❌

Lees weergave

Profielklas Sport

Onze sportprofielleerlingen maken de komende weken kennis met verschillende gehandicaptensporten. Afgelopen maandag ervaarden ze zelf hoe het is om te sporten met een beperking! Ze kregen een inspirerende rolstoelbasketbalclinic en speelden goalbal, waarbij ze volledig op hun gehoor moesten vertrouwen.

The post Profielklas Sport appeared first on Futuris.

Bert Kozijn finisht halve marathon

Op zondag 16 maart heeft rector Bert Kozijn de halve marathon van Amstelveen succesvol uitgelopen. En met een geweldig resultaat: hij heeft daarmee €1.487 opgehaald voor Stichting Smile at School!

Dankzij deze actie is niet alleen een vliegticket voor een leerling gefinancierd, maar kunnen we een extra donatie doen voor beter onderwijs in Ghana. Een enorme dank aan iedereen die heeft gedoneerd en Bert heeft aangemoedigd!

Alsnog bijdragen? Doneren kan nog steeds via: www.hethwc.nl/Smile-at-school/Smile-at-school-doneren

💾

Examenconcerten Muziek

Op 13 en 14 maart vonden de jaarlijkse examenconcerten muziek plaats op het HWC. Leerlingen uit vmbo-t 4, havo 5 en vwo 6 presenteerden hun examenstukken aan een enthousiast publiek van familie, vrienden en docenten.  Op vrijdagavond was er zelfs een heus voorprogramma: leerlingen uit havo 4 en vwo 5 zorgden met hun optredens alvast voor de juiste sfeer.

De examenkandidaten lieten zien en horen waar ze het afgelopen jaar hard aan gewerkt hebben. Van solozang en pianospel tot optredens van bands; de enthousiaste optredens en variatie in muziekstijlen maakte beide avonden tot een groot succes.  De examenconcerten bewezen wederom hoeveel talent er op het HWC rondloopt. We kijken nu al uit naar volgend jaar!

💾

Bijzondere gastles

In gesprek blijven: hèt middel tegen polarisatie

Op vrijdag 14 februari hadden we twee bijzondere gasten op school: Itay Garmy (oud-leerling) en Sheher Khan. Beiden zijn lid van de Amsterdamse gemeenteraad, Itay namens de partij Volt en Sheher namens Denk.

In twee bijeenkomsten, een voor leerlingen uit de onderbouw en een voor leerlingen uit de bovenbouw, vertelden Itay en Sheher  hoe zij aanvankelijk negatieve vooroordelen over elkaar hadden, maar in een debat over discriminatie en antisemitisme ontdekten dat hun ervaringen op dat terrein eigenlijk heel vergelijkbaar waren. Beiden hebben vaak ervaren dat mensen negatieve vooroordelen over hen hebben op basis van wie ze zijn, hoe ze heten of hoe ze eruitzien.

Die ontdekking was voor hen aanleiding om elkaar na het debat op te zoeken. In de gesprekken die volgden, leerden ze elkaar veel beter kennen en kregen ze meer inzicht in de ervaringen en het perspectief van de ander. Deze benadering - steeds in gesprek blijven en je echt openstellen voor de ander - hielp hen om elkaar beter te begrijpen, óók als ze het niet eens waren. Daarom stelden zij samen het plan ‘Bekend maakt bemind’ op en brachten dat in in de gemeenteraad. Samen treden zij ook naar buiten om het goede voorbeeld te geven en mensen op te roepen om uit hun eigen bubbel te komen en persoonlijk in gesprek te gaan met mensen die een andere mening hebben.

Itay en Sheher vertelden er eerlijk bij dat dit niet altijd makkelijk is. Soms voelen zij zich ook boos en machteloos over de dingen die gebeuren en voelt het makkelijker om de ander af te wijzen. Maar elke keer komen zij weer tot de conclusie hoe belangrijk het is om te zoeken naar wat ons als mensen verbindt, in plaats naar wat ons verdeelt. Dat is uiteindelijk de enige weg om polarisatie tegen te gaan en op een constructieve manier samen verder te komen. Zij vertelden dat voor hen het verbindende element ‘mensenrechten’ is. Mensenrechten kunnen immers niet ter discussie staan. Daarin gaat het om de dingen waar ieder mens recht op heeft, wie je ook bent en wat je achtergrond ook is.

