❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Voedselbankactie 25 november – 6 december

“Graag willen wij de ouders, verzorgers en leerlingen van het KKC eraan herinneren dat de UNESCO-leerlingencommissie volgende week een inzamelingsactie organiseert voor de Voedselbank Amstelveen.

Vanaf maandag 25 november tot en met vrijdag 6 december zamelen wij verschillende, lang-houdbare producten in die jullie op de poster kunnen vinden. Producten kunnen de hele dag worden ingeleverd bij het inzamelingspunt tegenover de balie, waar tijdens de pauzes UNESCO-leden de producten in ontvangst nemen.
Wij hopen dat we net zoals vorig jaar 100 kratten kunnen vullen met producten waarmee we mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank blij kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage namens de UNESCO-leerlingencommissie van het KKC!”

Stiftgedicht en Stapelgedicht

De leerlingen van 2h & 2v brachten vorige week in hun Rondje Cultuur een bezoek aan bibliotheek Amstelland. Zij namen daar enthousiast deel aan de workshop ‘Stiftgedicht en Stapelgedicht’.
En…er kwamen mooie gedichten uit voort, die ook nog een mooie plek kregen binnen de bibliotheek, zodat de bezoekers ze daar ook nog konden lezen! Het was voor alle tweedejaarsleerlingen een leerzame en leuke ochtend!

Tekenfundactie voor War Child op het Keizer Karel College een groot succes!

Leerlingen tekenen samen 2.545,14 euro bijeen voor Stichting War Child.

Ruim 300 brugklasleerlingen van het Keizer Karel College hebben hard gewerkt om geld in te zamelen voor Stichting War Child, een organisatie die zich inzet voor een beter leven van honderdduizenden kinderen in oorlog. De leerlingen maakten allemaal een prachtige tekening rond het KKC jaarthema ‘Vrede en Mensenrechten’ en verkochten daar vervolgens – via hun eigen webshop van Tekenfund – ruim 500 leuke gebruiksproducten van. De actie werd 5 november afgesloten door de mentoren die alle bestelde koffiemokken, wenskaarten, placemats, boterhamdozen, onderzetters, puzzels etc. voorzien van ieders tekening aan de leerlingen uitdeelden. De leerlingen konden vervolgens de donateurs vol trots zelf met de artikelen verrassen!

Op donderdag 7 november werd de cheque met het bedrag aan twee medewerkers van War Child overhandigd door een aantal brugklasleerlingen. De twee brugklassen met de grootste opbrengst, hun mentoren en de UNESCO-leerlingencommissie waren aanwezig bij deze uitreiking.

Het Keizer Karel College dankt alle betrokkenen, de kunstenaars en natuurlijk de kopers hartelijk voor hun inzet en bijdragen.

12 december: Informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen uit groep 8.

Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Tijdens de avond is er ruimte voor het stellen van vragen.

De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier

5vwo leerlingen op uitwisseling naar Guer, Bretagne

De eerste dag van onze uitwisseling naar het Lycée Broceliande Guer in Bretagne, was natuurlijk vooral een reisdag. Vroeg op de trein naar Parijs. Daar hadden we aardig wat tijd over, een mooie gelegenheid om de Tour Montparnasse te beklimmen. Gelukkig was de mist opgetrokken en konden we van het geweldige uitzicht op Parijs genieten!
Daarna even een broodje en door naar Rennes in de TGV. Eenmaal op het lycée, leerden de leerlingen hun gastleerling kennen. Na wat onwennigheid, werd en daarna fanatiek getafelvoetbald. Rond zes uur vertrokken de leerlingen met de schoolbus naar hun gastgezinnen. Het was een mooie eerste dag!

Duik in je eigen verleden: start onderzoeksproject over identiteit voor leerlingen van 4vwo

Onlangs stroomde leerplein 1 vol met 4vwoleerlingen. Deze middag markeerde het begin van het  project Duik in je eigen verleden, georganiseerd door de sectie O&W in samenwerking met de sectie Nederlands en de mentoren van 4vwo.

De aftrap werd gegeven door de jonge wetenschapper Mei Nelissen, die de leerlingen meenam

in haar onderzoek naar klimaatverandering door te kijken naar het verre verleden. Ze deelde

haar ervaringen van grondboringen, uitgevoerd door een internationaal onde
rzoeksschip, en
illustreerde haar verhaal met filmfragmenten. Mei benadrukte het belang van wetenschappelijk

onderzoek en inspireerde de leerlingen met haar bevindingen.

Daarna was het tijd voor de tweede ronde, waarin leerlingen konden kiezen uit

zes verschillende sprekers:

Leo Lucassen, hoogleraar arbeids en migratiegeschiedenis, sprak over migratie als een
centraal thema in de menselijke geschiedenis.

Peggy Bouva, (foto) onderzoeker en podcastmaker, deelde haar persoonlijke familieverhaal.
Ze vertelde over haar voorouders die generaties lang in slavernij leefden op plantage

Tout
LuiFaut in Suriname. De leerlingen waren diep geraakt door haar verhaal. Eén van
hen zei hie
rover: “Ik vind het onbegrijpelijk dat drie generaties van Peggy’s familie
helemaal geen kansen hebben gehad en niet over hun eigen leven konden beslissen.”

