Op donderdag 22 mei gingen de leerlingen van vmbo-t 3 met elkaar in debat over een aantal prikkelende stellingen. Onder leiding docent mevrouw Harleman debatteerden zij over onderwerpen als social media, alcoholgebruik, schooluniformen en opvoedcursussen voor ouders.
De stelling die het meest tot de verbeelding sprak was: "Er moet een minimumleeftijd komen voor het gebruik van Snapchat, TikTok en Instagram: 16 jaar." Het team van Thomas, Fadi, Safae en Sarah maakte hier indruk door het debat volledig onvoorbereid aan te gaan, en dat met overtuiging en succes. Zij werden dan ook terecht verkozen tot beste team.
Sarah en Lisa lieten zich individueel van hun sterkste kant zien en werden uitgeroepen tot beste debaters van de dag. En de beste uitspraak? Die kwam van Veerle: "Geen telefoon hebben is uit de vorige eeuw!"
Een leerzame en levendige middag vol kritisch denken, samenwerken en het ontdekken van elkaars standpunten; een mooie oefening in spreken èn luisteren!
Hoe komt het dat een bank investeert in gaming? Onze leerlingen ontdekten het tijdens een interactieve en leerzame dag bij ING Nederland. Ze kregen niet alleen een kijkje achter de schermen van de gamingwereld, maar gingen ook zelf aan de slag met programmeren, VR en natuurlijk gamen.
De dag werd afgesloten met een quiz over omgaan met geld, want ook digitale skills gaan hand in hand met financiële vaardigheden. Een mooie mix van leren, doen en ervaren.
Dit kabinet presenteert de rekening aan de 455.000 meest kwetsbare leerlingen. Door het schrappen van onder meer de Onderwijskansenregeling (177 miljoen euro) ontstaan er grote problemen op scholen waar leerlingen zitten die onderwijs en ondersteuning daarbij het hardste nodig hebben.
Daarom staan we voor hen op om deze bezuinigingen te stoppen. Dat doet de VO-raad gezamenlijk met de sociale partners en andere partijen met een online petitie en verschillende acties. Wees solidair en teken!
Hoe komt het dat een bank investeert in gaming? Onze leerlingen ontdekten het tijdens een interactieve en leerzame dag bij ING Nederland. Ze kregen niet alleen een kijkje achter de schermen van de gamingwereld, maar gingen ook zelf aan de slag met programmeren, VR en natuurlijk gamen.
De dag werd afgesloten met een quiz over omgaan met geld, want ook digitale skills gaan hand in hand met financiële vaardigheden. Een mooie mix van leren, doen en ervaren.
De expressieklas werkte samen met het profiel koken en dat leverde iets unieks op: Hairfoodlooks, een verrassende mix van haarstijlen en food design. Origineel, speels en volledig bedacht en uitgevoerd door onze eigen leerlingen.
De expressieklas werkte samen met het profiel koken en dat leverde iets unieks op: Hairfoodlooks, een verrassende mix van haarstijlen en food design. Origineel, speels en volledig bedacht en uitgevoerd door onze eigen leerlingen.
A day of discovery and design - The International Crossover Class (ICC) had an unforgettable outing to NEMO Science Museum in Amsterdam last week! Traveling by public transport with Mr. Frick and mrs. Young from the library, the class kicked off the visit with a fun and inspiring design workshop that revealed just how creative, original, and collaborative we can be.
The rest of the day was filled with interactive exhibits, hands-on experiments, and lots of laughs. With perfect weather and great energy, it was a day of learning through fun activities and teamwork.
De expressieklas werkte samen met het profiel koken en dat leverde iets unieks op: Hairfoodlooks, een verrassende mix van haarstijlen en food design. Origineel, speels en volledig bedacht en uitgevoerd door onze eigen leerlingen.
De Vocale Boost-dag in Hilversum was een muzikale en gezellige belevenis! Samen met leerlingen van andere scholen uit heel Nederland studeerden onze zangers een lied in, dat ze aan het eind van de dag in een grote kring opvoerden.
