❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Sectorprognoses: de vooruitzichten voor jouw sector

Zorgen voor een toekomstbestendig bedrijf betekent vooruitkijken. Wat zijn de verwachtingen voor jouw sector het komende kwartaal? We verwachten dat de Nederlandse economie het komende jaar groeit, maar dat geldt niet voor iedere sector. Hoewel de groot-en detailhandel en de horeca profiteren van het koopkrachtherstel, spelen onder andere de geopolitieke spanningen de transportsector parten en ziet de uitzendbranche steeds vaker een tekort aan vraag.

De sectorprognoses in het kort

Verdere economische groei wordt verwacht in Nederland voor 2024 en 2025, mede door herstel van de koopkracht en overheidssteun;

Het herstel van de koopkracht stimuleert de consumptie, wat een positieve impact heeft op de prognose van de groot- en detailhandel en de horeca;

Geopolitieke spanningen zijn een van de oorzaken voor een verwachte krimp in toegevoegde waarde voor de transportsector;

Voor overige zakelijke dienstverlening is de verwachting ook een afname in toegevoegde waarde in 2024. Vooral de deelsector uitzendbureaus veroorzaakt deze krimp;

Aantal faillissementen bijna op niveau van voor corona en nog ruim 200.000 mkb’ers met coronabelastingschuld.

Lees hier het gehele onderzoek.

Spannende voorverkiezing Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025

De finalisten zijn bekend!
Amstelveen, 15 november 2024 – De spanning stijgt in de strijd om de prestigieuze titel van Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025! Op de Dag van de Ondernemer, bij Meijburg & Co, presenteerden achtien ondernemers zich vol enthousiasme en ambitie aan de vakjury tijdens een enerverende voorverkiezing, onder de deskundige leiding van dagvoorzitter Emmelie Zipson.
Tijdens deze spannende bijeenkomst selecteerde de jury vier finalisten voor dé Ondernemer van het Jaar en drie veelbelovende talenten voor de categorie ‘De Belofte van het Jaar.’ De jury stond voor een lastige taak, want de genomineerden zijn stuk voor stuk prachtige ondernemers die elk op hun eigen manier een waardevolle bijdrage leveren aan het ondernemerschap in Amstelveen.

De finalisten in de categorie De Belofte zijn:
AI Genius – Patricia Darmin en Joey Flu
Beau-pair – Suzanne van Dijk – Beemster
Infinity Cleaning – Natascha Wildschut en Chella de Graaf

De finalisten in de categorie MKB tot 250 werknemers zijn:
BuentingSport – Carrol Buenting
Enjoy! – Joy-Ellen Bos en Martijn Heus
Madaga – Ingrid Keller Cayet
Peukenzee – Mathew Welson

De weg naar de Grande Finale
Voor deze zeven finalisten is de strijd nog lang niet voorbij. In de komende weken bezoekt de jury hun bedrijven, waar ze hun ondernemingen en hun unieke aanpak persoonlijk kunnen presenteren. De finalisten krijgen daarnaast de kans om zich optimaal voor te bereiden op de finale door een mediatraining, gericht op interviews, persmomenten, en bedrijfsfilms. In januari zullen professionele bedrijfsfilms van de finalisten worden opgenomen, die een kijkje achter de schermen bieden en tijdens de feestelijke Grande Finale op 28 maart bij KPMG worden vertoond.

Wij feliciteren de finalisten en wensen hen heel veel succes met het vervolgtraject!

Free Fashion opent op 29 november een pop-up store in Amstelveen

Gratis shoppen om de wereld mooier en duurzamer te maken

Na succesvolle weken in Tilburg, met honderden winkelbezoekers per dag, komt Free Fashion in november naar Amstelveen. De winkel gaat open op 29 november – Black Friday – en zal tot het einde van het jaar in de weekends geopend zijn. De startdatum is met een knipoog naar ons consumentengedrag gekozen, want Free Fashion combineert gratis shoppen én duurzaamheid. Vanuit de OA willen we onze leden graag betrekken bij dit sympathieke project. Zo gaan we Free Fashion het podium geven tijdens het OA-kerstdiner op 17 december. Maar misschien wil je zelf ook iets doen.

Initiatiefnemers van Free Fashion zijn Dieuwertje Vorstenbosch en haar partner Lot van Os. Het succes van Tilburg maakte hen bijna beduusd, nu openen ze vol vertrouwen hun pop-up concept in Amstelveen. Als we met Dieuwertje spreken, stelt zij ons de volgende vraag: “Wist je dat je gemiddeld per jaar een derde in je kledingkast niet aanraakt? Er is extreem veel mooie en goede kleding in de wereld die niet gebruikt wordt. Dat moet anders kunnen dachten wij. Delen is het nieuwe kopen. We zijn dromers en willen de wereld duurzamer en mooier maken.”

De aanpak van de jonge initiatiefnemers bleek in Tilburg een schot in de roos. Mensen stonden in de rij voor de winkel die een uitstraling heeft van een high-end boetiek. Bij binnenkomst krijgt een bezoeker 3 kaartjes. Met elk kaartje kan één kledingitem gratis ‘gekocht’ worden. “We gaan graag met de bezoekers even in gesprek over hoe we beter met kleding kunnen omgaan en hoe we samen kunnen ruilen en delen.”

Wat kunnen OA-leden doen? Vrijwilliger worden of kleding delen

Dieuwertje en Lot zijn volop bezig met de voorbereidingen voor Amstelveen. Er komt veel bij kijken. “We zijn heel blij met de locatie die Rodamco aan het Binnenhof 36-37 in het stadshart van Amstelveen beschikbaar heeft gesteld. Ook met de gemeente zijn we in gesprek over financiële ondersteuning. We doen dit project volledig vrijwillig en de winkel draait op enthousiaste vrijwilligers die ons ook helpen kleding te sorteren. Hopelijk zijn er OA-leden die vrijwilliger willen worden. En natuurlijk verwelkomen we graag veel OA-leden in onze winkel die kleding willen inbrengen of komen winkelen. En anders graag tot ziens op 17 december bij het kerstdiner!”

Heb je vragen of vrijwilliger worden bij Free Fashion Amstelveen? Contactgegevens van Dieuwertje Vorstenbosch: info@thisisfreefashion.com Website: www.thisisfreefashion.com

Nieuw lid: GiverNeeder

GiverNeeder is een platform waarbij DOENERS in staat worden gesteld goed te doen.

Het is ontstaan omdat veel mensen wel wat willen terugdoen met geld of spullen, maar niet altijd weten hoe. Vaak willen ze ook liefst in contact staan met mensen die ze kunnen helpen. Veel van ons leven echter in hun eigen (heerlijke) bubbel en kennen dus feitelijk weinig mensen die arm zijn of anderszins hulp nodig hebben. Dat was (is!) zeker bij mij het geval.

Na mijn bedrijven te hebben verkocht en twee jaar fondsenwerver te zijn geweest bij de Voedselbank Amstelveen is wel helder dat hier veel te behalen is. Vooral het verbinden van doeners en het (weer) bereiken van mensen die hulp vragen kunnen mooie dingen ontstaan.

Vooralsnog hebben we alleen een borrel (je moet ergens beginnen) genaamd de DOE BORREL. Van daaruit zijn al wel enkele initiatieven en successen geboekt, maar er kan zoveel meer.

Als jij ideeën hebt, dit interessant acht, DOENER bent of zelf een goed doel wil promoten dan kom ik graag in contact (en anders overigens ook). Tot binnenkort!

Rogier van Hagen
GiverNeeder.com

Gratiscyberadviesgesprekvoor ondernemers

Als ondernemer heb je met veel onderwerpen tegelijkertijd te maken. Digitaal veilig ondernemen mag daarbij niet vergeten worden. Om te bepalen waar de kwetsbaarheden van jouw onderneming liggen, voeren wij adviesgesprekken uit op basis van onze cyberscan.

PVO Amsterdam-Amsteland helpt je op weg om de digitale veiligheid van jouw bedrijf te vergroten. Dit doen we door jou rechtstreeks te ondersteunen met informatie, samenwerkingen en praktische
hulpmiddelen.

Hoe werkt het cyberadviesgesprek?
Een specialist bezoekt jouw onderneming en kijkt naar de kwetsbaarheden binnen jouw digitale omgeving. Tijdens het bezoek bespreekt de specialist met jou de veiligheidsrisico’s en passende
beveiligingsmaatregelen.

Adviesrapport
Na het bezoek ontvang je direct een adviesrapport, met concrete aanbevelingen om risico’s te verminderen en de veiligheid te vergroten. De specialist bespreekt de resultaten van het rapport met je om ervoor te zorgen dat ales duidelijk is en volledig begrepen wordt. De scan en het adviesgesprek duren ongeveer 1 à 1,5 uur in totaal.

