Lees weergave

Oeverloos debat over Schiphol

Schiphol zorgt enerzijds voor brood op de plank anderzijds voor overlast. Het was de VVD die dat woensdag in het debat van de gemeenteraad registreerde. Die mening deelde bijvoorbeeld GroenLinks niet. Simon Lutz van die partij was bijvoorbeeld tegen verplaatsing van een deel van de vluchten naar Lelystad en vóór krimp van Schiphol. Maar politici die tegen Schiphol zijn, moeten ook zélf niet vliegen, vond VVD-raadslid Menno van Leeuwen. Aan de orde was de ‘Strategische Agenda Schiphol’, in wezen een geactualiseerde versie van de Position Paper uit 2019, waarin staat hoe Amstelveen ongeveer denkt over de luchthaven.

In wezen een discussie tussen voor- en tegenstanders van vliegtuigen die al meer dan een halve eeuw bestaat, al is in de loop der jaren bij de geluidhinder bijvoorbeeld de fijnstof gekomen, waarop vooral tegenstanders wijzen.

Aantrekkelijker

Gezondheid is een breed terrein, waarvoor milieuorganisaties zich blijvend hard maken. Maar de luchthaven hoort bij Amstelveen, zei raadslid Gonnie van Rietschoten van Actief voor Amstelveen. Velen verdienen daar hun brood. Dat maakt de stad ook aantrekkelijk, betoogde wethouder Adam Elzakalai. Hij was met de PvdA eens dat nu geen vrijblijvende beloften moeten worden gedaan maar, hoe men het keert of wendt, uiteindelijk is het Den Haag die erover beslist en niet een lokale overheid. “Maar Schiphol ligt wel in onze achtertuin”, gaf hij toe. Amstelveen is volgens hem een belangrijke speler. De wethouder sprak zich uit voor verplaatsing naar Lelystad van een deel van de vluchten, waar vooral GroenLinks tegen was, dat opriep zich daar tegen te verzetten. Lutz vond de stategische agenda slechts ‘marginaal’ gewijzigd ten opzichte van de Position Paper. “Eigenlijk is het oude wijn in nieuwe zakken”, zei hij. Elzakalai wees ook op de vele verdiensten die Schiphol oplevert en de bereikbaarheid. Een stad die dichtbij een luchthaven ligt, is nu eenmaal qua handelsbetrekkingen aantrekkelijker om zich te vestigen, zei hij.

Overlast stijgt

Raadslid Maarten de Haan van D66 zei dat het aantal vluchten en daarmee de overlast stijgt, alsmede het aantal nachtvluchten en evenzeer de klachten. “D66 staat voor een meetbaar beleid”. Maar zijn eigen wethouder Floor Gordon dreigt door het Luchthaven Inrichtingsbesluit Schiphol (LIB) duizenden studentenwoningen in Kronenburg te moeten missen. Op grond van een nieuw inrichtingenbesluit voor Schiphol, waaraan wordt gewerkt, is het best mogelijk dat Amstelveen die woningen. De norm is nu 478.000 vliegbewegingen, terwijl dat 500.00 was, naar 450.000 is volgens De Haan voldoende. Zijn zorg betrof ook de toekomstige generaties. CDA-fractievoorzitter Siegmann vond dat de afspraken die gemaakt zijn niet worden nagekomen en daar zou hij in de agenda meer over willen lezen, net als over de gesteldheid van de lucht en de gezondheid. Inwoners vertrouwen de overheid niet, was zijn conclusie.

Lutz was namens GroenLinks een van de meest kritische. Hij zag nauwelijks concrete verbeteringen en vond ten opzichte van andere bedrijfstakken het niet eerlijk dat de luchtvaart zich niet aan verplichgtingen hoeft te houden die voor andere sectoren wel gelden, bijvoorbeeld aan de belastingvrije kerosine (brandstof). Dat leek Siegmann met hem eens. De prijs van kerosine moet bovendien verwerkt worden in die van tickets, zei hij.

Stiller en schoner

Actualisering is het resultaat van een unaniem aangenomen motie door de raad. Hoewel de Rijksoverheid het bevoegd gezag is voor Schiphol, heeft het gemeentelijke bestuur behoefte om de korte, middellange en lange termijn qua strategische inzet te beschrijven, zegt het. Stiller en schoner moet de luchthaven worden volgens Jacqueline Solleveld van Burgerbelangen Amstelveen (bbA). Gezondheid staat voor die partij bovenaan en zij zou in de agenda graag willen zien dat alle ricico’s worden genoemd.

Ergernis

Verplaatsing van een deel van de vluchten, bijvoorbeeld van vakantievluchten, vindt net zo min bij GroenLinks als bij de SP genade. Het is volgens fractievoorzitter Patrick Adriaans van die laatste partij het paard achter de wagen spannen. Hij zag ook dat door toenemende drukte de werkomstandigheden op Schiphol steeds zwaarder worden, zoals zijn partij onlangs bewees tijdens een bijeenkomst met bagageafhandelaars. Voor de ChristenUnie had Dianne Hoefakker vooral de mond vol over leefbaarheid. Het zoeken naar een oplossing door het rijk ontslaat Amstelveen niet van de raak volgens haar scherper te reageren en een koers te varen die past in de hedendaagse realiteit, die jarem geleden nog anders was. Er is de lang gezocht naar een middenweg tussen verdienen en gezondheid, volgens haar. Over die balens en de keerzijde daarvan had ze wel wat meer in het stuk willen zien. “Amstelveen moet krachtiger naar oplossingen streven”, zei ze. Een bondgenootschap met organisaties die hetzelfde willen lag volgens haar voor de hand. Daarbij sloot ze juridische procedures allerminst uit. Schiphol is volgens Hoefakker een bron van ergernis. Waarbij Van Rietschoten er op wees dat moderne vliegtuigen steeds stiller worden.

Krimp

Schiphol is de enige luchthaven ter wereld waar men over ‘krimp’ spreekt, zei de wethouder. Hij vergeleek de  meetappatuur met ‘emmertjes’, die langzaam vollopen en binnenkort onder elke landingsbaan staan. Op een gegeven moment is de emmer vol en luchverkeersleiding moet dan een goed verhaal om aan te geven wáárom dat nog was. “Want de verkeersleiding maakt uit welke baan vliegtuigfen moeten nemen”, zei Elzakalai. Het gebrek aan belastingheffing op kerosine vindt volgens hem zijn oorsprong in het Chicago Verdrag, dat na de Tweede Wereldoorlog van kracht werd en onder het motto ‘nooit meer oorlog’ sprak met uit dat mensen elkaar moesten kunnen bereiken.

De wethouder dacht in de strategie een goede balans de hebben gevonden, al waren de anti-partijen het daar niet mee eens. Het zijn, volgens De Haan, boodschappen die men al kent. Van Leeuwen merkte nog op dat houtstook een zwaardere aanslag op de gezondheid betekende dan luchtvaart. Maar hij wilde naar zijn zeggen de GroenLinksers hun geregeld vliegen niet onthouden.

Bijna € 4,5 miljoen subsidie Rijksmonument

Noord-Holland verstrekt dit jaar € 4.498.000 subsidie voor de restauratie van rijksmonumenten in de provincie. De regeling is bedoeld voor monumenten die niet als woonhuis zijn gebouwd zoals molens, kerken en boerderijen.

 Rijksmonumenten hebben een bijzonder cultuurhistorische waarde en geven identiteit aan de leefomgeving, vindt NH.
Aanvragen
De financiële ondersteuning, waarvan het grootste deel van het Rijk afkomstig is, behoudt volgens de provincie ook de werkgelegenheid in de restauratiemarkt. Eigenaren of beheerders van rijksmonumenten kunnen vanaf 29 mei tot 1 augustus de subsidie aanvragen. De subsidieregeling loopt via een tender, waarbij alle aanvragen tegelijkertijd worden beoordeeld aan de hand van een puntensysteem. De aanvragen die het hoogst scoren ontvangen subsidie tot het subsidieplafond bereikt is. Dit jaar is de regeling op een aantal punten gewijzigd, meer informatie hierover is te vinden op de website.
Erfgoed
De provincie heeft naast de subsidieregeling voor restauratie van rijksmonumenten ook andere subsidies voor gebouwd erfgoed. Om eigenaren en beheerders wegwijs te maken over de financieringsmogelijkheden, is er de Wegwijzer financieringsmogelijkheden gebouwd erfgoed. Door het invullen van de wegwijzer wordt duidelijk hoe de provincie Noord-Holland kan ondersteunen bij onderhoud, restauratie, herbestemming en/of verduurzamen van gebouwd erfgoed.

‘AI-AI, ieder z’n ding!?’ in DeNieuweGalerie

Kunstcollectief B.L.I.K. daagt de kijker uit met de nieuwe expositie ‘AI-AI, ieder z’n ding!?’ in DeNieuweGalerie, een initiatief van de kunstenaarsvereniging Amstelland (VAK). De tentoonstelling is te zien op vrijdag en zaterdag 23, 24, 30 en 31 mei van 11.00 tot 17.00 uur en op zondag 25 mei en 1 juni van 12.00 uur af. DeNieuweGalerie is gevestigd in het winkelcentrum Stadshart, nummer 109.

In de expositie staan kunstmatige intelligentie en menselijke verbeeldingskracht tegenover elkaar. Daarom is het geen gewone expositie, maar een experiment in waarneming, oordeel en betekenis, zeggen de organisatoren.

Zes kunstenaars

Zes kunstenaars tonen hun werk zoals altijd – met hart, hand en hoofd. Maar daarnaast laat elk van hen één werk analyseren door AI. Die analyse, vaak verrassend rationeel, technisch of poëtisch, wordt direct naast het originele werk gepresenteerd. Vervolgens komt ook de bedoeling van de kunstenaar aan bod: wat heeft de maker willen laten zien?

