❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Stadsbestuur gaat toch kijken naar doorzetten financiering voor Bostheater

Het stadsbestuur wil de financiering van het Bostheater in het Amsterdamse Bos mogelijk toch doorzetten. De subsidieaanvraag van het theater werd ondanks een positief advies afgewezen, maar de gemeente wil nu kijken of dat valt te corrigeren. Later dit jaar wordt daar een definitief besluit over genomen. 

Al een kleine 40 jaar is het Bostheater een begrip binnen de culturele sector van de stad.  Zowel gerenommeerde theatermakers als jong talent treden hier 's zomers op, in de winter is het theater namelijk dicht. Maar nadat het Amsterdamse Fonds voor de Kunst (AFK) de subsidie niet toekende leek het erop dat het doek voor het theater zou gaan vallen. 

Directeur Ingejan Ligthart Schenk snapte de afwijzing van het AFK niet, omdat de gemeente het theater net voor veel geld had gerenoveerd. De gemeente zelf houdt ook de investering in het achterhoofd en gaat dan ook kijken of de financiering voor het Bostheater door kan worden gezet. Het besluit over de subsidie wordt in november genomen door het college, dan weet het theater of de toneellichten aan kunnen blijven staan. Het organisatie van het theater laat weten weer hoop hebben. Ook de Amstelveense cultuurwethouder reageert verheugd op het nieuws. 

Redder in nood

Mocht het stadsbestuur definitief besluiten om de financiering door te zetten, dan het is niet de eerste keer dat de gemeente het Bostheater zou redden. Vier jaar geleden deed er zich namelijk een soortgelijke situatie voor: het Amsterdamse Fonds voor de Kunst kende ook toen geen subsidie toe. De gemeente sprong bij om het voortbestaan van het theater veilig te stellen. 

Recordaantal deelnemers aan Amsterdam Marathon: "Mijn geheim? Gewoon doorgaan"

Of je nou zelf mee rende, stond te juichen langs de kant óf de stad niet in of uitkwam: je kon er niet omheen dat het vandaag marathondag was. 45.000 hardlopers deden mee aan de 48ste editie van de Amsterdam marathon: dat is een recordaantal. 

De weersomstandigheden waren uitstekend toen de wedstrijdlopers vanochtend om 9.00 uur van start gingen in het Olympisch Stadion. Via onder meer het Vondelpark, een lang stuk langs de Amstel richting Ouderkerk en een bezoekje aan Oost kwamen de eerste lopers ruim twee uur later weer aangerend richting het stadion via de Amstelveenseweg.

Een van de lopers had al 36 marathons gedaan. Zijn geheim? "Gewoon doorgaan. Doei!" Dat was niet voor iedereen makkelijk. "Hoe denk je dat ik me voel na ruim 40 kilometer?", zei een hardloper die tegen een hek stond om weer op adem te komen. Toch had hij er wel vertrouwen in. "Natuurlijk haal ik het."

De marathonlopers kwamen premier Dick Schoof tegen bij de finish in het Olympisch Stadion. Hij liep zelf de halve marathon zonder aanvankelijk bewust de publiciteit te zoeken. Schoof liep onder de naam Peter Jansen en finishte in 1 uur en 53 minuten. Op zijn startnummer stond wel zijn echte voornaam. Zijn finishfoto's zijn hier te zien.

In deze auto vertrok hij:

Later bleek dat RTL-verslaggever Jaïr Ferwerda Schoof had gesproken. "Het was af en toe wel heftig", zei Schoof tegen hem.  Hij werd ook veel herkend. "Het was af en toe, 'hey Dickie, hey Schoofie'". 

Door de marathon waren veel wegen in Zuid en Oost afgesloten. Het leek desondanks niet tot enorme files te leiden vandaag. 

Een langere samenvatting van vandaag is hieronder te zien: 

Productiefout in nieuw paspoort: ruim honderd passen onbruikbaar

Door een productiefout heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) 120 paspoorten uitgegeven die onbruikbaar zijn. Nog honderd mensen in heel Nederland lopen rond met zo'n identiteitsbewijs, bevestigt een woordvoerder aan AT5. Dat kan tot vervelende situaties leiden bij controles aan de grens. 

Het zijn drie kleine, voelbare lijntjes die bepalen of het paspoort geldig is of niet. Als het paspoort geen lijntjes heeft, zit er een productiefout in. Volgens de RvIG hebben 42 duizend Nederlanders die een paspoort hebben opgehaald tussen 30 september en 8 oktober een brief gekregen met een waarschuwing. Dat gebeurde onder andere bij de uitgifte van een paspoort in Amstelveen.

Problemen bij controle

"Het paspoort met de productiefout is rechtsgeldig uitgegeven", laat een woordvoerder weten. "Toch worden burgers afgeraden hiermee te reizen. Ze kunnen hierdoor problemen krijgen als hun paspoort wordt gecontroleerd."

Als er door controlerende instanties een afwijking in een ID wordt geconstateerd, kan volgens de woordvoerder leiden tot 'vervelende situaties' aan de grens. Wel zou het ministerie van Binnenlandse Zaken desnoods kunnen bevestigen dat de paspoorten authentiek zijn.

Wie zo'n paspoort met productiefout heeft gekregen, wordt aangeraden om een nieuwe aan te vragen. De kosten hiervoor worden vergoed.

Ruim honderd nieuwe paspoorten onbruikbaar door productiefout

Door een productiefout heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) 120 paspoorten uitgegeven die onbruikbaar zijn. Nog honderd mensen in heel Nederland lopen rond met zo'n identiteitsbewijs, bevestigt een woordvoerder aan AT5. Dat kan tot vervelende situaties leiden bij controles aan de grens. 

Het zijn drie kleine, voelbare lijntjes die bepalen of het paspoort geldig is of niet. Als het paspoort geen lijntjes heeft, zit er een productiefout in. Volgens de RvIG hebben 42 duizend Nederlanders die een paspoort hebben opgehaald tussen 30 september en 8 oktober een brief gekregen met een waarschuwing. Dat gebeurde onder andere bij de uitgifte van een paspoort in Amstelveen.

Problemen bij controle

"Het paspoort met de productiefout is rechtsgeldig uitgegeven", laat een woordvoerder weten. "Toch worden burgers afgeraden hiermee te reizen. Ze kunnen hierdoor problemen krijgen als hun paspoort wordt gecontroleerd."

Als er door controlerende instanties een afwijking in een ID wordt geconstateerd, kan volgens de woordvoerder leiden tot 'vervelende situaties' aan de grens. Wel zou het ministerie van Binnenlandse Zaken desnoods kunnen bevestigen dat de paspoorten authentiek zijn.

Wie zo'n paspoort met productiefout heeft gekregen, wordt aangeraden om een nieuwe aan te vragen. De kosten hiervoor worden vergoed.

Huren in vrije sector opnieuw duurder en 'aanzienlijke stijging' in verkoop huurwoningen

De prijs die je maandelijks moet betalen voor een huurwoning in de vrije sector is opnieuw toegenomen. Per maand betaal je in de stad gemiddeld 2305 euro, vorig jaar lag de gemiddelde huurprijs zo'n 100 euro lager. Ook het aantal huurwoningen dat sinds de invoering van de huurwet in de verkoop zijn gegaan blijft stijgen. 

Dat blijkt uit de cijfers van woonplatform Pararius, die de prijsontwikkelingen in de vrije sector vier kaar per jaar analyseert. Ondanks dat de huurprijs het afgelopen jaar steeg, is de prijs voor een vierkante meter het afgelopen kwartaal juist een klein beetje gedaald. In het tweede kwartaal betaalde je 27,52 euro, dat is nu gezakt naar 26,96 euro. Desondanks is Amsterdam nog steeds veruit de duurste plek in het land en is een vierkante meter hier gemiddeld 4 euro duurder dan in de op een na duurste stad, Amstelveen. 

