❌

Lees weergave

Wat mag je niet meenemen en waar zijn de wc's? Dit moet je weten over het feest Op de Ring

Ga goed voorbereid op pad, adviseert de organisatie achter het Amsterdamse festival Op de Ring, dat op 21 juni plaatsvindt. Dan is het wel goed om te weten waar je precies moet zijn, wat je niet mag vergeten Γ©n wat je dan weer nΓ­Γ©t mag meenemen. In dit artikel zetten we het voor je op een rijtje.

Tot vrijdag 20 juni kun je nog met de auto over de ring rijden. Vanaf 21.00 uur die avond wordt de boel afgesloten. Het is de bedoeling dat de weg op zondag 22 juni om 15.00 uur weer open gaat. De buitenring blijft open voor nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer.

De ring West en Zuid zijn niet vrij toegankelijk, daarvoor heb je een gratis ticket nodig. Vrijwel alle beschikbare kaartjes zijn inmiddels vergeven. Ook voor baby's en peuters moet je een kaartje hebben om binnen te komen. 

Op de ring Oost kun je 's middags wel komen zonder kaartje. 's Ochtends is de weg daar afgezet voor een hardloopwedstrijd.

Zo kom je er

De festivalorganisatie roept bezoekers op om zoveel mogelijk lopend en met de fiets te komen. Bij alle op- en afritten komen extra fietsenstallingen.

Je kunt ook met het ov komen, al zijn er een paar metrostations dicht tijdens het festival: Amstelveenseweg, Amsterdam RAI en De Vlugtlaan worden afgesloten. Bij de treinstations RAI en Lelylaan stoppen er geen treinen omdat het daar dan mogelijk te druk wordt. Bij stations Zuid en Sloterdijk worden extra maatregelen genomen om alles in goede banen te leiden.

Hier kun je het terrein op

Het festival is te bereiken via 11 verschillende ingangen. Ze staan bij alle op- en afritten langs de A10, behalve bij de S110, S111 en S112, die zijn dan afgesloten. 

Je kunt het terrein alleen betreden via de entree die op je ticket staat. Op de A10 West kun je via de S103, S104, S105 en S106 naar binnen. De ingangen voor de A10 Zuid staan bij de opritten S107 en S108. De A10 Oost kom je op door de oprit S109, S113 op te lopen.

Heb je een tas mee, dan wordt de inhoud bij de ingang door stewards gecontroleerd. Je kunt ook gefouilleerd worden. De organisatie laat weten dat mensen die daarom gevraagd worden, verplicht zijn mee te werken. 

Met je kaartje kun je maar één keer het terrein op. Je krijgt dus geen bandje waarmee je naar binnen en buiten kan.

Het terrein is toegankelijk voor scootmobiels, kinderwagens, hulphonden en rolstoelen. Voor aanvullend openbaar vervoer zijn ter hoogte van de af- en opritten S109 (RAI), S107 (Henk Sneevlietweg) en S104 (Bos & Lommer) afzetplekken ingericht. 

Dat die plekken juist hier komen heeft een reden: deze op- en afritten zijn hier minder steil dan normaal.

Eten en drinken

Er is eten en drinken te koop op het terrein, maar je mag het ook zelf meenemen. Daar gelden wel een aantal regels voor, zo mag je per persoon maximaal 1 liter drank meenemen. Daar mag alcohol in zitten, maar het alcoholpercentage mag niet hoger zijn dan 15 procent.

Blikjes en plastic flesjes zijn toegestaan, glazen flesjes mogen niet mee het terrein op. Let op dat die flesjes of blikjes niet geopend zijn. Omdat zelfgemaakte mixdrankjes verboden zijn loop je kans dat eerder geopende flesjes worden afgepakt. Ook glazen bekers en flessen zijn niet toegestaan. 

Eigen eten mag je ook meenemen, maar je mag het dan weer niet verkopen. Verspreid over het festivalterrein zijn er ook 334 watertappunten. 

Toiletten

Verspreid over het terrein worden er 1000 toiletvoorzieningen geplaatst. Morgen verschijnt er op www.opdering.nl een digitale plattegrond.

Tijdslots

Het festival is opgedeeld in drie tijdvakken. Een ochtendblok (van 10.00 uur tot 14.00 uur), een dagblok (van 15.00 uur tot 22.00 uur) en een avondblok (van 18.00 uur tot 22.00 uur). Volgens de organisatie is het voor ochtendkaarthouders niet mogelijk om tot na hun tijdvak op de ring te blijven. 

Om 14.00 uur eindigt het ochtendblok en stopt alle programmering. "Alle bezoekers worden van het terrein begeleid, zodat het terrein weer beschikbaar is voor de bezoekers van het volgende tijdvak", zegt een woordvoerder van het festival.

Heb je een ticket, maar ga je niet? Dan kun je je ticket overdragen aan iemand anders. Daar zijn in principe geen extra stappen voor nodig.

Mocht je niemand kennen, maar wil je toch iemand anders blij maken met een ticket, dan kan dat ook. Een week voor het festival krijg je een mail van de organisatie. In een reactie op de mail kun je een ticket terugsturen. 

Zes aanhoudingen in onderzoek naar dood 18-jarige Freek in Alkmaar β€’ Rotterdammer (18) opgepakt voor twee explosies in Haarlem

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Verdachte steekpartij Dam OekraΓ―ense deserteur die levenslang de cel in wilde β€’ Grote brand in gebouw in Enkhuizen

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Grote brand in gebouw in Enkhuizen β€’ Drie personen onwel geworden in woning Castricum

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Grote brand in gebouw in Enkhuizen β€’ Politie heeft charges uitgevoerd bij grote vechtpartij in Amsterdam

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Kopstaartbotsing door overstekende ganzen β€’ Trams botsen op elkaar, bestuurders en inzittende gewond

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Botsing trams in Amsterdam, beide bestuurders en passagiers gewond β€’ Politie zoekt getuigen na schietpartij in Haarlem

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Drukte bij autoverhuur en taxistandplaats op Schiphol β€’ Politie zoekt getuigen na schietpartij in Haarlem

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Weinig reizigers op station Zaandam door NS-staking β€’ File op A9 richting Amstelveen door verkeersongeluk

Welkom in het NH Nieuwsblog van dinsdag 10 juni. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bestuurders op de A9 richting Amstelveen staan dinsdagochtend meer dan 50 minuten in de file, vanwege een verkeersongeluk bij knooppunt Rottepolderplein. De linkerrijstrook is afgesloten, waardoor het verkeer moeizaam vooruit komt. 

Ook op de aansluitende weg, de A22, staat het verkeer inmiddels stil. Vanaf knooppunt Beverwijk, Velsen, is er een file ontstaan van bijna een half uur. 

Atleten werken zich in het zweet voor droom van chronisch ziek sportmaatje

Amstelveense CrossFitters gingen dit weekend een zware fysieke uitdaging aan om geld in te zamelen voor hun chronisch zieke sportmaatje Josine van Paassen. Zij kwalificeerde zich voor het WK Hyrox in Chicago en de adaptive CrossFit Games in Las Vegas. 

