Normale weergave

Kabinet capituleert voor KLM: overstappers heilig verklaard

9 Juni 2026 om 13:01
Een recente brief van het kabinet aan AF-KLM blijkt een regelrechte politieke capitulatie: een overheid die zegt de “balans te herstellen” kiest er bewust voor om de grootste verstoring van die balans – de honderdduizenden overstappers die niets bijdragen aan Nederland maar wél de herrie, uitstoot en ruimtevreters veroorzaken – buiten schot te houden.

Bron

  •  

KLM voert passagiersvlucht uit naar Duitsland met een bijmenging van synthetische kerosine

8 Juni 2026 om 14:56

De synthetische kerosine werd geproduceerd door INERATEC, gemengd met fossiele kerosine door MB Energy, en op Schiphol Airport getankt in het vliegtuig. Synthetische alternatieve vliegtuigbrandstof wordt gemaakt met behulp van hernieuwbare elektriciteit, CO₂ en water, en kan de uitstoot over de hele levenscyclus met meer dan 90% verminderen ten opzichte van fossiele kerosine.

KLM pionierde in 2021 al met het uitvoeren van de eerste commerciële vlucht met synthetische kerosine naar Madrid. Waar toen 500 liter e-SAF kon worden bijgemengd, is dat nu slechts 200 liter. Dit laat zien hoe groot de uitdaging is: de beschikbaarheid van e-SAF blijft ver achter bij de ambities. Vandaag de dag is slechts een fractie van het door Europa opgelegde e-SAF-mandaat voor 2030 daadwerkelijk in productie. Het grootschalig beschikbaar en betaalbaar maken van e-SAF blijft, naast SAF, een belangrijke opgave.

Alternatieve brandstoffen als prioriteit 
KLM ondersteunt het Europese mandaat voor het gebruik van alternatieve brandstoffen en zal blijven investeren in de verduurzaming van de luchtvaart. Tegelijkertijd laten de huidige productiecijfers van e-SAF zien dat het Europese subdoel voor bijmenging van 1.2% e-SAF in 2030 een grote uitdaging is. Naast dat e-SAF op dit moment vier keer duurder dan SAF (zo’n acht keer duurder dan conventionele kerosine), is er momenteel nog geen productie van e-SAF op grote schaal. Ook speelt het verkrijgen van bouw- en milieuvergunningen in Europa een rol, en bestaat er onzekerheid over mogelijke wijzigingen in de ReFuelEU-wetgeving. Daarom blijft het cruciaal dat overheden in heel Europa zich ook committeren en investeren om de versnelling en opschaling van alternatieve vliegtuigbrandstoffen, zowel SAF als eSAF, te realiseren.

Marjan Rintel, CEO KLM: "Als CEO van KLM  en voorzitter van Project Skypower, geloof ik dat e-SAF het verschil kan maken in de verduurzaming van de luchtvaart. KLM pionierde al in 2021 met een passagiersvlucht op e-SAF, van Amsterdam naar Madrid. De vlucht naar Hamburg laat opnieuw zien dat vliegen op synthetische kerosine technisch mogelijk is. Maar de realiteit is dat de beschikbaarheid van e-SAF ver achterblijft bij de ambitie. Om écht verschil te maken, moeten we samen met overheid, industrie en partners werken aan opschaling en betaalbaarheid om versnelling van de verduurzaming van de luchtvaart mogelijk te maken.’’

Christian Kunsch, voorzitter van de raad van bestuur van Hamburg Airport: “Duurzaam geproduceerde vliegtuigbrandstoffen zullen de komende jaren een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen van de luchtvaart. Onze infrastructuur is volledig gereed en we ondersteunen luchtvaartmaatschappijen actief bij het gebruik van lokaal geproduceerde blends, onder meer via gerichte incentives. De e‑SAF-vlucht van vandaag markeert een belangrijke mijlpaal op weg naar lagere CO₂-uitstoot door het gebruik van alternatieve brandstoffen.”

Tim Boeltken, medeoprichter en CEO van INERATEC: “We zijn klaar om te leveren. De vlucht van vandaag, waarbij onze Chief Commercial Officer Maximilian Backhaus aan boord was tijdens een reguliere passagiersvlucht, laat duidelijk zien dat power-to-liquid brandstoffen veilig, beschikbaar en vandaag al operationeel inzetbaar zijn. Dit is pas het begin van vele toepassingen die we dit jaar in verschillende sectoren zullen zien.”