De belangstelling was bij beide bijeenkomsten groot en leerlingen waren onder de indruk van dit verhaal. Het was duidelijk een onderwerp dat ook voor hen herkenbaar was. Sommigen bleven nog lang napraten met Itay en Sheher.

We kijken dan ook terug op twee waardevolle bijeenkomsten. We zijn blij dat we dit zo hebben kunnen doen, omdat we het belangrijk vinden dat ‘moeilijke’ thema’s op het HWC tóch besproken kunnen worden. De boodschap van Itay Garmy en Sheher Khan sterkt ons ook in onze visie, zoals we die in ons Schoolplan hebben verwoord: ‘We maken het contact en het gesprek met elkaar mogelijk. We luisteren naar elkaar en zijn nieuwsgierig naar elkaar.’

Het verhaal van Itay en Sheher toont wat een impact die opstelling kan hebben. Een voorbeeld dat navolging verdient!

💾

Uitwisselingsweek met ItaliΓ«: een groot succes!

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Uitwisselingsweek met Italië: een groot succes! appeared first on Futuris.

Een tweede leven voor de Panta Rhei spulletjes

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Een tweede leven voor de Panta Rhei spulletjes appeared first on Futuris.

Profielklas Koken

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Profielklas Koken appeared first on Futuris.

Uitwisseling naar Zaragoza

Van 1 t/m 7 maart gingen de leerlingen van v3b en v3c op uitwisseling naar IES Clara Campoamor Rodriguez in Zaragoza, Spanje. Tijdens deze bijzondere week namen ze deel aan diverse activiteiten op school, voerden ze opdrachten uit in de stad en verkenden ze de prachtige regio. Ze bezochten onder andere het indrukwekkende Loarre-kasteel, het Aljafería-paleis en het Aquarium. Ook maakten ze van een wandeling in Ranillas Water Park en ontdekten ze het bruisende stadscentrum. De uitwisseling werd afgesloten met een gezellig avondprogramma. Een leerzame en onvergetelijke ervaring!

💾

OfficiΓ«le opening fotomuur

Op 11 maart vond op het Hermann Wesselink College een bijzonder moment plaats: de officiële opening van de fotomuur die is gerealiseerd op de eerste etage van de zuidvleugel van de school.
De fotomuur bestaat uit een tijdlijn en uit twee exposities: de tijdlijn toont de hoogtepunten van de acties die het HWC sinds 2018 heeft ondernomen om beter onderwijs in Ghana te ondersteunen. Van inzamelingsacties voor schoolspullen tot reizen van docenten en leerlingen naar Ghana: de muur is een visuele weergave van de impact die de school samen met Smile at School maakt. Met ruimte voor nieuwe foto’s in de toekomst!

In de twee exposities wordt het werk van de Ghanese fotograaf Andrew Nii Noye tentoongesteld. Indrukwekkende beelden van een Ghanese begrafenis en kleurrijke foto’s van het Oguaa Fetu Afahye festival.

De opening werd verricht door Fred Asumadu, de Ghanese contactpersoon van de stichting, en zijn echtgenote Winifred. Zij zijn deze maand in Nederland.

Tot verrassing van Fred Asumadu werd hem door rector Bert Kozijn een cheque overhandigd ter waarde van maar liefst €21.000. Dit bedrag is het resultaat van verschillende inzamelingsacties die het afgelopen schooljaar op het HWC zijn georganiseerd. Van een sponsorloop, een actiedag tot het doneren van de waarde van een kerstpakket door een groot aantal medewerkers. Fred benadrukte het belang van deze steun: “Through unwavering support like this, we are creating brighter futures and turning dreams into reality for students across communities in Ghana!”.

💾

PWS presentaties

Eind februari vonden de presentaties van de profielwerkstukken (PWS) van havo 5 plaats. De leerlingen zijn vorig jaar rond april begonnen aan een eigen project waaraan ze onder begeleiding van een docent een jaar lang hebben gewerkt. Dat leverde een enorme verscheidenheid aan onderwerpen op. Wat kwam er langs? Van een onderzoek naar tienerondernemerschap tot een filosofische musical, van een perpetuum mobile tot een uitklapboek over de middeleeuwen of de mogelijkheden om kaas te maken zonder koe. 
Het was een mooie middag waarop leerlingen konden laten zien wat hun project was en waar ze vaak ook goed konden uitleggen waarom het voor hen belangrijk is geweest. We zijn erg trots op onze leerlingen!

