Amstelveen - Autoschade? Dan is de kans zeer aannemelijk dat de naam Pijnaker direct in je opkomt. Het familiebedrijf bestaat dit jaar 75 jaar en is in driekwart eeuw uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van autoschadeherstel in deze regio. Met een naamsbekendheid waar je u tegen zegt, timmert ABS Autoschadeherstel Pijnaker Aalsmeer nog altijd volop aan de weg.
‘Schade is emotie en wij doen er alles aan om die vervelende emotie te verzachten door goede service te verlenen,’ zegt Paul Pijnaker, die samen met Rick Pijnaker de scepter zwaait over het bijzondere familiebedrijf, waar alles - maar dan ook écht alles - in het teken staat van kwaliteit.
Of het nu de smetteloze reparaties zijn, de hagelnieuwe leenauto’s, het voor een autobedrijf atypische architectonische pand, of misschien wel de restaurantkoffie in de koffiecorner; bij Pijnaker draait alles om de beleving die ze de klant willen meegeven. ‘Of je nu met een Fiat Panda uit 2004 voor de deur staat, of met een splinternieuwe BMW X5 met alle toeters en bellen, iedere klant is bij ons gelijk.’
Historie
Paul Pijnaker legt in feite met die paar zinnen uit hoe het familiebedrijf ABS Autoherstel Pijnaker in 75 jaar tijd is uitgegroeid tot de benchmark op het gebied van autoschadeherstel. In het huidige, onder architectuur gebouwde pand van Pijnaker aan het Schinkeldijkje, waar het familiebedrijf in 2003 intrek nam, is duidelijk te zien dat Pijnaker niet alleen groot gevoel voor kwaliteit heeft, maar ook voor historie. Overal hangen oude foto’s van de begintijd van het bedrijf. ‘Kijk, dat is mijn vader met een 2CV’, wijst hij op een van de foto’s. ‘Mijn vader begon eind jaren 40 aanvankelijk met het spuiten van fietsen. Hij huurde een kleine ruimte bij garage Heestermans aan de Legmeerdijk (ook wel ‘de Luwte’). Dat is waar hij mijn moeder - een Heestermans - had leren kennen. Na de oorlog kwamen er heel veel fietsen terug. Mijn vader spoot al die fietsen over, terwijl mijn moeder heen en weer fietste naar de Overtoom in Amsterdam om verf te halen.’
Van Ginkel
‘In 1950 kon mijn vader met behulp van mijn opa het naast Heestermans gelegen bedrijf Van Ginkel overnemen, dat al aan autoschadereparatie deed. Er waren 4 à 5 werkplekken en één cabine. Vanaf dat moment richtte hij zich op het spuiten en herstellen van auto’s.’ Zijn vader bouwde het bedrijf vervolgens flink uit. ‘In de jaren 60 kreeg mijn vader Citroën Nederland, toen nog gevestigd op het Stadionplein, als belangrijke opdrachtgever en ook had hij een samenwerking met Van Poelgeest dat toen nog Simca-dealer was. Mijn vader zag heel goed in dat samenwerkingen met dealers ontzettend belangrijk zijn en daar investeerde hij altijd vol in. En dat is nu nog steeds zo. We werken nog steeds nauw samen met Van Poelgeest (nu BMW & MINI), maar ook met andere bekende merkdealers in deze regio, zoals Nieuwendijk en Ursem Bartem. In totaal werken we met 7 dealers nauw samen en hebben we 38 medewerkers op de werkvloer lopen.’
Familiebedrijf pur sang
Paul kwam meer dan 30 jaar geleden, in 1992, (mede) aan het roer te staan van het bedrijf. Hij is de jongste van 5 broers en begon helemaal onderaan de ladder, zoals zijn vader dat graag zag. ‘Ik startte aan de Legmeerdijk in het stoffigste hoekje van de zaak om meubels te schuren,’ zegt hij. Hij volgde in 1991 zijn broer Harry op, die de zaak uitging om handel te gaan drijven. Samen met broers Ko, Jan en Ton maakte Paul de verdere groei mee, altijd weer door te investeren en innoveren en geen dubbeltje te beknibbelen op kwaliteit.
Het bleef een familiebedrijf pur sang. ‘Overal in het bedrijf zat een Pijnaker: in de voorbewerking, op de spuiterij en op het kantoor,’ zegt Paul, inmiddels nog de enige telg van de tweede generatie die aan het roer staat. Zijn broers Ko en Jan zijn in respectievelijk 2019 en 2021 met pensioen gegaan. ‘Jan werkt nog wel geregeld als ZZP-er, omdat hij het werk zo ontzettend leuk vindt,’ knipoogt Paul. ‘Helaas is onze broer Ton 12 jaar geleden volledig onverwacht overleden. Dat was het moment dat Rick, zijn zoon en nu mijn compagnon van de derde generatie, van nature zijn aandeel in het bedrijf overnam.’