Voor dat eerste evenement zit ze al bijna in het vliegtuig, want dat is volgende week. Dat ze ooit weer zΓ³ fanatiek zou sporten had Josine een paar jaar geleden nooit durven dromen. Ze heeft het Ehlers-Danlos syndroom, een chronische ziekte die wordt veroorzaakt door een genetische fout in het bindweefsel.

Dat betekent dat ze de gekste blessures krijgt, haar gewrichten constant uit de kom schieten, haar hartkleppen lekken en organen als haar maag en darmen slecht werken. Na haar diagnose besloot ze niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar haar lichaam in optimale conditie te brengen door keihard te gaan sporten. 

Dat inspireert haar trainingsmaatjes van CrossFit Amstelveen. "Ik vind het echt superknap hoe zij door keihard te trainen zo'n hoog niveau weet te behalen", vertelt een van hen. Vorig jaar schitterde Josine al op de adaptive CrossFit Games, maar nu komt het WK Hyrox daar dus nog bovenop. 

Dat zijn dure aangelegenheden, waar de sportbond niet aan meebetaalt. "Die evenementen zijn al duur, maar als je een complexe ziekte hebt, is reizen gewoon best wel ingewikkeld. Met speciale voeding, ik moet heel veel rusten en ik heb allemaal medicijnen en hulpmiddelen nodig."

Zware uitdaging

Om geld in te zamelen werkten haar sportmaatjes zich in het zweet. En Josine deed zelf natuurlijk ook mee. "1.600 meter rennen, 100 keer optrekken aan een stang, 200 push-ups, 300 air squats en dan weer 1.600 meter rennen", beschrijft Josine de zware uitdaging. 

Door mee te doen aan internationale evenementen wil ze anderen met een chronische ziekte inspireren om te gaan sporten. "Bij CrossFit kan je elke oefening zo aanpassen dat je hem altijd kan doen. Zelfs vanuit een rolstoel of met welke blessure dan ook kan je gewoon meedoen."

Borden die buurt ophing na dodelijk ongeluk met brommobiel vervangen door officiΓ«le

Na een actie van omwonenden heeft de provincie Noord-Holland tijdelijke waarschuwingsborden langs de N522 tussen Ouderkerk en Amstelveen geplaatst. Daar hingen eerst zelfgemaakte borden om te wijzen op het verbod voor brommobielen op het fietspad. In februari kwam een 12-jarig meisje om het leven na een botsing met een brommobiel. 

Omwonenden zagen na dat dodelijke ongeluk nog steeds brommobielen over het fietspad rijden. Daarom hingen zij op eigen initiatief bordjes op met de tekst 'Verboden voor BirΓ³s, € 130 boete/ feitcode R311.' 

Op die actie reageert de provincie in een persbericht begripvol. "Toch kunnen dergelijke borden onbedoeld verwarring veroorzaken. Zo verwezen de bordjes specifiek naar 1 type brommobiel, terwijl het verbod voor alle brommobielen geldt. Ook kan de indruk ontstaan dat op fietspaden waar de bordjes niet hangen, brommobielen wel zijn toegestaan."

Daarom vervangt de provincie de bordjes nu door officiΓ«le waarschuwingsborden. Die blijven tot half oktober hangen. Een woordvoerder legt uit waarom de borden daarna weer worden weggehaald:

"Brommobielen zijn verboden op Γ‘lle fietspaden. Als je voor iedere verkeersregel een bord gaat ophangen, wordt het een ratjetoe van borden. Verkeersborden zijn er om uitzonderingen aan te geven." De provincie laat de vaste bebording langs het fietspad nalopen en zo nodig vervangen.  

Tekst gaat verder onder afbeelding

Daarnaast startte ze samen met de gemeentes Ouder-Amstel, Amsterdam en Amstelveen een campagne om bestuurders van brommobielen bewust te maken van de verkeersregels. 

Oud-Amstelvener Theo maakt nieuw Stadshart alvast in het klein

Hij groeide er op en nu bouwt hij het na: Theo van den Helder werkt aan een maquette van het Amstelveense Stadshart. De gemeente wil die gebruiken om de ontwikkelplannen voor het gebied de komende jaren in 3D aan Amstelveners te presenteren. 

De eerste versie van de maquette is gisteren onthuld in belevingscentrum InZicht. Maar het bouwwerk blijft - net als de stad - de komende jaren in ontwikkeling. Goedgekeurde plannen worden er door Theo namelijk meteen in verwerkt. 

"Wij als college hebben nu bijvoorbeeld weer een besluit genomen. Er zou een directe afrit op de Meander komen. Die gaat ervanaf, dus daarmee blijft Meander een doodlopende weg en dat moet nog wel worden aangepast in de maquette", vertelt wethouder Floor Gordon. 

'Saai' Stadsplein nog kaal

Wel zijn al twee van de drie overkappingen over het vernieuwde stuk van de A9 te zien. Over de overkapping naast het Stadshart komt een indrukwekkende 'bomenbrug', met gigantische bloempotten met daarin bomen. 

Verder valt op dat het Stadsplein er op de maquette, net als in het echt, akelig kaal uitziet. Amstelveners klagen al jaren over de ongezellige uitstraling van het kille rode plein. "Het is goed dat we nu even zien hoe saai het er nΓΊ uitziet, zodat je straks ook ziet wat voor verbeteringen er komen", vindt Gordon. In het plan waar ze aan werkt staan groen, water en ontmoetingsplekken centraal.

Oud-projectleider stadshartvernieuwing Jelle Westra legde al eens aan NH uit waarom het volgens hem zo moeilijk is om het Stadshart gezellig te maken. Zelf probeerde hij dit twintig jaar lang tevergeefs. 

"Het is ontzettend moeilijk als je een niet-historische stad bent om daar toch elementen van een historische binnenstad in te brengen." Die historische elementen zijn volgens hem vaak de sfeermakers. 

Theo's rode Opel

Of het Stadshart ooit gezellig wordt, blijft dus nog even spannend. Als de plannen definitief zijn, verwerkt Theo ze direct in de maquette, belooft hij. Daar heeft hij trouwens ook een knipoog naar de maker in verwerkt. Wie goed zoekt, vindt Theo's eerste auto - een rode Opel Kadet - voor het huis waar hij vroeger met zijn vrouw woonde. 

Schotse hockeyinternational Kenny Bain met Laren kampioen na afscheidswedstrijd

Vijftien jaar lang was Kenneth 'Kenny' Bain niet weg te denken van de Nederlandse hockeyvelden. De afgelopen seizoenen speelde hij bij de Larensche Mixed Hockey Club (LMHC). Gisteren was zijn laatste wedstrijd, waarbij zijn team Heren 1 ook nog eens kampioen werd en terugkeert naar de hoofdklasse.

Bain heeft een carrière waar je 'u' tegen zegt. Op 14-jarige leeftijd debuteert hij op het hoogste niveau in Schotland bij Kelburne. Al snel komt hij in de Schotse nationale ploeg terecht, waar hij maar liefst 200 interlands speelt.