Het hoogtepunt? De presentaties van de scholen zelf! Elk koor zong een eigen gekozen nummer, begeleid door hun docent, en vertelde iets over hun groep.
Het Hermann Wesselink College werd vertegenwoordigd door onze eigen Vocal Boost-groep: een enthousiaste club leerlingen die wekelijks repeteert onder leiding van muziekdocent mevrouw Richards.
Een inspirerende dag vol zang, samenwerking en plezier!
Tijdens de lessen rondom Dodenherdenking hebben onze leerlingen nagedacht over wat vrijheid betekent, en over de mensen die zich daarvoor hebben ingezet.
Het thema van dit jaar was Kreta, en onze leerlingen doken in de wereld van mythes en helden. Na een inleiding over de verhalen van het eiland gingen ze aan de slag met Griekse dans, muziek, sport en drama.
Bij techniek werden de vleugels van Daedalos en Ikaros gebouwd, in het kunstlokaal schilderden leerlingen de beroemde fresco van de stierspringer. Ook waren er een mythologie-workshop en een spannende escape game, waarbij je kon ontsnappen door het volgen van Ariadne’s draad en het ontcijferen van lineair B.
De dag eindigde spectaculair met de “Minotaurodeo” in de theaterzaal; wie wist de Minotauros het langst te trotseren?
Terugblik: Eerstejaars Futuris op bezoek bij het Anne Frank Huis Onlangs brachten de eerstejaars MAVO/HAVO-leerlingen van Futuris een indrukwekkend bezoek aan het Anne Frank Huis in Amsterdam. Dit educatieve uitstapje vond plaats in het kader van de lessen Burgerschap, Geschiedenis en Nederlands met als thema 80 jaar bevrijding.
Op dinsdag 13 mei stond voor de tweede klassen alles in het teken van bèta! Tijdens deze speciale projectdag gingen de leerlingen aan de slag met vier verschillende activiteiten, allemaal gericht op ontdekken, onderzoeken en vooral: zelf doen.
Zonneauto’s bouwen In de theaterzaal werkten teams van vier leerlingen aan het bouwen van een zonneauto. Elk teamlid had een eigen rol – van CEO tot ingenieur – en met een beperkt budget kochten ze materialen in een speciaal ingerichte 'winkel'. De opdracht: ontwerp een rijdende auto op zonne-energie én presenteer je ontwerp op een poster. Een mooie mix van techniek, creativiteit en samenwerking!
Beestjes zoeken en bestuderen Andere leerlingen gingen de natuur in: met potjes, schepnetjes en hun telefoon trokken ze naar het schoolplein en de wielerbaan op zoek naar insecten en andere kleine beestjes. Die werden later in het biologielokaal onder de microscoop bekeken en beschreven. De resultaten verwerkten ze in kleurrijke ecologische posters met tekeningen, tabellen en slimme observaties.
Knallende flesjes bij scheikunde Voor wie meer van experimenten houdt, was er het scheikundeproject: hoe beïnvloedt de verhouding tussen soda en azijn de kracht van een reactie? Leerlingen onderzochten dit in twee deelproeven, eerst binnen, later buiten. Daar deden ze een knallende test met flessen die kurken lanceerden: welke mengverhouding leverde de spectaculairste ‘explosie’ op? Ook hier werd alles netjes verwerkt in een poster met meetgegevens, conclusies en foto’s.
Meterslange knikkerbanen bouwen Weer andere groepen gingen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een meterslange knikkerbaan. De uitdaging? Zorg dat de knikker wordt gelanceerd, onderweg allerlei onderdelen passeert én voer metingen uit over de snelheid, afstand en beweging. Een leuke combinatie van creatief bouwen, logisch nadenken en natuurkundige principes toepassen.
De leerlingen werkten zelfstandig, onderzochten, maakten fouten, losten ze op en leerden zo spelenderwijs over wetenschap en techniek. Een dag vol energie, nieuwsgierigheid en enthousiasme. Kortom, een geslaagde bètadag!
