❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Jeroen KrabbΓ© signeert in Museum Cobra

Jeroen Krabbé, die op het ogenblik een tentoonstelling in het Museum Cobra heeft ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag, signeert op vrijdag 13 december daar van 13.00 tot 15.00 uur daar ook een boek dat in verband met expositie is uitgegeven door uitgeverij Rubinstein. Het heet ‘Jeroen Krabbé – Een biografisch portret’. 

Overigens heet de expositie, die tot zondag 9 februari duurt, ‘Jeroen Krabbé 80 – 8 decennia in beeld’, waarin hij alles heeft verzameld over die tachtig jaren.

Kunstenaar

Museum Cobra zegt blij te zijn met de tentoonstelling wegens tachtig jaar Jeroen Krabbé en noemt hem een van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars. ‘Jeroen Krabbé 80 – 8 Decennia in beeld’ neemt bezoekers mee op een persoonlijke reis door de acht decennia van zijn leven. Jeroen Krabbé is behalve acteur, regisseur en documentairemaker, ook een gepassioneerd beeldend kunstenaar. De tentoonstelling vertelt zijn levensverhaal door middel van schilderijen, die de bouwstenen van zijn artistieke ontwikkeling onthullen. Elk decennium wordt verbeeld in een schilderij, geïnspireerd door zijn eerder werk, kindertekeningen, schetsen en schilderijen, en zelfs door het werk van zijn vader Maarten Krabbé en zoon Jasper Krabbé. Daarnaast biedt de tentoonstelling een diepere kijk in het leven van Krabbé door middel van persoonlijke foto’s en memorabilia, die naast de schilderijen worden getoond.

Audiotour
Bij de tentoonstelling ‘Jeroen Krabbé 80 – 8 decennia in beeld’, die tot 9 februari duurt, is een gratis audiotour beschikbaar, waarin neemt Jeroen Krabbé de luisteraar meeneemt op reis door zijn veelbewogen leven. Aan de hand van de acht schilderijen en de inspiratiebronnen voor deze reeks vertelt hij over de mensen en gebeurtenissen die voor hem belangrijk en vormend zijn geweest. Deze audiotour is tijdens uw museumbezoek gratis te beluisteren op smartphone middels het scannen van een QR-code, mits men een eigen koptelefoon meeneemt. De voertaal is Nederlands.

ANNA in Oranjelicht

De Annakerk kwam er maandagavond niet omheen. Net als andere gebouwen werd oranje aangelicht om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen en meisjes. “We staan hier opnieuw met een oranje stoet vrouwen en medestanders om licht te brengen in deze donkere novembermaand”, zei wethouder Floor Gordon.

De gemeente doet jaarlijks mee aan de wereldwijde campagne ‘Orange the World’ om het geweld tegen vrouwen onder de aandacht te brengen.

Ook in Nederland

Ook in de rest van de stad zijn deze tijd oranje uitingen te zien, zoals posters. “We laten ons horen en we laten ons letterlijk zien,”, had Gordon bij het raadhuis gezegd tot degenen die met haar vandaar naar de Annakerk liepen. Onder de aanwezigen waren raadsleden, soroptimisten, ambtenaren en een afvaardiging van het recent geopende vrouwencentrum in Amstelveen. Omdat er elk jaar meer mensen komen, stelt Gordon vast dat de beweging groeit. “Ook in Nederland krijgen vrouwen te maken met fysiek, psychologisch en seksueel geweld,” wist zij. “Dat moet stoppen.” Nadat stadsdichter Nikki Szofia aan het woord was geweest, ontstak zij de Oranje-verlichting.

Mannen

Speciale aandacht is er dit jaar voor de rol van jongens en mannen. Want het overgrote deel van de daders is wel man is, maar de meeste mannen zijn geen daders. Gordon: “We hebben mannen en jongens hard nodig om naast ons te staan en geweld tegen vrouwen te stoppen.” Wereldwijd heeft één op de drie vrouwen te maken met fysiek, psychisch en/of seksueel geweld . In 2022 werden in Nederland 48 vrouwen vermoord. In 2021 waren dit er nog 38. In Nederland krijgt 53 procent van de vrouwen met seksueel grensoverschrijdend gedrag 73 procent seksuele intimidatie met intimidatie te maken.

Nieuwe CEO bij bloemenveiling

Algemeen directeur Steven van Schilfgaarde (foto) van de bloemenveiling Royal FloraHolland (RFH), met onder meer een vestiging in Aalsmeer, treedt op eigen verzoek per 1 januari af. Hij is directielid sinds 2016, eerst als financiële man, maar sinds 2018 als CEO en geeft nu het stokje over aan Pieter Bootsma, die al deel uitmaakte van de directie. De Raad van Commissarissen (RvC) van RFH heeft Bootsma, nu Chief Value Officer, als opvolger benoemd.

Vanaf 1 januari bestaat de directie uit Pieter Bootsma (CEO) en David van Mechelen (CFO). De Ledenraad en de Ondernemingsraad van RFH zijn geïnformeerd over de benoeming.

Floriday

“Steven van Schilfgaarde heeft RFH meer dan twee termijnen van vier jaar bestuurd”, zegt voorzitter Evert van Helvoort van de RvC. Hij zorgde volgens hem voor stabiliteit, continuïteit en vertrouwen bij leden, kwekers en kopers. “Onder zijn leiderschap is er naast de bedrijfsstrategie samen met de Ledenraad een coöperatieve strategie gevormd; deze twee sluiten naadloos op elkaar aan.”  Van Helvoort zegt ook dat Van Schilfgaarde veel concrete mijlpalen gerealiseerde, waaronder het digitale platform Floriday, een nieuwe invulling van het logistieke platform en de overgang naar de Ledenraad. Hij deed dat naar zijn mening vanuit een duidelijke visie. “Ook heeft hij tijdens Covid en de energiecrisis met succes hard gestreden voor de belangen van de sector. Dankzij hem staat RFH nu opgesteld voor succes.” De RvC zegt blij te zijn met een goed ingewerkte opvolger, die de sector en de coöperatie heel goed kent en tijdens zijn werk voor RFH intensieve contacten heeft opgebouwd met leden, kwekers en kopers. Daarmee weet hij wat hem te wachten staat en wat er verwacht wordt, voegt Van Helvoort daaraan toe. “Pieter zal de coöperatieve en bedrijfsstrategie voortzetten en naar de volgende fase brengen. Vanuit een financieel gezonde coöperatie voor leden zal hij, samen met kwekers en kopers, blijven bouwen aan het grootste internationale B2B platform binnen de sierteeltsector. Daarbij richt hij zich op een duurzame en toekomstbestendige sector vanuit het RFH platform dat meegroeit met zijn tijd.”

Traditioneel

Volgens Steven van Schilfgaarde had RFH bij zijn aantreden nog alle kenmerken van een traditioneel veilbedrijf. “Nu is het een platformcoöperatie met een digitaal en een logistiek platform. Waarbij Floriday tot volle wasdom is gekomen, onze logistiek fundamenteel anders is georganiseerd en Centraal Veilen grotendeels is geïmplementeerd”, zegt hij. De verduurzaming vanuit de sector en de coöperatie kreeg volgens hem prioriteit, vanuit RFH, kwekers en kopers. “Op coöperatief gebied ben ik trots op de samenwerking met de Ledenraad waarmee de betrokkenheid en invloed van leden veel groter is geworden.” De ledenraad is een adviesorgaan van primair de directie en vervangt de vroegere vergaringen van alle leden. Er is ook een goede verstandhouding met de handel, zegt hij. “Met elkaar vormen we een innovatieve en sterke sierteeltketen. Met recente mijlpalen als het convenant voor Floriday en een vernieuwde organisatie, is nu een logisch moment om het stokje over te dragen zodat mijn opvolger en het vernieuwde managementteam op basis van de uitgezette strategie de groei verder vorm kan geven. Ik ben ongelooflijk trots op onze medewerkers en vind en vond het een eer RFH èn Nederland als draaischijf van de sierteeltsector naar een nieuwe fase te mogen brengen.”

Digitaal en logistiek

Volgens Pieter Bootsma vormt het digitale en logistieke platvorm het hart van onze organisatie en staan daarin de behoeften van leden, kwekers en kopers centraal, passend bij onze coöperatie. “Vanaf begin 2025 werken we vanuit een herziene organisatiestructuur én vernieuwd managementteam. Daarmee zijn we volledig ingericht op de specifieke behoeften van kwekers en kopers via Grower Value Management en Buyer Partnership Management. Met deze stap verwacht ik ook in de toekomst meer waarde voor onze kwekers te kunnen realiseren. Een breed scala van handelsmogelijkheden gekoppeld aan efficiënte logistiek.”

Heemparken: Groen en snoeien

Over groen en snoeien ging het donderdagavond. Walter Busse, voorman heemgroen van de gemeente, hield een lezing voor de Vereniging Historisch Amstelveen (VHA) in het clubgebouw aan Orion. Hij sprak over de heemparken van Amstelveen De Braak en het Dr. J.P. Thijssepark, die rijksmonumenten zijn geworden. Over belangstelling had hij niet te klagen, want tal van bezoekers, ook van buiten Amstelveen, kwamen om de lezing over de parken bij te wonen.