Jonathan Perkins, CEO van MB Energy: “De luchtvaart loopt al lange tijd voorop in technologische innovatie. Met deze operatie laten we samen met KLM en INERATEC zien hoe brandstoffen met een lagere CO₂-uitstoot kunnen worden geïntegreerd in bestaande infrastructuur en operaties. Bij MB Energy leggen we vandaag de basis — door routes naar de markt te ontwikkelen, onze infrastructuur aan te passen en een betrouwbare aanvoer te realiseren, zodat we kunnen leveren wanneer onze klanten daar klaar voor zijn.”

  •  

Meer dan €100.000 voor sport in de regio: 25 clubs krijgen steun van het Schipholfonds

8 Juni 2026 om 13:49

Het Schipholfonds heeft in de 2e donatieronde van 2026 in totaal meer dan €100.000 toegekend aan 25 sportverenigingen in de omgeving van de luchthaven Schiphol. De donaties helpen clubs bij de aankoop van sportartikelen die bijdragen aan bewegen. 

Twee verenigingen ontvingen een bijdrage van €10.000: atletiekvereniging AKU uit Uithoorn voor de aanschaf van een tweede verspringbak en R.S.V.U Okeanos uit Amsterdam voor de aanschaf van een nieuwe boot. Andere donaties waren er voor de aanschaf van een evenwichtsbalk, kunstgras voor een golfbaan, badmintonrackets en zwemvliezen voor een duikvereniging.  

Dankzij de nieuwe donaties kunnen verenigingen hun waarde voor de buurt behouden en meer mensen laten deelnemen aan sportieve en sociale activiteiten. De grote hoeveelheid aanvragen bij het Schiphol-fonds laat zien hoe belangrijk het fonds is voor sportverenigingen uit de omgeving van Schiphol.  

Het Schipholfonds heeft jaarlijks vier donatierondes voor initiatieven die bijdragen aan beweging en verbinding. 

Over het Schipholfonds 

Kijk voor meer informatie op www.schipholfonds.nl. De sluiting voor de volgende ronde is 31 juli. De volgende donatieronde is op 25 september. 

Het Schipholfonds is in 1994 opgericht met als doel sporten en bewegen in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol te ondersteunen. Het fonds ontvangt jaarlijks een schenking van de luchthaven en steunt daarmee projecten waarbij fysiek bewegen en sport centraal staan. 

 

Donaties 2 ronde 2026 Schipholfonds

Indian Badminton Assocation

Uithoorn

3.181

Amsterdam Volleybalvereniging VVA5.000

Schermvereniging AEW

Leiden

2.600

ASC Volewijkers

Amsterdam Noord

5.000

Golfclub Ter Specke

Lisse

5.000
Return Sassenheim4.112

ATC Bloemenlust

Aalsmeer

1.747

Korfbalvereniging Reeuwijk

Bodegraven

5.000

IJsclub de Blauwe Beugel

Rijsenhout

5.016,94

Buurtkamer IJdoorn

Zaandam

3.000

Netbal

Amsterdam

3.000

Voetbalvereniging DCG

Amsterdam

5.000

CV VZOD

Aalsmeer

1.500

Atletiekvereniging AKU

Uithoorn

10.000

De Spartaan

Lisse

2.500

VV Kagia

Lisserbroek

2.375
Brandweer Vinkeveen en Waverveen975

R.S.V.U. Okeanos

Amsterdam

10.000

Horangi taekwondo

Mijdrecht

1.030

GGV (beach) volleybalclub

Leiden

5.000

Tennisvereniging

Nieuw Vennep

5.500

OSV Voetbalvereniging

Oost Zaan

5.000
VVH Velserbroek2.700

Duik- en snorkel vereniging

Duikteam Woerden

1.840
IJbaan Mijdrecht4.000

  •  

Oranjezomer bij KLM van start

4 Juni 2026 om 19:54

De Oranjezomer bij KLM is vandaag, 4 juni, feestelijk van start gegaan met de start van het KLM Open en de speciale vlucht waarmee we het Nederlands elftal naar New York brengen. 