Automotive-man
Rick Pijnaker is net als zijn wijlen vader Ton een rasechte automotive-man (‘Het zit in het bloed, je hebt het of je hebt het niet,’ zegt Paul) en hij bleek al snel een aanwinst voor het bedrijf. Ook Rick begon onderaan de ladder als zaterdagkracht, ook al moet hij bekennen dat hij ten opzichte van Paul ‘wel wat stappen heeft overgeslagen’. Hij werkte op de afdelingen plaatwerk en demontage, maar het overlijden van zijn vader in 2013 bracht alles in een stroomversnelling. ‘Ik brak mijn been en kwam daardoor op kantoor terecht, waar mijn vader de kneepjes van het vak nog kon overdragen voor zijn overlijden,' zegt Rick, die zijn draai helemaal vond op het kantoor als schadecalculator. Hij blijft net als iedereen in het bedrijf continu bijleren en heeft net een front office pro-training achter de rug. ‘We investeren ook heel veel in het continu opleiden van onze mensen,’ zegt Rick. ’Dat is heel belangrijk om bij te blijven.’
Ongekende knowhow
De ongekende knowhow van Pijnaker in schadeherstel wordt in vol ornaat duidelijk tijdens een rondleiding. De meest geavanceerde apparatuur, de nieuwste technieken en het vakkundige personeel op de diverse en opvallend geordende afdelingen gaan hand in hand. Paul legt uit dat Pijnaker is gespecialiseerd in herstel van alle schades, of het nu gaat om kleine schades, complexe schades of inbraakschades. ‘Tien jaar geleden hebben we besloten de kleine schades te scheiden van de grote schades, want die zaten elkaar in de weg. Daardoor kunnen we mensen veel sneller helpen.’ Paul wijst op vier cabines op de eerste etage waar alleen maar one day repairs worden uitgevoerd. Auto’s met kleine lak- of bumperschades worden efficiënt en met de slimste nieuwe technieken professioneel en snel hersteld. Een fenomeen is inmiddels de periodieke Deukendag, waarbij autobezitters tegen gereduceerd tarief kleine deukjes weg kunnen laten halen.
Veilig schadeherstel
Gezien de moderne technologieën (in vakjargon Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die vandaag de dag in auto’s zitten, zou je verwachten dat er steeds minder schades gereden worden, maar niets blijkt minder waar. ‘Het leidt af en veel mensen zetten de systemen ook uit,’ zegt Paul. Maar het is juist op het complexe technologisch gebied waar Pijnaker excelleert. ‘Wij hebben alles in huis om schades volgens de laatst geldende fabrieksnormen te herstellen, dat is ontzettend belangrijk voor de veiligheid,’ zegt Paul. ‘Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met allerlei sensoren en radars. Als je niet volgens de normen herstelt kan dat ernstige gevolgen hebben. Er gaat hier geen auto weg waar ook maar enige twijfel over bestaat. We werken alleen met originele onderdelen. En we hebben een speciale afdeling waar we ADASsystemen volgens fabrieksprotocol kunnen kalibreren. We staan voor 100% kwaliteit en veiligheid staat altijd voorop.'
Duurzaamheid
Investeren en innoveren zitten diep in het DNA van het familiebedrijf. Op het dak van het bedrijf liggen niet minder dan 320 zonnepanelen. Ook duurzaamheid is namelijk een aspect waar Pijnaker als innovatief bedrijf mee voorop loopt. De opvallend nieuwe leenauto’s (heeft u de knalgele Renault 5 al gezien?) zijn al voor 50% elektrisch, maar een ander voorbeeld van de verduurzamingsdrift is ook het gebruik van de nieuwste duurzame lakken van lak-leverancier BASF.
Hightech inbraakschadeafdeling
Momenteel wordt op de eerste etage een geheel nieuwe hightech afdeling inbraakschade van 600 m2 opgetuigd. Pijnaker is al langer specialist op het gebied van inbraakschade en herstelt bijvoorbeeld als door BMW Nederland erkend schadebedrijf leeggeroofde BMW’s die in een straal van 25 km rond Aalsmeer te grazen zijn genomen door het dievengilde. De auto’s worden volledig volgens de officiële BMWprotocollen en fabrieksnormen weer hersteld en gekalibreerd. Daarnaast bouwt Pijnaker ook extra beveiliging in, dat het in samenspraak met BMW zelf ontwikkelde. ‘Met dat systeem kunnen we onderdelen als een navigatiesysteem of een stuur langer locken waardoor het een stuk moeilijker wordt voor dieven. Als ze aan het blauwe ledlampje zien dat het erin zit, slaan ze de auto liever over.’
Paul en Rick hebben het vizier in ieder geval vol op de toekomst gericht en bouwen vol energie verder het familiebedrijf. 'We blijven voorlopig lekker venten in de tent!' besluit Paul.
ABS Autoherstel Pijnaker Aalsmeer
Schinkeldijkje 2
020 647 80 01
info@abspijnaker.nl
www.abspijnaker.nl
Dit artikel verscheen eerder in de april-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 97.