Voor welke bedrijven is het cyberadviesgesprek geschikt?
Cyberveiligheid is relevant voor alle soorten ondernemers met een website, winkel, of simpelweg met een
bankrekening.

Afspraak plannen
Plan nu jouw gratis adviesgesprek. Neem vandaag nog de eerste stap om de digitale veiligheid van je onderneming te vergroten. Vraag een gesprek aan via (https://pvo-amsterdamamstelland.nl/agenda-pvo-amsterdam-amstelland/cyberadviesgesprek/).

Jacco Vonhof: β€˜Ik maak mij zorgen over ondernemerschap in Nederland’

Vrijdag 15 november vieren we weer de Dag van de Ondernemer. Negen jaar geleden ontstaan op initiatief van MKB-Nederland, omdat wij vonden dat ondernemers een eigen dag verdienen. Een dag waarop we ondernemers in het zonnetje zetten en bedanken voor hun lef, doorzettingsvermogen en hun cruciale bijdragen aan economie en samenleving. Inmiddels is ‘de Dag’ uitgegroeid tot een brede ‘beweging’, met consumenten, gemeenten, ambassades en andere organisaties die ‘hun’ ondernemers op die dag een blijk van waardering even. En dat is mooi om te zien.

‘Ik hoor vaker van ondernemers dat de lol er af is’
Ondernemerschap is dé drijvende kracht achter alles wat we met elkaar belangrijk vinden. De grootste fout die we daarom kunnen maken is om dat als iets vanzelfsprekends te beschouwen. Als iets dat niet kapot kan. Want dat namelijk wel. Ik maak me zorgen over het ondernemerschap in ons land. Kleine bedrijven groeien al jaren onvoldoende door, veel mensen beginnen weliswaar voor zichzelf, maar doen dat in veel gevallen als zzp’er. Personeel aannemen, werkgever worden, doet slechts een fractie van deze grote groep. Ik hoor ook vaker van ondernemers dat de lol ervan af is. En dan is er de ontwikkeling dat middenbedrijven in toenemende mate worden overgenomen en in buitenlandse handen komen. Met als gevolg dat deze bedrijven hun lokale wortels kwijtraken, en daarmee hun betrokkenheid bij en inzet voor hun directe omgeving. Met het wegvallen van dit soort ondernemerschap verliezen we veel meer dan puur economisch.

Ondernemerschap is dé drijvende kracht achter alles wat we met elkaar belangrijk vinden
Om er slechts een paar cijfers bij te pakken: bijna 70 procent van de ondernemers in het mkb zet zich actief in voor de leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie van de lokale gemeenschap en driekwart sponsort het lokale verenigingsleven en maatschappelijke organisaties en activiteiten. Opgeteld doen ze dat voor een bedrag van 1,5 miljard euro per jaar. Hetzelfde mkb zorgt ervoor dat kinderen uit armere gezinnen kunnen sporten, dat jongeren worden opgeleid en begeleid naar werk en dat er in kleine kernen nog winkels zijn voor de eerste levensbehoeften en waar ouderen elkaar kunnen treffen.

MKB verdient een goed en stimulerend ondernemingsklimaat
Het mkb is het bindmiddel van onze samenleving. Los van hun maatschappelijke bijdrage zijn het ondernemers die investeren en innoveren en zo met hun bedrijven het geld verdienen dat nodig is om onze welvaart te behouden en kansengelijkheid te vergroten. Dat mkb en dat ondernemerschap verdient onze waardering eigenlijk elke dag. En het verdient vooral een goed en stimulerend ondernemingsklimaat, met beleid dat hen de ruimte te geeft. Dat is ook onze boodschap richting het kabinet. Doe er alles aan om het ondernemen én werkgeven weer leuker en gemakkelijker te maken.

Ik wens u een mooie Dag van de Ondernemer toe.

Jacco Vonhof


Maak Amstelveen dementievriendelijk

Amstelveen zet zich in om een meer dementievriendelijke gemeente te worden. Daarom is 2024 het themajaar Dementie in Amstelveen. Om dit te ondersteunen heeft de gemeente sinds mei 2024 de subsidieregeling “Amstelveen dementievriendelijk” in het leven geroepen. Er is in 2024, 2025 en 2026 jaarlijks Euro 60.000,- beschikbaar voor nieuwe initiatieven die bijdragen aan een meer dementievriendelijke samenleving.

Wat houdt de subsidie in?

Het project of de activiteit moet iets doen aan:
– Meer bewustwording en begrip over dementie
– Het langer mee kunnen blijven doen aan activiteiten voor inwoners met dementie
– Een meer dementievriendelijke buitenruimte

Doe mee en draag bij!

Ook als ondernemer kunt u hiervoor subsidie aanvragen. Meer informatie en de mogelijkheid om subsidie aan te vragen, vindt u hier.

Cobra Kunstprijs Amstelveen 2024

Met trots maakt Museum Cobra bekend dat de Cobra Kunstprijs Amstelveen 2024 is toegekend aan het gerenommeerde kunstenaarsduo Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis! De Cobra Kunstprijs Amstelveen eert kunstenaars die, net als de Cobra-beweging, creatief experiment en maatschappelijke betrokkenheid centraal stellen. Naast de toekenning van een geldbedrag van 15.000 euro is ook een solotentoonstelling van actueel werk in Museum Cobra onderdeel van de prijs.

Over het kunstenaarsduo

De kunst van Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis laat zien hoe creativiteit kan inspireren, verbinden en nieuwe perspectieven kan bieden. De jury, bestaande uit Roos Gortzak (directeur Vleeshal, Middelburg), Melchior Jaspers (kunstadviseur van de Rijksbouwmeester en tentoonstellingsmaker), en Sjarel Ex (kunsthistoricus), koos Zijlmans & Jongenelis als winnaar vanwege hun speelse, experimentele en collectieve kunstpraktijk – drie eigenschappen die direct aansluiten bij de erfenis van Cobra. Het duo staat bekend om hun sociaal bewogen kunst, waarin zij vaak dystopische thema’s verkent, maar toch altijd een vleug van optimisme en saamhorigheid bevat. Hun werk is een unieke mengeling van performance, sculptuur en interactieve installaties, waarbij de mens centraal staat. Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis creëren niet alleen kunstwerken, maar brengen mensen samen om deel te nemen aan hun visionaire werelden.

Over de prijs

De Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt sinds 2005 uitgereikt en is bedoeld voor beeldend kunstenaars die zich in het midden van hun carrière bevinden en waarvan het oeuvre in verband staat met het gedachtegoed en de geëngageerde kunstpraktijk van de Cobra-beweging. De kern van deze beweging wordt gevormd door experimentele, speelse en een radicale benadering van kunst. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een solotentoonstelling in Museum Cobra. Met de Cobra Kunstprijs Amstelveen creëert Museum Cobra samen met de gemeente Amstelveen aandacht voor hoe de waarden van de Cobra-beweging vandaag de dag een rol spelen in de hedendaagse kunst. Eerdere winnaars waren Joost Conijn (2005), Johannes Schwartz (2007), Gijs Frieling (2009), Nathaniel Mellors (2011), Metahaven (2013), Jennifer Tee (2015), Christian Friedrich (2017) en Guido van der Werve (2021). De Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Amstelveen.

Praktische informatie

De tentoonstelling is te zien van 14 november 2024 t/m 9 februari 2025 in Museum Cobra. Het museum is open op dinsdag t/m zondag van 10.00-17.00 uur. Bezoek onze website museumcobra.nl voor meer informatie over de tentoonstelling.

Museum Cobra presenteert: Jeroen KrabbΓ© 80 – 8 Decennia in beeld

Museum Cobra is verheugd om een bijzondere tentoonstelling aan te kondigen ter ere van de 80e
verjaardag van Jeroen Krabbé, een van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars. Van 15
november 2024 tot 9 februari 2025 neemt Jeroen Krabbé 80 – Acht Decennia in beeld bezoekers
mee op een persoonlijke reis door de acht decennia van zijn leven, vertaald in acht monumentale
drieluiken.

Jeroen Krabbé is acteur, regisseur en documentairemaker, maar bovenal een gepassioneerd
beeldend kunstenaar. Deze unieke tentoonstelling vertelt zijn levensverhaal door middel van
indrukwekkende schilderijen die de bouwstenen van zijn artistieke ontwikkeling onthullen. Elk
decennium wordt verbeeld in een schilderij, geïnspireerd door zijn eerder werk, kindertekeningen,
schetsen en schilderijen, en zelfs door het werk van zijn vader Maarten Krabbé en zoon Jasper
Krabbé.

Daarnaast biedt de tentoonstelling een diepere kijk in het leven van Krabbé door middel van
persoonlijke foto’s en memorabilia, die naast de schilderijen worden getoond. Bezoekers worden
uitgenodigd om op ontdekking te gaan en de verhalen en invloeden die verweven zijn in elk werk te
ontrafelen.

