❌

Lees weergave

Privium ExpressLounge geopend op Eindhoven Airport

Deze week is op Eindhoven Airport de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks. Hier kunnen Privium Plus-leden en andere reizigers in een comfortabele omgeving werken, ontspannen en genieten voordat hun reis begint.  

De lounge is dagelijks geopend van 05:30 – 21:00 uur en biedt plaats aan 60 gasten. De lounge is voorzien van een bel- en werkcabine en diverse (zakelijke) faciliteiten. De eerste Privium Lounge werd in 2008 geopend op Amsterdam Airport Schiphol en met deze nieuwe locatie breidt Privium zijn exclusieve services verder uit. 

Diverse voordelen 
Naast toegang tot de lounge profiteren Privium-leden op Eindhoven Airport ook van Fast Track, waarmee zij sneller door de securitycontrole kunnen. Ook reizigers zonder Privium-lidmaatschap kunnen tegen extra betaling gebruikmaken van zowel de Privium ExpressLounge als Fast Track.  

Met de opening van deze lounge versterkt Schiphol Group haar inzet om reizigers een prettige ervaring te bieden – niet alleen op Schiphol, maar ook op regionale luchthavens zoals Eindhoven Airport.  

Schipholfonds reikt € 118.000 uit in de regio

Twee bestuursleden van het Schipholfonds hebben een bedrag van ruim € 118.000 uitgereikt aan organisaties actief op het gebied van sport en bewegen in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol. 

Tijdens deze bijeenkomst ontving Simone Boitelle, directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group en penningmeester van het Schipholfonds, een cheque van €10.000 voor het fonds. Deze werd aangeboden door een delegatie van vier facilitaire bedrijven (Gom, Vebego, Victoria en Asito). 

Het was de eerste uitreiking van het Schipholfonds in 2025 van in totaal vier uitreikingen. Er werden aan 25 (sport)organisaties donaties uitgereikt. Het hoogste bedrag van € 10.000 was voor de Speeltuin Sloten uit Amsterdam voor de aanschaf van een nieuwe klimpiramide.  

Vorig jaar ontvingen in totaal 82 sportclubs en verenigingen een donatie van het Schipholfonds. 

Over het Schipholfonds 

Het Schipholfonds is in 1994 opgericht op initiatief van Amsterdam Airport Schiphol, met als doel de maatschappelijke betrokkenheid van de luchthaven met de omgeving tot uiting te brengen. Het Schipholfonds ontvangt jaarlijks een schenking van de luchthaven en steunt projecten die als thema fysiek bewegen en sport hebben.  

Meer informatie over het Schipholfonds is te vinden op de website www.schipholfonds.nl

 

Overzicht donaties Schipholfonds 28 februari (eerste ronde 2025) 

Gymnastiekverenigin Jahn 

Koog aan de Zaan 

€ 2.500,-- 

IJsclub Hoogmade 

Hoogmade 

€ 2.950,-- 

Rijvereniging Xanthus 

Spaarnwoude 

€ 1.689,-- 

Fit Gymnastiek  

Lisse 

€ 2.500,-- 

BC Alkmaar 

Alkmaar 

€ 1.000,-- 

Zeepunter KU 12 

Warmond 

€ 4.000,-- 

VV Assendelft 

Assendelft 

€ 4.760,-- 

Speeltuinvereniging Bijdorp 

Bijdorp 

€ 4.706,-- 

UVO Spirit 

Amsterdam 

€ 2.850,-- 

Fietsmaatjes Amsterdam Nieuw Sloten 

Amsterdam 

€ 6.000,-- 

Speeltuinvereniging Sloten  

Amsterdam 

€10.000,-- 

SCPB’22 

Amsterdam 

€  7.000,-- 

Sportvereniging ARC 

Alphen aan de Rijn  

€  6.000,-- 

Sportclub Muiden 

Muiden 

€  5.500,-- 

Kinderboerderij de Zwaluw 

Hoofddorp 

€  5.500,-- 

Tennisvereniging VEP 

Woerden 

€  6.000,-- 

All Out Tennisvereniging 

Aalsmeer 

€  6.000,-- 

TC Botesa 

Bodegraven 

€  5.500,-- 

Speeltuinvereniging Vreugdeoord 

Alphen aan de Rijn 

€  6.000,-- 

Amsterdam Waterproof 

Amsterdam 

€  4.500,-- 

Studenten Roeivereniging 

Skoll 

Amsterdam 

€  7.000,-- 

SV Bato 

Haarlem 

€  3.542,-- 

PSV Haarlemmermeer 

Haarlemmermeer 

€  2.574,-- 

TTV  

Amstelveen 

€  3.500,-- 

Roei en Zeilvereniging RSVG 

Bodegraven-Reeuwijk 

€  7.000,-- 

 

Schiphol-Oostbaan van 10 t/m 18 maart buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Schiphol-Oostbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
 

Inzet van andere start- en landingsbanen 
Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan. Hierdoor vliegen er tijdens het onderhoud tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.  
 

Bewoners met vragen    
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.    

Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Dit geeft omwonenden inzicht in de ontwikkeling van het vliegverkeer. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief. 

Luchtvaartsector neemt tijdelijke maatregel tegen schittering zonnepanelen

Vanaf dinsdag 4 maart is de Polderbaan op Schiphol bij zonnig weer tussen 10.00-12.00 uur tijdelijk niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, easyJet en Schiphol, verenigd in het overkoepelende Integral Safety Management System (ISMS), zijn genoodzaakt deze maatregel te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.  

De zonnepanelen onder de aanvliegroute naar de Polderbaan, buiten het landingsterrein, belemmeren het zicht van piloten door schittering als de zon schijnt. Vanwege de stand van de zon treedt dit effect in de ochtend op. De afgelopen periode hebben piloten hierover diverse meldingen gedaan. 

Dagelijks zal op basis van weersvoorspellingen de afweging gemaakt worden of de Polderbaan inzetbaar is. De partijen willen dit tot een minimum beperken, omdat het niet inzetten van de Polderbaan impact heeft op de geluidsbelasting rondom Schiphol. Landend verkeer zal door deze maatregel vaker gebruik maken van de Zwanenburgbaan of Buitenveldertbaan.  

Oplossing noodzakelijk 

De luchtvaartsector heeft eerder overleg gevoerd met gemeente Haarlemmermeer over het plaatsen van zonnepanelen in de omgeving van Schiphol. Daarbij is door de sector aangegeven dat het gebruik van speciaal glas (deep textured glass), dat zon absorbeert in plaats van weerkaatst, voor de vliegveiligheid noodzakelijk is. 

De gemeente Haarlemmermeer en de eigenaar van het zonnepark werken hard aan een structurele oplossing, in overleg met de luchtvaartsector. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 23 maart, of eerder als een structurele maatregel voorhanden is. We blijven de situatie monitoren op basis van eventuele meldingen van vliegers. Veiligheid heeft daarbij onze hoogste prioriteit. 