Deskundigen, wetenschappers en andere geïnteresseerde bezoekers van over de hele wereld weten de Amstelveense heemparken te vinden.

Snoeien

Walter Busse wist door zijn boeiende en aangename manier van vertellen de aandacht van de aanwezigen aan zich te binden. Hij sprak onder andere over de aanleg, aanplanting en het ontstaan van de parken. En ook over de bijzondere manier van kweken van inheemse planten uit andere gebieden in Nederland. Chris Broerse, naar wie het Broersepark bij diens afscheid werd vernoemd en niet voor niets Amstelvener van de eeuw, heeft met Koos Landwehr, gezorgd voor een zeer bijzondere beplanting. Maar ook het onderhoud en de wijze van snoeien kwamen ter sprake. Vooral het snoeien is van belang, liet hij duidelijk merken. Op de heemparken, waarin het resultaat van het onderhoud goed is te zien, moeten we zuinig op zijn, was zijn boodschap.

Doen

De kennis die Walter Busse heeft is alleen te leren door te doen. Zijn bevlogenheid werkt aanstekelijk. Helaas gaat hij over een jaar met pensioen. Welverdiend, maar ook zorgelijk. Er is nog geen opvolging dus overdragen van alle kennis wordt moeilijk. www.historischamstelveen.nl

OV wordt duurder

De tarieven van het openbaar vervoer gaan volgend jaar omhoog. Dat is door de Vervoerregio Amsterdam bepaald. Gemiddeld stijgen de prijzen met 3,34 %, zegt de regio, maar er zijn verschillen tussen EBS, GVB en Connexxion. Sommige vervoerders zetten in op nieuwe vormen van korting en abonnementen, zoals een maximale dagprijs (€10 bij GVB) of maandprijs (€140 bij Connexxion). Dit is mogelijk door de komst van OVpay.

De verhoging wordt op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) doorgevoerd. De vervoerders mogen elk jaar de openbaarvervoertarieven verhogen.

Prijsverschil in ritten

Bij Connexxion worden korte ritjes duurder, waardoor het bedrijf een korting kan geven op langere afstanden of vaker reizen. Dit past bij het beleid van de Vervoerregio Amsterdam fietsen en lopen te stimuleren. Bij EBS wordt spits spreiden en spits mijden gestimuleerd via het EBS-dal kortingsabonnement waarbij reizigers buiten de spits met 40% korting reizen. De Reizigers Adviesraad (RAR) heeft bij EBS en Connexxion op bijna alle onderdelen en bij GVB op alle onderdelen van de voorstellen positief geadviseerd’, meldt de Vervoerregio.

Inzet op OVpay

Alle vervoerders zetten met hun tarieven in op de transitie naar OVpay door nieuwe abonnementen en kortingen aan te bieden aan reizigers die reizen met de bankpas of telefoon. GVB voert bijvoorbeeld een maximumdagtarief in van €10. Daarnaast introduceert de vervoerder GVB Vrij, wat onbeperkt reizen biedt in GVB-voertuigen voor een vast bedrag per maand. EBS, GVB  en Connexxion introduceren in de loop van 2025 het Randstad Noord Vrij (RNVA), een doorlopend maandabonnement als vervanging voor het Randstad Noord Zone (RNZA) abonnement. Connexxion introduceert ‘Voordeel’.  Reizigers kunnen zich gratis aanmelden voor korting, waarbij geldt ‘hoe meer je reist, hoe meer korting je krijgt’. De korting kan oplopen tot 30%, waarbij je nooit meer dan €140 reiskosten per maand hebt.

Kilometertarief

Het totale tarief voor het reizen met de OV-chipkaart/OVpay bestaat uit een basistarief en een kilometertarief. Het basistarief is het tarief dat elke reiziger aan het begin van de reis per bus, tram of metro betaalt. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk en gaat in 2025 omhoog van € 1,08 naar € 1,12. Het kilometertarief is het tarief dat je betaalt voor de afgelegde afstand. In 2025 gaat het kilometertarief bij GVB van € 0,196 naar € 0,207, bij Connexxion van € 0,198 naar € 0,215 (zonder gebruik van Voordeel), en bij EBS van € 0,196 naar € 0,207.

Jaarlijkse verhoging

Op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) mogen vervoerders ieder jaar de openbaarvervoertarieven verhogen. De LTI voor 2025 is 3,34%. Dit percentage hebben de vervoerders als uitgangspunt genomen bij het verhogen van hun tarieven. Vorig jaar was de LTI 11,72%. De Vervoerregio Amsterdam heeft toen besloten de vervoerders hiervoor te compenseren, dankzij extra financiële steun vanuit het Rijk. Doordat jaarlijks de kosten in het openbaar vervoer stijgen, door bijvoorbeeld loon-, energie- en inflatieontwikkeling, stijgt de prijs van een reis met het openbaar vervoer mee.

β€˜Weesfietsen’ weg in Middenhoven

Met schoonveegactie, gericht op zogenoemde weesfietsen in Middenhoven, is Handhaving begonnen. Verwaarloosde wrakken die niet meer zijn te berijden. Er staan er in de wijk 179, die alle zijn gestickerd met de waarschuwing dat het zou gebeuren. Daarvan bleven er 76 achter die zijn verwijderd. De waarschuwing bleek kennelijk voor de andere eigenaren genoeg om hun fietsen zelf weg te (laten) halen.

Eind oktober besloot het college van B en W de gehele gemeente aan te wijzen als gebied waar een verbod op weesfietsen geldt.

Stadshart

Er werd ook een schoonveegactie aangekondigd. Na Middenhoven is daarvoor het Stadshart aan de beurt, waar al meer dan vijfhonderd verwaarloosde fietsen voorzien van een waarschuwingssticker. “Achtergelaten en verwaarloosde fietsen zijn een grote ergernis onder inwoners”, zegt wethouder Herbert Raat (handhaving). “Daarom pakken we het in één keer grondig aan en vegen we de komende tijd de fietsenstallingen wijk voor wijk schoon. Hierdoor komt er meer stallingsruimte vrij voor fietsers.”

Fietsen verwijderen

Fietsen of bromfietsen en vergelijkbare vervoersmiddelen mogen niet langer dan veertien dagen onafgebroken in een stallingsruimte staan. Handhaving plaatst eerst waarschuwingsstickers op ongebruikte fietsen, waarop staat dat de fiets is aangemerkt als weesfiets en binnenkort wordt verwijderd. Eigenaren krijgen twee weken de tijd om hun fiets zelf weg te halen. De niet opgehaalde fietsen worden vervolgens opgehaald en opgeslagen op een locatie van de gemeente en dertien weken bewaard. Fietsen waarvan de economische waarde verwaarloosbaar is, worden na twee weken vernietigd.

Verwijderd?

Men kan nog de verwijdering melden via het meldsysteem Fixi (www.amstelveen.nl/fixi), in de categorie ‘Weesfietsen en fietswrakken’ en de omschrijving (merknaam, kleur en eventuele andere specificaties van de fiets) opgeven. Op afspraak kan de fiets, na controle van het eigenaarschap en het meebrengen van de sleutel van het (ketting)slot, op woensdagen tussen 12.00 en 14.00 uur worden opgehaald tegen €25 administratiekosten. Fietsen die achterblijven worden geruimd of krijgen een nieuwe eigenaar via onder meer Ons Tweede Thuis.

CDA: Zorg over bedreiging in Middenhoven

Rond het winkelcentrum Middenhoven vinden intimidatie en bedreigingen door hangjongeren plaats, zegt het CDA, dat daarover schriftelijke vragen aan B en W heeft gesteld. Het wordt zo erg volgens de fractie dat, vooral in schemertijd en avonden, mensen zich niet meer veilig voelen. Uit angst doen zij geen aangifte. Het CDA zegt wel over hun namen te beschikken.

De bedrijfsleider van Albert Heijn in het centrum heeft volgens de christendemocraten de situatie bevestigd.

Snackbar

“Het winkelcentrum wordt ’s avonds door personeel van Albert Heijn afgesloten en dit blijkt regelmatig te geschieden onder intimidatie van de eerdergenoemde hangjongeren’, zegt het CDA. Volgens haar kent het cafetaria “Zullen We” ook dit soort situaties. “Navraag leert ons dat de situatie bekend is bij de wijkagent, Erik Stomphorst. Het is hem bekend dat er en vooral in de avonden, zich situaties voordoen die voor mensen intimiderend en bedreigend over kunnen komen”, meldt de partij, die B en W vraagt of zij dat weten en wat er zich is gedaan aan eerdere problemen. Het CDA vraagt verder om onderzoek en overleg met de politie ter verbetering.

Op de foto: Fractievoorzitter Siegmann van het CDA.

