Aan de Beneluxbaan heeft maandagochtend omstreeks 11 een ongeval plaatsgehad tussen een scooter en een luxe brommobiel. Dit gebeurde bij de af- en toerit Oranjebaan.
De scooterrijder is bij het ongeval gewond geraakt. Tijdens de afhandeling van het ongeval was de afrit afgesloten.
Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) krijgt de mogelijkheid om zijn bieding voor de nieuwe concessie Amsterdam te verbeteren. Dit heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam besloten. De aangepaste bieding moet begin 2025 binnen zijn, met als doel dat de nieuwe concessie op 1 april 2025 van start gaat.
De oorspronkelijke bieding van het GVB voldeed volgens de Vervoerregio Amsterdam niet aan gestelde kwaliteitseisen. Hierbij is het gevaar dat een andere aanbieder dan het GVB het openbaar vervoer in en om Amsterdam gaat verzorgen. Zou zouden Arriva en Connexxion interesse hebben getoond.
De Vervoerregio komt het GVB nu op een bijzonder manier tegemoet door de huidige concessie met maximaal twee jaar te verlengen. Deze verlenging zal echter direct komen te vervallen zodra de nieuwe concessie ingaat. Melanie van der Horst, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, benadrukt dat er intensieve en constructieve gesprekken zijn gevoerd: “We hebben er vertrouwen in dat we begin volgend jaar een kwalitatieve bieding ontvangen.”
De verlenging van de huidige concessie gebeurt ‘onder gelijkluidende voorwaarden’. Dit betekent dat de bestaande regels blijven gelden, zodat er continuïteit is in het openbaar vervoer in Amsterdam. “Deze verlenging zorgt ervoor dat het OV blijft rijden zonder onderhandeling over nieuwe voorwaarden. Dat geeft rust aan reizigers en personeel,” aldus Van der Horst.
Mocht de nieuwe bieding worden goedgekeurd, dan zal het aangepaste lijnennet in 2026 volledig in lijn zijn met de nieuwe concessie.
Aan de Cotoneaster op het terrein van de Aalsmeerse Bloemenveiling is woensdagochtend vroeg een auto tegen een elektrahuisje gereden. De auto vloog daarbij in brand.
De brandweer was snel ter plaatse, maar had grote moeite om het vuur te bestrijden. Direct in de buurt waren geen waterwinpunten. Eén schuimblusvoertuig van de brandweer Amstelveen kwam met spoed ter plaatse
Door de schade aan het elektrahuisje is de bloemenveiling stroomloos. Ook de veilingklok werkt niet meer. Hierdoor is enorme impact ontstaan op het proces bij de bloemenveiling. De Aalsmeerse bloemenveiling is de grootste van de wereld.
Dinsdag aan het einde van de middag zijn een fietser en een auto met elkaar in botsing gekomen op de rotonde bij de Sportlaan met de Van der Hooplaan in Amstelveen.
De fietser raakte door het ongeluk gewond en is met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Mogelijk is een voorrangsfout de oorzaak.
Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk plaatsvindt op de rotonde.
De Vereniging van Centrumondernemers (VCP), die 140 ondernemers in het Stadshart vertegenwoordigt, inclusief eigenaar URW, uit haar zorgen over het huidige beleid en de financiering van het Stadsfonds. Volgens voorzitter Marco Mulders is er een gebrek aan duidelijkheid over de besteding van de gelden en de toegevoegde waarde ervan voor de ondernemers in het Stadshart.
Eerder uitte Retail Amstelveen (voormalige VAD) al kritiek op het fonds. De Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) is juist voorstander. Woensdag wordt er definitief beslist over het stadsfonds.
Ondernemers in het Stadshart dragen via een verplichte promotiebijdrage al bij aan activiteiten in het gebied. “Het stadfsonds zorgt alleen maar voor extra kosten, zonder dat er een concreet probleem wordt opgelost,” stelt Mulders. Hij benadrukt dat de zaken waarvoor het stadsfonds bedoeld is, zoals promotie en evenementen, al goed geregeld zijn in het centrum.
Daarnaast uit de VCP kritiek op het gebrek aan communicatie en transparantie vanuit de Ondernemersvereniging Amstelveen, die nauw samenwerkt met de gemeente. “Veel ondernemers zijn niet eens op de hoogte gebracht van de plannen, laat staan dat zij een stem hebben gekregen. Dit ruikt naar belangenverstrengeling,” aldus Mulders.
De VCP roept de gemeente op om de verplichte bijdrage in het eerste jaar niet door te voeren en de middelen te herinvesteren in zaken die direct ten goede komen aan de stad, zoals het ondersteunen van startende woningzoekenden. “Als familiebedrijf dat al 40 jaar in Amstelveen actief is, vinden wij het onacceptabel dat er opnieuw kosten worden opgelegd, terwijl veel ondernemers nog herstellen van de coronacrisis. Dit is een extra financiële last die we niet kunnen dragen,” sluit Mulders af.
Huisartsenpost Amstelland scoort zeer goed in een onderzoek naar telefonische wachttijden. In Amstelveen duurt het gemiddeld een minuut en zes seconden voor er contact is gelegd. In vergelijking met andere huisartsenposten in Noord-Holland is dit bijzonder laag. In Amsterdam is men bijvoorbeeld gemiddeld vijftig minuten kwijt.
De gemiddelden gelden voor een zaterdagavond. Klantcontactbeheerder Interswitch nam drie zaterdagavonden de proef op de som en kwam daarmee op de gemiddelde tijden. Uiteindelijk bleek dat de gemiddelde landelijke wachttijd 7,5 minuut is. In de provincie Noord-Holland scoort alleen huisartsenpost Midden-Kennemerland beter.
De gemiddelde wachttijd is in Noord-Holland 4 minuten langer dan het landelijke gemiddelde van 7,5 minuut. Ook in Noord-Brabant (12 minuten) en Zuid-Holland (9 minuten) is de wachttijd langer. De kortste gemiddelde wachttijden zijn gemeten in Groningen (1,5 minuut), Zeeland (2 minuten) en Drenthe (2,5 minuut). Die gemiddelden zijn nog altijd hoger dan de in Amstelveen gevestigde huisartsenpost Amstelland.
In tegenstelling tot Retail Amstelveen spreekt de Ondernemersvereniging Amstelveen zich juist uit voor de snelle realisatie van een stadsfonds. De OA is positief over de mogelijkheden van een fonds en wil het plan ‘met al zijn mitsen en maren’ een kans bieden.
Naast de OA onderstrepen ook het ROC van Amsterdam, Koninklijke Horeca Nederland Amstelland en het Lokaal Overleg Culturele Organisaties het belang van het stadsfonds. Zij hebben een brief van de OA aan de gemeenteraad dan ook mede-ondertekend.
Vorige week maakt Retail Amstelveen bekend dat zij liever ziet dat de realisatie van het stadsfonds twee jaar wordt opgeschoven. De invoering zou te vroeg zijn omdat er nog een gebrek aan steun bij de ondernemers is.
Levendiger stad
Het stadsfonds, een initiatief van de gemeente Amstelveen, is bedoeld om gezamenlijke initiatieven te financieren die bijdragen aan een aantrekkelijker en levendiger stad. Maar volgens Retail Amstelveen is er vanuit ondernemers nooit een directe behoefte geuit voor een stadsfonds. Veel initiatieven worden nu al succesvol uitgevoerd via winkeliersverenigingen, BIZ-organisaties en gemeentelijke subsidies, vinden zij.