KunstKoffie

Een drieluik van interpretatie ontstaat: de blik van de bezoeker, de blik van de machine en de blik van de kunstenaar. De expositie raakt aan grote vragen over creativiteit, autonomie en technologie. Kan AI echt ‘begrijpen’? Of laat dit project juist zien dat menselijk kijken en creëren uniek is? De deelnemende kunstenaars zijn Veerle Blaauw, Evelien Grosheide, Paulina Krijnen, José Sierkstra, Lily Elisabeth en Maud Ramaekers. Tijdens de ‘KunstKoffie’ op zaterdag 31 mei en zondag 1 juni van 12.15 tot 13.15 uur geeft Maud Ramaekers een mindfull kijk op de expositie en een reflectie op de AI-analyse. KunstWijntje: Zaterdag 24 mei van 15.00 tot 17.00 uur.

Gemeente verliest rechtszaak bussluis

De gemeente heeft de rechtszaak over de bussluis in Bovenkerk verloren. De zaak was aangespannen door bewoners die veel sluipverkeer door woonstraten signaleren. Volgens de Amsterdamse rechtbank heeft de gemeente betreffende verkeersbesluit te weinig gemotiveerd.

De gemeente zegt beter te gaan onderbouwen waarom de bussluis nodig is.

Boete blijft

Intussen blijft de bussluis voor de Urbanuskerk wel in gebruik en krijgt men bij het passeren met auto of motor van donderdag af € 129 boete. De rechtbank is het eens met het bussluisgebruik. ‘Over enkele weken zal hierover een voorstel in het college van B en W komen’, zegt de gemeente. Verkeerswethouder Herbert Raat vindt dat met het verkeersluw maken van Bovenkerk de verkeersveiligheid toenam. Een deel van de Bovenkerkers is het daarmee eens.

‘Zonnehuispenning’ voor vrijwilligers

In het Noorddamcentrum heeft de Zonnehuisgroep Amstelland zo geheten de ‘Zonnehuispenningen’ uitgedeeld, een onderscheiding plaats in het Noorddamcentrum in Amstelveen. Deze bijzondere onderscheiding, waarin een zonnesteen is verwerkt om vrijwilligers te danken en in het zonnetje voor hun inzet in de organisatie. Wethouder Marijn van Ballegooijen was er bij, wat  – naar gebruik bij de gemeente – buiten de media bleef.

Cliënten, hun naasten en zorgmedewerkers konden vooraf hun favoriete vrijwilliger nomineren.

Winnaars

Uit een selectie van tien genomineerden werden uiteindelijk vier winnaars gekozen. Dat zijn Joke Peek, Peter van Cronenborgh, Thecla de Jongh en Stien Appelboom. Peet helpt bij Zonnehuis Majella en Van Cronenborgh is vrijwilliger op locatie Menno Simons. De Jongh in geliefd on het Zonnbehuis te Bovenkerk en Stien Appelboom maakt, met haar achtergrond als handwerkdocente, bewoners enthousiast voor creatieve activiteiten als breien, haken en borduren.

Informele zorg

Wethouder Marijn van Ballengooijen sprak wel zijn waardering uit voor de kracht van informele zorg en het belang van vrijwilligerswerk in de samenleving. Bestuurder Sandra Oud zette de tien genomineerde vrijwilligers allen in het zonnetje. Volgens haar is het ‘informele netwerk van cliënten’ van grote waarde voor ouderenzorgorganisaties. “Vrijwilligers brengen niet alleen extra handen, maar vooral extra hart in de zorg”, zei ze. “Hun betrokkenheid, aandacht en nabijheid maken het verschil in het dagelijks leven van bewoners. Zonder hen zouden we niet dezelfde warme, menselijke zorg kunnen bieden.”

Voor 57e keer: vrijdag wielerronde Nes

De supportersvereniging heeft opnieuw vergunning van de Gemeente gekregen voor het houden van de wielerronde van Nes a/d Amstel die vrijdag 23 mei van 19.00 uur af wordt verreden.

De gebruikelijke wielerronde volgt het gebruikelijke parkoers.

Parkoers

Het betekent dat start en finish voor restaurant “Cantina del Corazon” zijn. De renners rijden vanaf dit punt over de Amsteldijk zuid naar de “Rode Paal” bij Uithoorn en verder over de Hollandsedijk, Oude Bovenkerkerweg, fietspad Bovenkerkerweg en vervolgens de Nesserlaan. Tenslotte komen de renners via de Amsteldijk weer richting Finish.

Afsluiting

Het parkoers zal tussen 19.00 uur en ongeveer 21.00 uur geheel worden afgesloten voor het verkeer. Inwoners van Nes aan de Amstel en andere omwonenden van de route zijn gedurende die periode dus niet per auto of fiets bereikbaar. Ook kunnen de inwoners van Nes, andere omwonenden en bezoekers erf of parkeergelegenheid niet per auto of fiets verlaten omdat verkeer op het parkoers door de politie is verboden.

Het negeren van dit verbod kan volgen de organisatoren levensgevaarlijke situaties tot gevolg hebben, zeker als tegen de rijrichting van de renners wordt ingereden. Fietsers die normaal gebruik maken van het fietspad langs de Bovenkerkerweg worden omgeleid.

De pont 

De pont bij de Nessersluis vaart vanaf 18.45 uur niet meer. Inwoners en toeschouwers wordt verzocht om voor 19.00 uur in de dorpskern van Nes a/d Amstel aanwezig te zijn. Deelnemers en toeschouwers kunnen hun auto, motor, fiets of brommer parkeren bij de Urbanuskerk of de Wijnschuur. Voor nadere informatie over parkoers en afzetting kan men contact opnemen met Jan van der Lelie (06-22217357) of Kees Gels (06-14698034)

Hemelvaartsdag

Dezelfde supportersvereniging van Nes aan de Amstel organiseert overigens voor de 43e keer de traditionele Polderfietstocht op Hemelvaartsdag, dit jaar op donderdag 29 mei. De organisatie heeft prachtige routes uitgezet, vindt zij zelf. Er kan gekozen worden tussen 4 afstanden (25, 40, 50 of 60 km) over fietspaden en elf fietsbruggen. De standaard route is 50 km, maar er kan een keuze worden gemaakt voor een afkorting naar 25 of 40 km. Nu er meer fietsers komen met trapondersteuning is er ook gekozen voor een verlenging tot 60 km. Thema van de fietstocht: fietsbruggen dus ophaalbruggen, tuibruggen, spoorbruggen hoge bruggen en lage bruggen, specifiek voor fietsers. Er zijn voldoende “rust- en opsteekplaatsen en terrassen”, zodat de tocht uitermate geschikt is om met het hele gezin te rijden. Inschrijven en starten van 10 uur tot 12.30 uur in: Restaurant Cantina del Corazon, Amsteldijk Zuid 162, Nes aan de Amstel en Restaurant Loetje, Amstelzijde 37, Ouderkerk aan de Amstel. Inschrijfgeld volwassen €  5,00 kinderen € 2,50, inclusief een pontovergang in Nessersluis; die over de Vecht is gratis.

Concert in Urbanuskerk Nes

Op zondag 25 mei speelt om14:00 uur het Seniorenorkest Amstelland in de Urbanuskerk te Nes aan de Amstel, waar het voor het laatst anderhalf jaar geleden een concert gaf. Nu speelt het in het kader van ’80 jaar vrijheid’. De entree is gratis.

Er worden nu herkenbare stukken uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog gespeeld zoals een medley van Glenn Miller en stukken in relatie van de bevrijding (Soldaat van Oranje).

Dorpshuis

De repetities (iedere donderdagmiddag in Dorpshuis De Nesse) gaan voorspoedig, zegt her orkest, dat iedereen – maar vooral Nessers – vraagt het concert bij te wonen. Hoewel het concert gratis is, wordt een gift na afloop voor de Vrienden Urbanus wel op prijs gesteld. Overigens zij tegen betaling zijn consumpties verkrijgbaar.
Meer informatie over het orkest: www.seniorenorkestamstelland.nl

Mahler documentaire in Cinema AV

De gerestaureerde documentaire Conducting Mahler uit 1997 is twee maal te zien in Cinema Amstelveen op dinsdag 27 mei 19.45 en op woensdag 28 mei 16.15 uur.

Dat is in het kader van ‘De Mahler tiendaagse’ van 8 t/m 18 mei in het Concertgebouw.

Ziel

Eye Filmmuseum de lange documentaire CONDUCTING MAHLER (1997) van Frank Scheffer gerestaureerd en gedigitaliseerd. In mei 1995 werd in Amsterdam een ​​festival georganiseerd met alle symfonieën en liederen van de grote componist Gustav Mahler. ‘Conducting Mahler’ is gefilmd tijdens de repetities en richt zich op de ziel van Mahlers muziek, gezien door de ogen van vijf van de meest vooraanstaande dirigenten van onze tijd: Claudio Abbado, Bernard Haitink (foto), Riccardo Muti, Riccardo Chailly en Sir Simon Rattle.

Als dirigent noteerde Mahler gedetailleerde instructies over hoe hij zijn muziek moest dirigeren. Mahlers ongelooflijke muzikale en historische kennis maken het voor elke dirigent een enorme uitdaging om zijn werk uit te voeren.

Screenshot

Sporting Martinus heeft jubileumboek

“Het gaat om meer dan sport”, zei maandag iemand van de driekoppige bestuursdelegatie bij de overhandiging van de eerste exeplaren van het jubileumboek over voetbalvereninging Sporting Martinus aan burgemeester Tjapko Poppens em sportwethouder Herbert Raat.  Eigenlijk verscheen het t.g.v. het honderjarige bestaan, maar de men heeft er een paar innemende foto’s van de laatste jaren mee willen nemen in de publicatie, waardoor de geschiedenis 105 jaar betreft. Zodat ook het verhaal en de foto’s over de bouw van het nieuwe clubhuis er nog in staan.