CDA wil boeren in β€˜Omgevingsvisie’

De fractie van het CDA wil in de binnenkort vast te stellen Omgevingsvisie (op basis van  de nieuwe Omgevingswet) expliciet opgenomen hebben dat boeren een eigen plek hebben in de polders. De Dorpsraad van Nes aan de Amstel wilde onlangs hebben vastgesteld dat de Bovenkerkerpolder in elk geval dertig jaar ‘open’ voor de boeren. De christendemocraten komen met een amendement op de visie.

Het CDA beseft dat de Omgevingvisie, in wezen een vervanging van bestemmingsplannen, geldt voor alle ruimtelijke ontwikkelingen in Amstelveen tot aan 2040.

Zorgelijk

De visie, die de naam ‘Amstelveen bloeit’ draagt, beslaat circa zeventig pagina’s met teksten over groen, woningbouw en alles wat met de ruimte heeft te maken, zegt het CDA. Maar de christendemocraten missen daarin het woord ‘boer’. Fractievoorzitter Arjen Siegmann: “We komen meer dan honderd keer het woord ‘natuur’ tegen en twintig keer het woord ‘groen’. Maar onze eigen agrariërs, de boeren, worden amper genoemd. Het woord komt er niet in voor en slechts twee keer is er een verwijzing te vinden”. Het CDA vindt dit zorgelijk.

Toekomstgerichte landbouw

Boeren in de Bovenkerkerpolder hebben met elkaar, en met betrokkenheid van de gemeente, een document opgesteld waarin ze het perspectief schetsen op hun eigen toekomst. De gemeente heeft dit mede ondertekend. Siegmann: “Het is alleen maar mooi dat dit gebeurd is, dus benoem dan ook die toekomstgerichte landbouw in de Omgevingsvisie. Er is heel veel gebeurd de afgelopen jaren, en we moeten dit serieus nemen.”

Afgewezen

Al eerder hebben de boeren van de Bovenkerkerpolder aangedrongen op het opnemen van een tekst over toekomstgericht landbouw. Het college heeft dat in een eerder stadium afgewezen, maar het CDA hoopt het op andere gedachten te brengen. Siegmann “de omgevingsvisie vormt het grote kader voor alle toekomstige ontwikkeling. Als we de boeren in Amstelveen serieus willen nemen, dan moet het in de omgevingsvisie benoemd worden.” Het CDA heeft het amendement ter voorbereiding rondgestuurd aan alle fracties en dient het tijdens de raadsvergadering van 27 november in. Vooralsnog lijkt het op steun te kunnen rekenen van veel andere fracties, maar de stemming op woensdag zal moeten uitwijzen of het amendement het gaat halen, zegt het CDA.

GL/CDA willen openbare toiletten

Nadat velen er al over klaagden en diverse fracties in de gemeenteraad, waaronder die van het CDA, het onderwerp aansneden, viel nu eindelijk het kwartje ook bij GroenLinks. Er zijn, in tegenstelling tot vele decennia geleden, nu veel te weinig openbare toiletten in Amstelveen, constateert de partij. Die heeft nu samen met CDA schriftelijke vragen gesteld aan B en W.

Die conclusie van GroenLinks kwam niet uit de lucht vallen. Want op was 19 november was het de Wereld Toilet Dag. Alsof er nog geen speciale dagen en weken genoeg zijn.

Plek 213

De Maag Lever Darm Stichting heeft een dag aangevraagd, waarop extra aandacht kan worden besteed aan het schrikbarende tekort aan openbare toiletten in Nederland. Uit onderzoek blijkt nu dat één op de vier Nederlanders liever thuisblijft als er geen toilet in de buurt is. Bij mensen met maag- of darmaandoeningen is dat zelfs één op de twee.  Op de ranglijst van toilet vriendelijkste gemeenten in Nederland prijkt Amstelveen op plek 213 (van de 342). De door de gemeenteraad in 2020 aangenomen motie over dit onderwerp, leidde tot op heden niet tot verbetering van de toegankelijkheid, zeggen de fracties. Men blijft in deze stad dus aangewezen op horecazaken en eventueel winkels. GroenLinks en CDA vragen onder andere of B en W het gebrek aan voldoende toegankelijke toiletten ook onwenselijk vinden en of zij het probleem eindelijk willen aanpakken. De toegankelijkheid en de spreiding van openbare toiletten moet volgens de vragenstellers snel toenemen.

Sportexpositie en knutselen bij SAKB

Van zaterdag 30 november tot en met vrijdag 3 januari is de gratis toegankelijke expositie ‘Amstelveen Sport’, als resultaat van samenwerking met het gelijknamige bedrijf, te zien in de gang van KunstLokaal SAKB (Stichting Amstelveense Kunstbelangen). Overigens is er naast het kunstlokaal aan de Ouderkerkerlaan 15, in het zogeheten ‘Ontmoetingslokaal’ (de voormalige ruimte van ODIN) op 14 december (van 11.00 tot 13.00 uur) een ‘knutselochtend’ voor kinderen van 4 tot 12 jaar, inclusief eventuele (groot) ouders. Kosten: € 2,50 per kind, inclusief materiaal. Volwassenen: gratis. Aanmelden: knutsel@ontmoetinglokaal.nl.Tijdens de sportexpositie kan men tekeningen, schilderijen en fotocollages zien van de vier sportdagen die dit jaar Amstelveen Sport organiseerde.

Uitnodiging

SAKB-tekenaars en -schilders waren namelijk daarbij aanwezig en legden de activiteiten vast of lieten zich om zich inspireren. Ook voorbijkomende kinderen konden spontaan meetekenen en -schilderen. De combinatie sport, spel en creativiteit werkte heel goed, zegt SAKB. Er is werk is te zien van de ‘Poeldag’ (Poeloever, 26 mei), ‘Amstelveen Beach’ (Stadshartplein, 15 juni), ‘Denksportdag’ (Dorpsplein, 21 september) en ‘Amstelveen on Wheels’ (Stadshartplein, 29 september). Vrijdagmiddag 13 december is het team van Amstelveen Sport uitgenodigd om de gangexpositie te komen bekijken en onze samenwerking in 2024 feestelijk af te sluiten.

Werken aan rotondes

In de Operabuurt is het nu een chaos, wegens de aanleg van twee rotondes op de Oranjebaan, tussen Marathonlaan en Beneluxbaan. De werkzaamheden duren tot en met juli volgend jaar. Tot maandag 6 januari werkt de aannemer aan de noordkant van de Oranjebaan en wordt het verkeer op de Oranjebaan omgeleid.

Het rijdt dan in twee richtingen over de zuidelijke rijbaan. De Camera Obscuralaan is afgesloten voor het verkeer. In die periode wordt daarom de bussluis op de Marathonlaan tijdelijk beschikbaar voor het verkeer. Meer informatie over deze werkzaamheden is te vinden op amstelveen.nl/oranjebaan of op https://debouw.app/projects/oranjebaan-amstelveen.

Burgemeester Boersweg/A9

Wegens werkzaamheden aan het viaduct van de A9 is de Burgemeester Boersweg een aantal nachten in twee richtingen afgesloten voor het verkeer. Data zijn: maandag 25 november (van 23.00 uur tot en met dinsdag 26 november) en dinsdag 26 november 23.00 uur tot de volgende morgen 05.00 uur. Verkeer op de A9 wordt omgeleid via afrit A9-5 (Stadshart), Keizer Karelweg en Mr. G. Groen van Prinstererlaan. Verkeer in Amstelveen wordt verwezen richting de toeritten van de A9 bij het Stadshart. Deze kunnen worden bereikt via de Burgemeester Rijnderslaan en Keizer Karelweg of Mr. G. Groen van Prinstererlaan en Keizer Karelweg. (Brom)fietsers, voetgangers hebben te allen tijde doorgang door het werkvak.

Sierkade/A9

In verband met werkzaamheden is de onderdoorgang bij de Sierkade afgesloten van maandag 25 november t/m vrijdag 20 december.

Eleanor Rooseveltlaan

Wegens rioleringswerk is van dinsdag 19 november tot en met vrijdag 20 december een rijbaan op de Eleanor Rooseveltlaan afgezet. Verkeer passeert om en om.

 Amsterdamseweg

Door de aanleg van kabels en leidingen in de Amsterdamseweg (tussen huisnummer 71 en 189) ervaart doorgaand verkeer hinder van maandag 25 november t/m vrijdag 29 november. Dan worden de inritten vanaf de  Amsterdamseweg naar de zijstraten voor de helft afgezet en verkeer op de Amsterdamseweg passeert om-en-om.

 Laan Nieuwer-Amstel

Ook wegens aanleg van kabels en leidingen wordt tot en met maandag 25 november het voetpad afgezet. Voetgangers worden omgeleid via de Dorpsstraat – Badlaan en vice versa.

Kijk voor actuele informatie over de werkzaamheden op: www.amstelveen.nl/wegwerkzaamheden.

Meer informatie over de werkzaamheden A9 vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat (Amstelveen Inzicht), gevestigd op Stadsplein 103, boven boekhandel Venstra en de bibliotheek. Reguliere openingstijden zijn daar woensdag tot en met vrijdag en elke eerste zaterdag van de maand van 12.00 uur tot 17.00 uur. Het uitkijkpunt, onderdeel van het bezoekerscentrum en gevestigd langs het Kazernepad aan de zuidkant van de A9, kent dezelfde openingstijden als het bezoekerscentrum.

