Een opvallende 'advertentie' op reclamezuilen in het openbaar vervoer en winkelcentra gisterochtend. Tussen de commercials voor parfum en auto's zat een felicitatie gericht aan de Indiase premier Shri Narendra Modi, die zijn 75e verjaardag vierde.
Opvallend, niet alleen omdat verjaardagswensen aan regeringsleiders hoogst ongebruikelijk zijn, maar ook omdat Modi omstreden is. Zijn regering voert een antidemocratisch beleid en hij wil van het land een hindoe-nationalistische staat maken. Zo voerde hij al wetten in die de autonomie van de moslimbevolking in sommige regio's onder de druk zet.
"Warm birthday wishes to prime minister Sh. Narendra Modi Jr", luidde de boodschap bij een foto van de premier die vanaf 9.00 te zien was. Onder zijn portret viel te lezen dat de felicitatie betaald is door ExH Productions. Dat is een bedrijf uit Dubai dat volgens de website 'exclusieve evenementen over de hele wereld organiseert'.
Amstelveen en Hilversum
De verjaardagswens was in ieder geval te zien in Hilversumse abri's en op een reclamezuil in het Stadshart van Amstelveen (zie foto boven dit verhaal). Ook in Amsterdamse metrostations werden reizigers in de ochtendspits aan de verjaardag van de premier herinnerd, schrijft Het Parool.
"Het is een volledig geautomatiseerd proces, gebaseerd op vraag en aanbod", legt directeur Mark Veenman van CS Media aan NH Nieuws uit hoe de reclames worden geselecteerd. "Maar alle content wordt wel beoordeeld door één paar menselijke ogen." Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat het publiek geweld, naakt of andere omstreden zaken krijgt voorgeschoteld. "We willen niet verrast worden met content."
Het publiek en het bedrijf werden gisterochtend wél verrast, bevestigt Veenman. "Het is de eerste keer in vijftien jaar dat er iets doorheen is geglipt. We kijken op kantoor live mee met wat er op de schermen draait. Toen ik het na drie kwartier doorhad, heb ik 'm eruit gehaald."
Veenman benadrukt dat iedere reclame een goede afzender moet hebben, en dat was hier niet het geval. "Het bedrijf dat de reclame betaalt, noem ik niet de afzender. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wie het is, maar we zijn geen propagandamachine."
Internationale campagne
Toch is de boodschap er ook bij andere bedrijven doorheen geglipt. CS Media heeft de concessie namelijk alleen voor reclame in de Amsterdamse metrostations, en de felicitatie was dus ook te zien in plaatsen als Hilversum en Amstelveen. Daar hebben andere bedrijven de concessie op buitenreclame.
Ook in andere landen, waaronder de VS (New York) en Australië (Sydney), was de boodschap te zien op reclamezuilen. En - waarschijnlijk niet toevallig – werd Modi gisteravond ook uitvoerig gefeliciteerd op het hoogste gebouw ter wereld, de Bhurj Khalifa in Dubai.
Maak kennis met de nieuwe website van Veilig verkeer Nederland-afdeling Amstelveen-Amstelland en wat we doen.
Wij vinden dat alle verkeersdeelnemers, voetgangers, fietsers, scooterrijders, motorrijders en automobilisten zich verantwoordelijk voor elkaar moeten voelen als zij aan het verkeer deelnemen. Wij willen ons daarom inspannen om een respectvolle en verantwoordelijke houding ten opzichte van elkaar te bevorderen.
Wij willen ook samenwerken met de gemeenten, politie en inwoners die zich betrokken voelen bij verkeersveiligheid.
Maar wij zijn er vooral voor jou! Kom je een knelpunt tegen, zie je onveiligheid in het verkeer en denk je "ik wil dat daar wat mee doen". Dan kan dat: leg het ons voor, wij gaan daarmee aan de slag, kaarten het aan bij de gemeente en proberen het op te lossen. Via het contactformulier op de nieuwe website kun je gemakkelijk aan ons doorgeven.
[AMSTELVEEN] Amstelveen gaat verhoudingsgewijs landelijk aan kop bij verkoop van woningen aan expats. Het aandeel via NVM-makelaars verkochte koopwoningen aan internationals bedraagt hier 20 procent. Amstelveen wordt gevolgd door Veldhoven (14 procent), Ouder-Amstel (13 procent), Eindhoven (12 procent) en Amsterdam (11 procent). Dat blijkt uit het onderzoek 'Internationals op de woningmarkt' van NVM-datadochter brainbay.
