Lees weergave

Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog…

Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog net onder het recordjaar 2019, kort voor het uitbreken van de coronacrisis. Toen vlogen 71,7 miljoen reizigers via de luchthaven. Dat meldt de Schiphol Group, waar onder meer ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

KLM breidt het aantal routes waarop reizigers tegen bijbetaling een uitgebr…

KLM breidt het aantal routes waarop reizigers tegen bijbetaling een uitgebreidere catering kunnen krijgen uit. Het buy-on-board-concept, waarover Luchtvaartnieuws als eerste berichtte, werd afgelopen februari voor het eerst geïntroduceerd op vluchten van Schiphol naar drie bestemmingen. Dat worden er niet alleen meer, ook is er nu de optie om vooraf een hapje te reserveren. 

JA21 presenteert dinsdag het ‘Luchtvaartplan 2030’. De liberaal-conservatie…

JA21 presenteert dinsdag het ‘Luchtvaartplan 2030’. De liberaal-conservatieve partij pleit voor een koerswijziging in het luchtvaartbeleid, waarin "betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, een realistische benadering van verduurzaming en het behouden van banen centraal staan". Volgens JA21 raakt het huidige beleid Nederlandse reizigers onnodig hard: 70 procent van de prijs van een vliegticket dreigt straks uit belastingen en heffingen te bestaan, waardoor passagiers uitwijken naar luchthavens net over de grens. De partij, die momenteel flink stijgt in de peilingen, wil daarom onder meer de vliegtaks afschaffen.

Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen nu overal ge…

Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen nu overal gebruikmaken van een tilhulp. De luchthaven heeft ze op alle 385 werkplekken geïnstalleerd om de lichamelijke belasting te verminderen en een gezondere werkplek te creëren. Zo geeft Schiphol samen met de bagageafhandelaren invulling aan de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Maastricht Aachen Airport moet voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een…

Maastricht Aachen Airport moet voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een milieueffectrapport (MER) opstellen, zo heeft demissionair minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt. Daardoor loopt het Luchthavenbesluit verdere vertraging op: de aanvraag kan nu naar verwachting pas eind dit jaar plaatsvinden, waarna niet eerder dan eind 2026 de vaststelling volgt. Daardoor zitten de luchthaven en de luchtvrachtsector langer in onzekerheid.

❌