Jeroen Saris, zoon van een NSBlid, vertelde over de invloed van de keuzes van zijn
vader tijdens de Tweede Wereldoorlog op zijn eigen leven. Hij ging met de leerlingen in

gesprek over de mogelijkheid om van de fouten van vorige generaties te leren.

Rozette Kats, een Holocaustoverlevende, deelde haar verhaal over het opgroeien
zonder ouders, die in Auschwitz waren vermoord. Mevrouw Kats
ontroerde de leerlingen
met haar verhaal over hoe zij op de avond voor haar zesde verjaardag hoorde dat zij niet

Rita was, maar Rozette, en dat haar echte ouders waren overleden. Deze schokkende

ontdekking veranderde haar leven en bepaalde haar levenslange zoektoch
t naar haar
verleden en identiteit.

Ruben Timman, documentairefotograaf, vertelde over zijn droom die leidde tot de
oprichting van het
Museum of Humanity, waar hij duizenden mensen uit verschillende
landen heeft gefotografeerd.

Hanneke Kamp gaf inzicht in familiebedrijven, waarin persoonlijke relaties en
bedrijfscultuur nauw met elkaar verweven zijn. Ze besprak de rol van

familiegeschiedenis in succesvolle bedrijven zoals Albert Heijn en C&A.

Tijdens deze lezingen kregen de leerlingen de opdracht om na te denken over hun eigen

familiegeschiedenis. Waar komen zij vandaan? Welke verhalen leven er in hun familie, en hoe

beïnvloeden deze hun leven?

In de komende maanden gaan de leerlingen dit onderzoek uitvoeren. Ze ronden periode 1 af met

een zelfgekozen excursie naar een plek die hen meer kan vertellen over hun

familiegeschiedenis. Dat kan van alles zijn: de fabriek waar een voorouder werkte, een m
useum
dat hun familietijdperk behandelt, of een archief.

In periode 2 werken de leerlingen tijdens het mentoruur aan hun eigen onderzoeksplan. Bij

Nederlands leren ze hoe ze een interview voorbereiden, uitvoeren en verwerken tot een tekst.

Dit interview vormt samen met andere bronnen de basis van hun onderzoek.

Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.

 

Brugklaskamp 2024 in Heino: Een Onvergetelijke Ervaring!

Woensdag 2 oktober was het eindelijk zover: het brugklaskamp! Na maanden van anticipatie vertrokken de eerste zes groepen brugklasleerlingen met drie grote touringcars naar het Summercamp in Heino, Overijssel. De tweede groep, bestaande uit zes klassen, volgde de volgende dag, op 3 oktober.
Sportieve Uitdagingen en Samenwerking
De eerste dag stond in het teken van de spectaculaire Challenge Run. Dit uitdagende parcours vroeg om teamwork en communicatie, met activiteiten als een hoogteparcours, een klimtoren, boogschieten en kanovaren. Het team uit 1vt2 schitterde en won de Challenge Run, wat hen een mooie prijs opleverde!
‘s Avonds konden de leerlingen zich uitleven met diverse sportieve en sociale activiteiten. Van een swingende disco tot een verfrissend zwembad, glow in the dark golf, broodjes bakken bij het kampvuur, en zelfs een gezellig filmhuis en spelletjeshuis – er was voor ieder wat wils!
Een Tweede Dag vol Avontuur
Ook de tweede dag was gevuld met avontuur. De leerlingen genoten van het voeren van dieren, levend stratego, een spannende speurtocht en beachvolleyballen. Het weer zat ons mee, en ondanks de vermoeidheid van de vorige nacht en alle activiteiten, was de sfeer opperbest.
Na een dag vol plezier vertrokken we richting de Eemhof in Zeewolde voor een heerlijke middag zwemmen en bowlen. Vol nieuwe herinneringen en met een grote glimlach keerden de bussen terug naar Amstelveen, waar ouders hun kinderen met open armen verwelkomden.
Het brugklaskamp 2024 was een groot succes, met onvergetelijke momenten, nieuwe vriendschappen en een gevoel van saamhorigheid.

Laag inkomen en kinderen? Amstelveen helpt!

Sinds 1 augustus helpt de gemeente Amstelveen ouders met een laag inkomen door een vast geldbedrag per kind te geven. Ieder schooljaar krijgen zij hiervoor een kindpakket:

  • 4 t/m 8 jaar: € 500,-
  • 9 t/m 11 jaar: € 650,-
  • 12 t/m 17 jaar: € 800,-

Ouders mogen zelf kiezen waar ze het geld voor gebruiken. Bijvoorbeeld schoolspullen, sport, muziekles of kleding. Daarnaast heeft de gemeente ook een tabletregeling en een zwemregeling voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Ouders met een bijstandsuitkering ontvangen het geld elk schooljaar automatisch. Hebben ouders geen bijstandsuitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunnen ouders het kindpakket, de tabletregeling en de zwemregeling aanvragen via www.amstelveen.nl/kindpakket of het Sociaal loket van de gemeente: (020) 540 49 11. Ouders die een ander laag inkomen hebben, kunnen het kindpakket voor elk nieuw schooljaar aanvragen.

Meer informatie en de voorwaarden van deze regelingen vindt u op www.amstelveen.nl/kindpakket.

 

❌