Maar het grootste gedeelte van zijn carriΓ¨re brengt hij in Nederland door. Zo speelt hij bij HDM uit Den Haag, het Amstelveense Hurley, AH&BC uit Amsterdam, HGC uit Wassenaar, terug naar Hurley en nu bij het Larense LMHC.  

Schot zwaait af na kampioenswedstrijd

Maar nu heeft de Schotse spits besloten zijn hockeystick aan de wilgen te hangen. "Ik stop voor mijn kinderen en mijn vrouw", vertelt hij voor de camera van NH, zichtbaar vechtend tegen de emotie. "Ik heb 22 jaar gespeeld en nu is het klaar. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging, want ik heb alles in mijn carriΓ¨re afgevinkt." 

Laren heeft veel betekend voor de loopbaan van Bain. "Ze hebben mijn wereld op z'n kop gezet en een tweede kans gegeven om mijn carrière terug te halen." Zo had hij na zijn hoogtijdagen bij Amsterdam last van paniekaanvallen, prestatiedruk en veel pijn. Maar op het hockeyveld van Laren vond hij zichzelf en zijn vorm weer terug. "Het is mijn tweede thuis."

De Heren 1 van Laren staat op een gedeelde eerste plaats met H.C. Tilburg en Z.S.V. Schaerweijde. Een overwinning is dus noodzakelijk om het kampioenschap (en daarmee een terugkeer naar de hoofdklasse) binnen te slepen. Voor Bain zou er geen mooier afscheidscadeau bestaan. 

Moeizame start, maar Laren loopt snel uit

Maar Laren begint moeizaam aan de wedstrijd. In de 7e minuut maakt HGC de 0-1. Maar drie minuten later komt Laren langszij door een benutte strafcorner van Balder Reyenga: 1-1. 

In het tweede kwart pakt Laren de voorsprong. Het is topscorer Bain die er 2-1 en ook 3-1 van maakt. Gevolgd door de 4-1 van Jordi Schramel.

Maar HGC krijgt wel degelijk kansen en schiet de 4-2 binnen. 

In het laatste kwart van de wedstrijd gooit Laren de wedstrijd en het kampioenschap in het slot. Dankzij een assist van Bain scoort Schramel zijn tweede van de wedstrijd. De wedstrijd eindigt op een overtuigende 5-2. 

Daarmee eindigt Bain zijn laatste hockeyseizoen met maar liefst 19 doelpunten en een glimmende kampioensschaal. 

Opvallende groei: meer twintigers en tieners vinden steun in het geloof

Gen Z is vaker christelijk dan millennials, blijkt uit het vijfjaarlijkse onderzoek van β€˜God in Nederland’ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook dominee David ziet dit terug in zijn eigen kerk: "Ik merk een toestroom van jongeren die geen kerkelijke achtergrond hebben."

Het geloof lijkt weer een rol te spelen in het leven van jonge Nederlanders, na jaren nemen de aantallen weer toe. Uit cijfers blijkt dat 27 procent van Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) zich christelijk noemt. Dat is meer dan millennials. Van hen is 22 procent christelijk. Beide groepen zijn met 3,2 miljoen millennials en 3,3 miljoen Gen Z'ers ongeveer even groot. 

De 25-jarige Fabienne van Valderen is aangesloten bij de Crossroads Church in Amstelveen. In 2014 was een kennis van haar betrokken bij de MH17-ramp, voor haar begon ze elke dag met bidden. Dit bood emotionele steun. Langzaamaan kreeg ze een verbinding met God en besloot ze naar de kerk te gaan: "God is perfect en wil dat het goed met je gaat."

Millennials versus Gen Z

Fabienne heeft wel een idee waarom zoveel jonge mensen zich aan willen sluiten bij een geloof: "Ik denk dat mensen zingeving zoeken. Op zoek gaan naar wat belangrijk is in het leven en naar hun identiteit en purpose. Dan kom je uiteindelijk toch wel uit bij het geloof." 

Volgens dominee David, aangesloten bij de Liberty kerk in Amsterdam, is er een groot verschil tussen de generaties: "Ik ben zelf millennial, ik heb babyboom-ouders, die mij echt hebben meegegeven: 'kerk, kun je dat wel vertrouwen'? Terwijl Gen Z vrijer is opgevoed. Zij zitten met vragen: ben ik goed genoeg? Waar leef ik voor? Ze zijn op zoek naar leefregels, dat kan de kerk hen bieden en dat geeft jonge mensen veel houvast."

Geloof via sociale media

Op sociale media is geloof steeds zichtbaarder. Fabienne volgt zelf veel christelijke accounts, en merkt ook dat mensen haar kerk vinden via sociale media: "Laatst kregen we een dm (privΓ©bericht, -red.) van een jongen die uit Singapore hierheen is gekomen, en nu maakt hij deel uit van onze groep."

Ook David ziet de impact van sociale media: "Vroeger rustte er een taboe op het geloof. Nu merk ik dat het jongeren juist aantrekt als hun leeftijdsgenoten open zijn over hun geloof." 

Gen Z vaker christelijk dan millennials: "Vroeger rustte er een taboe op geloof"

Gen Z is vaker christelijk dan millennials, blijkt uit het vijfjaarlijkse onderzoek van β€˜God in Nederland’ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook dominee David ziet dit terug in zijn eigen kerk: "Ik merk een toestroom van jongeren die geen kerkelijke achtergrond hebben."

Het geloof lijkt weer een rol te spelen in het leven van jonge Nederlanders, na jaren nemen de aantallen weer toe. Uit cijfers blijkt dat 27 procent van Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) zich christelijk noemt. Dat is meer dan millennials. Van hen is 22 procent christelijk. Beide groepen zijn met 3,2 miljoen millennials en 3,3 miljoen Gen Z'ers ongeveer even groot. 

De 25-jarige Fabienne van Valderen is aangesloten bij de Crossroads Church in Amstelveen. In 2014 was een kennis van haar betrokken bij de MH17-ramp, voor haar begon ze elke dag met bidden. Dit bood emotionele steun. Langzaamaan kreeg ze een verbinding met God en besloot ze naar de kerk te gaan: "God is perfect en wil dat het goed met je gaat."

Millennials versus Gen Z

Fabienne heeft wel een idee waarom zoveel jonge mensen zich aan willen sluiten bij een geloof: "Ik denk dat mensen zingeving zoeken. Op zoek gaan naar wat belangrijk is in het leven en naar hun identiteit en purpose. Dan kom je uiteindelijk toch wel uit bij het geloof." 

Volgens dominee David, aangesloten bij de Liberty kerk in Amsterdam, is er een groot verschil tussen de generaties: "Ik ben zelf millennial, ik heb babyboom-ouders, die mij echt hebben meegegeven: 'kerk, kun je dat wel vertrouwen'? Terwijl Gen Z vrijer is opgevoed. Zij zitten met vragen: ben ik goed genoeg? Waar leef ik voor? Ze zijn op zoek naar leefregels, dat kan de kerk hen bieden en dat geeft jonge mensen veel houvast."

Geloof via sociale media

Op sociale media is geloof steeds zichtbaarder. Fabienne volgt zelf veel christelijke accounts, en merkt ook dat mensen haar kerk vinden via sociale media: "Laatst kregen we een dm (privΓ©bericht, -red.) van een jongen die uit Singapore hierheen is gekomen, en nu maakt hij deel uit van onze groep."