De vierkantemeterprijs zal volgens Pararius volgend jaar niet per se verder dalen. Het afgelopen kwartaal zijn er namelijk in verhouding meer grotere huurwoningen verhuurd dan in de voorgaande kwartalen. De prijs voor een vierkante meter ligt in grotere woningen gemiddeld gezien ook wat lager. 

Huurwoningen in de verkoop

Wat Pararius ook ziet, is dat er sprake is van een 'aanzienlijke stijging' in de verkoop van vrijgekomen huurwoningen. Afgelopen kwartaal ging dat om ruim 2000 woningen die werden aangeboden. Volgens het platform ligt het absolute aantal van deze 'uitponding' nog stukken hoger. 

De cijfers weerspiegelen de trend waarbij particuliere beleggers ervoor kiezen om hun vrijgekomen huurwoningen te verkopen, in plaats van opnieuw te verhuren. "Mede door strengere regelgeving en hogere belastingdruk op de huurmarkt door de Nederlandse overheid." Wat opvalt is dat de voormalige huurwoningen die worden verkocht kleiner zijn dan de gemiddelde huurwoning, met zo'n 14 vierkante meter. 

Daar bovenop komt nog eens dat er ook steeds minder koopwoningen in de verhuur worden gebracht. In heel Nederland verschoven in het afgelopen kwartaal maar 424 woningen van koop naar huur. Dat is een daling van bijna 30 procent ten opzichte van vorig jaar, toen 592 koopwoningen werden aangeboden voor huur.

Niet te betalen

Om in een huurwoning te kunnen eisen eigenaren vaak dat een huurder een bruto maandinkomen heeft dat ten minste drie keer de huurprijs is. De huurmarkt in de vrije sector is volgens Pararius-directeur Jasper de Groot daardoor volledig uit balans en wordt die disbalans ook steeds erger. "Hiermee ligt de minimale inkomenseis voor een gemiddelde vrijesectorhuurwoning ver boven het modale inkomen. Een gemiddelde huurwoning in de vrije sector is voor modale inkomens niet te betalen."

Volgens het platform zijn er veel te weinig vrijesectorwoningen voor mensen die niet sociaal mogen huren in de stad en niet een huis willen of kunnen kopen, het gaat om minder dan 8 procent van het aanbod. "Acht procent was al echt veel te weinig en dat aandeel neemt steeds verder af."

Kiosk bij kinderbadje in Amsterdamse Bos beklad met hakenkruizen

Een van de zeven houten kiosken in het Amsterdamse Bos is gisteren beklad met hakenkruizen. Het gaat om de kiosk naast het Kleine Kinderbad. 

Het houten gebouwtje waar je 's zomers koffie, fris en snacks kunt halen en het naastgelegen kinderbad zijn deze periode gesloten. De boswachterij heeft de bekladdingen vanochtend vroeg 'met hoge urgentie' laten verwijderen. 

Een woordvoerder van de gemeente Amstelveen laat weten 'hakenkruizen in de openbare ruimte volstrekt onacceptabel te vinden.' De politie heeft geen meldingen of aangifte binnengekregen. 

Honderden op Stadsplein in Amstelveen voor steunbetuiging aan IsraΓ«l

Honderden mensen hadden zich vanavond op het Stadsplein in Amstelveen verzameld om stil te staan bij de terreuraanslag door Hamas op 7 oktober vorig jaar. 

De steunbetuiging was georganiseerd door het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). "Een jaar na het bloedbad van 7/10 komen we bij elkaar om te herdenken, verbinden en solidariteit te tonen", liet het CIDI weten.

Morgen, precies een jaar later, vindt er op de Dam ook een grote demonstratie voor Israël plaats. Pro-Palestina-demonstranten hebben aangekondigd om daar vanwege die demonstratie ook te gaan staan.

Vanavond lieten zij zich niet zien in de buurt van het Stadsplein. De steunbetuiging is zonder problemen verlopen. 

Kruispunt Amstelveenseweg/Stadionweg wordt opnieuw geasfalteerd: "We moeten dit deel klaar hebben voor de marathon"

Het Verkeer gaat langs op de kruising van de Stadionweg en de Amstelveenseweg. Hier wordt op dit moment druk gewerkt aan het opnieuw asfalteren van de weg. Ook moet het kruispunt veiliger en overzichtelijker worden. We spreken directievoerder John Buisman over het werk aan de weg.

In de stromende regen legt Buisman uit wat er aan de kruising Stadionweg /Amstelveenseweg moet gebeuren. "Wij zijn hier bezig met het vervangen van de asfaltdeklaag, daarnaast worden er nieuwe lussen aangebracht en wij vervangen op de hoek bij de Olympiaweg een zogenoemde black spot", vertelt Buisman. Op de hoek van de Olympiaweg hebben de afgelopen jaren namelijk meerdere ongelukken plaatsgevonden.

De werkzaamheden moeten in een korte periode af zijn in verband met TCS Amsterdam Marathon die plaatsvindt op 20 oktober. Dus ondanks het slechte weer wordt er flink doorgewerkt. "Het weer is het wel een beetje jammer, het is zeiknat. Maar het werkt prima, we zijn op elkaar ingespeeld dus dat werkt goed", vertelt één van de werkmannen. 

Gevolgen voor het verkeer

Het autoverkeer moet rekening houden met omleidingen. Fietsers en voetgangers worden langs de werkzaamheden geleidt. Buisman vertelt dat het kruispunt in het weekend opengaat om de vertraging door de werkzaamheden aan de Ring A10 niet verder op te laten lopen.

Het werk aan het kruispunt Amstelveenseweg aan de kant van de Olympiaweg is klaar voor 20 oktober. Na de marathon starten de werkzaamheden in de andere richting. Dan is de Amstelveenseweg stad-in afgesloten.

Dochter doodgereden Willem (86) vergeeft jonge wegpiraat

Met een enorme klap kwam de 86-jarige Willem uit Amstelveen twee zomers geleden plotseling om het leven. Het was het gevolg van een dollemansrit van een 18-jarige in de Porsche van zijn oom, bleek vanochtend in de rechtbank van Amsterdam. Daar moest verdachte Alain E. de rechter, zijn daad en Willems nabestaanden onder ogen komen.

E. pakt de dure auto die 18 juli rond 18.00 uur stiekem om een pakketje op te halen bij de Coop aan de Van der Hooplaan in Amstelveen. Veel getuigen zien de jonge chauffeur aan komen scheuren en de rotonde over sjezen. 

"Echt vol gas. Wát een aso", leest de rechter de getuigenis van een van hen voor. Een ander: "Ik ben wel wat gewend, maar deze gaf echt vol gas. En dat bij winkels midden op de dag." E. weet dat hij te hard reed, maar van de exacte snelheid zegt hij zich nooit bewust te zijn geweest. 

100 kilometer per uur

Uit onderzoek van het NFI blijkt dat die tegen de 100 kilometer per uur lag, op een weg waar een maximum snelheid van 50 kilometer per uur geldt. Vlak na de rotonde schept hij Willem, die met zijn fiets oversteekt. De man had geen voorrang op de oversteekplaats, maar kon de Porsche volgens het OM door de hoge snelheid nooit aan zien komen. 

De nu 21-jarige E. probeert zijn actie van toen te verklaren. “Het is nooit mijn bedoeling geweest. Ik weet niet wat me bezielde. De auto heeft veel vermogen en dat heb ik onderschat.” De jongen zegt veel spijt te hebben van zijn daad. "Het is gewoon idioot dat ik zoveel gas heb gegeven. Ik kan er geen woorden aan verbinden hoeveel spijt ik daarvan heb. [...] Het is de slechtste dag uit mijn leven."

E. vindt het moeilijk om Willems nabestaanden onder ogen te komen, maar wil verantwoordelijkheid nemen voor zijn daad. 'Met een brok in zijn keel' en 'kippenvel over zijn hele lichaam' hoort hij de slachtofferverklaring van Willems dochter aan. 

