Ieder jaar doen KKC-leerlingen uit de tweede klas bij het vak Onderzoek & Wetenschap (O&W) mee aan het zogenaamde ‘Moordproject’. Zoals de naam al doet vermoeden, vindt in het project een fictieve moord plaats. De leerlingen moeten door middel van onderzoek deze fictieve moord oplossen. Het moordproject werd dit jaar voor de vijfde keer op rij uitgevoerd en was weer een groot succes.
Door docent O&W Rico Pinna
Vakoverstijgend project
Het moordproject was dit jaar geschreven en georganiseerd door de huidige tweedeklasdocenten O&W: Amber de Bruijne, Rico Pinna en Jeroen Fransen. Het moordproject is een vakoverstijgend project, waarbij naast het hele O&W-team dat zich elk jaar weer in volle overgave in het project stort, ook de secties Biologie, Science en Wiskunde betrokken zijn. Leerlingen vinden het, zo zeggen ze zelf, een leuk project en bijten zich er echt in vast. Verdachte O&W-collega’s worden in de pauze zelfs belaagd en moeten daarom hun heil soms in de docentenkamer zoeken om niet door de paparazzi-leerlingen verslonden te worden.
Klassendynamiek
Omdat het een driedaags project is en je de leerlingen niet één uur, maar minstens 18 uur aan het project ziet werken, is de klassendynamiek ook heel anders en werken de teams als hechte groepen, wat ook weer heel verfrissend is voor de docenten die het project begeleiden. We kijken alweer uit naar de editie van volgend jaar waarin er weer twee O&W-collega’s zullen fungeren als slachtoffer én als dader. Bijgevoegde foto’s geven tenslotte een impressie weer van de drie dagen van het project.
De moord
Op 23 februari werd rond 17.30 het levenloze lichaam van één van onze O&W collega’s gevonden op de grond van de kleedkamer van gymzaal g003. Het is Maurilla! gewaardeerd collega Geschiedenis én O&W.
Die dag heeft er een teambuildingsactiviteit plaatsgevonden met de sectie O&W, waar het nogal verhit aan toe ging. Iedereen van de sectie kan daarom de dader zijn, heeft mogelijk een motief en er zijn vele bewijzen gevonden die uiteindelijk naar een verdachte kunnen leiden. Wie o wie was het die Maurilla heeft omgebracht en was het moord of een ongeluk?
Aan onze 2-atheneumleerlingen is het de taak om in 8 teams per klas als echte C.S.I‘ers dit (gelukkig) fictieve misdrijf op te lossen. Een echte Whodunnit waarbij de leerlingen drie dagen onafgebroken bezig zijn om stukje bij beetje de moord op te lossen.
Forensisch onderzoek
Hierbij worden door de teams verschillende forensische onderzoeken uitgevoerd. Zo is er bewijsvorming te vinden door achtereenvolgens het moordverhaal te lezen en daar motieven uit te halen, het plaats delict te observeren op stille getuigen, bewakingscamerabeelden te analyseren, vingerafdrukken te vergelijken, profielschetsen te maken naar aanleiding van ingesproken getuigenverklaringen, vezels te onderzoeken, een sectierapport van de patholoog anatoom te analyseren, een onderzoek naar stuifmeelkorrels die op de kleding van de verdachten gevonden zijn te doen door middel van een online database en ten slotte een bericht in code te kraken met een wiskundige sleutel.
Diverse vormen van onderzoek uit de onderzoekscyclus komen in dit project aan bod, waarbij vooral de nadruk ligt op observatie, data-analyse en literatuuronderzoek. Er moet goed samengewerkt worden en onderling taken verdeeld worden welk teamlid zich stort op welke vorm van forensisch onderzoek. Bij elk onderzoek valt er een verdachte af en na het kraken van de code valt ook de één na laatste verdachte af en kan er uiteindelijk een dader aangewezen worden. Alle bevindingen worden op een zg. moordmuur gezet, waarbij alle lijnen uiteindelijk naar de dader wijzen.
Van onderzoek naar bewijslast naar strafeis
Als afsluiting van dit driedaagse project kruipt het team op de afsluitende dag in de rol van de officier van justitie en wordt er een requisitoir opgesteld en voorgedragen waarbij naast een inleiding van de zaak en de resultaten van de onderzoeken natuurlijk bewijslast richting de dader moet worden gegeven om uiteindelijk tot een zorgvuldig afgewogen strafeis te komen.