Namens het redactionele kernteam was Richard Nieuwenhuizen, die veel ‘schrijfwerk’ deed, op het raadhuis voor de overhandiging.  En voorzitter Rick van Bruggen was er.

Foto’s

“We hebbem er stiekum een paar foto’s in gedaan, die toch wel heel bijzonder waren”, zei Nieuwenhuizen. Er is een kroniek ontstaan van de historie van de vereninging, vond de  burgemeester, die vooral benieuwd was waar en hoe men de archieven heeft opgeslagen. Als er namelijk één brand komt, is alles weg. Digitalisering leek daartegen de meest betrouwbare wijze van bewaren, vooral omdat de redactie door wil gaan.

Lang geleden

De sociale kant van de vereniging, waarin vrijwilligers een belangrijke tol spelen, kreeg bij de overhandiging veel nadruk. “Wat maakt onze vereniging succesvol en hoe kunnen de anderen helpen”, vroeg Vcan Bruggen zich af. Op de vraag hoe lang geleden men aan het boek is begonnen kreen burgemeester Poppens ten antwoord dat Nieuwenhuizen er pas sinds oktober mee bezig is. “Maar we hebben er driehonderd uur aan gewerkt.” Zijn zoon deed de vormgeving. Volgens Van Bruggen ius het de bedoeling een plan te maken over de voetbalverenigingen heen en regionaal.

Bolderconcert met duo Bicolore

In wijkcentrum de Bolder brengt zang-piano duo Bicolore zondag 15 juni om 15.00 uur een Romantisch Liedprogramma. OBicolore bestaat uit Sonja Gruys (zang) en Laura Hölzenspies (piano).

Zij vormen al ruim vijfentwintig jaar een muzikaal duo, sinds
hun studie aan het Conservatorium van Utrecht, waar ze elkaar hebben
leren kennen.

Schumann e.a.

Bicolore trad al eerder op in de Bolder en wist toen het publiek te verrassen met een sprankelend liedprogramma. Op het programma voor 15 juni staan liederen van onder meer Robert Schumann, Hector Berlioz en Gabriel Fauré. Schumann’s liederencyclus
opus 40 is een niet vaak gehoorde, maar zeer boeiende set liederen op tekst
van Hans Christian Andersen.

La mort d’Ophélie

Van Berlioz wordt ‘La mort d’Ophéli ten gehore gebracht, dat hij oorspronkelijk
schreef voor zang en piano en later bewerkte voor vrouwenkoor en orkest.
Bekende liederen van Fauré ( Claire de Lune en Après un rêve) klinken naast
het geheimzinnige Le Secret. Naast deze prachtige klinkt de Prelude voor piano solo van de musicus en componist Jasper Bon. Dit werk is opgedragen aan Laura Hölzenspies en beleefde in december jongstleden in Eemnes zijn wereldpremière.
Kaartverkoop vanaf 9 juni aan de kassa van de Bolder, op werkdagen tussen 9.00-17.00 uur of op de dag zelf zolang de voorraad strekt.
Of reserveer via : Bolderconcerten@gmail.com

Over bussluis rijden kost € 129

Automobilisten en motorrijders die een van de twee bussluizen ‘nemen’, krijgen van donderdag (22 mei) af een boete van € 129. Het gaat in bussluis in Westwijk en die voor de Urbanuskerk in Bovenkerk. Het illegaal passeren daarvan levert een boete op  van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Sinds begin maart registreren handhavingscamera’s de kentekens van motorvoertuigen die het inrijverbod negeren. Tot nu toe ontvingen de bestuurders een waarschuwing.

Negeren

Sinds de start van de controles met ANPR-camera’s negeerden 2.732 bestuurders het inrijverbod dat geldt bij beide bussluizen. Maar die liggen er wel voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid, zegt wethouder Herbert Raat (verkeer en handhaving). Daarin heeft het gemeentebestuur besloten te gaan handhaven middels camera’s. “Uit het aantal overtredingen blijkt dat dit hard nodig is”, zegt Raat. “We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor het plaatsen van handhavingscamera’s tegen brom- en snorfietsers in het Oude Dorp en op het Kazernepad. Ook hier kan dit helpen bij het vergroten van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.”

Lijnbussen en hulpdiensten

In Bovenkerk mogen alleen lijnbussen, hulpdiensten en voertuigen met een verkeersontheffing de bussluis op de Noorddammerlaan passeren. Bij de bussluis aan het Westwijkplein in Westwijk geldt ook voor vrachtwagens voor de bevoorrading van het winkelcentrum een uitzondering. Voor alle andere motorvoertuigen geldt een inrijverbod.

ANPR-camera

Handhaving gebeurt middels ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition). Deze camera’s registreren alleen kentekens binnen het gebied waar de gesloten verklaring (het inrijverbod) geldt. Aan alle geldende privacywetgeving wordt voldaan.

De eenmalige kosten voor de inzet van twee handhavingscamera’s bedraagt ca. € 5.000. De jaarlijkse kosten voor de lease van beide camera’s, softwarelicenties, datacommunicatie en beheer en onderhoud bedraagt ca. € 14.000.

Met de inzet van deze camera’s bespaart de gemeente kosten voor de inzet van handhaving die voorheen de controle op straat uitvoerde. Daarnaast creëren de camera’s een (veel) grotere controlemogelijkheid, waardoor we verwachten dat de naleving van de inrijverboden aanzienlijk wordt verbeterd.

Boetes

Voordat de overtredingen naar het CJIB worden doorgestuurd, bekijken gemeentelijke handhavers de camerabeelden om te controleren of het daadwerkelijk een verkeersovertreding betreft. Het CJIB verstuurt de boetes. Een boete voor het passeren van de bussluis kost € 120 en € 9 administratiekosten.

Groener zonder tegels

Het voorjaar is een goed moment om tegels te vervangen voor groen, vindt de gemeente, die tot en met eind oktober gratis tegels ophaalt. Volgens wethouder Floor Gordon maakt dat gemakkelijker voor inwoners te ‘vergroenen’.

Zij zegt dat ‘veel Amstelveners’ blij zijn met de tegelservice, die er op neerkomt dat men tegels online kan aanmelden tot uiterlijk de donderdag  tot 16.00 uur voorafgaand aan de ophaaldag. De spelregels en ophaaldagen zijn te vinden op de pagina tegelwippen.

Trampoline

De Amstelveense familie Keller maakte ook gebruik van de tegelservice voor de tuin. Alle drie de kinderen hielpen mee met het leegmaken ervan, zodat er een trampoline in het gras geplaatst kon worden.

Eigen Haard

Ook Eigen Haard steunt het tegelwippen. Huurders hebben geen toestemming nodig om tegels uit de eigen tuin te halen en te vervangen door gras, bloemperken en bomen. De buurt wordt klimaatbestendiger, behaaglijker voor insecten en dieren, koeler op warme dagen en veel mooier, zegt de gemeente. Zij verloot iedere maand een gratis tuinadvies van lokale tuinontwerpers ter waarde van € 300 onder de deelnemers aan het NK Tegelservice. Inwoners die hiervoor in aanmerking willen komen kunnen dit aangeven op het aanmeldformulier.

De verbinding van Zadkine met JAN

Museum JAN en Ossip Zadkine hebben meer met elkaar te maken dan de gemiddelde Amstelvener misschien denkt. Hij maakte het beeld ‘De Verwoeste Stad’, dat sinds 1953 in Rotterdam staat. Maar de verwantschap werd duidelijk tijdens de opening van de expositie ‘Ossip Zadkine – Man, Mythe en Metamorfose’ van zijn werken. Onder meer museumdirecteur Marieke Uildriks wees erop de stichter Jan van der Togt een Zadkinefan was en persoonlijk van hem ‘De Drie Gratiën’ kocht, dat hij ook liet aanbrengen op zijn nieuwe Tomado-fabriek in Etten-Leur.

Tegelijk met de expositie verscheen een boek bij uitgeverij Waanders (voor € 24,95 te koop bij o.a. Museum JAN).

Wens

“De wens is uitgekomen”, zei Uildriks bij de opening. Zij bedoelde dat sinds het begin van haar nu bestaande functie (in 2018) graag de tentoonstelling van Zadkine wilde. Maar hij maakte veel imposante beelden. Daarbij ging hij ervan uit dat kunst ontroering moest teweegbrengen, zoals muziek en natuur.

Frans

Zelf leefde Zadkine van 1883 tot 1967. Hij was geboren als Yossel Aronovich Tsadkin (Russisch: Иосель Аронович Цадкин) uit een Wit-Russische vader en een Schotse moeder. Maar hij werd bekend als een Franse beeldend kunstenaar, die zich ook in Parijs vestigde in 1909. Daar ontmoette hij onder meer Chagall en raakte bevriend met Modigliani. Begin 1915 meldde hij zich als vrijwilliger bij het Franse leger en kreeg de functie van brancardier tot hij in 1917 gewond raakte bij een gasaanval en in 1920 trouwde hij als inmiddels Fransman met de kunstenares Valentine Prax. Het echtpaar verhuisde in 1928 naar de Rue d’Assas 100, waar Zadkine een atelier en een tuin kreeg. De Tweede Wereldoorlog bracht hij, zonder echtgenote, door in de VS om in 1946 terug te keren naar Parijs, waar hij ‘The Ossip Zadkine Studio of Modern Sculpture and Drawing’ opende en in ’47 weer zijn atelier, terwijl hij les ging geven aan de Académie de la Grande Chaumière. Daar kreeg hij ook veel Nederlandse leerlingen, onder  anderen Lotti van der Gaag en Jan Wolkers.