De OA spreekt tegen dat honderden ondernemers tegen het plan zijn: “Wij herkennen ons niet in deze stelling en ervaren ook een positieve terugkoppeling vanuit onze achterban. Wij zien daarbij ook kansen om het Amstelveens bedrijfsleven en de lokale non-profit organisaties verder te verbinden en te versterken. Op deze wijze kunnen wij samen het economische en maatschappelijke klimaat in Amstelveen voor haar bewoners verbeteren.”
Het voorstel voor het stadsfonds haalde het onlangs niet in de gemeenteraad omdat het aantal voor- en tegenstemmen gelijk was. Daarom wordt het 27 november opnieuw ter stemming gebracht.
De veiligheid rond Winkelcentrum Middenhoven is opnieuw onderwerp van zorg. Bewoners en ondernemers in de wijk Middenhoven voelen zich steeds vaker onveilig door het gedrag van hangjongeren. Er zijn meldingen van intimidatie en bedreigingen, met name in de avonden en tijdens de schemering. Veel mensen mijden het gebied of durven geen aangifte te doen uit angst voor repercussies, zo meldt de fractie van CDA Amstelveen.
Volgens het CDA hebben gesprekken met de bedrijfsleider van de lokale Albert Heijn en cafetaria “Zulle We” de ernst van de situatie bevestigd. Beide ondernemers ervaren regelmatig problemen door de aanwezigheid van hangjongeren, die onder meer het personeel lastigvallen bij het afsluiten van de winkels. Deze incidenten zorgen voor een gevoel van onveiligheid bij zowel medewerkers als klanten.
De wijkagent Erik Stomphorst heeft de partij laten weten bekend te zijn met de problematiek. Vooral in de avonden zouden er situaties ontstaan die door veel mensen als intimiderend worden ervaren.
Herhaling van eerdere problemen
Het is niet de eerste keer dat het winkelcentrum Middenhoven met dergelijke overlast te maken heeft. Eigenlijk repeteert het probleem zich al jaren. Zo waren er in 2019 en 2022 ook al problemen met overlast. Maar ook in de jaren ervoor was Middenhoven regelmatig in het nieuws als het om probleemjongeren gaat.
Het CDA vraagt zich af waarom de problemen, ondanks eerdere inspanningen, opnieuw de kop opsteken. “Wat is er destijds gedaan om dit aan te pakken? En waarom heeft die aanpak geen blijvend effect gehad?” vraagt de fractie zich af in een brief aan het college van burgemeester en wethouders.
Het CDA Amstelveen roept het college op om met spoed onderzoek te doen naar de situatie. Daarbij willen zij dat de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de bevindingen. Ook pleit de partij voor een nauwe samenwerking met de politie om snel effectieve maatregelen te treffen. Denk hierbij aan extra toezicht, betere verlichting, of het organiseren van activiteiten voor jongeren om de overlast te verminderen.
De fractie benadrukt dat veiligheid een basisvoorwaarde is voor een leefbare wijk. “We moeten zorgen dat bewoners en ondernemers zich weer veilig voelen. Dit soort situaties kunnen en mogen we niet laten voortduren,” aldus het CDA.
Openheid landschap Amstelscheg onder druk van plannen van provincie, gemeenten en waterschap
Toekomstkader (2024) verschilt van Gebiedsvisie (2012) en wil Amstelscheg ‘natter, diverser en toegankelijker’
Sluipende verstening, woningbouw bij dorpskernen niet uitgesloten
Toenemende recreatieve druk
Handhaven boerenlandschap en samenwerking met boeren essentieel voor weidevogelbeheer
Documentaire ‘Hé Boe’ toont landschap Ronde Hoep en bijzondere natuurwaarden.
In Wester-Amstel, de perfecte locatie tussen groen en midden in de Amstelscheg, was de belangstelling groot. Op 10 november organiseerde de Stichting Beschermers Amstelland (SBA) een themamiddag over het Toekomstkader Amstelscheg en het weidevogelbeheer in Amstelland. Op de overboekte bijeenkomst wilden bewoners en belangstellenden weten wat de plannen over de toekomst van de Amstelscheg precies inhouden. En zij willen meepraten over besluiten die worden genomen over dit gebied. Met een aantal inleidingen en presentaties (zie onderaan dit artikel) werd kennis gedeeld met de achterban van de Beschermers en werden reacties opgehaald die SBA naar voren zal brengen bij de inspraakmogelijkheden van de provincie Noord-Holland, de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Ouder-Amstel en waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Wim Zwanenburg, voorzitter van de Stichting Beschermers Amstelland, gaf een overzicht van de bestuurlijke plannen van provincie, gemeenten en waterschap voor het Amstelscheg-gebied en de visie van de Beschermers. Zo legde hij uit dat er toch wel een behoorlijk verschil zit tussen de Gebiedsvisie Amstelscheg uit 2012 en het huidige Toekomstkader Amstelscheg (2024) dat door verschillende overheden eufemistisch slechts als een ‘addendum’ wordt aangeduid. Edwin ter Hennepe, Senior beleidsmedewerker Landelijk Gebied bij Vogelbescherming Nederland, schetste, tijdens een verhelderende presentatie de situatie van het weidevogelbeheer in Nederland. Gieljan Beijen van Agrarisch Collectief Noord-Holland-Zuid verduidelijkte de aanpak van de gebiedscoöperatie om zich in te zetten voor de natuurwaarden op het boerenland.
Tussen de inleidingen en presentaties door keken de aanwezigen naar een veelbelovende trailer, een preview van de documentaire ‘Hé Boe’, over polder De Ronde Hoep. Deze documentaire zal in oktober 2025 als film in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Pim Giel gaf met een fotopresentatie een toelichting op “The making of Hé Boe”.
In een levendige discussie werd door de aanwezigen aangedrongen op juridische versterking van de SBA. Het bestuur werd ook opgeroepen om zich naast de organisatie van de Amstellanddag nog meer in te zetten op de organisatie van themabijeenkomsten en ledenwerving; het vergroten van het draagvlak, een hoger ledental, werd ook als een belangrijke factor genoemd om bestuurlijke invloed te kunnen uitoefenen. Onder het genot van een drankje en een hapje werd de middag afgesloten.
Toekomstkader Amstelscheg
De Amstelscheg is een bijzonder en hooggewaardeerd groenblauw gebied in de gemeente Amstelveen, Amsterdam en Ouder-Amstel, grenzend aan Uithoorn. Het maakt onderdeel uit van het landschap in de Metropoolregio Amsterdam. In het aangrenzende stedelijke gebied vindt forse verdichting plaats door woningbouw. Tot 2040 worden er in stedelijk gebied van Ouder-Amstel en Amsterdam Zuid-Oost ruim 50.000 woningen toegevoegd, oplopend tot 74.000 woningen daarna. Ook bij Amstelveen zullen nieuwe woonwijken worden gerealiseerd. De recreatiedruk is al hoog, maar neemt de komende jaren dus nog verder toe. SBA keert zich niet tegen de woningbouw in gemeenten aan de rand van de Amstelland, maar wil wel dat het open weidse karakter van de Amstelscheg bewaard blijft. Zo vraagt SBA ook aandacht voor de zichtlijnen vanuit de polders en wil het liever geen nieuwe hoogbouw aan de randen van de polders. De SBA vindt ook recreatie belangrijk, maar wil dat deze in goede banen wordt geleid, zodat de uitbreiding van voorzieningen geen negatieve gevolgen heeft voor de natuurwaarden. Zo is SBA positief over de recente bouw van de uitkijktoren bij de Ronde Hoep waarmee de aandacht wordt gericht op ‘beleven’ en educatie. Doorsnijding van de polders met nieuwe fietsroutes acht SBA ongewenst.