Schiphol test zelfrijdend bagagevoertuig

Op Schiphol is het niet alleen een komen en gaan van passagiers, maar ook van hun bagage. Om dit proces efficiënter in te richten - en hiermee ook de werkdruk te verlagen - doet Schiphol in samenwerking met KLM een test met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig. Hierbij wordt de bagage van passagiers met lange overstaptijden gescheiden van bagage die meteen doormoet om een directe aansluiting te halen.

Op een gemiddelde dag worden er zo'n 31.000 bagagestukken van overstappende passagiers afgehandeld op Schiphol. Het grootste deel van deze bagage wordt in de ochtend verwerkt en dat zorgt voor druk op het bagagesysteem en de bagage afhandeling. Samen met Schiphol zorgt KLM Baggage Services ervoor dat alle koffers op tijd de juiste aansluiting halen.

Minder werkdruk en lagere belasting op bagagesysteem
Voor het vervoeren van de bagagestromen test Schiphol met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig van leverancier Aurrigo. Dit autonome voertuig gaat bagagestukken van passagiers met een lange overstaptijd vanuit het vliegtuig vervoeren naar een tijdelijke, afgesloten opslaglocatie. Op het juiste moment brengt het voertuig vervolgens de bagage vanuit daar naar de bagagehal, waar het wordt ingevoerd in het bagagesysteem voor verdere afhandeling. Dit nieuwe, deels geautomatiseerde, proces draagt bij aan het verlagen van de werkdruk en zorgt voor minder belasting op het bagagesysteem doordat niet alle bagage tegelijkertijd wordt ingevoerd.

Van bagageopslaglocatie naar bagagehal
De eerste fase van de proef vond plaats vanaf augustus 2024. Er is toen getest op de route van de tijdelijke bagageopslaglocatie naar de bagagehal. Het voertuig heeft daarbij de omgeving van het platform in kaart gebracht met behulp van 3D-camera's en geleerd hoe het zich kan navigeren. Tijdens de testfase zijn stapsgewijs onderdelen getest, zoals het autonoom op- en afzetten van containers en het rijden in de drukke bagagehal.

Start vervolg testfases
Tijdens de volgende testfase, die begin deze maand van start is gegaan, rijdt het zelfrijdend voertuig op de pier. Als dit goed verloopt, worden de testroutes uitgebreid en wordt het voertuig uiteindelijk getest op vliegtuigopstelplaatsen. De test duurt tot eind 2025. Het zelfrijdende voertuig is uitgerust met Lidar-sensoren en camera’s met een 360 graden zicht. Dit stelt het in staat om veilig te rijden tussen ander verkeer, op tijd te remmen en voldoende afstand te houden. Voor de veiligheid zit er tijdens de proef altijd een Safety Operator in het zelfrijdende voertuig om in te grijpen, mocht dat nodig zijn.
 

Verkeer- en vervoercijfers januari 2025

Aantal passagiers 
In januari 2025 reisden er 4,8 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 2,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Twee miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 
3,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.717 in januari 2025. Dat is een stijging van bijna 2% vergeleken met 2024. 28.464 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.253 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 5% lager dan in januari 2024. In januari 2025 waren er 1.247 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.307. Het totale vervoerde volume was in januari 2025 104.361 ton. Dat is een afname van bijna 12% t.o.v. 2024.

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van januari 2025.

 

Schiphol maakt tijd op luchthaven inzichtelijk door slimme data-integratie

Met een nieuwe update van de Schiphol-website en -app krijgen reizigers vanaf nu realtime inzicht in hun tijdsverloop op de luchthaven na landing. Door actuele loop- en wachttijden slim te combineren, biedt Schiphol een helder en betrouwbaar overzicht van de reis door de terminal – vanaf de landing, naar de bagageband tot het moment van vertrek van de luchthaven.

Voor reizigers zonder ruimbagage wordt direct de verwachte looptijd en eventuele wachttijd bij de paspoortcontrole van Koninklijke Marechaussee weergegeven. Voor reizigers mét ruimbagage wordt de totale exit-tijd bepaald door de langste wachttijd: die bij de bagageband of bij de paspoortcontrole. Hierdoor weten reizigers wanneer ze met hun koffer in de hand buiten staan of welke trein goed aansluit op het vervolg van hun reis. Ook voor ophalers is deze nieuwe feature fijn, door de pagina of app te raadplegen weten zij precies wanneer ze iemand kunnen verwachten. 

Vanaf 2024 konden reizigers al op de minuut nauwkeurig volgen wanneer hun bagage op de band aankomt. Schiphol heeft een zelflerend datamodel ontwikkeld dat gebruikmaakt van dertien verschillende databronnen om de bagagewachttijd en de paspoortcontrole te voorspellen. Door de looptijden en verwachte wachttijden bij de bagageband en eventueel de paspoortcontrole vanaf nu samen te voegen krijgen reizigers een compleet overzicht van hun tijd op Schiphol. 

Schiphol verbetert prestaties en financiΓ«n in 2024

2024 in het kort: 

  • 75,9 miljoen reizigers via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+7% t.o.v. 2023). Hiervan vlogen er 66,8 miljoen via Schiphol. 
  • 529.248 vluchten van/naar Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+6% t.o.v. 2023). 473.815 hiervan waren via Schiphol. 
  • Nederland was via Schiphol verbonden met 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Schiphol was hiermee in 2024 de op één na best verbonden luchthaven van Europa. 
  • Korte wachttijden: 91% van de reizigers binnen 10 minuten door de securitycontrole.  
  • On-time performance: Schiphol op de tweede plek in vergelijking met andere Europese hub-luchthavens.   
  • Positief onderliggend netto resultaat van 291 miljoen euro. 
  • Investeringen: ruim 1 miljard euro. 
  • Negatieve kasstroom na investeringen van 405 miljoen euro. 

De luchthavens van Royal Schiphol Group blijven de toenemende vraag naar vliegreizen succesvol faciliteren. In 2024 zorgden de luchthavens er met voldoende medewerkers en stabiele operationele prestaties voor dat in totaal 75.9 miljoen reizigers via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport op reis gingen. 

De financiën van de luchthavengroep laten goed herstel zien, met een onderliggend nettoresultaat van 291 miljoen euro. De kasstroom na de noodzakelijke investeringen is echter 405 miljoen negatief. Solide financieel beleid blijft nodig om de positieve trend door te zetten en de investeringsopgave van Schiphol waar te maken. 