In dezelfde week vond ook de jaarlijkse profielwerkstukwedstrijd van vwo 6 plaats. De zes beste werkstukken werden gepresenteerd aan een volle zaal en streden om drie prestigieuze prijzen, vernoemd naar oud-docenten van het HWC: de Gerard Moll-prijs (alfa/gamma), de Tjark de Boer-prijs (bèta) en de Henk Heurter-prijs (kunst).
Voor elk van deze prijzen waren twee werkstukken genomineerd. In de bètacategorie namen Ernesto Coumans en Matthew Tan het op met hun project Torque Pedal (Natuurkunde) tegen Itay Hofri en Diederik van Schaik met Pakket bezorgende drones (Informatica). In de alfa/gamma-categorie streden Christiana Kabedi Kazadi met How can the change from ancient Stoa to modern Stoicism be accounted for? (Klassieke Talen) en Amy Ashe en Tibbe van der Weijden met Tower of Cards: The Writing of Our Own Dystopian Novel (Engels en Geschiedenis). Voor de kunstprijs presenteerden Marianna Kanounova Teaching Literacy Across the (Stone)Ages (Nederlands en Beeldende Vorming) en Miriam den Hertog De Amerikaanse strip (Beeldende Vorming).

De jury stond voor een lastige keuze, want het niveau lag uitzonderlijk hoog. Uiteindelijk gingen Ernesto, Matthew, Amy, Tibbe en Marianna met de prijzen naar huis. Het was een inspirerende middag, waarin leerlingen hun onderzoek en creatieve inspanningen met trots presenteerden.

Profiel sport; sporten met een beperking

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Profiel sport; sporten met een beperking appeared first on Futuris.

Corpus β€œReis door de mens”

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Corpus “Reis door de mens” appeared first on Futuris.

Bereikbaarheid Futuris

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Bereikbaarheid Futuris appeared first on Futuris.

Schrijf je in voor de lesjesmiddag

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Schrijf je in voor de lesjesmiddag appeared first on Futuris.

Sporten met een beperking

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Sporten met een beperking appeared first on Futuris.

IJshockey clinic

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post IJshockey clinic appeared first on Futuris.

Ondernemersmarkt op Futuris

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Ondernemersmarkt op Futuris appeared first on Futuris.

Lesjesmiddagen groot succes!

De lesjesmiddagen zijn opnieuw een groot succes gebleken. De 4 woensdagen die hiervoor gepland stonden werden prima bezocht. Er kwamen in totaal 630 groep 8-leerlingen langs, die, na een leerzame en creatieve middag, weer enthousiast naar huis gingen.
Het aanmelden voor de 1ste klas van het Keizer Karel College kan vanaf 25 maart! Kijk hier vast voor meer info: Aanmelden brugklas | Keizer Karel College

Kunst en cultuur

Als CultuurProfielSchool biedt het HWC leerlingen volop kansen om kunst en cultuur te ontdekken!

Zo zijn er een aantal leerlingen van vmbo-t 4 naar ISH dance Collective geweest. Dit was een multidisciplinaire dans/circus voorstelling waarbij er een combinatie werd getoond van dans, acrobatiek en live muziek.

Andere leerlingen hebben, samen met mevrouw Kaal, een muurschildering gemaakt in Theater De Landing. Hij is nog niet helemaal af, dus ze gaan terug om hem te voltooien!

De leerlingen die het vak muziek volgen, hebben de klassieke opera Idomeneo bezocht - een bijzondere culturele ervaring, die (al was het maar door de duur van de voorstelling) niet snel vergeten zal worden.

💾

Onthulling gezamenlijk kunstwerk

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Onthulling gezamenlijk kunstwerk appeared first on Futuris.

Maatwerk voor het Keizer Karel College

Het was een forse vernieuwbouw waarbij slimme ingrepen voor meer ruimte en kwaliteit
zorgen. Doel was een goede, lichte en uitdagende leer- en werkomgeving voor leerlingen
en medewerkers.

Het Keizer Karel College begon 65 jaargeleden als een vooruitstrevende katholieke school. Toen telde de
middelbare school nog slechts 53 leerlingen. De tijden zijn veranderd en hoe: het ‘KKC’ is een begrip in Amstelveen en omstreken. Het leerlingenaantal nam flink toe; met zo’n 1.750 leerlingen én het einde van deze groei is nog niet in zicht. En de middelbare school? Die breidde uit en enkele jaren geleden vond er een forse vernieuwbouw plaats. Niet alleen om extra ruimte en kwaliteit toe te voegen, maar ook om dit onderwijsgebouw verder te verduurzamen.

