Groen licht van ACM voor nieuwe tarieven Schiphol
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de nieuwe tarieven die Schiphol per 1 april jl. rekent, goedgekeurd. De havengelden stijgen in drie jaar met 37% om noodzakelijke investeringen mogelijk te maken en de kwaliteit van de luchthaven verder te verbeteren. Ook differentieert Schiphol de havengelden sterker dan ooit. Daardoor worden de tarieven voor stillere vliegtuigen voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen relatief meer gaan betalen. De tarieven stijgen in 2025 met 41%, in 2026 met 5% en dalen in 2027 met 7,5%*.
CFO Robert Carsouw van Schiphol: ‘We waarderen de grondige toets van de ACM en zijn tevreden met de bevestiging dat de nieuwe tarieven redelijk zijn. De ruimte die dit biedt, benutten we om de luchthaven op alle gebieden te verbeteren. We investeren in verbetering van de kwaliteit van dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die op Schiphol werkt en een goede balans met onze omgeving. Op al deze punten zijn we vol energie en in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen aan de slag.’
Oordeel ACM
De ACM heeft Schiphols tarieven aan de Wet luchtvaart getoetst na klachten van luchtvaartmaatschappijen en belangenorganisaties over de hoogte van de stijging en het feit dat de tarieven voor het opstijgen en landen een stuk hoger worden voor toestellen die relatief meer lawaai maken.
Over de verhoging van de tarieven oordeelt de ACM dat deze niet onredelijk zijn. De ACM komt tot dit oordeel na vergelijking met andere luchthavens en omdat uit het onderzoek van de ACM duidelijk is geworden dat de tarieven niet hoger zijn dan de onderliggende kosten van Schiphol.
Over de differentiatie oordeelt de ACM: ‘Nachtvluchten wegen veel zwaarder mee in de geluidsberekeningen, omdat deze vluchten meer overlast veroorzaken voor omwonenden. Schiphol mag deze nachttarieven dus relatief hoger maken. Ook moet Schiphol de lawaaiigste categorieën duurder kunnen maken om de stillere categorieën goedkoper te kunnen maken, zodat luchtvaartmaatschappijen worden gestimuleerd om stillere toestellen in te zetten. […] Tot slot is geen sprake van misbruik van een economische machtspositie, omdat Schiphol niets extra’s verdient met deze tariefdifferentiatie en het algemeen belang nastreeft.’
De luchtvaartmaatschappijen hadden ook klachten ingediend tegen een verbod op bepaalde typen vliegtuigen dat Schiphol vanwege geluidsoverlast had opgenomen in haar voorwaarden. De ACM oordeelde dat Schiphol dit verbod niet zelfstandig mag invoeren. Schiphol ziet dit anders en vindt het daarnaast een belangrijke maatregel om geluidshinder te verminderen.
Vind hier meer details en uitleg over de nieuwe tarieven van Schiphol
*De definitieve tarieven voor 2026 en 2027 worden komende 2 jaar formeel vastgesteld. Deze kunnen nog beïnvloed worden door toekomstige verrekeningen en toekomstige externe factoren.