Ondanks dat 2024 zich voor Schiphol kenmerkte door een goed draaiend luchthavenproces met verbeterde service aan reizigers en luchtvaartmaatschappijen, moet de dienstverlening beter om op het gewenste niveau te komen. Om de infrastructuur en voorzieningen verder te verbeteren, vonden er tal van verbouwingen plaats en introduceerde Schiphol het grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven. Er werden nieuwe tarieven aangekondigd die de grote, noodzakelijke investeringsopgave van Schiphol mogelijk maken en luchtvaartmaatschappijen aansporen om hun stilste en schoonste vliegtuigen in te zetten.

Verkeer 
Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 7% gestegen tot 75,9 miljoen (2023: 70,9 miljoen, 2019: 80,5 miljoen). 66,8 miljoen reizigers vlogen met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023 en 7% minder dan in 2019. 47,6 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 19,2 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming.

Passagiers (in miljoenen)

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

2024 

66,8 

6,8 

2,3 

75,9 

2023 

61,9  

6,8  

2,2  

70,9  

2022 

52,5  

6,3  

2,0  

60,8  

2021 

25,5  

2,7  

0,7  

28,9  

2020 

20,9  

2,1  

0,5  

23,5  

2019 

71,7  

6,7  

2,1  

80,5  


Op Amsterdam Airport Schiphol vonden 473.815 vliegtuigbewegingen plaats in kalenderjaar 2024. Dat is een stijging van 7% ten opzichte van 2023, 5% minder dan in 2019. Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol steeg met 8% tot 1,49 miljoen ton. Er waren 15.661 volledige vrachtvluchten. Dat is een daling van bijna 2% ten opzichte van 2023 en een toename van 11% t.o.v. 2019.
 

Vliegtuigbewegingen

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport 

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

2024 

473.815 

39.400 

16.033 

529.248 

2023  

441.969  

39.996  

16.191  

498.156  

2022  

397.646  

38.143  

15.772  

451.561  

2021  

266.967  

21.704  

6.355  

295.026  

2020  

227.304  

18.882  

5.314  

251.500  

2019  

496.826  

41.438  

16.683  

554.947  

 

Bestemmingen 
Nederland was via Schiphol verbonden met 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Volgens het ACI Airport Industry Connectivity Report 2024 was Schiphol daarmee de op één na best verbonden luchthaven van Europa en nummer vijf van de wereld. Schiphol was de luchthaven met de meeste directe Europese bestemmingen.   


Financiële gegevens   
Het onderliggend nettoresultaat over 2024 kwam uit op een positief resultaat van 291 miljoen euro (2023: 110 miljoen euro). De omzet steeg met 21% tot 2.245 miljoen euro (2023: 1.852 miljoen euro). In 2024 is 1.057 miljoen euro geïnvesteerd in de kwaliteit van de luchthaven. De kasstroom na investeringen was 405 miljoen negatief, wat de financiën verder onder druk zet.


Onderliggende resultaten

In miljoenen euro's 

2024 

2023  

2022  

Omzet  

2.245 

1.852  

1.491  

Onderliggend EBITDA  

734 

501  

361  

Onderliggend operationeel resultaat  

380 

157  

30  

Onderliggend resultaat  

291 

110  

-19  

Onderliggend resultaat toekomend aan aandeelhouders  

280 

101  

-28  

 

Vooruitblik 2025 
Het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen nam in 2024 verder toe. Ondanks de gestegen ticketprijzen, blijft de vraag naar vliegreizen onverminderd hoog. Schiphol verwacht dat het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen verder zal toenemen in 2025. 

Op de lange termijn is de ontwikkeling van het aantal vluchten onzeker vanwege de intentie van de Nederlandse overheid om het aantal vluchten te verminderen. Hiervoor wordt een Balanced Approach procedure gevolgd, die momenteel wordt beoordeeld bij de Europese Commissie. Ook bij een vastgesteld aantal vliegtuigbewegingen verwacht Schiphol in de toekomst meer reizigers te verwelkomen, omdat luchtvaartmaatschappijen nieuwe en grotere vliegtuigen zullen inzetten.
 

Het volledige (pers)bericht met alle cijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden. Het volledige jaarverslag 2024 staat op onze site met alle jaarverslagen.

 

Royal Schiphol Group breidt aandeel in Brisbane Airport uit

Royal Schiphol Group vergroot haar aandeel in Brisbane Airport Corporation Holdings (BACH), waarvan het sinds 1997 aandeelhouder is. Het belang is met 0,52% verhoogd tot 20,13%. Deze stap, gerealiseerd door de aankoop van aandelen van een andere aandeelhouder, zorgt ervoor dat Schiphol nu meer dan 20% bezit en daarmee recht houdt op een tweede bestuurszetel.

De toekomstverwachtingen van Brisbane Airport zijn positief dankzij een groeiende markt en het vooruitzicht op de Olympische en Paralympische Spelen van 2032 die in Brisbane plaatsvinden. Royal Schiphol Group en Brisbane Airport hebben in de afgelopen jaren intensief samengewerkt, wat geleid heeft tot wederzijds voordeel door het delen van kennis en expertise. 

Brisbane Airport wil de komende tien jaar meer dan 5 miljard Australische dollars (3 miljard euro) investeren. Het investeringsprogramma omvat meer dan 150 projecten, waaronder de installatie van een nieuw ultramodern bagagesysteem, de invoering van geavanceerde beveiligingstechnologie, de uitbreiding van commerciële zones en de planning van een derde terminal om de toekomstige passagiersgroei te faciliteren.

In januari 2025 werd de luchthaven de eerste in Australië die aankondigde dat zij Net Zero Scope 1 en 2 emissies had bereikt. In 2024 reisden meer dan 17,5 miljoen binnenlandse passagiers en 6,2 miljoen internationale passagiers via Brisbane Airport.

BACH heeft sinds juli 1997 een 50-jarige lease op de luchthaven van Brisbane, met een verlengingsoptie van nog eens 49 jaar.

Royal Schiphol Group sluit leenovereenkomst met Europese Investeringsbank voor investeringen in infrastructuur

Nieuwe bagagekelder 
Deze lening wordt voornamelijk gebruikt voor de bouw van de nieuwe bagagekelder. Met de nieuwe bagagekelder creëert Schiphol de benodigde capaciteit om het bestaande bagagesysteem te vervangen en te vernieuwen, om de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers te verbeteren. Recent zijn de voorbereidingen voor de bouw gestart.  

Investeringsportefeuille: 6 miljard euro in vijf jaar  
Schiphol investeert de komende vijf jaar zes miljard euro ter verbetering van de luchthavenfaciliteiten, waaronder onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Lees hier meer daarover.   

Doorlopende EIB-steun 
Naast eerdere financiering voor infrastructuurprojecten op Schiphol, steunde de EIB in 2023 nog de elektrificatie van materieel op airside, om de emissies te verlagen in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van Schiphol. Aangezien deze nieuwe financiering ook relevant is voor de versterking van de vitale luchthaveninfrastructuur, valt deze lening onder het Strategic European Security Initiative (SESI) van de EIB. 