"Mijn vader stond vol in het leven en was nog heel vitaal [...] Zonder afscheid te kunnen nemen was hij er opeens niet meer [...] Weg uit het leven gerukt. Niet omdat zijn lichaam het opgaf, maar omdat iemand het lekker vond om het gaspedaal in te trappen", leest zij geëmotioneerd voor. 

'Ik heb je vergeven'

Haar moeder is niet bij de zitting aanwezig. "Zij is haar maatje kwijt en werd in één klap een stuk ouder. Ze heeft veel woede in zich en kon het niet aan om hierbij te zijn", vertelt Willems dochter. 

Ondanks het grote verdriet wil ze E. ook iets meegeven: "Ik wil je laten weten dat ik je heb vergeven", vertelt ze hem. Ze wil graag met de nu 21-jarige in gesprek en die wens heeft ook E. "Ook omdat ik het zelf een plekje wil kunnen geven. Al staat mijn schuldgevoel niet gelijk aan jullie verdriet."

100 uur werkstraf

De officier van Justitie houdt in haar strafeis rekening met het feit dat de wegpiraat van toen - die boete na boete op de mat kreeg - van zijn fout lijkt te hebben geleerd. "Ik zie vandaag een verdachte waarvan ik geloof dat ie zich anders gedraagt in het verkeer."

Ze eist een werkstraf van 100 uur en rijontzegging van een jaar. Als E. de komende twee jaar nogmaals de fout ingaat moet hij drie maanden naar de gevangenis, vindt ze. Omdat E. destijds niet goed verzekerd was, moet hij daarnaast nog een schuld van tienduizenden euro's afbetalen. De rechter doet uitspraak op 17 oktober. 

A10 verzakt door werkzaamheden

Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op foto's die Rijkswaterstaat heeft gepost op X is duidelijk te zien hoe een flinke scheur in het wegdek is ontstaan tijdens het aanbrengen van een damwand. Dit zorgt volgens Rijkswaterstaat voor hinder en extra reistijd.

Vanaf maandagochtend 5.00 uur blijft vanwege de scheur één rijstrook voorlopig dicht op knooppunt De Nieuwe Meer richting Utrecht. Verkeersdeelnemers kunnen daardoor tijdens de ochtend- en avondspits rekenen op extra reistijd en hinder. Volgens de gemeentelijke projectorganisatie Zuidas wordt ‘s nachts de schade aan de weg hersteld, dit kan enkele nachten gaan duren.

Vanwege de werkzaamheden aan het Zuidasdok is de A10 Zuid vrijdag tot en met maandag 23 september 5.00 uur afgesloten. Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok waarschuwde al dat deze afsluitingen voor ernstige verkeershinder en langere reistijden gingen zorgen. 

Op verschillende locaties langs de A10 Zuid worden damwanden aangebracht. Die zijn nodig om de A10 tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel te verbreden met extra rijbanen.

Dit is niet de eerste keer dat de A10 tijdens werkzaamheden wordt beschadigd. In juli is tijdens het werk aan het project Zuidasdok de A10 Zuid ingezakt door het gebruik van enorme kranen.

Voor actuele informatie tijdens de afsluitingen wordt geadviseerd om het reisadvies van de ANWB en Rijkswaterstaat in de gaten te houden. De busbaan richting de Amstelveenseweg is wel bereikbaar en kan gebruikt worden door bussen.

Opnieuw extra reistijd en hinder op A10 door scheur in wegdek door werkzaamheden

Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op foto's die Rijkswaterstaat heeft gepost op X is duidelijk te zien hoe een flinke scheur in het wegdek is ontstaan tijdens het aanbrengen van een damwand. Dit zorgt volgens Rijkswaterstaat voor hinder en extra reistijd.

Vanaf maandagochtend 5.00 uur blijft vanwege de scheur één rijstrook voorlopig dicht op knooppunt De Nieuwe Meer richting Utrecht. Verkeersdeelnemers kunnen daardoor tijdens de ochtend- en avondspits rekenen op extra reistijd en hinder. Volgens de gemeentelijke projectorganisatie Zuidas wordt ‘s nachts de schade aan de weg hersteld, dit kan enkele nachten gaan duren.

Vanwege de werkzaamheden aan het Zuidasdok is de A10 Zuid vrijdag tot en met maandag 23 september 5.00 uur afgesloten. Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok waarschuwde al dat deze afsluitingen voor ernstige verkeershinder en langere reistijden gingen zorgen. 

Op verschillende locaties langs de A10 Zuid worden damwanden aangebracht. Die zijn nodig om de A10 tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel te verbreden met extra rijbanen.

Dit is niet de eerste keer dat de A10 tijdens werkzaamheden wordt beschadigd. In juli is tijdens het werk aan het project Zuidasdok de A10 Zuid ingezakt door het gebruik van enorme kranen.

Voor actuele informatie tijdens de afsluitingen wordt geadviseerd om het reisadvies van de ANWB en Rijkswaterstaat in de gaten te houden. De busbaan richting de Amstelveenseweg is wel bereikbaar en kan gebruikt worden door bussen.

Zes weekenden op rij afsluitingen A10 Zuid: "Ernstige verkeershinder en langere reistijden"

Vanwege werkzaamheden aan het Zuidasdok wordt de A10 Zuid vrijdag 20 september opnieuw afgesloten. In totaal wordt de A10 Zuid nog zes weekenden afgesloten dit jaar. Dit stuk van de ring werd vanaf eind juni al twee keer eerder afgesloten. "De afsluitingen zorgen voor ernstige verkeershinder en langere reistijden", waarschuwt informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok via hun website. 

De aangekondigde afsluitingen voor de rest van dit jaar zullen van vrijdag tot maandag plaatsvinden. De eerstvolgende afsluiting staat op vrijdag 20 september 22.00 uur en zal tot maandag 23 september 05.00 uur duren. De A10 Zuid richtingen Hengelo/Utrecht is dan dicht tot en met afrit S108 Oud Zuid/Buitenveldert. Weggebruikers kunnen omrijden via de A5 of via de A9.

Ook is de A10 West richting A10 Zuid dicht. Er wordt geadviseerd om om te rijden via de A4 en A9 of via de A10 Noord en A10 Oost. Wel blijft de A10 Zuid richting A4 Schiphol/Rotterdam open. Ook de oprit S108 vanaf de Amstelveenseweg naar de A10 Zuid blijft in beide richtingen open tijdens het weekend van 20 tot 23 september. 

De extra reistijd van de afsluitingen varieert van een uur tot aan een half uur vertraging. Voor actuele informatie tijdens de afsluitingen wordt geadviseerd om het reisadvies van de ANWB en Rijkswaterstaat in de gaten te houden. 

Drie mannen aangehouden in Zaanse moordzaak; politie-inval in restaurant

De politie heeft twee Amsterdammers van 19 en 30 jaar en een man uit Amstelveen (51) aangehouden. De drie worden ervan verdacht betrokken te zijn geweest bij de dood van een 34-jarige vrouw uit Zaandam. Voor het onderzoek in die zaak viel de politie vannacht een restaurant aan de Nieuwe Meer binnen.

Het slachtoffer werd zondag dood in haar woning in Zaandam gevonden. Gisteren werd duidelijk dat de vrouw door een misdrijf om het leven is gekomen. De politie heeft het Team Grootschalige Opsporing ingezet om de zaak te onderzoeken.

Dat onderzoek is nog volle gang. Een woordvoerder van de politie laat weten dat er op meerdere plekken binnen en buiten Amsterdam onderzoek is gedaan. Een van die locaties is een restaurant aan het Anton Schleperspad bij de Nieuwe Meer. De politie viel dat pand vannacht binnen.

Waarom er in het restaurant onderzoek werd gedaan, kan een politiewoordvoerder niet zeggen. 