Bieb krijgt β€˜verhalenkiosk’ van Rabobank

De Bibliotheek Amstelland, met vestigingen in onder meer Amstelveen, krijgt dankzij de Rabo Clubsupportactie een Verhalenkiosk, om bezoekers meer te doen ervaren van voorwerpen, poëzie, foto’s en meer van de boeken die zij lezen. Het is een plek voor grote verhalen én kleine verhalen uit de regio Amstelland. Het team van de Bibliotheek Amstelland kreeg symbolisch de cheque t.w.v. € 3.192,54 van de Rabobank overhandigd.

“Met de Verhalenkiosk krijgen verhalen in welke vorm dan ook de plek die ze verdienen. Je raakt erdoor geïnspireerd en ontdekt talen en culturen in de omgeving en ver weg. We zijn dan ook enorm blij met de steun die we vanuit de Rabo Clubsupportactie hebben ontvangen,” zegt Hiske Deinema, programmamaker bij de Bibliotheek Amstelland.

Netwerk

Rabo Clubsupport is een initiatief van de Rabobank, die clubs helpt met het waarmaken van hun ambities. Jaarlijks investeert de bank in verenigingen en zet kennis en netwerk in om clubs toekomstbestendiger te maken en ambities te realiseren. Klanten van de bank kunnen tijdens de actie hun stem uitbrengen op de initiatieven die zij steunen.

Bibliotheek Amstelland

De Bibliotheek Amstelland is het platform voor kennis en cultuur in de regio, met vier vestingen in de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn. De Bibliotheek is zeven dagen per week open en heeft zo’n 700.000 bezoekers per jaar. Er zijn ruim 36.000 leden, een uitgebreid lesprogramma en een omvangrijke programmering van sociale en culturele activiteiten.

De Notenkraker in schouwburg

Behalve de oudejaarsconferences Dolf Jansen en Sjaak Bral is er in december onder meer het ballet De Notenkraker in de schouwburg, een magisch kerstsprookje voor het hele gezin.

Dolf Jansen komt op dinsdag 10 december naar de schouwburg met zijn 35e oudejaarsvoorstelling, waarin hij zich afvraagt hoe het met de gewone Nederlander gaat.

Sjaak Bral
Het jaar 2024 met een lach, een snik en een moraal: Sjaak Bral brengt het allemaal op zondagmiddag 15 december in de Kleine Zaal van Schouwburg Amstelveen.

 De Notenkraker

Het klassieke ballet ‘De Notenkraker’ is volgens het theater adembenemend en een feest voor het hele gezin. Het ballet wordt uitgevoerd door het Ballet van de Staatsopera Bulgarije Stara Zagora. Dankzij de livemuziek van een symfonisch orkest komt de wereldberoemde muziek van Tsjaikovski tot leven. Te zien op maandag 30 december. Bekijk de complete theateragenda op www.schouwburgamstelveen.nl.

Domino’s partner Lentemarathon

Domino’s Amstelveen, met vestigingen aan de Rembrandtweg en Eleanor Rooseveltlaan, wordt de officiële pizza-partner van de KPMG Lentemarathon 2025 die zondag 16 maart wordt gehouden. Startlocatie is letterlijk voor de deur op de Rembrandtweg.

De KPMG Lentemarathon is volgens Domino’s een der grootste sportieve evenementen in de regio.

Amstel

Men verwacht duizenden deelnemers en supporters langs het parcours. “Dankzij deze samenwerking kunnen alle deelnemers bij de finish weer op krachten komen met pizza’s”, meent Domino’s. “Een perfecte beloning na het trotseren van de uitdagende kilometers door het Amsterdamse Bos, langs de Amstel en door de straten van Amstelveen. Als lokale ondernemer zijn we er trots op om bij te dragen aan de energie en beleving van alle deelnemers en supporters,” zegt eigenaar Sem van den Burg van Domino’s Amstelveen.

Vaiana 2 in première in Cinema AV

Op woensdag 27 november gaat Disney’s Vaiana 2 ook in première in Cinema Amstelveen. Acht jaar na het succes van Vaiana, is Vaiana 2 daar dus te zien.

In ‘Vania 2’worden Vaiana en Maui herenigd tijdens een grootse nieuwe reis, bijgestaan door een zonderlinge bemanning.

Voorouders

Vaiana krijgt een onverwachte oproep van haar zeevarende voorouders. Ze trotseert de zeeën van Oceanië en komt terecht in onbekende, gevaarlijke wateren waar ze het avontuur van haar leven ondergaat.

]Kijk op www.cinemaamstelveen.nl voor alle tijden en data van de films en evenementen in Cinema Amstelveen.

SP: Bagagekelder: β€˜Gouden kooi’ Schiphol

Er waren arbeiders die de zwaarte van hun dagelijks werk in de bagagekelder op Schiphol ervaren. De SP liet hun vrijdag in De Meent graag aan het woord. Als enige politieke partij, ook vertegenwoordigd in de gemeenteraad, overigens. Een van hen vertelde zijn jongere collega’s te adviseren hun werk bij de aan de Amsterdamseweg gevestigde KLM maar op te geven.

Maar met de vele buitenlanders lukt dat niet echt. Zij komen vaak uit Oost-Europa, kennen de Nederlandse taal onvoldoende om te klagen en verdienen hier – vergeleken met hun thuisland – een godsvermogen. Hun loon wordt over het algemeen in bijvoorbeeld Tsjechië ook betaald.

KLM

SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent was er om over het vroegpensioen te spreken. Hij was nuchter. Er komen steeds meer klagers, die wat vroegpensioen dreigen terzijde geschoven te worden. “We moeten dat aantal niet laten stijgen, maar dalen”, zei hij. Maar dan moet er wel wat op de werkvloer veranderen, vond hij ook. Bijvoorbeeld in de bagagekelder op Schiphol. In totaal zijn er zeven bedrijven die zich met bagage voor vliegtuigen bezighouden. Die kunnen beter fuseren, vond een der aanwezigen. Op dat gebied zou je KLM nog de beste kunnen noemen, zei iemand van de groep die naar de SP-avond kwam. Maar ook bij dat ‘betere’ bedrijf halen sommigen hun pensioen niet eens wegens de zwaarte van hun werk. “Bij veertig of vijftig jaar ben je kapot”, zei iemand. Wat dat betreft, is het in o.a. Denemarken beter geregeld. Maar dáár is meer geautomatiseerd, wat dus minder personeel vergt, klonk de waarschuwing wel. Maar gezien de huidige arbeidsmarkt zou dat geen probleem mogen zijn.

Kritiek

 Lastige kritiek wordt door het management bij de KLM niet gehoord. ‘Je bent de enige die het meldt’, luidt al gauw het commentaar. Tussen de werkvloer en het management blijft de kloof blijkblaar groot. Wij willen samen met andere politieke partijen het onwerkbare werkbaar maken en voor de echt zware beroepen het vroegpensioen versnellen, was de boodschap de Van Kent in De Meent bracht. Op Schiphol worden de bagage-afhandelaars ook bij nacht en ontij opgeroepen om boven hun macht te tillen.  Daar staan dan één van de vele toeslagen tegenover. Iemand vergeleek het loon met een kerstboom vol ballen. “Voor pensioen val je terug op het basisloon dat niet hoog is. Alle ballen vallen dan weg.”

Klachten worden ook anoniem behandeld. Of je krijgt geen antwoord, zei iemand. Blijkbaar duurt het lang voordat iemand van het ‘klootjesvolk’, zoals een afhandelaar het noemde, ergens boven wordt gehoord.

Organisatiegraad

In de bagagekelder zijn ook veel uitzendkrachten aan het werk. Zij zijn volgens Van Kent vooral gedwongen ZZP’ers waar de SP graag vanaf wil. Overigens is der organisatiegraad, het lidmaatschap van een vakbond, laag. De gouden tijden voor de vakbonden van de vorige eeuw zijn voorbij, waarbij iemand opmerkte dat de veel verdienende piloten wél voor bijna 100% georganiseerd zijn. Maar in de kelder vecht men tegen die bierkaai, verzuchtte een afhandelaar.

Ook de ongezondheid speelt sommigen parten. Op het platform draaien de motoren van vliegtuigen al, waardoor degenen die de bagage uit containers in de ruimen laden, volop een walm van fijnstof in het gezicht krijgen, terwijl de passagiers en crew nergens last van hebben. Ok dat is in Denemarken beter geregeld, waar de toestellen van het platform naar de startbaan worden gesleept. Maar dat kost extra geld, wist iemand. “Wij zitten in een gouden kooi”, was de conclusie van een afhandelaar.

VVD: Snel laadpalen voor de deur

De VVD-raadsleden Menno van Leeuwen en Bart Dorgelo willen sneller thuis elektriciteit voor hun auto laden, nu de saldering is afgeschaft. Zij vroegen in de raadsvergadering hoe het staat met de ‘kabelgootjes’, waarvoor een pilot is aangekondigd, die mogelijk maakt dat houders van een elektrische auto die voor hun deur kunnen opladen.

