Persbericht – balans en leefbaarheid Schiphol
D66 wil minder hinder en meer regie op Schiphol: duidelijke koers voor balans en leefbaarheid
12 juni 2025 – Tijdens de raadsvergadering van 11 juni 2025 heeft D66 Amstelveen twee belangrijke voorstellen ingediend om de balans tussen Schiphol en de leefkwaliteit in Amstelveen structureel te verbeteren. De fractie kiest daarmee voor een heldere lijn: minder overlast, betere handhaving en slim gebruik van beschikbare middelen om de leefomgeving te verbeteren.

Beeld: D66
1. Amendement “Schiphol in Balans”: Minder vluchten, échte handhaving
D66 stelde in samenwerking met Groen Links een amendement op de Strategische Agenda Schiphol voor dat twee belangrijke wijzigingen bevat:
• In plaats van vasthouden aan 478.000 vluchten, zoals het kabinet nu voorstelt, wil D66 inzetten op een significante reductie van het aantal vluchten over Amstelveen, tot de overlast aantoonbaar afneemt.
• Daarnaast moet de gemeente kritisch toezien op de handhaving van geluids-, milieu- en natuurnormen, zoals vastgelegd in het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit (LVB) dat per november 2025 ingaat. Hiermee willen de initiatiefnemers het huidige “anticiperend handhaven” – dat leidt tot frustratie en rechtsongelijkheid – beëindigen.
“We kiezen voor een gezonde leefomgeving voor onze inwoners, boven het automatisch volgen van Haagse normen. Als de hinder niet daalt, moeten de vluchten dat wél doen,” aldus D66-raadslid Maarten de Haan.
“Niet alleen inwoners ervaren overlast van Schiphol maar de natuur lijdt er ook onder, daarom is handhaving op milieu en natuurnormen inclusief het beschikken over een geldige natuurvergunning van essentieel belang, aldus GroenLinks-burgerlid Simon Lutz.”
Het amendement is mede ingediend door de Christen Unie en GroenLinks.
2. Motie: Amstelveen aan zet met Schiphol Omgevingsfonds
Daarnaast diende D66 een motie in over het Schiphol Omgevingsfonds, dat jaarlijks tot 10 miljoen euro beschikbaar stelt voor verbetering van de leefomgeving rond de luchthaven.
D66 wil dat Amstelveen dit potentieel volledig benut met een gericht plan, onder andere op:
• Woningisolatie voor huur- en koopwoningen in wijken zoals Randwijck of Bovenkerk – met koppeling aan de energietransitie;
• Innovatieve, geluidsarme woningbouw in gebieden als Kronenburg en Uilenstede;
• Financiële steun voor Park Zuid, als groene impuls.
De motie – die unaniem werd aangenomen – verzoekt het college om samen met het fonds een concreet meerjarenplan op te stellen en dit eind van dit jaar aan de raad te presenteren.
“Dit fonds biedt een unieke kans om geluidshinder tegen te gaan én Amstelveen duurzamer en groener te maken. Laten we daar niet op wachten, maar aan de slag gaan,” aldus Maarten de Haan.
D66 blijft zich inzetten voor een Schipholbeleid waarin gezondheid, natuur en rechtszekerheid centraal staan. Met deze voorstellen zet de fractie een belangrijke stap naar een eerlijker verdeling van lasten en lusten – én een gezondere toekomst voor Amstelveen.
The post Persbericht – balans en leefbaarheid Schiphol appeared first on D66 Amstelveen.