Schiphol vernieuwt Buitenveldertbaan: grootschalig onderhoud van mei tot en met september
Het onderhoud
Om de Buitenveldertbaan de komende jaren veilig te blijven gebruiken, is grootschalig onderhoud noodzakelijk. Er wordt in totaal 100.000 ton asfalt aangebracht – vergelijkbaar met een oppervlakte van 72 voetbalvelden. 90% van het vrijgekomen asfalt wordt hergebruikt, waarvan 60% weer direct in de landingsbaan wordt toegepast. 1.300 lampen worden vervangen voor duurzamere led-verlichting en er wordt bijna 400 kilometer aan kabels gelegd voor het verlichtingssysteem. Ook wordt ca. 5.000 meter aan goten en ruim 2.500 meter aan hemelwaterafvoersysteem vernieuwd en ruim 14.000 m2 aan nieuwe markeringen aangebracht.
Naast de werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan, bundelt Schiphol zoveel mogelijk omliggende werkzaamheden in deze onderhoudsperiode. Dit voorkomt dat de baan meerdere keren per jaar buiten gebruik moet worden gesteld. Zo wordt er ook gewerkt aan de kruising van de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, de aansluitende taxirijbanen en de omliggende velden (90.000 m2). De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans. Tegelijkertijd voert Luchtverkeersleiding Nederland onderhoud uit aan het Instrument Landing System. Dagelijks werken er gemiddeld 400 mensen op en rond de Buitenveldertbaan.
Inzet van andere start- en landingsbanen
Welke start- en landingsbanen worden gebruikt door het vliegverkeer, is afhankelijk van de weersomstandigheden. De Buitenveldertbaan wordt normaal gesproken vooral gebruikt bij (sterke) westenwind. Tijdens het onderhoud aan deze baan maken vliegtuigen gebruik van andere start- en landingsbanen. Specifiek ter vervanging van de Buitenveldertbaan zetten we vaker de Kaagbaan in voor vertrekkende vliegtuigen en de Schiphol-Oostbaan voor landend vliegverkeer.
Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen hier hinder van ondervinden. Daarom plant Schiphol het baanonderhoud zorgvuldig en doet het er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, neemt de luchtvaartsector een aantal operationele maatregelen.
Nadat de werkzaamheden aan de baan zijn afgerond, is de Buitenveldertbaan vanaf 29 september weer beschikbaar voor het vliegverkeer. In de weken daarna voert LVNL nog noodzakelijke metingen op de grond en in de lucht uit, om het vernieuwde landingssysteem zorgvuldig te testen. Tot 12 november is de baan beschikbaar bij goed zicht voor landend vliegverkeer. Daarna is de baan weer volledig inzetbaar bij alle zichtomstandigheden. Lees hier meer.
Contact met de buren
Schiphol informeert omwonenden via diverse kanalen over de onderhoudswerkzaamheden en houdt hen uitgebreid op de hoogte over alles rondom de werkzaamheden, de impact op het vliegverkeer en onze omgeving. Houd schiphol.nl/onderhoud en de burennieuwsbrief in de gaten.
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met Bewonersaanspreekpunt Schiphol.