Oudheid

Ossip Zadkine (1888-1967) werd geïnspireerd door de klassieke oudheid en de natuur, zegt het museum. ‘In zijn werk staan mythen en metamorfosen centraal.’ Vandaar ook de naam van de tentiinstelling. Naast een selecte groep sculpturen die typerend zijn voor Zadkine’s kijk op kunst en kunstenaarschap, toont het museum ook een minder bekend deel van zijn werk. Met zijn expressieve gouaches, litho’s en etsen toonde Zadkine zich volgens JAN een ‘uitzonderlijk dubbeltalent’, wiens oeuvre veel mythologische menselijke figuren toont, zoals Diana, Narcissus en Orpheus. Vooral in Orpheus herkende hij zich. Zadkine was ervan overtuigd dat een kunstenaar dode materie bezielde met zijn artistieke gave.

Zijn oorpronkelijke werk was in hout en steen, rechtstreeks uit de natuur gehaald en als het ware tot leven wordt gewekt door een beeldhouwer. Hij voelde zich sterk verbonden met de natuur, waarin hij zag dat vormen aan verandering onderhevig waren. ‘Door een proces van metamorfose kon in de natuur, net als in de beeldende kunst, de ene vorm uit de andere ontstaan.’

JAN

Zadkines bronzen beeld “De Drie Gratiën” (1950), die tot de collectie van Museum JAN, behoort vormde dus de aanleiding voor de expositie. Het  beeld, met een mythologisch onderwerp, werd dus gekocht door industrieel en latere museumoprichter Jan van der Togt. Op 4 oktober aanstaande is het precies 70 jaar geleden dat Van der Togt’s nieuwe Tomado fabriek in Etten-Leur werd geopend.

Lezing

Overigens is er over Zadkine een lezing op 26 juni van 19.30 tot 21.00 uur (inloop vanaf 19.00) onder de titel Ossip Zadkine – Van Parijs tot Nederland’. Wie er bij wil zijn moet
€9,50 betalen (Studenten: €5,00 en Vrienden van Museum JAN: gratis).

Om kennis te maken met zijn leven en werk, met speciale aandacht voor Parijs, waar hij dus een groot deel van zijn leven woonde en werkte. Men kan in de lezing ontdekken hoe Zadkine werd geïnspireerd door Vincent van Gogh en welke werken hij maakte voor Nederlandse verzamelaars en opdrachtgevers. Een lezing vol verhalen, beelden en context, als verdieping op de tentoonstelling ‘Ossip Zadkine, Man, Mythe & Metamorfose’ in Museum JAN. Daar wordt trouwens ook de lezing gegeven (Dorpsstraat 50).

Dilan Yeşilgöz oneens met Halsema

Fractievoorzitter en partijleider Dilan Yeşilgöz van de VVD deelt niet de mening van burgemeester Femke Halsema van Amsterdam, die het kabinet opriep tot actie tegen Israël. “Zeker in een stad met een grote Joodse gemeenschap”, voegde zij aan haar afkeuring maandag in Sunday Floating Foodbar aan de Poeloever toe. Zij vindt het overigens verwerpelijk dat Israël hulpgoederen weigert. Maar de situatie is volgens haar zeer complex, ook voor de Israëlische regering en zij vindt dat een lokale bestuurder zich niet met de geopolitiek moet bemoeien.

Je kunt voor of tegen het regeringsbeleid zijn, vindt Yeşilgöz, maar de hoofdstedelijke Jodenhaat gaat haar te ver.

Demonstratie

Dilan Yeşilgöz vindt ook dat het demonstratierecht wordt misbruikt. Volgens de VVD is dat niet bedoeld om de eigen politieke wil door te drukken en daarbij aanslagen op politici en andere personen te verrichten of op andere manieren de wet brutaal te overtreden. “Ik wil het democratische recht beschermen”, zei ze. Ook de demonstratie recht.

De Amstelveense fractievoorzitter Jet Smit vond dat de tolerantie steeds verder gaat en juist leidt tot intolerantie. ‘Hele generaties hebben niet de oorlog meegemaakt en zij genieten van de vrijheid, waarvoor wel mensen hun leven hebben gegeven”, zei Yeşilgöz.

Economie

Voor wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken waren ondernemers eigenlijk het hart van de stad en hij vroeg zich af wat Den Haag van Amstelveen kan leren. “Ik ben zo trots op Amstelveen”, zei hij. De door honderden mensen bezochte bijeenkomst was georganiseerd door Ondernemersvereniging Amstelveen (OA), met hulp van VVD-raadslid Bas Zwart.

Betalen

Yeşilgöz zei in haar politieke leven zelden op zo’n mooie locatie te hebben gesproken. De VVD wilde volgens haar een centrumrechtse regering. Zij vond dat bij de VVD de ondernemers passen, al gaf zij wel toe dat haar partij het te veel heeft laten afweten die te ondersteunen in de strijd tegen de regeldruk. “De VVD heeft vaak de regels onderschat”, zei ze. Overigens vond zij de coalitie ‘geen gemakkelijke’, maar de VVD wil haar verantwoordelijkheid nemen, zei ze. Dat bracht een van de aanwezigen tot de constatering dat Box 3 weer is verhoogd. Wanneer houdt dat op? wilde hij weten. “De meeste partijen kijken daar niet van op, maar de VVD verzet zich hier tegen”, zei Yeşilgöz. “In elke vezel heb ik emotie gevoeld bij het zien, soms in tranen, dat ondernemers er de brui aan geven of naar het buitenland vertrekken. Maar het was nog anders gelopen als de VVD er niet was. Dan hadden ondernemers alles moeten betalen.”

Uithoorn

Natuurlijk kwam ook het derde AZC in Amstelveen ter sprake, waartegen Uithoorn zich fel verzet, omdat het bijna op de grens van die gemeente ligt en in het uiterste zuiden van Amstelveen. De VVD is tegen onnodige migratie. “Degenen die hier komen omdat hun land in oorlog is en zij om hun politieke keuze vervolgd worden, zijn welkom. Maar wie om puur economische hierheen komt, daartegen willen wij wetgeving er door krijgen.”

Groen

De VVD is ook een groene partij, zei Dilan Yeşilgöz. “We hebben forse stappen gezet, met dank aan minister Hermans. Ook ter vermindering van de stikstof. Maar als bijvoorbeeld ASML weg gaat, worden we optimaal afhankelijk van andere landen.”

Schiphol

Sommigen ondervinden alleen last van Schiphol, anderen kiezen juist voor Amstelveen wegens de bereikbaarheid. Het probleem met de bouw in Kronenburg is Schiphol gerelateerd. Roel Smit, die het gesprek leidde, wees er op dat nu minder dan vijfhonderd kamers mogen worden gebouwd en niet de duizenden waarop de gemeente gerekend had. Veel zei Yeşilgöz er niet over. Behalve dan dat de VVD trots is op de luchtvaart.

Foto v.l.n.r: Roel Smit, wethouden Elzakalai (Economie), directeur OA, Dilan Yeşilgöz en Bas Zwart (raadslid VVD).

HIC kampioen en weer in Promotieklasse

De dames van hockeyvereniging HIC (oorspronkelijk staat IC voor Ignatius College) zijn kampioen van de Overgangsklasse B. Met nog één speelronde te gaan, zijn zij niet meer in te halen door de concurrentie. Daarmee hebben ze hun doel, binnen een jaar na de degradatie terugkeren in de Promotieklasse, behaald. 

Maar dan moest zondagmiddag nog wel even van Rood-Wit gewonnen worden. Die missie slaagde, 3-2 voor de dames uit Amstelveen.

Ontlading

Wat volgde, was een enorme ontlading. “We gingen heel hard springen, lachen, juichen en dansen. Want ook al zat het kampioenschap er wel aan te komen, het bleef spannend en als het eenmaal lukt, geeft dat zo’n bevrijdend gevoel”, zegt Anne Boer, aanvoerder van HIC dames 1.

Contrast

Het contrast met vorig jaar had inderdaad niet groter kunnen zijn. Toen zat alles tegen voor HIC, die het seizoen ervoor nog Play-offs voor promotie naar de Tulp Hoofdklasse speelde tegen Bloemendaal. Blessures, vormverlies en uiteindelijk het degradatiespook dat zich meldde. De degradatie uit de Promotieklasse vormde een mokerslag voor een ploeg die juist tot doel had zich structureel op het hoogste niveau in de Promotieklasse te nestelen en weer voor een plaats bij de Play-offs te spelen.

Geen leegloop

Maar wie dacht dat HIC in zou storten, kreeg ongelijk. Er volgde geen leegloop, zoals je bij degradanten regelmatig ziet. Wel hadden vier routiniers al ver voor de degradatie aangekondigd te stoppen of hun heil ergens anders (Tulp Hoofdklasse) te zoeken. Er kwam een nieuwe coach, Gijs Hessels en assistent coach Lieuwer Haites, als opvolgers van Ivar Jager en zijn begeleidingsteam. Daarnaast hebben de team manager, Nicole Boltendal en commissie Tophockey, vele individuele- en groepsgesprekken gevoerd die ertoe leidde dat bijna iedereen toezegde er nog een seizoen aan vast te knopen, al was het op een niveau lager. Er werden drie belangrijke doelen met elkaar gezet: 1) Plezier terug in het hockey; 2) Promotie; 3) Inpassen van de jeugd.

Talenten

Zodoende bleven HIC-ers van het eerste uur als Isolde Otten, Femke Tjebbes en Juliette van den Berg, maar ook een routinier als keepster Sophie van Melis. En daarnaast het overgrote deel van de rest van het team. Aangevuld met jonge talenten uit de eigen jeugd en van buiten stond er weer op papier sterk team.