Ook stadsregisseur wordt gek van honderden wegopbrekingen: "Weet hoe ingewikkeld het is"

Bij tien straten in de stad is de weg meer dan honderd keer opengebroken het afgelopen jaar. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat graafmeldingen bijhoudt. Gemiddeld lag een straat in Amsterdam zes keer open. Voor veel Amsterdammers is dat frustrerend. Volgens de stadsregisseur die alles moet coördineren, ook onvermijdelijk. 

Gert Oosting is stadregisseur bij de gemeente en houdt zich bezig met de planningen van werkzaamheden en de gevolgen ervan. Hij ziet dat het aantal werkzaamheden en opbrekingen elk jaar toeneemt, maar dat het dit jaar wel erg flink is. 

Optelsom

Oosting legt uit hoe het kan dat er op de Amstelveenseweg wel meer dan 130 keer een opbreking was. "Er is een optelsom geweest van alle soorten graafwerkzaamheden, maar die zijn wel verschillend. Dat kan verschillen van een lantaarnpaal die eruit moet waardoor een aantal tegels worden gelicht, tot een fietsenrek dat eruit moet, tot een grote opbreking van de hele straat. In een grote straat gebeurt gewoon heel veel."

Volgens Oosting is er best wat te verbeteren in de coördinatie, maar had hij er weinig aan kunnen doen om het te voorkomen. "Er zijn werkzaamheden die heel snel moeten gebeuren, zoals een lantaarnpaal die stuk gaat. Het is niet zo dat het allemaal samengevoegd had kunnen worden", vertelt hij. "We gaan het verbeteren door meer werkzaamheden per wijk samen te voegen en dat dan beter naar de bewoners te communiceren. "

Ook stadsregisseur wordt gek van honderden wegopbrekingen: "Blijkt erg ingewikkeld"

Bij tien straten in de stad is de weg meer dan honderd keer opengebroken het afgelopen jaar. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat graafmeldingen bijhoudt. Gemiddeld lag een straat in Amsterdam zes keer open. Voor veel Amsterdammers is dat frustrerend. Volgens de stadsregisseur die alles moet coördineren, ook onvermijdelijk. 

Gert Oosting is stadregisseur bij de gemeente en houdt zich bezig met de planningen van werkzaamheden en de gevolgen ervan. Hij ziet dat het aantal werkzaamheden en opbrekingen elk jaar toeneemt, maar dat het dit jaar wel erg flink is. 

Optelsom

Oosting legt uit hoe het kan dat er op de Amstelveenseweg wel meer dan 130 keer een opbreking was. "Er is een optelsom geweest van alle soorten graafwerkzaamheden, maar die zijn wel verschillend. Dat kan verschillen van een lantaarnpaal die eruit moet waardoor een aantal tegels worden gelicht, tot een fietsenrek dat eruit moet, tot een grote opbreking van de hele straat. In een grote straat gebeurt gewoon heel veel."

Volgens Oosting is er best wat te verbeteren in de coördinatie, maar had hij er weinig aan kunnen doen om het te voorkomen. "Er zijn werkzaamheden die heel snel moeten gebeuren, zoals een lantaarnpaal die stuk gaat. Het is niet zo dat het allemaal samengevoegd had kunnen worden", vertelt hij. "We gaan het verbeteren door meer werkzaamheden per wijk samen te voegen en dat dan beter naar de bewoners te communiceren. "

Amsterdamse straat lag afgelopen jaar gemiddeld zes keer open

Verkeersopstoppingen, werkzaamheden en omleidingen: wie door de stad moet kan er af en toe wel gek van worden. Uit cijfers blijkt nu dat een straat gemiddeld zes keer is opengebroken het afgelopen jaar. In één straat was het zelfs 140 keer raak. 

Dat blijkt uit cijfers van het bedrijf Sogelink, dat data verzamelt van ondergrondse infrastructuur. Het bedrijf baseert de data op het aantal graafmeldingen die verplicht moeten worden gemaakt als een straat wordt opengebroken. Tussen juni 2023 en juni dit jaar werden er 31.373 meldingen gemaakt van graafwerkzaamheden. De stad telt 4977 straten, wat wil zeggen dat gemiddeld een straat 6,3 keer werd opengebroken. 

De Hornweg in het Westelijk Havengebied spant de kroon als het gaat om graafwerkzaamheden. De weg werd in een jaar tijd maar liefst 140 keer opengebroken. Maar ook wegen waar dagelijks veel gebruik van wordt gemaakt lagen het afgelopen jaar veel open. Tien straten - waaronder de Amstelveenseweg, Herengracht, Overtoom en Haarlemmerweg - werden vaker dan honderd keer opengebroken. In totaal werd er in 64 straten vijftig keer of vaker gegraven. 

Werkzaamheden niet altijd gecombineerd

De opbrekingen komen niet alleen door de wegwerkzaamheden van de gemeente. Ook het aanleggen van leidingen door Waternet en Liander, de aanleg van glasvezel door telecombedrijven en werkzaamheden aan de openbare verlichting spelen een grote rol. 

De gemeente probeert zo veel mogelijk om de werkzaamheden te combineren, maar een woordvoerder van de gemeente laat weten dat het met kleine werkzaamheden - zoals het aanleggen van laadpalen of glasvezel - nog vaak lastig gaat. "Partijen voldoen niet of nauwelijks aan het verzoek om de werkzaamheden te combineren. Concurrentie en de wens om in korte termijn te voldoen aan klantaanvragen zijn hier mogelijk de oorzaak van. Met als gevolg vele aanvragen van kortdurende werkzaamheden", zegt een woordvoerder van de gemeente. 

De gemeente snapt dat het vervelend is voor weggebruikers dat wegen daardoor vaak opengebroken zijn. "Zeker als een straat zoals de Amstelveenseweg, een essentiële verkeersader, voor de zoveelste keer is opengebroken en iedereen moet omrijden." Er wordt daarom geprobeerd om de partijen beter samen te laten werken door tegelijkertijd de aansluitingen aan te leggen. Volgens de woordvoerder gaat dat de laatste tijd steeds beter. 

Werkzaamheden station Zuid lopen uit: metro's rijden komende dagen nog minder vaak

Tegen de verwachting in gaan maandag niet alle metrosporen bij station Zuid in gebruik. Door vertraging bij de werkzaamheden bij het station, rijden metro 50 en 51 de komende dagen daarom nog met een aangepaste dienstregeling.

Vanwege de werkzaamheden rijden de metrolijnen 50 en 51 sinds begin juli in beide richtingen minder vaak. Bovendien moeten reizigers tussen station Amstelveenseweg en Rai een extra keer overstappen. De bedoeling was dat vanaf maandag de metro's weer hun normale dienstregeling zouden rijden, maar dat wordt naar verwachting twee dagen later, op woensdag.

De voorbije weken werd gewerkt aan de verplaatsing van het meest noordelijke metrospoor en -perron bij het station. Door dat spoor te verplaatsen en te verhogen, wordt er ruimte gemaakt voor bredere perrons en een hogere stationshal. De sloop en aanpassing van de viaducten over de Parnassusweg en Beethovenstraat zijn goed verlopen, maar de terugbouw van het spoor heeft vertraging opgelopen.

De hinder geldt alleen voor metrolijnen 50 en 51. De Noord/Zuidlijn (lijn 52) rijdt wel de normale dienstregeling.

Van 'dikke technofeesten' tot 'hunkerbunker', generaties over de 60-jarige campus Uilenstede

Al tientallen jaren is het een groot fenomeen onder studerend Amsterdam: Uilenstede. De studentencampus net over de grens van Amsterdam in Amstelveen kent een jarenlange geschiedenis. De eerste paal werd zestig jaar geleden in de grond geslagen en over die jaren zijn er heel veel dingen gebeurd. Samen met huidige bewoners en oude bewoners neemt AT5 een duik in die geschiedenis.