Beschermers Amstelland onderschrijft ook de oproep van natuur- en landschapsorganisaties zoals Landschap Noord-Holland, de Natuur-en Milieufederatie Noord-Holland en Natuurmonumenten aan de Provincie Noord-Holland om de Bijzondere Provinciale Landschappen goed te beschermen. De natuurorganisaties roepen Provinciale Staten op om het zorgvuldige ruimtelijk beleid niet overboord te gooien en wildgroei aan nieuwbouwwijkjes rond steden en dorpen te voorkomen. Zij maken zich net als de SBA grote zorgen over de effecten van deze sluipende verstening op het landschap.
Geen ‘straatje erbij’
Noord-Holland kent 32 Bijzonder Provinciale Landschappen waarin het landschap beschermd is. De Amstelscheg werd in 2021 zelfs verkozen als het meest bijzondere! De provincie heeft plannen om de regels te versoepelen door meer woningbouw in landelijke gebied mogelijk te maken. Beschermers Amstelland dringt voor de Amstelscheg aan op handhaving van de bestaande bouwvoorschriften en regels en is gekant tegen het ‘straatje erbij’. De versoepeling van het ruimtelijk beleid van de provincie Noord-Holland is een uitvloeisel van de wens om woonkernen in de Noordkop van Noord-Holland leefbaar te houden, maar deze versoepeling is volgens de Beschermers volstrekt niet nodig voor het druk bevolkte zuidelijke deel van de provincie. Dus ook niet voor de dorpskernen Ouderkerk aan de Amstel en Nes aan de Amstel, waar talrijke grootstedelijke voorzieningen zelfs op fietsafstand liggen. Beschermers Amstelland heeft dit standpunt ook ingebracht bij reacties op de Ontwerp Omgevingsvisies van de gemeente Amstelveen en van de gemeente Ouder-Amstel.
Betere bescherming van weidevogel nodig
Noord-Holland is van oudsher een echte weidevogelprovincie. Van het totaal aantal grutto’s in Europa broedt zelfs 15% in Noord-Holland. In de Amstelscheg ligt een aantal belangrijke weidevogelleefgebieden. Het gaat dan met name om de Ronde Hoep, Middelpolder en Bovenkerkerpolder, maar ook de Duivendrechterpolder is van belang. Landelijk gezien gaat het erg slecht met de weidevogels, maar juist in Amstelland worden enige successen geboekt. Amstelland is ook een belangrijke ‘aanvalsplan Grutto-gebied’.
Om deze gebieden geschikt te houden voor weidevogels, is openheid, het vermijden van verstoring en een optimaal graslandgebruik en oppervlaktewaterpeil (slootwaterpeil) van belang. Door zonering en spreiding van de recreatiedruk moeten weidevogelgebieden rustig blijven en de weidevogels niet worden verstoord.
Nederland is als EU-lidstaat op grond van de Vogelrichtlijn verplicht om de grutto en andere weidevogels én hun leefgebieden te beschermen, maar komt zijn internationale verplichtingen niet na. Op 25 juli heeft de Europese
Commissie een inbreukprocedure ingesteld tegen Nederland, omdat Nederland volgens de Commissie onvoldoende maatregelen neemt om weidevogels, specifiek de grutto, te beschermen. De Europese Commissie roept Nederland in een zogenaamde ’aanmaningsbrief’ op om “doeltreffendere maatregelen te nemen, waaronder bijvoorbeeld de indeling en het beheer van gebieden waar deze vogel in grotere aantallen broedt.” Inmiddels werkt het kabinet aan maatregelen die een invulling geven aan de Vogelrichtlijn. Staatssecretaris Jean Rummenie wil meer geld uittrekken voor maatregelen om boeren over te halen om mee te werken aan de redding van onze nationale vogel, de grutto.
Vogelbescherming Nederland: “Lisdoddeteelt in Amstelland verbieden”
Het is nu de vraag of de maatregelen die in het Toekomstkader Amstelscheg worden voorgesteld wel de juiste zijn. Het meest verontrustende voorstel in het Toekomstkader Amstelscheg is de manier waarop men de bodemdaling en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot zou willen tegengaan. Nadat de samenwerkende overheden in het Toekomstkader eerst de weidevogeldoelstelling als uitgangspunt hebben onderschreven geven zij vervolgens aan dat vernatting door het opzetten van oppervlaktewaterpeil in de sloten tot 20 à 40 cm onder maaiveld en het inzaaien van lisdodde zal gaan plaats vinden. Met het voorstellen van natte teelten en een verdere vernatting wordt in het Toekomstkader weer een tegenstelling tussen landbouw en natuur gecreëerd, die voor de weidevogels juist funest is.
In gesprekken met de Stichting Beschermers Amstelland heeft Vogelbescherming Nederland de uitspraak gedaan dat lisdoddeteelt in Amstelland verboden zou moeten worden omdat duidelijk gekozen moet worden voor de bescherming en investering in een optimaal weidevogelgebied. “De teelt van lisdodde is niet inpasbaar in een weidevogelkerngebied. Weidevogels hebben niets aan lisdodden en het heeft ook indirect verstorende werking doordat weidevogels afstand houden tot locaties met deze teelt. Het is geen verzachting dat lisdodden mogelijk goed zijn voor moerasvogels. Moerasvogels hebben voldoende goede leefgebieden elders. Het boerenland is essentieel voor de weidevogels”.
Aanvullend stelt het Agrarische Collectief Noord-Holland Zuid dat de weidevogeldoelstelling voornamelijk gebaat is bij agrarisch gebruik middels mozaiekbeheer en openheid van het landschap. “Lisdodde en pitrusriet werken daar niet aan mee”. Met mozaiekbeheer kan juist een optimalisering van het weidevogelbeheer bereikt worden. “Voor de weidevogels zoals de grutto moet boerenland in stand blijven. De medewerking en inzet van boeren essentieel is in het realiseren van dit beleid. Het is dus een vereiste om de melkveehouderij als economische drager te continueren en faciliteren”. In een bijeenkomst met SBA brachten agrariërs ook naar voren dat in polder De Ronde Hoep de vernatting al verregaand heeft plaatsgevonden. De drooglegging, het niveau van het slootwaterpeil, ligt daar al tot 40 cm onder het maaiveld. De agrariërs wijzen bovendien op de enorme uitstoot van methaan indien een zodanig vernatting zou plaatsvinden dat meer moerasvorming plaatsvindt. Deze methaan wordt veelal beschouwd als een schadelijker broeikasgas dan CO2.