Meer dan 50 bedrijven bieden vacatures aan op banenmarkt Schiphol

Voor de vijfde keer organiseren Royal Schiphol Group, Luchtvaart Community Schiphol (LCS), Werkgeversservicepunt (WSP) Groot-Amsterdam en Regionaal Werkcentrum (RWC) Groot-Amsterdam een banenmarkt op Schiphol. De banenmarkt is een unieke kans om direct in contact te komen met ruim 50 werkgevers op de luchthaven en te ontdekken welke carrièremogelijkheden Schiphol te bieden heeft. Bij eerdere edities vond bijna een kwart van de bezoekers een baan op Schiphol. 

Op Schiphol is veel werkgelegenheid en de partijen zien dat er nog steeds veel interesse is om op de luchthaven te werken. Voor de komende banenmarkt op zaterdag 1 februari hebben ongeveer 2.000 geïnteresseerden zich aangemeld. Tijdens de banenmarkt laten de bedrijven die op of rond Schiphol gevestigd zijn, zien wat het werken bij hen interessant maakt. Werkzoekenden kunnen ter plekke in gesprek gaan met werkgevers over de openstaande vacatures. Bij sommige bedrijven ligt het contract zelfs al klaar.  

Banen voor alle werkzoekenden 

Ondanks de arbeidsmarktkrapte zijn er nog steeds mensen die het niet lukt om een passende baan te vinden. Voor iedereen die wil en kan werken zijn er mogelijkheden op Schiphol. Zij kunnen eventueel een begeleider of jobcoach meenemen naar de banenmarkt. Iedereen die kan en wil werken verdient een kans. Er zijn vacatures voor fulltimebanen, maar ook voor parttime banen en bijbanen. 

Op de luchthaven is vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail. Specifieke aandacht is er dit jaar voor de technische sector. Bedrijven die vacatures hebben in de vliegtuigtechniek, zoals technici en monteurs, zullen zich verzamelen op een speciaal ingericht techniekplein. 

Praktische informatie 

De banenmarkt vindt plaats op zaterdag 1 februari tussen 10.00 en 15.00 uur in het Sheraton Hotel Amsterdam Airport. Geïnteresseerden voor de banenmarkt kunnen zich aanmelden via deze link. Om voor iedereen voldoende tijd te hebben, wordt er gewerkt met vier tijdsloten tussen 10.00 en 15.00 uur. 

Reisbureau op Schiphol Plaza voor reis naar volgende carrierestap

Op Schiphol Plaza staat twee weken lang een pop up carrierereisbureau, waar bezoekers op ontdekkingsreis kunnen in de wereld van Royal Schiphol Group. Het reisbureau wordt bemand door Schiphol Group medewerkers om bezoekers over het werk en vacatures te enthousiasmeren. Ook kunnen geïnteresseerden mee op een tour langs functies in bijvoorbeeld IT of bouw.  

Vanaf het reisbureau worden rondleidingen georganiseerd, gegeven door medewerkers van Royal Schiphol Group. Deze rondleidingen bieden een uniek kijkje achter de schermen en laten zien wat er allemaal komt kijken bij werken bij Schiphol Group en welke functies er zijn. Het reisbureau biedt ook themadagen, bijvoorbeeld gericht op stages of op diversiteit en inclusie. 

Het carrierereisbureau staat van 21 januari tot en met 4 februari op Schiphol Plaza en is doordeweeks te bezoeken tussen 10.00 en 18.00 uur, in het weekend tussen 10.00-16.00 uur. Aanmelden is niet nodig. Meer informatie is hier te vinden: Evenementen - Career Travel Agency - Werken bij Schiphol Group 

Verkeer- en vervoercijfers december 2024

Aantal passagiers 
In december 2024 reisden er bijna 5,2 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 3,1 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 
Bijna 3,6 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 37.449 in december 2024. Dat is een stijging van bijna 5% vergeleken met 2023. 30.203 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.246 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was 3% lager dan in december 2023. In december 2024 waren er 1.253 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.296. Het totale vervoerde volume was in december 2024 118.160 ton. Dat is een afname van bijna 2% t.o.v. 2023.

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van december 2024.

 

Kjell Kloosterziel nieuwe directeur Strategy & Airport Planning

Kjell Kloosterziel is de nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group. Hij volgt Richard Emmerink op die in november afscheid nam. Naast zijn nieuwe functie, blijft Kjell ook directeur van Schiphol International.  

CEO Pieter van Oord: ‘We zijn heel blij dat iemand uit ons eigen bedrijf deze belangrijke functie gaat vervullen. Kjell heeft diepgaande kennis over de ontwikkeling van luchthavens, veel ervaring en een groot netwerk. Dat is de perfecte combinatie voor deze baan.' 

Kjell werkt meer dan twintig jaar op en voor luchthavens. Sinds 2019 is hij in dienst bij Schiphol als directeur Schiphol International. Schiphol International is verantwoordelijk voor het versterken van de samenwerking tussen alle luchthavens van de Royal Schiphol Group. Ook kijkt Schiphol International naar kansen over de hele wereld om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Voordat Kjell bij Schiphol in dienst kwam, was hij directielid bij Netherlands Airport Consultants (NACO). NACO is een advies- en ingenieursbureau voor luchthavens gericht op het ontwerpen van toekomstbestendige luchthavens.  

66,8 miljoen in 2024 – aantal reizigers op Schiphol neemt verder toe

Aantal reizigers 
Van de 66,8 miljoen reizigers in 2024, reisden ruim 42,5 miljoen reizigers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 24,3 miljoen reizigers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim 12 miljoen unieke transferpassagiers. Overstappers worden in de internationale telwijze tweemaal geteld: als reiziger bij aankomst en als reiziger bij vertrek. 

301 bestemmingen 
Nederland was via Schiphol verbonden met 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Volgens het ACI Airport Industry Connectivity Report 2024 was Schiphol daarmee de op één na best verbonden luchthaven van Europa en nummer vijf van de wereld. Schiphol was de luchthaven met de meeste directe Europese bestemmingen. 

45,3 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 21,5 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming. Het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije waren de meest populaire bestemmingen voor vertrekkende reizigers. 

Vracht in 2024 
Schiphol verwerkte 1,49 miljoen ton vracht, 8% meer dan in het jaar 2023 (1,38 miljoen ton). Er waren 15.661 volledige vrachtvluchten, een afname van bijna 2% ten opzichte van 2023 (15.969). Dat is een toename van 10% t.o.v. 2019. 


Dit zijn de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol. De definitieve cijfers volgen bij publicatie van de jaarcijfers in februari.