Naar aanleiding van Jeroen Krabbé’s 80e verjaardag verschijnt op 13 november 2024 bij Uitgeverij
Rubinstein het prachtige boek ‘Jeroen Krabbé – Een biografisch portret’, waarin regisseur, acteur en
kunstenaar Jeroen Krabbé de lezer een unieke kijk in zijn bijzondere carrière en leven geeft. Ondanks
zijn indrukwekkende carrière als acteur en regisseur, blijft zijn eerste liefde – de schilderkunst – een
constante in zijn leven, en blijft hij deze passie met dezelfde gedrevenheid volgen.
Ontdek de creatieve geest van Jeroen Krabbé in een tentoonstelling en beleef de wereld door zijn
ogen. Museum Cobra nodigt u van harte uit om vanaf vrijdag 15 november 2024 zijn levenswerk te
komen bewonderen.

Bezoek onze website museumcobra.nl voor meer informatie.

Future Proof Festival with 7 Expert Break-Out Sessions

Just a few weeks to go! The Future Proof Festival on Thursday, November 28 — the event for forward-thinking entrepreneurs! Discover how to use technology effectively and leverage the opportunities of digitalization. Futurist Michel Vos will kick off the afternoon with humor and interaction, exploring the transformative power of AI—how it can reduce stress and bring more joy to our work.

During the program, you can choose from seven workshops, ranging from strategy to digital tools, visibility, and customer satisfaction. We have two break-out rounds, allowing you to select two of the sessions below, all led by fellow entrepreneurs.

Expert Break-Out Sessions / Workshops

Artificial Intelligence in Action: Future-Proof Your Business with Smart AI Tools!
Patricia Darmin & Joey Flu – AI Genius

Curious about how AI can future-proof and grow your business? In AI Genius’s interactive workshop, you’ll learn to use AI tools to save time and work more efficiently, with no technical knowledge required. Discover how to effortlessly create social media content, improve customer interactions, and automate tasks. Walk away with practical strategies and tools to implement immediately. Don’t miss out—sign up now and take the first step toward smarter, more efficient work!

Get Future-Ready with Microsoft Co-Pilot!
David Oei en Ken Borgions Fivespark

Microsoft Co-Pilot is an AI-driven tool embedded in Microsoft 365 apps like Word, Excel, and Teams. It helps users automate tasks and work more productively, simplifying tasks like writing, data analysis, and even planning.

Fivespark presents an inspiring workshop on Microsoft Co-Pilot. Discover how this smart AI tool can streamline your daily tasks, keep track of projects, and save time with automated reports and summaries. Microsoft Co-Pilot makes work easier and more productive—a must for entrepreneurs ready for the future.

Plot Your Path to the Future and Take the First Step
Nirmala Balgobind – Back-2-Paper

Your message is only valuable if people understand what you mean! In her break-out session, Nirmala Balgobind shows you how to clearly visualize your plans so that you present a story as solid as a rock. In an hour, she guides you through the art of simplifying, visualizing, and clarifying your objectives. After this workshop, you’ll have not only a compelling story but also a strategy to build on. On November 28, she will offer the workshop “The Secret to a Workable Strategy” twice.

Make Your Mindset Future-Proof
Anja de Die Coaching & Training

Feeling like the world around you is changing faster than you can keep up? With new tools and technologies, it can be challenging to determine what is truly valuable for your business. You see the potential of new techniques for working more efficiently and even growing, but where should you invest your time and money?

At the Future Proof Festival on November 28, Anja de Die will be one of the entrepreneurs sharing her expertise in the break-out workshops. In Anja’s workshop, you’ll work hands-on to discover what’s relevant for the stage your business is in and learn how to make focused choices. After this workshop, you’ll leave with practical tools and exercises to keep your mind moving with the future, enabling you to do business in a way that suits you, even during times of change.

Stay Ahead of the Competition with Future-Ready Marketing
Thomas Bruin – Marketing Menukaart

In this workshop, Thomas Bruin from the Marketing Menukaart shows how to future-proof your marketing strategy, ensuring your business always stays ahead.

Discover insights and tools to flexibly respond to new trends, embrace digital innovations, and make bold choices to stay ahead of the competition. Join Thomas, transform your marketing approach, and be ready for what the future brings!

LinkedIn: Boost Engagement with Just 2 Tools
Miranda Coops – Art & Design

Did you know that videos drive 1.4 times more interaction, increasing your sales potential by up to 75%? LinkedIn now also has a vertical video feed! The new Video Tab is a platform for professionals to share insights, industry updates, and career stories. Are your current posts falling flat? Try video!

In this workshop, learn how to create impactful video content that makes your business stand out with just two simple tools on your phone. A video feed only works if the content is strong. In her workshop, Miranda Coops shares 7 tips and 2 essential tools to help you stand out on LinkedIn.

Groundbreaking AI Content with Unique Prompts that Truly Work
Susan Wind – Succes met Woorden

Experienced copywriter Susan Wind from Succes met Woorden has spent the past 1.5 years exploring the world of AI, discovering how to create inspiring, high-level content in less than half the time. But… there’s a big “but”… a lot of content is written generically. How often have you seen the same words and phrases repeated, making you wonder if originality still exists?

In her presentation, she shares her vision on how to avoid this issue and how to improve your (existing) texts with advice from the world’s best copywriters. “I’ll show you my method for creating standout AI content so you’ll never be stuck with cringe-worthy, standard texts again.”

Are you ready to future-proof your business? Sign up for the Future Proof Festival and secure an evening full of inspiration, practical tips, and powerful tools! Take the next step for your business and register now! After registration, and no later than one week before the event, you’ll receive a form to sign up for two workshops of your choice.

Future Proof Festival met 7 expert break out sessies

Nog een paar weken en dan is het zover! Het Future Proof Festival op donderdag 28 november — hét evenement voor vooruitstrevende ondernemers! Ontdek hoe je technologie effectief kunt inzetten en de kansen van digitalisering kunt benutten. Futurist Michel Vos opent de middag en verkent, met humor en interactie, de transformerende kracht van AI—hoe het stress kan verminderen en meer vreugde in ons werk kan brengen.

Binnen het programma kun je kiezen uit zeven workshops, variërend van strategie tot digitale tools en zichtbaarheid en klanttevredenheid. We hebben twee break-out rondes, waarin je kunt kiezen uit twee van de onderstaande sessies, allemaal gegeven door collega-ondernemers.

Expert break-out sessies / Workshop

Artificial Intelligence in actie: Maak je bedrijf Future-Proof met slimme AI-tools!
Patricia Darmin & Joey Flu – AI Genius

Ben je benieuwd hoe AI jouw bedrijf future-proof kan maken en laten groeien? In de interactieve workshop van AI Genius leer je hoe je AI-tools kunt gebruiken om tijd te besparen en efficiënter te werken, zonder technische kennis. Ontdek hoe je moeiteloos social media content creëert, klantinteracties verbetert en taken automatiseert. Ga naar huis met praktische strategieën en tools die je meteen kunt inzetten. Mis deze kans niet—schrijf je nu in en zet de eerste stap naar slimmer en efficiënter werken!

Get Future-Ready with Microsoft Co-Pilot!
David Oei en Ken Borgions Fivespark

Microsoft Co-Pilot is een AI-gestuurde tool die ingebed is in de Microsoft 365-apps zoals Word, Excel, en Teams. Het helpt gebruikers om taken te automatiseren en productiever te werken door taken zoals schrijven, data-analyse en zelfs planning eenvoudiger te maken.

Fivespark geeft een inspirerende workshop over Microsoft Co-Pilot. Ontdek hoe je met deze slimme AI-tool je dagelijkse taken kunt stroomlijnen, overzicht houdt over projecten, en tijd bespaart met geautomatiseerde rapporten en samenvattingen. Microsoft Co-Pilot maakt werken makkelijker én productiever—een must voor ondernemers die klaar zijn voor de toekomst.

Zet de lijn uit naar je toekomst en teken voor de eerste stap
Nirmala Balgobind – Back-2-Paper

Jouw boodschap is pas van waarde, als mensen snappen wat je bedoelt! Tijdens het haar break-out sessie laat Nirmala Balgobind zien hoe je jouw plannen helder in beeld brengt. Zodat jij een verhaal verteld dat staat als een huis. In een uur neemt ze je mee in kunst van vereenvoudigen, visualiseren en duidelijk maken wat jouw doel is. Na deze workshop heb jij niet alleen een goed verhaal, je hebt ook een strategie waar je verder op kan bouwen. Op 28 november geeft zij 2x de workshop “Het geheim van een werkbare strategie”

Maak je mindset future proof
Anja de Die Coaching & Training

Voel je dat de wereld om je heen sneller verandert dan je kunt bijhouden? Met alle nieuwe tools en technologieën kan het een uitdaging zijn om te bepalen wat écht waardevol is voor jouw bedrijf. Je ziet het potentieel van nieuwe technieken om efficiënter te werken en zelfs te groeien, maar waar ga jij je tijd en geld in investeren?

