Amstelveen - Tijdens een krap 2 uur durende behandeling in de gemeenteraadsvergadering van gisterenavond (12 maart) heeft de gemeenteraad een klap gegeven op het nieuwe parkeerbeleid in Amstelveen. Het beleid komt er samengevat op neer dat er betaald parkeren kan worden ingevoerd als er sprake is van parkeeroverlast in bepaalde buurten, maar dan wel nadat de buurt op transparante wijze is betrokken bij het proces en er bewezen sprake is van overlast.
Over het parkeerbeleid is al maanden veel te doen en diverse tegenstanders, onder andere verenigd in het bewonersinitiatief VrijParkeren, zetten zich met ziel en zaligheid in om de invoering van betaald parkeren in gebieden waar dat volgens hen niet nodig is te voorkomen.
VrijParkeren probeerde de besluitvorming zelfs nog te elfder ure te voorkomen, omdat de actiegroep van mening was dat bewoners en ondernemers onvoldoende betrokken zouden zijn geweest bij de vorming van het nieuwe parkeerbeleid en er sprake was van een onzorgvuldig proces.
Het College van B en W was - na een juridische check - echter een ander oordeel toegedaan en zo vond gister alsnog de definitieve besluitvorming plaats. De eenmansfractie van BVNL probeerde vlak na aanvang van de vergadering het onderwerp ook nog van de agenda te krijgen, maar daar ging een ruime meerderheid van de raad niet in mee.
bbA scoort
Mede dankzij de inbreng van diverse partijen en het indien van amendementen en moties, is er uiteindelijk nog flink gesleuteld aan het parkeerbeleid, voordat de raad met een ruime meerderheid akkoord ging. Oppositiepartij Burgerbelangen Amstelveen (bbA) kwam gisterenavond in feite als grote winnaar uit de bus, omdat het amendement dat bbA-raadslid Dave Offenbach indiende bijzonder veel steun kreeg.
BbA was zeer kritisch op het aanvankelijke parkeervoorstel van het College en dwong gisteren af dat voorafgaand aan de invoering van betaald parkeren er altijd een transparante bewoners- en ondernemersraadpleging georganiseerd (zowel fysiek als digitaal) moet worden, om te voorkomen dat omwonenden het idee hebben dat betaald parkeren in hun gebied wordt doorgedrukt zonder dat duidelijk is waarom.
Transparant
Met andere worden: de gemeente is vanaf nu verplicht om inwoners en ondernemers op transparante wijze mee te nemen in het proces. Dat was vooral ook waar de schoen wrong: bewoners voelden zich niet gehoord en betwijfelden onder andere de nogal schimmig overkomende systematiek achter de parkeerdrukmetingen, waardoor zij het gevoel hadden dat de gemeente betaald parkeren alleen maar wilde invoeren om zoveel mogelijk geld binnen te harken. Ook al benadrukte het College keer op keer het (betaald) parkeerbeleid niet als melkkoe te willen gebruiken, maar juist om de leefbaarheid in wijken te verbeteren: het gaat er bij tegenstanders van betaald parkeren niet in.
Schoonheidsprijs
Volgens Offenbach verdient het hele proces over de invoering van het nieuwe parkeerbeleid geen schoonheidsprijs, maar kan er nu een parkeerbeleid worden doorgevoerd waar iedereen achter staat. Hij prees daarbij de inwoners die verzet toonden en zich inspanden, maar anderzijds ook constructief mee dachten, om tot een beter en breedgedragen parkeerbeleid te komen.
Wethouder Herbert Raat (Parkeren, VVD) schaarde zich volmondig achter het amendement van Burgerbelangen en noemde het voorstel van bbA een goede aanvulling. Raat sprak verder van een intensieve periode, maar bedankte op zijn beurt ook alle betrokkenen: van tegenstanders tot aan politieke partijen die allemaal nieuwe oplossingen aandroegen. ‘We hebben geprobeerd echt te luisteren,’ sprak Raat.
Amendementen en moties
Uiteindelijk werden er gisterenavond drie amendementen (2 van de SP en dus 1 van bbA) ingediend en ook nog eens 5 moties (2 van 50PLUS, 2 van Actief voor Amsteleen en 1 van de VVD).