Gemiste kans
Bij de totstandkoming van het nieuwe Toekomstkader Amstelscheg zijn vooral boeren en organisaties die in deze regio geworteld zijn en werken, niet of onvoldoende betrokken. SBA is van mening dat dit een gemiste kans is. Het bestuur van SBA is ook teleurgesteld dat gedeputeerde Rosanne Kocken en de betrokken projectmedewerker het Toekomstkader Amstelscheg niet op een themabijeenkomst met de achterban van Beschermers Amstelland hebben willen toelichten.
LTO Noord heeft inmiddels een brief naar de besturen van provincies, gemeenten en waterschap gezonden waarin de LTO de verbazing over het Toekomstkader uitspreekt omdat LTO Noord niet betrokken is bij de totstandkoming van dit Toekomstkader, ondanks de actieve participatie van agrariërs in de gebiedsprocessen Ronde Hoep en Bovenkerkerpolder.
Hier vindt u op de site van de provincie Noord-Holland een overzicht van het Gebiedsproces Amstelscheg:
Het kruispunt Keizer Karelweg ter hoogte van de A9 blijft komend weekend toch open voor al het verkeer. Door een late levering van materialen voor het inrichten van het nieuwe kruispunt, is het niet mogelijk om deze vanaf maandag veilig open te stellen. Er is besloten om alle werkzaamheden voor het verleggen van het kruispunt op te schuiven naar een later moment.
Om de verdiepte ligging op de huidige locatie van het kruispunt (ook wel DDI genoemd) Keizer Karelweg te kunnen bouwen, moet aannemer VeenIX het kruispunt naar het westen verleggen. Dit stond gepland vanaf donderdag 21 november 20.00 uur tot maandag 25 november 5.00 uur waardoor de hele kruising afgesloten zou zijn. De werkzaamheden worden uitgesteld en het kruispunt blijft open. Dit geldt ook voor de op- en afrit aan de zuidkant van de A9.
Oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Schiphol/Haarlem wel dicht van 21 – 28 november
Oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Schiphol/Haarlem is wel dicht van donderdag 21 november 20.00 uur tot donderdag 28 november 5.00 uur. De oprit wordt verlegd naar de onlangs geplaatste hulpbrug. Hierdoor kan VeenIX op de huidige locatie van de oprit de verdiepte ligging gaan bouwen. Verkeer vanuit Amstelveen richting Schiphol/Haarlem wordt omgeleid via oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Utrecht/Almere en kan vervolgens keren bij aansluiting 4 Ouderkerk aan de Amstel.
Retail Amstelveen pleit voor uitstel van de invoering van het Stadsfonds in Amstelveen. Na de raadsvergadering van 13 november 2024, waarin overigens geen positief besluit werd genomen over het fonds, roept de belangenvereniging op tot meer zorgvuldigheid en een bredere basis van draagvlak.
In de huidige vorm ziet Retail Amstelveen teveel onduidelijkheden en een gebrek aan steun bij ondernemers om het fonds succesvol te introduceren.
Volgens Retail Amstelveen (voorheen Vereniging Amstelveense Detailhandelorganisaties) is het stadsfonds nog onvoldoende bekend bij ondernemers. Waar er wel kennis is, ontbreekt het vaak aan steun. “Ondernemers willen best risico’s nemen, maar alleen als ze zeker weten dat het geen drijfzand is,” stelt de vereniging. Er heerst veel onduidelijkheid over de werking van het fonds, de voordelen voor ondernemers en de bijbehorende kosten. Ook raadsleden worstelen hiermee, wat ertoe heeft geleid dat het besluit opnieuw is uitgesteld.
Waarom een stadsfonds?
Het stadsfonds, een initiatief van de gemeente Amstelveen, is bedoeld om gezamenlijke initiatieven te financieren die bijdragen aan een aantrekkelijker en levendiger stad. Maar volgens Retail Amstelveen is er vanuit ondernemers nooit een directe behoefte geuit voor een stadsfonds. Veel initiatieven worden nu al succesvol uitgevoerd via winkeliersverenigingen, BIZ-organisaties en gemeentelijke subsidies.
Retail Amstelveen benadrukt het belang van een eerlijk speelveld. “Ondernemers moeten weten wat een stadsfonds voor hen betekent en hoe zij er gebruik van kunnen maken,” aldus de organisatie. Vooral kleine ondernemers en zzp’ers vrezen dat zij wel meebetalen, maar weinig terugzien. Grote organisaties met meer middelen zouden daarentegen vaker in staat zijn om aanvragen in te dienen en geld aan te trekken.
De belangenorganisatie pleit daarom voor een opzet gebaseerd op fysieke trekkersgebieden, zoals het stadsfonds in Hilversum. In dat model krijgen ondernemers in specifieke gebieden recht op een deel van het fonds, met daarnaast een pot voor stadsbrede initiatieven.
Timing van invoering: liever 2027
Retail Amstelveen vindt een invoering per 1 januari 2025 sowieso te vroeg. Het voorstel in zijn huidige vorm schiet volgens de organisatie tekort op het gebied van governance, draagvlak en transparantie. Ze stellen voor om de startdatum te verschuiven naar 1 januari 2027. Tegen die tijd lopen de termijnen van veel bestaande BIZ-organisaties af, wat een natuurlijk moment biedt voor een soepele overgang.
“Uitstel geeft de gemeente de tijd om duidelijke doelstellingen te formuleren, draagvlak te creëren en een goed werkende structuur op te zetten,” aldus Retail Amstelveen. Een belangrijke aanbeveling is de aanstelling van een stadsfondsmanager, die ondernemers kan helpen met aanvragen en plannen. Deze functie ontbreekt in het huidige voorstel, maar wordt gezien als cruciaal voor succes.
In korte tijd zijn er twee voorzorgslandingen geweest op de Buitenveldertlaan. Een Boeing 747 vrachttoestel van de luchtvaartmaatschappij Saudia Cargo maakte vanmorgen omstreeks 10.40 een voorzorgslanding. Eerder vanmorgen landde een toestel van KLM met daarin diverse onwel geworden personen.
Het toestel had besturingsproblemen en moest zijn eerdere landingspoging op de Buitenveldertbaan afbreken ter hoogte van Muiden. Na een ronde over het Markermeer kon het toestel alsnog landen op de Buitenveldertbaan. Diverse wagens van de luchthavenbrandweer stonden paraat.
In een toestel van KLM is woensdagochtend een noodsituatie ontstaan. Meerdere mensen aan boord van het vliegtuig raakten onwel. Veel hulpdiensten rukten uit.
Het toestel landde rond 09.15 op de Buitenveldertbaan. Direct daarna kwamen brandweer en diverse ambulances in actie. De passagiers mochten het toestel snel verlaten en kregen eerste opvang in passagiersbussen.
Wat de onwelwordingen heeft veroorzaakt wordt momenteel nog onderzocht. Een Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer is ook opgeroepen.
Dinsdagavond rond 20.37 uur vond er een ongeval plaats tussen een personenauto en een bus op de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9..
Eén persoon is nagekeken in een ambulance. De politie heeft een deel van de kruising afgezet. Dit zorgde voor een flinke opstopping zorgde. De bus had passagiers aan boord tijdens de aanrijding.
De Vervoerregio Amsterdam heeft de nieuwe OV-tarieven voor 2025 bekendgemaakt. Voor inwoners van Amstelveen betekent dit een stijging van de tarieven, nieuwe abonnementsvormen en meer opties dankzij de introductie van OVpay. De wijzigingen hebben gevolgen voor reizigers met vervoerders als GVB en Connexxion, die in en rondom Amstelveen opereren.