Inwoners kunnen tot zondag 5 oktober meepraten over nieuwe locaties voor bankjes in de openbare ruimte. Onder het motto ‘Zie jij dat bankje zitten?’ start de gemeente een campagne over waar men dat een bankje ontbreekt. Plekken kan men melden via denkmee.amstelveen.nl.
Dat is een initiatief van de gemeenteraad.
Verbinding
“Met deze campagne wil de gemeente samen met inwoners zorgen voor meer verbinding”, zegt zij. Het is de bedoeling nieuwe locaties te verzameld en te beoordelen op haalbaarheid, veiligheid en onderhoud.
Wethouder Frank Berkhout (Openbare ruimte): “Een bankje is meer dan een zitplek. Het is ook een plek om even uit te rusten of een praatje met iemand anders te maken. Mooi dat Amstelveners mee kunnen denken over nieuwe plekken.” Na zondag 5 oktober wordt bekend gemaakt op welke nieuwe locaties bankjes komen.
Het ontwerp voor de renovatie van de cultuurstrip, waarvan de uitvoering € 20 miljoen kost, wordt de inwoners door de strot geduwd. Dat vindt fractievoorzitter Michel Becker van Actief voor Amstelveen (AVA), die er schriftelijke vragen over stelde aan B en W (waarop hij nog geen an+twoorden heeft) en woensdag tijdens een zogeheten raadsgesprek een motie aankondigde. Hij mocht verder alleen vrij technische vragen stellen, want de politieke discussie volgt in het raadsdebat, waarna de gemeenteraad een besluit neemt. Het college van B en W wil nog tijdens deze raadsperiode een beslissing nemen en de cultuurstrip niet over de raadsverkiezingen heen tillen.
Wethouder Frank Berkhout van gemeentelijk vastgoed zei dat het ontwerp vast staat. Zijn partij D66 is ooit opgericht, omdat het een referendum wilde, dus optimale inspraak van de kiezers, waar het inmiddels afstand van nam.
Haast
Die haast begrijpt Becker niet. Maar volgens cultuurwethouder Herbert Raat heeft het al negen jaar geduurd. Het begon in 2016, toen Pathé er over dacht aan het Stadsplein een bioscoop met zeven zalen neer te zetten, waarop het ontwerp werd aangepast. Pathé trok de plannen in en het huidige onderkomen van Platform C, de Schouwburg en P60 voldoet niet meer eisen, zei onder meer directeur Dianne Zuidema van de schouwburg. De drie culturele instellingen krijgen één entree met een Brasserie en er komt een grotere en gemoderniseerde schouwburgzaal. Behalve dat de horeca ondernemers in de brasserie in geduchte concurrent zien, maken zij bezwaar tegen de sluiting van de schouwburg gedurende de bouw (het programma wordt dan in de Landing op Uilenstede voortgezet). De horeca vindt blijkbaar baat bij de voorstellingen in de schouwburg.
Uitnodigend
De nieuwe cultuurstrip past in het gewijzigde karakter van heel het Stadshart, met vooral veel groen, zei stadsbouwmeester Erik Wiersema. Het Stadsplein wordt meer uitnodigend, vertelde hij. In de gevel van de cultuurstrip kan mem straks met een beetje goede wil een theaterdoek zien. Verder wordt er alles aan gedaan om zich op de verandering van het klimaat te richten. Het plein lijkt nu gesloten, het wordt opener, zei Wiersema.
Horeca
Aan optopping met woningen van de cultuurtempel, ook een suggestie van Becker, is niet gedacht en de gemeente lijkt daartegen. “Ondernemers zitten al jaren in de bouwput van de A9 en ook dit project gaat lang duren”, vreest hij. Horecaondernemers betalen aan de overkant van de cultuurstrip betalen volgens hem gemiddeld 15.000 euro huur per maand en hij wel graag weten of die gecompenseerd, zoals bij voorbeeld ten tijde van het Coronafonds. Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken was voorlopig de enige die zich om hen bekommerde en zei dat men de ondergang van de horecaondernemers moet voorkomen.
Vandaag zijn er nieuwe ontwerpen openbaar gemaakt van de Cultuurstrip aan het Stadsplein. Dit moet vanaf september of oktober 2027 het nieuwe onderkomen worden van Platform C, Schouwburg Amstelveen en P60. De bouw zal starten in juni 2026.
“De cultuurstrip moet meer warmte gaan uitstralen in plaats van het ‘kantooruiterlijk’ wat de strip nu heeft”, licht de gemeente toe. Daarom is er gekozen voor meer warme kleuren als bruin, zand en beige. Bij de materiaalkeuze is gekozen voor een variatie aan texturen. Van glanzend glad en gepolijst tot ruw en grof. De Cultuurstrip wordt in het plan nu ook wel de ‘zachte stad’ genoemd.