Ook David ziet de impact van sociale media: "Vroeger rustte er een taboe op het geloof. Nu merk ik dat het jongeren juist aantrekt als hun leeftijdsgenoten open zijn over hun geloof." 

Automobilist ramt pui meubelzaak, slachtoffer gewond β€’ Gewapende overval in elektronicawinkel

Welkom in het NH Nieuwsblog van 21 mei. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bij meubelzaak Montel aan de Binderij in Amstelveen is rond 17.45 uur een auto tegen de pui gereden. De automobilist is hierbij gewond geraakt en overgebracht naar het ziekenhuis. Voor het slachtoffer werd ook een traumahelikopter ingezet. De helikopter landde even verderop op het terrein van de Gamma.

De schade aan het pand en het voertuig is enorm; in de pui zit een groot gat en de voorkant van de auto is totaal verwoest. De eigenaren van het gebouw nemen na het ongeluk geschrokken de schade op. "Maar we maken ons vooral zorgen om de vrouw", vertellen ze aan NH.

Automobilist ramt pui meubelzaak, slachtoffer gewond β€’ Man (23) aangehouden voor geweld tegen tweelingbroer S10

Welkom in het NH Nieuwsblog van 21 mei. In dit liveblog houden we je de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de provincie.

Bij meubelzaak Montel aan de Binderij in Amstelveen is rond 17.45 uur een auto tegen de pui gereden. De automobilist is hierbij gewond geraakt en overgebracht naar het ziekenhuis. Voor het slachtoffer werd ook een traumahelikopter ingezet. De helikopter landde even verderop op het terrein van de Gamma.

De schade aan het pand en het voertuig is enorm; in de pui zit een groot gat en de voorkant van de auto is totaal verwoest. De eigenaren van het gebouw nemen na het ongeluk geschrokken de schade op. "Maar we maken ons vooral zorgen om de vrouw", vertellen ze aan NH.

Dode na drama met jetski op de Amstel

Bij een ongeluk met een jetski gisteravond op de Amstel ter hoogte van de Nessersluis is een man uit Amstelveen overleden. Vermoedelijk is de 47-jarige tegen de kabel van de pont gevaren. De politie doet onderzoek. Omwonenden hebben het slachtoffer nog geprobeerd te redden. 

Rond 18.00 uur ging het gisteravond mis op het water, op de grens van Noord-Holland en Utrecht. Buren vertellen dat er twee mannen op allebei een jetski kwamen aanvaren vanuit de richting van Uithoorn.

Ter hoogte van de Nessersluis vaart een pontje, tussen Nes aan de Amstel en Waverveen. Die pont wordt voorgetrokken met een stalen kabel

Zeer vermoedelijk heeft een van de jetski-bestuurders die over het hoofd gezien. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd. 

"We zagen door het raam ineens een jetski zonder iemand erop langsvaren. Toen is mijn man naar buiten gerend", aldus een aangeslagen buurvrouw vandaag. 

Haar partner is in het water gesprongen. Het slachtoffer had volgens haar een zwemvest en wetsuit aan. "Dat heeft hij met een stanleymes die nog in zijn werkbroek zat losgesneden."

Eenmaal op de kant hebben verschillende omwonenden de man geprobeerd te reanimeren. Ook toegesnelde agenten deden nog een poging, zegt de woordvoerder van de politie. 

Uiteindelijk is hij naar het ziekenhuis gebracht. De politie bevestigt dat hij daar is overleden. 

'Het gaat vaker bijna mis met kabel'

Op de plek van het ongeluk brandt een kaarsje. "We vinden het heel rot dat onze hulp niet mocht baten", aldus de vrouw.

De pont lag ook deze morgen nog uren stil. De bedoeling is dat die vanaf 13.00 uur ongeveer weer heen en weer vaart. 

De betreffende kabel zorgt vaker voor onveilige situaties, vertellen drie omwonenden afzonderlijk van elkaar. De kabel is lastig te zien voor mensen op het water. "Er staan wel veel borden met waarschuwingen. Maar het gaat vaker bijna mis. Vooral als je gezellig aan het praten bent bijvoorbeeld. En die kabel veert ook niet mee."

De politiewoordvoerder kan niet zeggen of er eerder iets mis is gegaan met de kabel. "De landelijke eenheid doet op dit moment onderzoek naar het ongeluk, ook omdat het op het water heeft plaatsgevonden." Getuigen worden gevraagd zich te melden bij de politie. 

Drama met jetski: man (47) overleden na botsing met pont-kabel over de Amstel

Bij een ongeluk met een jetski gisteravond op de Amstel ter hoogte van de Nessersluis is een man uit Amstelveen overleden. Vermoedelijk is de 47-jarige tegen de kabel van de pont gevaren. De politie doet onderzoek. Omwonenden hebben het slachtoffer nog geprobeerd te redden. 

Rond 18.00 uur ging het gisteravond mis op het water, op de grens van Noord-Holland en Utrecht. Buren vertellen dat er twee mannen op allebei een jetski kwamen aanvaren vanuit de richting van Uithoorn.

Ter hoogte van de Nessersluis vaart een pontje, tussen Nes aan de Amstel en Waverveen. Die pont wordt voorgetrokken met een stalen kabel

Zeer vermoedelijk heeft een van de jetski-bestuurders die over het hoofd gezien. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd. 

"We zagen door het raam ineens een jetski zonder iemand erop langsvaren. Toen is mijn man naar buiten gerend", aldus een aangeslagen buurvrouw vandaag. 

Haar partner is in het water gesprongen. Het slachtoffer had volgens haar een zwemvest en wetsuit aan. "Dat heeft hij met een stanleymes die nog in zijn werkbroek zat losgesneden."

Eenmaal op de kant hebben verschillende omwonenden de man geprobeerd te reanimeren. Ook toegesnelde agenten deden nog een poging, zegt de woordvoerder van de politie. 

Uiteindelijk is hij naar het ziekenhuis gebracht. De politie bevestigt dat hij daar is overleden. 

'Het gaat vaker bijna mis met kabel'

Op de plek van het ongeluk brandt een kaarsje. "We vinden het heel rot dat onze hulp niet mocht baten", aldus de vrouw.

De pont lag ook deze morgen nog uren stil. De bedoeling is dat die vanaf 13.00 uur ongeveer weer heen en weer vaart. 

De betreffende kabel zorgt vaker voor onveilige situaties, vertellen drie omwonenden afzonderlijk van elkaar. De kabel is lastig te zien voor mensen op het water. "Er staan wel veel borden met waarschuwingen. Maar het gaat vaker bijna mis. Vooral als je gezellig aan het praten bent bijvoorbeeld. En die kabel veert ook niet mee."

De politiewoordvoerder kan niet zeggen of er eerder iets mis is gegaan met de kabel. "De landelijke eenheid doet op dit moment onderzoek naar het ongeluk, ook omdat het op het water heeft plaatsgevonden." Getuigen worden gevraagd zich te melden bij de politie. 