Thomas Wiggers en Romée Kortenoever wonen samen met Evelijn Bottema, Pieter Maarse en nog tien van hun huisgenoten op elf hoog in de gele Uilenstede-flat. In hoge flats van meer dan tien verdiepingen, wat lagere gebouwen van zo'n acht verdiepingen en nieuwe appartementen voor drie personen wonen er tussen de drie en vierduizend studenten op Uilenstede. Romée kwam hier zo'n vijf jaar geleden wonen: "Ik kwam er wonen omdat ik een kamer nodig had, maar dat ik er al die tijd al zit komt omdat mijn huis echt als mijn familie voelt."

In enkele jaren werden de flats vanaf 1964 uit de grond gestampt en stroomde het vol met studenten. Het begon met gescheiden woningen voor mannen en vrouwen, later werden zowel geslachten als universiteiten gemengd.

"Het was nog best een opgave om de VU- en UvA-studenten met elkaar te laten mengen, dat waren hele andere mensen toentertijd", vertelt Lex Brans. Samen met zijn vrienden Pim en Herman woonde hij in de jaren zeventig en tachtig in een van de flats. En het ziet er vandaag de dag nog precies hetzelfde uit. "Alleen de krant in de brievenbus mist."

Buiten op een bankje bladeren de mannen door een van de eerste jubileumboeken en halen ze herinneringen op. Lex: "We hebben het heel leuk gehad, en ik heb mijn studie dan ook niet gehaald. Ik denk dat de gezelligheid op Uilenstede daar wel een beetje een reden voor is geweest ja. Maar ik doe nu wel iets met woningbouw en ik zat hier in het woonbestuur, telt dat ook?"

De hunkerbunker

Met onder andere balkonbranden op eenheden - zoals de huizen genoemd worden - en suïcides komt Uilenstede de afgelopen tientallen jaren niet altijd even positief in het nieuws. "Maar het was vroeger echt één grote verbondenheid hier", zo vertelt Pim. "We hadden heel veel contact met onze eenheid en andere bewoners. Lex vult aan: "Het was nog net geen gated community, maar het was wel veel afgeslotener hier dan dat het nu is.

Optredens van artiesten die uiteindelijk groot geworden zijn, veel borrel- en spelavonden en grote evenementen; Lex herinnert het zich nog goed hoe de sociëteit op Uilenstede werd bezocht. "Daar waren ook de zusters van de verpleegkunde-opleiding", vertelt Lex.

"Dan gingen 's avonds de jongens met de meisjes mee, maar die moesten heel vroeg in de ochtend hun kamers weer uit want dan kwam er patrouille langs om te controleren of de meiden alleen sliepen. Dan zag je jongens uit ramen klimmen en hun benen breken."

Alles wat je nodig hebt

De huidige bewoners van eenheid 156 zien die verbondenheid anders: "Het is hier wel heel erg gezellig met ons huis, en andere Uilensteders kennen we ook. Maar toch heeft iedereen een heel eigen leven." De huur is een belangrijke factor die zowel decennia terug als nu een rol speelt bij het kiezen voor de campus. Vroeger was de huurprijs nog twee keer zo laag als de huur nu, en de vier huisgenoten betalen nog geen vierhonderd euro voor een kamer. "Ik zou het écht niet inwisselen voor een studio in het centrum."

Lex zou het iedereen aanraden om hier te wonen, en als je Pieter, die er dus nu woont, vraagt waarom je op Uilenstede zou wonen met veel huisgenoten, rotzooi, viezigheid en het feit dat het buiten de stad is? "De mensen; ik heb niet meer nodig dan mijn huisgenoten."

Gemeente Amstelveen sleept roestige 'kutbus' weg: "Fijn, extra parkeerplaats erbij"

De roestende, genegeerde 'kutbus' die bewoners, ondernemers en bezoekers van de Amstelveense Van der Hooplaan een doorn in het oog was, is weg. De gemeente heeft opdracht gegeven de bus weg te slepen, wat gisteren is gebeurd. 

Daarmee geeft de gemeente gehoor aan een oproep van buurtbewoners die ze met een spuitbus op de bus hadden gespoten. "Deze kutbus staat hier al bijna twee jaar! Doe iets gemeente Amstelveen. Groetjes, de buurt."

Sam van de slagerij om de hoek is blij dat de gemeente eindelijk in actie is gekomen. "Fijn voor m'n klanten, want die hebben er weer een parkeerplaats bij", vertelt hij. "En fijn voor de buurtbewoners, die tegen zo'n verschrikkelijke bus moesten aankijken."  

Bang voor brand

Ingeslagen ruiten, lekke banden en een vervuild interieur: bewoners en bezoekers vonden de bus niet alleen het straatbeeld ontsieren, ze waren ook bang dat 'ie in de fik zou worden gestoken. 

De bus zou er ruim twee jaar hebben gestaan, vertelde slager Sam eerder deze maand voor de camera van AT5. Van de vorige eigenaar van de slagerij had Sam gehoord dat er gewoon wegenbelasting voor de bus werd betaald. "Daarom kunnen de gemeente en de politie hem niet weghalen."  

Toch vond ook de gemeente het welletjes geweest. Nadat buurtbewoners de noodkreet op de bus hadden gespoten, sommeerde de gemeente de eigenaar in een geplastificeerde brief om de bus binnen twee weken weg te halen. Voor 20 augustus moest 'ie weg zijn, anders zou de gemeente de bus wegslepen.

Dat is nu dus gebeurd, al moet de eigenaar niet denken dat hij er nu makkelijk vanaf komt. De kosten voor het wegslepen van de bus komen voor diens rekening. 

Introductieweek VU begonnen: "Ik kom vooral voor de feestjes"

De gemiddelde leeftijd in de stad is deze week waarschijnlijk met een paar jaar gedaald, want de introductieweek van de VU is begonnen. En dat betekent: hordes verse studenten.

Van Amstelveen tot Italië en van Sliedrecht tot Papoea-Nieuw-Guinea: de nieuwe VU-studenten komen overal vandaan. De moeilijke studiekeuze is inmiddels achter de rug, maar over iets anders moeten ze nog wel beslissen: bij welke studentenverenging meld ik me aan?

Vandaag probeerden de verenigingen zich van hun beste kant te laten zien tijdens de informatiemarkt op de VU-campus. Daarbij ligt de nadruk steeds vaker op internationale studenten.

Meer aansluiting

Kai Stouthart van debatvereniging ASDV Bonaparte: "Zes jaar geleden hebben we onze vereniging opengesteld voor internationale studenten. Toen zijn we al vrij snel overgestapt van Nederlands naar Engels als voertaal. Dat betekent dat we Engels spreken tijdens de debatten, maar ook tijdens sociale activiteiten. Inmiddels hebben we meer internationale dan Nederlandse studenten."

Ook bij A.S.V. Gay, de vereniging voor LHBTQ+-studenten, zien ze een toename van internationale studenten. "Vroeger hadden we vooral Nederlandse leden, maar nu bieden we alles in twee talen aan", vertelt Niek Wolfs. "We hebben nu zo'n dertig procent meer internationale leden. Je merkt dat er meer aansluiting ontstaat voor de internationale studenten, dat is heel gezellig."

Daarnaast ligt de focus op het creëren van een veilige omgeving. Bij ASDV Bonaparte doen ze dat bijvoorbeeld door het instellen van een zogenaamde 'equity manager', die in de gaten moet houden dat iedereen zich binnen de vereniging veilig voelt.

De introductieperiode van de VU duurt nog de hele week. Volgende week is de introductieweek van de UvA.

Taxichauffeur door passagiers beroofd en meegenomen in eigen kofferbak

Een taxichauffeur is afgelopen maandag door zijn eigen passagiers beroofd en later ook korte tijd ontvoerd. De chauffeur werd daarbij in de kofferbak van zijn auto gedwongen. De politie zoekt nog naar de daders.