In het plan wordt ook verwezen naar de ‘trage mens’. Dit type mens staat voor iemand die alles van de omgeving in zich opneemt. Geluiden, geuren, kleuren, et cetera. Een stadsomgeving kan voor de trage mens ervaren worden als een kille omgeving. Het Stadsplein is in zijn huidige staat niet gemaakt voor dit type mens wat de gemeente wil aanspreken. Daarom moet het plein meer groen worden en de omliggende gebouwen, zoals de Cultuurstrip, een warmere uitstraling krijgen.
De gemeente vindt dat de Cultuurstrip van grote waarde is voor de samenleving. “Het verbindt, weerspiegelt de identiteit van de stad en heeft een educatieve functie. Daarom is investeren in cultuur erg belangrijk.”
De nieuwe Cultuurstrip moet het Stadshart aantrekkelijker maken, maar ook beter kunnen voorzien in de bevolkingsgroei van Amstelveen. “Daarmee zal er ook meer verdienvermogen worden gecreëerd met grotere aantallen bezoekers die het zal aantrekken,” staat in het plan vermeld.
De gemeente Amstelveen verlengt de subsidie Energiebesparing voor bestaande woningen. De regeling is populair en het beschikbare budget is op. Daarom is besloten om het subsidiebedrag te verhogen, zodat meer inwoners gebruik kunnen maken van financiële ondersteuning bij het verduurzamen van hun woning.
Op dinsdag 7 oktober organiseren we om 20.00 uur een webinar over de werkzaamheden aan de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Online praten we je bij over de aankomende werkzaamheden.
Tijdens het webinar kun je live vragen stellen door op de button: ‘Stel een vraag’ te klikken. Medewerkers van Rijkswaterstaat, de gemeente Ouder-Amstel en de aannemer VeenIX zijn aanwezig om je vragen te beantwoorden. Als je vraag niet tijdens het webinar wordt beantwoord, dan ontvang je het antwoord via de mail.
Terugkijken wanneer het u uitkomt!
Lukt het je niet om op 7 oktober live te kijken naar het webinar? Geen probleem! Je kunt het webinar terugkijken op een moment dat het beter uitkomt. Als je je aanmeldt, krijg je een link.
[AMSTELVEEN] De gemeente Amstelveen verlengt de subsidieregeling 'Energiebesparing voor bestaande woningen'. De regeling is populair en het beschikbare budget is op. Daarom is besloten om het subsidiebedrag te verhogen, zodat meer inwoners gebruik kunnen maken van financiële ondersteuning bij het verduurzamen van hun woning.
Het aantal buitenlandse woningkopers in Nederland is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Vooral in Amstelveen is de invloed groot: hier komt inmiddels één op de vijf kopers uit het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM, waar de NOS vandaag over schrijft.
De buitenlandse kopers – vaak hoogopgeleide arbeidsmigranten en studenten – kiezen vooral voor buurten met een internationale school, goede ov-verbindingen en nabijheid van hun werk. Ook woningen met een extra slaapkamer zijn populair, vaak bedoeld als thuiswerkplek.
Volgens de NVM betalen internationale kopers gemiddeld 591.000 euro voor een woning, zo’n 16.000 euro meer dan de gemiddelde koopprijs in Nederland. Daarmee zorgen zij voor extra concurrentie op de woningmarkt, zeker in gemeenten als Amstelveen.
Opvallend is dat buitenlandse kopers meestal langer dan vijf jaar in Nederland willen blijven. Voor huurders ligt dat anders: zij blijven vaak maar één tot drie jaar. Tegelijkertijd neemt het aantal internationale huurders af, mede door de hoge huurprijzen.
NVM-voorzitter Lana Goutsmits-Gerssen benadrukt tegenover de NOS dat internationals onmisbaar zijn voor de Nederlandse economie, maar dat de krapte op de woningmarkt de druk op populaire gemeenten verder vergroot.
Dit jaar hebben expats en buitenlandse studenten bijna twee keer zoveel woningen gekocht als vijf jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM op basis van cijfers van de eerste helft van 2025.
Hoewel het aantal buitenlandse kopers landelijk met 1,6 procent relatief klein is, bestaat er vooral in bepaalde wijken in de regio Amsterdam, Den Haag en Eindhoven zware concurrentie uit het buitenland.