Vanaf 2025 gaat het basistarief voor alle OV-reizen omhoog van €1,08 naar €1,12. Dit tarief geldt aan het begin van iedere reis per bus, tram of metro. Ook het kilometertarief stijgt:
GVB (belangrijk voor tram- en metroreizigers): van €0,196 naar €0,207.
Connexxion (voor buslijnen in Amstelveen): van €0,198 naar €0,215, tenzij reizigers gebruik maken van het nieuwe “Voordeel”-programma.
Deze tariefsverhogingen volgen de landelijke tarievenindex (LTI), die voor 2025 een gemiddelde stijging van 3,34% toestaat.
Nieuwe kortingsopties en abonnementen
De komst van OVpay brengt meer flexibiliteit voor reizigers in Amstelveen. Betalen met een bankpas of telefoon wordt het nieuwe normaal, en vervoerders spelen daarop in met vernieuwde abonnementen:
GVB introduceert een maximum dagtarief van €10, ideaal voor inwoners die dagelijks naar Amsterdam reizen. Ook is er het “GVB Vrij”-abonnement, waarmee onbeperkt gereisd kan worden binnen GVB-voertuigen voor een vast maandbedrag.
Connexxion lanceert het “Voordeel”-programma. Hiermee kunnen reizigers korting opbouwen: hoe meer je reist, hoe hoger de korting, tot een maximum van 30%. Ook wordt de maandprijs gemaximeerd op €140, wat voordelig kan zijn voor forenzen.
De tariefsverhogingen passen in het beleid van de Vervoerregio Amsterdam, dat zich richt op het stimuleren van duurzamer vervoer. Voor Amstelveen betekent dit dat Connexxion korte ritjes iets duurder maakt, om fietsen en lopen te stimuleren voor afstanden binnen de stad.
Met de introductie van nieuwe abonnementsvormen biedt 2025 voor Amstelveners kansen om kosten te beheersen, ondanks de algemene prijsstijgingen. Zo kunnen forenzen en frequente reizigers met Connexxion profiteren van het “Voordeel”-programma of het nieuwe Randstad Noord Vrij-abonnement. Ook GVB’s maximumdagtarief van €10 maakt reizen naar Amsterdam aantrekkelijker
De bekendste illusionist van Nederland, Hans Klok, treedt 4 en 5 december op in Schouwburg Amstelveen met zijn nieuwe show ‘Face the Future’. 1Amstelveen mocht een kijkje in zijn ‘magische loods’ in nemen. En als je dan toch een zoon van een goochelaar op de redactie hebt rondlopen, laat je hem dat klusje doen.
Van Las Vegas naar Schouwburg Amstelveen. Het is de omgekeerde titel van een jongensboek. De droom die Hans najaagt om een grote show in Las Vegas is al twee keer op ongelukkige wijze mislukt. Terwijl Klok hetzelfde talent en ook de flair heeft van zijn grote voorbeelden Siegfried & Roy. Toch maakt het Klok weinig uit. “Of ik nou in Las Vegas, Amstelveen of in een zaaltje bij Van der Valk sta. Ik wil de mensen verbazen,” zegt hij gemeend.
Het feit dat Klok continu bezig is om zijn acts uit te bouwen en te verbeteren tekent de vakidioot. Ook nu weer met zijn nieuwe show. Door nieuwe elementen als virtual reality en Artificial Intelligence toe te voegen is ‘Face tot the Future’ weer helemaal bij de tijd. In de show gaat Klok namelijk de strijd aan met zijn eigen avatar.
Topsport
Klok en zijn medewerkers bedrijven trouwens topsport. Hij houdt mensen voor de gek en daarom moeten hij en zijn team soms in de meest onmogelijk posities zitten of liggen om de illusie levend te houden. Omdat Klok zijn show in moordend tempo uitvoert is een goede conditie ook niet onbelangrijk.
“Na mijn shows in Carré was ik negen kilo afgevallen. Door de coronaperiode was er namelijk wel een aantal kilootjes bijgekomen,” lacht hij. Op de vraag waarom mensen naar zijn show moeten komen kijken antwoordt hij zonder gêne: “Iedereen in Nederland moet eens in zijn leven een show van Hans Klok hebben gezien.”
Op de Dorpsstraat in Amstelveen, ter hoogte van cafe ‘Het Wapen van Amstelveen’ is in de nacht van zaterdag op zondag een persoon gewond op straat aangetroffen.
Aanvankelijk gingen de hulpdiensten er vanuit dat de man met de fiets ten val was gekomen. Twee ambulances en een traumateam uit Rotterdam werden opgeroepen. Ook de politie kwam ter plaatse. Volgens de Amstelveense politie op instagram zou de persoon niet goed aanspreekbaar zijn.
Toen de hulpdiensten aankwamen, kwam het slachtoffer weer langzaam bij. Hierop werd ook het Rotterdamse traumateam, die reeds aanvliegend was, afgemeld.
Toen de politie verder onderzoek deed en met omstanders sprak, werd duidelijk dat de persoon niet zomaar ten val was gekomen, maar ook geslagen bleek te zijn. Ook zou er volgens de politie een hoop alcohol in het spel zijn.
Het slachtoffer is door de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. De politie gaat verder onderzoek doen als het slachtoffer aangifte heeft gedaan.
De gemeente Amstelveen zet vanaf 2025 een nieuwe strategie in om rattenoverlast te voorkomen. De aanpak, zogenoemd habitatmanagement, legt de focus op het wegnemen van de oorzaken van overlast in plaats van op bestrijding. Vooral voedselresten blijken een grote aantrekkingskracht op ratten te hebben.
Ratten zijn al jaren een groeiend probleem in Amstelveen. De strengere regels rondom rattengif sinds 2023 maken directe bestrijding moeilijker, waardoor de gemeente kiest voor een preventieve benadering. “Ratten volgen mensen. Daarom is het belangrijk om ons gedrag aan te passen en de omgeving minder aantrekkelijk voor ratten te maken,” aldus de gemeente.
Uit een pilot in de Operabuurt en het Augustinuspark bleek dat ratten vooral actief zijn rond afvalcontainers en in dichtbegroeide groenstroken. De grootste boosdoener? Etensresten. Vaak worden voedselresten naast afvalemmers achtergelaten of strooien mensen brood voor vogels. Dit vormt een uitgebreide voedselbron voor ratten. Daarnaast vinden de dieren schuil- en nestelplekken in beschadigde funderingen, kapotte riolen en dicht struikgewas.
“Het gedrag van mensen speelt een cruciale rol,” legt de gemeente uit. “Als we afval beter opruimen en panden goed onderhouden, kunnen we veel overlast voorkomen.”
Bij een rattenmelding via het meldsysteem Fixi krijgen inwoners voortaan persoonlijk advies en voorlichting over hoe zij de overlast zelf kunnen verminderen. Naast meer bewustwording bij bewoners, gaat de gemeente ook nauwer samenwerken met partijen zoals woningcorporaties om structurele problemen, zoals slechte riolering, aan te pakken.
Vanaf 2025 wordt de nieuwe aanpak uitgerold in straten als de Meander en Nicolaas Tulplaan. Risicogebieden met hoge prioriteit, zoals scholen en speelplaatsen, krijgen extra aandacht en snelle actie, terwijl in minder urgente gebieden preventie en voorlichting centraal staan.