Maar het seizoen begon stroef. HIC speelde voorzichtig en toch ook onwennig, zo gaf coach Gijs Hessels toe, maar bleef ongeslagen, zelfs in de Gold Cup wedstrijd tegen HGC, dat uiteindelijk won na shoot-outs. Alsof het elftal nog moest wennen aan het feit dat zij nu ineens de te kloppen ploeg waren. “We blijven winnen, alles lijkt op orde. Maar we moeten groeien als team en leren omgaan met tegenslag, dat maakt het ook spannend en leuk”, zei hij. HIC nam op 24 november de eerste plaats in de Overgangsklasse B over en heeft die sindsdien niet meer afgestaan.

Vogelinformatiepaneel onthuld

Zondagmorgen 18 mei onthulde wethouder Floor Gordon een vogelinformatiepaneel van IVN Amstelveen aan de Bankrasweg in de Middelpolder. Het was op een tijdstip dat was aangekondigd op de agenda, maar kerkgangers hoefden er niet bij te zijn, want Biodiversiteit zien het IVN en de wethouder liever dan het christelijke deel van Amstelveen. Verbinding geldt voor iedereen blijkbaar, maar niet voor christenen.

Eerder overhandigde de wethouder een cheque van € 7.200 aan de vogelwerkgroep van IVN Amstelveen.

 

Dat geld is nu lokaal geïnvesteerd, in een initiatief dat bijdraagt aan natuureducatie én biodiversiteit. Het informatiebord is bedoeld om bezoekers te laten zien hoe bijzonder deze het daar aan de Bankrasweg is. Er komen grutto’s, boerenzwaluwen, smienten, torenvalken en al die andere vogels die in de Middelpolder hun thuis hebben gevonden.

Complimenten

Volgens Floor Gordon genieten vele vogelliefhebbers hiervan en zij gaf complimenten aan de vogelwerkgroep van IVN en aan iedereen die zich inzet voor de natuur in Amstelveen. Behalve notoire kerkgangers dan. Op de foto vrijwilligers en bestuursleden van IVN, vogelliefhebbers en een boswachter van landschap Noord-Holland.

 Foto: gemeente.

Openluchttheater Elsrijk 10 jaar

Het Openluchttheater Elsrijk bestaat tien jaar. Op 27 juni is het 10 jaar geleden dat vrijwilligers van Stadsdorp Elsrijk het openluchttheater weer in gebruik hebben genomen. Dat wordt gevierd met de eerste voorstelling in het nieuwe seizoen op 1 juni om 15.00 uur (inloop 14.30 uur). Deze voorstelling over 80 jaar vrijheid zal verzorgd worden door The Forces Sweethearts. Cultuurwethouder Herbert Raat zal daarbij aanwezig zijn.

The Forces Sweethearts, die met hun driestemmige zang en vintage kostuums doen denken aan The Andrews Sisters, wordt gevormd door Saskia Egtberts, Barbara Blanck-de Wit en Jolien Kistemaker.

Vrijheid

Dit jaar vieren ze hun 5-jarig jubileum. Ze gaven in de afgelopen jaren vele concerten, in theaters, op evenementen en waren op nationale televisie te zien tijdens de start van 80 jaar vrijheid in Nederland. Naast hun voorstellingen voor het ‘grote publiek’ zetten zij zich met hart en ziel in om via muziek het welzijn van ouderen te verbeteren. Dit seizoen touren ze met hun theatervoorstelling ‘We’ll meet again’ langs de theaters om samen met het publiek 80 jaar vrijheid te vieren. Na afloop van de voorstelling is er een drankje en een hapje om het jubileum samen te vieren.

Het Openluchttheater Elsrijk ligt aan De Ruwiellaan 20, bij de Kruiskerk. Een kaartje kost € 7,50 en voor kinderen € 5 en houders van Amstelveenpas krijgen 50% korting. Een kaartje kan online besteld worden via www.openluchttheaterelsrijk.nl/agenda of aan de kassa uitsluitend met pin of qr code.

Historie

In 1948 werd het Openluchttheater naar ontwerp van landschapsarchitect Chris Broerse, gelegen in het Jan van Hulstpark, in gebruik genomen. Met de komst van de schouwburg raakte het openluchttheater in verval maar in 2015 kwam het initiatief om het theater nieuw leven in te blazen en kreeg het de naam Openluchttheater Elsrijk als onderdeel van Stadsdorp Elsrijk. Sindsdien hebben er jaarlijks vele voorstellingen plaatsgevonden en hebben jong en oud genoten van het gevarieerde aanbod.

Wie op de hoogte wil blijven van de voorstellingen, kan zijn e-mailadres doorgeven voor de nieuwsbrief: info@openluchttheaterelsrijk.nl

GroenLinks-PvdA over veiligheid

Deelmobiliteit is de oplossing, maar GroenLinks-PvdA was daarover dinsdag wel eerlijk toen diverse raadsleden het probleem met hun eigen ‘droge’ auto zagen. Ter voorbereiding van een lokaal verkiezingsprogramma voor de gemeenteraad houdt de nieuwe partij, nu nog ‘GroenLinks-PvdA’, diverse bijeenkomsten (over verschillende onderwerpen) om te horen hoe de Amstelveense bevolking erover denkt.

Dinsdag stond veiligheid en mobiliteit op de agenda.

Zo houden

“Amstelveen is een veilige stad en dat willen we graag zo houden”, zij GL-raadslid Gert Jan Slump. Daar kwam uit het publiek een reactie op, bijvoorbeeld van de vrouw die het hem niet zonder meer na sprak en wel eens had gehoord dat zij om op een man te lijken beter een hoed kon dragen. Maar er is een verschil tussen gevoelen en de realiteit, zei Slump. PvdA-wethouder Marijn van Ballegooijen dacht vooral aan de sociale aspecten van veiligheid en een op Uilenstede wonende student zei dat in het verleden die campus een ‘aantoonbaar onveilig’ gebied was. Dat is veranderd door vaker aanwezigheid van politie en camera’s. Het voorkomen van criminaliteit is het streven van GL, zoals elke partij zegt.

Verkeer

Bij de veiligheid hoort intussen ook verkeersveiligheid, waar mobiliteit om de hoek komt kijken. Je kunt wel dromen over een veilige en bereikbare stad, maar de vraag is hoe die bereikbaarheid gestalte krijgt. Fatbikes werd door sommigen als de boosdoeners gezien. Probeer te fietsen, zegt de nieuwe linkse partij. Maar ook die ontkomt er niet aan bij slecht weer naar de auto te kijken. “Het wordt een probleem als het regent en je hebt geen auto”, zei GL-raadslid Stieneke Kruijer. En Gert Jan Slump van dezelfde fractie zei dat zijn auto 97% van de tijd niet gebruikt wordt en dat in zijn straat iedereen hem kan pakken om die te gebruiken. De hechting aan de auto ziet Slump als een hindernis op de weg naar deelmobiliteit, dus dat men samen vervoermiddelen (scooters, fietsen, auto’s enz.) gebruikt, die doorgaans door bedrijven worden aangeboden.

Ruimte

Mobiliteit doet ook een aanslag op de beschikbare ruimte, vooral als het om auto’s gaat. Buiten het fileprobleem heeft dat van het parkeren. Luuk van Beek waagde er de stelling aan: Bij nieuwe woningen moeten voldoende parkeerplaatsen zijn. Maar hij vroeg zich af of dat wel zo was. Parkeerplaatsen betekenen duurder bouwen. In wezen betalen dat de minst draagkrachtigen. Stieneke Kruijer wist dat en dan niet dertig procent voor sociale huurwoningen zijn gereserveerd maar twintig. Dat zegt de projectontwikkelaar. “Maar het is wél verdomde lastig, zonder auto”, gaf zij toe. Daarmee werd er over de grondwaarde gepraat. Bijvoorbeeld over die van een parkeergarage, zei wethouder Marijn van Ballegooijen. En er zijn huizen met drie of vier auto’s wist iemand. In elk geval moet de vergunning voor een tweede auto duurder zijn dan voor de eerste, vond hij. De parkeernorm moet fors naar beneden, zei hij ook.

Handhaving

De handhaving is in Nederland veel te slap, vind iemand, ook in Amstelveen. “Er gebeuren tientallen overtredingen, ook in het verkeer.” En opeens doken de hangjongeren op in het gesprek. Die schijnen een probleem te zijn, maar de vraag is of zij zorgen overlast.

Tweede ’taalparade’ in de bieb

Op zaterdag 24 mei vindt in de bibliotheek aan het Stadsplein de tweede editie van de Taalparade plaats. Van 11.00 tot 16.00 uur zijn er veel activiteiten voor kinderen van 0 tot 12 jaar en hun ouders om samen de kracht van taal te vieren; met interactieve voorstellingen, spelletjes, muziek, dans, workshops, lezingen en knutselplezier. 

De Taalparade biedt een speelse en laagdrempelige manier om kinderen en hun ouders te laten ervaren hoe leuk en waardevol taal is.

Sjors en Ruud

Er zijn bijvoorbeeld een theatervoorstelling van Sjors en Ruud, muzikale MEMO-voorstellingen, een kinderboekenfeestje rond prinses Arabella, dansworkshops, een ouderbijeenkomst over meertalig opvoeden, taaldetectives die de stad intrekken en actieve quizspellen als Ren je Rot plus de Kahoot Talenquiz. Ook is er een Dutchclub met activiteiten rond taal en boerderijthema’s, speciaal voor gezinnen die willen oefenen met Nederlands.

