Stillere vliegtuigen op Schiphol door hogere tarieven
- De luchthavens van Royal Schiphol Group bleven in het eerste halfjaar van 2025 operationeel goed presteren.
- Nederland was via Schiphol verbonden met 299 directe bestemmingen, waarvan 123 intercontinentaal. Schiphol was hiermee de op één na best verbonden luchthaven van Europa.
- 37,2 miljoen mensen reisden via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+3% t.o.v. 2024). Hiervan vlogen 32,8 miljoen via Schiphol.
- Er waren 259.686 vluchten van/naar Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+1% t.o.v. 2024). 232.709 hiervan waren via Schiphol.
- Schiphol is stiller geworden door hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen: het aantal stillere toestellen steeg met 7 procentpunt naar 30% van alle toestellen.
- Schiphol investeerde 495 miljoen euro in de vernieuwing en verduurzaming van de infrastructuur.
- Schiphol heeft op alle 385 werkplekken in de bagagehal tilhulpen geïnstalleerd, om de kwaliteit van werk voor de medewerkers te verbeteren. Schiphol loopt hierin wereldwijd voorop.
- Positief onderliggend nettoresultaat van 214 miljoen euro.
- Negatieve kasstroom na investeringen van 111 miljoen euro.
Meer kwaliteit voor reizigers en medewerkers
In de eerste helft van dit jaar heeft Schiphol 495 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren en toekomstbestendig maken van de luchthaven. Enkele voorbeelden:
- de vele onderhoudswerkzaamheden, van tientallen projecten binnen het meerjarenonderhoudsplan tot groot onderhoud Buitenveldertbaan;
- de vernieuwing van de lounges, ruimere looproutes, meer zitplaatsen, nieuwe winkels en horeca;
- betere rustruimtes voor personeel;
- tilhulpen op elke werkplek voor medewerkers in bagagehallen;
- verduurzaming door over te stappen op elektrische voertuigen en apparatuur en door klimaatsystemen te vervangen;
- het afbouwen van de A-pier verloopt volgens plan, met de opening voorzien in april 2027.
Deze investeringen zorgen niet alleen voor een robuustere infrastructuur, maar dragen ook bij aan een prettigere ervaring voor luchtvaartmaatschappijen, passagiers en medewerkers.
Nieuwe havengelden: een stiller Schiphol
Per 1 april voerde Schiphol nieuwe tarieven in die de luchthavenkosten dekken en noodzakelijke investeringen mogelijk maken. Onderdeel van de tarieven is het principe dat hoe stiller het vliegtuig, hoe minder havengelden luchtvaartmaatschappijen betalen. Ook is overdag vliegen goedkoper dan in de nacht. Schiphol voerde deze tariefdifferentiatie in, in het belang van de omwonenden van Schiphol. In de eerste drie maanden na invoering zijn de eerste resultaten duidelijk merkbaar, luchtvaartmaatschappijen zetten vaker stillere toestellen in. In april t/m juni 2025 behoorde 30% van de toestellen tot de stilste twee tariefklassen, dat is 7 procentpunt meer dan in dezelfde periode in 2024. Tegelijkertijd daalde het aandeel van de meest lawaaiige tariefklassen met 7 procentpunt t.o.v. dezelfde periode.
Financiële resultaten
Het onderliggend nettoresultaat (zonder herwaardering van commercieel vastgoed) over het eerste halfjaar van 2025 kwam uit op een positief resultaat van 214 miljoen euro (HJ 2024: 99 miljoen euro). De stijging van het resultaat is het gevolg van meer reizigers en vluchten en de nieuwe tarieven, inclusief een verrekening van verliezen uit de COVID-19-periode.
De omzet steeg met 20% tot 1.262 miljoen euro (HJ 2024: 1.048 miljoen euro). In het eerste halfjaar van 2025 is 495 miljoen euro geïnvesteerd in de kwaliteit van de luchthaven. De kasstroom na investeringen was 111 miljoen negatief. Schiphol investeert in vijf jaar zes miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven, waarvoor het ook externe financiering aantrekt. Solide financieel beleid blijft daarom nodig om deze investeringsopgave waar te maken en een gezonde financiële basis te hebben.
Meer reizigers in eerste half jaar
In het eerste halfjaar van 2025 leverde Schiphol opnieuw goede operationele prestaties, met een succesvolle start van de zomerperiode. Het totaal aantal reizigers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland steeg met 3% tot 37,2 miljoen (HJ 2024: 36,1 miljoen, HJ 2019: 38,7 miljoen). 32,8 miljoen reizigers vlogen met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Dat is een toename van 3% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024. 23,3 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 9,5 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming.
Reizigers (in miljoenen)
| Amsterdam Airport Schiphol | Eindhoven Airport | Rotterdam The Hague Airport | Totaal |
HJ 2025 | 32,8 | 3,3 | 1,1 | 37,2 |
HJ 2024 | 31,8 | 3,3 | 1,0 | 36,1 |
HJ 2019 | 34,5 | 3,2 | 1,0 | 38,7 |
Op Amsterdam Airport Schiphol vonden 232.709 vliegtuigbewegingen plaats in de eerste zes maanden van 2025. Dat is een stijging van 1% ten opzichte van 2024 (230.417), 4% minder dan in 2019 (242.107. Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 7% tot 0,7 miljoen ton. Er waren 7.534 volledige vrachtvluchten. Dat is een daling van bijna 3% ten opzichte van 2024 en een toename van bijna 9% t.o.v. 2019. In totaal werd 44% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten (0,3 miljoen ton) en 56% met volledige vrachtvluchten.
Vliegtuigbewegingen
| Amsterdam Airport Schiphol | Eindhoven Airport | Rotterdam The Hague Airport | Totaal |
HJ 2025 | 232.709 | 19.331 | 7.646 | 259.686 |
HJ 2024 | 230.417 | 20.130 | 7.512 | 258.059 |
HJ 2019 | 242.107 | 19.864 | 7.902 | 269.873 |
Financiële gegevens
Onderliggende resultaten
In miljoenen euro's | HJ 2025 | HJ 2024 | % |
Inkomsten | 1.262 | 1.048 | 20,4 |
Onderliggende EBITDA | 476 | 309 | 54 |
Onderliggend bedrijfsresultaat | 279 | 139 | >100 |
Onderliggend nettoresultaat | 214 | 99 | >100 |
Nettoresultaat | 201 | 224 | -10,3 |
Vooruitblik 2025
Het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen nam in het eerste halfjaar van 2025 verder toe. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd hoog. Schiphol verwacht dat het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen verder zal toenemen in het tweede halfjaar van 2025. Voor het kalenderjaar 2025 verwacht Schiphol bijna 70 miljoen reizigers, net onder het reizigersaantal van 2019 (71,7 miljoen reizigers).
In de tweede helft van 2025 werkt Schiphol onverminderd verder aan de transformatie van de luchthaven, om de dienstverlening aan reizigers, luchtvaartmaatschappijen en het werk van medewerkers verder te verbeteren. Er vinden tal van verbouwingen plaats, om de infrastructuur te vernieuwen en verduurzamen.
Het volledige (pers)bericht met de halfjaarcijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden.