Lees weergave

Werken in ‘de toren’ was altijd al een droom van Shavon Gallant (31). Jaren…

Werken in ‘de toren’ was altijd al een droom van Shavon Gallant (31). Jarenlang zag hij de luchtverkeersleiders vanaf een afstand werken toen hij bagage versjouwde. En nu zit hij daar zelf als verkeersleidingsassistent. “Ik werk op Groningen Airport Eelde, maar zit nu bij LVNL in de opleiding tot Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner op de Schipholtoren,” vertelt hij enthousiast.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht de komende tijd nog weinig h…

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht de komende tijd nog weinig hinder van reflecterende zonnepanelen op de Zwanenburgbaan. Die baan op Schiphol is vanaf donderdag in de late middag bij zonnig weer niet beschikbaar voor landende vliegtuigen door de weerkaatsing van het zonlicht. Als het zover komt, zal dat eerst echter maar van korte duur zijn. Bovendien spelen er meerdere factoren om de baan wel of niet in gebruik te nemen.

Air New Zealand verwacht nog tot 2028 nodig te hebben voordat de capaciteit…

Air New Zealand verwacht nog tot 2028 nodig te hebben voordat de capaciteit terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Dat is dus acht jaar nadat de pandemie in 2020 uitbrak. De hoofdredenen zijn de later dan geplande aflevering van Boeing 787’s en de noodzakelijke motorreparaties aan 787’s met Rolls-Royce-motoren en Airbus A321neo’s met Pratt & Whitney Geared Turbofans.

Ryanair: geen groei vanuit België door gestegen vliegtaks

Ryanair houdt de capaciteit van en naar België komend winterseizoen gelijk ten opzichte van het afgelopen jaar. Mede door de gestegen vliegtaks zit er volgens de prijsvechter geen groei in het vat. Weliswaar gaat Ryanair vanuit Charleroi voor het eerst ook in de winter naar onder meer Volos, Katowice en Salerno vliegen, maar dat wordt gecompenseerd door de capaciteit vanuit Brussels Airport met 6 procent te reduceren.

De Zweedse universiteit Karolinska Institutet doet een groot Europees onder…

De Zweedse universiteit Karolinska Institutet doet een groot Europees onderzoek onder professionele piloten en cabincrew. Via vertrouwelijke enquêtes werd dat ook al in 2022 postcovid gedaan. Toen werden er zorgen geconstateerd over werkcondities, ‘fatigue’ en de mentale gezondheid en soms ook over de veiligheids- en meldcultuur. Nu, drie jaar later, wordt op aandringen van onder andere de European Cockpit Association opnieuw een uitgebreide vragenlijst verspreid onder vele duizenden respondenten.

De Nederlandse luchtvaart komt in de problemen als luchthavens nog verder m…

De Nederlandse luchtvaart komt in de problemen als luchthavens nog verder moeten krimpen. Daarvoor waarschuwde president-directeur Marjan Rintel van KLM dinsdag in het WNL Radio 1-programma Sven op 1. GroenLinks-PvdA (momenteel de tweede partij in de peilingen) pleit voor het opdoeken van Rotterdam The Hague Airport en het schrappen van vluchten op Schiphol. Ook diverse kleinere linkse partijen willen dat.

Geen rijke ouders, toch een carrière in de cockpit

Ester de Schrijver werkt sinds kort als First Officer bij Transavia. Een paar jaar eerder was het nog maar de vraag of het haar zou lukken om piloot te worden, want de hoge kosten van de opleiding vormden een flinke barrière. Maar met doorzettingsvermogen en door de opleiding te combineren met een baan in de financiële sector lukte het toch.

De Lufthansa Groep wil in 2026 van start gaan met een ingrijpende reorganis…

De Lufthansa Groep wil in 2026 van start gaan met een ingrijpende reorganisatie van haar bedrijfsstructuur. Dat meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt op basis van een intern document. Het doel van de herstructurering is om de klanttevredenheid en de winstgevendheid van het concern te verbeteren. Centraal in de plannen staat een machtsverschuiving van de individuele maatschappijen, zoals Brussels Airlines, Austrian Airlines en SWISS, naar het hoofdkantoor in Duitsland.

❌