Tijdens het Future Proof Festival van 28 november a.s. is Anja de Die één van de ondernemers die haar kennis met je deelt in de break out workshops. In de workshop van Anja ga je praktisch aan de slag. Je ontdekt wat relevant is voor de fase waarin jouw onderneming zit en je leert gefocust keuzes te maken. Na deze workshop ga je naar huis met praktische tools en oefeningen om je brein mee te bewegen met de toekomst, zodat je ook in tijden van vernieuwing kan ondernemen op een manier die bij jou past.

Blijf de concurrentie voor met Future-Ready Marketing
Thomas Bruin – Marketing MenuKaart

In deze workshop laat Thomas Bruin van de Marketing Menukaart zien hoe je jouw marketingstrategie toekomstbestendig maakt, zodat jouw bedrijf altijd voorop blijft.

Ontdek de inzichten en tools om flexibel in te spelen op nieuwe trends, digitale innovaties te omarmen, en gedurfde keuzes te maken waarmee je de concurrentie een stap voor blijft. Doe mee met Thomas, transformeer jouw marketingaanpak en wees klaar voor wat de toekomst brengt!

LinkedIn: Boost Engagement met slechts 2 tools
Miranda Coops – Art & Design

Wist je dat je met video 1,4 keer meer interactie krijgt en dit je verkoopkansen tot 75% verhoogt. LinkedIn heeft sinds kort ook een verticale video-feed! De nieuwe Video Tab is een platform voor professionals om inzichten, industrie-updates, en carrièreverhalen te delen. Merk je dat je huidige posts weinig opleveren? Probeer dan video!

In deze workshop leer je hoe je met slechts twee simpele tools op je telefoon krachtige videocontent creëert die jouw bedrijf laat opvallen. Zo’n videofeed gaat natuurlijk alleen werken als de content ook goed is. Miranda Coops deelt in haar workshop 7 tips en 2 belangrijke tools, waarmee je weer opvalt op LinkedIn.

Baanbrekende AI-content met unieke prompts die écht werken
Susan Wind – Succes met Woorden

Als ervaren copywriter heeft Susan Wind van Succes met Woorden de afgelopen 1,5 jaar de wereld van AI verkend en ontdekt hoe je in minder dan de helft van de tijd inspirerende high-level content kunt creëren. Maar… er is een grote “maar”… veel content wordt generiek geschreven. Hoe vaak heb je niet dezelfde woorden en uitdrukkingen voorbij zien komen, waardoor je je afvraagt of originaliteit nog bestaat?

In haar presentatie deelt zij haar visie op hoe je dit probleem omzeilt, hoe je je (bestaande) teksten eenvoudig verbetert met advies van de beste copywriters ter wereld. “Ik laat je mijn methode zien om AI-content te creëren die eruit springt, zodat je nooit meer vastzit aan die tenenkrommende standaardteksten”.

Ben jij klaar om jouw onderneming toekomstbestendig te maken? Meld je dan aan voor het Future Proof Festival en verzeker jezelf van een avond vol inspiratie, praktische tips en krachtige tools! Zet de volgende stap voor jouw bedrijf en schrijf je in! Na aanmelding en uiterlijk één week voor het evenement ontvang je een formulier met daarin de mogelijkheid om je in te schrijven voor twee workshops naar keuze.

Help, ik ben gehackt.

Ben je als ondernemer geconfronteerd met cybercriminaliteit? Kijk direct wat je kunt doen om meer schade te voorkomen en chat met de Cyberwijzer.

Denk je slachtoffer te zijn geworden van cybercriminaliteit? Ondernemers zijn zich (vaak) onvoldoende bewust van de risico’s op een cyberincident en de impact ervan op de bedrijfs-continuïteit. Als het je toch overkomt, ben je onvoldoende voorbereid en weet je niet hoe je moet handelen. Speciaal voor ondernemers bestaat de Hackhelpdesk voor gratis eerste hulp bij cybercrime.

Ben je als ondernemer geconfronteerd met cybercriminaliteit? Kijk direct wat je kunt doen om meer schade te voorkomen en chat met de Cyberwijzer. https://www.hackhelpdesk.nl/

Succesvolle Loogman Carwash horror hospital


De afgelopen dagen veranderde Loogman Carwash Hoofddorp in een gruwelijk ziekenhuis, waar gestoorde dokters en bloederige experimenten je opwachtten. Iedereen die binnenreed, kreeg de schrik van zijn leven dankzij onze duistere figuren en gruwelijke scènes!

De Loogman Carwash horror hospital was weer een spektakel op 30 en 31 oktober. Kees Yzebaart en alle andere medewerkers van Loogman Carwash die hieraan hebben mee gewerkt chapeau.

Zie hier ook een rapportage van RTL Nieuws: https://lnkd.in/e3JdbV53.

De genomineerden voor de juryprijzen zijn bekend!

Wie wordt dé Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025?

Na een spannende selectieprocedure zijn de genomineerden voor de felbegeerde juryprijzen bekend. In de categorie ‘MKB-bedrijf tot 250 werknemers’ strijden maar liefst 14 ambitieuze bedrijven om de titel Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025. Daarnaast zijn er in de categorie ‘ZZP of Startup’ 6 veelbelovende ondernemers genomineerd voor de titel Amstelveense Belofte van het Jaar 2024-2025.

Genomineerd zijn!

In de categorie MKB-bedrijf tot 250 werknemers
• Boeren van Amstel https://www.boerenvanamstel.nl
• BorgerSmith Makelaars & Taxateurs https://borgersmith.nl
• BuentingSport https://buenting.nl
• Donny Craves https://www.donnycraves.com
• Efficient Hotel Partner https://efficienthotelpartner.nl
• Enjoy! https://enjoythewebsite.nl
• Madaga http://madaga.nl
• MiWebb https://www.miwebb.com
• Peukenzee https://www.peukenzee.nl
• PSfm https://www.psfm.nl
• Rijschool Green https://rijschoolgreen.nl
• The Legal Company https://thelegalcompany.nl
• Uplift https://uplift.nl
• Vos Kosher Catering https://voskoshercatering.com

In de categorie ZZP of Startup
• AI Genius https://www.aigenius.nl
• Beau-pair https://beau-pair.com
• Buro Amstelveen https://buroamstelveen.nl
• De Marketing Menukaart https://demarketingmenukaart.nl
• Infinity Cleaning https://www.infinity-cleaning.nl
• Step in Pilates https://www.stepinpilates.com

Hoe gaat het verder?
Voor deze genomineerden wacht er een spannende en uitdagende tijd op weg naar de overwinning. Op vrijdag 1 november krijgen ze de kans om hun presentatievaardigheden aan te scherpen met een pitchtraining. Twee weken later, op vrijdag 15 november – de Dag van de Ondernemer – zullen ze zichzelf presenteren aan de vakjury tijdens een spannende voorverkiezing. De jury, gewapend met grondige bedrijfsinformatie en hun eigen onderzoek, kiest dan de drie finalisten per categorie.

Vervolgprocedure voor de finalisten
Voor de zes finalisten is de strijd nog lang niet gestreden. De jury brengt in de weken daarna een bezoek aan hun bedrijven, waar de finalisten de kans krijgen om hun onderneming in te presenteren. Ter voorbereiding op de interviews, persmomenten, bedrijfsfilms en de finaleavond wordt de finalisten een eendaagse mediatraining aangeboden. In januari worden de bedrijfsfilms opgenomen, die tijdens de Grande Finale vertoond zullen worden. Tijdens deze feestelijke avond bij KPMG worden uiteindelijk de winnaars bekendgemaakt.
Stem voor jouw favoriete Horecaondernemer of Retailer in de publieksprijs!
De strijd houdt hier niet op. De genomineerden in de categorieën Amstelveense Horeca Ondernemer van het Jaar en Amstelveense Retailer van het Jaar 2024-2025 worden later bekendgemaakt. Voor deze categorieën kan het publiek vanaf 14 januari 2025 online stemmen om hun favoriet naar de overwinning te helpen. Laat straks ook jouw stem horen en help jouw favoriete ondernemer naar de overwinning!

Zonder partners geen verkiezing
Deze verkiezing is mede mogelijk gemaakt door de steun van onze gewaardeerde partners: Gemeente Amstelveen, Ondernemersvereniging Amstelveen, KPMG, de Loogman Groep, Rabobank Amstel & Vecht, Amstelveenz, Van Poelgeest Amstelveen, FocusOn en Co van der Horst.

Onderschrift foto: De jury met aan de linkerzijde van voor naar achter: Rob van den Helder – voorzitter Ondernemersvereniging Amstelveen, Margriet Rienks – Boekhandel Libris Venstra, Tom van Dijk – Gemeente Amstelveen (organisatie), rechterzijde van voor naar achter: Adam Elzakalai – Wethouder Economische Zaken, Annemarie Basjes – Directeur Rabobank Amstel en Vecht, Tamar Neter-Gans – RobotWise, Jelena van Baaren – Ondernemersvereniging Amstelveen (organisatie) en online Herman van Meel – KPMG, niet op de foto: Stephan van der Horst – Co van der Horst.