Zo bestaat in Amstelveen 20 procent van de kopers uit hoogopgeleide arbeidsmigranten. Daarmee is de gemeente koploper. Daarna volgen Veldhoven, Ouder-Amstel, Eindhoven en Amsterdam met 11 tot 14 procent. In totaal gaat het om 3.000 tot 4.000 huizen per jaar die NVM-makelaars aan kennismigranten verkopen.
Diepe buidel
De buurten waar de kapitaalkrachtige arbeidsmigranten kopen hebben vaak een internationale school in de buurt, zijn goed bereikbaar met het ov en liggen in de buurt van hun werk. Ook zoeken ze geregeld woningen met een tweede slaapkamer, bedoeld als thuiswerkplek.
De NVM ontdekte ook dat buitenlandse kopers diep in de buidel tasten voor een koopwoning in een populaire wijk. De 591.000 euro die zij gemiddeld betalen ligt 16.000 euro boven de gemiddelde landelijke koopprijs.
Opvallend is dat buitenlanders die een woning kopen langer dan vijf jaar in Nederland willen blijven. Bij de huurders is nog geen een op de tien dit van plan, zij blijven meestal een tot drie jaar.
Liever huren
De groep wordt door de NVM internationals genoemd. Het gaat om huurders en kopers die in Nederland werken of studeren, maar niet of nauwelijks Nederlands spreken.
De meeste buitenlandse migranten en studenten willen eigenlijk huren. De makelaars die de NVM voor het onderzoek sprak zeggen dat het aantal buitenlanders dat een woning huurt al bijna drie jaar daalt. De hoogte van de huurprijzen speelt daarbij ook een rol.
"Internationals zijn onmisbaar voor onze economie", zegt NVM-voorzitter Lana Goutsmits-Gerssen. Ze wijst erop dat het woningaanbod in Nederland relatief laag is, terwijl de vraag naar arbeid juist groot is.
De vergelijking is gemaakt tussen coronajaar 2020 en nu. De NVM schrijft wel dat in 2020 minder migranten woningen kochten, vanwege de coronacrisis. Daardoor kwamen er minder mensen naar Nederland toe. Vergeleken met 2019 gaat het om een stijging van 50 procent.
Het KNMI heeft onhoorbaar laagfrequent geluid (infrageluid) geregistreerd van de inslag van asteroïde 2023 CX1, die op 13 februari 2023 boven Normandië in Frankrijk uiteenviel. De ruimterots was ongeveer één meter groot en werd slechts enkele uren voor de inslag ontdekt. Het is de eerste keer dat een ruimterots zo volledig is gevolgd: van ontdekking in de ruimte tot het terugvinden van delen op aarde.
[AMSTELVEEN] Stadshart Amstelveen krijgt een nieuwe, frisse bestrating. De gemeente heeft na een uitgebreide testperiode gekozen voor de gebakken klinker 'Corsica'. De huidige rode bakstenen op het Stadsplein en het winkelgebied, die versleten en glad zijn én veel warmte vasthouden, vervangt de gemeente de komende jaren voor een combinatie van nieuwe gebakken klinkers en grote natuurstenen tegels.
De klok tikt door voor veel computergebruikers. Ik krijg bij DTS online steeds vaker vragen over de naderende deadline van 14 oktober 2025. Op die dag stopt Microsoft definitief met de ondersteuning van Windows 10. Ik wil u via deze column graag kort bijpraten over wat dit voor u betekent en hoe ik samen met mijn bedrijf, u hierbij kan helpen.
Het Stadshart krijgt de komende jaren een nieuwe bestrating. De gemeente Amstelveen heeft gekozen voor de gebakken klinker Corsica, die samen met natuurstenen tegels het huidige straatbeeld gaat vervangen.
De bestaande rode bakstenen zijn versleten, glad en houden veel warmte vast. In een testperiode konden bewoners, ondernemers en bezoekers hun voorkeur uitspreken voor zes soorten klinkers. Corsica kwam als duidelijke favoriet naar voren bij onder meer winkeliersverenigingen, ontwerpers en de Stadsbouwmeester. Onder bewoners eindigde de steen op de tweede plaats.
De Corsica-klinker is licht van kleur, stroef en duurzaam. Ook helpt de lichte tint mee om hittestress tegen te gaan. Daarmee sluit de keuze aan bij het beeldkwaliteitsplan voor een lichter, groener en aantrekkelijker Stadshart.
De herinrichting start gefaseerd vanaf de Rembrandtweg noord en gaat richting Stadsplein. De gemeente voert de werkzaamheden in overleg met ondernemers en instellingen uit, zodat het gebied bereikbaar blijft.
