KLM Groep start bouw van eerste gasvrije hangar
KLM, Transavia en Bouwcombinatie Visser & Smit Bouw | Croonwolter&dros hebben een belangrijke stap gezet in de bouw van het KLM E&M Tech Center en de Transavia Greenbase in Hangar 10. Op 7 april is door alle partners symbolisch het startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe werkplaats van Transavia. De bouw van het KLM-gedeelte volgt later dit jaar. Nog niet eerder vond vliegtuigonderhoud van KLM en Transavia onder één dak plaats.
Eerste gebouw zonder gas op Schiphol-Oost
Hangar 10, gebouwd in de jaren '60, is ongeveer 14.500m2 groot en voldeed niet meer aan de huidige eisen. De vernieuwde hangar krijgt een open indeling met veel daglicht, en wordt gebruikt voor het onderhoud van Transavia vliegtuigen en het Engineering & Maintenance Tech Center van KLM. Naast de vernieuwing van de hangar, worden ook twee nieuwe kantoorgebouwen voor Transavia en KLM gebouwd. Hiermee wordt het totale vloeroppervlak ca. 27.000m2.
Dit wordt de eerste gasvrije hangar van de KLM Groep op Schiphol Oost. De upgrade van Hangar 10 is onderdeel van de High Impact Projecten van KLM Real Estate & Facility Contracting. Deze herontwikkeling krijgt een BREEAM certificering, wat een internationale standaard is voor het classificeren van gebouwen op duurzaamheid en energie-efficiëntie.
KLM en Transavia onder één dak
De hangar biedt zowel voor KLM, als Transavia ruimte om onderhoud aan vliegtuigen te plegen. Nog niet eerder opereerden Transavia en KLM letterlijk onder één dak. Eerder dit jaar startte KLM met de bouw van een nieuw trainingscentrum, The Link, die ruimte biedt voor vijf vliegsimulatoren, die door beide bedrijven gebruikt zullen worden om piloten te trainen.