Taalplezier

Om taalplezier voor alle gezinnen in Amstelveen en omstreken toegankelijk te maken,  werken Bibliotheek Amstelland, Buurtkamer KKP, Hestia, KinderRijk en het Drongo platform voor meertaligheid samen aan dit initiatief. Drongo ontwikkelde het concept van de Taalparade, dat op verschillende plekken in Nederland wordt uitgevoerd. In Amstelveen krijgt het op 24 mei een vervolg in de bibliotheek aan het Stadsplein.

Meertaligheid

“Met de Taalparades willen we kinderen, ouders en organisaties laten ervaren wat de kracht van meertaligheid is, en hoe eenvoudig het kan zijn om die in te zetten,” zegt Hans Jansen van het Drongo platform. En volgens programmamaker Hiske Deinema van de bibliotheek helpt meertaligheid kinderen bij hun taalontwikkeling. “Ouders spelen daarbij een sleutelrol. Lees je voor in je moedertaal, dan geef je je kind een stevige basis – ook voor het leren van nieuwe talen.”

De eerste Taalparade vond in april plaats in de Buurtkamer KKP en trok meer dan 150 bezoekers, voornamelijk gezinnen uit de buurt.

Meer informatie: https://www.debibliotheekamstelland.nl/campagnes/taalparade.html

VVD komt op voor elektrisch rijden

De VVD in de gemeenteraad heeft op opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Floor Gordon over het mogelijk maken van privaat laden van elektrische auto’s met stroom uit eigen zonnepanelen. Al sinds 2022 vraagt de partij daarom, althans voor inwoners die duurzaam willen rijden met zelf opgewekte energie.

Hoewel er een pilot is gestart, lijkt de uitrol in de rest van Amstelveen nog op zich te laten
wachten.

Geen oplossing

De VVD zegt de noodzaak  steeds groter wordt ‘dit goed te regelen’ wordt steeds groter, nu de salderingsregeling in 2027 vervalt en energiekosten hoog blijven. “We hebben inwoners jarenlang gestimuleerd om zonnepanelen te installeren”, zegt VVD-raadslid Menno van Leeuwen. “Dan is het logisch, dat we hen ook helpen die stroom maximaal te benutten.” De VVD wil weten welke stappen door het College van B en W al heeft gezet, welke uitdagingen er zijn en hoe en wanneer de gemeente deze wil aanpakken.

Betere communicatie

 
De VVD vindt ook dat er beter moet worden gecommuniceerd met de inwoners. Veel Amstelveners zijn volgens de fractie benieuwd naar de mogelijkheden van privaat laden, maar ontvangen daarover (te) weinig informatie. De partij roept het College op de inwoners actief op de hoogte te houden van de voortgang op dit gebied en ‘hen mee te nemen in de ontwikkelingen.’

Versnelling

De VVD vraagt ook prioriteit voor dit project, zodat inwoners tijdig kunnen inspelen op de veranderingen in het energiebeleid. “Elektrisch rijden is een belangrijk onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid. Laten we er samen voor zorgen dat inwoners daar ook echt van kunnen profiteren,” zegt Van Leeuwen.
m.van.leeuwen@amstelveen.nl

Amateurkunstmarkt in Oude Dorp

Georganiseerd door het dit jaar een halve eeuw bestaande KunstLokaal SAKB (Stichting Amstelveense Kunstbelangen) wordt zondag 1 juni op het plein van het Oude Dorp de amateurkunstmarkt gehouden. Van 12.00 uur tot 17.00 uur laten lokale amateurkunstrenaars hun werk zien.

Op de markt zijn uiteenlopende vormen van kunst zien, zoals schilderwerk, beeldhouwwerken, keramiek, tekeningen en sieraden. Om 12.00 uur wordt de markt geopend door cultuurwethouder Herbert Raat.

Geen pin

Het enthousiasme van de deelnemers garandeert vikgens de organisatie een goede sfeer, die muzikaal versterkt wordt door Charlotte Villani; zij zingt en begeleidt zichzelf op de gitaar. De kunstenaars staan hier niet in de eerste plaats om te verkopen. Ze vinden het leuk om van anderen te horen wat ze van hun werk vinden, te zien wat anderen op kunstzinnig gebied doen en omdat de markt heel gezellig is.Toch worden er wel degelijk goede zaken gedaan. De amateurkunstenaars maken speciaal voor de markt ook klein werk, dat niet duur is. Wie graag wat wil kopen, moet weten dat je op deze markt niet kunt pinnen. (Overigens is de dichtstbijzijnde pinautomaat op loopafstand).

Portretten

Men kan zichzelf ook laten portretteren door portrettekenaars die in no time een portret kunnen maken. Kinderen worden uitgenodigd zelf aan het tekenen te gaan. Behalve de kramen van de kunstenaars kan men ook die van KunstLokaal SAKB bezoeken. Daar wordt informatie gegeven over de creatieve cursussen die worden georganiseerd voor zowel volwassenen als kinderen.

De toegang tot de markt is gratis. Voor een drankje en een hapje is de horeca van het Oude Dorp ‘om de hoek’. Voor meer info: www.sakb.nl

Weer Beach op Stadsplein

Op het Stadsplein wordt weer van zaterdag 14 tot dinsdag 24 juni de AmstelveenBeach gehouden, een tiendaagse voor volleyballen op zand. Er is een programma vol toernooien, clinics en topsport. Deze editie is groter en veelzijdiger dan ooit, meldt organisator AmstelveenSport. Iedereen is welkom om mee te doen of te komen kijken. Op zaterdag 14 juni om 12.00 uur wordt de openingswedstrijd gespeeld door B en W tegen AmstelveenSport.

Overigens is dat niet het begin. Met het team TeamNL SportExperience kunnen deelnemers van elf uur af kun vaardigheden op de klimtoren testen, cross over spelen op de pumptrack of sporten als handbal en freerun ontdekken.

Buurtteams

’s Avonds barst op die eerste dag de strijd los tijdens het Amstelveen Straten Beachvolleybal Kampioenschap, waarin buurteams tegen elkaar spelen. Ook op zondag 15 juni is de TeamNL SportExperience er.

Nieuw

AmstelveenBeach heeft dit jaar een aantal gloednieuwe onderdelen. Die zijn dit jaar: Footvolley Future Cup & Legends Cup (zondag 15 juni) voor jeugdteams tot en met 17 jaar, terwijl spelers van 18 jaar en ouder strijden in de Legends Cup; docenten Beachvolleybaltoernooi (woensdag 18 juni); eredivisie Beach Amstelveen (zaterdag 21 & zondag 22 juni): de beste beachvolleybalteams van Nederland spelen een officiële ronde van de Eredivisie Beach, wat betekent dat twaalf topteams bij zowel de dames als de heren strijden op nationaal niveau om de winst.

 VrijMiBeach (vrijdag 20 juni): het gezellige 4×4-toernooi om samen met vrienden het weekend sportief in te luiden.

Voor- en nadelen van ‘deelmobilileit’

Zes miljoen euro kost de invoering van het stelsel van zogeheten ‘deelmobilteit’, waarbij vervoermiddelen samen wordt gebruikt, doorgaans door bedrijven die ze aanbieden. Maar ervaring leert met overheidsprojecten dat het minimaal het dubbele van dat bedrag wordt. Niet bekend is hoeveel Amstelveen er aan moet bijdragen. Overigens heeft de gemeente het contract met twee bedrijven opgezegd, wegens de overlast die scooters gaven op trottoirs. De Vervoerregio Amsterdam kwam er in het openbaar woensdag, na twee jaar onderzoek, over praten met raadsleden, na een geheime vergadering met hen. Alle raadsleden legden zich bij de geheimzinnigheid neer, die amstelveenblog.nl kwam te staan op een weigering toegelaten te worden.

Er was van gemeentewege ook niets over de besloten vergadering publiekelijk meegedeeld.

Nadelen

Het transport van personen is een puinhoop en er moet een transitie plaats vinden. Dat is zo ongeveer de opvatting van de Vervoerregio. Men denkt aan de auto, scooter of ander vervoermiddel met elkaar delen. Maar nodig is de verrommeling op straat tegen te gaan. Er zal wel een gemeentelijke taak uit voortvloeien, onder meer op het geboied van handhaving. Ambtenaren van de Vervoerregio waren geneigd vooral de voordelen van deelmobiliteit te presenteren, maar Nachson R. Pereira van Goed voor Amstelveen vroeg naar de nadelen, constaterend dat een advies aan de gemeentreraad wordt gevraagd. “Ik wil weten wat de nadelen van deelmobiliteit zijn”, zei hij. Maar hij kreeg geen duidelijk antwoord, al gaf men wel toe dat er ook nadelen zijn.

Onderhoud

Bert Rouwenhorst (CDA) vroeg wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de auto’s en kreeg ten antwoord dat daarvoor naar de aanbieder wordt gekeken. En raadslid Menno van Leeuwenv (VVD) was bang dat het allemaal een campagne is van Amsterdam, waarvoor men Amstelveen mee moet krijgen. “Amsterdam gaat voor ons bepalen”, zei hij. Volgens hem is deelmobiliteit nog niet rijp om ingevoerd te worden. En Yaron Koningsveld van Belang van Nederland (BVNL) wordt het autootje pesten naar Amsterdams model voortgezet.

GL-PvdA: Participatiewet is knudde

Zeven stellingen waren  er vrijdag bij de bijeenkomt van GroenLinks-PvdA over bestaanszekerheid, ter voorbereiding van het éne verkiezingsprogramma van de nu nog gescheiden partijen. De stellingen mogen wat Martijn Kluit, die avond leidde, mogelijk in aangepaste vorm, zo het dat programma. Op de markt in het Stadshart kreeg hij bijval van met wie hij sprak, toonde hij in een kort introductiefilmpje. GL-Tweede Kamerlid Esmah Lahlah (foto), die als tweede op de lijst staat voor de nieuwe partij, vertelde het lokale wethouderschap in Tilburg, ingewisseld te hebben voor het nationale parlement omdat ze wilde zijn waar de wetten worden gemaakt, waartegen men als plaatselijk bestuurder vaak aanloopt.