Verkeer muurvast rondom Amsterdam door kettingbotsing op A10

De avondspits is vandaag vroeg van start gegaan. Op de A10 bij de afrit Volendam-Amsterdam-Overamstel kregen weggebruikers te maken met ruim een uur vertraging omdat meerdere auto's op elkaar waren gereden. Ook op de A9 en in Amsterdam merkte het verkeer de gevolgen hiervan op.

Vanuit knooppunt Watergraafsmeer richting knooppunt Amstel zijn ter hoogte van de afrit Amsterdam-Overamstel drie rijstroken gesloten vanwege een ongeluk waarbij de traumahelikopter moest landen om hulpdiensten te assisteren. Inmiddels is volgens de ANWB de weg vrijgegeven en komt het verkeer langzaam op gang.

De reistijd was opgelopen naar ruim een uur en er stond twaalf kilometer file. Het verkeer richting Utrecht werd omgeleid via Ring-West, meldt Rijkswaterstaat, maar die omleiding werd al gauw ingetrokken vanwege vertraging op deze route.

Ook op de afrit Volendam en Amsterdam-Overamstel stond het verkeer bijna een uur vast. Op de afrit Amsterdam-Centrum en Zeeberg stond tien kilometer file en ook hier was sprake van een vertraging van bijna een uur.

Tekst loopt door onder de X-post.

Het verkeer tussen Alkmaar en Diemen had op de A9 ter hoogte van knooppunt Raasdorp/Diemen ook ruim een uur vertraging, daar stond op het hoogtepunt van de spits zo'n 22 kilometer file. 

Rijkswaterstaat laat aan NH weten dat de file op de A9 is ontstaan omdat, mede door het ongeluk op de A10, deze weg als omleidingsroute wordt gebruikt. 

Ook op de N522 tussen Amstelveen en Bijlmermeer stond op de aansluiting met de A9 en de aansluiting met de A2 vier kilometer file. Daar had het verkeer een vertraging van bijna drie kwartier.

In Amsterdam waren ook fikse vertragingen: onder andere op de Hugo de Vrieslaan, de Panamalaan en de Provincialeweg stond het verkeer stil of reed het lange tijd langzaam.

Vijf vragen over het brandende vrachtschip in het Westelijk Havengebied

De brand in het Westelijk Havengebied roept veel vragen bij Amsterdammers op, met name over de rook en de NL-Alerts. Lees hieronder vijf vragen en antwoorden over de brand. 

Om wat voor schip gaat het en waarom ligt het hier?

Het schip heet de Trade en is een zogeheten 'bulk carrier' met een lengte van 190 meter en een breedte van 32 meter. Het vaart over de hele wereld en werd eerder onder meer gezien in Columbia, Canada en Bulgarije. Het vrachtschip vaart onder de vlag van de Marshalleilanden. 

Vorige week vrijdag kwam het vrachtschip aan in Amsterdam. Het ligt nu bij het bedrijf AST Amsterdam Scrap Terminal. Bij dat bedrijf komt ijzer uit BelgiΓ«, Luxemburg, Duitsland aan. Het wordt daar in schepen geladen en gaat dan naar Turkije. Het bedrijf heeft een terrein van maar liefst 30.000 vierkante meter groot aan de Vlothavenweg met eigen laad- en loskades. Het schip was al grotendeels volgeladen met schrootdelen, zo zegt de brandweer. Dat schroot staat in brand.

Het is niet de eerste keer dat er brand uitbreekt bij AST Amsterdam Scrap Terminal. Zo gebeurde het op 18 maart van dit jaar al, toen verstuurde de brandweer een NL-Alert naar omwonenden. In de zomer van vorig jaar brak er ook brand uit bij een schip bij dit bedrijf

Waarom zoveel NL-Alerts?

De brandweer stuurde gisteren maar liefst vier NL-Alerts. Vanochtend kwam er nog een NL-Alert bij. De boodschap was telkens hetzelfde: "Blijf uit de rook! Sluit ramen en deuren. Zet de ventilatie uit."

Hoewel de brand rond 17.00 uur al ontdekt werd, kwam het eerste NL-Alert pas om 19.30 uur. Dat kwam vooral doordat de rookwolk in eerste instantie nog niet zo groot was. Tussen 18.00 en 19.00 uur groeide de rookwolk en kwamen bij AT5 de eerste klachten over stank binnen. Sommige Amsterdammers waren verbaasd dat er toen nog geen NL-Alert was verstuurd. 

De reden dat er in de avond meerdere alarmberichten werden verstuurd, was dat de rookwolk zich uitbreidde naar andere gebieden. Het eerste bericht ging nog naar een relatief klein gebied in West en Nieuw-West en het werd later uitgebreid naar onder meer Amstelveen, het centrum en Uithoorn.

Bewoners van het eerste gebied in West en Nieuw-West kregen de NL-Alerts telkens opnieuw. "De rook blijft over het gebied gaan, dus we nemen het dan voor de zekerheid mee in die waarschuwing", verklaart een brandweerwoordvoerder. "We waarschuwen liever een keer te veel dan een keer te weinig." Het was weliswaar technisch mogelijk om bijvoorbeeld het vierde NL-Alert alleen naar Uithoorn te laten gaan, maar dat zou volgens de woordvoerder gek zijn geweest. "Want de rook blijft ook over het gebied in West gaan."

Vanochtend om 7.30 uur werd er weer een NL-Alert gestuurd. Dat ging alleen naar het onderstaande gebied, omdat de wind iets gedraaid is en niet meer richting bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos gaat. 

De verwachting is niet dat er nog meer NL-Alerts komen. "Op dit moment versturen we geen nieuwe NL-Alerts. De boodschap is inmiddels breed verspreid", liet de gemeente aan het begin van de middag weten. 

Is de rookwolk giftig?

De rook leidde tot een groot aantal meldingen van ongeruste Amsterdammers, liet de brandweer gisteren weten. Zij gaven aan dat ze benauwd waren, ook spraken sommigen van een chemische lucht. 

De boodschap van de brandweer is dat rook per definitie slecht is en dat het nooit goed is om rook in te ademen. Daarom moeten Amsterdammers die in de buurt wonen hun ramen en deuren gesloten houden en de ventilatie uitschakelen. Ook kunnen er roetdeeltjes naar beneden komen, het advies is om spullen waar roet op zit met zeep schoon te maken en niets te eten uit moestuinen als daar roet op is gevallen. 

Tegelijkertijd zegt de brandweer dat zogeheten verkenningseenheden in de buurt metingen hebben gedaan en dat daaruit blijkt dat er geen verhoogde concentraties giftige stoffen in de rook zitten. 

Hoe probeert de brandweer de brand te blussen?

Gisteren werd er op twee manieren geblust. Er werd vanaf boten en ladderwagens met bluswater in het schip gespoten en er werd met kranen (brandend) schroot naar buiten gehaald. Dat schroot werd daarna op de kant geblust of, als het niet in brand stond, voor de zekerheid natgespoten. Omdat het vrachtschip in verschillende compartimenten is opgedeeld, wat het toen nog de verwachting dat niet al het schroot op de kant gelegd hoefde te worden. 