Kerstperiode Schiphol van start: samen voorbereid op vakantie

De kerstpiek op Schiphol komt eraan: de komende twee weken vertrekken er dagelijks tienduizenden vakantiegangers vanaf de luchthaven, om vrienden en familie te bezoeken of op weg naar hun welverdiende kerstvakantie. Met name vrijdag 20 december belooft een bedrijvige dag te worden - maar liefst 71.000 reizigers beginnen dan aan hun reis. Gedurende de hele vakantieperiode, die doorloopt tot 5 januari, verwacht Schiphol dagelijks gemiddeld 55.000 vertrekkende passagiers te verwelkomen. Om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen, roept de luchthaven reizigers weer op zich goed voor te bereiden.

Het aantal reizigers op Schiphol groeit deze kerstvakantie ten opzichte van vorig jaar. Dagelijks vertrekken er gemiddeld 55.000 passagiers (2.000 meer dan vorig jaar). Ook het aantal aankomende passagiers stijgt licht naar 53.000 per dag (vorig jaar 52.000). Het aantal overstappers komt uit op gemiddeld 69.000 per dag, vergeleken met 61.000 vorig jaar.

De meeste aankomende passagiers worden verwacht op zondag 5 januari met 66.000 reizigers. In totaal rekent de luchthaven deze kerstvakantie op zo'n 3 miljoen reizigers. Dit betekent een groei van 6,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen 2,8 miljoen passagiers via Schiphol reisden.

Populaire vakantielanden 
Deze kerstvakantie kiezen veel reizigers voor bestemmingen in Groot-Brittannië, Spanje en Italië. Ook de Verenigde Staten, Turkije en Duitsland zijn populaire bestemmingen. De top 10 wordt afgesloten door Zwitserland, Portugal, de Verenigde Arabische Emiraten en Frankrijk.

Tips voor een soepele reis 
Om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen, geeft Schiphol reizigers de volgende tips:

  1. Plan vooruit: Check online in waar mogelijk en houd de door de luchtvaartmaatschappij geadviseerde aankomsttijden aan (meestal 2 uur voor Europese en 3 uur voor intercontinentale vluchten). 
     
  2. Maak gebruik van gratis security-tijdsloten: Deze zijn vanaf drie dagen voor vertrek te boeken via de Schiphol-app en Schiphol.nl. 
     
  3. Reis slim: Pak handzaam in, draag gemakkelijke kleding en schoenen, en verwijder oude kofferlabels en stickers met streepjescodes van je ruimbagage. Dankzij 3D CT-scans hoeven elektronica niet uit de handbagage. Vloeistoffen, gels, crèmes en pasta's mogen alleen mee in verpakkingen van maximaal 100 milliliter. 
     
  4. Check je documenten: Controleer de geldigheid van je paspoort en maak waar mogelijk gebruik van de selfservice paspoortcontrole. Let extra op de regels bij reizen met minderjarigen
     
  5. Ken de douaneregels: Informeer jezelf vooraf over wat wel en niet ingevoerd mag worden bij terugkomst, bijvoorbeeld via de Reisapp van de overheid.

Verkeer- en vervoercijfers november 2024

Aantal passagiers 
In november 2024 reisden er bijna 5,1 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 1,9 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim 900.000 unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 
Bijna 3,6 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,5 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 36.590 in november 2024. Dat is een stijging van 3% vergeleken met 2023. 29.576 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.014 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 2% hoger dan in november 2023. In november 2024 waren er 1.293 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.270. Het totale vervoerde volume was in november 2024 120.293 ton. Dat is een toename van bijna 4% t.o.v. 2023.

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van november 2024.

 

Schiphol en Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren

Vanaf nu kunnen reizigers van en naar P3 Lang Parkeren op Schiphol gebruikmaken van nieuwe elektrische bussen. Arriva Touring vervangt met deze nieuwe achttien meter lange zero emissie voertuigen de eerdere, kleinere, dieselbussen. De nieuwe gelede 18 meter bussen bieden de passagiers meer ruimte en een meer duurzame vervoersoptie.

De nieuwe bussen worden voor het grootste deel opgeladen met zonnestroom. Die komt van de zonnepanelen op het dak van de P3 garage. Schiphol vult deze energie aan met duurzaam opgewekte stroom wanneer nodig en streeft ernaar om door slim beheer van de laadcycli het aandeel zonne-energie zo hoog mogelijk te houden. Met de introductie van deze elektrische bussen zet Schiphol, samen met Arriva, een belangrijke stap in haar ambitie om de uitstoot verder te verlagen en haar mobiliteitsaanbod verder te verduurzamen.

Gezamenlijk project
De inzet van de elektrische bussen is een gezamenlijk project van Schiphol en vervoerder Arriva. Schiphol heeft de oplaadinfrastructuur gerealiseerd en neemt het beheer daarvan op zich. Arriva schafte de bussen aan en leverde expertise op het gebied van zero-emissie oplossingen. Dit leidde tot de keuze voor de elektrische bussen van leverancier Solaris.

Dezelfde dienstregeling
Dankzij de extra lengte van de bussen profiteren reizigers van meer ruimte. Dat wordt vooral merkbaar tijdens drukkere momenten. De huidige dienstregeling blijft gelijk. De bus van P3 rijdt 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Schiphol opent tijdelijke kunstexpositie New Dutch Horizons in Lounge 1

Vanaf 17 december kunnen reizigers in Lounge 1 op Schiphol de tijdelijke kunstexpositie New Dutch Horizons bezichtigen. Deze ruim 200 meter lange expositie toont de visie van 19 Nederlandse kunstenaars op de natuur en cultuur van hun thuisland. Het is voor het eerst dat Schiphol een kunstexpositie bouwt rondom een bouwgebied op de luchthaven. 

Schiphol is volop bezig met de grootschalige verbouwing en modernisering van Lounge 1, de centraal gelegen hal. In plaats van traditionele bouwschotten rondom het bouwgebied te plaatsen, kiest Schiphol voor een innovatieve aanpak die de omgeving voor passagiers aantrekkelijker maakt. Rondom de werkzaamheden wordt New Dutch Horizons gecreëerd, een ruim 200 meter lange kunstexpositie waar 19 Nederlandse kunstenaars hun visie delen op de natuur en cultuur van hun thuisland. 

Kunstzinnige kennismaking met Nederland 
In New Dutch Horizons zijn werken van 19 Nederlandse kunstenaars te zien, waaronder Esther Tielemans, Jennifer Tee, Kévin Bray en Dion Rosina. In hun kunstwerken delen zij hun visie op de natuur en cultuur van hun thuisland. Daarmee geeft de expositie reizigers een unieke kennismaking met de veelzijdigheid van Nederland. Geïnspireerd door het ontmoetingspunt tussen land en lucht creëerden de kunstenaars foto’s, schilderijen en videokunst. De horizon, in het midden van elk werk, verbindt de verschillende perspectieven van de talentvolle makers. De expositie is een combinatie tussen print en video. Door de rustgevende kracht van de kunstwerken laat New Dutch Horizons bezoekers even stil staan bij, en verder kijken dan, hun eigen horizon.  