Een snoer over het trottoir is niet meer nog als en dat is op dit moment er een kabelgoot komt. (juridisch) niet mogelijk. Tijdens een proef heeft de gemeente daarmee geëxperimenteerd, een manier om de kabels weg te werken in de stoeptegels.

Zonnepanelen

Van Leeuwen wil dat zo snel mogelijk gezorgd wordt dat alle Amstelveners hier gebruik van kunnen maken. Dezelfde Van Leeuwen onthield van vragen, zelfs nadat 24 elektrische auto’s onblusbaar op een schip langs de Waddeneilanden voeren, terwijl hij van het probleem op de hoogte was, over het zelf laden. In parkeergarages moeten alle laadpunten zo dicht mogelijk bij de uitgang zitten, omdat elektrische auto’s bij brand 24 uur door de brandweer in een bad gedompeld moeten worden en dan nog de kans lopen opnieuw in brand te vliegen. Maar hij zegt nu over de kabelgoten: ”Aan de ene kant willen we allemaal de energietransitie stimuleren, maar aan de andere kant wordt het burgers ook onnodig moeilijk gemaakt. Zeker nu de salderingsregeling (stroomproducenten betalen voor aan hen door consumenten geleverde stroom, red.) komt te vervallen. Wij willen, dat mensen de stroom die ze opwekken via zonnepanelen kunnen gebruiken in hun auto’s, ook als je zelf niet beschikt over een eigen oprit.”

 Mobiliteit

Over het dossier van de kabelgoten zit blijkbaar geen voortgang, constateerden de VVD’ers, die al eerder vragen over dit onderwerp stelden. De pilot is op dit moment afgerond en de gemeente beraadt zich op vervolgstappen. “Wij zouden graag zien, dat op korte termijn hier een gevolg aan gegeven wordt. Wij hebben actief mensen aangespoord om zonnepanelen te nemen. Diezelfde mensen worden nu geconfronteerd met terugleverkosten en het wegvallen van voordelen. In plaats van de opgewekte stroom verloren te laten gaan, zien wij een duidelijke win-win als mensen dit in kunnen zetten voor hun mobiliteit” aldus Van Leeuwen.

Ook Bart Dorgelo, die voor de VVD woordvoerder duurzaamheid is, blijkt het met hem eens. “Als VVD Amstelveen vinden wij dat de gemeente onze inwoners maximaal moet faciliteren om hun duurzaam opgewekte energie zelf te gebruiken. Daarom zien we de laadgoot als mooie stap en roepen de gemeente ook op dit concept verder door te ontwikkelen gezien het huidige ontwerp nog praktische verbeterpunten heeft.”

CU wil bijdragen beleid Schuldhulpverlening

De ChristenUnie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, houdt een gespreksavond op dinsdag 3 december om 20.00 uur (inloop 19.30 uur) over schuldhulpverlening in het wijkcentrum De Meent aan Orion 3. Ook in april werd al over dat onderwerp gepraat. Er wordt weer aan de hand van stellingen door een panel worden gediscussieerd.

Het panel bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die personen met schulden ondersteunen, een ervaringsdeskundige en een medewerker van de afdeling Balans van de gemeente.

Beheersen

Mevrouw S. Bruynder, bestuurslid van de afd. ChristenUnie Amstelveen e.o., leidt de discussie. Het hebben van schulden kan een grote impact hebben op het leven van mensen, omdat ze de mensen soms ‘boven het hoofd groeien’ en hun hele bestaan beheersen.Schulden hebben in die situatie dus niet alleen een grote financiële impact, maar ze gaan het hele sociale leven van mensen beheersen. In die situatie is een goede schuldhulpverlening belangrijk. De ChristenUnie wil met deze tweede avond een vervolg geven aan het gesprek op de eerdere over schuldhulpverlening.

Beleid

De avond heeft ook ten doel samenwerkingen tussen de gemeente en de schuldhulpverleningsorganisaties aan te boren. De volgende stellingen komen aan de orde: 1. Lokale organisaties en ervaringsdeskundigen kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente te behalen voor de schuldhulpverlening in de stad. 2. De taboe van schulden in Amstelveen neem je weg door aandacht hiervoor te vragen. 3. Nazorg voor mensen die uit een schulden traject komen, moet voor rekening komen van de lokale organisaties van de stad. 4. Preventieve schuldhulpverlening rijkt verder dan “vroeg erop af”.

Het is de bedoeling dat op basis van deze avond concrete aanbevelingen te geven voor het beleid van de gemeente Amstelveen op dit gebied. De ChristenUnie zegt waarde te hechten aan een goed en zorgvuldig beleid rond de schuldhulpverlening.

Raad steunt circulaire kledingwinkel

In de vijf weken die de FreeFashion zaak in Binnenhof 36 open is, kunnen bezoekers gratis kleding meenemen, maar het draait vooral om bewustwording van de waarde van textiel, melden Dieuwertje Vorstenbosch en Lot van Os. Zij namen eerder in Tilburg het initiatief dat vrijdag 29 november een vervolg krijgt in Amstelveen. Dan opent om 12.00 uur wethouder Floor Gordon officieel de ‘pop-upstore’ FreeFashion. De winkel is overigens alleen in het weekend en vrijdag open. Vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Vorstenbosch en Van Os kregen overigens in Tilburg steun van lokale partners.

Circulair

Het initiatief heeft de steun van de Amstelveense gemeenteraad, die unaniem een motie van GroenLinks-raadslid Gert Jan Slump en Dianne Hoefakker van de ChristenUnie goedkeurde. De motie riep op FreeFashion te gebruiken als een kans om lokale samenwerking op het gebied van circulair textiel verder te versterken. Het doel is hergebruik en reparatie van kleding te bevorderen en het scheiden van textiel uit restafval te versnellen, zodat het beter gerecycled kan worden. In de voorbereidingen voor de pop-upstore hebben FreeFashion waren vrijwilligers actief. “Dit is het begin van Amstelveen voor Circulair Textiel”, zeggen Slump en Hoefakker, die overigens oproepen ook kleding te doneren. “Samen maken we Amstelveen duurzamer’, zeggen zij.

Op de foto: Dieuwertje Vorstenbosch, geflankeerd door Slump (links) en Hoefakker

Nieuw Legmeer kost € 153 miljoen

De ombouw van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon- en werkwijk Nieuw Legmeer, met 4400 woningen, gaat volgens een voorlopige raming € 153 miljoen kosten. De gemeente hoop dat ruim zeven miljoen aan over te houden.  Dat werd door ambtenaren woensdag aan raadsleden verteld in een presentatie over die transformatie en een stedenbouwkundig plan. Op de openbare vergadering volgde overigens een besloten zitting. B en W verwachten in de loop van 2024 een besluit van de gemeenteraad, dus dat moet dan uiterlijk in december worden genomen.

Overigens zijn in de kosten niet de verhuizing van het afvalbrengstation en de gemeentelijke werf van Legmeer naar het Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) begrepen.

Autoluw

De nieuwe wijk wordt duurzaam en autoluw, met veel ruimte voor voetgangers en  fietsers. Er wordt een ondergrondse parkeergarage voor koopwoningen aangelegd, maar de anderen, zoals huurders, moeten op zoek naar een locatie. De wijk wordt naar verwachting aangelegd in de jaren 2025 tot en met 2040. Met de honderden eigenaren van grond is een zogeheten ‘anterieure’ overeenkomst gesloten, maar dat traject loopt nog. De woningbouw begint volgens de plannen in 2026 of 2027. Grondgebonden woningen (rijtjeshuizen) worden verdicht en er komt openbare toegang tot binnentuinen. De nieuwe wijk zal, volgens de bestaande plannen, veel groen en waterpartijen bevatten. Overigens is de gemeente bekend met de risico’s die zich kunnen voordoen. Er komt een ‘duurzaam’ warmtesysteem als Warmte Koude Opslag (WKO) en regeneratie.

Centrum voor gelijkstroom in Aalsmeer

Aan de Oosteinderweg 127C in Aalsmeer is het eerste gelijkstroomcentrum geopend, ze zogeheten Nederlandse Experience Center. Gelijkstroom (ook wel DC / Direct Current genoemd). De bedoeling is dat de groeiende tekorten op het Nederlandse energienetwerk oplost. Volgens het experimenteercentrum werd al eerder bekend dat slechts 5% van de bedrijventerreinen nog over voldoende elektriciteit beschikt. Ook de woningbouw en mobiliteit komen in het gedrang. Inmiddels staan al 9.400 bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting op het stroomnet.

De groeiende vraag naar energie en de toenemende problemen met overbelasting van het net (netcongestie) leidde tot het Nederlands gevestigde bedrijf DC Systems om in hun Experience Center de oplossing voor het energietekort te laten zien.