Foto Andere Bouwfotografie: v.l.n.r.: Arno de Geus (Foto Herder), Floor Gordon (wethouder Stadshart), Luke Halsema (GrandOptical), Marlou Molenaar en Eduard Helwig (Unibail-Rodamco-Westfield).
[AMSTELVEEN] Een deel van de Legmeerdijk (N231) tussen Amstelveen en Aalsmeer wordt van donderdag 18 september 20.00 uur tot vrijdag 19 september 5.00 uur afgesloten wegens werkzaamheden. Ter plaatste wordt verzakt asfalt vervangen. Ter hoogte van de wegverzakking geldt al enkele weken een maximumsnelheid van 30 km/uur wegens zeer gevaarlijke wegdek.
Dianne Hoefakker is één van de twee Amstelveners die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de Tweede-Kamerverkiezingen van eind oktober. Waarom doen ze dat in deze tijd, waarin er vrijwel geen vertrouwen meer is in de politiek? Een gesprek met Dianne Hoefakker (ChristenUnie) en Tim Areago (Volt) bij 1Amstelveen. (Vanaf minuut 35)
Ajax trainer John Heitinga zette eind februari van dit jaar zijn luxe herenhuis in Amsterdam-Zuid te koop voor maar liefst 4.950.000 euro Zelf kocht Heitinga de volledig gerenoveerde woning ooit voor 2,7 miljoen euro en vestigde er een hypotheek op van 1,8 miljoen euro. Zou hij het heren huis op de vraagprijs verkopen, dan gloorde er een winst aan de horizon van maar liefst 2.250.000 euro.
Helaas is er al die tijd geen serieuze koper komen opdagen en heeft John besloten om zijn optrekje uit de verkoop te halen. Dat betekent toch een tegenslag, want de locatie is zeer gewild. Recent kocht Monica Geuze er nog dit pand.
Wellicht zet hij deze later weer te koop tegen een eventueel lagere vraagprijs. Wat heeft de Ajax trainer een koper te bieden?
Luxe herenhuis met riante indeling
Het pand heeft een woonoppervlakte van 375 m² en telt maar liefst 9 kamers, waaronder:
6 slaapkamers
3 badkamers (waarvan één met sauna en vloerverwarming)
Een bovenverdieping voor een au pair, ideaal voor gezinnen
Op de bovenste verdieping bevindt zich een speciale ruimte voor een inwonende au pair, die gebruik kan maken van een ruime woon/eetkeuken.
Buiten beschikt de woning over een achtertuin van 84 m² op het zuiden, een dakterras en twee terrassen. Het enige nadeel? Er is geen eigen parkeerplaats, waardoor een parkeervergunning nodig is.
Nieuwe woning in Amstelveen
Eerder investeerde Heitinga in een villa in Amstelveen, die op dit moment stevig wordt verbouwd
Eén ingang voor metalheads én theatergangers? De nieuwe cultuurstrip aan het Stadshart krijgt één centrale entree voor alle bezoekers… "Het is ooit zo bedacht". #poppodiumP60 #heavymetalconcert #theaterzaal #centraleentree #bezoekers #evenementen #entree #amstelveen #Beslist!
Op zaterdag 20 september 2025 kleurt Amstelveen groen: het is weer World Cleanup Day! De gemeente Amstelveen en de Buurtkamers/wijkcentra roepen alle bewoners op om mee te doen en hun buurt een grote schoonmaakbeurt te geven. Met grijper, vuilniszak en een flinke dosis gezelligheid trekken we de wijken in om straten, plantsoenen en speelpleintjes zwerfafvalvrij te maken.
Na afloop drinken we samen een kop koffie of thee – mét iets lekkers, want schoonmaken mag gevierd worden!
Waar en wanneer we opruimen
Van 10.00 tot 12.00 uur start de actie op deze locaties:
Alleman – Den Bloeyenden Wijngaerdt 1 (Bankras/Kostverloren)
Villa Randwijck – Catharina van Clevepark 10 (Randwijck)
Daarnaast kun je terecht op:
Noorddamcentrum (Bovenkerk): 14.00 – 16.30 uur
Westend (Westwijk): 12.00 – 14.00 uur
Doe je mee?
Aanmelden kan via duurzaamamstelveen@gmail.com of buurtkamers/wijkcentra.
En voor wie vaker wil opruimen: de gemeente verstrekt gratis opruimpakketten (grijper, afvalzakhouder, handschoenen). Vraag er eentje aan via https://www.amstelveen.nl/opru...