Zij en wethouder Marijn van Ballegooijen van het sociale domein (nu nog PvdA) en ervaringsdeskundige Tanja Herfst vormden een panel.

Zusje

Volgens Lahlah pakt de Participatiewet helemaal niet goed. Vandaar onder meer haar overstap van de lokale naar de nationale politiek om die veranderen. “Armoede mag in Nederland niet bestaan, luidde een van de GL-stellingen. Lahlah kwam met het voorbeeld van haar eigen zusje die wegens Long Civit volledig werd afgekeurd en nu moet rondkomen van minder dan € 1500. “Het kan ons allemaal overkomen”, wist het Kamerlid. De overheid maakt volgens haar een hobby van (ambtelijk) controleren, terwijl zij meer een uitgaan van vertrouwen voorstaat al gaf zij toe dat gemeentelijke minimaregelingen soms een aanvulling geven op de bijstandsuitkering. Zij had er aan gewerkt de diverse beleidsterreinen dichter bij elkaar te brengen in Tilburg.

Uitgaven

Maar aan de andere kant is geldgebrek niet alleen een kwestie van inkomen maar ook van uitgaven. Ook daar kan de overheid veel aan doen, bijvoorbeeld op het gebied van (zorg) verzekeringen en steeds stijgende incassokosten. “Eigenlijk is het niet meer goed te doen”, meldde Van Ballegooijen. Hij heeft nu elfhonderd Amstelveners met een bijstandsuitkering. Men hoort te vaak naar zijn beleving: Ga maar aan de slag. Dat  werkt niet, is zijn opvatting. En er bestaat ook een energiecrisis.

Schuld

De wethouder pleitte ook voor meer keuzevrijheid voor minima ten aanzien van het werk dat men doet. En het beleid moet volgens hem gericht zijn op het voorkomen van schulden. Dat is iets anders dan via de gemeentelijke afdeling Balans te proberen iets aan schuldhulpverlening te doen, waarbij Van Ballegooijen sprak over een ‘deal’ met de schuldeisers; men betaalt dan alleen aan de gemeente en is na achttien maanden schuldenvrij. Maar dat kost wel een eindeloos aantal afspraken op het raadhuis, zei Herfst, die in 2010 na een scheiding met vier kinderen achterbleef. Lahlah vond het te kort door de bocht te zeggen dat schuld met de eigen keuzes heeft te maken en men dan op de blaren moet zitten. Overigens is volgens haar in twee derde van de gevallen de overheid zelf de grootste schuldeiser.

Jongeren

Een toenemend probleem betreft de jongeren. Zij veroorzaken vaak schulden o.a. door te kopen op websites en er een eigen bankrekening op na de houden, waarop ouders na hun achttiende geen controle meer hebben. Volgens van Ballegooijen is die anderhalf jaar mooi, maar ontbreekt het jongeren aan perspectief. Overigens was één man het met die schuldhulp niet helemaal eens. De schuldeiser is de dupe en het is volgens hem ‘gemakkelijk’ als men binnen anderhalf jaar van schulden af is. Overigens was vrijwel iedereen het er mee eens dat men op de Amstelveenpas gratis toegang tot bijles moet krijgen al vond een tegenstander van die opvatting dat dat scholen zelf in staat moeten zijn voldoende onderwijs te leveren. In her verlengde daarvan brak Lahlah een lans voor meer praktisch onderwijs en niet alleen te kiezen voor theorie, bijvoorbeeld de universiteit. “Ik pleit voor een advies qua keuze die precies bij de leerling past”, zei ze.

Foto: Kamerlid Esmah Laklah, met links van haar overige leden van het panel: wethouder Van Ballegooijen en Tanja Herfst

Nieuw parkeerbeleid duurt lang

De invoering van betaald parkeren laat lang op zich wachten, omdat de gemeenteraad in maart enkele aanpassingen wilde in het door B en W voorgestelde nieuwe beleid. Zorgvuldigheid en transparantie staan voorop, zegt de gemeente.

Verkeerswethouder Herbert Raat zegt klachten over overlast te begrijpen, die vooral rond het Veenendaalplein gevoeld wordt, omdat parkeerders uit buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd hun auto daar stallen.

Parkeerdruk

Maar hij zegt die overlast zoveel mogelijk te willen voorkomen. “Daarom nemen we de tijd om het parkeerbeleid goed uit te werken. Op basis hiervan kunnen ook nieuwe gebieden worden aangewezen. Dat doen we zorgvuldig en op basis van heldere, actuele parkeerdrukmetingen.”

Kostverloren Noord-Oost

De bezwaren tegen invoering van betaald parkeren in Kostverloren Noord-Oost zijn ongegrond verklaard en volgens de gemeenteer kan me starten met de voorbereidingen met de invoering daar. Zij verwacht dat het nieuwe parkeerbeleid eind van deze zomer effectief wordt.

Oude Dorp

In het Oude Dorp wil de gemeente een breder mobiliteitsplan voor het raadhuis, dat onder meer een parkeergarage inhoudt.  Dat plan is inmiddels gereed, maar de uitvoering vraagt om verdere besluitvorming door de gemeenteraad, zegt zij. Onder meer speken daar participatie en aanwijzing van nieuwe vergunninggebieden een rol in. Voor de zomer werkt de gemeente onder andere een participatieprotocol, een gewijzigde parkeerverordening en de ingediende moties uit. Na het zomerreces worden deze plannen ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Dit jaar vindt ook een nieuwe parkeermeting in heel Amstelveen plaats. Op basis daarvan wordt bepaald welke gebieden wel en niet in aanmerking komen voor invoering van betaald parkeren.

Verkoop kunst voor hulp bij rampen

Terwijl in Museum Cobra de gemeente poogt van 450 kunstschatten af te komen, houdt Rotaryclub International Amstelveen in museum JAN aan de Dorpsstraat 50 van vrijdag 23 (18.00 uur) tot zondag 25 mei 17.00 uur de verkoopexpositie ‘Sheltering Hope’. De  opbrengst daarvan is bestemd voor eerste hulp in rampgebieden.

De werken zijn vervaardigd door en onder leiding van de kunstenaar Saéd Fanari door, amateurs en professionals van verschillende nationaliteiten.

Raat

Opening vindt plaats door cultuurwethouder Herbert Raat, die volgens Rotaryclub International Amstelveen, bekend staat zijn dienstbaarheid en solidariteit.  Saéd
Fanari, de beheerder van de zgn. ShelterBox in Nederland, is een Syrische kunstenaar. Over grenzen heen levert de ShelterBox-organisatie essentiële hulpgoederen aan vluchtelingenkampen en rampgebieden op verschillende continenten. Van tenten en kookgerei tot schoon water en dekens. “Zij bieden hoop in de donkerste uren”, zegt Rotary.
Voorzitter Hemant Khati en oud-voorzitter Jacqueline Solleveld zeggen te geloven in de kracht van creativiteit om mensen over grenzen heen te verbinden. “Uit die overtuiging is een fondsenwervingsactie ontstaan met kunstworkshops in het Learn & Joy Centre Amsterdam.”

Kleurrijk

Elk doek vertelt een verhaal en elke aankoop schrijft een nieuw hoofdstuk van hoop, zegt de organisatie. De wethouder is het daarmee eens. “Mooi project van Rotaryclub International Amstelveen en Saéd Fanari met de verkoop van deze kunstwerken ShelterBoxes te financieren en mensen in nood te helpen. Ook zo verbindt kunst,” zegt hij.
Directeur Marieke Uildriks van Museum JAN laat weten de museumdeuren graag voor deze bijzondere en kleurrijke expositie te openen. “Iedereen is het weekend welkom om op de eerste verdieping de werken te komen bekijken.”

Groene speelplaats kost € 1,65 miljoen

‘Groene speelplekken voor iedereen’ heet het plan dat B en W de gemeenteraad aanboden en daarin volgens de gemeente een ‘veilig en toekomstbestendig netwerk van speelplekken’ in de hele stad. De uitvoering de komende drie jaar € 1,65 miljoen.

Natuurlijk bevat heteigentijdse doelen’, waaronder de gemeente verstaat dat de speelplekken bieden voor diverse leeftijden verschillende attributen worden geboden en ook voor de wat oudere kinderen moet er wat bij zit.

Vervanging

Op verscheidene plekken kunnen kinderen met een beperking meespelen en er is extra aandacht voor een meer groene en natuurlijke inrichting met gras, bomen en heuveltjes, zitgelegenheid en schaduw, wil wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid welk graag kwijt. Uitgangspunt is dat speelplekken worden aangepast op het moment dat vervanging van toestellen noodzakelijk is.

Investeren

Volgens Gordon is gezond opgroeien een speerpunt van de gemeente. “Met dit plan investeren we niet alleen in speelplezier, maar ook in gezondheid, vergroening en verbondenheid in de buurt,” zegt ze. Zij wil dat ieder kind – met of zonder beperking – in Amstelveen veilig en vrij kan spelen en opgroeien. “Om dit mogelijk te maken, stelt het college van b en w de gemeenteraad voor om jaarlijks € 150.000 extra uit te trekken voor het vervangen van speeltoestellen, bovenop de € 1,5 miljoen, verspreid over drie jaar, voor zwemwaterinstallaties bij zes speelbadjes om te voldoen aan nieuwe waterkwaliteitsnormen. Het plan is de speelbadjes in fasen te renoveren. Vooraf start een participatietraject om na te gaan of de speelbadjes nog voldoen of dat inwoners de voorkeur geven aan duurzame waterspeeltuinen met watersproeiers.