Verduurzamen in 2024? Check dan deze subsidies

Heb je komend jaar plannen om te investeren in duurzame bedrijfsmiddelen zoals een energiezuinige machine? Of in het verduurzamen van je bedrijfspand? Grote kans dat je in aanmerking komt voor een subsidie of fiscale tegemoetkoming.

Binnenkort gaan een aantal regelingen en subsidies weer open voor aanvraag. Sommige subsidiepotjes gaan snel leeg. Om je op weg te helpen hebben we de belangrijkste subsidies voor 2024 op een rijtje gezet.

Handhaving schijnzelfstandigheid: donkere wolken pakken zich samen boven hoofd zzp’er

Bedrijven bedenken zich sneller voor ze zzp’ers inhuren, nu de Belastingdienst gaat controleren of zij wel echt zelfstandig ondernemers zijn of eigenlijk goedkope werknemers. Zzp’ers vrezen voor hun boterham.

Acht jaar lang was het zo goed als een dode letter, de Wet DBA. Deze wet, die schijnzelfstandigheid aan moet pakken, werd nauwelijks gehandhaafd. Reden: paniek onder zzp’ers en hun opdrachtgevers. Die vreesden voor forse boetes en naheffingen. Maar vanaf 1 januari gaat de Belastingdienst die boetes en naheffing wel weer opleggen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Het gevolg: opnieuw grote onrust, schrijft Trouw.

Handhaving is belangrijk, zei minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken onlangs in de Tweede Kamer. Want in tien jaar tijd nam het aantal zzp’ers enorm toe. Er kwamen er 350.000 bij, wat het totaal brengt op zo’n 1,2 miljoen. En met die forse groei, zei Van Hijum, stijgt ook het aantal ondernemers dat zich eigenlijk helemaal geen ondernemer mag noemen. Deze schoonmakers, zorgwerkers, maaltijdbezorgers en anderen krijgen niet alleen te weinig uitbetaald, ze ondermijnen ook ons sociale zekerheidsstelsel, zo redeneren Van Hijum en zijn collega-ministers. Want deze schijnzelfstandigen betalen niet mee aan werknemersverzekeringen zoals de WW en de arbeidsongeschiktheidsuitkering, terwijl ze hetzelfde werk verrichten als collega’s in loondienst.

Zzp-controles bij grote bedrijven

In theorie kunnen alle 1,2 miljoen zzp’ers vanaf januari worden doorgelicht door de Belastingdienst. Maar aannemelijker is dat Belastinginspecteurs zich focussen op ondernemers die hun diensten uitlenen aan andere bedrijven. Van hen noemen naar schatting zo’n 200.000 ondernemers zichzelf ten onrechte zelfstandig, berekende onderzoeksbureau SEO voor het kabinet.

Dat betekent dat deze zzp’ers niet of nauwelijks hun eigen werkuren bepalen, hun opdrachtgever geen werk kunnen weigeren en op vaste tijden hun loon ontvangen. Hun opdrachtgevers kunnen vanaf januari dus rekenen op naheffingen en een boete van maximaal 5.514 euro. De zogenaamde zelfstandigen zelf worden (nog) niet beboet.

Dat de zzp’ers zelf vooralsnog buiten schot blijven, laat volgens de staatssecretaris van Financiën, Folkert Idsinga (NSC), zien dat er niet direct ‘hysterisch gehandhaafd’ wordt. ,,Integendeel”, zei hij vorige maand in de Kamer, ,,we willen zorgen voor een zachte landing.”

Opdrachten van zzp’ers worden nu al ingetrokken

Zijn sussende woorden hebben de onrust onder zzp’ers en hun opdrachtgevers niet voorkomen. Bij Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) komen al sinds de zomer meldingen binnen dat bedrijven hun opdrachten aan zzp’ers intrekken, waardoor die zonder werk komen te zitten. Hoeveel zzp’ers dit is overkomen, kan voorzitter Cristel van de Ven niet zeggen. Maar het gebeurt volgens haar wel in veel verschillende sectoren.

Ook werkgeversorganisatie VNO-NCW krijgt berichten binnen van bezorgde opdrachtgevers. Wel op kleine schaal, zegt een woordvoerder. Want bedrijven melden hun zorgen over zzp-relaties vaak niet aan de werkgeversvereniging.

Van de Ven wijt het gedrag van bedrijven aan de onduidelijkheid die het kabinet zelf schiep. De straks weer geldende Wet DBA geeft weliswaar richtlijnen voor het definiëren van schijnzelfstandigen. Maar keiharde criteria staan er niet in, zegt Van de Ven. En dat maakt dat opdrachtgevers op voorhand niet kunnen uitsluiten dat hun werkrelatie met een zzp’er zal leiden tot een boete of naheffing. ,,Dan nemen bedrijven het zekere voor het onzekere en zeggen ze: ik stop er helemaal mee.”

Lees hier het hele artikel van de Ondernemer.

Najaarsexpositie & Kunstborrel op 9 november

Op zaterdag 9 november van 14.00 – 17.00 uur ben je van harte uitgenodigd voor een kunstborrel bij Kunst & Co, Co van der Horst Boutique Concept Store, Binderij 2 in Amstelveen.

Arianne en Margreet: “Met 7 nieuwe kunstenaars en 35 vernieuwde collecties laten wij een grote maar fijne diversiteit zien. Neem even de tijd voor een wandeling door het pand. Het is immers verspreid over meerdere etages. En vooraf, tussendoor of achteraf ben je welkom op de 2e etage in de galerie. Daar zijn wij en proosten we graag met jou op al dat moois.”

Leuk je te ontvangen op onze najaarsborrel. Veel kunstenaars zijn aanwezig en vinden het leuk je te ontmoeten. En… we hebben meer dan 150 nieuwe kunstwerken in onze collectie
 
Wij kijken ernaar uit!
Arianne en Margreet

Komt onze kunst bij je binnen?

Wij helpen graag!

Nog nooit vertoond: Museum JAN in Amstelveen verpulvert bezoekersrecord al ruim voor het einde van het jaar

Museum JAN heeft opnieuw een bezoekersrecord gevestigd terwijl het jaar nog niet eens is afgelopen. Niet eerder in 33 jaar bezochten zoveel mensen het Amstelveense museum: vandaag werd de 40.000ste bezoeker van het relatief kleine museum verwelkomd. 

Ter vergelijk, vorig jaar bezochten net iets meer dan 35.000 mensen het museum en ook dat was al een record.

Geweldig
Marieke Uildriks, directeur van Museum JAN, is enthousiast: ‘Het is geweldig om te zien dat elk jaar meer mensen ons museum weten te vinden én vervolgens terugkomen.’ Ze hoopt dit jaar de 50.000 bezoekers te halen en dat zou een ongekende prestatie zijn.

De huidige tentoonstellingen over Anton Heyboer en Otto B. de Kat zijn bijzonder geliefd en trekken mensen uit de hele regio, maar ook uit de rest van het land naar het museum in het Oude Dorp van Amstelveen.

Vriendinnen verrast
De 40.000e bezoeker werd vanmorgen verrast met een fraai herfstboeket en een tentoonstellingscatalogus. Andrea Maten (uit Amstelveen) en Alja Schmidt (uit Amsterdam) waren de gelukkigen. De twee vriendinnen en oud-collega’s bij de KLM bezochten Museum JAN voor het eerst en waren zeer verrast. ‘We komen zeker terug!” En na zo’n feestelijke ontvangst waarschijnlijk helemaal.’ Leuk detail is dat KLM al jaren vriend is van het museum.

Anton Heyboer, Otto B. de Kat en upcoming Boris de Beijer
De tentoonstelling over Anton Heyboer is nog te zien t/m 24 november, waarna het jonge talent Boris de Beijer zijn bijzondere objecten van glas, kunsthars en brons gaat tonen. Die oblecten zijn vanaf 30 november te bewonderen. De tentoonstelling Otto B. de Kat en tijdgenoten is te zien t/m 6 april 2025.

Bron: Amstelveenz

β€˜Boeren van Amstel’ presenteert β€˜Amsterdammer Kaas’ ter ere van 750 jaar Amsterdam

Ter ere van het 750-jarig bestaan van hoofdstad Amsterdam heeft Boeren van Amstel, een samenwerkingsverband tussen boeren in Amstelland (waaronder Amstelveen en Ouderkerk), de allereerste Amsterdammer Kaas gepresenteerd.

Amsterdammer kaas is volgens Boeren van Amstel een iconische product, dat na jaren van afwezigheid is teruggekeerd op het Amsterdamse podium. Het is een traditionele kaas met een vernieuwd en verbeterd recept,  mede mogelijk gemaakt door een succesvolle crowdfunding van meer dan 400 enthousiaste kaasliefhebbers.