Om de toenemende parkeeroverlast in de gemeente aan te pakken, heeft het college van B&W plannen om betaald parkeren met vergunning gefaseerd in te voeren in heel Amstelveen tussen 2025 en 2030. Nes aan de Amstel wordt voorlopig uitgezonderd van het beleid. De maatregel is bedoeld om de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de wijken te verbeteren.
De afgelopen jaren heeft Amstelveen te maken met steeds meer parkeeroverlast door bezoekers uit omliggende gebieden. Vanwege de hogere parkeerkosten in Amsterdam en op de Zuidas, en de bereikbaarheid van Amstelveen vanaf Schiphol, gebruiken steeds meer mensen Amstelveen als gratis parkeerplek. De parkeerdruk is daarbij verder toegenomen door de groei van het aantal inwoners. Het college wil hier nu tegenin gaan met een gemeente-breed betaald parkerenbeleid om ervoor te zorgen dat Amstelveners hun auto in hun eigen buurt kunnen blijven parkeren.
Geen melkkoe
Amstelveen voerde al eerder betaald parkeren in bepaalde wijken in, maar dit leidde vaak tot een olievlekwerking: de parkeerdruk verplaatste zich naar aangrenzende wijken. “Inwoners vragen ons steeds vaker om betaald parkeren in hun woonwijk, omdat ze geen plek meer vinden,” zegt wethouder Herbert Raat (parkeren). “Door het parkeerbeleid in Amsterdam weten steeds meer buitenstaanders Amstelveen te vinden om gratis te parkeren. Wij willen proactief en snel kunnen optreden in plaats van, zoals nu, achteraf te reageren op de overlast. Ons parkeerbeleid is geen melkkoe; de tarieven voor parkeervergunningen blijven kostendekkend, en de opbrengsten worden gebruikt om de parkeerdruk te reguleren.”
Speciale vergunningen en lage tarieven voor bezoekers
Voor specifieke groepen, zoals forenzen, dienstverlenende beroepsgroepen en mantelzorgers, zal er een speciale vergunningenregeling zijn. Inwoners van Amstelveen kunnen met een bezoekersvergunning hun gasten tot 12 uur laten parkeren voor een laag tarief van €0,25 per uur. Deze bezoekersvergunning biedt de mogelijkheid om vijf bezoekers tegelijk online of telefonisch aan te melden.
Proces en inspraak
De gemeenteraad is in 2023 en 2024 betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe parkeerbeleid. Het collegevoorstel, inclusief het Invoeringsplan Betaald Parkeren Amstelveen 2025 – 2030, ligt de komende zes weken ter inzage. Inwoners kunnen in deze periode hun mening geven over het plan. Na verwerking van de inspraakreacties wordt het raadsvoorstel naar verwachting in het voorjaar van 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd, die de definitieve beslissing zal nemen over de invoering van betaald parkeren.
Nadat er geweld werd aangekondigd op de scholen van Yuverta, is nu ook Vakcollege Thamen uit Uithoorn gewaarschuwd voor geweld op school. Het bericht heeft voor de nodige onrust gezorgd bij leerlingen en ouders. De school heeft ouders via een mail op de hoogte gesteld.
In het bericht staat te lezen dat er een groep komt met wapen en zwaar vuurwerk. Als reden wordt opgegeven dat er bij Yuverta te veel politie is. Er lijkt hier sprake van copycat-gedrag maar Thamen neemt het zekere voor het onzekere.
“We nemen deze signalen heel serieus en hebben direct contact gelegd met de politie. Na contact met de politie hebben we besloten dat de lessen morgen doorgaan volgens het rooster. Daarnaast houden we nauw contact met de politie omtrent deze situatie,” schrijft de vmbo-school in de mail die woensdagavond is verstuurd.
De bedreigingen lijken zich als een olievlek over Nederland te verspreiden. De Gelderlander maakt vanochtend ook bekend dat er ook dergelijke berichten zijn verstuurd over scholen in Nijmegen en Wijchen.
Er zijn vooralsnog geen berichten over bedreigingen op Amstelveense scholen.
Naar aanleiding van diverse dreigementen op social media worden enkele scholen in de veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland extra in de gaten gehouden. Dit gebeurt zowel zichtbaar als onzichtbaar, meldt de politie die terughoudend is na vragen. Ook bij Yuverta in Aalsmeer wordt op het ogenblik een extra oogje in het zeil gehouden.
Volgens de diverse media gaat het vooral om een dreiging op scholen in Amsterdam-West. Daar is ook een vmbo van Yuverta gevestigd. Hierdoor zou er ook extra voorzichtigheid bij Yuverta in Aalsmeer zijn. Het zou dan bijvoorbeeld gaan om de voormalige Groenstrook aan de Jac. P. Thijsselaan (foto).
De berichten op Snapchat zouden gaan over schiet- en steekpartijen. Een ouder meldt via X/Twitter dat bij sommige leerlingen en ouders veel angst heerst. Enkele leerlingen zouden daarom naar huis zijn gegaan.
Op zaterdag 9 november vond de Doe-het-duurzaam-markt in ANNA plaats, waar maar liefst 450 bezoekers op afkwamen. Deze markt bood inwoners de kans om zich te oriënteren op het verduurzamen van hun woning en leefomgeving. Met diverse stands, workshops en informatiesessies konden bezoekers concrete ideeën opdoen om zelf stappen te zetten richting een duurzamer leven.
Een van de hoogtepunten van de dag was het gesprek tussen voormalig weervrouw Helga van Leur en wethouder Floor Gordon, die zich inzet voor duurzaamheid in de gemeente Amstelveen. Tijdens hun gesprek kwamen actuele thema’s aan bod, zoals het veranderende klimaat en de rol die inwoners zelf kunnen spelen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Om de verduurzaming nog aantrekkelijker te maken, biedt de gemeente tot en met 17 november een korting van €50 op de aanschaf van een regenton. Met deze actie wil de gemeenteraad inwoners stimuleren om regenwater op te vangen en te hergebruiken, wat niet alleen bijdraagt aan waterbesparing, maar ook overbelasting van het riool kan verminderen.Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op amstelveenrainproof.nl/nieuws/regentonnenactie-2024.
De 16-jarige Wail Kherrazi zich deze week in als Klimaatburgemeester van Amstelveen tijdens de Nationale Klimaatweek (NKW). Met zijn passie voor duurzaamheid en betrokkenheid bij educatieve workshops en community-initiatieven, hoopt hij zijn stadsgenoten te inspireren om bij te dragen aan een beter klimaat.
De vierde editie van deze landelijke actieweek, georganiseerd door het ministerie van Klimaat en Groene Groei en Klimaatstichting HIER, loopt tot zondag 17 november.
Met een focus op educatie, bewustwording en concrete acties zoals duurzame workshops, kledingruil en groene mobiliteit, wil Wail vooral jongeren én de bredere gemeenschap aansporen om bewuste keuzes te maken voor het klimaat. Hij is vastberaden om Amstelveen een stukje groener te maken. “Samen kunnen we stap voor stap werken aan een betere toekomst,” vertelt Wail.