Voor het hele verhaal, lees dan hier verder:
056 Keizer Karel College Amstelveen.pdf

CanSat Competitie

Wij zijn Tim Reijnen, Tije Woudenberg en Nikolay Ryabov, leerlingen uit vwo 5, en samen vormen wij Team HWC. Wij doen mee aan een bijzondere competitie genaamd CanSat, waarbij teams hun eigen satelliet ontwerpen, bouwen en testen in het formaat van een frisdrankblikje. Onze doelen voor dit project zijn (primair) het meten van luchtdruk, temperatuur en snelheid tijdens de vlucht, en deze data terugsturen naar onze ontvanger. En (secundair) het ontwikkelen van een systeem waarmee onze satelliet, met behulp van een parapente en GPS, gecontroleerd kan landen op een vooraf gekozen locatie.

Op 21 maart wordt onze satelliet, samen met die van andere teams, door het DARE-team (Delft Aerospace Rocket Engineering) van de TU Delft gelanceerd vanaf het militaire oefenterrein ’t Harde.

Wij zijn enorm enthousiast over dit avontuur. Het project heeft ons veel geleerd over hoe een technisch project van begin tot eind wordt uitgevoerd: van ontwerpen en bouwen tot het oplossen van allerlei uitdagingen. 

Voor updates over onze satelliet kunt u ons volgen op Instagram: team_hwc_cansat.

 

💾

Lesjesmiddagen

De komende twee weken staan de deuren van het HWC wijd open voor de leerlingen van groep 8 die zich hebben aangemeld om lesjes te komen volgen. Zo kunnen ze in het echt ervaren hoe het is om op de middelbare school te zitten en een lesje te krijgen in bijvoorbeeld geschiedenis, biologie. geography of physical education. Spannend en leuk!

💾

Doel behaald

Doel behaald: Eén ticket gefinancierd - op naar meer!

Fantastisch nieuws! Dankzij veel gulle bijdragen heeft de sponsoractie van Bert Kozijn inmiddels €1.174,50 opgebracht - dat betekent dat er al genoeg is voor een vliegticket voor één leerling die dit jaar mee op reis naar Ghana gaat met Stichting Smile at School!
Dank aan iedereen die heeft gedoneerd!

Maar we stoppen hier niet - alle extra donaties gaan volledig naar Smile at School om nog meer kinderen in Ghana een kans op beter onderwijs te geven. Helpt u mee om de impact nog groter te maken?
Laten we samen kijken hoe ver we kunnen komen!

Doneer hier: Bert Kozijn rent voor Smile at School

💾

Spontane en kunstzinnige lesjesmiddag

Woensdag 12 februari had ik opnieuw het genoegen om met veel enthousiasme les te geven aan de leerlingen van groep 8. Het was een kunstzinnige en spontane kennismaking met de toekomstige brugklassers voor het schooljaar 2025-2026.
In de les stond de Amerikaanse kunstenaar Jackie Leishman centraal. Zij is wereldwijd bekend om haar indrukwekkende collages die door kleur, vorm en textuur een unieke dynamiek uitstralen. We begonnen de les met een korte documentaire over haar werk, bekeken via YouTube, waarbij de leerlingen de Engelse ondertiteling volgden. Dit was niet alleen inspirerend, maar ook een mooie manier om Engels te oefenen. Door samen te praten over haar werk en woorden in het Engels te herhalen, kwamen we mooi tot vakoverstijgend leren – een aanpak die wij als UNESCO-school heel belangrijk vinden.
Na deze inspirerende sessie, het groepsgesprek en een korte instructie, gingen de leerlingen vol energie aan de slag. In slechts een half uur tijd creëerden ze prachtige collages die hun creativiteit en talenten schitterend tot uiting brachten. Wie weet zien we hier wel de kunstenaars van de toekomst!
Deze les is een mooi voorbeeld van hoe wij op onze school leren vanuit verschillende invalshoeken, waarbij kunst, taal en samenwerking samenkomen. Dit sluit perfect aan bij ons onderwijs, waar we werken aan een brede ontwikkeling van kinderen, zowel op intellectueel als creatief vlak. Als ouders op zoek zijn naar een school die stimuleert, uitdaagt en ruimte biedt voor talenten, dan is deze school een geweldige keuze voor hun kinderen.
Jeroen Fransen, docent tekenen & handvaardigheid

