. 

Ervaringen van bewoners komen vaak niet overeen met de uitleg van de warmteleverancier. De storing afgelopen januari in Haarlem duurde voor bewoners 2,5 dag (ongeveer 54 uur) maar BAM spreekt in een reactie aan NH Onderzoek van niet meer dan ‘twee korte onderbrekingen’.  

"Daar liggen tegenstrijdige belangen", aldus jurist Gilsing. 

"Een warmteleverancier zal het begin of einde van de storing zo gunstig mogelijk uitleggen binnen het kader van de regelgeving. Dan is die uiteindelijk minder compensatie verschuldigd aan de gebruikers."

Ook toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) worstelt met de huidige regelgeving. En roept op tot het gebruik van slimme meters en een openbaar storingsregister. 

"Toezichthouden is nu lastig", aldus Julia Eijkens, programmacoördinator Warmte bij ACM. “Wij kunnen nu achteraf niet controleren of de storing heeft plaatsgevonden en wat dan precies en op welke plek. We zijn afhankelijk van de overzichten van de warmteleverancier.” 

De autoriteit was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks tot geen melding is gemaakt. 

"We vinden het heel zorgelijk dat je niet alleen te maken hebt met problemen met de warmtelevering, maar ook dat het niet opgelost wordt en van het kastje naar de muur wordt gestuurd."

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond uit haar zorgen over de kwesties in Noord-Holland. Zij merkt dat het draagvlak voor duurzaamheid door het haperende systeem afbrokkelt.

"Het is vechten tegen de bierkaai en dat zou niet zo moeten zijn", aldus woordvoerder Mathijs ten Broeke. "Wij begrijpen heel goed dat mensen denken: doe mij maar weer een cv-ketel. Wij geloven in de energietransitie, maar dat kan alleen met draagvlak van de bewoners."

In Amstelveen legt Tijmen van Aken zijn hand op het papieren pak op tafel. "Neem maar mee, lees het zelf maar. Ze helpen niet. De gemeente, Eigen Haard, niemand niet. Ze horen je gewoon niet. Ik voel me zwaar in de steek gelaten. Het gaat me niet om het geld. Ons woongenot is gewoon weg."

Ze hebben genoeg van al het ongemak. Afgelopen februari hadden ze weer geen warm water. Eigen Haard kreeg de voorbije winter tussen de vijftien en twintig meldingen van dergelijke storingen aan het Sint Janskruid.

"En dan is iedereen ook nog meldingsmoe, omdat het zo vaak voorkomt. Wij bellen meestal niet eens meer. Het gebeurt zo vaak dat je er op een gegeven moment spuugzat bent en je je er maar bij neerlegt." 

Hond nu weer zo blij als een puppy

Tijmen en Elone zijn inmiddels verhuisd naar een woning in Aalsmeer. “Het gaat heel goed. We slapen goed en ik zweet ook veel minder.” Hun huis heeft een cv-ketel. "Met Elone gaat het ook supergoed, ze heeft heel veel energie. En Madison is zo blij als een puppy. Het is ongelooflijk wat woongenot met je doet."

  •  

Honderden bewoners in de kou: duurzaam energiesysteem hapert in Haarlem en Amstelveen

Honderden bewoners van appartementen in Haarlem en Amstelveen kampen al jaren met problemen met hun warmtelevering. Dat blijkt uit onderzoek van NH. Het gaat om woningen die zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koude opslag (WKO) - een gasloos bodemenergiesysteem dat in Nederland sterk in opkomst is. 

Bewoners melden terugkerende storingen waardoor ze zonder verwarming, warm water of koeling zitten. In Amstelveen spelen de problemen al sinds 2012. 

Nederland telt zo'n drieduizend WKO-installaties, waarvan de meeste in Noord-Holland. Volgens WKO-ondernemer Mark van Harlingen worden er in de toekomst jaarlijks tienduizenden huizen aangesloten op een WKO. 

Volgens een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) kampt dertien procent van de systemen met storingen en vier procent met 'grote storingen'. Hoe dat nu is, zegt ACM niet te weten, maar wij spraken tal van mensen in Haarlem en Amstelveen die inmiddels wanhopig zijn over hun problemen in huis. 