Later bleek dat de brand over was geslagen naar een tweede compartiment. De brandweer wilde ook dat compartiment legen, maar door de hitte zijn de luiken verzwakt geraakt en dichtgevallen. Het schroot dat daar ligt kan daardoor niet meer bereikt worden.

Hoelang gaat het blussen nog duren?

De brandweer hoopt dat het vuur morgenochtend om 8.00 uur geblust is. "We hopen natuurlijk veel eerder klaar te zijn", zegt een woordvoerder van de brandweer. "Maar ja, het blijft natuurlijk een hele grote complexe inzet."

De brandweer houdt daarbij rekening met verschillende scenario's, zegt de woordvoerder. "We gaan kijken hoe we zo snel mogelijk de brand en rook kunnen stoppen."

AT5 houdt een liveblog mee met de laatste ontwikkelingen, dat liveblog is hier te vinden

Opnieuw een zonnige dag, in het weekend meer bewolking

De dag verloopt droog met een mix van zon en wolken, bij temperaturen rond de 18 graden. Door de noordenwind kan het aan de kust vandaag frisser aanvoelen. Komend weekend trekt er meer bewolking over Noord-Holland.

Vanmorgen scheen de zon nog volop in het Gooi, Haarlemmermeer en Amsterdam, zegt weerman Jules Geirnaerdt op NH Radio. In de loop van de ochtend trokken ook daar wolkenvelden binnen. In de rest van Noord-Holland wisselen zon en bewolking elkaar al de hele ochtend af. Bij een zwakke tot matige wind uit het noordwesten ligt de temperatuur tussen de 8 en 11 graden.

Vanmiddag is het aan de kust vooral bewolkt. Landinwaarts wisselen flinke zonnige perioden en wolkenvelden elkaar af. Langs de stranden voelt het door een krachtige noordenwind frisser aan, met temperaturen rond de 14 graden. In het binnenland loopt de temperatuur volgens de weerman op tot lokaal 19 graden.

Vanavond kan het lokaal flink afkoelen. De minima liggen tussen 4 en 8 graden. De bewolking lost dan verder op. Morgen opnieuw een droge dag met een mix van wolken en zon. De temperatuur ligt tussen de 13 en 15 graden aan zee en rond de 20 graden landinwaarts. Zondag trekken er nog meer wolkenvelden over ons land en kan er lokaal ook een spat regen vallen. 

Rookgeur door brand

Op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied woedt vanmorgen nog altijd een brand. Daarbij komt een hoop rook vrij. De rook zou tot in Amstelveen en in de Zaanstreek te ruiken zijn. De brandweer adviseert mensen uit de rook te blijven.

Op een aantal plekken waar de rook is overgetrokken, zijn roetresten aangetroffen. Volgens de brandweer komt dat door een 'lichte neerslag van brandresten'. De resten kunnen onder meer worden gevonden op auto’s, kozijnen en tuinmeubels.

Vuur op vrachtschip in Amsterdam nog altijd niet geblust, vier NL-Alerts gestuurd

De brand op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied is nog steeds niet uit. Door de grote rookontwikkeling zijn vier NL-Alerts verstuurd met de mededeling ramen en deuren te sluiten. In een aantal gebieden waar de rook is overgetrokken, zijn roetresten aangetroffen op onder meer auto’s, kozijnen en tuinmeubels.

De brandweer werd gistermiddag rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer ijzer vanuit Nederland, BelgiΓ« en Duitsland naar Turkije exporteert. 

Kranen

In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust. 

Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder. 

Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."

Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.

NL-Alert

Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. 

Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten. 

Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:

Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.

De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.

AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden. 

Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:

Derde NL-Alert

Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coΓΆrdinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.

Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.

"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog

Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.

 

De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.

Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is. 

Brandend vrachtschip in Amsterdam nog niet geblust, brandweer stuurt vierde NL-Alert

Er woedt al urenlang een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De rook is zichtbaar vanuit meerdere stadsdelen. De brandweer heeft vier NL-Alerts verstuurd en zal nog lange tijd nodig hebben voor de bluswerkzaamheden. 

De brandweer werd rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer 'diverse soorten ijzer' vanuit Nederland, BelgiΓ« en Duitsland naar Turkije exporteert. 

Kranen

In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust. 

Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder. 

Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."

Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.

NL-Alert

Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. 

Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten. 

Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:

Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.

De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.

AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden. 

Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:

Derde NL-Alert

Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coΓΆrdinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.

Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.

"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog

Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.

 

De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.

Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is. 

Rijkswaterstaat belooft: klanten blijven weg vinden naar Amstelveense winkels

De afsluiting van A9-afrit 5 volgend jaar maart gaat niet zorgen voor uitgestorven Amstelveense winkelstraten. Daar is omgevingsmanager van Rijkswaterstaat Lammert Postma van overtuigd. Ondernemers zijn bang dat de afsluiting voor omzetderving gaat zorgen.

Daarom ging Rijkswaterstaat gisteren met hen in gesprek. NH vroeg Postma vandaag waarom de vijftien maanden durende afsluiting nodig is en hoe Rijkswaterstaat de winkelgebieden bereikbaar wil houden. 

De afsluiting is nodig omdat Rijkswaterstaat en aannemer Veenix zich hebben verkeken op de planning, geeft Postma toe. "Van tevoren was de markt nog anders. Toen had je wat meer flexibiliteit [...] en je begint een project altijd met een zeker optimisme. Op papier lijkt het wat mooier dan in de praktijk en in de praktijk is het gewoon echt tegengevallen."

Tekort aan mensen en machines

Met die veranderde markt bedoelt hij de beschikbaarheid van bouwmaterialen en wegwerkers. De A9 wordt bij Amstelveen verdiept aangelegd. Op dit moment wordt de noordelijke bak van die verdiepte ligging gemaakt. Dit blijkt langer te duren dan was voorspeld. 

"Bouwverkeer zit elkaar continu in de weg. [...] Doordat er weinig mensen en machines beschikbaar zijn, kun je niet zomaar de volgende dag weer door als je uitloopt. Dan moet je weer opnieuw bestellen."

Om de aanleg van de zuidelijke bak soepeler te laten verlopen, wil Rijkswaterstaat meer werkruimte creΓ«ren. Daarom moet afrit 5 vanuit de richting Haarlem dicht. Automobilisten die van die kant komen, kunnen keren bij Ouderkerk aan de Amstel en afrit 5 aan de andere kant nemen.

"Als je goed naar buiten benadrukt 'Amstelveen blijft goed bereikbaar', dan verwacht ik ook dat die klanten wel zullen komen."

'Het wordt een chaos'

Rijkswaterstaat heeft een bedrag van 1 miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen om het Stadshart bereikbaar te houden. Het gaat dan om verkeersmaatregelen en mobiliteitsmaatregelen, zoals het stimuleren van OV-gebruik. Samen met de ondernemers wil ze de komende tijd kijken hoe dit pakket er precies uit gaat zien. 

Voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders is niet overtuigd. "Het wordt een chaos", denkt hij. Mulders verwacht dat de A9 bij Ouderkerk niet berekend is op het extra verkeersaanbod dat moet keren richting Amstelveen.