14, 15 en 16 mei zijn de fysieke inschrijvingen van de groep 8 leerlingen die zich vanaf de laatste week van augustus dan een echte KKC-er mogen noemen. Verdeeld over de 3 dagen komen de nieuwe leerlingen met hun ouders of verzorgers hun eerste officiële stappen in het voortgezet onderwijs zetten. Nog wat onwennig maar vol vertrouwen, verlaten ze na de inschrijving de school, om hier na de zomervakantie enthousiast te beginnen. Welkom allemaal!!
Onze school kent een lange en rijke traditie als het gaat om het aanbieden van de kunstvakken in het eindexamen op alle afdelingen. Afgelopen maanden hebben de leerlingen uit de eindexamenklassen vmbo-t 4 en vwo 6 hard gewerkt aan hun praktijkexamen tekenen en handvaardigheid. Aan de hand van verschillende landelijk vastgestelde thema’s hebben zij voorstudies gemaakt en één of meerdere eindwerkstukken. Ook moest het werk theoretisch onderbouwd worden.
Door middel van een langdurig proces zijn zij tot hun eindresultaat gekomen. Het is altijd mooi om te zien dat deze werkstukken heel persoonlijk zijn geworden en een enorme diversiteit laten zien.
Een selectie van de werken van de leerlingen uit vwo 6:
En een greep uit de kunstwerken van de leerlingen uit vmbo-t 4:
De leerlingen trokken eropuit in Airola. Eén van de activiteiten was een speurtocht door het dorp, een leuke manier om de omgeving te verkennen.
Ook hebben de leerlingen zelf mozzarella gemaakt én geleerd hoe dat proces in z’n werk gaat, van melk tot bolletje. Daarnaast brachten ze een bezoek aan een boerderij, waar ze de buffels van dichtbij konden zien.
Steeds vaker kunt u uw zorg en gezondheid regelen met uw computer, tablet of smartphone. Dat noemen we digitale zorg. Digitale zorg is handig. U bespaart tijd en u heeft uw gegevens altijd bij de hand.
U kunt bijvoorbeeld:
Een herhaalrecept aanvragen,
Een afspraak maken met uw huisarts,
Een medisch dossier bekijken,
Een vraag stellen aan uw arts of de assistente.
Dat is fijn én belangrijk, maar het is niet voor iedereen gemakkelijk om te gebruiken. Dat snappen we bij Ziekenhuis Amstelland. Ziekenhuis Amstelland wil patiënten ondersteunen met het gebruik van digitale zorg en werkt hiervoor samen met de Bibliotheek in Amstelveen.
Samenwerking met bibliotheek Amstelveen
DigiVitaler is een lesprogramma over digitale zorg aangeboden door de lokale bibliotheek. U leert wat digitale zorg is en hoe u ermee kunt werken. Er zijn verschillende lessen. Bijvoorbeeld over:
Thuisarts.nl,
Apotheek.nl,
Het patiëntenportaal van de huisarts,
Het patiëntenportaal van het ziekenhuis,
Andere gezondheidsapps,
Wilt u meedoen? Tijdens een les oefent u veilig en stelt u vragen aan een begeleider.
Neem contact op met de bibliotheek bij u in de buurt of kijk op DigiVitaler.nl voor meer informatie.
Ook dit jaar was Futuris aanwezig bij de Dodenherdenking op 4 mei bij het oorlogsmonument in Amstelveen, een traditie die wij als school al jarenlang in ere houden.
Van 12 t/m 16 mei verblijven onze leerlingen in gastgezinnen en doen zij mee aan een uitdagend en inspirerend programma waarin internationale samenwerking, cultuur en taal centraal staan.
In de week voor de meivakantie trokken de leerlingen van vwo 5 eropuit voor hun studiereis naar verschillende bestemmingen in Europa. Ze gingen naar Berlijn, Genève, Parijs en Osnabrück. Iedere groep had een eigen programma, met leuke én leerzame activiteiten. Of het nou ging om kunst, wetenschap, geschiedenis of taal: er werd volop ontdekt en beleefd. Het was een intensieve, gezellige en onvergetelijke week!