Klimaatweek
Door heel Nederland zijn er deze week maar liefst 425 initiatieven rond thema’s als anders wonen, eten, reizen, en het duurzamer omgaan met energie en spullen. Naast Klimaatburgemeesters doen ook bedrijven, scholen en gemeenten mee met klimaatactiviteiten om bewustwording te vergroten en mensen te inspireren tot actie.
De Nationale Klimaatweek is het moment om stil te staan bij een bewuste en duurzame levensstijl. Tijdens deze week vinden er activiteiten plaats om inwoners en organisaties te laten ervaren hoe je met simpele aanpassingen duurzamer kunt leven. Denk aan vegetarisch eten, spullen een tweede leven geven, of samen werken aan groenere straten. Het doel is om mensen te laten ontdekken hoe deze keuzes niet alleen goed zijn voor de aarde, maar ook voor de eigen leefomgeving en portemonnee.
Uitgerekend 50 meter voor het hotel waar een bijeenkomst voor de Joodse gemeenschap wordt gehouden, schreeuwt een jongen pro-Palestijnse leuzen naar enkele voorbijgangers. Waar de Nederlandse Joodse gemeenschap in de regel rustig reageert op provocaties, barsten een vrouw en man nu in woede uit. Vol emotie schelden ze terug. De maat is vol na de ‘jodenjacht’ van afgelopen nacht.
De zaal in het Amstelveense Diamond Capsule Hotel is afgeladen. Burgemeesters Halsema en Poppens luisteren naar zorgen van de aanwezigen. Veel belangstellenden kunnen er niet meer bij. Tientallen politiemannen houden de boel buiten het hotel scherp in de gaten. ME-busjes rijden het terrein op en er cirkelt een politiehelikopter boven het hotel.
Als de Amsterdamse loco-burgemeester Marjolein Moorman naar buiten komt, om de vele mensen die buiten wachten te woord te staan, wordt de sfeer grimmig. Een emotionele man die even daarvoor nog samen met zijn moeder werd uitgescholden schreeuwt naar Moorman: “Mijn ouders zijn doodsbang, ik ben doodsbang, ik heb een dochtertje. Wat wordt er godverdomme gedaan?” Niets, helemaal, zegt een man die naast hem staat. “In Duitsland wordt pro-actief beleid gevoerd. Hier? Helemaal niets.”
De wanhoop is van de gezichten af te lezen. Een van de aanwezigen probeert een spreekkoor in te zetten dat Halsema moet aftreden. Maar de leus ‘Halsema weg’ wordt door niemand overgenomen. “Dat is geen oplossing voor ons probleem,” klinkt het zachtjes.
De machteloosheid is echter te voelen. De Joodse gemeenschap voelt zich in de steek gelaten. Ze voelen zich niet meer veilig in Mokum en Amstelveen. De zalvende woorden van de beleidsbepalers helpen niet meer. Na de gebeurtenissen van afgelopen nacht is het vertrouwen in de overheid naar een nulpunt gedaald.
Veiligheid
Een man met een shirt van Maccabi Tel Aviv vertelt tegen 1Amstelveen dat hij gisteren naar de wedstrijd is geweest. Hij woont tegenwoordig in Nederland en wilde een gezellige avond beleven. De man is vooral verbijsterd dat het de Nederlandse politie niet lukt om veiligheid te garanderen.
Er wordt een tweede bijeenkomst toegezegd maar voor de aanwezigen is dat lang niet genoeg. Een bijeenkomst kan hun angsten niet wegnemen. Ze willen zich veilig voelen. Dat gevoel lijkt na de gebeurtenissen van afgelopen nacht nog heel ver weg.
Video: Mathijs Groenewoud | Tekst: Ernst Jan Wilhelmis
Naar aanleiding van het geweld tegenover supporters van Maccabi Tel Aviv geldt er vanaf vanmiddag een noodverordening in Amstelveen en Amsterdam. Deze verordening zorgt ervoor dat er preventief kan worden gefouilleerd. Ook geldt er een demonstratieverbod voor dit weekeinde,
Ook zal er extra beveiliging bij Joodse instellingen in de twee gemeenten zijn. Gezichtsbedekkende kleding is verboden.
Dit heeft Femke Halsema zojuist bekendgemaakt op een persconferentie. Een woordvoerder van de gemeente Amstelveen zegt tegenover 1Amstelveen dat de noodverordening voor onze gemeente alleen door de eigen burgemeester kan worden afgekondigd. Dat is nog niet gebeurd. Halsema vertelde tijdens de persconferentie dat de noodverordening vanmiddag zou ingaan. Volgens de gemeentewoordvoerder zou dit nu dus alleen voor Amsterdam gelden.
Afgelopen nacht werden in Amsterdam diverse supporters van de Israelische voetbalclub Maccabi Tel Aviv mishandeld. Via het sociale medium Telegram werd opgeroepen om op Jodenjacht te gaan. De club uit Tel Aviv had de avond ervoor een duel gespeeld in de Johan Cruijff Arena in het kader van de Europa League.
Achttien meter hoog met 100 traptreden torent de woensdag 6 november geopende uitkijktoren boven het polderlandschap van de Rondehoep uit. Wethouder mevrouw Koek – Baks van Ouder-Amstel en Jet van Wijngaarden, bedenkster van de torennaam Het Poldernest, onthulden samen het informatiebord van de nieuwe toren.
Brassband Toeters en Bellen zorgde voor een muzikaal onthaal van alle genodigden, waaronder naambedenkster Jet en haar klasgenoten van de Jan Hekmanschool. Voorafgaand aan de opening genoot iedereen in de tent naast de toren van een honing- en kaasproeverijen van Imkervereniging Amstelland en de Boeren van Amstel.
Documentaire Rondehoep
Filmmaker Pim Giel gaf een presentatie over de vorderingen van zijn documentaire over de Rondehoep. De aanwezigen werden getrakteerd op een preview, waarna zangers Nikki Shoza de openingstune van de documentaire live vertolkte.
Beklimmen toren
Na de onthulling van het informatiebord met de nieuwe naam van de toren, konden alle aanwezigen de toren beklimmen om te genieten van het uitzicht. De toren biedt zowel zicht op de werkzaamheden aan de A9 Badhoevedorp-Holendrecht als op de historische Amstelscheg.
Permanent
Het oorspronkelijk tijdelijke uitkijkpunt zou na afronding van de wegwerkzaamheden weer verdwijnen. Stichting Beschermers Amstelland pleitte voor een permanente toren vanwege het uitzicht op het karakteristieke eeuwenoude open polderland en het weidevogelgebied. Recreatieschap Groengebied Amstelland, verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van omliggende recreatiegebieden, zag een recreatieve en educatieve meerwaarde in de toren. Daarom is er een uitkijktoren met een permanent karakter gerealiseerd.
Toren met tuin
De open structuur van de toren past goed in het weidse landschap. Er is gekozen voor bouwen met robuuste materialen die tegen een stootje kunnen. De stalen wenteltrap wervelt zich op een speelse manier naar boven. Informatieborden op de toren geven uitleg over de wegwerkzaamheden, de Ronde Hoep en de cultuurhistorie van de omgeving.