Rijkswaterstaat denkt die chaos te kunnen voorkomen door bijvoorbeeld stoplichten zo af te stellen dat ze langer op groen blijven. "We hebben berekend dat het Amstelveense wegennet het aankan." Tijdens de belangrijkste periode voor de ondernemers - rond de Kerst - zal de afrit drie weken open zijn.

Door vol stroomnet niet direct supermarkt of sportschool op nieuwe campus Kronenburg

De eerste bewoners van de toekomstige studentencampus in Kronenburg kunnen door het overvolle stroomnet voor hun dagelijkse boodschappen of work-out niet op de campus zelf terecht. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde plannen rond het bouwproject. 

Het college gaat de gemeenteraad binnenkort vragen in te stemmen met het aangepaste bouwplan. Als dat gebeurt, en de bezwaarprocedures zijn doorlopen, wordt de campus in fases gebouwd. In de eerste fase zullen zo'n 1.200 shortstay-verblijven worden gebouwd. Daar mag maximaal een halfjaar gewoond worden. 

"Studenten die extra tijd nodig hebben om een kamer te vinden, kenniswerkers, exchange students", somt woordvoerder Juke Warmerdam van de gemeente Amstelveen op wie tot de doelgroep behoren. "Andere mensen die tijdelijk een woning nodig hebben, kunnen er ook terecht, maar het uitgangspunt is de campusgerelateerde doelgroep." 

Beperkingen voor grootverbruikers

Toch zullen de eerste 1.200 bewoners van de campus het nog moeten doen zonder voorzieningen als een sportschool of supermarkt. Dat heeft alles te maken met het overvolle stroomnet, waardoor nieuwe grootverbruikers van elektriciteit momenteel op veel plekken in de provincie niet direct kunnen worden aangesloten. 

Vanwege het capaciteitstekort op het elektriciteitsnetwerk worden de woningen zo energiezuinig mogelijk gebouwd.

Winkels, horeca- en sportvoorzieningen volgen dus in een latere fase, als netbeheerder Liander de krapte op het stroomnet heeft weggewerkt. Wanneer die fases (en dus de studentenwoningen) volgen, is nog niet bekend. Wel heeft de gemeente bekend gemaakt waar de 1.200 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) komen. 

Dat is op het voormalige terrein van Ballast Nedam aan de Laan van Kronenburg, waar nu nog een zwaar verloederd kantoorpand staat. Het pand is de gemeente een doorn in het oog, mede vanwege de aantrekkingskracht op hangjongeren en daklozen, die er al vaker dan eens voor problemen zorgden.

"Misschien kan het gebouw eind dit jaar al worden gesloopt", zegt de gemeentewoordvoerder met een slag op de arm. 

Tekst loopt door.

Eigenlijk had Amstelveen 2.500 studentenwoningen en 1.500 shortstay-verblijven op de campus op het oog, maar dat bleek vanwege de ligging ten opzichte van Schiphol onhaalbaar. Vanwege het geluid van vliegtuigen die de Buitenveldertbaan gebruiken mogen woningbouwprojecten daar namelijk niet uit meer dan 25 wooneenheden bestaan. 

Toch is de woningnood (onder studenten) zo groot dat onder andere D66 de druk op de ketel hield. Uiteindelijk besloot de toenmalige minister in 2023 dat het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) mocht worden gewijzigd. Een campus van 438 studentenwoningen, aangevuld met zo'n 3.600 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) zou dan wel mogelijk worden. 

Geitenpaadje

Aanpassing van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) zou een zaak van lange adem worden. Daarom besloot de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat Barry Madlener begin dit jaar dat een Verklaring van geen bezwaar van de Inspectie Leefomgeving en Transport ook genoeg zou zijn. De gemeente hoopt dat de verklaring komende zomer binnen is. 

"Dat is ook gebeurd voor het asielzoekerscentrum", vertelt de woordvoerder over de juridische route om grootschalig wonen onder de aanvliegroute onder de Buitenveldertbaan mogelijk te maken. "En voor de opvang van OekraΓ―ense vluchtelingen."  

Als uit onderzoek blijkt dat de overkomende vliegtuigen niet nadelig zijn voor de gezondheid van de studenten, worden shortstay-verblijven veranderd in studentenwoningen. Bij de aanleg van de shortstay-verblijven wordt daar al op voorgesorteerd.  

Leefgemeenschap

Uiteindelijk wil Amstelveen een 'levendige campus' waar ontmoeting en verbinding centraal staan, schrijft de gemeente in een persbericht. "We bouwen aan een leefgemeenschap", aldus verantwoordelijk wethouder Floor Gordon. 

Behalve winkels, horeca en sportvoorzieningen moeten er op de campus ook medische voorzieningen en andere dienstverlening aanwezig zijn. De campus wordt zo groen mogelijk ingericht en wordt openbaar toegankelijk.

Rumoerige jeugd mishandelt beveiliger winkelcentrum: vier jongeren opgepakt

De politie heeft vorige week vier jongeren opgepakt op verdenking van mishandeling van een beveiliger van een Amstelveens winkelcentrum. De man werd begin vorige maand al zwaar toegetakeld, maar de politie heeft dat nu pas bekendgemaakt. 

Als een groep jongeren op 9 april rond 17.30 uur bij de Kruidvat 'een hoop lawaai' maakt, gaat een beveiliger poolshoogte nemen. Hij stuurt de herrieschoppers weg. Ze lijken te vertrekken, maar als ze snel daarna terugkeren, belt hij de politie. Daarop keert de groep zich tegen hem. 

Tekst loopt door onder de kaart.

Hij wordt geslagen en geschopt, en er worden voorwerpen naar hem toe gegooid. "Dit zinloze geweld heeft zich een aantal keren herhaald richting de beveiliger", schrijft de politie op Instagram. Als gealarmeerde agenten bij het winkelcentrum aankomen, zijn de verdachten al gevlucht. 

Camerabeelden en goed signalement

De politie spreekt getuigen en neemt camerabeelden in beslag. Uiteindelijk zorgen die beelden en de 'goede beschrijving van de verdachten' ervoor dat de politie de verdachten op het spoor komt.

De vier verdachten zijn vorige week woensdag (7 mei) verspreid over de regio opgepakt, want behalve de politie Amstelveen, waren ook de politieteams Aalsmeer-Uithoorn, Buitenveldert en Zuidoost-Bijlmermeer bij de aanhouding betrokken. 

De verdachten hebben even vastgezeten en zijn uitgebreid verhoord. Uiteindelijk zijn ze naar huis gestuurd, maar blijven wel verdachte in de zaak. Ze zullen zich op een later moment voor de rechter moeten verantwoorden.  

Ondernemers willen geld zien vanwege maandenlange afsluiting van afrit A9

Ondernemers im het Amstelveense Stadshart willen financieel gecompenseerd worden nu blijkt dat afrit 5 van snelweg A9 vanuit Haarlem meer dan een jaar dicht moet. Die afsluiting vanaf maart 2026 is nodig om de verdieping en verbreding van de snelweg vΓ³Γ³r eind 2027 af te krijgen.