De mannen stapten rond 2.30 uur op het Rokin in de taxi. Na een klein stukje rijden trokken ze allebei een wapen - volgens de dochter van het slachtoffer gaat het om twee pistolen - waarmee de chauffeur onder druk werd gezet om zijn spullen af te geven.

In de Kostverlorenbuurt in Amstelveen werd de man ook vastgebonden. De chauffeur werd vervolgens gedwongen om in de kofferbak van de taxi te gaan liggen.

De Boelelaan

Na een rit die volgens de politie enkele tientallen minuten duurde, kwam de taxi uiteindelijk op de De Boelelaan in Zuid tot stilstand. Daar kon de taxichauffeur zich uiteindelijk zelf bevrijden, maar op dat moment waren de daders al verdwenen.

De recherche is inmiddels een onderzoek gestart om meer over de verdachten te weten te komen. Zo is het bijvoorbeeld nog onduidelijk waar de mannen naartoe liepen, nadat ze op de De Boelelaan waren uitgestapt.

Getuigen

Mensen die iets weten of de verdachten hebben gezien, wordt verzocht contact op te nemen met de politie.

Beide verdachten spreken Spaans en zijn tussen de 20 en 25 jaar oud. Ze hebben zwart, kort haar. Een van hen droeg een zwart T-shirt, een zwarte zomerjas en een nette broek van katoen of linnen. De andere verdachte had een donkerkleurig overhemd, een zwarte spijkerbroek en zwarte schoenen aan.

Buurt in Amstelveen is klaar met mysterieus autowrak: "Deze kutbus staat hier al 2 jaar"

Volgens een ondernemer op de hoek van de Van der Hooplaan in Amstelveen staat hij er al meer dan 2,5 jaar: een vervallen witte bus. De ruiten zijn ingetikt, de banden lek en inmiddels is de bus ook bedekt met graffiti. De buurt is er helemaal klaar mee. "Het is geen gezicht."

"Deze kutbus staat hier al bijna twee jaar! Doe iets gemeente Amstelveen. Groetjes, de buurt." De teneur van de graffiti op het autowrak is niet erg diplomatiek, maar veel omwonenden aan de Van der Hooplaan in Amstelveen kunnen zich wel in de strekking van de bekladding vinden.

"Niet fris voor de natuur, de omgeving en de buren", zegt Mounim, die al 40 jaar in de buurt woont. "Ik begrijp ook niet waarom het busje er al zolang staat."

Meneer Purperhart woont op IJburg en is regelmatig op de Van der Hooplaan om zijn vriendin te bezoeken. "Hij staat er al een poosje", zegt hij. "Als de fik er maar niet ingaat. Dat is het laatste wat we willen hebben."

Geduld is op

Sam Ridder nam deze zomer de slagerij op de hoek van de straat over. Zijn voorganger, Fred, had een theorie over het busje. "Fred zegt dat het busje er al 2,5 jaar staat. Minimaal. En dat de wegenbelasting gewoon is betaald, daarom kan de gemeente en de politie hem niet weghalen."

Maar inmiddels lijkt ook hun geduld op. Een geplastificeerde brief van de gemeente Amstelveen, met dagtekening 8 augustus jongstleden, sommeert de eigenaar het wrak te verwijderen. Anders zal de gemeente dat laten doen – op kosten van de eigenaar.

Motorrijder zwaargewond bij aanrijding bij Amsterdamse Bos, traumahelikopter geland

Een motorrijder is vanavond op de Nieuwe Meerlaan in Amstelveen, bij het Amsterdamse Bos, gewond geraakt door een aanrijding met een auto. Na het ongeval landde er een traumahelikopter even verderop. 

De aanrijding vond rond 18.00 uur plaats. Naast de traumahelikopter werden er ook meerdere ambulances opgeroepen.

Een politiewoordvoerder laat weten dat het slachtoffer zwaargewond is geraakt en naar het ziekenhuis is gebracht. De politie onderzoekt hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren. 

File op A9, A10 en binnenwegen vanwege afsluiting A10 Oost

Op de A9 en de A10 staan tientallen kilometers file. Op de A9 staat het vast tussen knooppunt Diemen en Amstelveen. Op de Ring is het filerijden tussen Watergraafsmeer en Coenplein.

Volgens een woordvoerder van de ANWB wordt de file voornamelijk veroorzaakt door de afsluiting van de A10 Oost. Deze weg is gesloten van knooppunt Watergraafsmeer tot en met de afrit S115 Durgerdam vanwege asfalteringswerkzaamheden, die duren tot 14 augustus.

Daarnaast heeft een ongeluk ter hoogte van knooppunt Holendrecht ervoor gezorgd dat daar de rechterrijstrook is afgesloten. "Dat helpt ook niet mee", vertelt de woordvoerder. De ANWB verwachtte eerder dat alles rond half zeven vanavond weer zou doorrijden, maar dat blijkt niet het geval. Rond dat tijdstip stond er bij elkaar nog zo'n 40 kilometer file op beide wegen.

Ook op de binnenwegen, met name in het oostelijk deel van de stad, is het erg druk. Vanochtend hadden automobilisten ook al te kampen met flinke opstoppingen.

Gemeente Amstelveen blijft ook komende jaren Museum Cobra financieel ondersteunen

De gemeente Amstelveen blijft Museum Cobra financieel ondersteunen voor in ieder geval nog drie jaar. Het museum werd eind vorig jaar door de gemeente gered van een faillissement. De gemeenteraad stemde vandaag unaniem in om ook de komende jaren 1,4 miljoen euro te investeren in het museum. 

Het museum zat jarenlang in financieel zwaar weer. In 2022 noteerde de instelling een verlies van 350.000 euro en de voorspelling was dat het vorig jaar op zou lopen naar bijna 700.000 euro. De gemeente van Amstelveen wilde in eerste instantie geen subsidie afgeven, maar draaide uiteindelijk 180 graden en besloot om het museum toch te redden. 

Eisen voor subsidie

Daarvoor werd wel een aantal eisen gesteld. Zo moest het museum de organisatie veranderen en de bedrijfsvoering op orde te krijgen. Het bestuur en de directie van Museum Cobra moesten van het stadsbestuur aftreden en er moest een toekomstplan komen om het museum weer financieel gezond te krijgen. 

In het opgestelde plan staan onder andere de keuze voor een permanente collectie en een educatief programma, ook gaat het museum meer samenwerken met lokale organisaties. Het stadsbestuur en de Amstelveense gemeenteraad zijn tevreden over het plan en hebben er weer vertrouwen in dat een doorstart kansrijk is. Daarom werd er unaniem besloten om de financiële ondersteuning de komende jaren door te trekken. 

"Het bestuur van Museum Cobra is alle medewerkers veel dank verschuldigd voor hun loyaliteit en voor het schrijven van het toekomstplan", reageert het museum op de verlening van de subsidie. "Hun inzet en toewijding zijn van onschatbare waarde geweest bij het vormgeven van de toekomstvisie van het museum."

Damsko aflevering 43: Cruijff & keuzes

In de nieuwe aflevering van Damsko maken we een reis naar het verleden. We kijken terug op het ontstaan van een unieke sportzaak in de stad, we beleven de eerste date van een ouder stel en halen herinneringen op aan het opgroeien in een klein stadje in het binnenland van Brazilië.

In de rubriek De Spot staan deze week Guno en Rob, eigenaars van Smit Cruijff Sportspecialisten, misschien wel de bekendste sportzaak uit de stad. Zij namen de zaak ooit over van de broer van Johan Cruijf en proberen op dezelfde voet door te gaan. Het is niet makkelijk voor ze, omdat ze als kleine sportwinkel bij grote merken tegenwoordig vaak achter het net vissen met nieuwe sportcollecties.

