Aalsmeer voelt zich gesterkt door βgroot Amsterdams legerβ
Door: Joop Kok. (Beschouwing) Commissielid Erik Abbenhues, VVD, gaf afgelopen dinsdagavond in de commissie luchtvaartzaken aan dat ze zich niet langer, net als de inwoners van dat kleine Gallische dorpje van Asterix en Obelix, in hun eentje tegenover een grootmacht voelden staan. “Achter onze rug doemt een groot Amsterdams leger op. Yes, yes, nu gaat het gebeuren. Hoe zouden wij jullie kunnen versterken?” vroeg hij.
Voordat het antwoord op deze prangende vraag door de Amsterdamse wethouder Hester van Buren (PvdA) werd gegeven, was het podium voor Ron Maas, directielid van Sensornet. Een bureau dat ooit opgericht was om vliegtuigmetingen te doen.
Iedere seconde fulltime meten
“We hadden een minister die zei: ‘vliegtuigen kun je niet meten’. Er waren echter drie studenten in Leiden die in een jolige bui zeiden: ‘Oh ja? Dat zullen we wel eens zien’ en ze gingen aan de slag. Dat wat als een grap ontstond is inmiddels uitgegroeid tot iets serieus. Want daar waar we stonden, Leiden, Oegstgeest en de bollenstreek, staan we nog steeds, men wilde niet dat we het ooit nog weg zouden halen. Sinds 2004 staan we iedere seconde fulltime te meten. Dat doe we ook hier in Aalsmeer en Kudelstaart.”
Knetterende bromfiets
Maas was door de commissie uitgenodigd om uitleg te geven hoe Sensornet werkt en wat ze daarbij nog meer doen. Theoretisch gezien kun je alles aan de hand van de juiste gegevens berekenen. Maar kloppen die gegevens wel? Wordt er de juiste hoeveelheid gas gegeven? De goede bocht ingezet? Rekening gehouden met geluidsreflecties? Kortom, de enige manier om de juiste gegevens te verzamelen is het ter plekke meten van het geluid. En dat doet Sensornet, met minimaal drie meetpunten om stoorgeluiden, zoals een knetterende bromfiets, uit te kunnen selecteren. Via internet zijn op de site Sensornet meetprojecten door een ieder de geluidsmetingen te bekijken. Door het indrukken van de knop vliegtuigen ontstaat een totaalbeeld en met wat zoekwerk vind je de rapportagegegevens van zowel Aalsmeer als Kudelstaart.
Gezondheid van kinderen
Nieuw en voor de gemeente zeker interessant om over na te denken, is dat Sensornet zich de laatste tijd vooral richt op metingen van (ultra) fijnstof dat gerelateerd is aan verkeersbewegingen van voertuigen of vliegtuigen. Met rapporten in de hand waarmee is aan te tonen dat er een relatie bestaat tussen de hoeveelheid fijnstof in de lucht en de gezondheid van kinderen, zou dit het pleidooi kunnen versterken om het aantal vluchten te verminderen.
Gezondheid van mensen op één
Na een spreekbeurt van een uur maakte Ron Maas plaats voor Hester van Buren. “Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, dan worden dat maximaal 400.000 vluchten per jaar en het stoppen van nachtvluchten tussen elf uur ’s avonds en zeven uur ‘s ochtends,” aldus de portefeuillehouder van onder meer Lucht- en Zeehaven.
De wethouder was uitgenodigd door commissievoorzitter Ronald Fransen (GroenLinks) naar aanleiding van het verschijnen van Position Paper Schiphol; Naar een nieuwe balans tussen Schiphol en haar omgeving. Net als de gemeente Aalsmeer vindt ook Amsterdam Schiphol belangrijk voor de regio, de stad, het hele land en zorgt het voor 4,4 procent werk in de regio. De ontwikkeling van Schiphol stond altijd in het teken van groei, van het aantal vluchten en van de economie. Maar net als Aalsmeer, heeft ook Amsterdam gezegd: ‘economie is belangrijk, maar die staat niet langer op één, het gaat om de gezondheid van mensen, de leefomgeving en leefbaarheid, dat staat op één’.
Luchtvaartlobby is geweldig sterk
Ze ga aan blij te zijn met de uitnodiging en greep de kans nog eens aan om te benadrukken dat het breder is dan alleen Amsterdam. Het gaat haar om de gezondheid van mensen, zo liet ze weten. Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid die niet stopt bij de gemeentegrens. Zij wil ook niet een Gallisch dorpje Amsterdam zijn. Er heerst volgens haar al zo’n sentiment dat Amsterdam vooral met zichzelf bezig is en het huidige kabinet is niet bepaald Amsterdam-minded. Ze is dan ook op zoek naar gemeentes die er hetzelfde inzitten als Amsterdam. “Samen ben je veel sterker en dat zal nodig zijn,” gaf ze aan, “de luchtvaartlobby is zo geweldig sterk, daar moet een stevige burenlobby tegenover staan. Het is mooi als de verschillende partijen elkaar ook steunen, dat het niet een politiek standpunt is van één partij. Dat zeg ik ook tegen de PVV, er wonen hier heel veel mensen die op jullie hebben gestemd, dan moet je daar met een verantwoordelijke minister als Madlener, ook voor opkomen. Maar ik heb niet de indruk dat dat is doorgedrongen.”
Op zoek naar kennis
Sybrand de Vries van D66 en Greta Holtrop van AA vroegen of ze niet, net als Aalsmeer, Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) financieel wil ondersteunen om zo indirect een rechtszaak mogelijk te maken die opkomt voor de gezondheid van de bewoners. Van Buren zag dat niet zitten. “Het Amsterdams college vindt het best wel ingewikkeld om tegen medeoverheden te procederen. We willen het wel op een andere manier doen,” gaf ze aan.
Jelle Buisma, PvdA, haakte daar op in: “We zijn op zoek naar de effecten van de luchthaven op de gezondheid van jonge kinderen. Wat is de invloed van het ‘leven onder een luchtruim?’ Het netwerk van Amsterdam en de kennis van Amsterdam is vele malen groter dan dat wat wij hier hebben. Ik ben op zoek naar kennis en middelen die ons onderzoek een kleine vlucht kunnen geven.” Van Buren haalde een toevallige ontmoeting met de ombudsvrouw aan waarbij zo’n beetje hetzelfde was besproken. De vraag van Buisma zal ze ook voorleggen aan collega’s en ambtenaren, om zo na te gaan hoe hier verder inhoud aan te geven.
Commissievoorzitter Ronald Fransen keek met genoegen terug op een interessante uitwisseling van informatie: “Het begin van iets moois.”
(Foto’s: Arjen Vos)
Het bericht Aalsmeer voelt zich gesterkt door ‘groot Amsterdams leger’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.