Een moment van rust 
Reizigers kunnen de kunstexpositie bezoeken in Lounge 1, de centrale ruimte waar vertrekkende, overstappende en aankomende passagiers binnen Europa uitkomen na de security. Bij de expositie is een audiotour beschikbaar in het Nederlands en Engels waarin het concept, de kunstenaars en de verhalen achter hun werken worden toegelicht. De audiotour is beschikbaar via QR-codes en kan worden afgespeeld op een eigen device van de passagier. 

Te zien in Lounge 1 tot medio juni 
New Dutch Horizons is te zien totdat de verbouwing in het middenstuk van de expositie is afgerond, naar verwachting begin juni 2025. Op deze locatie komt dan een winkelgebied. De kunstexpositie is ontworpen met hergebruik in gedachte. Alle onderdelen van de expositie zijn herbruikbaar en/of recyclebaar. Het is de intentie om de werken na sluiting van de expositie te herplaatsen op Schiphol, uiteraard in overleg met de kunstenaars. New Dutch Horizons is tot stand gekomen in samenwerking met de creatieve bureaus Wink & Unchain the Tigers, Brandwacht & Meijer, specialist in decorbouw, interieurbouw en tentoonstellingen en BIS|Econocom, leverancier van de digitale schermen. Meer informatie is te vinden op www.schiphol.nl/newdutchhorizons  

Schiphol gaat nieuwe intensieve samenwerking aan met Lagardère Travel Retail

Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar succesvolle samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie van meer dan twintig duty-free winkels achter de securitycontrole. Deze samenwerking vindt plaats in een joint venture waarin Lagardère Travel Retail 70% van de aandelen heeft en Schiphol 30%. Hiermee zet Schiphol een belangrijke stap in de vernieuwing van het winkelaanbod op de luchthaven, en de verbetering van de beleving voor passagiers.

Eerder dit jaar heeft Schiphol retail partijen uitgenodigd om mee te dingen naar een tienjarige strategische samenwerking voor de categorieën parfum & cosmetica, zonnebrillen, tabak, drank en chocola. Na een intensief selectieproces is de keuze gevallen op Lagardère, en hebben Schiphol en Lagardère hun samenwerkingsovereenkomst kunnen bezegelen.

Herontwikkeling van het winkelaanbod
Het duty-free winkelaanbod achter de securitycontrole op de luchthaven zal volledig worden herontwikkeld.

Nieuwe mogelijkheden
Het huidige contract met Schiphol Airport Retail (SAR) loopt af op 30 april 2025. Schiphol Commercial dankt Gebr. Heinemann voor de intensieve en succesvolle samenwerking in de afgelopen tien jaar. Schiphol werd eerder dit jaar eigenaar van luchthavenretailer Kappé. Door de winkels van het huidige Kappé and SAR samen te voegen in deze nieuwe Joint Venture worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd om de layout en uitstraling van deze locaties te verbeteren.

De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten en adviezen van de ondernemingsraden van Kappé, SAR en Schiphol.

Dansende prijswinnaars tijdens ’Jingle all the runway’ op Schiphol

Reizigers op Schiphol werden woensdag 11 december verrast met een magische kerstervaring tijdens het dansevenement ‘Jingle All the Runway’. De corridor tussen parkeergarage P1 en Schiphol Plaza werd voor één dag omgetoverd tot een kerstparadijs met fonkelende lichtjes, sfeervolle decoraties en natuurlijk de kerstman met zijn elfen. Dexter Laclé uit Leeuwarden ging er met de hoofdprijs vandoor: twee vliegtickets naar Lapland, aangeboden door TUI.

Dansend over de rode loper richting de prijzentafel kregen reizigers de kans om schitterende prijzen te winnen. Honderden deelnemers toonden hun beste dansmoves en gingen op reis met een extra cadeau in hun bagage. Zo maakten zij onder andere kans op tien stijlvolle Smoky Pink headphones (aangeboden door Capi), luxe make-up en huidverzorging van merken als Charlotte Tilbury, Clarins en Sol de Janeiro (aangeboden door Kappé) tot luxe koektrommels van social media fenomeen het Koekemannetje.

Lapland
Rond de klok van twee werd duidelijk wie er met de TUI vliegtickets vandoor ging. De 33-jarige Dexter Laclé uit Leeuwarden kwam al dansend over de loper en won twee tickets naar Lapland. Zijn energieke dansmoves en enthousiasme maakten hem de gelukkige winnaar. 

Schiphol zet volgende stap richting bouw nieuwe bagagekelder met Dura Vermeer en Mobilis

De nieuwe bagagekelder krijgt een totale oppervlakte van bijna 32.500 m2, met ruim 21.000 m2 aan nieuwe bagagesystemen. Dit is een belangrijke en noodzakelijke aanvulling op de bestaande 145.000 m2 bagagesystemen, omdat grote delen daarvan aan vervanging toe zijn. De nieuwe bagagekelder biedt de ruimte om de bestaande systemen te vervangen en te vernieuwen en is daarmee van essentieel belang voor de operationele continuïteit van de bagageafhandeling. De modernisering van de bagagesystemen draagt bij aan betere arbeidsomstandigheden voor bagagemedewerkers.

Bouwcombinatie Fundament 
Bouwcombinatie Fundament bestaat uit de bedrijven Dura Vermeer en Mobilis, met vaste partners voor gebouwgebonden installaties, de bouwkuip en fundaties en het grondwerk. De combinatie van bedrijven brengt de benodigde expertise samen om een toekomstbestendige bagagekelder te bouwen. Vanderlande realiseert het nieuwe en innovatieve bagagesysteem dat het werk voor bagagemedewerkers verder gaat verbeteren. 

Schiphol investeert in kwaliteit 
Schiphol investeert de komende vijf jaar 6 miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de voorbereidende werkzaamheden rondom en bouw van de nieuwe bagagekelder. 

Vertrek Joost van Doesburg

Joost van Doesburg, Head of Cargo, heeft besloten per 1 februari 2025 te stoppen bij Royal Schiphol Group. Sinds maart 2023 was hij lid van Schiphols Leadership Team en was hij verantwoordelijk voor de vrachtactiviteiten van Schiphol.

Schiphol bedankt Joost voor de mooie resultaten die hij met zijn teams heeft bereikt. Onder zijn leiding werd het vracht Port Community systeem Cargonaut volledig vernieuwd, stegen de vrachtvolumes weer en is een proces gestart voor het herpositioneren van vracht binnen de Schiphol organisatie, waarbij duurzaamheid en kwaliteit een belangrijke rol spelen.