In de nieuwe serie Snorder scoren we een ritje van de Dappermarkt naar Amstelveen. Mary en Cees zijn al vierenvijftig jaar getrouwd en halen in de snorder herinneringen op aan hun eerste ontmoeting, afspraakje en hun huwelijk. Het feit dat ze ook voor de kerk getrouwd zijn, had van Mary achteraf niet zozeer gehoeven. Maar dat is 'iets wat je gewoon deed' volgens haar.

In de rubriek De Kaart vertelt de Braziliaanse Oedipus over de ingewikkelde relatie die hij heeft met zijn geboorteplaats. Het toen nog kleine dorpje genaamd Quixeramobim wist niet goed om te gaan met homoseksualiteit, het was daarom ook lastig voor Oedipus uit de kast te komen.

Zijn moeder zei hem met tranen in de ogen dat hij zichzelf kon zijn zolang hij het maar thuis deed bij haar, want ze wist niet hoe de reacties van buiten zouden zijn. Nu kijkt hij er met gemixte gevoelens op terug, want hij heeft ook fijne herinneringen aan het dorp van toen hij klein was.

Alle afleveringen van Damsko zijn hier terug te zien. 

PvdA-raadslid constateert: veel meer vliegtuigen dan normaal boven Zuidoost

PvdA-raadslid Farley Asruf, die in Zuidoost woont, heeft op X aandacht gevraagd voor de vliegtuigen die over het stadsdeel heen vliegen. Volgens hem zijn het er duidelijk meer. 

Bij een video van een van de vliegtuigen schrijft hij spottend 'rustige zomer...'. Als een twitteraar reageert dat hij dan maar buiten de Randstad moet gaan wonen schrijft hij: "Ja, dit is nieuws. Normaal gesproken krijgen we ook vliegtuigen over ja. Maar het zijn er nu veel meer!"

Extra geluidsoverlast

Asruf wijst erop dat er deze zomer zo'n 10.000 extra vliegbewegingen op de Buitenveldertbaan zijn. "Het gaat deze keer om éxtra geluidsoverlast voor verschillende buurten in Amsterdam", schrijft hij.

Wethouder Hester van Buren (Luchthaven), zelf ook PvdA'er, stuurde vrijdag nog een kwade brief naar minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. Ze schreef onder meer dat de Amsterdammers die zelf niet op vakantie kunnen veel last hebben van de extra geluidsoverlast. 

Onderhoud

Het toegenomen aantal vluchten werd pas deze maand bekend. De reden is onderhoud aan het landingssysteem van een andere baan, de Zwanenburgbaan. Dat dat aangekondigd werd door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zonder dat er verontschuldigingen werden aangeboden noemde Van Buren een 'gebrek aan empathie'. 

Vliegtuigen die de Buitenveldertbaan gebruiken om te landen, vliegen relatief laag over buurten als Venserpolder en Ganzenhoef. Ook inwoners van Amstelveen hebben er veel last van. Als de baan eenmaal in gebruik is, komt er elke twee of drie minuten een nieuw vliegtuig over. 

Ze kunnen speuren, dreigen en als het moet bijten: op bezoek bij de politiehonden

Ze kunnen speuren, dreigen en in het uiterste geval bijten: de surveillancehonden van de politie. Een bijtende politiehond is na het vuurwapen het zwaarste wapen van de politie, maar wat zijn de regels precies? En opvallend: er is dit jaar nog geen enkele verdachte door een Amsterdamse politiehond gebeten. 

AT5 bezocht de politiehonden, die sinds dit jaar ook hun eigen Instagrampagina hebben, op hun eigen terrein bij de A10 Zuid en sprak de hondengeleiders die dagelijks met hen werken:

Hondengeleiders rijden op de zwaardere meldingen af, bijvoorbeeld vechtpartijen, rellen en steekpartijen. De surveillancehonden kunnen daarnaast ook naar de meest recente mensengeur speuren en zo verdachten of voorwerpen zoals inbrekerswerktuig of gedumpte buit vinden. Volgens Paul Negenborn, teamleider van het Team Surveillancehonden, gebeurt dat zoeken vrijwel dagelijks. "Een betere neus dan de hond hebben we niet. En we hebben ook geen andere middelen om voorwerpen of mensen te vinden."

Er werken in totaal 24 honden met elk een vaste hondengeleider. Per dag zijn er minimaal zes honden aan het werk. Minstens twee in de nachtdienst, minstens twee in de ochtenddienst en minstens twee in de avonddienst.  Als er een ME-inzet komt, gaan er vier honden met hun eigen hondengeleiders mee in een ME-bus. Daarnaast zitten er een commandant en een chauffeur in die bus. 

Bij ongeregeldheden die onverwacht ontstaan kan de Mobiele Eenheid meestal niet meteen komen. Andere agenten die bij de ME zitten moeten daarvoor namelijk worden opgeroepen omdat het een taak is die ze naast hun normale werk doen. Op dit soort momenten kunnen de honden volgens de hondengeleiders een groot verschil maken. 

"Met een politiehond heb ik daar misschien wel een paar honderd mensen terug kunnen drijven", vertelt een hondengeleider over de vechtpartijen die in de Rai ontstonden tijdens de Turkse verkiezingen in 2023. Een collega van hem die er daarna ook bij kwam: "Die hond, die meent het. En collega's menen het ook. Maar op een of andere manier zijn mensen toch banger voor de hond dan voor de politiecollega's."

Ook bij rellende Eritreeërs in Amstelveen werden hondengeleiders ingezet. Een zeer ervaren hondengeleider noemt het een van de heftigste incidenten uit haar carrière. "Je ziet wat de honden doen. Niet alleen de groep die maakt dat die wegkomt. En uiteindelijk wel weer terugkomt, maar dan ga je weer. Maar je ziet dat de collega's zich enorm gesterkt voelen op het moment dat jij met je hond daar staat." Zowel daar als in de Rai werd er overigens niemand gebeten en was dreigen genoeg. 

De landelijke regels voor de inzet van politiehonden zijn sinds een paar jaar aangescherpt. Daar werd al over nagedacht, maar een uitzending van het televisieprogramma Zembla heeft het proces versneld. Het programma liet een paar voorbeelden van kleine incidenten uit andere regio's zien waarbij de hond toch beet.

Er is inmiddels een 'Koers Politiehonden'. Daarin staat onder meer dat de politiehonden, op heel uitzonderlijke situaties na, altijd aangelijnd moeten zijn. Ook zijn er duidelijkere regels in de ambtsinstructie vastgelegd.

In het verleden ontstond een deel van de bijtincidenten bij het zoeken naar verdachten. De hond zat dan vaak weliswaar aangelijnd, maar had bij het zoeken wel wat bewegingsruimte nodig en zat daardoor aan een langere lijn.

Om te voorkomen dat honden bij het plotseling vinden van een verdachte nu toch bijten, soms gebeurde dit als een verdachte van schrik alsnog ging rennen, werkt de politie nu soms met muilkorven. "Een bijtwond van de hond voor een fietsendiefstal zonder dat er geweld bij gepleegd is, is niet meer acceptabel", vertelt een hondengeleider.

De muilkorf heeft wel als nadeel dat de honden minder goed ruiken. Ook kunnen ze zichzelf niet verdedigen als een verdachte ze wat aan wil doen. Daarom wordt er onderzoek gedaan naar een muilkorf die op afstand kan openen. Met muilkorf kan wel gezocht worden naar vermiste personen, zoals demente ouderen die de weg kwijt zijn geraakt. Ook hoeven agenten bij het zoeken naar verdachten niet te waarschuwen voor inzet van de hond: het is met muilkorf namelijk geen geweldsmiddel dat letsel kan veroorzaken. 

De nieuwe regels hebben, waarschijnlijk net als de komst van het stroomstootwapen bij agenten van de basisteams, effect gehad op het aantal bijtincidenten. Die werden vroeger niet centraal bijgehouden, maar sinds 2022 wel. Dat jaar beten de Amsterdamse politiehonden nog 24 keer. Een jaar later ging het om 9 keer en dit jaar zijn het er, vooralsnog, nul.