Met de trekker vanuit Ouderkerk

Afgelopen zondag werd de Amsterdammer Kaas met een trekker vanuit Ouderkerk aan de Amstel naar het hart van Amsterdam gebracht, een bijzondere tocht die eindigde bij kaasspeciaalzaak Eriks op Beukenplein 16. Tussen 12.00 en 15.00 uur konden Amsterdammers de nieuwe kaas proeven. De lancering werd gevierd door vertegenwoordigers van de boeren van Amstel, De Groene Stelling en het online platform Sumthing, die gezamenlijk de kaas aan het publiek presenteerden.

Ziggo Dome

Op zondagavond, tijdens het grote openingsfeest voor het 750-jarig jubileum in de Ziggo Dome, werd de Amsterdammer Kaas eveneens aan meer dan 1100 VIP-gasten geserveerd. Dit bijzondere moment markeerde de officiële terugkeer van deze traditionele kaas in de stad.

Bijdrage aan biodiversiteit

Voor elke kilogram verkochte Amsterdammer Kaas wordt één vierkante meter biodiversiteit ingezaaid langs de slootranden, met als doel de komende twee jaar maar liefst 100.000 m² extra biodiversiteit te creëren. Het inzaaien van deze biodiversiteit wordt uitgevoerd door Agrarisch Collectief Noord Holland Zuid, en de voortgang van deze natuurherstelprojecten is online te monitoren en te volgen via het platform Sumthing. Hiermee versterken de boeren van Amstel hun toewijding aan natuurherstel en biodiversiteit.

De Amsterdammer Kaas is onder andere verkrijgbaar bij supermarkt Plus in Ouderkerk aan de Amstel en bij horecagroothandels als Sligro en Hanos. Ook wordt de kaas op diverse locaties in Amsterdam geserveerd en verschijnt hij als ‘Broodje Amsterdammer’ op menukaarten.

Bron: AmstelveenZ

Hans Breuker, Buenting Sport en Platform C lanceren jeugdproject β€˜Jasjes beschilderen’

In een unieke samenwerking slaan drie OA leden: kunstenaar Hans Breuker, sportschool Buenting Sport en Platform C de handen ineen voor het jeugdproject ‘Jasjes Beschilderen’. Cultuur en sport worden samengebracht; jonge sporters, dansers en kunstenaars krijgen de kans om elkaars wereld te ontdekken.

Creatieve uitwisseling

Het project richt zich op jongeren uit Amstelveen en draait om creatieve uitwisseling en samenwerking. De deelnemers zullen niet alleen schilderen bij Platform C, het centrum voor cultuureducatie en -participatie, maar de kunstlessen zullen ook plaatsvinden in de sportschool. Zo zullen de jonge sporters en dansers kunstwerken maken in een nieuwe, creatieve omgeving, terwijl de leerlingen (of cursisten) van Platform C hun artistieke vaardigheden mogen toepassen in de sportieve setting van Buenting Sport. Het schilderen van jasjes biedt een speelse en toegankelijke manier om zowel sport als kunst te verkennen en zorgt voor een verbinding tussen beide disciplines.

Workshops

Hans Breuker, die bekend staat om zijn speelse kunst, begeleidt de jongeren tijdens de workshops en helpt hen om hun creativiteit de vrije loop te laten. “Dit project is een geweldige manier om jongeren op een andere manier te laten kijken naar zowel sport als kunst,” zegt Breuker. “Het gaat om nieuwe dingen uit te proberen en je eigen creativiteit te koesteren en vooral plezier hebben!”

Belang van kunst en creativiteit

Platform C benadrukt dat dit project past binnen hun missie om cultuur toegankelijk te maken voor iedereen en het belang van kunst en creativiteit te bevorderen in het dagelijks leven. Buenting Sport sluit zich hierbij aan door het belang van een gezonde balans tussen lichaam en geest te onderstrepen. Carrol Buenting: ‘Met name onze dansers kunnen zich uiten en unieke jasjes maken voor dansoptredens, ik vind het heel leuk om samenwerkingen te starten en zo leuke projecten te doen’.

November

De eerste workshops gaan in november van start en zullen plaatsvinden op beide locaties: Platform C en de sportschool van Buenting Sport. Het project wordt afgesloten met een feestelijke tentoonstelling waar de beschilderde jasjes worden gepresenteerd aan het publiek, een perfecte manier om het resultaat van deze kruisbestuiving tussen sport en cultuur te vieren. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Amstelveen.

Bron: Amstelveenz

Museum Cobra toont haar collectie in Marokko

Cobra: A Multi-headed Snake

Museum Cobra is verheugd aan te kondigen dat de eerste grote Cobra-tentoonstelling in Marokko te zien zal zijn van 30 oktober 2024 tot en met 3 maart 2025 in het prestigieuze Mohamed VI Museum of Modern and Contemporary Art in Rabat. Deze unieke tentoonstelling, genaamd Cobra: A Multi-headed Snake, is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen Museum Cobra en het Marokkaanse museum onder leiding van Mr. Mehdi Qotbi, rechterhand van de koning van Marokko en directeur van het Fondation Nationale des Musées, en Mr. Abdelaziz Elidrissi, directeur van het museum.

Na het succes van de tentoonstelling Het andere verhaal: Kunst uit het Marokkaans Modernisme in 2022 in Amstelveen, waarin een belangrijk deel van de collectie van het Mohamed VI Museum werd getoond, reist dit jaar een groot deel van de Cobra-collectie af naar Rabat. De tentoonstelling omvat zo’n 100 kunstwerken, aangevuld met archiefmateriaal, en legt de nadruk op de officiële Cobra-periode (1948-1951), maar ook eerdere en latere werken van de beweging worden gepresenteerd.

Cobra: A Multi-Headed Snake biedt een veelzijdige kijk op de Cobra-beweging, waarbij uiteenlopende en soms tegenstrijdige visies op de beweging centraal staan. Naast Nederlandse Cobra-werken zal het Marokkaanse museum ook modernistische werken uit hun eigen collectie tonen, waardoor de fascinerende kruisbestuiving tussen beide landen zichtbaar wordt.

Wat deze tentoonstelling in Rabat extra bijzonder maakt, is dat de Cobra-werken worden gepresenteerd naast Marokkaans modernistisch werk uit de collectie van het Mohamed VI Museum. Hierdoor worden gedeelde thema’s van zowel de Europese als de Marokkaanse kunst zichtbaar, waarbij vrijheid, experiment en engagement centraal staan. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door samenwerkingen met de Nederlandse en Marokkaanse ambassades, evenals Dutch Culture, Centre for International Cooperation, en de Reinwardt Academie in Amsterdam.

Deze tentoonstelling start op 30 oktober 2024 in Mohamed VI Museum of Modern and Contemporary Art in Rabat, Marokko. Blijf ons volgen via museumcobra.nl of onze social media kanalen en ontdek hoe Cobra tot op de dag van vandaag inspireert!

Museum Cobra toont haar collectie in Marokko

Cobra: A Multi-headed Snake

Museum Cobra is verheugd aan te kondigen dat de eerste grote Cobra-tentoonstelling in Marokko te zien zal zijn van 30 oktober 2024 tot en met 3 maart 2025 in het prestigieuze Mohamed VI Museum of Modern and Contemporary Art in Rabat. Deze unieke tentoonstelling, genaamd Cobra: A Multi-headed Snake, is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen Museum Cobra en het Marokkaanse museum onder leiding van Mr. Mehdi Qotbi, rechterhand van de koning van Marokko en directeur van het Fondation Nationale des Musées, en Mr. Abdelaziz Elidrissi, directeur van het museum.

Na het succes van de tentoonstelling Het andere verhaal: Kunst uit het Marokkaans Modernisme in 2022 in Amstelveen, waarin een belangrijk deel van de collectie van het Mohamed VI Museum werd getoond, reist dit jaar een groot deel van de Cobra-collectie af naar Rabat. De tentoonstelling omvat zo’n 100 kunstwerken, aangevuld met archiefmateriaal, en legt de nadruk op de officiële Cobra-periode (1948-1951), maar ook eerdere en latere werken van de beweging worden gepresenteerd.

Cobra: A Multi-Headed Snake biedt een veelzijdige kijk op de Cobra-beweging, waarbij uiteenlopende en soms tegenstrijdige visies op de beweging centraal staan. Naast Nederlandse Cobra-werken zal het Marokkaanse museum ook modernistische werken uit hun eigen collectie tonen, waardoor de fascinerende kruisbestuiving tussen beide landen zichtbaar wordt.

