Ambtenaren in het raadhuis verliezen volgend jaar hun gratis parkeerplek, als het aan het college van B&W ligt. Alleen medewerkers die ver van het raadhuis wonen kunnen een parkeervergunning aanvragen voor vierenhalf keer hoger dan wat inwoners betalen voor een vergunning. Medewerkers die dichterbij wonen, moeten het doen met een vergoeding voor fiets of openbaar vervoer. “Kosten slaan nergens op,” klinkt het uit het raadhuis.
Het is hommeles op het raadhuis blijkt uit berichten op het interne communicatiesysteem voor ambtenaren, waar zij niet te spreken zijn over de nieuwe parkeerplannen rondom hun werkplek. Twee weken geleden zijn zij ingelicht dat de nieuwe parkeervergunningen rondom het raadhuis voor ambtenaren maar liefst 180 euro bruto per jaar gaan kosten. “Het is begrijpelijk dat het gebied betaald parkeren wordt, maar de kosten zijn belachelijk en slaan nergens op,” zegt een ambtenaar tegen 1Amstelveen.
Alleen ambtenaren die verder dan zeven kilometer van het raadhuis wonen komen in aanmerking voor een vergunning. De andere ambtenaren moeten gebruikmaken van de fiets of het openbaar vervoer. Indien zij toch willen parkeren, moeten ze het normale uurtarief betalen. Als goedmakertje ontvangen gemeentemedewerkers een fietsvergoeding van 23 cent per kilometer of een volledige vergoeding voor het openbaar vervoer.
Lees ook: College van burgemeester en wethouders: betaald parkeren voor heel Amstelveen in de maak
De gemeente bevestigt dat er maatregelen zijn getroffen vanwege de invoering van betaald parkeren in het Oude Dorp per 1 mei 2025. “De gemeente moet als werkgever voorbereid zijn op de consequenties die dat heeft voor de twee parkeerterreinen rondom het raadhuis.” Volgens de gemeente is er wel degelijk begrip onder het personeel voor de maatregelen. “In heel Amstelveen wordt betaald parkeren ingevoerd. Er is geen reden om een uitzondering te maken voor gemeentemedewerkers,” zegt een gemeentewoordvoerder.
Eilandjes
Het stadsbestuur wil vanaf de zomer volgend jaar in en rondom het Oude Dorp betaald parkeren invoeren, naar aanleiding van klachten van bewoners. Uit eerder vrijgegeven documenten bleek al dat inwoners zich ergeren aan ambtenaren die uitwijken naar andere delen van het Oude Dorp wanneer de gratis parkeerplekken bij raadhuis niet beschikbaar zijn. Om te voorkomen dat er eilandjes zonder betaald parkeren ontstaan, wil de gemeente ook het gebied rondom het raadhuis onder betaald parkeren brengen.
Hoewel betaald parkeren pas per 1 juni zou starten rondom het raadhuis, blijkt nu dat het tegelijk met de rest van het Oude Dorp wordt ingevoerd. “Vooruitlopend daarop heeft de gemeente als werkgever nu reeds met de OR en vakbonden gesproken over een pakket aan maatregelen voor de medewerkers.”
De plannen die de ambtenaren krijgen te zien specificeren verder niet welk type vergunning ambtenaren moeten aanvragen en hoe het jaarbedrag is onderbouwd. Na vragen van 1Amstelveen laat de gemeente weten dat er voor sommige maatschappelijke functies maatwerk bestaat voor betaald parkeren. “Bijvoorbeeld voor de politie en het onderwijs. In deze lijn wordt een algemene maatregel voor heel Amstelveen voorbereid om maatschappelijke vergunningen aan te kunnen bieden.”
Compensatie
De gemeente wil wel benadrukken dat het bedrag bruto is. “In de praktijk betekent dit na belastingaftrek dat niemand meer dan 120 euro per jaar betaalt. De opbrengst hiervan wordt gebruikt om mensen die dichtbij wonen, die fietsen of met het OV komen, financieel te compenseren.”
Uit een rondgang blijkt dat raadsleden niet bekend zijn met de voorgestelde interne plannen, die al sinds de zomer bekend zijn binnen de ambtelijke organisatie. Op 24 oktober werd het voorstel definitief, nadat de ondernemingsraad het eerder in juli had goedgekeurd.
Lees ook: Eerste stap op weg naar ondergrondse parkeergarage in Oude Dorp
“Het is niet vreemd om fiets- en OV-gebruik te stimuleren, vooral voor wie dichtbij woont en geen medische noodzaak heeft,” reageert de SP. De socialisten begrijpen de frustratie onder de ambtenaren wel. “De gemeente zou zeker kunnen overwegen om een gewennings- of overgangsperiode in te stellen.”
Andere partijen vragen zich af of de gemeente wel een aantrekkelijke werkgever blijft. Coalitiepartij D66 zal “de directie streng bevragen” hoe zij dat blijven waarborgen. “In tijden van personeelstekorten moet de gemeente een aantrekkelijke werkgever blijven.” Oppositiepartij AVA wijst op de mogelijke “consequenties” van de hoge parkeerkosten “voor het behouden en aannemen van nieuw personeel”.
BBA laat weten op de raadsbrief te wachten, maar een woordvoerder van de gemeente kan niet zeggen wanneer die verschijnt.
‘Niet via media’
De grootste coalitiepartij VVD ziet het als een interne kwestie waar de raad niet over gaat en blijft erbij dat het niet over het gemeentelijke parkeerbeleid gaat. Echter, enkele raadsleden binnen de coalitie uiten zorgen over de impact van de nieuwe parkeerplannen voor ambtenaren. “We zijn het hier niet mee eens en zullen ons hard maken om dit te veranderen.”
Escalatie willen zij echter vermijden: “Het gesprek moet eerst binnen het raadhuis plaatsvinden, niet via de media.”
Over vijf jaar is het de bedoeling dat de parkeerplekken bij het raadhuis verdwijnen en plaatsmaken voor een nieuwe ondergrondse parkeergarage. Het stadsbestuur zal hiervoor in totaal 10 miljoen euro reserveren, maar concrete plannen voor de visie voor de Noordelijke Poeloever laten nog op zich wachten.
The post Parkeren wordt luxe voor Amstelveense ambtenaren: ‘Kosten zijn belachelijk en slaan nergens op’ appeared first on 1Amstelveen.