Dat betekent dat er bij de demonstraties rond de UvA, waar de honden af en toe te zien waren, ook geen activisten gebeten zijn. Teamleider Negenborn benadrukt dat de honden alleen opgeroepen worden als verwacht wordt dat bijvoorbeeld demonstraties niet vreedzaam verlopen. Dan zitten ze eerst nog in de ME-bus en pas bij (dreigende) escalaties komen ze er op verzoek van de algemeen commandant uit. "Als het dan kan door middel van alleen een dreiging, dan is dat dan alleen maar prachtig", zegt hij. 

Hij benadrukt, net als de hondengeleiders, wel dat het toekomstige aantal bijtincidenten slecht te voorspellen is. Zo kan het aantal bijtincidenten bij hevige rellen in een keer flink oplopen en zijn er ook situaties waarbij een stroomstootwapen niet werkt. "De hond zit als geweldsmiddel altijd nog onder het vuurwapen. Bijten hoort helaas bij het geweldsmiddel. Dus als het nodig is, moet de hondengeleider ook niet schromen om hem in te zetten", zegt hij. 

Gemeente fel tegen kabinetsbeleid: wil als aandeelhouder forse krimp Schiphol

Met een voorgesteld pakket maatregelen wil Amsterdam haar inwoners beter beschermen tegen de negatieve invloed van Schiphol. De gemeente én aandeelhouder (20 procent) van de Schiphol Group vond eerder ook al dat de luchthaven moest krimpen, maar doet daar nu nog een schepje bovenop: wat het stadsbestuur betreft is 400.000 vluchten per jaar de max.

Dat schrijft het college in haar zogeheten missieverklaring aan de gemeenteraad. De beoogde 400.000 vluchten per jaar zou betekenen dat het aantal vliegbewegingen met zo'n twintig procent omlaag moet. Daarmee gaat Amsterdam tegen het kabinetsbeleid in. Het toekomstige kabinet-Schoof wil namelijk groei voor Schiphol, op voorwaarde dat vliegtuigen groener en stiller worden.

Ban op nachtvluchten en privéjets

Behalve een forse krimp van het aantal vluchten, wil de gemeente ook een ban op nachtvluchten en privéjets. Een ban op nachtvluchten zou vliegen aanzienlijk duurder kunnen maken, omdat vooral budgetmaatschappijen nu gebruikmaken van de zogeheten slots aan de randen van de dag.

Eerder uitte Transavia-personeel haar zorgen over een mogelijke nachtsluiting, omdat het verdienmodel van de maatschappij - drie keer per dag op en neer - niet realistisch meer is en er mogelijk banen op de tocht komen te staan.

Een ban op privévluchten zou betekenen dat de Schiphol-Oostbaan dicht kan, redeneert het college. Die baan wordt namelijk vooral gebruikt voor privévluchten en leidt een deel van de vliegtuigen dwars over Amsterdam, stelt het college. Toch wordt de baan bij specifieke omstandigheden - harde westenwind - ook gebruikt door lijnvluchten, wat betekent dat die moeten uitwijken naar andere banen en dus juist rond Amsterdam voor meer overlast zorgen.

Verder roept de gemeente op om een eerlijkere prijs voor vliegtickets te stimuleren door extra belasting te heffen. Amsterdam is blij met de voorgenomen maatregel van het toekomstig kabinet om een plafond in te stellen voor de CO2 die vanuit Nederland vertrekkend vliegverkeer mag uitstoten, maar vindt dat niet genoeg.

Belasting afhankelijk van stoelklasse en afstand

Omdat andere prikkels om de luchtvaart te verduurzamen uitblijven, zou er belasting moeten worden geheven die afhankelijk is van de afstand en de stoelklasse, klinkt het vanuit de Stopera. Door bijvoorbeeld ook belasting te gaan heffen op kerosine - een maatregel waar al jaren om geschreeuwd wordt - moet de trein een aantrekkelijker alternatief worden.

Het aanstaande kabinet mikt juist wel op verduurzaming van de luchtvaart door de inzet van stillere, zuinigere en schonere toestellen. Op die manier kan Schiphol op termijn blijven groeien.

"We kunnen niet stilzitten", stelt wethouder Hester van Buren in een persbericht van de gemeente. "De afgelopen jaren is er te weinig aandacht geweest voor omwonenden, klimaat en arbeidsomstandigheden", aldus Van Buren in het persbericht.

"In deze klimaatcrisis kunnen we niet stilzitten en daarom zijn wij voorstander van krimp naar 400.000 vluchten per jaar, een volledige nachtsluiting en het vervangen van korte vluchten door internationaal treinverkeer."

Betere balans tussen leefbaarheid en economie

Met de 'aangescherpte visie' wil Amsterdam bijdragen aan een betere balans tussen leefbaarheid voor omwonenden en de economie. De gemeente verwacht dat een forse vermindering van het aantal vluchten de nachtrust van veel Amsterdammers goed zal doen. Ook zullen zij minder lijden onder de uitstoot veroorzaakt door vliegverkeer boven de stad.

De wens van Amsterdam is in lijn met een recent vonnis van de rechtbank. In een door Schiphol-omwonenden aangespannen zaak oordeelde de rechter dat Den Haag de belangen van de buren van de luchthaven beter moet behartigen en hen moet beschermen tegen geluidsoverlast.

'Gigantische krimp'

"De consequenties zijn behoorlijk groot", legt advocaat Channa Samkalden uit. "Zo moet de staat in elk geval binnen twaalf maanden terugvallen op geldende wet- en regelgeving. En als de staat dat doet, zul je terug moeten naar 400.000 vliegbewegingen", aldus de advocaat. "Dat is dus al een gigantische krimp."

Bovendien hoopt de gemeente de woningbouw in en rond de impasse te halen waarin het door de aanwezigheid van Schiphol is beland. Door vliegroutes te wijzigen zou er op sommige plekken weer gebouwd kunnen worden, klinkt het vanuit de Stopera.

Voorbeeld is de studentencampus van zo'n 4.500 woningen in het Amstelveense Kronenburg die maar niet van de grond komt, omdat het in strijd is met de geluids- en veiligheidsregels voor vliegverkeer. Recent paste demissionair minister Harbers de regels wel aan om een uitgeklede versie van die campus - met 438 woningen - mogelijk te maken.

Drugsdealers met bijna 200 pillen op zak aangehouden bij studentencomplex Uilenstede

De politie heeft zaterdagavond - na meerdere anonieme tips - twee verdachten gearresteerd voor drugshandel bij studentencomplex Uilenstede. Vermomd als burgers zagen de agenten hoe de twee mannen vanuit hun auto drugs dealden.

Via Meld Misdaad Anoniem had de politie meerdere meldingen binnengekregen over drugshandel bij studentencomplex Uilenstede, schrijft politie Amstelveen op Instagram. De agenten besloten daarom om toezicht te houden bij de flats. Om zo min mogelijk aandacht te trekken, droegen de politieagenten burgerkleding.

Om de haverklap korte bezoekjes

Al snel kreeg de politie twee verdachten in het vizier. De mannen zaten in een voertuig en kregen om de haverklap korte bezoekjes van verschillende mensen. Toen het voertuig wegreed, besloten de agenten hen te achtervolgen en staande te houden voor een controle.

In een schoudertas vond de politie een flinke zak met pillen. Op andere plekken in de auto werden nog meer drugs gevonden. In totaal hebben de agenten ongeveer 195 pillen, 37 gripzakjes (hersluitbare plastic zakjes), 22 ponypacks (kleine envelopjes) en een geldbedrag van 785 euro aangetroffen.

De verdachten zijn 25 en 26 jaar oud en komen uit Amsterdam, vertelt de politiewoordvoerder aan NH. De politie heeft de goederen in beslag genomen en beide verdachten aangehouden voor handel in harddrugs. 

❌