Wat deze tentoonstelling in Rabat extra bijzonder maakt, is dat de Cobra-werken worden gepresenteerd naast Marokkaans modernistisch werk uit de collectie van het Mohamed VI Museum. Hierdoor worden gedeelde thema’s van zowel de Europese als de Marokkaanse kunst zichtbaar, waarbij vrijheid, experiment en engagement centraal staan. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door samenwerkingen met de Nederlandse en Marokkaanse ambassades, evenals Dutch Culture, Centre for International Cooperation, en de Reinwardt Academie in Amsterdam.

Deze tentoonstelling start op 30 oktober 2024 in Mohamed VI Museum of Modern and Contemporary Art in Rabat, Marokko. Blijf ons volgen via museumcobra.nl of onze social media kanalen en ontdek hoe Cobra tot op de dag van vandaag inspireert!

Heleen van Ketwich Verschuur: Sport is meer dan een spel, het zijn de verhalen die voortleven

Sporthistorie fascineert. Het is de magie van mijlpalen – die momenten waarop alles samenkomt en sporters boven zichzelf uitstijgen. Het herbeleven van die pure emotie, die ons telkens weer terugbrengt naar die ene memorabele wedstrijd of dat ongeëvenaarde toernooi. Voor mij is het vooral het besef dat sport niet alleen draait om winnen of verliezen, maar om verhalen. Verhalen die ons verbinden en een collectief geheugen creëren.

Ook hier in Amstelveen zien we dat sportverenigingen al decennia lang verhalen voortbrengen die blijven leven. Hoeveel kinderen hebben daar hun eerste wedstrijd gespeeld, of hun eerste medaille gewonnen? Elk tijdperk, elk seizoen, elke generatie brengt nieuwe helden voort. Niet alleen de mensen die het spelen, maar ook de mensen die het bekijken, die het organiseren, en die op de achtergrond alles mogelijk maken.

Het gaat om dat wat je meemaakt en wat je meeneemt. Die kleine momenten die onbedoeld memorabel worden. Als kind ging ik mee met mijn ouders naar de tennisbaan. Eerst kijkend hoe zij speelden; oefenend tegen het muurtje sloeg ik met een afgezaagd racketje mijn eerst ballen. Het groeide uit tot een liefde voor sport die ik nooit meer kwijtgeraakt ben. Zonder dat ik het besefte, legde ik daar de basis voor herinneringen die ik nu nog koester, mijn allereerste medaille bij de mini’s, mijn eerste kampioenschap.

Sport is meer dan een spel, het zijn de verhalen die voortleven in de herinnering van iedereen die ooit meedeed, of je nu de kampioen bent of de supporter op de tribune. Vrijdag 7 februari 2025 tijdens 25 jaar Amstelveen Sportgala gaan we die geschiedenis herbeleven. Het wordt een onvergetelijke avond vol trots, herinneringen en sportieve prestaties. Het wordt een viering van alles wat sport in Amstelveen zo bijzonder maakt – een herinnering aan het verleden en een blik vooruit op wat er nog komen gaat.

Heleen van Ketwich Verschuur, directeur AmstelveenSport
Bron: Amstelveensnieuwsblad

Vijf ongewone vragen aan Francis Lansink

Iedere maand geeft één van onze leden antwoord op vijf ongewone vragen: één vaste en vier naar keuze. Hij of zij kiest een volgende OA ondernemer die het stokje overneemt en kiest daarnaast de ‘vraag van vandaag’ die centraal staat op de volgende OA-bijeenkomst. Een leuke ijsbreker. En je hoort nog eens wat…

Deze maand komen we meer te weten over Francis Lansink van MOODZ Guest Experience.

Wat heeft de OA jou gebracht waar je vooraf niet op rekende?
Het voelde alsof ik in een warm bad stapte en dat gevoel heb ik tot op de dag van vandaag. Darshan en Jelena wisten dat gevoel te verspreiden over de gehele vereniging en dat geldt voor Jelena nog steeds, altijd met evenveel bevlogenheid en passie.   

Dankzij de OA kreeg ik via het Back on Track-programma de kans om mijn training “Gastvrij Leidinggeven” uit te rollen wat leidde tot samenwerkingen met o.a. Ombudsman Metropool Amsterdam, Koninklijke Horeca Nederland en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.

En ben ik blij lid te zijn van het nieuwe Trainers & Coaches Collectief Amstelveen, onderdeel van de OA. Zin om ook samen met het collectief een positieve bijdrage te leveren aan de Amstelveense markt!

Welk liedje ontroert jou?
“Overcome” van Live. Ik zat in de auto en de radio keihard aan… deze kwam zó binnen! Schoot spontaan vol!

Wat wilde je als kind later worden?
Als 15-jarige werkte ik bij een à la carte restaurant bij een watermolen in Diepenheim. Ik dacht toen: hier blijf ik de rest van mijn leven werken! Dat is niet gebeurd, maar in de horeca sta ik soms nog steeds met m’n voeten in de klei. Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt en kan ik dat weer meenemen in mijn trainingen. I love it!

Wat is het spannendste dat je ooit hebt meegemaakt?
De Koninklijke familie in 2000 verwelkomen in het InterContinental Hotel Abu Dhabi, met 29 personen op doorreis naar India. Daar stond ik bij de lift, oog in oog met Hare Koninklijke Hoogheid Beatrix, die naar het dakterras wilde, de locatie voor het Koningsontbijt. Maar de lift werkte niet… Iemand van de technische dienst had per ongeluk deze lift (die niet zo vaak gebruikt werd) uitgeschakeld. Het leverde wel een mooi (maar ook best ongemakkelijk) gesprek op.

Wat is de allermooiste plek waar je ooit bent geweest?
Oman! De mensen zijn zó gastvrij, het voelt kleinschalig en de (ongerepte) natuur is prachtig met z’n immense bergrotsen. …en de zon schijnt zo goed als elke dag, ook niet verkeerd.

Vraag van vandaag: Doe jij wel eens een Arnoutje? …een praatje maken met een wildvreemde? (komt van Arnout Hauben van “Dwars door de lage landen”, gouden televizier-ring 2024).

Volgende deelnemer: Jelena, power woman van de OA
Waarom: Jelena is noodgedwongen in de rol van Directeur van de OA geschoten en schittert tijdens elk OA event. Haar vermogen om in de schijnwerpers te staan, naast de vele administratieve taken, vind ik heel speciaal. Het lijkt mij dan ook interessant om meer te weten te komen over deze power woman …en ik denk velen met mij😊.   

Francis Lansink
MOODZ Guest Experience
https://moodzge.com/

β€œUitdagingen en Zelfontwikkeling”

Bij de Ondernemersvereniging Amstelveen word ik regelmatig uitgedaagd om nieuwe situaties aan te gaan die buiten mijn comfortzone liggen. Hoewel dit soms spannend kan zijn, merk ik dat ik deze uitdagingen met beide handen aangrijp en ze me vaak juist veel plezier en energie geven. Daarnaast leveren ze me regelmatig nieuwe inzichten op, zowel binnen mijn werk als over mezelf.

Zo had ik deze week het voorrecht om op uitnodiging van burgemeester Tjapko Poppens deel te nemen aan de Internationale Business Lunch bij het prachtige Museum JAN. Een inspirerende bijeenkomst met een interessante spreker en een mooie gelegenheid om in contact te komen met senior managementleden van internationale bedrijven die in Amstelveen zijn gevestigd. Het was leuk om daar onder andere kennis te maken met Christa De Kemp van DUJAT en Rosalinde van de Wall van Omnicom Public Relations Group.

Daarnaast besloot ik mezelf afgelopen week ook op een andere manier uit te dagen door deel te nemen aan een training van Jerry Helmers bij de Nederlandse Debatclub. Hier leerde ik vaardigheden zoals debatteren, spreken in het openbaar en het vergroten van mijn overtuigingskracht. Spannend, maar ontzettend leerzaam!

Voor de genomineerden van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar Verkiezing bieden we vergelijkbare mogelijkheden om hun presentatievaardigheden verder te ontwikkelen, onder andere met een pitch- en mediatraining. Want zelfontwikkeling stopt nooit!

Jelena van Baaren

FUMI een nieuwe hotspot in Amstelveen

Op dinsdag 22 oktober vond een geslaagde netwerkborrel plaats bij restaurant FUMI, een nieuw lid van de OA dat afgelopen jaar zijn deuren opende. Vanaf 17.30 uur werden de gasten verwelkomd in een warme en gezellige ambiance, klaar voor een avond vol goede gesprekken en heerlijk Aziatisch eten.

FUMI, gevestigd op de plek van het voormalige restaurant Kronenburg, bleek al snel een nieuwe favoriet. Met een luxe selectie Aziatische fusiongerechten werden de aanwezigen culinair in de watten gelegd. Restaurant FUMI weet niet alleen met zijn gerechten te imponeren, maar ook met zijn uitstekende service. Het thema ‘Grenzeloos Genieten’ kwam zeker tot uiting. We willen dan ook het hele team van FUMI enorm bedanken!