Schiphol pakt ontwerp van de terminal aan: meer consistentie en betere passagiersbeleving

Nieuwe ontwerpvisie: terug naar eenvoud 
De eenvoud en de authenticiteit die het ontwerp van Schiphol kenmerkten in de jaren 60 zijn op de achtergrond geraakt, door diverse stijlen in verschillende delen van de luchthaven. Bij de toekomstige bouw- en vernieuwingsprojecten wil Schiphol dit rechtzetten, door vanuit een overkoepelende ontwerpvisie te werken. Schiphol zoekt een lead-architect die verantwoordelijk wordt voor deze Design Visie Schiphol, die als richtlijn dient voor toekomstige ontwerpen en zal helpen bij het creëren van een uniforme stijl. Daarnaast zoekt Schiphol een team van architecten om een doorvertaling te ontwerpen voor de indeling en het ontwerp van specifieke luchthavengebieden. Bij grote bouwprojecten blijven ook andere architecten betrokken, die vanuit dezelfde ontwerpvisie gaan werken.

Efficiëntie en kostenoptimalisatie bij vernieuwingsprojecten 
Schiphol investeert de komende vijf jaar 6 miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning. Schiphol streeft naar kostenoptimalisatie bij de vernieuwingsprojecten door langdurige samenwerkingen aan te gaan met architecten. Door een gerichte aanpak met duidelijke ontwerpvisie en een vast team van architecten, beheert Schiphol de ontwerpkosten per project efficiënter. Deze werkwijze zorgt voor consistentie in de uitvoering, wat bijdraagt aan een effectieve realisatie van de vernieuwingsprojecten op de luchthaven.

β€˜Jingle all the Runway’ op Schiphol: win vliegtickets naar Lapland!

Schiphol brengt reizigers deze kerst in de ultieme feeststemming met een swingende kerstactie: Jingle all the Runway! Op woensdag 11 december verandert de locatie tussen parkeerterrein P1 en Schiphol Plaza in een winterse dansvloer waar bezoekers kans maken op schitterende prijzen, waaronder vliegtickets voor een droomreis naar Fins Lapland. 

Vanaf 11.00 uur tot 15.00 uur staat de kerstman zelf klaar om jong en oud te verwelkomen in een magisch versierde omgeving. Samen met zijn elfen nodigt hij iedereen uit om al dansend de rode loper over te gaan. Trek je beste dansmoves uit de kast en laat je betoveren door de kerstmagie op Schiphol. Of je nu een reiziger bent, een dagje uit gaat, of gewoon zin hebt in een gezellige activiteit: iedereen is welkom om mee te doen. 

Vliegtickets naar Lapland 
Naast de hoofdprijs—een droomreis naar Fins Lapland, beschikbaar gesteld door TUI—zijn er tal van andere prijzen te winnen, waaronder: 

  • Sony WH-1000XM5 Smoky Pink headphones (10 stuks), aangeboden door Capi. 
  • Designer zonnebrillen van merken als Tom Ford en Ray Ban, aangeboden door Kappé
  • High-end make-up en skincare van onder andere Charlotte Tilbury, Clarins en Sol de Janeiro, aangeboden door Kappé
  • Exclusieve parfums van merken als YSL, Hugo Boss en Paco Rabanne, aangeboden door Kappé
  • Cadeaupakketten met nijntjes, stroopwafelblikken en bonbons, aangeboden door World of Delights. 
  • Social media-hit: het Koekemannetje (20 trommels). 
  • 300 vouchers voor een gratis kopje koffie bij ‘de koffiesalon’
  • En een klein cadeautje voor iedere deelnemer!

Praktische informatie 
Datum: woensdag 11 december 
Tijd: 11.00 – 15.00 uur 
Locatie: rode loper tussen parkeerterrein P1 en Schiphol Plaza 
Toegang: gratis en toegankelijk voor alle leeftijden 

Kom ook in de kerststemming en wie weet dans jij jezelf naar een onvergetelijk kerstavontuur in Lapland!

Atlas Professionals vestigt zich in The Base op Schiphol

Het hoofdkantoor van Atlas Professionals heeft zich per 1 november 2024 gevestigd in het Business District van Schiphol. Atlas Professionals heeft een langdurig contract afgesloten voor een unit van circa 410 m² op de eerste verdieping in de toren ‘The Base B’, inclusief 18 parkeerplaatsen. 

The Base biedt niet alleen directe aansluiting op het openbaar vervoer en de snelweg, maar ook faciliteiten van topkwaliteit. Bovendien is het gebouw bekroond met een BREEAM In-Use Very Good certificering en een A+ energielabel. Een ideale keuze voor toekomstgerichte bedrijven zoals Atlas Professionals die waarde hechten aan bereikbaarheid, kwaliteit, duurzaamheid en een inspirerende werkomgeving.

Atlas Professionals is een internationaal toonaangevend recruitmentbedrijf, gespecialiseerd in de offshore-industrie. Of het nu gaat om de directiekamer of de werkvloer, op land of op zee, van hardware tot software: Atlas fungeert al meer dan 40 jaar als kennispartner voor haar klanten. Met een team van multidisciplinaire experts biedt zij oplossingen voor complexe bemiddelingsuitdagingen in zowel lokale, wereldwijde als opkomende markten. Met een strategische locatie in The Base B kiest Atlas voor een modern en duurzaam kantoorgebouw met hoogwaardige voorzieningen, uitstekende bereikbaarheid via zowel openbaar vervoer als de snelweg, en een levendige community van vooruitstrevende bedrijven.

Vestigingslocatie Schiphol
Er zijn bijna 500 bedrijven gevestigd op Schiphol met in totaal ruim 60.000 werknemers. De business locaties op Schiphol zijn het Schiphol Business District, Aviation Campus en Cargo City. De gebouwen op deze business parken voorzien samen in meer dan 224.520 m2 kantoorruimte en ca. 273.600 m2 bedrijfsruimte.

Over Schiphol Real Estate
De Real Estate business area van Schiphol Commercial creëert een zakelijke internationale toplocatie, waar organisaties zich graag vestigen en mensen elkaar ontmoeten en met plezier werken. Als proactieve gebiedsregisseur onderscheidt Schiphol Real Estate zich, omdat ze op maat gesneden, duurzame huisvesting biedt en tevens het openbaar gebied rondom het vastgoed zelf inricht. Verduurzaming van de vastgoedportefeuille en aandacht voor het welzijn van de huurders is daarbij een voortdurend proces. Zo creëert ze op Schiphol werkomgevingen die faciliteren, inspireren en verrassen. Meer informatie: www.schiphol.nl/realestate

Verkeer- en vervoercijfers oktober 2024

Aantal passagiers 
In oktober 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 
Bijna 4,4 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,7 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, de Verenigde Staten en Turkije.