Tijmen van Aken en zijn vriendin Elone Durfort wonen veertien jaar aan de Sint Janskruidlaan (honderden appartementen in vijf gebouwen) en hebben tientallen servicemonteurs over de vloer gehad. "Leuk en aardig allemaal dat milieu en van het gas af, maar het blijkt dat we al die jaren gewoon proefkonijnen zijn geweest."

Zij beschrijven dat hun woongenot door alle storingen weg is. "Het is hier soms ijskoud, dan zit ze te bibberen onder een dekentje", aldus Tijmen over zijn chronisch zieke vrouw Elone. "En soms loopt het op tot 35 graden."

Afgelopen winter heeft Woningcorporatie in Amstelveen Eigen Haard bijna twintig meldingen gehad. Een bewoner beschrijft dat zijn pasgeboren dochter niet op haar kamer kon slapen vanwege de lage temperatuur in huis. 

In Haarlem zaten bewoners van appartementencomplex Schalkstad (ruim 150 appartementen en een zorglocatie) begin dit jaar, ook hartje winter, bijna drie dagen in de kou. De WKO-installatie in beide complexen is in handen van Bam Energy Systems, een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM. 

Dit voorbeeld komt aan bod in de reportage die we erover maakten. BAM stelt dat er sprake was van niet meer dan 'twee korte onderbrekingen'. Pas bij een storing langer dan acht uur hebben mensen recht op compensatie. 

WKO werkt via twee bronnen in de grond. Daarmee worden gebouwen met water verwarmd en gekoeld.  

De installatie in de grond en tót de woning valt onder de verantwoordelijkheid van BAM. De apparatuur in huis - zoals vloerverwarming en thermostaten - is weer in beheer van de verhuurder.

Jurist Tom Gilsing: "Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

BAM stelt dat de warmtelevering in Amstelveen vanuit het centrale systeem stabiel is geweest en wijst voor de problemen deels naar woningcorporatie Eigen Haard. Die zegt op haar beurt al jaren te worstelen met BAM om verbetering van de warmtelevering. "Er is met de vuist op tafel geslagen."

Toezichthouder mist overzicht 

Toezichthouder Autoriteit Consument en Mark (ACM) noemt de situatie zorgelijk. Die was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks meldingen zijn geweest.  

Het ontbreekt aan een openbaar storingsregister, waardoor controle op warmteleveranciers moeilijk is. In een brief aan het Ministerie van Klimaat en Groene Groei pleit ACM pleit voor realtime registratie via slimme meters. 

In Haarlem en Amstelveen groeit bij bewoners de ergernis en een aantal besluit zelfs te verhuizen. "Ik ben blij dat ik mijn spullen ga pakken, met gierende banden de straat uit rij en terug naar het gas ga", aldus Tijmen van Aken. 

In Haarlem zegt iemand: 'Ik wil zo graag weg hier. Maar ik mag blij zijn met een huis, maar op deze manier.'

Eerder dit jaar nog tikte ACM een warmteleverancier van veertien wooncomplexen in onder meer Amsterdam en Utrecht op de vingers voor aanhoudende problemen rondom WKO-systemen. Het ging om zo'n 3.000 huishoudens. 

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond waarschuwt dat aanhoudende problemen het draagvlak voor duurzame warmtesystemen ondermijnen. 

Later vandaag een uitgebreider artikel over ons onderzoek op deze site. 

  •  

Honderden bewoners wanhopig, warmte-installatie hapert al jaren in Haarlem en Amstelveen

Honderden bewoners van appartementen in Haarlem en Amstelveen kampen al jaren met problemen met hun warmtelevering en koeling. Dat blijkt uit onderzoek van NH. Het gaat om woningen die zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koude opslag (WKO) - een gasloos bodemenergiesysteem dat in Nederland sterk in opkomst is. 

Bewoners melden terugkerende storingen waardoor ze zonder verwarming, warm water of koeling zitten. In Amstelveen spelen de problemen al sinds 2012. 

Nederland telt zo'n drieduizend WKO-installaties, waarvan de meeste in Noord-Holland. Volgens WKO-ondernemer Mark van Harlingen worden er in de toekomst jaarlijks tienduizenden huizen aangesloten op een WKO. 

Volgens een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) kampt dertien procent van de systemen met storingen en vier procent met 'grote storingen'. Hoe dat nu is, zegt ACM niet te weten, maar wij spraken tal van mensen in Haarlem en Amstelveen die inmiddels wanhopig zijn over hun problemen in huis. 