In alle vroegte opende oud-topvoetballer Ronald de Boer het KLM Open 2026 — het oudste internationale golftoernooi van Nederland. KLM is trotse hoofdsponsor van dit iconische evenement, dat van 4 tot en met 7 juni voor de 106e keer plaatsvindt. Onder leiding van toernooidirecteur Ruud Gullit kleurt het KLM Open dit jaar oranje: bezoekers worden opgeroepen om in oranje naar The International te komen en ook de Nederlandse spelers en vrijwilligers omarmen onze nationale kleur. Vrijdagavond 5 juni (van 20.00 tot 23.00 uur) staat volledig in het teken van oranje sferen, muziek en gezelligheid. Iedereen is welkom om samen de start van de Oranje-sportzomer te vieren. 

Nederlands elftal vliegt met KLM naar New York 

KLM verzorgt vandaag ook een bijzondere vlucht: wij brengen het Nederlands elftal naar New York, waar ‘Ons Oranje’ op 8 juni de laatste oefenwedstrijd speelt in aanloop naar het WK voetbal, tegen Oezbekistan. 

Oranje toetje aan boord (VS, Canada en Mexico) 

Ook passagiers merken vanaf dit weekend dat de Oranjezomer is begonnen. Om de WK-sfeer letterlijk aan boord te brengen, serveert KLM van 7 juni tot en met 25 juli op vluchten van de Verenigde Staten, Canada en Mexico naar Amsterdam een speciaal oranje dessert. 

 

 

 

  •  

Ruimte voor kwaliteit door unieke overeenkomst tussen Schiphol en KLM

29 Mei 2026 om 16:30

Schiphol en KLM hebben vandaag een overeenkomst ondertekend voor de verplaatsing van de KLM-vrachtactiviteiten van Schiphol-Centrum naar het vrachtgebied aan de andere kant van de Kaagbaan en de verplaatsing van KLM-cateringactiviteiten naar Schiphol-Noord. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de vernieuwing van de luchthaven en de uitvoering van het Masterplan Schiphol-Centrum.

In het Masterplan staat hoe Schiphol zich de komende 25 jaar gaat ontwikkelen tot een kwalitatieve luchthaven in balans met de omgeving. Dit doet Schiphol voor een betere passagierservaring, goede arbeidsomstandigheden en betere service aan luchtvaartmaatschappijen. Tegelijkertijd werkt Schiphol aan verstilling en verduurzaming.

Met deze overeenkomst maken Schiphol en KLM drie ontwikkelingen mogelijk. Ten eerste komt er ruimte voor de vliegtuigvloot van de toekomst, met nieuwe opstelplaatsen voor grotere, bredere vliegtuigen. Ten tweede wordt de ontwikkeling van de nieuwe Terminal Zuid mogelijk gemaakt. Deze nieuwe terminal zorgt ervoor dat Schiphol de benodigde ruimte biedt aan het groeiende aantal reizigers. En ten slotte investeren KLM en Schiphol hiermee gezamenlijk in een versterkte luchtvrachtsector voor Nederland.

Meer ruimte, comfort en kwaliteit
De verplaatsing van de KLM-gebouwen geeft Schiphol de ruimte om verder te vernieuwen. Ook verbetert de bereikbaarheid van de luchthaven. De capaciteit van de huidige terminal is ontoereikend voor het huidige aantal reizigers en door de inzet van grotere vliegtuigen wordt verwacht dat het aantal reizigers op Schiphol verder zal groeien. Met de nieuw te bouwen Terminal Zuid, en met de A-pier die volgend jaar in gebruik wordt genomen, biedt Schiphol die benodigde ruimte en comfort voor reizigers.

Schiphol werkt eraan dat de luchthaven en alle activiteiten op de grond in 2030 90% minder uitstoot hebben dan in 2019. Mede door nieuwe gebouwen gasloos en volgens de laatste duurzaamheidsinzichten te bouwen.