ICC visits Body Worlds

Exploring the Wonders of the Human Body

On Tuesday, 11th February, our class had the opportunity to visit the Body Worlds Museum in Amsterdam—a fascinating introduction to our upcoming topic on Balance. Accompanied by our teachers, Mr. Frick and Ms. Stone, along with two fantastic parent helpers, Deepti and Ben, we set off eager to explore the incredible systems that keep our bodies running.

This visit served as an Entry Point activity to our new topic, ‘Balance’, encouraging us to think about what it really means to keep our bodies in balance. The museum gave us a first look at how everything in the body is connected and how small changes can have a big impact on our overall well-being.

Each floor of the museum highlighted different aspects of the human body, from muscles and movement to the heart, brain, digestion, and emotions. One of the key takeaways was how important it is to maintain a balance between taking risks and making sensible choices. We saw real-life examples of how our lifestyle choices impact our health and how neglecting key elements can throw the body off balance.

Throughout the visit, students were fully engaged, asking questions, and making connections between what they saw and their own experiences. While some were fascinated by the detailed displays of the human body, others were amazed by how much control we have over our health simply by making thoughtful, balanced choices in our daily lives.

Not everyone knew what to expect, and a couple of students were initially a bit apprehensive. However, by the end of the visit, everyone had discovered something that truly fascinated them—whether it was the complexity of the circulatory system, the way our muscles work together, or the impact of emotions on physical health.

The visit was a fantastic way to spark curiosity and excitement for our upcoming Balance topic—and who knows, maybe one day, one of our students will become a great scientist, doctor, or researcher, unlocking even more secrets of the human body!

 

 

💾

Winnaars speurtocht Open Huis

Tijdens de open dagen van het HWC konden de bezoekende kinderen meedoen aan een speurtocht door de school. Daarbij maakten ze kans op een leuke prijs door aan het eind hun naam op te geven. Uit alle deelnemers zijn vijf winnaars getrokken!

Tymo, Eva, Diego en Loïs kwamen woensdag hun prijs feestelijk in ontvangst nemen. Bram haalt zijn prijs vandaag op. Gefeliciteerd aan alle winnaars en bedankt aan iedereen die heeft meegedaan!

💾

Bezoek Allard Pierson Museum

De brugklas 1G1 bezocht vorige week donderdag 6 februari na een expeditie in de bus en metro het Allard Pierson museum in Amsterdam (of Amstelodamum voor de gymnasiasten).
Dit archeologiemuseum huisvest een mooie collectie uit de klassieke oudheid: zowel Grieks aardewerk als Romeinse sieraden. Voor het museum werden de klas en rondleiders ingedeeld in drie groepjes van tien of elf leerlingen en kregen we een rondleiding door het Grieks kabinet, de gipsengalerij of het Egyptisch kabinet.
We hebben onder andere geleerd hoe we Grieks aardewerk kunnen herkennen, waarvoor het gebruikt werd en hoe belangrijke Romeinse keizers hun propaganda via beelden en munten verspreidden. Ook hebben we de gipsengalerij bewonderd. Hierin staan afgietsels van beelden uit de klassieke oudheid, oorspronkelijk bedoeld voor kunststudenten in de negentiende eeuw om na te tekenen.
In het Egyptische kabinet vonden we een heuse mummie en verschillende dierenmummies. Daar bleek ook dat de kennis van de Egyptische goden van de leerlingen dik in orde is.
Het was een leerzame – en zonnige ! – ochtend.

100-dagenfeest

Op 7 februari was het tijd voor een jaarlijkse traditie: het 100-dagenfeest. De eindexamenkandidaten organiseren elk jaar een feestelijke dag, ongeveer 100 dagen voordat de examens beginnen. Het programma begon al om 8 uur. Er was karaoke, een fotomoment, een gezamenlijke lunch, een pubquiz... In de avond barstte het feest echt los met optredens van de Swingtime Jazzband, Lange Frans, DJ Mitch en Danilo Kuiters. Rond middernacht kwam er een einde aan een geweldige dag vol muziek, plezier en mooie herinneringen. En nu op naar het eindexamen!

💾

❌