Dat heeft aannemer Veenix aan Rijkswaterstaat laten weten. Veenix wil de afrit maar liefst 15 maanden dichthouden. Dat nieuws zorgt voor stress bij ondernemers met winkels en horecazaken in het Stadshart, vertelt voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders. De vereniging vertegenwoordigt 140 ondernemers.

"Het valt koud op ons dak, want we hebben al veel afsluitingen gehad. Mensen komen al steeds minder. Veenix loopt blijkbaar achter en daar zijn wij de dupe van."

'Onduidelijke omleidingsroutes'

Mulders, die zelf een kledingwinkel heeft, is in eerste instantie bang dat klanten van buiten Amstelveen niet meer komen, omdat zij de binnendoorroutes niet kennen. Een andere winkeleigenaar vertelt aan NH dat zijn klanten daar bij eerdere afsluitingen inderdaad tegenaan liepen. "Ze weten niet hoe ze hier moeten komen, omdat de omleidingsroutes heel onduidelijk zijn."

Maar de ondernemers vrezen ook voor opstoppingen in Amstelveen, als mensen de omleidingsroutes wΓ©l weten te vinden. "Het moet waarschijnlijk allemaal over De Groen van Prinstererlaan en die is al jaren een probleem", ervaart Mulders.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten de zorgen van ondernemers te begrijpen. Daarom gaat de organisatie vanmiddag met hen in gesprek. "We willen uitleggen waarom de afsluiting nodig is en hen laten meedenken over oplossingen." Rijkswaterstaat wil die uitleg eerst aan ondernemers geven en daarna pas aan de pers. De politiek wordt vanavond bijgepraat.

De woordvoerder laat wel al weten een miljoen euro uit te trekken om het Stadshart tijdens de lange afsluiting zo goed mogelijk bereikbaar te houden. "Dan moet je denken aan een pakket aan verkeersmaatregelen om de mobiliteit te verbeteren, zoals het plaatsen van borden en aanbrengen van belijning." Over de precieze invulling mogen ondernemers dus meedenken.

Gemiste inkomsten compenseren

Ook ondernemers die op de vrijdagmarkt staan merkten tijdens eerdere afsluitingen van de afrit dat hun omzet minder werd. Toch schiet marktmeester Rob Schaut niet meteen in de stress. "We moeten er samen met Rijkswaterstaat naar kijken. Ik ben benieuwd naar de uitleg. Die wachten we even rustig af", vertelt hij aan NH.

Mulders ziet liever dat Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen met een financiΓ«le compensatie voor de gemiste inkomsten komen. De gemeente laat weten niet met zo'n regeling bezig te zijn. Wel denkt zij mee over manieren om meer publiek naar het Stadshart te trekken.

Amstelveense ondernemers willen compensatie voor langdurige afsluiting A9-afrit

Ondernemers im het Amstelveense Stadshart willen financieel gecompenseerd worden nu blijkt dat afrit 5 van snelweg A9 vanuit Haarlem meer dan een jaar dicht moet. Die afsluiting vanaf maart 2026 is nodig om de verdieping en verbreding van de snelweg vΓ³Γ³r eind 2027 af te krijgen.

Dat heeft aannemer Veenix aan Rijkswaterstaat laten weten. Veenix wil de afrit 64 weken dichthouden. Dat nieuws zorgt voor stress bij ondernemers met winkels en horecazaken in het Stadshart, vertelt voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders. De vereniging vertegenwoordigt 140 ondernemers.

"Het valt koud op ons dak, want we hebben al veel afsluitingen gehad. Mensen komen al steeds minder. Veenix loopt blijkbaar achter en daar zijn wij de dupe van."

'Onduidelijke omleidingsroutes'

Mulders, die zelf een kledingwinkel heeft, is in eerste instantie bang dat klanten van buiten Amstelveen niet meer komen, omdat zij de binnendoorroutes niet kennen. Een andere winkeleigenaar vertelt aan NH dat zijn klanten daar bij eerdere afsluitingen inderdaad tegenaan liepen. "Ze weten niet hoe ze hier moeten komen, omdat de omleidingsroutes heel onduidelijk zijn."

Maar de ondernemers vrezen ook voor opstoppingen in Amstelveen, als mensen de omleidingsroutes wΓ©l weten te vinden. "Het moet waarschijnlijk allemaal over De Groen van Prinstererlaan en die is al jaren een probleem", ervaart Mulders.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten de zorgen van ondernemers te begrijpen. Daarom gaat de organisatie vanmiddag met hen in gesprek. "We willen uitleggen waarom de afsluiting nodig is en hen laten meedenken over oplossingen." Rijkswaterstaat wil die uitleg eerst aan ondernemers geven en daarna pas aan de pers. De politiek wordt vanavond bijgepraat.

De woordvoerder laat wel al weten een miljoen euro uit te trekken om het Stadshart tijdens de lange afsluiting zo goed mogelijk bereikbaar te houden. "Dan moet je denken aan een pakket aan verkeersmaatregelen om de mobiliteit te verbeteren, zoals het plaatsen van borden en aanbrengen van belijning." Over de precieze invulling mogen ondernemers dus meedenken.

Gemiste inkomsten compenseren

Ook ondernemers die op de vrijdagmarkt staan merkten tijdens eerdere afsluitingen van de afrit dat hun omzet minder werd. Toch schiet marktmeester Rob Schaut niet meteen in de stress. "We moeten er samen met Rijkswaterstaat naar kijken. Ik ben benieuwd naar de uitleg. Die wachten we even rustig af", vertelt hij aan NH.

Mulders ziet liever dat Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen met een financiΓ«le compensatie voor de gemiste inkomsten komen. De gemeente laat weten niet met zo'n regeling bezig te zijn. Wel denkt zij mee over manieren om meer publiek naar het Stadshart te trekken.

Verkeer rond Amsterdam muurvast door ongeluk en wegafsluiting

Het verkeer rond Amsterdam staat muurvast. Een ongeluk zorgt voor een flinke file op de A9 bij Amstelveen richting Holendrecht. Omleiden via de A10 kan niet, in verband met werkzaamheden op de A1. Daarom loopt de vertraging ook op andere plekken flink op: op de A9 moet je al rekening houden met bijna een uur extra reizen.

De eerste dag van de afsluiting van de A1 vanaf de Watergraafsmeer leek een meevaller; de spits was niet per se drukker dan normaal. Maar met de avondspits loopt al spaak omdat er een ongeluk is gebeurd op de A9 bij Amstelveen. Een vrachtwagen staat daar stil vanwege gevallen lading. Normaal gesproken zou het verkeer om kunnen worden geleid via de A10, maar dat is lastig vanwege de werkzaamheden op de A1. 

Rijkswaterstaat hoopt het bergen van het voertuig voor 17.00 uur te hebben afgerond. "Maar vanwege de complexiteit is het nog niet duidelijk of dat gaat lukken." 

Werkzaamheden

De werkzaamheden aan de A1 begonnen afgelopen vrijdagavond. De wegen, veelal uit de jaren 50 en 60, zijn aan vervanging toe. Ook de geluidsschermen moeten worden vervangen. De bedoeling is dat op 26 mei het werk daar klaar moet zijn. 

❌