Duurzaam

Het is ontworpen om het bewustzijn van DC-oplossingen te vergroten en technologische vooruitgang te laten zien, met een sterke focus op duurzaamheid. Bezoekers ontdekken hier de toekomst van energieverdeling in een interactieve omgeving. Daarnaast fungeert het centrum als een open laboratorium voor innovatie, kennisdeling en samenwerking, met als doel de adoptie van DC-technologie te ondersteunen en de energietransitie te versnellen. Voor meer informatie, zie: www.dc.systems.

Wachtlijst stroomnet aansluiting

De tekorten op het elektriciteitsnetwerk stapelen zich in snel tempo op en bedrijven en consumenten worden dagelijks geconfronteerd met beperkingen. Dit is terug te zien aan de wachtlijst waar aan het begin van het jaar 9400 bedrijven op stonden voor aansluitingen op het stroomnet. Gelijkstroomtechnologie biedt volgens het Aalsmeerse de oplossing, zegt managing director Rajath Kelamane van DC Systems. “In tegenstelling tot conventionele wisselstroom (AC) is gelijkstroom veel efficiënter voor diverse toepassingen. Onze wereld draait steeds meer op DC, van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonnepanelen, tot energieopslagsystemen zoals batterijen en LED-verlichting en alledaagse apparaten zoals smartphones en laptops. De verschuiving naar gelijkstroomtechnologie kan de druk op het energienetwerk aanzienlijk verlichten. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is Current/OS, een besturingssysteem dat speciaal ontwikkeld is om DC-netwerken effectief en zelfstandig te laten opereren.”

Experience Center

Het net geopende Direct Current Experience Center belicht gelijkstroomtechnologie. Bezoekers kunnen in een hybride AC/DC-omgeving interactief de toekomst van energieverdeling verkennen, met diverse DC-toepassingen zoals elektrisch laden, kantooropstellingen en industriële installaties. Ook dient het als open laboratorium met speciale faciliteiten voor testen en prototypeontwikkeling om technologische vooruitgang te ondersteunen.

Voorzitter Yannick Neyret van de Current/OS Foundation, de organisatie achter de ontwikkeling van het besturingssysteem, is enthousiast over het Experience Center. “Het vormt een belangrijke mijlpaal voor de DC-gemeenschap. Dit centrum onderstreept onze gezamenlijke inzet om de ontwikkeling van het DC-ecosysteem verder te stimuleren.”

Gelijkstroomprojecten in Nederland

Twee bekende projecten in Nederland zijn de N470, de meest duurzame weg in het land, en de slimme laadoplossing voor elektrische voertuigen bij ASR. Door de integratie van gelijkstroomtechnologie in de N470 is het energieverbruik van deze 4,7 km lange provinciale weg aanzienlijk verminderd, waardoor het de meest duurzame weg van Nederland is. Bij ASR heeft de DC-microgridoplossing niet alleen de energie-efficiëntie verhoogd, maar ook de bidirectionele energiestroom mogelijk gemaakt, wat bijdraagt aan een stabieler netwerk. Door de implementatie van gelijkstroomtechnologie in Nederland te versnellen, kunnen zowel het energiegebruik worden geoptimaliseerd als het landelijke netwerk worden ontlast.

Beheernota Amsterdams water

Onder grote publieke belangstelling voor het onderwerp behandelden maandag de Provinciale Staten van Noord-Holland de Beheernota van het Amsterdamse waterleidingbedrijf PWN voor jaren tot 2035. De provincie heeft als grondeigenaar een overeenkomst met PWN om drinkwater te leveren, natuur te beheren én voor passende recreatiemogelijkheden te zorgen.

Daarin is ook afgesproken dat PWN elke 10 jaar haar beleid voorlegt aan het provinciebestuur. De ‘Beheernota 2025-2035’ bevat de visie van PWN en beleidskeuzes voor natuur- en recreatiebeheer voor een nieuwe periode van 10 jaar.

Wateroverlast

Er werd uitgebreid besproken hoe de drinkwaterwinning veilig te houden, hoe fiets- en wandelpaden toegankelijk te houden voor recreanten en hoe de wateroverlast in de duinen tegen te gaan. Uiteindelijk stemden PS in met de Beheernota van PWN voor 2025-2035. Tegen stemden JA21, PVV, Forum voor Democratie en de SP. Er werd één motie aangenomen. Die was van het CDA, JA21, 50PLUS en de PVV en vroeg Gedeputeerde Staten aan PWN mee te geven de wateroverlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken en fiets- en wandelpaden optimaal te benutten.

Herstel

Verscheidene moties werden na toezeggingen ingetrokken, onder meer die van JA21, PVV en CDA met als titel ‘Herstel de (duin)rel’. Gedeputeerde Kocken zei dat gaat praten met de waterschappen over herstel van de duinrellen en over die gesprekken terugkoppeling geeft in de commissie Landelijk gebied. Een andere motie met de titel ‘Visie op wandel- en fietspaden duingebied’ (JA21, PVV, CDA) werd ingetrokken na toezegging van gedeputeerde Olthof dat er voor het fietspad Blijdesteinsweg in Bergen naar oplossingen wordt gezocht en dat er een analyse wordt gemaakt van alle knelpunten op lange termijn. En een motie van D66, PvdD, SP en Volt over monitoring van PFAS in het duingebied werd ingetrokken nadat gedeputeerde Kocken toezegde PS te informeren over de onderzoeken die in 2025 gestart worden in de duinen en een jaar later over de eerste resultaten. Ook een motie van D66, PvdD en SP over bescherming van broedende strandvogels werd ook ingetrokken na een toezegging van gedeputeerde Kocken. Zij zal dit onder de aandacht brengen bij Rijkswaterstaat, de beheerder van het gebied waar deze vogels broeden.

Gedragscode

Provinciale Staten stemden daarna unaniem in met de nieuwe Gedragscode politieke ambtsdragers Noord-Holland. De gedragscode heeft als doel leden van PS en Gedeputeerde Staten (GS) te ondersteunen bij hun verantwoordelijkheid voor de integriteit van het openbaar bestuur. De huidige gedragscode is geactualiseerd, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe maatschappelijke aandacht voor omgangsvormen, kwetsbaarheid van bestuurders als het gaat om lobbyen, weerbaarheid van bestuurders en (criminele) ondermijning. Een amendement van de SP om de regels voor privéreizen aansluitend aan buitenlandse dienstreizen voor PS en GS gelijk te trekken haalde het niet.

Windturbines Noorder IJplas

In maart 2023 is door Amsterdam Wind en NDSM Energie een omgevingsvergunning aangevraagd voor het afwijken van de bestemmingsplannen voor het plaatsen van drie windturbines in en bij de Noorder IJplas te Amsterdam. Voorwaarde voor GS om deze vergunning te kunnen verlenen is het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) door Provinciale Staten, die in november besloten voornemens te zijn de VVGB niet te verlenen. Nu hebben PS definitief besloten deze VVGB niet te verlenen. De CU deed aan de start van de vergadering een ordevoorstel om het besluit over de VVGB te verplaatsen naar de PS-vergadering van februari 2025, maar daar was geen meerderheid voor.

Wijziging Reglementen Waterschap

PS stemden ook unaniem in met een aantal wijzigingen in de reglementen van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Hoogheemraadschap Rijnland. Die zijn nodig door wijzigingen in de Waterschapswet, door de Omgevingswet en vanwege grenscorrecties. Een motie van PvdD, D66 en Volt met als titel ‘Duurzame agrarische vertegenwoordiging in de waterschappen’ werd aangehouden in afwachting van de resultaten van een soortgelijke motie in de provincie Utrecht.

Tarievenvisie openbaar vervoer

De Tarievenvisie vormt de basis van een nieuw tarievenhuis voor het openbaar (bus)vervoer binnen de Noord-Hollandse concessies. Tot nu toe volgde de provincie het Landelijk Tarievenkader, waar we soms eigen producten en kortingen aan toe voegden. Door een eigen tarievenvisie op te stellen, kan de provincie meer invloed uitoefenen op de betaalbaarheid en mensen stimuleren het ov te gebruiken. PS stemden in met de tarievenvisie, alleen de SP stemde tegen.

Wel werd aan gedeputeerde Olthof gevraagd naar meer eenduidigheid in tarieven wanneer reizigers meerdere vervoerders gebruiken tijdens hun reis. Hij gaf aan daar aandacht aan te blijven schenken in de gesprekken die hij voert. 50PLUS diende een motie in met de titel ‘Korting voor ouderen bij het reizen met ov’. Die motie werd niet aangenomen. Alleen PVV, Forum voor Democratie en 50PLUS stemden voor.

Prijsverhoging openbaar vervoer

De tarieven van het openbaar vervoer gaan volgend jaar omhoog. Dat is door de Vervoerregio Amsterdam bepaald. Gemiddeld stijgen de prijzen met 3,34 %, zegt de regio, maar er zijn verschillen tussen EBS, GVB en Connexxion. Sommige vervoerders zetten in op nieuwe vormen van korting en abonnementen, zoals een maximale dagprijs (€10 bij GVB) of maandprijs (€140 bij Connexxion). Dit is mogelijk door de komst van OVpay.

De verhoging wordt op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) doorgevoerd. De vervoerders mogen elk jaar de openbaarvervoertarieven verhogen.