Op de zeepkist stond Ronan Lutter, die ons vertelde hoe de naam FUMI is ontstaan uit de combinatie van de twee andere restaurants van dezelfde eigenaar; Restauran Fussia en Restaurant Mili. Daarnaast stonden er twee ondernemers op de zeepkist die in de race zijn voor de titel Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025: BorgerSmith Makelaars & Taxateurs en Enjoy! Beiden wisten ons met hun pitch te overtuigen waarom zij deze prestigieuze nominatie verdienen.

Kortom, het was een netwerkavond om niet te vergeten – met fijne mensen, goede gesprekken en een toplocatie. FUMI heeft zichzelf bewezen als een waardige nieuwe hotspot binnen Amstelveen!

Tentoonstelling The New Mother Sculptures geopend in Museum Cobra

Op vrijdag 20 oktober is de tentoonstelling The New Mother Sculptures feestelijk geopend in Museum Cobra, met ruim 400 enthousiaste bezoekers. Deze tentoonstelling heeft de bovenzaal van het museum transformeert in een fascinerend, interactief landschap, en nu te bezichtigen tot en met zondag 2 maart 2025.

De officiële opening begon met een welkomstwoord door Suzanne Wallinga, de nieuwe directeur van Museum Cobra, die sprak over het belang van de tentoonstelling en hoe deze de zintuigen van de bezoekers uitdaagt en prikkelt. Wethouder Adam Elzakalai van de gemeente Amstelveen hield vervolgens een inspirerend openingswoord, waarin hij het culturele belang van deze tentoonstelling voor de stad onderstreepte.

Na deze formele opening volgde een boeiend gesprek tussen Suzanne Wallinga en gastcurator Ad de Jong, waarin de totstandkoming van de tentoonstelling aan bod kwam. De bezoekers kregen hiermee een kijkje in de gedachten van Ad de Jong.

Deze tentoonstelling combineert sculpturen, een mysterieuze soundscape en natuurlijke elementen zoals een lemen vloer, die met blote voeten verkend kan worden. De werken roepen op tot reflectie over de relatie tussen mens, natuur en onze dagelijkse omgeving.

Museum Cobra nodigt iedereen uit om deze tentoonstelling zelf te ervaren. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 10.00-17.00 uur. Meer informatie over de tentoonstelling en bijbehorend programma is te vinden op museumcobra.nl

Het Stadshart ontwikkelt en gaat flink op de schop

De gemeente start dit najaar met de voorbereiding om de markt deels te kunnen verplaatsen naar de Rembrandtweg, om ruimte te maken voor een nieuw en groener Stadsplein. De openbare ruimte voor het Rembrandthof maakt de gemeente alvast gereed voor de gewenste uitbreiding van de winkels aan het Rembrandthof van winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco Westfield. Daarnaast worden twee winkelpanden door de eigenaren/huurders verbouwd voor de komst van nieuwe winkels.

Aan de slag Wethouder Floor Gordon, Stadshart: “Het Stadshart is volop in beweging. Wij willen samen met ontwikkelaars een nog aantrekkelijkere, groene en actieve plek maken van ons stadscentrum. Waar wonen, werken, winkelen, horeca en cultuur elkaar versterken. Al deze ontwikkelingen betekenen ook dat er een periode aanbreekt waarin het Stadshart flink op de schop gaat en er vaak op verschillende plaatsen tegelijk gewerkt wordt. We proberen de planning zo goed mogelijk met betrokkenen af te stemmen zodat we de overlast waar mogelijk kunnen beperken.”

Verbouwing voormalige C&A en komst UNIQLO

In oktober start de eigenaar van het voormalig C&A pand aan het Nieuw Loopveld met de inpandige verbouwing en richt een bouwplaats in aan de achterzijde van het gebouw aan de Pieter Lastmanweg. Het pand krijgt een nieuwe aanblik. In het nieuwe jaar volgt de nieuwe inrichting van het winkelpand. Ook het voormalige ABN AMRO pand wordt verbouwd en zal in de lente van 2025 het kledingmerk UNIQLO gaan huisvesten. Floor Gordon: “We kijken enorm uit naar de nieuwe impuls die ons Stadshart verrijkt.”

Uitbreiding Rembrandthof

Winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco Westfield gaat haar winkelpanden aan het Rembrandthof uitbreiden. Jurn Hoeksema, COO URW Northern Europe: “Met de opening van H&M en H&M Home op 30 november gaat nu ook aan de Rembrandtweg zichtbaar worden wat wij al zo lang voor ogen hebben. Het zal nu niet lang meer duren voordat de winkels Nike, UNIQLO, Skins en de flagship store van Nespresso hun entree maken en de keuze voor de bezoekers verder wordt uitgebreid. Een mooie stap in de ontwikkeling van Stadshart Amstelveen.” Om de uitbreiding mogelijk te maken, gaat de gemeente de kabels en leidingen verleggen en de pergola, bomen, fietsnietjes en prullenbakken voor het Rembrandthof verwijderen. De planning is om hier begin november mee te starten.

Op de plaats van de fietsnietjes komen tijdelijke gemarkeerde fietsvakken. Begin januari start de gemeente met het verleggen van de kabels en leidingen. Tijdens de kerstperiode wordt er niet gewerkt om de overlast te beperken voor de bezoekers van de markt, winkels en horeca. Als de bouwwerkzaamheden volledig zijn afgerond, wordt de openbare ruimte weer groen ingericht. De gemeente maakt hiervoor nog een inrichtingsplan.

Marktverplaatsing

In de nieuwe situatie blijft een deel van de vrijdagmarkt op het Stadsplein, een deel blijft voor het Rembrandthof en een deel verplaatst de gemeente naar de Rembrandtweg, ter hoogte van de winkels. Zo komt er ruimte vrij op het Stadsplein voor een nieuwe en groenere inrichting. De voorbereidende werkzaamheden, zoals het vervangen van de fietsnietjes door gemarkeerde fietsvakken en de aanpassing van de zijstraten bij de Rembrandtweg, starten naar verwachting in november.

Het Stadshart ontwikkelt!

Een overzicht van alle projecten in het Stadshart is te bekijken op: www.amstelveeninzicht.nl/stadshart

Vier 16 jaar Diwali Festival in Amstelveen

‘Een sprankelend cultureel feest voor iedereen’

Op zaterdag 26 oktober 2024 viert het Diwali Festival Amstelveen zijn 16e editie op het Stadsplein. Van 12.00 tot 19.00 uur wordt het plein omgetoverd tot een bruisend, gratis toegankelijk evenement voor iedereen.

Diwali, het wereldwijde lichtjesfestival, staat symbool voor de overwinning van het goede op het kwade en het licht op de duisternis. Net zoals in India brengt het Diwali Festival in Amstelveen mensen van alle achtergronden en culturen samen voor een onvergetelijke dag vol muziek, dans en culinaire hoogtepunten.

Het Diwali Festival Amstelveen is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste culturele evenementen in de regio, en heeft tijdens de 15 voorgaande edities meer dan 18.000 bezoekers verwelkomd. Het festival trekt niet alleen mensen van Indiase afkomst, maar ook lokale bewoners die de rijke Indiase cultuur willen ontdekken. Dit evenement is een brug tussen de Indiase gemeenschap, lokale bedrijven en bewoners, en bevordert de culturele uitwisseling en verbinding tussen Amstelveen, Amsterdam en omliggende regio’s.

Programma

Het programma van dit jaar belooft opnieuw een kleurrijk en levendig spektakel te worden, met optredens van talentvolle artiesten van alle leeftijden, live entertainment en interactieve workshops. Bezoekers kunnen genieten van een breed scala aan traditionele Indiase gerechten, gepresenteerd door 13 verschillende restaurants. Van kruidige snacks tot zoete lekkernijen, er is voor elke smaak iets bijzonders te proeven. Naast de culinaire verwennerijen, biedt het festival tal van andere activiteiten. Bezoekers kunnen zich laten versieren met prachtige henna-tattoos of deelnemen aan een diya (olielampje) workshop van 12.00 tot 15.00 uur, toegankelijk voor iedereen, inclusief houders van de Amstelveen Pas. Ook zijn er diverse kraampjes waar traditionele Indiase kleding, sieraden en zoetigheden te koop zijn – perfect voor wie nog last-minute Diwali-inkopen wil doen.

Mis deze feestelijke 16e editie niet en beleef een dag vol cultuur, verbinding en plezier. Het belooft een memorabel evenement te worden voor jong en oud!

Meer informatie over het Diwali Festival

Voor meer informatie over het festival en het volledige programma kijk op: www.diwalifestival.nl.

Wilt u alvast de sfeer proeven? Bekijk dan de aftermovie van 2022 via deze link: http://bit.ly/Diwaliaveen2022

We kijken ernaar uit u te verwelkomen op zaterdag 26 oktober 2024 tijdens het Diwali Festival Amstelveen.

❌