In dezelfde week gingen de leerlingen van gymnasium 5 naar Griekenland. De gymnasiasten maakten een acht dagen durende rondreis door het klassieke hart van Griekenland. Ze begonnen en eindigden in Athene, bezochten de Akropolis, orakelstad Delfi, Olympia en het theater van Epidaurus. Ze reisden per bus en sliepen op campings midden in de natuur – tentje mee, matje mee, en wandelen maar! Het werd een bijzondere reis vol cultuur, gezelligheid en heel veel indrukwekkende plekken uit de oudheid.
Ook dit jaar was Futuris aanwezig bij de Dodenherdenking op 4 mei bij het oorlogsmonument in Amstelveen, een traditie die wij als school al jarenlang in ere houden.
Vandaag starten onze examenleerlingen met het Centraal Schriftelijk Examen. Wij wensen alle kandidaten veel succes, concentratie en vertrouwen. Zet 'm op! Jullie kunnen het!
De voorbereidingen voor de tweejaarlijkse musical zijn in volle gang – of nou ja, gang… Teksten worden vergeten, kostuums vallen niet in de smaak, het decorteam is onvindbaar en de regisseur krijgt de ene na de andere kritische noot te verduren. En alsof dat nog niet genoeg is, besluiten sommige leerlingen tot overmaat van ramp ook nog hun eigen scènes te gaan schrijven. Terwijl de première in de schouwburg snel nadert, probeert een bevlogen maar wanhopige regisseur de boel bij elkaar te houden. Gelukkig is daar die altijd behulpzame docent Engels… die misschien nét iets té vaak komt checken of hij ergens mee kan helpen.
Gaat het haar lukken om van deze chaos een voorstelling te maken – of wordt het een première vol verrassingen? Kom kijken en ontdek hoe chaos verandert in magie op het podium!
Het is inmiddels traditie geworden op het HWC om op Witte Donderdag het joodse en christelijke paasfeest te vieren. Leerlingen kunnen op vrijwillige basis deelnemen aan een viering van een uurtje waarin elementen van de joodse seiderviering worden verbonden met het christelijke feest van witte donderdag.
Vanouds vieren joden met Pesach de bevrijding van hun voorouders uit Egypte met een maaltijd waarin elk gerecht op een eigen wijze verwijst naar het verdriet van de onderdrukking en de vreugde van de bevrijding. Het laatste avondmaal dat Jezus met zijn discipelen hield was naar alle waarschijnlijkheid zo'n zelfde seiderviering: Jezus en zijn volgelingen waren immers allemaal joods.
Dit jaar namen zo'n zeventig leerlingen uit voornamelijk de eerste klassen deel aan deze viering. De betekenis van deze viering werd toegelicht door één van die leerlingen en andere leerlingen maakten muziek. Daarna konden we met z'n allen aan tafel om matses en paasbrood te eten.
Al met al een zeer geslaagde en goed bezochte bijeenkomst!
Dit jaar zijn er veel wegwerkzaamheden in en rond Amsterdam. Vooral in de piekperiode vanmei tot oktoberbrengen deze flinke hinder met zich mee. Daarnaast zijn er deze maanden ook werkzaamheden aan het spoor en vinden er grote evenementen plaats.
Ook dit jaar was Futuris aanwezig bij de Dodenherdenking op 4 mei bij het oorlogsmonument in Amstelveen, een traditie die wij als school al jarenlang in ere houden.
Op donderdag 17 april sloten de leerlingen van vmbo-t 4 het schooljaar op een gezellige manier af met hun mentoren. De groep vertrok vanaf school met de bus naar Utrecht; daar doken ze in de wereld van 'Prison Island', een mix van breinbrekers, teamwork en actie. Er werd fanatiek samengewerkt, gelachen én gestreden om de hoogste score. Een geslaagde afsluiting van het jaar!