Inwoners hebben trouwens al meegedacht over het plan. Kinderen deden dat via een kleurplaatactie en een fietstocht met de Kinderraad, waarbij media niet werden toegelasten, langs speelplekken. Daarnaast konden inwoners hun ideeën en wensen via een digitale enquête op het online participatieplatform DenkMee kwijt.

Fotobijschrift: natuurspeelplek aan De Grote Wielen

 

97 units voor starters

Eerlijk gezegd overheersten de Oekraïense vluchtelingen, die ook voor lekkernijen uit hun land hadden gezorgd en voor wie er een vertaalster was. Toch werd voor de 97 flex-woningen twee derde (61 units) voor Amstelveense woningzoekende starters – jongeren tot 28 jaar – gereserveerd en zij krijgen er de rest erbij als de oorlog in Oekraïne is beëindigd. Bij de officiële opening spraken woonwethouder Adam Elzakalai en directeur van Eigen Haard Arco Groothedde vooral hun waardering uit over de snelheid waarmee de units aan Kalkbranderij tot stand zijn gekomen.

De units voldoen aan de klimaatafspraken die destijds in Parijs gemaakt zijn. “Gefeliciteerd met het eerste Paris-Proof gebouw”, stond er in de oorkonde die beiden kregen.

Snelheid door prefab

Officieel was het de opening, maar de bewoners waren er al eerder, zei de wethouder, die hoopte dat die er fijn wonen. Ze hebben overigens iets meer dan dertig vierkante meter tot hun beschikking, die ingenieus zijn ingericht. Dat geldt ook voor het binnenplein waarop de betrokkenen feest vierden met een gezellige en zonnige barbecue. De bouwtijd van het project duurde ongeveer negen maanden. Stukken sneller dan bij andere bouwprojecten, dankzij prefabricage.

Samenwerking

Groothedde prees vooral de samenwerking met de gemeente. Die had volgens hem ook voor de snelheid gezorgd. “Dit zijn de momenten waarop duidelijk wordt wat wij doen. Wij willen woningen zien, maar wij leven vaak met papier”, zei hij. “Deze woningen hebben wij in tien maanden kunnen neerzetten.” Daarbij wees hij op bouwer Moos, die het werk met de flex-woningen naar zijn oordeel ‘prachtig’ heeft uitgevoerd. “Met elkaar hebben wij dit voor elkaar gekregen.”

Daar was ook wethouder Elzakalai het mee eens.  “Een heel grote wens van de gemeente is dat wij vooral jongeren betaalbaar een woning aan te bieden”, zei hij. Volgens hem was dat in dit geval geslaagd. De gemeente geeft waar mogelijk voorrang Amstelveense woningzoekenden die van sociale huurwoningen afhankelijk zijn bij nieuwbouwprojecten. De flex-woningen aan Kalkbranderij gaan volledig naar die doelgroep, als de Oekraïners eruit zijn.

Groothedde zij dat de 36 Oekraïense vluchtelingen er sinds december tijdelijk wonen. “Met de gemeente hebben we die goed kunnen ontvangen. En daarmee kunnen deze bewoners hun leven snel oppikken.”

Slim en duurzaam

De ontwerper en bouwer van de verplaatsbare woningen, Moos, ziet in het project de Kalkbranderij dat de visie van het bedrijf op modulaire en circulaire woningen werkelijkheid wordt.  Volgens medeoprichter van de onderneming Rosa Hoogma komt hiermee de missie van het bedrijf een stap dichterbij. “Dit project laat zien dat we met slimme, herhaalbare bouwoplossingen en goede samenwerking echt tempo kunnen maken. We bouwen niet alleen snel, maar ook verantwoord, zowel sociaal als wat het materialengebruik. De woningen voldoen aan de Paris Proof-normen en voldoen dus aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Dit betekent dat het energiegebruik van de gebouwde omgeving met twee derde wordt verminderd en dat het gebouw binnen het CO₂-budget blijft.”

NH Bouwstroom
Het project maakt deel uit van NH Bouwstroom, een samenwerkingsverband van industriële bouwers en woningcorporaties, dat werkt aan innovatieve bouwmethoden om sneller duurzame, betaalbare en hoogwaardige woningen te bouwen.

Toch 438 ‘shortstay’ woningen Kronenburg

Niet de 2500, die de gemeente er wil, maar 438 woningen komen in Kronenburg, dat zij bij Uilenstede hoopt te trekken, mits Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) daarmee instemt. De woningen zijn vooral bedoeld voor ‘shortstay’ en hebben dus eigenlijk een hotelfunctie. Die plannen leggen B en W nu aan de gemeenteraad voor. Een ‘belangrijke stap in de herontwikkeling van het gebied Kronenburg’ noemt het gemeentebestuur het. Wegens de aanvliegroute voor de Buitenveldertbaan, mag er in Kronenburg van het Rijk niet gebouwd worden.

Volgens wethouder Floor Gordon bouwt men een leefgemeenschap en niet alleen woningen.

Leegstand wordt levendig

De voormalige kantorenwijk Kronenburg, die door leegstand werd geteisterd, is al jaren in transitie. “We willen van een versnipperd en verloederd gebied naar een levendige campus waar mensen zich thuis voelen, elkaar ontmoeten en met plezier verblijven,” zegt wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening). “Om een haalbaar programma met de gewenste maatschappelijke voorzieningen te kunnen realiseren, worden meer ‘shortstay units’ gebouwd, units waar mensen maximaal een half jaar kunnen verblijven. Dat heeft te maken met de beperkingen voor woningbouw die de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan geeft. We hopen een deel hiervan op termijn alsnog naar studentenwoningen te mogen transformeren, mits het Rijk hiervoor groen licht geeft. De ontwikkelaars houden bij de bouw van de shortstay units hier wel alvast rekening mee.”

Plan

Inmiddels heeft de gemeent aanvullende afspraken gemaakt met de ontwikkelaars die de komende jaren gefaseerd gaan bouwen in Kronenburg. Voordat de gemeente een nieuw omgevingsplan maakt, vraagt het college van B en W de instemming van de gemeenteraad met het aangepaste programma. De nadruk ligt volgens de gemeente op betaalbaarheid, duurzaamheid en een levendige campus met meer ruimte voor ‘sociale samenhang en ontmoeting, sport en recreatie’.

‘Placemaking’

Een belangrijk onderdeel van het aangepaste programma is ‘placemaking’. Die Engelse term betekent zoveel als door activiteiten ‘de sociale structuur te versterken en verloedering tegen te gaan’.

Haalbaar

In overleg met het Rijk is nu ruimte gevonden voor 438 studentenwoningen. Naar dat shortstay-systeem loopt ook een onderzoek met ontwikkelaars omtrent de haalbaarheid circa 3.600 units te bouwen; daarover zijn afspraken gemaakt met de ontwikkelaars betreffende de betaalbaarheid. En die zouden dan alsnog kunnen worden omgezet in studentenwoningen, mits het Rijk daarvoor toestemming geeft.

Ballast Nedam

Eén van de eerste plekken waar de herontwikkeling concreet is het voormalige kantoor van Ballast Nedam, dat jaren geleden werd gebruik voor de opvang van asielzoekers. Tegelijkertijd met een wijziging van het omgevingsplan verzoekt de ontwikkelaar de gemeente om de omgevingsvergunning te verlenen voor 1200 shortstay units, alsmede sport en kleinschalige horeca. Over het gewijzigde bouwprogramma houdt de gemeente een informatieavond in juni. Omwonenden en bedrijven krijgen daarover bericht.

Tempo houden

Hoewel het Rijk zich heeft uitgesproken vóór de bouw van de 438 goeddeels shortstay woningen, is voor realisatie nog een formele Verklaring van Geen Bezwaar (VVGB) nodig van de toezichthouder van het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die aanvraag heeft de gemeente ingediend en is in behandeling zegt zij, hopend nog vóór de zomer die te ontvangen. De gemeenteraad besluit de benodigde ruimtelijke procedures in gang te zetten.

Fotobijschrift: Artist impression van de Ballast Nedam locatie

Cursus verduurzaming voor VVE

Omdat slechts een paar van de ruim vijfhonderd Verenigingen van Eigenaren (VvE) op dat traject meekomen biedt de gemeente nu een cursus gratis verduurzamen aan op het raadhuis, uiteraard weer tijdens kantooruren, zodat wie dan met werken pech heeft gehad. De cursus wordt gegeven op maandag 26 mei (Juridische aspecten), maandag 16 juni (techniek) en woensdag 25 juni (energie en procedure), telkens van 13.00 tot 17.00 uur.

Zelfs relatief kleine en zeer voordelige maatregelen kunnen door de ingewikkelde besluitvorming binnen de VVE jaren in beslag nemen, beseft de gemeente, die zegt hen te ondersteunen met de ‘verdiepingscursus’.

Inspireren

Volgens wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid is het de bedoeling op deze manier VvE’s te ‘inspireren en te ondersteunen’ bij het verduurzamen van hun panden. “Deze cursus vergroot de kennis die nodig is bij de succesvolle uitvoer van het verduurzamingsproces,” zegt ze. De wethouder is van mening dat de  speciaal voor VvE bestuurders of commissieleden ontwikkelde cursus de basiskennis op het gebied van juridische-, bouwkundige-, energetische- en procesmatige zaken vergroot en deelnemers handvatten krijgen die voor het verduurzamen nodig zijn. ‘Ook leren de deelnemers hoe ze VvE-leden op een professionele manier kunnen voorbereiden op een concreet voorstel voor verduurzaming tijdens hun Algemene Ledenvergadering’, zegt de gemeente. =

Informatie en aanmelden via: Voorlichtingsbijeenkomst en cursus gemeente Amstelveen – VvE Belang

❌