Tijmen van Aken en zijn vriendin Elone Durfort wonen veertien jaar aan de Sint Janskruidlaan (honderden appartementen in vijf gebouwen) en hebben tientallen servicemonteurs over de vloer gehad. "Leuk en aardig allemaal dat milieu en van het gas af, maar het blijkt dat we al die jaren gewoon proefkonijnen zijn geweest."

Zij beschrijven dat hun woongenot door alle storingen weg is. "Het is hier soms ijskoud, dan zit ze te bibberen onder een dekentje", aldus Tijmen over zijn chronisch zieke vrouw Elone. "En soms loopt het op tot 35 graden."

Afgelopen winter heeft Woningcorporatie in Amstelveen Eigen Haard bijna twintig meldingen gehad. Een bewoner beschrijft dat zijn pasgeboren dochter niet op haar kamer kon slapen vanwege de lage temperatuur in huis. 

In Haarlem zaten bewoners van appartementencomplex Schalkstad (ruim 150 appartementen en een zorglocatie) begin dit jaar, ook hartje winter, bijna drie dagen in de kou. De WKO-installatie in beide complexen is in handen van Bam Energy Systems, een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM. 

Dit voorbeeld komt aan bod in de reportage die we erover maakten. BAM stelt dat er sprake was van niet meer dan 'twee korte onderbrekingen'. Pas bij een storing langer dan acht uur hebben mensen recht op compensatie. 

WKO werkt via twee bronnen in de grond. Daarmee worden gebouwen met water verwarmd en gekoeld.  

De installatie in de grond en tót de woning valt onder de verantwoordelijkheid van BAM. De apparatuur in huis - zoals vloerverwarming en thermostaten - is weer in beheer van de verhuurder.

Jurist Tom Gilsing: "Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

BAM stelt dat de warmtelevering in Amstelveen vanuit het centrale systeem stabiel is geweest en wijst voor de problemen deels naar woningcorporatie Eigen Haard. Die zegt op haar beurt al jaren te worstelen met BAM om verbetering van de warmtelevering. "Er is met de vuist op tafel geslagen."

Toezichthouder mist overzicht 

Toezichthouder Autoriteit Consument en Mark (ACM) noemt de situatie zorgelijk. Die was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks meldingen zijn geweest.  

Het ontbreekt aan een openbaar storingsregister, waardoor controle op warmteleveranciers moeilijk is. In een brief aan het Ministerie van Klimaat en Groene Groei pleit ACM pleit voor realtime registratie via slimme meters. 

In Haarlem en Amstelveen groeit bij bewoners de ergernis en een aantal besluit zelfs te verhuizen. "Ik ben blij dat ik mijn spullen ga pakken, met gierende banden de straat uit rij en terug naar het gas ga", aldus Tijmen van Aken. 

In Haarlem zegt iemand: 'Ik wil zo graag weg hier. Maar ik mag blij zijn met een huis, maar op deze manier.'

Eerder dit jaar nog tikte ACM een warmteleverancier van veertien wooncomplexen in onder meer Amsterdam en Utrecht op de vingers voor aanhoudende problemen rondom WKO-systemen. Het ging om zo'n 3.000 huishoudens. 

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond waarschuwt dat aanhoudende problemen het draagvlak voor duurzame warmtesystemen ondermijnen. 

Later vandaag een uitgebreider artikel over ons onderzoek op deze site. 

  •  

Studentenflat opnieuw zonder water op superhete dag: "Water halen is nu een uitje"

Bij een van de studentenflats op campus Uilenstede in Amstelveen lopen studenten vandaag af en aan met emmers en flessen water. Na maandenlange problemen met de watervoorziening zijn veel bewoners inmiddels wel wat gewend, maar op een hete dag als vandaag valt dat extra zwaar.

Op de warmste 26 mei ooit gemeten zitten bewoners van de flat opnieuw zonder water uit de kraan, douche of wc.

Dit keer komt dat niet door een storing, maar doordat het verouderde watersysteem onder de flat volledig wordt vervangen.

Eerder dit jaar haalde de flat al meerdere keren het nieuws, omdat bewoners voor de elfde keer in één jaar tijd dagenlang zonder water zaten. Studentenhuisvester DUWO beloofde toen dat de problemen voor het einde van het jaar definitief opgelost zouden worden.