Prijsverschil 

Bij Connexxion worden korte ritjes duurder, waardoor het bedrijf een korting kan geven op langere afstanden of vaker reizen. Dit past bij het beleid van de Vervoerregio Amsterdam fietsen en lopen te stimuleren. Bij EBS wordt spits spreiden en spits mijden gestimuleerd via het EBS-dal kortingsabonnement waarbij reizigers buiten de spits met 40% korting reizen. De Reizigers Adviesraad (RAR) heeft bij EBS en Connexxion op bijna alle onderdelen en bij GVB op alle onderdelen van de voorstellen positief geadviseerd’, meldt de Vervoerregio.

Inzet op OVpay

Alle vervoerders zetten met hun tarieven in op de transitie naar OVpay door nieuwe abonnementen en kortingen aan te bieden aan reizigers die reizen met de bankpas of telefoon. GVB voert bijvoorbeeld een maximumdagtarief in van €10. Daarnaast introduceert de vervoerder GVB Vrij, wat onbeperkt reizen biedt in GVB-voertuigen voor een vast bedrag per maand. EBS, GVB  en Connexxion introduceren in de loop van 2025 het Randstad Noord Vrij (RNVA), een doorlopend maandabonnement als vervanging voor het Randstad Noord Zone (RNZA) abonnement. Connexxion introduceert ‘Voordeel’.  Reizigers kunnen zich gratis aanmelden voor korting, waarbij geldt ‘hoe meer je reist, hoe meer korting je krijgt’. De korting kan oplopen tot 30%, waarbij je nooit meer dan €140 reiskosten per maand hebt.

Kilometertarief

Het totale tarief voor het reizen met de OV-chipkaart/OVpay bestaat uit een basistarief en een kilometertarief. Het basistarief is het tarief dat elke reiziger aan het begin van de reis per bus, tram of metro betaalt. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk en gaat in 2025 omhoog van € 1,08 naar € 1,12. Het kilometertarief is het tarief dat je betaalt voor de afgelegde afstand. In 2025 gaat het kilometertarief bij GVB van € 0,196 naar € 0,207, bij Connexxion van € 0,198 naar € 0,215 (zonder gebruik van Voordeel), en bij EBS van € 0,196 naar € 0,207.

Jaarlijkse verhoging

Op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) mogen vervoerders ieder jaar de openbaarvervoertarieven verhogen. De LTI voor 2025 is 3,34%. Dit percentage hebben de vervoerders als uitgangspunt genomen bij het verhogen van hun tarieven. Vorig jaar was de LTI 11,72%. De Vervoerregio Amsterdam heeft toen besloten de vervoerders hiervoor te compenseren, dankzij extra financiële steun vanuit het Rijk. Doordat jaarlijks de kosten in het openbaar vervoer stijgen, door bijvoorbeeld loon-, energie- en inflatieontwikkeling, stijgt de prijs van een reis met het openbaar vervoer mee.

Oordoppen geluidshinder A9

Het werk aan de A9 is in de loop van 2027 klaar, maar er wordt dag en nacht gewerkt. ’s Nachts staat vooral onderwater betonstorten op het programma. Omwonenden die daar hinder in hun slaap geluidshinder van ondervinden kunnen bij meer dat 60 decibel oordoppen op maat krijgen en bij meer dan 65 decibel een voucher voor overnachting elders (in een hotel). Dat vertelde een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat (RWS) woensdag aan raadsleden.

Overigens blijft het kruispunt bij de Keizer Karelweg op de A9 het komende weekend open, hoewel eerder was gezegd dat het van donderdag 21 tot en met maandag 25 november dicht zou zijn voor verkeer. Dat heeft te maken met niet tijdige levering van materialen voor het inrichten van een nieuw kruispunt.

Uitstel

De werkzaamheden worden nu uitgesteld en het kruispunt blijft open. Dit geldt ook voor de op- en afrit aan de zuidkant van de A9. Het Stadshart (oprit 5) is in de richting Schiphol/Haarlem is vanavond (donderdag) wel dicht. Dat blijft zo tot volgende week donderdag (28 november) om 5.00 uur. De oprit wordt verlegd naar de onlangs geplaatste hulpbrug. Hierdoor kan de aannemer VeenIX op de huidige locatie van de oprit de verdiepte ligging gaan bouwen. Verkeer vanuit Amstelveen richting Schiphol/Haarlem wordt omgeleid via oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Utrecht/Almere en kan vervolgens keren bij aansluiting 4 Ouderkerk aan de Amstel. Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat(link is extern).

Risico’s

Het is een druk gebied, waar de A9 wordt gebouwd op een postzegel, op een uiterst beperkte ruimte, vertelde RWS. Dat is wel een uitdaging. Behalve de onderwater betonstort voor de noordelijke ‘bak’ en het verleggen van de kruising Keizer Karelweg staat onder meer het inhijsen van de Schilholbrug op het eerstvolgende programma. Het eerste kwartaal van het volgende jaar zal de nodige geluids- en verkeershinder opleveren. Trouwens heel 2025 wordt een pittig jaar voor weggebruikers en omwonden, vindt RWS. Op de vraag van Simon Lutz van GroenLinks kreeg die ten antwoord dat alle mogelijke tegenvallers in beeld zijn. RWS heeft van alle risico’s een overzicht.

One Of These Days neemt afscheid in P60

One Of These Days, de de Pink Floyd tributeband, neemt op 17 januari afscheid in P60. One Of These Days werd in 2016 opgericht door gitarist en bezielde Floyd fan ‘van het eerste uur’ Hans Giling, die eerder samenspeelde met Glenn van der Vleuten (vocals) en Remco Kuijpers (gitaar en vocals) in een Pink Floyd tribute. Uit die ‘click’ ontstond de basis voor een muzikale samenwerking in One Of These Days.

Stefan van Rijswijk (bass en vocals), Maikel Croes (drums) en Gert Jan Essenstam (toetsen) werden gepolst, bleken Floyd liefhebbers en stemden volmondig toe.

Veranderingen

Sinds de start is de band een aantal keer van samenstelling veranderd. Allow Frings verving Essenstam op toetsen en Sander van Gaans deed dat voor Kuijpers op gitaar. Frans van der Hoeven (sax) en Maaike Rijk (backing vocals) waren regelmatig van de partij tijdens shows. One Of These Days bracht de voorbije jaren bekende Pink Floyd klassiekers naar diverse popzalen door het land. Met eigen en origineel artwork en beeldmateriaal konden de shows steevast rekenen op enthousiaste reacties en positieve reviews.

Corona

De effecten van de coronacrisis, persoonlijke en zakelijke ontwikkelingen bij bandleden en een toename in het aantal Floyd tributes zijn de voornaamste redenen waarom de band besluit te stoppen. One Of These Days, pakt nog eenmaal gepassioneerd uit om fans en liefhebbers nog één keer te laten genieten van het tijdloze repertoire van een unieke band uit de muziekgeschiedenis. https://p60.nl/2025/one-of-these-days.

Gladheidbestrijders weer in actie

Om 03.00 uur in de nacht van woensdag op donderdag gingen de gemeentelijke gladheidbestrijders voor het eerst dit seizoen de weg op. Ze zijn klaar om ook deze winter de wegen weer zo veilig en begaanbaar mogelijk te houden, zegt de gemeente, die ook voor inwoners zout beschikbaar stelt.

Zodra er gladheid wordt verwacht, strooit zij preventief op hoofdwegen en doorgaande fietspaden. Bij extreme weersomstandigheden huurt de gemeente extra mensen in om te helpen met zout strooien en het opruimen van sneeuw.

Opletten 

Ondanks de strooiacties blijft de kans op gladheid aanwezig. Inwoners die de weg op gaan moeten daarom altijd zelf goed opletten voor gladheid door bevriezing van natte wegen of sneeuw, zegt de gemeente, die zelf niet op voetpaden, binnenwegen en parkeerterreinen strooit. De strooiroutes staan op www.amstelveen.nl/gladheid en de provincie is verantwoordelijk voor de bestrijding van gladheid op provinciale wegen en naastliggende fietspaden.

Gratis strooizout  

De gemeente doet een beroep op inwoners om hun stoep en de toegang tot hun woning ijs- en sneeuwvrij te houden, waarvoor per huishouden vijf kilogram zout beschikbaar is, wat men op twee plekken met een eigen emmer of plastic zak ophalen: Afvalbrengstation, open van ma-za. van 8:30 – 16:00 uur en zondag van 12:00 – 16:00 uur en De Escapade, open van ma-vr. van 8:00-16:00 uur.  Verder staan er in Amstelveen op diverse plekken, zoals bij bruggen en viaducten, bakken met zout, war men zo nodig kan gebruiken. Wie zelf de gladheidbestrijders wil volgen, moet kijken op: https://x.com/letopamstelveen

Bomen planten op Boomfeestdag

Tijdens de 67ste Nationale Boomfeestdag, woensdag (20 november) plantten leerlingen van groep 5 van basisschool Amstelland International School samen met wethouder Floor Gordon tien bomen bij Uilenstede / Kronenburg. Het waren Platanen, notenbomen en een amberboom. In Amstelveen is het dit jaar ook de start van de jaarlijkse bomenrenovatie, waarover woensdagavond een gesprek  met raadsleden in het raadhuis plaatsvond.