Modern en centraal vrachtgebied
In lijn met de strategische doelen, investeert Schiphol ook in de toekomst van de vrachtsector. De KLM-gebouwen verhuizen naar het nieuw te ontwikkelen vrachtloods Vracht 15 in Schiphol-Zuidoost. Hier ontstaat een modern, centraal ingericht en goed bereikbaar vrachtgebied met meer ruimte voor efficiëntie, goede arbeidsomstandigheden en duurzame oplossingen. Ook de gebouwen van KLM Catering Services en Topside verhuizen naar nieuwe locaties op Schiphol.

Vervolgstappen
Nu deze overeenkomst is ondertekend, starten Schiphol en KLM met de volgende fase van het project. Op korte termijn begint het ontwerptraject voor het nieuwe vrachtgebouw in Schiphol-Zuidoost. Hiervoor loopt momenteel de aanbesteding voor architecten. Verder worden verschillende projecten opgestart om de verplaatsing van de activiteiten, de ontwikkeling van Schiphol-Centrum en het nieuwe vrachtgebied mogelijk te maken.

  •  

Tekenmoment definitieve overeenkomst verplaatsing KLM-locaties op Schiphol

29 Mei 2026 om 16:32

Op 29 mei hebben CFO Bas Brouns namens KLM en CFO Robert Carsouw namens Royal Schiphol Group de definitieve overeenkomst ondertekend voor de verplaatsing van een aantal KLM-locaties, waaronder KLM Catering Services, Topside en onze Cargo-gebouwen. Zo kan Schiphol dit deel van de luchthaven verder ontwikkelen en ruimte maken voor passagiers, operatie en nieuwe voorzieningen.

Voor ons biedt het gelegenheid om modernere werkomgevingen te creëren die passen bij hoe we vandaag en in de toekomst werken.

Over deze intentieovereenkomst hebben wij op 21 november 2025 een nieuwsbericht geplaatst: Plannen voor herontwikkeling Schiphol bieden kansen voor KLM

  •  

Minister kiest opnieuw voor rekken en procederen over natuurvergunningen

29 Mei 2026 om 12:52
VeluweUit een nieuwe Kamerbrief over de natuurvergunningen van de vliegvelden blijkt dat minister Jaimi van Essen (LVVN) gewoon doorgaat met het vertragingsbeleid van zijn voorgangers. Alles om te voorkomen dat de vliegvelden ook maar een strobreed in de weg wordt gelegd.

Bron

  •  

KLM viert samen met SkyNRG de officiële start van de bouw van de eerste SAF-fabriek van Nederland

28 Mei 2026 om 19:48

KLM was in 2009 medeoprichter van SkyNRG en is sinds het begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van de SAF-markt. De fabriek zal vanaf 2028 de eerste volumes SAF produceren. KLM heeft zich gecommitteerd aan een afname van minimaal 75.000 ton SAF per jaar, 75% van de totale productie van de fabriek. Dit komt neer op een commitment in verduurzaming van bijna 3 miljard euro. KLM speelt hiermee een belangrijke rol in het mogelijk maken van dit project.

KLM investeert al jaren in schoner, stiller en zuiniger vliegen. SAF is, naast vlootvernieuwing, één van de meest effectieve middelen om de CO₂-uitstoot van de luchtvaart substantieel te verminderen. Hoewel SAF tijdens de vlucht evenveel CO₂ uitstoot als fossiele kerosine, is de totale CO₂-impact (van productie tot verbranding) veel lager: SAF brengt minimaal 65% tot meer dan 90% minder CO2 met zich mee dan reguliere kerosine over de hele levenscyclus.

SAF is nu nog drie tot vier keer duurder dan fossiele kerosine. Deze fabriek is een belangrijke stap, maar om de SAF-productie sneller op te schalen, breder beschikbaar en betaalbaarder te maken is meer nodig. Het is daarom positief dat het nieuwe coalitieakkoord inzet op uitbreiding van alternatieve vliegtuigbrandstof en stimulering van de SAF-productie in Nederland. KLM roept de overheid op om samen te investeren in versnelling en opschaling van SAF, bijvoorbeeld via een nationaal SAF-fonds, zoals aanbevolen in het Wennink-rapport ‘De route naar toekomstige welvaart’. Het DSL-01 project laat zien dat het mogelijk is, maar onderstreept ook dat er meer van dit soort initiatieven nodig zijn om de Nederlandse doelstelling van 14% bijmenging in 2030 daadwerkelijk te realiseren.

  •  
❌