In het gebied rond de toren is eerst een tijdelijke tuin aangelegd met bankjes, picknicktafels, een aantal speelplekken met zand en graafmachientjes en een insectenburcht voor onder andere solitaire bijen zoals de metselbij. In het voorjaar verschijnt er nog een educatieve honingenbijentoren, omdat verplaatsing van een bijenvolk niet mogelijk is in de winter. Na afronding van de werkzaamheden aan de A9 wordt de tuin uitgebreid met diverse soorten bomen waaronder fruitbomen met appels en pruimen. De bloemen in het kruidenrijke grasland bieden voedsel voor de bijen en andere insecten. De inrichting van het terrein is gericht op maximale biodiversiteit. Langs de Polderweg komt een speciaal pad om het terrein voor voetgangers toegankelijk te maken. Het Recreatieschap Groengebied Amstelland draagt zorg voor het dagelijks beheer en onderhoud van de toren en het omliggende groen.
Buurbouw
Buurbouw is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, aannemer VeenIX en gemeente Ouder-Amstel. In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt aannemer VeenIX de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Naast het verbreden van de A9, wordt ook de leefbaarheid vergroot. Buurbouw creëert meerwaarde voor de omgeving tijdens de aanleg van de A9.. Bouwen veroorzaakt overlast maar biedt ook kansen. Want met een groot bouwproject als de A9 is er ineens van alles aanwezig: kilometers aan bouwhekken, allerlei materialen, zand en grond, bouwvakkers als potentiële klanten, stageplekken, een stoer decor en ervaring en nog veel meer. Buurbouw zoekt lokale initiatieven die we met dit project kunnen ondersteunen; een samenwerking tussen buurt en project.
De 68ste aflevering van De Stem van de Straat. Van vroegpensioen is bij ons presentatieduo Joy Ellen en Martijn geen sprake geweest en als het aan het tweetal ligt gaan ze voorlopig nog even door. Gelukkig maar.
Deze keer hebben we het vanzelfsprekend over de verkiezingen in de USA. Iedereen heeft daar een mening over en ons duo dus ook. Martijn denkt dat dat de marketing achter Trump gewoon veel beter is dan die bij Harris. Joy Ellen kan er nog steeds niet bij dat een veroordeelde crimineel aan de macht komt.
Ook gaat het over liefde voor pony’s. En dan doelen we op fysieke liefde die grenzen overschrijdt. Want hoe haal je het in je hoofd om seks met een pony te hebben. Martijn probeert zich nog in te leven in de dader. ‘Misschien wil hij zelf wel een pony worden, net zoals mannen nu soms een vrouw worden en andersom.” Joy Ellen kan slechts verbaasd reageren.
Ook komt de nieuwe naam van de Panta Rhei nog aan bod. Want is de nieuwe naam er alleen omdat de oude naam het stempel van ‘gajesschool’ heeft in de Amstelveense samenleving?
Dat en natuurlijk meer in de enige echte podcast van en over Amstelveen.
De Bibliotheek Amstelland, met locaties in Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer, krijgt per 1 januari 2025 een nieuwe directeur: Elisabeth Duijser. Ze volgt Irene van Heerde op, die momenteel de functie tijdelijk vervult. Met de aanstelling van Elisabeth breekt een nieuwe fase aan voor de bibliotheek, die een belangrijke rol speelt in het bevorderen van lezen en leren in de regio.
Elisabeth Duijser heeft ruime ervaring in verschillende sectoren. Ze werkte eerder bij ProBiblio, een organisatie die bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland ondersteunt, en was recent nog actief als MT-lid bij woningcorporatie De Alliantie. Evelien Stienstra, voorzitter van de Raad van Toezicht, noemt haar een waardevolle aanwinst voor de bibliotheek. “Ik ben ervan overtuigd dat Elisabeth samen met het team de bibliotheek verder zal laten bloeien,” aldus Stienstra.
In haar nieuwe rol wil Elisabeth de bibliotheek nóg toegankelijker maken voor inwoners van Amstelland. Ze kijkt ernaar uit om samen met het team en de drie gemeenten nieuwe programma’s te ontwikkelen en bestaande activiteiten uit te breiden. “Bibliotheken zijn onmisbaar in onze samenleving. Ik wil van de bibliotheek een plek maken waar iedereen zich thuis voelt, inspiratie vindt en zich kan ontwikkelen. Ik kan niet wachten om te beginnen!” zegt ze enthousiast.
Ted Verdonkschot, de trainer van FC Aalsmeer, mag tijdens de komende twee wedstrijden tegen Hillegom en AGB niet op de bank plaatsnemen of zijn team op enige manier begeleiden. De tuchtcommissie van de KNVB heeft hem namelijk een schorsing van twee wedstrijden opgelegd.
De straf volgt op het incident afgelopen zondag tijdens de streekderby tussen Sporting Martinus en FC Aalsmeer, die eindigde in een 2-2 gelijkspel. Kort na de wedstrijd kreeg Verdonkschot van scheidsrechter Jimmy Wa Bwanda een rode kaart, wat nu leidt tot de afwezigheid van de oefenmeester bij wedstrijden tegen Hillegom en AGB.
Ons voetbalprogramma De 8 van Amstelveen besteedde gisteren al uitgebreid aandacht aan de rode kaart van Verdonkschot.
Het college van B&W van de gemeente Amstelveen heeft de gemeenteraad laten weten dat het, ondanks de wens om alternatieve woonvormen voor ouderen in de wijk Nieuw-Legmeer te faciliteren, vooral een verbindende rol kan spelen. De gemeente wil coöperatieve wooninitiatieven wel ondersteunen, maar geeft aan dat haar invloed beperkt is en dat dergelijke projecten voornamelijk vanuit de samenleving zelf moeten komen.
Tijdens de raadsvergadering van 24 april 2024 werd de motie aangenomen om ruimte te maken voor alternatieve woonvormen voor ouderen in de vernieuwde ontwikkelvisie voor Nieuw-Legmeer. De bedoeling was om initiatieven zoals coöperatieve woonprojecten waar mogelijk te stimuleren. In de brief van 5 november 2024 laat het college echter weten dat de mogelijkheden om actief te sturen beperkt zijn. De gebiedsontwikkeling richt zich grotendeels op gronden in particulier eigendom, waar de gemeente vooral kaders aangeeft, zoals het stedenbouwkundig profiel en het woningbouwprogramma.
Open voor nieuwe initiatieven
“Wij kunnen alleen een faciliterende en verbindende rol spelen,” schrijft het college, verwijzend naar het belang van samenwerking tussen grondeigenaren en geïnteresseerde groepen.
Het college juicht initiatieven van ouderen die een gezamenlijke woonvorm willen realiseren wel toe, maar geeft aan dat zulke projecten vanuit de samenleving zelf moeten komen. Tot nu toe zijn er nog geen veelbelovende particuliere plannen gepresenteerd die in aanmerking komen voor realisatie in Legmeer. Desondanks blijft de gemeente bereid om relevante partijen met elkaar in contact te brengen en de voortgang te ondersteunen.
Hoewel er geen specifieke focus ligt op ouderenwoningen in de nieuw te bouwen wijk, is het uitgangspunt dat alle nieuwe woningen in Nieuw-Legmeer levensloopbestendig worden gebouwd. Dit betekent dat de woningen geschikt zijn voor verschillende levensfasen, inclusief de behoeften van oudere bewoners. Bij gesprekken met ontwikkelaars en woningcorporatie Eigen Haard zal de gemeente de mogelijkheid van specifieke woonvormen voor ouderen blijven aandragen.