Lees weergave

Interview met Iris Bijleveld

Blikvanger: Iris Bijleveld, deelnemer Open Ateliers en nieuw bestuurslid

Een van mijn vroege herinneringen, ik was toen 10 jaar, aan mijn creatieve uitingen is de stoepkrijttekening ter ere van het bezoek van koningin Juliana aan ons dorp Rhoon. Helaas is er geen foto van; die zou ik zelf heel graag terugzien. Ik weet ook niet meer hoe ik erop kwam om een olifant te tekenen, maar een olifant werd het. Met blauw maakte ik de lucht, met groen het gras, en toen bleek er geen grijs stoepkrijt te zijn. Maar mijn olifant stond er al, door de uitsparing had hij de kleur van de stoep.

Interview met Iris Bijleveld
Vrije expressie

Monotypes

Andere hoogtepunten uit mijn jeugd waren de vrije expressie-uren op woensdag­middag. Al het mogelijke creatieve materiaal was er en je was vrij in de keuze van materiaal en onderwerp.

Interview met Iris Bijleveld
Expositie monotypes door Iris Bijleveld

Mijn favoriet was ‘glasplaten’, zoals wij dat toen noemden. In grote mensentaal heet dat monotype, een techniek waar ik me nog steeds mee uitdruk. Op het moment van schrijven exposeer ik met monotypes bij de Kunstschouw in Noordwelle op Schouwen-Duiveland.

 

Franse schilderweken

In de vakanties ging ik geregeld naar een Frans schilderkamp, waar vooral tekenen en aquarelleren op het programma stonden. Net als Willeke Frima heb ik lerarenopleiding (VL-VU in Amsterdam) gedaan, maar ik kwam er al aan het eind van het eerste jaar achter dat ik geen les wilde geven op een middelbare school. Vele opleidingen zonder diploma verder kwam ik in de IT. Ik probeer altijd de chaos in mijn hoofd te temmen door dingen te ordenen. Daarom houd ik van databases, ultieme ordening van gegevens.

 

Wackersacademie

In 2017 heb me opgegeven voor de vakopleiding van de Wackersacademie, omdat ik serieus wilde leren schilderen. Het klinkt misschien niet zo aardig, maar bij de meeste schilderclubjes wordt het gemaakte werk al gauw goed gevonden. In de Franse schilderweken kreeg ik al degelijke en opbouwende kritiek, dat wilde ik weer. In 2022 studeerde ik af bij Sam Drukker met monotypes.

 

Interview met Iris Bijleveld

Open Ateliers

Na deze heerlijke tijd zocht ik mogelijkheden om weer naar het leven model te tekenen. Wat een geweldige Open Ateliers heeft de SAKB. Ik werd met open armen ontvangen en de sfeer is goed, er wordt geconcentreerd en serieus gewerkt, maar het is er ook heel erg gezellig. Ik prijs mij gelukkig dat ik zoiets heb op 10 minuten fietsen van mijn huis. Ook de grafische ateliers zijn een aanvulling op mijn tot atelier omgebouwde zolderkamer. Alle apparatuur die je maar kunt wensen is er aanwezig en er zijn hartelijke mensen die graag alles uitleggen.

 

Bestuurslid

Op de website stond al heel lang dat een bestuurslid werd gezocht. Het verbaasde mij, dat niemand nog was opgestaan om deze fantastische club te laten voortbestaan. Ik ben geen bestuurder, meer iemand van praktische oplossingen. En vooral iemand die graag tekent en schildert. Daarom besloot ik om maar eens een paar maanden mee te lopen met het bestuur. Dat komt overeen met meelopen met Hennie, want die is de spin in het web.

Al heel lang staan er zaken op de to-dolijst van het bestuur die er voorlopig niet afgaan, omdat het aan menskracht ontbreekt. Extra leuk is het als er desondanks toch nog van alles gerealiseerd wordt. Denk maar eens aan cursusfolders, exposities, activiteiten in samenwerking met Amstelveen Sport, de gedragscode veiligheid en integriteit, vriendenbijeenkomsten en de net geïnstalleerde verlichting op het toegangspad. Het is fijn om deel te zijn van en bij te kunnen dragen aan deze groep.

Iris Bijleveld

 

Dit artikel komt uit het Vriendenmagazine van juni 2026. Ook het Vrienden­magazine ontvangen? Word nu Vriend en steun ons voor € 38,- per jaar.

Het bericht Interview met Iris Bijleveld verscheen eerst op KunstLokaal SAKB.

  •  

Dit zijn de gevolgen van de ov-staking op woensdag voor jou

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

Waarom de vakbond staakt

De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

Dienstregeling in de middag weer normaal

De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

Reisplanner of informatieschermen goed checken

Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

De impact op reizigers

''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  •  

De gevolgen van de ov-staking op woensdag voor jou

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

Waarom de vakbond staakt

De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

Dienstregeling in de middag weer normaal

De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

Reisplanner of informatieschermen goed checken

Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

De impact op reizigers

''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  •  
❌