Ook noodvoorziening ging mis

Met de werkzaamheden van vandaag lijkt DUWO die belofte waar te maken, al gaat het niet helemaal vlekkeloos.

Uit een speciaal aangelegd tappunt blijkt in eerste instantie alleen ondrinkbaar water te komen.

"We balen als een stekker dat dat is gebeurd, want zeker op een dag als vandaag is dat hartstikke nodig", zegt een woordvoerder van DUWO. "Daarom hebben we 's ochtends flessenwater geregeld. Rond 13.00 uur leverde het tappunt wel weer drinkwater."

"Niet ideaal in deze hitte"

Voor bewoners betekent de situatie opnieuw improviseren.

"Water halen is nu een beetje een uitje geworden", vertelt student Beren Barlage. "Je doet er vijf minuten over om naar en van het kraantje te komen. Niet ideaal in deze hitte."

Werkzaamheden duren nog even

De werkzaamheden moeten uiterlijk woensdagavond klaar zijn, maar daarmee is het werk aan de leidingen nog niet volledig afgerond.

Veel studenten leggen zich er voorlopig maar bij neer, in de hoop dat ze deze zomer eindelijk weer gewoon koud water uit de kraan hebben.

  •  

Schiphol wil groener taxiën, maar elektrische taxibot kan nog lang niet overal rijden

Een vliegtuig zonder draaiende motoren naar de startbaan brengen: op Schiphol kan het nu met een volledig elektrische taxibot. Volgens de luchthaven is dat een wereldprimeur. Het moet zorgen voor minder uitstoot, minder ultrafijnstof en een stiller platform. Maar hoe groot die duurzame winst echt is, moet nog blijken.

De elektrische taxibot wordt aan het neuswiel van het vliegtuig gekoppeld, waarna de piloot zelf stuurt. Geen ronkende vliegtuigmotoren tijdens het taxiën dus - en dát moet brandstof, uitstoot en ultrafijnstof schelen.

Tekst gaat hieronder verder.

"Ons hoofddoel is om ultrafijnstof te verminderen, voor de mensen die hier op het platform werken", zegt projectleider Simon Prent. 

Ook luchtvaartmaatschappijen zien voordelen. EasyJet heeft vier toestellen aangepast om met de taxibot te kunnen rijden."Het bespaart brandstof, uitstoot en geluid. Als je kijkt naar brandstof bespaart het 80 tot 95 kilo per vlucht, en 250 tot 300 kilo CO2", zegt William Vet van EasyJet. 

Twee hybride, één elektrisch

Voorlopig is de inzet nog wel beperkt. Momenteel zijn er twee hybride taxibots en één volledig elektrische. Aan het einde van het jaar wil Schiphol met zes taxibots gaan rijden. Dan moeten er zeventig vluchten per dag afgehandeld kunnen worden. Dat zijn er nu nog maar acht per dag zijn. 

De elektrische taxibot rijdt nu namelijk alleen van en naar de Polderbaan, omdat Schiphol daar als enige speciale koppelplaatsen heeft waar vliegtuigen aan het voertuig kunnen worden vastgemaakt. Tenminste: als de wind goed staat.  

Om dat flink op te schalen, moet er nogal wat gebeuren. Schiphol is volgens Prent grotendeels volgebouwd, waardoor uitbreiding een flinke puzzel wordt. "Het klopt dat het een ongelofelijke klus is om de infrastructuur van Schiphol helemaal aan te passen op de taxibot". 

Daar hangt ook een stevig prijskaartje aan. Hoeveel precies wil Schiphol niet zeggen, maar volgens Prent gaat het om miljoenen. Bovendien is er niet overal ruimte voor nieuwe voorzieningen. "Op sommige plekken kun je de infrastructuur gewoon niet kwijt, en moet je met andere, simpele procesoplossingen gaan komen". 

Taxibot niet voor elk vliegtuig geschikt

De Taxibot is voorlopig ook niet voor elk vliegtuig een optie. Sommige toestellen moeten eerst technisch worden aangepast. Zo moet een nieuwe Airbus A321 neo daarvoor de hangar in voor een upgrade, waar een flinke investering mee is gemoeid.

EasyJet laat vier vliegtuigen aanpassen. KLM zet voorlopig alleen Boeing 737-toestellen met de Taxibot in. Later moeten daar ook Embraers en de nieuwe Airbus A321neo’s bij komen.

  •  
❌