Geen referendum
De amendementen van de SP haalden het niet. De partij pleitte onder andere voor een raadplegend referendum. Helemaal geen gekke gedachte, gezien de bergen stof die het voorstel tot betaald parkeren deed opwaaien. SP-frontman Patrick Adriaans had graag gezien dat inwoners zich via het referendum hadden kunnen uitspreken over de invoering en uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, maar wethouder Herbert Raat ontraadde het amendement. Volgens de wethouder zaten er teveel mitsen en maren aan een referendum en zou het eerder voor narigheid zorgen, dan dat mensen het prettig zouden vinden. De motie kreeg ook onvoldoende steun van de gemeenteraad.
Ook haalde de SP bakzeil met het voorstel een bindende draagvlakmeting te houden alvorens over te gaan tot betaald parkeren in een gebied, mét een minimaal opkomstpercentage en een vereist meerderheidspercentage. Zowel Raat als de gemeenteraad hadden hier teveel moeite mee.
3 uur gratis
Ook de eenmansfractie van 50PLUS spande zich in en kwam met twee moties. ‘Betaald parkeren beslis je samen’ en ‘Zonevrij parkeren’. Emiel Sjaardema sprak zich uit tegen uitbreiding van betaald parkeren in heel Amstelveen en vond dat de gemeente niet alleen naar cijfers moeten kijken, maar juist naar de inwoners. Sjaardema had graag gezien dat de gemeente zou onderzoeken of bewonersvergunninghouders niet alleen in de eigen zone onbeperkt zouden kunnen parkeren, maar tevens 3 uur per dag in heel Amstelveen.
Dat zou echter veel problemen met zich mee kunnen brengen. Bewoners zouden dan hun auto’s in populaire gebieden parkeren, waardoor de parkeerdruk daar hoog blijft en bovendien zou er volgens eerste schattingen een kostenplaatje van meer dan een half miljoen euro per jaar aan hangen. Het voorstel haalde het niet.
Bezoekers 2 uur gratis
Ook Actief voor Amstelveen kwam met twee moties. Gonnie van Rietschoten concludeerde dat de hele discussie rond het betaald parkeren het vertrouwen in de (lokale) overheid opnieuw geen goed heeft gedaan omdat bewoners zich niet gehoord voelden.
De partij had echter succes met het voorstel om parkeren voor bezoekers de eerste 2 uur gratis te maken. Wethouder Raat vond dat een goed plan, maar hield wel een slag om de arm, omdat niet duidelijk is wat dat precies gaat kosten.
Ook vond Actief voor Amstelveen het een idee om de eerste parkeervergunning (en niet de tweede) geldig te laten zijn in heel Amstelveen, met uitzondering van het Stadshartgebied. Maar ook dit zou kunnen leiden tot grote druk op populaire gebieden (bijvoorbeeld rond tramhaltes). Inwoners uit Amstelveen Zuid zouden dan hun auto de hele dag kunnen parkeren in Amstelveen Noord, om daar op de tram te stappen naar Amsterdam, met parkeerdruk in Amstelveen Noord tot gevolg. De motie redde het niet.
Transparante parkeerdrukmetingen
Ook de VVD diende een motie in. Raadslid Menno van Leeuwen concludeerde dat de politieke partijen na een eerder verhit raadsdebat toch nader tot elkaar waren gekomen om tot een beter voorstel te komen. Van Leeuwen stelde voor om alle parkeerdukmetingen in volle transparantie via internet beschikbaar te stellen en zorg te dragen voor heldere en tijdige communicatie naar de bewoners zodat zij weten wanneer er zaken spelen en waar de relevante informatie te vinden is.
En om negen maanden na invoering van betaald parkeren een evaluatie te houden onder de betreffende bewoners en ondernemers. Het was geen verrassing dat Raat de motie van zijn eigen partij ook steunde, evenals een meerderheid van de gemeenteraad.
30 voor 6 tegen
Uiteindelijk werd het nieuwe parkeerbeleid gisteravond aangenomen met liefst 30 stemmen voor en 6 tegen (Oppositiepartijen 50Plus (1), Belang van Nederland (1), CDA (1), ChristenUnie (1), SP (2) gingen niet akkoord). Het aangenomen amendement (van bbA) en de moties (van Actief voor Amstelveen en VVD) worden uiteraard doorgevoerd.