De gemeente zegt onder meer bomen te planten op plekken ter compensatie, omdat daar eerder bomen zijn gekapt. Naast het planten van de bomen hebben de leerlingen muziekworkshops en een bomenles over het belang van bomen gevolgd. Want jong geleerd is oud gedaan, vond de wethouder van o.a. Groen en Natuur- en Milieueducatie.

Bollen

Verspreid over Amstelveen plant de gemeente ook 50.000 bloembollen en knollen. Het gaat om verwilderingsbollen. Dat zijn winterharde bloembollen die zichzelf elk jaar vermeerderen en zich zo langzaam uitbreiden. Ze komen dus elk jaar weer terug, mits de grond met rust wordt gelaten. Samen met Rinus Hofs, Rob Doves en Abdel Bousaid van de gemeente plantte wethouder Floor Gordon, sneeuwklokken, wilde narcissen en krokussen langs het voetpad aan Laan Walcheren.

 Foto: gemeente Amstelveen

Kwetsbaar

 Terwijl ook Amstelveense politici steeds meer over transparantie praten, bewegen zij op het gebied van openheid praktisch in omgekeerde richting. Maar misschien is dat wel met de gehele overheid zo. De Wet open overheid (WOO) zou natuurlijk niet nodig zijn als de overheid werkelijk aan de openbaarheid prijsgaf wat iedereen – en vooral de kiezer – zou moeten kunnen weten. Maar je moet blijkbaar op de WOO, de vroegere Wob, gaan staan om soms een beetje helderheid te krijgen. Ook de gemeente krijgt geregeld WOO-verzoeken om informatie die men gewoon op het internet, bijvoorbeeld, zou moeten vinden.

Alles is openbaar, geheim is uitzondering, luidt een slogan waarachter de overheid zich graag verschuilt. In elk geval in Amstelveen lijkt het omgekeerde te gelden.

Zorgwoningen

En de gemeenteraad, onze zogenaamde volksvertegenwoordiging, stemt er – eenmaal het pluche bereikt hebbend – graag mee in. Recent, bijvoorbeeld, was er weer een geheime vergadering over de voor vijf jaar aan Oekraïense vluchtelingen zogeheten ‘zorgwoningen’ voor kwetsbare ouderen, te bouwen aan de Maccabiadelaan. Twee lokale partijen, bbA en Actief voor Amstelveen, waren daartegen. Overigens meer fracties. Zij vonden dat, gelet op de schaarste van de huisvesting van kwetsbaren, de woningen eindelijk naar de doelgroep moest gaan. Er viel dus wat glad te strijken voor de politiek verantwoordelijke wethouden Adam Elzakalai van Wonen (VVD). Niemand mocht weten waar de politieke ruzie toe leidde, want in het openbaar zei de wethouder dat hij er alleen in beslotenheid over wilde praten met de politieke partijen. En geen van de fracties over het politieke gekrakeel, van links tot rechts, maakte bezwaar. Ik vroeg naar de oorzaak van die geheimzinnigheid aan het communicatieteam, maar die gaf de vraag door aan de griffie. De griffier gaf het volgende antwoord:

“Op woensdag 9 oktober was er in de raadsvergadering een interpellatiedebat over de beleidsafspraken Maccabiadelaan en het voornemen om de nieuwbouwwoningen op die locatie voor maximaal vijf jaar toe te wijzen aan ontheemden uit Oekraïne en daarna aan kwetsbare woningzoekenden met een zorgvraag. Wethouder Elzakalai gaf toen aan dat het locatie-onderzoek, dat daarvoor heeft plaatsgevonden, de noodzaak daarvoor duidelijk maakt maar hij dat niet in openbaarheid kon delen. Hij deed het aanbod om hierover een besloten raadsgesprek te organiseren en dat was afgelopen woensdag. Conform de Gemeentewet is geheimhouding opgelegd.”

Bühne

Ze vergat volgens mij erbij te zeggen dat slechts een verandering van die wet mogelijk maakt dat het college van B en W zélf kan beslissen over de beslotenheid van een vergadering; dus niet meer het oordeel van de raad of de voorzitter daarvan over de geheimzinnigheid is tegenwoordig nodig. Het politieke debat zal in de gemeenteraad wel gevoerd worden voor de bühne. De werkelijke politieke standpunten zijn achter gesloten deuren uitgewisseld. Ik was daar graag bij geweest. Wedden dat de meerderheid van de gemeenteraad er licht op groen zet? Beslissingen worden in het geheim genomen. Weinig is zo kwetsbaar als openbaarheid…

Benefietconcert in Kruiskerk

Op zondag 1 december om 12.00 uur wordt een benefietconcert gegeven in de Kruiskerk aan de Van der Veerelaan 30A. De opbrengst is bestemd voor verbetering van de watervoorziening van de twee scholen die de stichting Zambridge Sananga ondersteunt. Die werk voor Zambia. NL52 INGB 0009 3078 83. Het concert wordt gegeven door het strijkorkest Lundi Bleu, een uit twintig leden bestaand orkest.

Het speelt onder meer de Serenade for String Orchestra Nr. 1 (W. 189) van George Anthell (1900-1959) en de Charterhouse Suite van Ralph Vaughan-Williams (1872-1952).

Zuid-Afrika

Lundi Bleu speelde onder meer in Italië, Zuid-Afrika en Libanon, maar ook in het Amsterdamse Concertgebouw en Paradiso. Artistiek leider van het orkest is Carel den Hertog, violist en programmamaker van Radio 4. Hij is ook dirigent van het Nederlands Jeugd Strijkorkest.

Amstelvener Merijn bij zonneraceteam

De Amstelvener Merijn Kroon (foto) maakt deel uit van het Brunel Solar Team van de TU Delft. Samen met zeventien andere studenten werkt hij aan de zonneauto Nuna 13 en viert hij 25 jaar innovatie.

Het Brunel Solar Team presenteert de achttien studenten die zich een jaar lang inzetten voor duurzame technologie en innovatie. In dit jubileumjaar bouwen zij aan Nuna 13, een nieuwe zonneauto waarmee ze in 2025 deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen in Australië.

Zeven wereldtitels

De teamleden, met verschillende technische studierichtingen, wijden zich een jaar lang fulltime aan de ontwikkeling en productie van zonneauto Nuna 13 en de voorbereiding op het kampioenschap. Hun motivatie in de missie van het Brunel Solar Team is de wereld inspireren op het gebied van duurzame innovatie. “Ik wil bijdragen aan de verduurzaming van de technische industrie”, zegt Merijn Kroon, partnerships specialist van het Brunel Solar Team. “De innovaties die wij met het team ontwikkelen bieden inspiratie aan hightechbedrijven om deze toe te passen in hun productieprocessen. Met zeven wereldtitels heeft het team in de afgelopen 25 jaar indrukwekkende prestaties neergezet, al laat een nieuwe overwinning sinds 2017 op zich wachten. Dit jaar zien wij het daarom als een extra uitdaging om het trackrecord te herstellen.”

Veertig teams

Eens in de twee jaar neemt het Brunel Solar Team deel aan de Bridgestone World Solar Challenge, een 3000 kilometer lange race door de outback van Australië. Tijdens dit wereldkampioenschap van Darwin naar Adelaide strijdt het Delftse team tegen veertig andere teams uit de hele wereld. Dit jaar brengt de race nieuwe uitdagingen met zich mee door verscheidene regelwijzigingen. Kroon: “Het zonnepaneel mag dit jaar een afmeting hebben van zes vierkante meter, wat 1,5 keer groter is dan in eerdere jaren, terwijl de accucapaciteit is teruggebracht naar een derde van de eerdere hoeveelheid. Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor de vorm en het ontwerp van Nuna 13. Bovendien is de race twee maanden vervroegd, naar eind augustus, wat betekent dat het team dit jaar te maken krijgt met de Australische winter: de zon staat lager, het is bewolkter, en de wind waait harder vanuit andere richtingen. Deze omstandigheden dwingen ons om te blijven innoveren en de grenzen te verleggen”.

Jongeren inspireren

Het team inspireert niet alleen technische bedrijven in de duurzame industrie. Ook streven het ernaar de jonge generatie te informeren en te enthousiasmeren over de mogelijkheden van duurzame technologie. Elk jaar bijvoorbeeld bezoekt het verschillende basis- en middelbare scholen van de huidige teamleden. “Met ons project willen we niet alleen bedrijven inspireren en aanmoedigen om duurzamer te innoveren, maar ook jongeren laten zien hoe tof techniek kan zijn. In een tijd waarin technische specialisten hard nodig zijn, hopen we dat onze schoolbezoeken bijdragen aan enthousiasme voor technologie”, zegt Kroon.  Brunel is sinds 2022 de hoofdsponsor van het team en verbindt topspecialisten aan uitdagende projecten.

❌