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.006 in oktober 2024. Dat is een stijging van 1% vergeleken met 2023. 34.487 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.519 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was 2% hoger dan in oktober 2023. In oktober 2024 waren er 1.388 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.355. Het totale vervoerde volume was in oktober 2024 130.295 ton. Dat is een toename van bijna 7% t.o.v. 2023.

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van oktober 2024.

 

Schiphol opent nieuw deel: veel meer ruimte voor passagiers in Lounge 1

In Lounge 1 wordt meer dan 20.000 vierkante meter aan passagiersgebied vernieuwd en weer toekomstbestendig gemaakt. Ook de technische ruimtes en installaties worden aangepakt. Met de toegevoegde 5.000 vierkante meter is Lounge 1 nu aanzienlijk groter, met een ruimere uitstraling. De extra ruimte zorgt met een nieuwe looproute voor een betere doorstroming van de passagiers die reizen naar Europese bestemmingen. Het nieuwe plein biedt meer zitplaatsen voor passagiers en ruimte voor nieuwe voorzieningen. Zo komen er diverse nieuwe horecagelegenheden en winkels, waar de komende maanden nog aan wordt gewerkt door ESAP (een bouwcombinatie van Equans en SPIE Nederland).

Efficiënt omgaan met schaarse ruimte 
De extra ruimte is gecreëerd door een parkeerplaats en delen van vier bestaande gebouwen te transformeren tot een nieuw passagiersgebied. Door de bouwdelen met elkaar te verbinden, ontstond een ruim plein met veel natuurlijk licht. Drie grote bomen van vier tot zes meter zorgen voor een natuurlijke, rustgevende sfeer. Voor de inrichting is gekozen voor meer duurzame materialen zoals bamboe wandpanelen en is op Schiphol gemaaid gras verwerkt in de zitmeubels. 

Groot investeringsplan 
De vernieuwing van Lounge 1 is een belangrijke mijlpaal, op weg naar meer kwaliteit op de luchthaven. Daarin investeert Schiphol de komende vijf jaar 6 miljard euro. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de vernieuwing van de C-pier en Lounge 2.

Eindhoven Airport opent Privium ExpressLounge in februari 2025

Medio februari 2025 vindt op Eindhoven Airport de opening plaats van een Privium ExpressLounge voor Privium Plus-leden en andere reizigers van Eindhoven Airport. De lounge komt op de plek van de oude Swissport Lounge, op de eerste verdieping naast de Starbucks. De nieuwe Privium ExpressLounge biedt ruimte aan 60 personen om in een comfortabele omgeving te werken, te ontspannen en te genieten van een buffet.  

In 2008 opende de eerste Privium Lounge op Amsterdam Airport Schiphol. 

Sneller door de security  
Privium biedt haar leden naast de Privium ExpressLounge nog meer voordelen op Eindhoven Airport. Zo kunnen Privium leden gebruik maken van de Fast Track, waardoor zij sneller security kunnen passeren. Ook kunnen reizigers zonder Privium lidmaatschap op Eindhoven Airport tegen betaling gebruikmaken van de Privium ExpressLounge en de Fast Track.  

Opening februari 2025 
De verwachting is dat de Privium ExpressLounge medio februari 2025 gereed is. De lounge zal dan dagelijks van 05:30 – 21:00 uur geopend zijn. Lees hier meer over Privium.  

Schiphol en beveiligingsbedrijven slaan handen ineen voor langdurige samenwerking

Schiphol zet een belangrijke stap in nauwere samenwerking met beveiligingsbedrijven door nieuwe vennootschappen met hen op te richten. Per vennootschap bezit Schiphol 25% van de aandelen en het beveiligingsbedrijf 75%. Drie beveiligingsbedrijven zullen via een Europese aanbesteding worden gekozen. De luchthaven wil hiermee de kwaliteit van het werk en de samenwerking op lange termijn waarborgen.

In de afgelopen periode zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de beveiliging, zoals betere samenwerking bij het werven van personeel, extra trainingen, verbeterde rustruimtes en meer aandacht voor de werkomstandigheden van medewerkers. 

Om deze veranderingen blijvend te maken, vindt Schiphol een herziening van het huidige werkmodel nodig. De luchthaven wil daarbij inzetten op langdurige contracten met beveiligingsbedrijven, gericht op een nauwe, transparante samenwerking. In een strategische herstructurering zal Schiphol het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie. Dit betekent dat de indeling van de werkgebieden zal worden aanpast. Hierdoor worden bijvoorbeeld ook de loopafstanden korter en krijgen de beveiligers meer mogelijkheden voor afwisselend werk.

Nieuwe vennootschappen 
Na de definitieve keuze voor drie beveiligingsbedrijven wordt per bedrijf een nieuwe besloten vennootschap opgericht, waarvan Schiphol 25% en het beveiligingsbedrijf 75% van de aandelen bezit. Beveiligers en werknemers van beveiligingsbedrijven die op de luchthaven werken zullen in dienst treden bij de drie nieuwe vennootschappen. Samen met bonden en beveiligingsbedrijven zorgt Schiphol voor een veilige en prettige werkomgeving. 

Investeren in kwaliteit 
De nieuwe contracten zullen deze aanpassingen bevatten, waarbij van alle partijen verlangd wordt dat zij blijvend zullen investeren in de kwaliteit van dienstverlening, bijvoorbeeld door nieuwe opleidingen en innovatieve oplossingen. Volgens de wet moet Schiphol voor grote contracten een Europese aanbesteding doen, zodat alle geschikte beveiligingsbedrijven binnen de EU een eerlijke kans krijgen. 

Langetermijnsamenwerking 
Schiphol wil een langdurig partnerschap aangaan. Hierbij staan goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor beveiligers centraal. De luchthaven wil dat beveiligers goed, veilig en met plezier kunnen werken.

Aanbestedingsfases

  • Vanaf 4 november 2024 kunnen beveiligingsbedrijven zich aanmelden voor de nieuwe aanbesteding van Schiphol. Schiphol kiest dan aan de hand van selectiecriteria welke bedrijven door mogen naar de volgende ronde. 
  • In februari 2025 krijgen de geselecteerde bedrijven documenten met de eisen voor het contract. 
  • In september 2025 zal Schiphol de opdrachten gunnen aan de drie winnaars van de aanbesteding. Deze bedrijven bereiden zich vervolgens voor op de start van de nieuwe contracten. 
  • In februari 2026 beginnen de gecontracteerde bedrijven met hun beveiligingswerk volgens de nieuwe afspraken.

Contractwisseling 
Belangrijk onderdeel van het nieuwe werkmodel is de genoemde aangepaste perceelindeling, waarbij de terminal wordt opgedeeld in drie gebieden. Schiphol begrijpt het gevoel van onzekerheid dat dit met zich meebrengt voor beveiligers, maar benadrukt dat behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden voorop staan.

❌